يكشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۴
وزن ايده آل
004911.jpg
كاهش وزن و لاغري رؤياي دست نيافتني خيلي از كساني است كه براي رهايي از اين مشكل به هر روش و توصيه اي متوسل مي شوند و رنج رژيم هاي طاقت فرسا و مضر را در آرزوي رسيدن به وزن ايده ال خود تحمل مي كنند. ولي اغلب بعد از يكي دو هفته، رژيم خود را رها كرده و به روش هاي ديگري روي مي آورند. در اين ميان تنها چيزي كه اهميت ندارد سلامتي و عوارض وحشتناك ناشي از برخي از رژيم هاي كاهش وزن است. اما به راستي بهترين راه براي كاهش وزن كدام است؟
***
*تصميم بگيريد و براي خود يك هدف مشخص در نظر بگيريد. قبل از هر كاري، هدف خود را از رژيم گرفتن و كاهش وزن را مشخص كنيد و سعي كنيد براي رسيدن به اين هدف به دنبال انگيزه و محرك باشيد. مثلاً هميشه مزاياي وزن ايده آل، سلامتي و با نشاط بودن ناشي از آن را به خود گوشزد كنيد و با تعيين يك هدف واقع گرايانه و دست يافتني براي رسيدن به آن تلاش كنيد.
* از رژيم هاي طاقت فرسا استفاده نكنيد. فراموش نكنيد كه كاهش وزن به زمان نياز دارد و معمولاً كساني كه در ابتداي راه با رژيم هاي سخت و بسيار شديد سعي در كاهش وزن دارند، بلافاصله خسته شده، رژيم خود را رها كرده و شيوه قبلي را در پيش مي گيرند. در اين صورت، هر بار شروع مجدد اين فرآيند مشكل تر از قبل خواهد بود؛ زيرا در اين فرآيند سوخت و ساز فرد مختل مي شود و  فرد از وزن قبلي خود چاق تر مي شود.
* هر روز خود را وزن نكنيد. كساني كه هر روز خود را وزن مي كنند، بعد از اين كه مي بينند وزنشان هيچ تغييري نكرده، دچار نوعي يأس و دلسردي مي شوند. هيچ گاه اهميت عنصر زمان را فراموش نكنيد. بهترين حالت كاهش وزن حداكثر نيم الي يك كيلو در هفته است. بنابر اين به جاي اين كه هر روز خود را وزن كنيد، هفته اي يك بار دو هفته يك بار اين كار را انجام بدهيد.
* در ميان اعضاي خانواده يا دوستان خود كسي را به عنوان پشتيبان و حامي خود انتخاب كنيد. اين فرد علاوه بر اين كه مي تواند از نظر روحي مشوق خوبي براي شما باشد، به طور عملي نيز مي تواند به شما كمك كند. به عنوان مثال شايد پياده روي يا ورزش براي شما امري دشوار به حساب بيايد، اما همراهي با يك دوست مي تواند اين عمل را براي شما مطلوب و دلپذير كند.
* سعي كنيد در انتخاب مواد غذايي و تهيه غذا، كمي سليقه و ابتكار به خرج دهيد. شما مي توانيد خيلي از مواد غذايي را با انواع ساده تر و سالم تر جايگزين كنيد. مثلاًً به هنگام طبخ ماكاروني به جاي گوشت قرمز از سبزيجاتي نظير قارچ يا كلم استفاده كنيد و يا اين كه به جاي سس مايونز چرب از مخلوط ماست و آبليمو استفاده كنيد. در ضمن تغيير شيوه پخت غذا نيز مي تواند كمك شاياني به فرآيند كاهش وزن بكند. به عنوان مثال، به جاي سرخ كردن مواد غذايي از روش هايي نظير بخارپز كردن يا كبابي كردن گوشت و ماهي استفاده كنيد.
* تعداد وعده هاي غذايي خود را افزايش داده و در همان حال حجم غذاي مصرفي در هر وعده را كاهش دهيد. مصرف روزانه حداقل ۳ وعده و حداكثر (۳ وعده كامل و ۲ ميان وعده) را فراموش نكنيد.
* اگر مي خواهيد رژيم بگيريد، از يك رژيم متنوع، كامل و متعادل استفاده كنيد و هيچ ماده غذايي را از برنامه غذايي خود حذف نكنيد. زيرا عدم خوردن مواد غذايي مورد علاقه سبب ايجاد نوعي عطش در فرد مي شود و بعد از يك مدت زمان بسيار كوتاه فرد با شكستن رژيم خود به مصرف بيش از اندازه اين مواد روي مي آورد. مثلاً اگر شما شكلات دوست داريد، نمي توانيد آن را به يك باره از رژيم غذايي خود حذف كنيد، اما مي توانيد مصرف آن را كم كم كاهش داده و به  حد  تعادل برسانيد.
* به هنگام غذا خوردن از بشقاب هاي كوچك استفاده كنيد. زيرا همان حجم غذاي هميشگي يا مقدار كمتري از آن در يك بشقاب كوچك، زياد به نظر مي رسد و فرد احساس مي كند يك پرس كامل غذا را مصرف كرده  است.
* همواره عمل «خوردن» را بر سر ميز غذا خوري انجام دهيد، حتي اگر مي خواهيد يك ليوان چاي بنوشيد. زيرا بعضي افراد در طول روز و خارج از وعده غذاي اصلي، همواره در حال خوردن هستند. اما از آن جايي كه اين كار را در حين انجام كارهاي ديگر مثل تماشاي تلويزيون يا مطالعه كردن انجام مي دهند، هيچ توجهي به اين عمل نمي كنند و اين خوردن هاي مكرر را جزو وعده هاي غذاي اصلي و معمول به حساب نمي آورند. اما عمل خوردن بر سر ميز غذا خوري يا سفره همواره توجه انسان را به اين فعل معطوف مي كند.
* يكي از مهم ترين دلايل افزايش وزن انسان امروزي نفوذ مدرنيته وسايل مدرن به درون زندگي انسان است. هميشه به دنبال راهي براي فعال تر بودن باشيد. سعي كنيد به جاي آسانسور از پله استفاده كنيد يا ماشين خود را كمي دورتر از محل كار خود پارك كنيد تا مجبور شويد روزانه حداقل چند دقيقه پياده روي كنيد.
* مشكلات گوارشي و مشكلات مربوط به هضم غذا از جمله مهم ترين و اصلي ترين دلايل اضافه وزن هستند. براي جلوگيري از يبوست مصرف فيبر(سالاد، ميوه و سبزيجات) را افزايش دهيد، در حال نشسته غذا بخوريد و غذا را كاملاً بجويد.
* ورزش كردن را فراموش نكنيد. هر يك ساعت ورزش در حدود ۳۰۰ كالري مي سوزاند، به علاوه تا چندين ساعت بعد از انجام حركات ورزشي، سرعت سوخت و ساز افزايش مي يابد. بهترين و كم هزينه ترين ورزش پياده روي است. براي شروع مدت زمان كوتاه و فواصل كمتري را انتخاب كنيد و به تدريج بر فعاليت خود بيفزايد.
* و باز هم يك توصيه هميشگي و قديمي: آب بنوشيد. آب فرايند هضم و جذب غذا را تسهيل مي كند. در همين حال كمبود آب سبب مي شود بدن به جاي سوزندان چربي ها جهت تأمين آب مورد نياز خود آنها را ذخيره كند. به همين دليل مصرف آب مي تواند نقش مهمي در موفقيت شما داشته باشد. زيرا آب سبب مي شود چربي ها در فرآيند متابوليسم شركت كرده و در نتيجه فرآيند كاهش وزن با سرعت بيشتري صورت بگيرد.
طلوع رياضي

نوش جان يا نيش جان
004914.jpg
كاهش ميزان چربي، خصوصاً چربي هاي اشباع شده در رژيم غذايي كودكان، يكي از مهمترين نكات مورد توجه متخصصين تغذيه است. اما اين نكته زماني اهميت بيشتري مي يابد كه «شير»به عنوان يك غذاي كامل مطرح شده است. اما چرا؟
امروزه در اغلب كشورهاي جهان (حتي كشور خودمان)؛ از «شير»به عنوان غذاي كامل و سالم ياد مي كنند و حذف آن را از رژيم غذايي كودكان و نوجوانان غيرممكن و مضر مي دانند؛ اما بعضي عقيده دارند؛«شير» زماني غذاي كاملي است كه «پرچرب» باشد. اين عقيده نه تنها صحيح نيست، بلكه كاملاً غلط است. آنچه كه «شير» را به عنوان شاخصي در رشد كودكان و نوجوانان مطرح مي كند؛ ويتامين ها و مواد معدني آن، خصوصاً كلسيم است. بنابراين چربي شير هيچگونه اثر مثبتي نداشته و با مصرف شير پرچرب تنها كودكان را به مرز ابتلاء به بيماري نزديك تر مي كند. بنابراين محققين مضرات مصرف «شير پرچرب» و «چربي دار» را براي كودكان و نوجوانان به شرح زير اعلام مي كنند.
رسوب چربي در ديواره رگها: از سن ۳ سالگي آغاز مي شود. بنابراين با مصرف شير چربي دار، فرزندتان را مرحله به مرحله به ابتلاء به بيماري قلبي در سنين بزرگسالي نزديك مي كنيد.
* يك فنجان شير چربي دار و يا شير كامل (چربي گرفته نشده مثل شيرهاي غير پاستوريزه روستا)؛ چربي معادل يك «هات داگ»؛ يا يك بسته شكلات و يا يك تكه همبرگر با گوشت پرچرب دارد.
* يك فنجان شير با چربي ۲ درصد، چربي معادل سه تكه گوشت گاو يا گوسفند پرچرب دارد.
* كودكاني كه يك فنجان شير با چربي «يك درصد» يا شير با چربي دو درصد به طور روزانه مصرف مي كنند: نوزده پوند اضافه وزن در سن سيزده سالگي؛ نسبت به همسالان خود كه از شير «بدون چربي» استفاده كرده اند؛ خواهند داشت!
منبع: keepkidshealty.com
مترجم: سها دادمند

دكتر شهران اكبري درمورد جلوگيري از آلودگي هوا گفت:
استفاده از ماسك، فايده اي ندارد
004917.jpg
آلودگي هواي شهر تهران، يك مشكل بحراني است كه در روزهاي گذشته، مدرسه ها و ادارات را به تعطيلي كشانيد. تهران در چند روز گذشته به نقطه اي رسيد كه ديگربه سختي مي توانستي درآن نفس بكشي. اين نقطه، همان بود كه از مدتها قبل توسط كارشناسان پيش بيني مي شد و توجه به آن، نياز به يك بسيج همگاني براي اطلاع رساني عموم و جلب توجه همگان داشت. حالا ديگر، كمتر كسي است كه حداقل سوزش گلو و چشم شكايت نكند. رانندگان اذعان داشتند كه جلو چشممان را نمي توانستيم ببينيم و نياز به مه شكن در صبحگاهان اجتناب ناپذير بود.
حال چگونه مي توانيم بر اين مشكل فائق آييم و آينده شهر، با اين آب و هوا چگونه خواهد بود، مسئله اي است كه بايد ابتدا علل و عوامل، مضرات و سپس راه حل آن را بدانيم. در همين زمينه گفت وگويي با خانم دكتر شهران اكبري انجام داده ايم كه مي خوانيد:

* چه عواملي به طور غيرمستقيم به اين مشكل دامن مي زند؟
- برپا كردن ساختمان هاي چند طبقه و رقابت در عرصه فروش ملك از چند سال قبل متأسفانه دامنگير شهر تهران شد كه نتيجه آن از بين رفتن فضاي آزاد بود، فضايي كه مي توانست وسيعاً زير كشت درختان سرسبز و بوته و چمن قرار بگيرد؛ به گونه اي كه در هر خياباني يك پارك داشته باشيم. همان طور كه مي دانيد گياهان به تبديل گاز دي اكسيد كربن به اكسيژن و تميز شدن هواي اطراف كمك مي كنند. كمبود فضاي سبز، چيزي است كه تهران از آن رنج مي برد و رشد جمعيت و مهاجرت هاي بي رويه به شهر، پيامدهايي به همراه دارد كه كارشناسان از مدت ها قبل هشدار داده بودند و حال وقت آن است كه شاهد عوارض آن باشيم.
*استنشاق هواي آلوده چه مضراتي دارد؟
- اثرات آن را در سالمندان مبتلا به بيماري هاي تنفسي و قلبي به راحتي مشاهده مي كنيم. در اين بيماران، به علت اكسيژن كم و تهويه نامناسب و ناكافي و به دنبال كهولت سن و درگيري ريه و يا قلب، با افت اكسيژن هواي تنفسي اين افراد دچار تنگي نفس و كبودي لب ها خواهند شد.
در گروه دوم، كودكان معصوم قرار دارند كه رزرو تهيه اي كمتر نسبت به بالغين دارند. اما با افزايش ميزان آلاينده هاي هوا، كم كم مشكلات تنفسي در خفيف ترين فرم به صورت سرفه و سوزش گلو و همچنين چشم ها گريبانگير همگان خواهد شد. حال بگذريم از اثرات آن بر سيستم عصبي و بسياري از بيماري ها شامل سرطان ها و مشكلات بارداري و غيره غيره كه به طور مستقيم و غيرمستقيم از آلودگي هوا منتج مي شود و يا در آينده محقق خواهد شد كه عامل آن گازهاي سمي استنشاقي بوده است.
* آيا استفاده از ماسك ها، در جلوگيري از استنشاق هواي آلوده مؤثر است؟
- خير. ماسك به صورت يك صافي عمل مي كند كه تنها از عبور ذرات جلوگيري مي كند، ولي استنشاق هواي تميز را تضمين نمي كنند. به عبارت ديگر، ماسك به صورت تبديل كننده، گازهاي مخرب به اكسيژن عمل نمي كند.
* عوارض جنبي استنشاق هواي آلوده كدامند؟
- گير افتادن در ترافيك سنگين تهران و شنيدن صداي بوق هاي گوشخراش و بعضاً تصادفات همراه با استنشاق هواي كم اكسيژن به عنوان غذاي اصلي براي مغز عصبانيت، احساس خستگي، خواب آلودگي، سردرد و بي حوصلگي به دنبال دارد كه انسان را وارد چرخه اي معيوب مي كند.بعد از تحمل يك چنين ترافيك طاقت فرسا و احساس خستگي، مجسم كنيد كه ديگر حال و حوصله اي براي سلام و عليك گرم با خانواده و فرزندان كه در انتظار به سر مي برند، نمي ماند. رويارويي  نسبتاً با سردي انجام مي شود و به جاي اين كه وقت باقيمانده صرف صحبت هاي سازنده و رسيدگي به تكاليف كودكان و مشكلات نوجوانان و جوانان و استحكام روابط عاطفي صميمانه در ميان خانواده شود، اگر خوش بينانه ترين حالت را در نظر بگيريم، صرف شكايت از هوا و فضا و روز سخت و كسل كننده گذشته مي شود و اين چرخه، هر روز تكرار مي گردد. حال چقدر از وقت ارزشمند انسان بيهوده تلف شده و به تبع آن خسارت هاي اقتصادي وارد مي آيد؛ اينها محاسباتي است كه هر كس مي تواند در خانواده خود به آن فكر كند.
* چاره كار چه خواهد بود؟
- اولين قدم، ايجاد آگاهي عمومي است. اين كه مردم بدانند چه خطراتي آنها را تهديد مي كند. سپس به فكر راه حل بيفتيم. اين كه مدارس تعطيل شوند و حتي الامكان در خانه بمانند، راه حل نهايي نخواهد بود. و يا حداقل به طور موقتي درجه بحراني را مي كاهد. در ضمن بايد به فكر آن خانه هاي كوچك چند متري با چندين سر خانوار از جمله چندين كودك و سالمند در آلوده ترين نقطه شهر باشيم كه كم كم ديگر هوايي براي نفس كشيدن نخواهند داشت.آلودگي هوا امري است كه مشاركت همگان را مي طلبد. روزگاري هدف از داشتن ماشين شخصي، رسيدن هرچه سريع تر به مقصد بود. اما امروزه كمتر شهروندي است كه به راحتي بدين مقصود نائل آيد. اگر مردم از مضرات جاني، مالي، اجتماعي و عواقب خطرناك آلودگي هوا آگاهي داشته باشند، آن وقت همگي اتومبيل هاي شخصي را كنار گذاشته و به دوچرخه سواري يا وسايل نقليه عمومي روي مي آورند. چه خوب بود اگر روزي يك دوچرخه ساده به جاي اتومبيل هاي پرزرق و برق، علامت تشخص به حساب مي آمد! و خانه هاي قديمي با باغچه و گل و گياه جاي برج هاي سربه فلك كشيده را مي گرفت. و توجه به سلامتي، علاقه به خانواده، صفا، صميميت و قناعت،  بر هياهوي شهر و شهرنشيني و ماشين شخصي و آپارتمان هاي آن چناني و دوندگي پراسترس غلبه مي كرد. بياييد شهري داشته باشيم، آرام و آرام، پاك و تميز، زيبا و زيبا با مردمي سالم و صادق.
گفت و گو: م. توكلي

همايش ها
چهارمين همايش هاروارد در زمينه تئوري هاي فيزيك ستاره شناسي و تاريخچه سياهچاله هاي كهكشاني
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۵ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ كمبريج
۳- پست الكترونيكي: Irowan@cfa.harvard.edu
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.cfa.harvard.eud/bh2006/
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت  وگو درباره  يافته هاي جديد و پژوهش هاي انجام شده درباره سياهچاله ها در مركز كهكشان ها و تأثير آن بر محيط اطراف سياهچاله، ساختار و شكل ستاره هاي اطراف سياهچاله ها، ارزيابي ويژگي هاي ستاره هاي نزديك به سياهچاله هاي سنگين و حجيم، اشعه ايكس(X-Ray) ساطع شده از مركز كهكشان ها، بررسي وضعيت سياره ها با حركات و سرعت هاي بالا، حركات ديناميكي مجموعه ستاره ها در اطراف سياهچاله ها با بار اتمي، ساختار و شكل سياهچاله هاي نخستين، بررسي سلسله مراتب رشد و تحولات سياهچاله ها، نماي طبيعي و نماي ويژه و بحراني سياهچاله ها، كشمكش و جاذبه الكترومغناطيسي سياهچاله ها، بررسي منابع نوري با درخشندگي ويژه ناشي از اشعه ايكس و... برگزار مي شود.
همايش سلول هاي بنيادي و پزشكي ترميمي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵- ۲۳ ژانويه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ كاليفرنيا
۳- پست الكترونيكي: Genexpsys@expresgenes.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.expressgenes.com
۵- نيم نگاه: سلول هاي بنيادي، پايه و اساس پزشكي ترميمي و مهندسي بافت و راهي براي درمان بيماري هاي ويژه چون سرطان، ترميم بافت هاي آسيب ديده، به ويژه بافت هاي عصبي و... است.
اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره ژنتيك و كنترل نسخه برداري سلول هاي بنيادي، شيوه هاي كنترل تقسيم  سلولي، شيوه تمايز سلول ها از يكديگر و نسخه برداري مجدد سلول ها، شيوه ها و شيوه هاي كنترل خودترميمي، بازسازي و نگهداري سلول ها، انسان و درمان سرطان با استفاده از سلول هاي بنيادي و توانايي هاي اين سلول ها در درمان، تبادل يافته ها در زمينه سلول هاي بنيادي و كاربرد سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي مختلف انسان؛ بيوپليمرها و مهندسي بيومديكال و... برگزار مي شود.
همايش بين المللي تكنولوژي و برنامه هاي مساعدتي معلولان
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۲۰ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ لس آنجلس
۳- پست الكترونيكي: Codtraining@ CSun.edu
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.Csun.edu/codtraining
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره، آشنايي با اهداف و تعاريف بنيادي تكنولوژي حمايت از معلولان؛ معرفي يافته ها و برنامه هاي ويژه حمايت از معلولان در حال و آينده؛ بررسي ضرورت هاي حمايت از معلولان؛ شناسايي و بررسي اصول «رفتار با معلولان» و شيوه هاي ارتقاي توانمندي هاي آنها؛ نحوه و كيفيت اداره معلولان توسط خويشتن  و نقش حمايتي افراد جامعه و مسئولان در اين زمينه؛ شناسايي نيازهاي معلولان در سه محور تحصيل، نيازهاي درماني و برقراري ارتباط با ديگران، نقش مددكاران و فيزيوتراپ ها در درمان معلولان؛ معلولان و نيازهاي اجتماعي و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

بازارچه
متداول ترين گياهان دارويي سنتي ايران
تأليف: غلامرضا امين/ ناشر: معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران- مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۴۶ صفحه(مصور- گلاسه)، وزيري/ با جلد سلفون.
قرن هاست كه گياهان دارويي به عنوان بخش عمده اي در بهداشت و درمان مردم دنيا نقش داشته و هم اكنون نيز جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است و در اين ميان كشور ايران با برخورداري از ويژگي  خاص جغرافيايي، گياهان دارويي بسياري را در خود جاي داده و با برخورداري از اطلاعات قوي طب سنتي در بين كشورهاي جهان شاخص و سرآمد شده است.
اطلاعات مربوط به استفاده هاي بهداشتي و درماني گياهان دارويي و فرآورده هاي حاصل از آنها از طريق نوشتار گذشتگان و اكثراً از طريق انتقال سينه به سينه به نسل كنوني انتقال يافته و در حال حاضر به رغم نقاط كور فراواني كه در مورد استفاده از آنها مطرح است، اقبال عمومي بر پايه اعتقادات سنتي از آنها به طور وضوح ديده مي شود.
از گياهان دارويي كه در گذشته مورد استفاده بوده اند هيچ گونه نمونه اي موجود نيست و اكنون تنها اسامي گوناگوني از آنها به صورت نوشته هاي كتب طب سنتي و يا در افواه وجود دارد. آيا نمونه هايي كه اكنون در فروشگاه هاي عطاري و يا عمده فروشي ها عرضه مي شوند، همان نمونه هايي هستند كه درگذشته مورد استفاده قرار داشتند و آيا هيچ گونه تغيير، جابه جايي و مشابه سازي در آنها صورت نگرفته است؟ به اين سؤال نمي توان به آساني پاسخ داد اما نمونه هاي فعلي را مي توان به طور كاملاً علمي گويا كرد و با انجام تحقيقات گوناگون خواص هر يك را مشخص و با تجربيات گذشته مقايسه كرد. پس اولين قدم گويا كردن علمي نمونه هاي فعلي است.
در كتاب «متداول ترين گياهان دارويي سنتي ايران» كه حاصل تحقيقات چندين ساله دكتر غلامرضا امين، استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران بوده و به ۲۱۹ نمونه از گياهان دارويي سنتي و فرآورده هاي فرعي آنها كه در حال حاضر در سراسر ايران به طور وسيع و بسيار رايج به فروش مي رسند، معرفي علمي شده اند. از ويژگي هاي اين كتاب مي توان به موارد زير اشاره كرد.
  در مقدمه و كليات كتاب وضعيت تهيه، عرضه مسائل تجربي و علمي گياهان دارويي سنتي ايران از گذشته تاكنون به تحرير درآمده است.
- كتاب كاملاً رنگي بوده و لذا تطابق نمونه هاي طبي را آسان كرده است.
- در اين كتاب پس از ذكر رايج ترين نام فارسي يك نمونه گياه دارويي، برگردان همان نام به لاتين داده شده است تا استفاده كننده، تلفظ صحيح را دريافت كند.
- علاوه بر نام هاي فارسي نمونه، نام هاي انگليسي و لاتين نمونه نيز آورده شده است.
- در شرحي كوتاه ولي كاملاً كليدي، مشخصات نمونه و مشخصات گياه اصلي همراه با ذكر محل رويش و نيز استفاده هاي سنتي آن ذكر شده است.
- در صفحه روبه روي هر گياه، تصويري رنگي از نمونه اي كه در بازارهاي ايران به فروش مي رسد، همراه با يك خط كش ميلي متري كه خواننده را به تصور اندازه هاي طبيعي نمونه  راهنمايي مي كند، آورده شده است.
- فهرست هاي اول و خصوصاً آخر كتاب، به طور بسيار ساده صفحه مربوط به هر گياه را مشخص مي كند.
دوران بارداري
ترجمه: مهدي نادري فر- محبوبه نادري فر/ ناشر: تيمورزاده- طبيب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۸ صفحه، پالتويي/ ۹۵۰ تومان.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |