سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۳ - Dec 13, 2005
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
مردي كه نسبت به فرزند خود محبت بسيار دارد مشمول رحمت و عنايت مخصوص خداوند بزرگ است.
مكارم الاخلاق ص ۱۱۳
امروز با حافظ
شب نشين كوي سربازان و رندانم چو شمع
در وفاي عشق تو مشهور خوبانم چو شمع
بس كه در بيماري هجر تو گريانم چو شمع
روز و شب خوابم نمي آيد به چشم غم پرست
دالبي، آفسايد را متوقف كرد:
پناهي: آمريكا، به جنايات خود ابعاد تازه اي داده است
010050.jpg
ايسنا: كمپاني دالبي، مانع صداگذاري فيلم آفسايد آخرين ساخته جعفر پناهي با تكنولوژي ديجيتالي شد.
كمپاني آمريكايي دالبي كه مقر اروپايي آن در لندن است و تمامي پخش كنندگان اروپايي و حتي فرانسوي براي استفاده از سيستم دالبي - ديجيتالي فيلمهاي در دست توليد خود ملزم به كسب اجازه از آن مركز مي باشند اجازه بهره برداري از اين تكنولوژي را براي آفسايد ممنوع اعلام كرد.
مدير توليد فرانسوي آفسايد كه به درخواست پناهي به دنبال استفاده از امكانات سيستم دالبي - ديجيتالي بود، از سوي شركت سلولوئيد دريمز (پخش كننده جهاني فيلم هاي پناهي و آفسايد) با شركت آمريكايي دالبي مكاتباتي در اين زمينه انجام داد كه دالبي در پاسخ اظهار كرد: هرگز اجازه استفاده از امكانات دالبي را به اين فيلم نخواهد داد.
جعفر پناهي در توضيح چگونگي اين رويداد به خبرنگار هنري ايسنا گفت : تاكنون در شديدترين منازعات سياسي، كشورها حريم فرهنگي يكديگر را حفظ مي كردند.آمريكا با چنين رويكردي، به جنايات خود نسبت به مردم ايران ابعاد تازه اي داده است.
با اين حال همانطور كه در ايران هيچ چيزي نتوانست مانع ساخت آفسايد بشود، با همياري گروه توليد اين فيلم در ايران و فرانسه تلاش مي كنيم علي رغم همه مشكلاتي كه از ابتداي پروژه با ما همراه بود، آفسايد را به لحاظ فني در حد استانداردهاي بالاي بين المللي براي مردم ايران آماده و نمايش دهيم.
وي افزود: قطعاً روش مناسب ديگري به جاي دالبي انتخاب مي كنيم تا فيلم كمبودي نداشته باشد و اين مانع را نيز همچون موانع ديگر بر طرف مي كنيم.
آفسايد بايد به بهترين شكل ممكن در جشنواره فيلم فجر و پس از آن اكران عمومي قبل از جام جهاني به نمايش درآيد تا تاثير اجتماعي خود را بگذارد.
همچنين وي توضيح داد: قرار است محمود كلاري (مدير فيلمبرداري آفسايد) براي نظارت بر مرحله تنظيم رنگ (اتالوناژ) و از hd به نگاتيو به فرانسه سفر كند.
پناهي با پايان يافتن مراحل صداگذاري، چاپ و ميكس نهايي فيلم سريعاً به ايران برمي گردد تا غيبت او در ايران مشكلي در روند حضور آفسايد در جشنواره فيلم فجر امسال به وجود نياورد.
شايان ذكر است كه چند كمپاني آمريكايي در يك اقدام هماهنگ در طول يك ماه گذشته، محدوديتهايي نيز در ارائه خدمات اينترنتي براي سايت هاي ايراني اعمال كردند كه با تحريم كمپاني دالبي نسبت به سينماي ايران، اين تحريمها وارد مرحله تازه اي شده است.

اصلاح قانون به نفع هنرمندان
آثار هنري تا ۵۰ سال حمايت مي شود
ايسنا: دومين روز از برنامه هاي هفته پژوهش با عناويني چون «نقد و بررسي پژوهش رسانه يي در ايران» ، «رويكرد پژوهش» ، «رسانه و سينما» ، «وضعيت انتقاد در مطبوعات» ، «قانون جامع مالكيت ادبي و هنري: ابعاد و دستاوردها» و «ويژگي هاي نيروي انساني، امكانات مالي و فني نشريات محلي» در چندين دانشكده ازسوي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در نشست پژوهشي سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حجت الاسلام سيدحسن شبيري با عنوان «قانون جامع مالكيت ادبي و هنري: ابعاد و دستاوردها» به تفصيل نتايج مطالعات كار گروه پژوهشي در ارتباط با موضوع را مطرح كرد.
وي با اشاره به تقسيم مالكيت فكري به دو بخش مالكيت صنعتي و مالكيت ادبي وهنري، مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در ارتباط با حمايت از مالكيت ادبي و هنري يادآور شد و اظهار داشت: گروه مالكيت ادبي و هنري در زمستان سال ۸۳ با هدف تدوين «قانون جامع، مالكيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط» تشكيل شد و اكنون در حال بازنگري نهايي اين قانون به صورت لايحه و تقديم آن به مجلس است.
حجت الاسلام شبيري ضمن بررسي ابعاد قانون مذكور آن را نسبت به قوانين پراكنده سابق مصوب سالهاي ۱۳۴۸ ، ۱۳۵۲ و ،۱۳۷۹ جامع و پاسخ گو به نيازهاي جديد توصيف كرد.
شبيري از جمله اصلاحات مندرج در قانون جديد پيشنهادي را افزايش مدت حمايت آثار ادبي و هنري از ۳۰ سال به ۵۰ سال ذكر كرد.
سومين نشست پژوهشي سالن اجتماعات پژوهشگاه در تاريخ ۲۱ آذر ماه جاري با موضوع «تاثير مباحث فقهي در تحولات موسيقي بعد از انقلاب» برگزار مي شود.

مجيد كياني:
هيچ نظارتي بر موسيقي فيلم هاي سينمايي
و سريالها وجود ندارد
010047.jpg
ايسنا: موسيقي هايي كه در حال حاضر به عنوان موسيقي متن فيلم هاي سينمايي و سريالهاي تلويزيوني پخش مي شوند اگر از لحاظ فني و فرهنگي بررسي شوند نه تنها مناسب نيستند بلكه بر خلاف جهت فرهنگي حركت مي كند.
مجيد كياني، گفت: متاسفانه به نظر مي رسد كه هيچ نظارتي بر موسيقي هاي متن فيلم هاي سينمايي و سريالها نمي شود و اغلب موسيقي هايي كه در اين زمينه توليد و ارائه مي شود از لحاظ كيفي و فني در سطح بسيار نازلي قرار دارند كه اين به هيچ عنوان خوب نيست.
وي افزود: اگر تهيه كننده و كارگردان ها و دست اندركاران سريالها و فيلم ها از موسيقي هاي اصيل ايراني براي آثار خود استفاده كنند اين امر باعث رونق و توسعه فرهنگي و اعتلاي موسيقي در كشور مي شود و از حضور موسيقي هاي بي هويت و به نوعي غربي كه هويت اصيل ما را نشان نمي دهند جلوگيري مي كند.

با خوشنويسي محمد سلحشور و با تصحيح و ترجمه جعفر مؤيد شيرازي
مناجات حضرت علي عليه السلام منتشر شد
ايسنا: مناجات معروف اميرالمومنين علي عليه السلام هم زمان با آغاز پنجاهمين سال فعاليت هاي هنري محمد سلحشور - استاد معاصر خط نستعليق - و دويستمين سال كتابت اين اثر توسط ميرعماد قزويني، در كتابي منتشر شد.
اين مناجات نامه با تصحيح و ترجمه جعفر مؤيد شيرازي و نگارش مقدمه اي كه چند روز پيش منتشر شده است، در زمان حيات ميرعماد قزويني - پدر خط نستعليق در ايران - كتابت شده بود.
به گفته مؤيد شيرازي، اين مناجات در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي به مناسبت ايام ماه مبارك رمضان با صداي سيدجواد ذبيحي از راديو و تلويزيون پخش مي شده است.
وي همچنين درباره ترجمه اين اثر گفت: قبلا مناجات معروف امير عليه السلام ترجمه شده بود، اما به صورت ناقص؛ در اين اثر متن كامل مناجات نامه از عربي به فارسي برگردانده شده است.
كتاب مناجات حضرت اميرالمومنين علي (ع) در شمارگان پنج هزار نسخه و با تذهيب اردوان اعتمادي ازسوي نشر آتليه هنر به تازگي منتشر شده است.
مؤيد شيرازي در حال حاضر كتابي را براي انتشار آماده ندارد، اما چند سال است كه به تصحيح سعدي از روي نسخه هاي مختلف مشغول است.

حس رفاقت و دوستي
لوريس چكناوريان
نام «همشهري» به آدمي حسي از رفاقت، دوستي و نزديكي مي دهد. من وقتي اين روزنامه را به دست مي گيرم؛ به خصوص در هنگامي كه صبحانه صرف مي كنم، نوعي طراوت و شادابي را در تمامي صفحات اين روزنامه مشاهده مي كنم. شايد يكي از  رموز پرتيراژي اين روزنامه، در همين طراوتي است كه چه به لحاظ فرم و چه در محتواي در آن بروز و ظهور دارد.
من چون مطالب هنري، به خصوص مطالب مربوط به موسيقي و نقاشي و سينما را تعقيب مي كنم، معتقدم صفحات هنري اين روزنامه اطلاعات مفيد و خوبي را به خواننده مي دهد. همچنين بايد از صفحه آخر روزنامه ياد كنم كه اطلاعات كاربردي مفيدي در حوزه ها و زمينه هاي فرهنگي، هنري در اختيار شهروندان قرار مي دهد كه روزنامه هاي ديگر به اين خوبي و دقت چنين اطلاعاتي را پوشش نمي دهند.
از صفحه موسيقي اين روزنامه هم بايد ياد كنم كه رخدادهاي موسيقي را با حساسيت پيگيري مي كند.
همچنين بايد از زبان ساده همشهري و توجه آنها به ارائه مطالب و خبرهايي با رويكرد مثبت بنويسم كه در اين غوغاي خبرهاي خشن، همانند آب لطفي است كه بر خشونت بحثهاي سياسي، و... مي افشاند. اميد كه اين آب لطف پايدار باشد و نهالهاي برومندتري از آن سر بركشند.

نمايشگاه آثار استاد مميز در تهران
عكس ها و آثار مميز در دومين نمايشگاه مان  هنر نو از اين استاد گرافيك ايران به نمايش درمي آيد.به گزارش ايسنا، مجموعه نمايشگاهي مان  هنر نو در پي درگذشت مرتضي مميز نمايشگاهي از آثار وي برپا كرد و همزمان در فراخواني عمومي از عكاسان خواست تا عكس هايشان را از پير گرافيك ايران - در زمان حيات و تشييع پيكر وي - براي نمايش در نمايشگاه ارائه كنند.اكنون از ميان بيش از ۵۰۰ قطعه عكس رسيده حدود ۶۰ عكس انتخاب شده و روز چهارشنبه ۲۳ آذر در محل اين نمايشگاهي دوهفته اي عرضه مي شود.
نمايشگاه يادشده دربرگيرنده عكس هاي مميز، پوسترها، كتاب هفته  هاي قديمي، پوستر و كارهاي اصل و فيلمي از مصاحبه هاي مختلف اوست. قرار است در اين نمايشگاه اسلايدشويي از آثار وي نيز به نمايش درآيد.

پارسيان در تالار رودكي مي نوازند
فارس: اركستر زهي پار سيان به سرپرستي مازيار ظهيرالديني و تكنوازي فلوت آذين موحد ۲۳ و ۲۴ آذرماه در سالن رودكي به اجراي برنامه مي پردازد.
در اين كنسرت كه در دو بخش برگزار مي شود اركستر زهي پارسيان قطعاتي از دورژاك، پيات زولا، برودين، فولكمن و در بخش دوم نيز قطعاتي از فيليپ امانوئل و باخ را با تكنوازي فلوت آذين موحد اجرا مي كنند.
بنابراين گزارش، در اين اجرا نوازندگاني چون آيدين احمدي نژاد، نيما زاهدي، محمدرضا كريمي، پورنگ پورشيرازي، ميثم مروستي، علي جعفري، سهراب برهمندي و نگار نوراد، اركستر زهي پارسيان را همراهي خواهند كرد.
لازم به ذكر است: اركستر زهي پارسيان كه چندي پيش به دليل تعميرات تالار آويني دانشگاه تهران كنسرت خود را در اين تالار لغو كرده همين برنامه را روزهاي ۲۳ و ۲۴ آذرماه ساعت ۱۹ در سالن رودكي به روي صحنه مي برد.

۲۳ و ۲۴ آذر دهمين كنگره سراسري شعر جوان برگزار مي شود
كنگره سراسري شعر جوان، روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه اين هفته ۲۳ و ۲۴ آذرماه در تالار بتهوون برگزار مي شود.
به گزارش خانه هنرمندان در دهمين كنگره سراسري شعر جوان كه به همت دفتر شعر جوان در خانه هنرمندان ايران برپا خواهد شد، ۴۵ شاعر جوان - كه از بين هزار نامه و شعر ارسال شده و در سه مرحله انتخاب شده اند- به قرائت شعر خواهند پرداخت.
از برنامه هاي جانبي اين كنگره مي توان به بازديد روز پنج شنبه صبح از ظهيرالدوله و خانه شاعران ايران اشاره كرد.
در مراسم اختتاميه نيز تعدادي از شاعران برجسته معاصر از جمله عمران صلاحي، مشفق كاشاني، قيصر امين پور و غيره شعري به يادگار خواهند خواند. گفتني است، در اين مراسم يادي هم از منوچهر آتشي خواهد شد. قرار است فيلمي كوتاه درباره اين شاعر برجسته معاصر پخش شود.

دكتر قطب الدين صادقي:
هيچ مذهبي نيست كه براي تبيين آرمانهايش از هنر استفاده نكرده باشد
بررسي ابعاد زيبايي شناسي مي تواند سودآوري تئوريك داشته و مباني نظري اين بحث را استخراج كند.
به گزارش ايسنا، دكتر قطب الدين صادقي نويسنده و كارگردان و استاد دانشگاه افزود: همايش زيبايي شناسي دين مي تواند ابعاد و ارزشهاي اين مقوله   را نشان دهد تا دستورالعمل خوبي براي هنرمندان جواني باشد كه در اين عرصه كار مي كنند. چرا كه بسياري اوقات ضعف كار عملي ناشي از ضعف تئوريك است.
وي با تاكيد بر اين كه ما كمتر در راستاي هنر ديني گام برداشته ايم، خاطرنشان كرد: هيچ مذهبي را پيدا نمي كنيد كه براي تبيين افكار و آرمانهايش يا براي ارتباط با مردم و تاثيرگذاري بيشتر از هنر استفاده نكرده باشد. به عنوان مثال مي بينيد كه در هنر اسلامي تاچه پايه از خوشنويسي و معماري استفاده شده است. به اين ترتيب مذاهب بنا به تعاريفي كه دارند از هنرهايي بيشتر و از هنرهايي كمتر استفاده كرده اند.
دكتر صادقي با اشاره به اين كه در زيبايي شناسي چهار اصل بايد رعايت شود، در گفت وگو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين تصريح كرد: تعادل، هماهنگي ، هدفمندي و سنخيت، چهار موردي هستند كه بايد در يك اثر هنري لحاظ شوند و با هم همخوان باشند. هر قدر تركيب اين عناصر درست تر باشد، اثر زيباتر، دقيق تر و تاثيرگذارتر است.

بهارستان
محبت
شبلي را پرسيدند محبت چيست؟ گفت، شرابي است صافي، نياشامد آن را الا مرد وافي.
آورده اند كه وقتي شبلي را محبت حبيب حقيقي بر عالم اش استيلا آورد، گفتند: ديوانه است، در بيمارستانش بردند. جماعتي اولياي او كه منطقه ولاي او بر ميان جان بسته بودند، پيش وي شدند. شبلي روي به سوي ايشان كرد و گفت: شما كيستيد؟ گفتند: ما احبا و اصدقاي تو ]هستيم [. شبلي امتحان وفا  را سنگ جفا بر ايشان انداختن گرفت. ]آن جماعت كه اقرار ايشان بر او بود، بايستادند و[ آن جماعت كه قرارشان نبود، فرار را واجب ديدند، جمله برميدند. شبلي آواز برآورد كه دروغ گفتند. اگر دعوت اينان در محبت من صادق است، پس چرا از بلاي من مي گريزند؟ در اين راه، مرد جانباز و سرانداز بايد، كار هر تردامني نيست اين بلا كشيدن و بر محنت صبر كردن.
مصابيح القلوب / ابوسعيد حسن بن حسين شيعي سبزواري / به كوشش محمد سپهري / نشر ميراث مكتوب و انتشارات بنيان / ص ۴۰۰

برگزاري دوسالانه نهم گرافيك قطعي شد
وعده هاي ميرحسين موسوي به مرتضي مميز عملي مي شود.
در مذاكرات ميرحسين موسوي با هيات برگزاري دوسالانه پوستر تهران، قرار شده است تا قول هايي كه رئيس فرهنگستان هنر در آخرين روزهاي حيات مميز براي حمايت برپايي دوسالانه پوستر تهران به وي داده بود، عملي شود.
كليه گالري هاي صبا و خيال در اختيار برپايي دوسالانه قرار مي گيرند؛ به اين ترتيب، كليه نمايشگاه هاي بخش اصلي و جنبي دور جاري دوسالانه يك جا برگزار خواهند شد.
همچنين مقرر شده است كه فرهنگستان هنر ميزبان مراسم گشايش و پاياني دوسالانه، انتشار ويژه نامه هاي خبري، جريان اطلاع رساني و جايزه فرهنگستان هنر باشد.
دوسالانه نهم پوستر تهران ۲۰ خرداد سال آينده برگزار مي شود.

تار ساكت براي بسطامي به صدا درمي آيد
كيوان ساكت در بزرگداشت ايرج بسطامي كه ۱۵ دي ماه در تالار وحدت برگزار مي شود، به همراه گروه وزيري به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
سرپرست گروه وزيري در گفتگو با فارس ضمن اعلام اين خبر گفت: در بزرگداشت ايرج بسطامي كه ۱۵ دي ماه از طرف مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت برگزار مي شود، گروه وزيري در دو بخش به اجراي برنامه مي پردازد كه در بخش اول قطعاتي از ساخته هاي پرويز مشكاتيان و در بخش دوم آهنگ هايي از ساخته هاي خودم را اجرا خواهيم كرد.اين نوازنده تار در خاتمه از تشكيل مستر كلاس موسيقي خود در مشهد خبر داد و خاطرنشان كرد: ۲۲ دي ماه و بعد از بزرگداشت ايرج بسطامي مستركلاسي تحت عنوان آهنگسازي، نوازندگي و آمادگي روي صحنه در آموزشگاه آوا در مشهد برگزار خواهم كرد.

انتشار مردي از جنس باران
فارس : مردي از جنس باران نوشته رضا اسماعيلي كه به امام خميني(ره) تقديم شده است، منتشر شد. مجموعه شعر مردي از جنس باران در بر گيرنده ۵۰ قطعه شعر در قالب هاي غزل، مثنوي، چهارپاره و رباعي است كه به خميني(ره) تقديم شده است.
اين مجموعه ۹۶ صفحه اي كه به وسيله مؤسسه چاپ و نشر عروج به بازار نشر عرضه شده است، پانصد تومان قيمت دارد.
از اين شاعر يك مجموعه ديگر هم به تازگي منتشر شده كه عاشقانه هاي شرقي نام دارد و عاشقانه هاي سرخ اين شاعر تا پايان سال جاري منتشر خواهد شد.
عاشقانه هاي شرقي در بر گيرنده سروده هايي با قالب هاي غزل و شعر آزاد است كه از ۴۰ قطعه غزل و ۵۰ قطعه شعر آزاد تشكيل شده است.
عاشقانه هاي سرخ هم كه آخرين سروده هاي حماسي اين شاعر را شامل مي شود، درباره فرهنگ ايثار و مقاومت است و به دفاع مقدس ارتباط دارد. اين كتاب به وسيله نشر شاهد چاپ مي شود.

عيادت هيات مديره خانه موسيقي از استاد فرامرز پايور
نشست روز يكشنبه خانه موسيقي در منزل استاد فرامرز پايور تشكيل شد. استاد پايور كه به تازگي جايزه چهره ماندگار موسيقي را از آن خود كرده است، به دليل بيماري سالها است كه توان حركت ندارد.

اصل مطلب
در باب مشكلات بچه داري و حفظ اموال فرزند گويد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
مثل سرو و گل و چنار و كلم
بچه هم رشد مي كند كم كم
با عنايات بخت فرخنده
مي شود بچه نم نمك گنده
با رفيقي، پس از كمي دوري
گفتم: «الان كجاست گوگوري؟
طفلكي مهد كودكش دوره؟»
گفت: «الان كلاس كنكوره!»
تا سبيل پسر درآمده است
پير مادر- پدر درآمده است
گرچه ساعات، كند مي گذرد
روي هم رفته، تند مي گذرد
بعد يك دوره فرود و فراز
مي شود چشم و گوش كودك، باز
آفت بچه اي كه اين قدي است
فرق بين هزاري و صدي است
آه از آن دم كه اين وجود حريص
دهد از رنگ پولها، تشخيص
كه كدامش عزيز و معتبر است
يا كدام از كدام، بيشتر است
از زماني كه جمع كرد و شمرد
عيدي اش را نمي تواني خورد
برنداري كه «خواب مي باشد»
كه سرش تو حساب مي باشد!
كم شود گر زعيدي اش چيزي
مي كند قهر و آبروريزي
بعد هم مي كند سخنراني
توي جشن و عزا و مهماني
كه منم كودكي دل آزرده
پدرم عيدي مرا خورده!

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كفش
كفش جديد را نگاه كرد. چقدر قشنگ بود ذوق كرد وقتي زن همسايه بهش اين كفش را داد نو بود.
كفش هاي كهنه اش را سر كوچه شان انداخت و كفش جديد را پوشيد. هنوز به سر خيابان نرسيده بود كه احساس كرد كفش پاهايش را زده، خيلي كوچك بود. به سر كوچه شان برگشت. ديد پسري كفشش را برداشته و مي خواهد بپوشد. به پاهاي پسر نگاه كرد كوچكتر از پاي او بود به پسر گفت: دربيار، اين كفش را بگير، اوني كه دستته مال من.
پسر خنديد كفش را پوشيد و رفت. صبح كه خواست بيرون برود پشت در خانه يك كفش جديد بود اندازه پاهايش. به پنجره همسايه نگاه كرد.
ترمه ميرهادي

گشتي در دنياي خبرها
اعتصاب با دست
فيلادلفيا: چندي پيش آموزش و پرورش يكي از مناطق فيلادلفيا تصميم گرفت تا طرح استفاده مجدد از قاشق و چنگالهاي پلاستيكي را به صورت آزمايشي در ۱۸ مدرسه به اجرا بگذارد.
بر اساس اين طرح در حين صرف ناهار به دانش آموزان قاشق و چنگال هاي پلاستيكي داده مي شد كه پس از صرف غذا دانش آموزان موظف بودند اين قاشق و چنگال هاي پلاستيكي را به كاركنان رستوران تحويل بدهند تا اينكه پس از شست و شو مجدداً از آنها استفاده بشود. همين موضوع باعث شد تا اينكه دانش آموزان به نوعي دست به اعتصاب بزنند و غذاهاي خود به ويژه ماست را با دست بخورند. در پي اعتراض دانش آموزان، اين طرح متوقف شد و اعلام گرديد كه از محل اجراي اين طرح تنها ۱۵ هزار دلار صرفه جويي در سال صورت مي گرفت.
كفش هاي ويژه براي مهاجران غير قانوني
واشنگتن: اخيرا يك بوتيك در آمريكا دست به ابتكار جالبي زده و اقدام بفروش كفش هاي ويژه براي مهاجران غير قانوني مكزيكي كرده است. با توجه به اينكه همه روزه تعداد زيادي مهاجر از كشور مكزيك به صورت غير قانوني وارد خاك آمريكا مي شوند به همين دليل اين بوتيك يك نوع كفش مقاوم طراحي كرده كه زير اين كفش نقشه مرز مشترك دو كشور مكزيك و آمريكا به چشم مي خورد تا اينكه مهاجران غير قانوني با استفاده از اين نقشه، راه خود را پس از عبور از مرز گم نكنند. قيمت هر جفت از اين كفش ها در حدود ۲۱۵ دلار مي باشد.
جولان موش ها در نيويورك
نيويورك: از دو روز پيش آكادمي كنترل جوندگان در شهر نيويورك آغاز بكار كرد. طي چند ماه اخير شهر نيويورك به محل تاخت و تاز مو ش ها تبديل شده و در تمام نقاط اين شهر موش هاي بزرگ و كوچك به چشم مي خورد كه خسارت هاي جبران ناپذيري به محيط زيست و تاسيسات شهر وارد مي كنند. در واقع جولان موش ها در شهر باعث شده تا شهرداري نيويورك در زمينه تله گذاري و سمپاشي براي نابودي موش ها صاحب ركوردهاي تازه اي شود. به هر حال مجموعه اين عوامل باعث شد تا اينكه آكادمي كنترل جوندگان در اين شهر راه اندازي شود كه در اين آكادمي به كاركنان شهرداري آموزش داده مي شود كه چگونه و در يك فرايند علمي به از بين بردن موش ها با سم و يا تله بپردازند. علاوه بر اين اقدامات، از مشهور و خبره ترين كارشناسان جوندگان جهان دعوت بعمل آمده تا با حضور در شهر نيويورك، راهكارهاي عملي براي از بين  بردن موش هاي اين شهر ارائه بدهند.
پشيماني اهالي دهكده
كنتاكي: چندي پيش ساكنان شهر «سندي كوك» در آمريكا پس از ماهها تلاش سرانجام موفق به متقاعد كردن مقامات كنتاكي براي ساخت يك زندان جديد در اين دهكده ۱۱۰۰ نفري شدند. با توجه به اينكه نرخ بيكاري در اين دهكده بسيار بالا مي باشد به همين دليل مقامات آن تصور كردند كه انتقال يكي از زندانهاي كنتاكي به اين دهكده باعث اشتغالزايي خواهد شد. البته حق نيز با مقامات دهكده بود چون انتقال اين زندان باعث ايجاد ۲۲۴ شغل جديد در اين دهكده گرديد. اما در حاليكه تنها چند روز از انتقال اين زندان گذشته است، ساكنان دهكده آرزو مي كنند كه زندان مورد نظر هر چه زودتر از دهكده شان خارج شود. عامل اصلي نارضايتي اهالي دهكده از فعاليت اين زندان، بوي متعفن فاضلاب آن مي باشد. با توجه به اينكه لوله هاي فاضلاب زندان بسيار قطور در نظر گرفته شد و هم اكنون تنها نيمي از ظرفيت زندان تكميل است به همين دليل فاضلاب كافي در زندان توليد نمي شود تا اينكه ظرفيت لوله ها را پر كند. همين موضوع باعث شده تا اينكه فاضلاب در داخل لوله ها ته نشين بشود و بوي آن مردم دهكده را كلافه كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۶ دقيقه

گل و گياه
بانكسيا
010044.jpg
نام علمي: Banksia coccinea
خانواده: PROTEACEAE
درختچه ايست هميشه سبز و پرپشت، بومي استراليا، با برگهايي در حاشيه دندانه دار به رنگ سبز تيره و سطح زيرين سبز _ خاكستري، هر گل مجموعه ايست از تعداد زيادي گل هاي كوچك قرمز رنگ، تا آخر زمستان و اول بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك ماسه اي با زهكشي خيلي خوب كه ميزان فسفات و سيترات آن پايين باشد حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |