سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۳ - Dec 13, 2005
تحقيق و تفحص مجلس درباره دليل سقوط هواپيما
حادثه جانكاه سقوط هواپيماي ۱۳۰-C كه حامل جمعي از فعالان عرصه اطلاع رساني بود، ضرورت پاسخگويي مسئولان مربوطه به شايعات و رفع شبهات موجود را دوچندان ساخته است. مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهادي برآمده از آراي مردم در نخستين جلسه علني پس از اين حادثه، پيگيري علل و عوامل اين حادثه را در دستور كار خود قرار داد تا جايي كه حتي بحث استيضاح وزير دفاع نيز مطرح شد.
به گفته  نايب رئيس اول مجلس، چنانچه نتايج حاصل از تحقيقات و اطلاع رساني دستگاه هاي ذيربط در حادثه  هوايي اخير كه منجر به شهادت جمعي از اصحاب رسانه، جمعي از اعضاي ارتش جمهوري اسلامي ايران و كادر هوايي شده بود، مجلس را قانع نكند از ديگر ابزارهاي در اختيار مجلس هم چون تحقيق و تفحص استفاده خواهيم كرد.يك نماينده  اكثريت مجلس مدعي شد كه مسئولان ذي ربط دلايل سقوط هواپيماي۱۳۰-C را مي دانند، نمي دانيم چرا در اعلام آن به مردم اهمال مي كنند؟ جعفر آيين پرست، عضو هيات  رئيسه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي  گفت: برخي دستگاه ها واقعيات را به مردم نمي گويند و باعث ايجاد شايعات زيادي در سطح جامعه مي شوند.آيين پرست با تأكيد بر پيگيري مجلس تا اعلام نتايج قطعي و مشخص شدن مقصران اين حادثه، خاطرنشان كرد: از دست دادن تعدادي از بهترين فرزندان اين كشور واقعه اي غم انگيز است، لذا بايد پاسخ قابل قبولي به افكار عمومي جامعه ارائه شود.
اگر استانداردهاي پرواز و ايمني در سفرهاي هوايي رعايت نشوند، حادثه سقوط هواپيماي۱۳۰-C آخرين سقوط نخواهد بود.
ولي الله آذروش، مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي  نيز در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران درخصوص پيگيري علل سقوط هواپيماي۱۳۰-C گفت: اگر علل حوادث قبلي و سقوط هواپيماها كه متاسفانه در كشور ما كم نبوده بطور جدي بررسي و با مقصران آنها برخورد مي شد، شايد امروز كمتر با اين گونه مشكلات مواجه مي شديم.وي با بيان اينكه در هواپيماهاي نظامي رعايت يكسري اصول و معيار و ضوابط فني و اجرايي لازم است، ادامه داد: تغيير كاربري هواپيماي باربري براي انتقال مسافر بايد با رعايت يكسري معيارهاي مدون و رايج در جهان باشد و قطعا سازمان هواپيمايي كشور بايد بر سلامت پروازها و استانداردها نظارت و با هر نوع عدم رعايت مشخصات فني برخورد كند.
مخبر كميسيون عمران مجلس عنوان كرد: مردم نبايد متحمل ضررهاي ناشي از عدم برنامه ريزي ها و سوء مديريت ها شوند، هرچند در خريد هواپيما تحريم هستيم، ولي با اتخاذ روش هاي مديريتي مي توان در جهت ارتقاي سطح ايمني و سلامت در پروازها و ارائه خدمات مطلوب به مردم حركت كرد.
حجت الاسلام محمدمهدي پورفاطمي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت : بايد مشخص شود هواپيمايي كه قرار بوده صبح پرواز كند اما بعد از ظهر پرواز كرده چه مشكلي داشته است.وي با تأكيد بر اين نكته كه خبرنگاران را بايد با هواپيماي غير نظامي به ماموريت مي فرستادند، گفت: مجلس بايد كار نظارتي خود را بيشتر كند.گفته مي شود كه يكي از ۴ موتور هواپيما از كار افتاده و با ۳ موتور نيز مي توانست به پرواز ادامه دهد.بايد مشخص شود چه عاملي باعث سقوط اين هواپيما شده است.رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در واكنش به اظهارات برخي از اصحاب رسانه ها كه پيش از سفر خود از نقص فني آن خبر داده بودند، گفت: علي رغم اظهارات مسئولان سازمان ترابري هوايي ارتش، مبني بر مستندات در نداشتن نقص فني هواپيما قبل از پرواز، بايد بررسي هاي تكميلي ادامه يابد.البته مسئولان سازمان ترابري ارتش بر رفع نقص سيستم ناوبري هواپيما قبل از پرواز تأكيد دارند و هنوز مسئولان اجرايي و نظارتي به علت يا علل واقعي سانحه سقوط هواپيمايي نبرده اند.
وي هم چنين در پاسخ به ابهامي مبني بر چرايي عدم فرود هواپيما در فرودگاه امام(ره) اظهار داشت: گزارش سازمان هوايي و مسئولان ذيربط تأكيد بر تقاضاي خلبان هواپيما مبني بر بازگشت براي فرود در فرودگاه مبدا (مهر آباد) بوده است و مسئولان ذيربط تشخيص خلبان را براي انتخاب محل فرود مقدم بر هرگونه تصيم گيري ارزيابي مي كنند و البته هنوز نمي توان ارزيابي و قضاوت دقيق و نهايي را نسبت به ابعاد اين سانحه اعلام كرد.
طلايي نيك اضافه كرد: به طور حتم نامناسب بودن وضعيت فرودگاه مهر آباد به علت مناطق مسكوني در پيرامون آن در چند دهه گذشته در تشديد سانحه بي ارتباط نيست.به عبارت ديگر در صورت استفاده از فرودگاه هايي مانند فرودگاه امام(ره) كه داراي حريم مناسب غيرمسكوني است شدت خسارت و تلفات كاهش مي يافت.نماينده  مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: حادثه ي تلخ و تاسف بار سقوط هواپيماي ۱۳۰-Cكه فاجعه اي براي جامعه خبري و رسانه اي بود، مجلس را بسيار متاثر كرد.
عبدالله كعبي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اينكه در تمام دنيا رسم است هرگاه چنين حادثه  تلخي رخ مي دهد بالاترين مقام مسؤول خودبه خود استعفا مي دهد، حتي اگر استعفاي او پذيرفته نشود اين عمل حداقل مرحمي براي خانواده هاي داغدار است، مدعي شد: مجموعه زيردست وزير دفاع در حادثه  سقوط هواپيماي۱۳۰- C كوتاهي كرده است و وزير دفاع بايد پاسخگو باشد.كعبي گفت:متاسفانه هواپيما با نقص فني تأييدشده پرواز مي كند و اين در حالي است كه خلبان اول اين پرواز حاضر به پرواز نشده و پرواز هواپيماي۱۳۰-C با خلبان دوم انجام گرفته است.وي با بيان اين ادعا كه ظاهرا خلبان پس از بروز نقص فني در هواپيما چندين بار تقاضاي فرود اضطراري مي كند كه اجازه فرود داده نمي شود و ظاهرا دو بار بر فراز فرودگاه مهرآباد دور مي زند اضافه كرد: اين هواپيما حتي مي توانست در فرودگاه امام خميني(ره) فرود بيايد تا اين حادثه دلخراش پيش نيايد.
نماينده مردم آبادان يادآور شد: وزارت دفاع ما آمادگي ساخت هواپيما را دارد و هواپيماي ايران ۱۴۰ را مي سازد، اين سئوال مطرح است تشكيلاتي كه خود مي تواند هواپيما بسازد آيا از برطرف كردن نقص فني هواپيماي ۱۳۰-Cعاجز است؟ وي گفت: اصلا چرا اين پرواز با هواپيماي ايران ۱۴۰ انجام نشده است؟ همچنين ارتش جمهوري اسلامي ايران هواپيماي ۷۰۷ دارد.اين پرواز را مي شد با يك هواپيماي ديگر انجام مي دادند.
كعبي تصريح كرد: اصولا مسافران اين پرواز نظامي نبوده  و اكثرا از خبرنگاران جرايد، رسانه ها و خبرگزاري ها بوده اند.مي شد اين مسافران را با هواپيماي مطمئن تري اعزام كرد.وي متذكر شد: با اهمال و كوتاهي اجازه داده شده است كه اين حادثه رخ دهد.نماينده آبادان عنوان كرد: اعتقاد ما اين است كه سئوال و استيضاح از ابزار كار مجلس است.وزيري كه در حوزه كاري او چنين حادثه اي اتفاق افتاده و اين همه كشته برجاي گذاشته است، بايد پاسخ دهد.كعبي در پايان با بيان اين كه وزير دفاع بايد خود را ملزم به پاسخ گويي در اين زمينه بداند، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب جمعي از همكاران نماينده مجلس، ديروز نامه   استيضاح وزير دفاع را با بيش از ۴۸ امضا تقديم هيات رئيسه مجلس كردند و بحث استيضاح وزير روز سه شنبه مطرح خواهد شد.
معاونت پارلماني نهاد رياست جمهوري گفت: زمينه ي استيضاح وزير دفاع را در مجلس خيلي مثبت ارزيابي نمي كنم.
محمد عظيمي گفت: اما فكر نمي كنم بررسي علل سقوط هواپيما نياز به استيضاح وزير دفاع داشته باشد و در اين ارتباط نيازي به استيضاح نيست.به نظر من مجلس در ابتدا بايد علت هاي اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد و بعد از آن فرصت وجود دارد كه درمورد استيضاح تصميم گيري كند.

مراسم بزرگداشت خبرنگاران شهيددر حسينيه ارشاد
گروه اجتماعي: مراسم بزرگداشت خبرنگاران شهيد از سوي انجمن صنفي روزنامه نگاران، انجمن دفاع از آزادي مطبوعات و انجمن روزنامه نگارن جوان با حضور جمعي از فعالان سياسي و اصحاب مطبوعات، هم چنين انجمن صنفي عكاسان در حسينيه ارشاد برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم علي حكمت نايب رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: ما به عنوان عضوي از جامعه رسانه اي كشور خواهان پيگيري علت اين حادثه هستيم. مشكلات جامعه ما با سخنراني حل نمي شود، بايد براي مشكلات به صورت ريشه اي چاره انديشي شود.در ادامه مراسم، علي مزروعي دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران اظهار داشت: اين افراد سرمايه هاي ما بودند و بايد در جهت حفظ سرمايه هاي خود تلاش بيشتري كنيم.
مزروعي با بيان اين كه مردمي كه سوار هواپيما مي شوند به سيستم اعتماد دارند كه اين كار را انجام مي دهند، گفت: ما به جاي اين كه رشد كنيم در حال سوزاندن سرمايه هاي اجتماعي  هستيم و نمي دانم با اين كار به كجا مي خواهيم برويم.
محسن كديور نيز در سخناني گفت: بخش دردآور اين فاجعه اين است كه انسان در خانه بنشيند و خانه آتش بگيرد و دردآورتر اين است كه از خانواده نيروهاي نظامي باشي و به دست عزيز خود به صورت غيرعمدي از بين بروي.

در حاشيه نحوه برخورد با سانحه سقوط هواپيماي خبرنگاران
شفافيت ، اعتماد و التيام افكار عمومي
گروه اجتماعي- مينا شهني : ميزان خسارتي كه به بازماندگان حادثه سقوط هواپيما پرداخت مي شود مهم است. مهم اين است كه جان آدمي با ارزش است و به پاسداشت ارزش جان آدمي دولتها مكلفند تا آنجا كه در توان دارند از جان مردم حمايت كنند.
از زمان حادثه كه فاصله مي گيريم، بحث هاي منطقي تري آغاز مي شود. مقصرشناسي نخستين واكنش ما هنگام بروز حادثه است. دنبال دليل مي گرديم تا به سرنخي دست پيدا كنيم و ظرف آگاهي مان را پركنيم و با پربار كردن آگاهي مان مانع از تكرار ماجرا باشيم.
آنچه تاكنون به دست نيامده تلاش جدي براي جلوگيري از تكرار ماجراست.
طلب پوزش اولين خواسته هاي بازماندگان هواپيماي ۱۳۰-C بود. حداقل خواسته آنها عذرخواهي كساني بود كه به نوعي مسئوليت تمامي عمليات پروازي را بر عهده داشتند. واكنش ها لحظه اي بود و لحظه ها سپري مي شد، داغي بر دل مردم نشسته بود كه براي باوركردنش هم انرژي زيادي لازم بود. اما اولين واكنش ها ابراز تأسف و همدردي بود.
گام بعدي شهيدخواندن كشته شدگان بود. هنوز واژه شكل نگرفته بود. هنوز همه با ترديد لفظ شهيد را كنار عزيزانشان مي نشاندند. كم كم ترديد ها برطرف مي شد اما خبري ناگهاني همه را دچار شوك كرد. خبرگزاري فارس در اخبار روز يكشنبه (۲۰ / آذر/۸۴) از سوي يك مقام آگاه خبر از ترديد در نسبت دادن عنوان شهيد به كشته شدگان داد. به گزارش اين خبرگزاري، بنياد شهيد و امور ايثارگران تاكنون شهادت خبرنگاران و گروههاي خبري جان باخته در حادثه سانحه هوايي را قبول نكرده و بر عدم خاك سپاري شهداي اين حادثه در قطعه شهدا تأكيد دارد. اين گزارش مي افزايد: متأسفانه با وجود صراحت قانوني و تأكيد صريح قانون مصوب ارتش مبني بر شهادت تمامي كشته شدگان در مراحل انتقال، قبل، حين و پس از رزمايش هاي نظامي بنياد شهيد و امور ايثارگران تاكنون از پذيرش اين مسأله خودداري كرده است . به نظر مي رسد جلوگيري از خاكسپاري كشته شدگان حادثه اخير در قطعه هاي ويژه شهدا در شهرهاي كشور به وقوع پيوسته است و شاهد مثال اين ماجرا نيز مخالفت بنياد شهيد اصفهان با خاكسپاري شهيد جان نثاري در بهشت شهداي اين شهر است.
اين ناهماهنگي ها موجب بوجود آمدن فضاي ناامني در جامعه مي شود. ناامني هاي بوجود آمده نيز شايعات ريز و درشتي را رقم مي زند كه مردم در گوش يكديگر زمزمه مي كنند.
چند روزي از حادثه كه مي گذرد، بحث هاي منطقي شروع مي شود. منطقي ترين بحث اين روزها پرداخت خسارت به بازماندگان حادثه است. در حالي كه رقم ۳۰ ميليون تومان براي هر فرد ورد زبان مردم شده كارشناسان معتقدند رقم ذكر شده هيچ نسبتي با رقم واقعي ندارد. وقتي شهيد بودن يا نبودن افراد نيز در اين ميان نقشي ندارد. كشته شدگان اين حادثه به هر حال در حال انجام وظيفه بوده اند و براساس قوانين بين المللي دريافت خسارت نخستين حق بازماندگان آنهاست.
بهمن كشاورز، رئيس سابق كانون وكلاي دادگستري مركز، در گفتگويي با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفته است طبق قوانين« ياتا»(قواعد بين المللي هواپيمايي) كه ايران هم به آن ملحق شده است خسارتي كه به مسافران هواپيماي ساقط شده تعلق مي گيرد براساس دلار محاسبه مي شود و به هيچ وجه با رقم ۳۰ ميليون تومان قابل مقايسه نيست . طفره رفتن بنياد شهيد اصفهان از همكاري با خانواده داغدار شهيد جان نثاري از يك سو، دهان به دهان گشتن شايعه ۳۰ ميليون توماني در ميان مردم از سوي ديگر فضايي را ايجاد مي كند كه به تقويت شايعات مي انجامد. در شرايط كنوني به نظر مي رسد موضع رسمي و قاطعانه مسئولان تنها راه حل براي از بين بردن فضاي نامناسب امروز است. اعلام مواضع شفاف از سوي مسئولين در صورتي مي تواند راهگشا باشد كه مسئولان پاسخگويي پيشه كنند، مسئوليت خطاها و اشتباهات خود را بپذيرند و صادقانه از مردم عذرخواهي كنند. فرصت را براي جلب اعتماد مردم و التيام احساسات جريحه دار افكار عمومي غنيمت بشماريم كه امروز بهتر از فرداست.

ديدار هفتگي عضو هيأت نظارت با مديران مطبوعات
حسين انتظامي، نماينده مديران مسئول مطبوعات اعلام كرد كه به منظور دسترسي بيشتر مديران نشريات كشور به نماينده منتخب خود در اين هيات، همه هفته در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر در ساختمان معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حاضر مي شود.
وي در گفت وگو با ايسنا، همچنين از مديران نشرياتي كه علاقه مند به ملاقات با نماينده خود هستند درخواست كرد كه قبل از حضور و به منظور افزايش بازدهي اين ديدارها، مراتب را با شماره تلفن ۸۸۷۳۳۷۷۷ هماهنگ نمايند.
انتظامي طي اين گفت وگو هدف از اين حضور را آشنايي بيشتر با مشكلات و نارسايي هاي مطبوعات و تلاش و برنامه ريزي براي رفع آنها اعلام كرد.
وي گفت: اين حق مديران مسئول نشريات است كه از نماينده خود خواستار پيگيري و حل مشكلات و درخواست هاي خود باشند.
وي درخواست هاي تغيير وضعيت در پروانه انتشار و موضوع ماده ۱۶ قانون مطبوعات (لغو پروانه به دليل عدم انتشار منظم) را نمونه هايي از اين پيگيري ها دانست.
نماينده مديران مطبوعات در هيات نظارت با تصريح اين نكته كه به همت برخي مديران مسئول فعال و علاقه مند، سه كميته كاري تشكيل شده است، افزود: اين كميته ها در حوزه ارائه راهكارهاي قانوني، آسيب شناسي مطبوعات و شناسايي و بكارگيري رهيافت هاي حل معضلات اجتماعي مطبوعات نيز فعال شده اند و اميدواريم با مشاركت همكاران مطبوعاتي بتوان نتايجي را رقم زد.
موسس و مديرمسئول سابق روزنامه جام جم با اشاره به اين كه نهاد نمايندگي نشريات در هيات نظارت برآمده از صنف مطبوعات است، تأكيد كرد: اگرچه مسئوليت مستقيم نماينده مديران مسئول مربوط به وظايف او در هيات نظارت بر مطبوعات است، ولي برخي همكاران اين انتظار را دارند كه با مشاركت دولت به ويژه وزارت ارشاد و تشكل هاي صنفي و اعتماد و محبتي كه مطبوعاتي ها به نماينده خود دارند، مشكلات و معضلات مطبوعات را فهرست و اولويت بندي و با جلب نظرات و مساعدت هاي دستگاههاي ذيربط در جهت ساماندهي مطبوعات حركت كرد.انتظامي همچنين از تشكيل سه جلسه عمومي با نشريات طي ۹ ماه گذشته خبر داد و افزود: با كمك همكارانمان تلاش مي كنيم اين جلسات حداقل فصلي يك بار تداوم يابد.

گفته مي شود...
* تازه:موحدي كرماني نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران از مسئوليت خود استعفا كرده است. براساس شنيده ها اين استعفا در جهت گردش نخبگان و برخي مسائل شخصي بوده است.
* بازتاب: با تصويب استفساريه مجلس در مورد ممنوعيت اشتغال اعضاي شوراي شهر در مسئوليتهاي دولتي در آينده تعدادي از اعضاي اين شورا مجبور به ترك شورا خواهند شد. فراكسيون اكثريت موافق اين استفساريه است.
* فردا: اعضاي ستاد انتخاباتي رئيس جمهور قرار است به زودي نسبت به عملكرد رئيس سازمان تربيت بدني در اعزام تيم دو و ميداني بانوان ايران به قطر اعتراض كنند.
* فردا: رئيس قوه قضائيه به دليل برخي اشتباهات صورت گرفته در اطلاع رساني سخنگوي اين قوه، از وي خواست از اين پس كمتر با خبرنگاران مصاحبه كند.
* بازتاب: دكتر محمد يزدي استاد دانشگاه شهيد بهشتي به سمت معاونت آموزشي سازمان محيط زيست منصوب شد.
* عصر ديروز منابع خبري غيررسمي اعلام كردند كه يك بالگرد حامل خبرنگاران در منطقه بندرعباس سقوط كرده است كه منجر به فوت دو تن از همكاران رسانه اي شد. پيگيري هاي خبرنگار همشهري از منابع رسمي لشكري و كشوري منجر به تكذيب اين خبر شد.
* عارف: فرزند ۲۹ ساله يكي از افراد كه اطلاع رساني سايتها در مورد انتصابات فاميلي در دولت را مورد انتقاد قرارداده توانسته با استفاده از رانت پدر و پدرزنش به عضويت هيأت مديره شركت سرمايه گذاري خارجي درآيد.
* فردا: دكتر مرتضي آقاتهراني هرماه يك بار در جلسات دولت درس اخلاق مي گويد.
* آريا: با كمك مالي ارتش آمريكا تاكنون روزنامه هاي عراق بيش از هزار مقاله براي بهبود چهره آمريكا چاپ كرده اند.
* مهر:سيد احمد خاتمي عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جمعه موقت تهران انتخاب شده است. اين انتخاب به زودي رسماً اعلام مي شود.
* دادگاهي در ايتاليا حسابهاي بانكي سفارت ايران در نزد يكي از بانكهاي رم را به دليل حمايت از گروه هاي جهادي فلسطين مسدود كرد.

ابراز همدردي تحريريه همشهري
با همكاران كيهان، ايرنا، ايسنا و فارس
گروهي از روزنامه نگاران همشهري براي ابراز تسليت و همدردي با جامعه رسانه اي در محل روزنامه كيهان، خبرگزاري ايسنا، خبرگزاري فارس و خبرگزاري ايرنا حضور پيدا كردند.در ديدار از كيهان حسين شريعتمداري مديرمسئول آن روزنامه ضمن تشكر از حضور همكاران مؤسسه همشهري، متقابلا شهادت محمد كربلايي احمد را به كاركنان همشهري تسليت گفت و از سجاياي اخلاقي رسول كاظم نژاد عكاس شهيد روزنامه كيهان ياد كرد. بعد از گفت وگو با مديرمسئول روزنامه كيهان، همكاران روزنامه همشهري در محل سرويس عكس كيهان حضور پيدا كردند و ضمن قرائت فاتحه ياد رسول كاظم نژاد را گرامي داشتند.
اين گروه سپس به خبرگزاري ايسنا رفته و با حضور در بخش عكاسي و سرويس سياسي به همكاران خود در خبرگزاري ايسنا، فقدان حسن غريب و اسماعيل عمراني خبرنگار ايسنا را تسليت گفتند.
روزنامه نگاران همشهري آنگاه با حضور در تحريريه و بخش عكس خبرگزاري فارس، ياد شهيدان محمدصادق نيلي و عليرضا برادران را با قرائت فاتحه اي پاس داشتند.
در پايان اين ديدارها، روزنامه نگاران روزنامه همشهري در محل اتاق خبر خبرگزاري ايرنا ضايعه از دست دادن شهيدان مهدي اناري، سيدمهدي ميرافضلي، سپهدار ساجدي و ابراهيم بقايي را به همكاران رسانه اي خود تسليت گفتند.ضمنا به مناسبت بزرگداشت شهيدان خبرنگار خبرگزاري فارس، محمدصادق نيلي و عليرضا برادران مجلس يادبودي از ساعت ۳۰/۱۴ الي ۱۶ عصر در مسجد جامع قلهك واقع در خيابان شريعتي برگزار مي شود.
در ضمن امروز مجلس بزرگداشتي براي شهيدان ايرنا در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي از ساعت ۱۰ صبح برگزار مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |