سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۳ - Dec 13, 2005
هواي تهران برخلاف پيش بيني ها ديروز هم ناسالم بود!
تداوم وضعيت بحراني آلودگي هوا در مناطقي از شهر
010077.jpg
گروه شهري: علي رغم پيش بيني سازمان هواشناسي و برخي اظهارات مسئولان مبني بر كاهش آلاينده هاي هوا، روز گذشته بخش هايي از مناطق ۲ و ۵ شهرداري تهران از نظر آلودگي هوا در وضعيت خطرناك قرار داشتند.
براساس نقشه شركت كنترل كيفيت هوا از وضعيت انتشار آلاينده هاي تهران، روز گذشته بخش هايي از مناطق ۵ ، ،۹ ۱۰ ، ۶ ، ۲ ، ۱۱ ، ۱۷ ، ۳ و ۷ تهران در وضعيت «بسيار ناسالم» و ساير مناطق در وضعيت «ناسالم» گزارش شدند.
در عين حال دكتر محمدحسن پيراسته، دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هوا به همشهري گفت: تا ساعت ۱۰ صبح ديروز آلاينده مونوكسيد كربن در تهران فراتر از حد مجاز و در حدود psi120 بود و در برخي نقاط همچون فاطمي، آزادي، مهرآباد، پرديسان و قلهك اين ميزان بيشتر از ساير نقاط تهران گزارش شد. اما بعد از آن بتدريج هواي تهران در وضعيت «سالم» قرار گرفت!
شاخص كيفيت هواي تهران به لحاظ آلاينده مونوكسيد كربن ديروز در منطقه آزادي ۲۲۱ و مهرآباد ۲۲۰ گزارش شد كه نشان دهنده وضعيت اضطرار است.
از سوي ديگر گزارش سازمان هواشناسي نيز حاكي است سيستم ناپايدار جوي امروز در آسمان شهر تهران مستقر مي شود كه به دنبال آن از شدت آلودگي كاسته مي شود اما مجدداً از چهارشنبه سيستم جوي به شرايط پايدار و انباشت آلاينده ها باز خواهدگشت.در حالي كه ۱۰ روز از بحران آلودگي هوا و استقرار شرايط پايدار جوي در تهران مي گذرد شركت كنترل كيفيت هوا نيز با انتشار گزارشي اعلام كرد: كيفيت هواي تهران از نظر مونوكسيد كربن در ۲۰ روز اول آذرماه سال جاري بسيار نامطلوب تر از ۲۰ روز اول آذرماه سال ۸۳ بوده است به نحوي كه در اين مدت در سال ۸۳ تنها ۵ روز در شرايط ناسالم قرار داشت و ۱۵روز ديگر هواي تهران سالم بود اما تعداد روزهاي آلوده با ۲۰۰ درصد رشد به ۱۵ روز ناسالم در آذرماه سال ۸۴ افزايش يافته است.اين گزارش مي افزايد: كيفيت هوا از نظر ذرات معلق نيز در ۲۰ روز اول سال ۸۴ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته «نامطلوب تر» بوده است.
مقايسه آمار شركت كنترل كيفيت هوا از روزهاي آلوده با آمار سازمان بهشت زهرا از شمار فوت شدگان ناشي از بيماري هاي قلبي و تنفسي، به راحتي ارتباط بين آلودگي هوا و افزايش مرگ و ميرها در سال جاري را اثبات مي كند. در حالي كه تعداد روزهاي آلوده در اين مدت در مقايسه با سال گذشته ۳ برابرافزايش يافته تلفات ناشي از نارسايي تنفسي نيز با ۴ برابر رشد از ۲۶ مورد به ۱۰۷ نفر در سال ۸۴ افزايش يافته است.

حجم مراجعات به مراكز معاينه فني خودرو دوبرابر شد
وقتي بحران آمد ، همه به ياد معاينه فني خودرو افتادند
010065.jpg
گروه شهري: در پي افزايش آلودگي هواي تهران طي روزهاي اخير، حجم مراجعات شهروندان به مراكز شش گانه ستاد معاينه فني خودرو نسبت به هفته گذشته دوبرابر شد به گونه اي كه برخي مراكز اين ستاد ديروز با ازدحام شديد متقاضيان انجام معاينه فني خودرو مواجه بودند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو در گفتگو با همشهري علت اين ازدحام را حس مسئوليت شهروندان تهران در قبال وضعيت پيش آمده براي هواي پايتخت دانست و گفت: داشتن برگه معاينه فني خودرو از زمان ابلاغ مصوبه دولت الزامي بوده و هميشه وجود داشته است اما آنچه موجب توجه بيشتر شهروندان تهراني در روزهاي اخير به اين امر شد، آلودگي شديد هواي تهران و تعطيلي هاي اخير مدارس و ادارات دولتي بود.
وي در عين حال از افزايش زمان معطلي شهروندان در اين مراكز خبر داد و گفت: پيش از اين ارائه خدمات در مدت زماني بين ۱۵ تا ۲۰ دقيقه انجام مي شد اما در حال حاضر به دليل ازدياد مراجعات اين زمان به ۵/۱ تا ۲ ساعت افزايش يافته كه اين تراكم حضور براي ما ناگوار است.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو به شهروندان توصيه كرد با تعيين وقت قبلي از طريق شماره تلفن هاي ۴-۴۴۸۲۴۴۷۱ و همراه داشتن اصل كارت يا سند خودرو به مراكز تعيين شده مراجعه كنند تا در كمترين زمان ممكن از خدمات اين ستاد بهره مند شوند.
محمدرضا اميري صفت همچنين از بررسي طرحي خبر داد كه براساس آن براي مراجعان حضوري نيز تعيين وقت صورت مي گيرد تا از معطلي شهروندان در صف هاي طولاني مراكز معاينه فني خودرو جلوگيري شود.
افزايش حجم مراجعات به مراكز ستاد معاينه فني خودرو در حالي صورت مي گيرد كه براساس تحقيقات انجام شده بيش از ۷۰درصد آلودگي هواي تهران ناشي از احتراق خودروهاي بنزين سوز است كه با انجام معاينه فني ضمن صرفه جويي در مصرف سوخت حدود ۳۰درصد از اين آلودگي كاسته مي شود.
مراكز بيهقي، سراج، شكوفه، نيايش، الغدير و آبشناسان، مراكز شش گانه ستاد معاينه فني خودروهاي شهر تهران هستند كه قابليت پذيرش روزانه ۱۴ هزار دستگاه خودرو در ۸ ساعت كاري از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر را دارند.

تفرجگاه هاي جديد تهران
010074.jpg
حاشيه  رودخانه هاي  ولنجك  و مقصودبيك  تفرجگاه  مي شود.اين  طرح  با محوطه سازي  و پياده روسازي  در حاشيه  مسيل ها و احداث  ديواره هاي  سنگي ، نصب نيمكت ، اجراي  فضاي  سبز، ساخت  سرويس هاي  بهداشتي  و با هزينه اي  بالغ  بر ۱۱ميليارد ريال  در حال  اجرا است .قرار گرفتن  دره  ولنجك  در كنار ساختمان هاي  مسكوني  و وجود تله كابين توچال  در اين  محدوده ، شهرداري  را برآن  داشت  تا به  منظور جلوگيري  از فرسايش دره  و تهديدهاي  زيست  محيطي ، ۴۰ هزارمترمربع  فضاسازي  در حاشيه  مسيل  ولنجك  انجام  دهد.
رودخانه  مقصودبيك  در ميدان  تجريش  نيز به  عنوان  يكي از مسيل هاي  اصلي  شميران  بشمار مي رود.

تقويت ناوگان تاكسيراني
010071.jpg
گروه شهري: مهندس حسين تيموري كرماني _ مديرعامل جديد تاكسيراني تهران از بسترسازي براي جلب و جذب بخش خصوصي به منظور ساماندهي و تقويت ناوگان تاكسيراني خبر داد. وي كه از سوي دكتر قاليباف _ شهردار تهران _ به اين سمت منصوب شده، ديروز در نخستين اظهارنظرش با همشهري بر ضرورت ساماندهي تاكسيراني و ارتقاء سطح كمي و كيفي خدمات رساني تاكسيراني خبر داد و افزود: پيرو برنامه ها و سياست هاي مديريت كلان تهران، نهادينه كردن فرهنگ شهروندمداري و خدمت به شهروندان در تاكسيراني، بهبود وضعيت رفاهي و صنفي به ويژه بيمه تاكسيرانان و تقويت ناوگان تاكسيراني با مشاركت بخش خصوصي در رأس برنامه ها قرار دارد.

شهردار تهران اعلام كرد:
خطوط راه آهن از جنوب تهران خارج مي شود
شهردار تهران با اشاره به امتناع شركت راه آهن از اجراي طرح انتقال خطوط راه آهن جنوب تهران به زيرزمين، گفت: متاسفانه اين طرح به بهانه هاي مختلف همچون فني نبودن تاكنون عملي نشده است به همين دليل در طرح ديگري درصدد انتقال كامل اين خطوط به خارج از مناطق ۱۷ و ۱۸ هستيم.
محمدباقر قاليباف افزود: اميدواريم اين طرح با توجه به مشكلات موجود در اين مناطق تا ۲ ماه آينده به تصويب برسد.وي تأكيد كرد: خطوط ريلي موجود در مناطق ۱۷ و ۱۸ كه از تهران به سمت جنوب و غرب كشور تردد مي كنند، مشكلات فراواني براي مردم اين مناطق به وجود آورده است.
شهردار تهران انتقال خطوط راه آهن به زير زمين را يكي از راهكارهاي كاهش مشكلات مردم مناطق فوق دانست و گفت: متاسفانه اين طرح به دلايل مختلف تاكنون عملي نشده است.
وي با بيان اينكه هنوز هيچ يك از اين طرح ها تصويب نشده است، گفت:در پي اين هستيم به منظور رفع مشكلات مردم در آن مناطق تا دو ماه آينده طرح انتقال كامل اين خطوط را به خارج از مناطق ۱۷ و ۱۸ تصويب كنيم.
قاليباف در پاسخ به اين سوال كه با توجه به امتناع شركت راه آهن از انتقال خطوط به زير زمين آيا اين طرح تصويب مي شود، گفت: بايد اين اتفاق بيفتد وگرنه مشكلات مردم آن مناطق حل نخواهد شد.شهردار تهران درخصوص نيمه كاره ماندن تملك خانه ها در دو طرف خطوط راه آهن گفت: تملك به طور كامل صورت نگرفته است و ما منتظريم كه اصل طرح تصويب شود و در صورتي كه بخواهيم خطوط را از آن محدوده انتقال دهيم ديگر باقي خانه ها را تملك نخواهيم كرد.

كيوسك هاي روزنامه فروشي ساماندهي مي شود
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت كه  كيوسك هاي  روزنامه  فروشي  در سطح شهر تهران  ساماندهي  مي شود.دكتر مسعود كرباسيان  افزود:با اجراي  اين  طرح  در حد امكان  ديگر مجوز جديدي  براي  نصب  كيوسك هاي مطبوعاتي  در پايتخت  صادر نخواهد شد.
وي  اظهارداشت : تلاش  مي شود با كاهش  حجم  كيوسك ها و ساماندهي  مكاني  آنها، در سطح  معابر فضاي  بيشتري  براي  تحرك  و تردد آسان  شهروندان  فراهم  شود.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اين  كه  هم  اكنون  فقط آلودگي  هوا نيست  كه شهر تهران  را با مشكلات  عديده اي  مواجه  كرده است ، تأكيد كرد: علاوه  بر آلودگي هوا، آلودگي  صوتي  و بصري  نيز منظري  نازيبا به  فضاي  شهر مي دهد.
كرباسيان  تصريح  كرد: براي  مقابله  با آلودگي  صوتي  و بصري  نيز شناسايي مشاغل  و صنايع  مزاحم و ساماندهي  آنها در دستور كار شهرداري  تهران قراردارد.وي ، ساماندهي  دستفروش ها از طريق  ايجاد بازارهاي  روز موقت  را ازديگر اولويت هاي  حوزه  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  دانست .
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  نگهداري  و مرمت  سطح خيابان ها از مهمترين  وظايف  شهرداري  است ، گفت :براي  تمام  حفاري هايي  كه  درسطح  مناطق  توسط پيمانكاران  انجام  مي شود بايد زمان  دقيق  تعيين  شده  و بانظارت  جدي بر عملكرد پيمانكاران ، كار در همان  مدت  معين  پايان  يافته  و تحويل گرفته  شود.
اشاره: يكي از مشكلات عمده روزنامه فروشان در تهران اشتغال آنها به اموري متفاوت با عرصه اي است كه در اختيار دارند. از جمله اينكه طبق مصوبه شوراي شهر فروش سيگار در كيوسك هاي روزنامه  فروشي ممنوع است، اما همچنان اغلب روزنامه فروشان فروش سيگار را بخش جدي تر از اشتغال روزنامه خود مي دانند. شايد لازم باشد شهرداري اجراي قانون معوقه شوراي شهر را نيز مورد توجه قرار دهد.

آلودگي هوا در شهرهاي كوچك
010068.jpg
خبرگزاري مهر: يك محقق و پژوهشگر آلودگي هوا اعلام كرد: مصرف سوخت خودروهاي داخلي به طور ميانگين ۲ تا ۵/۲ برابر بيش از استانداردهاي موجود جهاني است.
دكتر محمدصادق سخاوت جو خاطرنشان ساخت:موضوع آلودگي هوا تنها مختص آذرماه نيست و در تمام ماههاي فصول سرد سال امكان انتشار آلودگي هوا وجود دارد.
وي كه داراي دكتراي مهندسي محيط زيست با گرايش تخصصي آلودگي هواست، در اين باره تصريح كرد: ممكن است با شرايط موجود طي ۲ تا ۳ ماه آينده وضعيتي به مراتب بدتر از حالت كنوني داشته باشيم.

هزينه آلودگي هواي تهران را بايد مسببان آن بپردازند
گروه شهري- اسدالله افلاكي: هزينه هاي بهداشتي آلودگي هواي تهران بدون در نظر گرفتن اثرات مزمن و طولاني مدت آن، بالغ بر ۵۳۱۰ميليارد ريال در سال برآورد مي شود.
خبرنگار ما مي نويسد: درحالي كه آلودگي هوا در پايتخت در آستانه تبديل شدن به بحران ملي است، مسئولان مي كوشند راهكارهايي كارساز براي گذر از اين بحران بينديشند. بحراني كه نه تنها به تعطيلي مدارس انجاميد كه ۲ روز پياپي همه كاركنان نهادها و سازمان هاي مختلف را از كار بازداشت تا مگر از ميزان آلودگي كاسته شود اما وضعيت اضطراري همچنان ادامه دارد.
دكتر سعيد متصدي مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه بيشترين سهم آلودگي هوا مربوط به خودروهاي فرسوده است، مي گويد: از سال گذشته تاكنون كه طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اجرايي شده با احتساب از رده خارج شدن ۵ هزار دستگاه تاكسي تاكنون درمجموع ۳۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است. درحالي كه براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده در سال جاري بايد ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود و تا پايان برنامه چهارم توسعه تمامي ۲ ميليون خودروي فرسوده از سطح معابر جمع آوري گردد.
دكتر حسن كريم زادگان استاد دانشگاه نيز در گفت وگو با خبرنگار ما، تعيين و رعايت استانداردهاي زيست محيطي در فعاليت هاي اقتصادي را اجتناب ناپذير دانست و گفت: ۸۰ درصد آلودگي هواي تهران به دليل تردد خودروها و ۲۰ درصد ديگر مربوط به ساير منابع آلاينده است. اين در حالي است هزينه هاي بهداشتي آلودگي هواي تهران بالغ بر ۵۳۱۰ ميليارد در سال برآورد مي شود، خسارتي كه صاحبان خودروها، خودروسازان و صنايع بيشترين سهم را در ايجاد آن دارند اما متأسفانه مردم بايد هزينه آن را بپردازند درحالي كه پرداخت اين هزينه ها از سوي مسببان آلودگي و صرف آن در راستاي بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش مصرف انرژي مي تواند درنهايت به كاهش آلودگي هواي تهران منجر شود. سازوكاري كه هنوز در هيچ يك از تصميمات خرد و كلان ديده نشده و به هر دليلي از چشم مسئولان به دور مانده است.

نگاه
010062.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |