دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۸
انتخابات آلمان از نگاهي ديگر
خانم صدراعظم و مرد سالارها
007407.jpg
سهيلا قاسمي
چندي پيش وقتي خبر به قدرت رسيدن آنگلامركل در آلمان منتشر شد، شايد بيش از همه چپ گرايان دنيا، زنان خوشحال بودند، چراكه به رغم حضور زنان در عرصه هاي سياسي جهاني، اين اولين بار بود كه زني به چنين منصبي دست مي يافت. مركل كه حزبش در انتخابات با اختلافي اندك از حزب گرهارد شرودر صدراعظم قبلي پيش افتاده بود، براي تشكيل ائتلاف بزرگ و رسيدن به قدرت با مشكلات بسياري روبه رو شد؛ مشكلاتي كه به خوبي نشان مي دهند حتي در كشورهاي اروپايي هم زنان براي اثبات توان خود و رسيدن به پست هاي كليدي، دشواري هاي بسياري پيش رو دارند و سياستمردان به راحتي پذيرايشان نيستند.
***
ترس و بي منطقي اي كه اين روزها بر برلين حاكم است تنها يك دليل دارد و آن اينكه مردان ما در عرصه سياست، نمي توانند به اين سادگي بپذيرند كه براي اولين بار در تاريخ آلمان يك زن قدرت را به دست گرفته است . اين عبارات، قضاوت آليس شوارتزر از سردمداران فمينيسم در آلمان است. طي چند ماه گذشته، آلماني ها مدام شنيده اند كه صدراعظم شكست خورده (شرودر) تاكيد كرده است كه او تنها كسي بود كه مي توانست صدراعظم شود و مي بايست به اداره كشور ادامه مي داد. مسئولان و سران احزاب سياسي نيز بارها و بارها آشكارا توانايي هاي زني را كه صدراعظم شد زير سئوال بردند و در سپردن رهبري ائتلاف دولتي به او ترديد داشتند چون از نظر آنها رهبران واقعي، مردها هستند.
مردي هم كه به عنوان وزير اقتصاد آينده تعيين شده بود از اين سمت صرف نظر كرد و ترجيح داد به جاي آنكه با خانم صدراعظم كار كند و از او فرمان ببرد، در راس ايالت باواريا بماند.
با اين تفاصيل آيا آلماني ها هم مرد سالار هستند؟ البته سياسيون اين كشور مثل فرانسوي ها در زمان نخست وزيري 10 ماهه خانم اديت كرسون اين مسئله را به شوخي و مسخرگي نكشاندند، اما چيزي كه قابل تامل است اينكه مركل حتي از سوي زنان هم مورد حمله قرار گرفت. خانم دوريس شرودر، همسر صدراعظم سابق، در تبليغات انتخاباتي به نفع شوهرش سخنراني مي كرد. او در حضور عموم، ظرفيت و توانايي هاي خانم مركل را كه فرزندي ندارد زير سئوال برد وگفت: آيا چنين صدراعظمي قادر خواهد بود مادران خانواده ها را درك كند؟ اين سخنان نزد افكار عمومي بسيار بد تعبير شد و به گفته باربارا وينكن- استاد دانشگاه مونيخ- پس از اين اظهارات بود كه بسياري از آلماني ها تصميم گرفتند از رسيدن يك زن به مقام صدارت اعظمي جلوگيري كنند . به گفته او آنها هرچند هرگز اين مسئله را بيان نكردند اما با راي دادن به ليبرال ها تلاش كردند تا از به قدرت رسيدن او ممانعت به عمل آورند .
حقيقت اين است كه برخلاف شرايط ظاهري، هرگاه پاي به قدرت رسيدن در ميان باشد، زنان در آلمان زندگي راحتي ندارند. البته بديهي  است كه آلمان در مقايسه با همسايه اش فرانسه، فضاي سياسي بسيار زنانه تري دارد. 30 درصد نمايندگان بوندستاگ (مجلس سفلاي آلمان) را زنان تشكيل مي دهند كه اين رقم در مجمع ملي فرانسه 13درصد است.
در كنگره آمريكا و سناي اين كشور نيز حضور زنان به ترتيب 15 و 14 درصد است. آنگلامركل در گفت وگويي با مجله كوسموپوليتن كه درست پيش از انتخابات منتشر شده، با افسوس گفته بود: در جايگاه هاي سطح بالاي حكومت، تعداد زنان كافي نيست. وقتي مي گويند من داراي قدرت عجيبي هستم اين حرف را يك تعريف اغراق آميز تلقي مي كنم چرا كه قدرت، شرط اصلي عمل است .
007410.jpg
در آلمان هر چند جايگاه زنان در فضاي سياسي كشور متوسط است، اما در زمينه اقتصادي اوضاع بسيار ناخوشايند است. هيچ زن آلماني در راس 30 شركت اصلي بورس حضور ندارد. طبق ارزيابي موسسه آمار آلمان، زنان به زحمت 33 درصد كارمندان و 21 درصد روساي موسسات را تشكيل مي دهند. طبق بررسي هاي سازمان ملل متحد، براي يك زن، رسيدن به پست مديريتي در بوتسوانا بسيار راحت تر از آلمان است. رناته كوناست رهبر سبزها و وزيرسابق كشاورزي و مصرف در دولت شرودر كه اهل برلين است - اين مسئله را به گونه اي ديگر بيان مي كند. حزبي كه در آن تعداد زنان قابل توجه نيست، ممكن است در انتخابات راي زنان را از دست بدهد و براي همين هم اين نكته در زمينه سياسي مورد توجه قرار مي گيرد، اما وقتي يك مشتري، اتويي خريداري مي كند از فروشنده نمي پرسد كه تعداد زنان مدير حاضر در شركت توليد كننده اين محصول چند نفر است. به همين دليل در زمينه هاي اقتصادي هيچ تلاشي براي جذب زنان صورت نمي گيرد . البته فمينيست هاي آلمان معتقدند كه در آلمان، قدرت، بيشتر اقتصادي است تا سياسي و به رغم آنكه اين كشور از اصلي ترين گردانندگان چرخ اقتصاد منطقه يورو به شمار مي رود، حضور زنان در اين زمينه چندان محسوس نيست. بيشتر زنان به طور تمام وقت كار نمي كنند، چون ساعات مدارس با ساعات كاري مادران هماهنگ نيست و واقعيت اين است كه پس از پايان جنگ جهاني در اين كشور هرگز سياست هاي مناسبي براي خانواده ها اتخاذ نشده است.
مشكل ديگر مسائل فرهنگي است. خانم رناته كوناست، مي گويد: وقتي رئيس دفترم فرزندش را به دنيا آورد، نمي توانيد تصور كنيد كه چقدر مقاله در اين مورد نوشته شد . به اعتقاد او براي زنان، بچه دار شدن و پرداختن به سياست در يك اقليم نمي گنجد.
007359.jpg
البته گاهي زنان ناچارند پس از بارداري كار خود را ترك كنند، چون در اينجا هم زنان، بيش از مردان فكر مي كنند كه پرداختن به تربيت كودكان مهم ترين وظيفه است و در اين موارد اين مادرها هستند كه كارشان را رها مي كنند نه پدرها. زناني هم كه هدف هاي بزرگي در ذهن دارند به ناچار كمتر به بچه فكر مي كنند. وينكن مي گويد: زني كه به قدرت مي رسد ناچار است زن بودن خود را انكار كند .
به هر حال صدر اعظم جديد آلمان با تمامي اين مسائل به قدرت رسيده است. مدت هاي طولاني، او را مسخره مي كردند كه به سر و وضعش نمي رسد و لباس و آرايش مويش در سطحي پايين است. آنگلا نيز البته بازي خود را خوب بلد است؛ او زماني كه در دولت هلموت كهل وزير زنان بود مدام مي گفت كه چندان به ظاهرش اهميتي نمي دهد و ترجيح مي دهد او را با عملش مورد قضاوت قرار دهند. من نمي خواهم به عنوان يك زن مورد تحسين قرار گيرم، بلكه مي خواهم به عنوان يك انسان ارزيابي بشوم .
وقتي از او در مورد شرايط يك زن سياستمدار و رابطه با همكاران مذكرش سئوال مي كردند نيز مي گفت: زن يا مرد، من به انسان هاي معتبر علاقه مندم .
او چندي پيش در گفت و گو با مجله زنان اما جرات كرد اعتراف كند: وقتي بعدها به زندگي سياسي ام نگاه مي كنم، دلم نمي خواهد درباره ام نوشته باشند كه او كار كرد، اما براي زنان هيچ كاري انجام نداد .

يادداشت اول
قدرت در دست زنان
سهيلا قاسمي
اينكه زنان در زمان ماقبل تاريخ چه جايگاهي داشتند و آيا اصلا در آن زمان چيزي به نام جايگاه و عرصه سياسي مصداق داشت يا نه؟ سئوالي است كه شايد به اين زودي ها جوابش را پيدا نكنيم، اما اگر داستان  ملكه صبا را در نظر بگيريم ، مي بينيم كه در گذشته هاي دور، زناني بسيار قدرتمندتر از مردان زندگي مي كردند.حتي در مردسالارانه ترين جوامع نيز حضور و نقش زنان در فعاليت هاي سياسي و اجتماعي انكارناپذير است. در تاريخ كهن ايران نيز زناني چون رودابه و فرنگيس هر چند در پس زال ها و سياوش ها، به حواث مهمي دامن زدند،اما با پيشرفت جوامع و تغيير شرايط اجتماعي، زنان يكباره براي احقاق حقوق از دست رفته خود، برابري با مردان، ترقي سطح آموزشي و شركت در راي گيري ها قيام كردند. زنان به مرور به حق خود رسيدند و نيوزلند با تصويب رسمي حق راي زنان در سال 1838، در اين زمينه پيشگام شد. به اين ترتيب زنان توانستند رسما پا به عرصه مبارزات سياسي بگذارند. مدت زمان زيادي از به دست آوردن حق شركت در انتخابات نمي گذرد و بديهي است كه زنان به اندازه كافي براي ورود به عرصه هاي سياسي زمان و تجربه ندارند. بايد اذعان داشت كه به رغم محروم بودن زنان از بسياري حقوق خود، از قرن بيستم به بعد شاهد حضور روساي جمهوري زن در بسياري كشورها هستيم. سوهباترين يانجما، زني مغول بود كه پس از مرگ شوهرش رياست شوراي حكومتي مغولستان را به دست گرفت و از 1953 تا 1954 به عنوان رئيس دولت عمل كرد. مگاواتي سوكارنو (رئيس جمهور اندونزي)، گلوريا آرويو (رئيس جمهور فيليپين)، ماريا استلاپرون (رئيس جمهور آرژانتين) و ده ها زن ديگر با تلاش بسيار توانستند در راس دولت قرار گرفته و نام زنان را در تاريخ جاودانه سازند. درخشش زنان در پست هاي وزارتي نيز در خور توجه است. از آليوماري (وزير دفاع ظريف فرانسه)- كه اگر لباس نظامي به تن نكند كسي باور نمي كند چنين پستي دارد- گرفته تا كاندوليزا رايس وزير خارجه دولت بوش- كه به مراتب بيش از خود رئيس جمهور، ديپلماسي، و خونسردي دارد، زنان نشان داده اند كه به رغم تعداد كم، مي توانند حضوري به مراتب پررنگ تر از رقباي مذكرشان داشته باشند.نظر سنجي ها نشان مي دهند كه در دوره آتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا، يك زن كاندوليزا رايس يا هيلاري كلينتون- سكان قدرت را به دست مي گيرد. به رغم شرايط دشوار، اين روزها درخشش همين زنان سياسي انگشت شمار هم شگفت انگيز به نظر مي رسد. آنگلا مركل با رسيدن به مقام صدراعظمي اين راه را براي غربي ها هموارتر كرد و اين طور به نظر مي رسد كه در قرن حاضر بتوانيم اين روند را در اكثر كشورها وشايد هم ايران شاهد باشيم.

يادداشت دوم
سقف ثابت مشاركت زنان
سعيده امين
اولين مبارزات دنيا جهت برابري حقوق زنان و مردان، تلاش براي گرفتن حق راي بود. اين مبارزه هنوز هم در كشورهاي خاورميانه از جمله عربستان ادامه دارد. وقتي زنان پيشرو اروپايي براي گرفتن اولين حق مدني و اجتماعي خود مبارزه مي كردند در جدال هاي بي سرانجام و فراز و نشيب هاي فرساينده، تصور آن را هم نمي كردند كه در كسب كرسي هاي نخست  وزيري، رياست جمهوري، رياست مجلس و البته نمايندگي مجلس جزو اولين ها باشند. در يك نگاه كلي نيوزلند، استراليا و فرانسه جزو اولين كشورهايي بودند كه به زنان (البته زنان سفيدپوست) حق راي كامل اعطا كردند. اين حقوق به تدريج مورد خواست زنان آمريكايي، بريتانيايي، ايتاليايي و ژاپني قرار گرفت كه در نهايت نيز به آنان البته با شرايط خاصي اعطا شد. اما ايران يكي از آخرين كشورهايي بود كه به مشاركت زنان در عرصه هاي اجتماعي و سياسي تن داد.
طبق ماده 10 قانون مشروطه، زنان در رديف مجانين و محجورين قرارگرفته و از بسياري حقوق اجتماعي و سياسي از جمله حق انتخاب نماينده محروم بوده اند. اما در سال 1343 مبارزات آزاديخواهانه بانوان ايراني ثمر داد و قانون حضور بانوان در انتخابات، به تصويب مجلس شوراي ملي و تاييد مجلس سنا رسيد. از آن پس همواره چند زن نماينده در مجلس حضور داشتند و تقريبا مجلسي بدون حضور نماينده زن تشكيل نشد! البته اين حقوق براي زنان با مخالفت هايي مواجه شده، اما به حيات خود همچنان ادامه داده است. نمايندگي مجلس هميشه سقف ثابت فعاليت سياسي زنان ايران به شمار رفته و از آن پس يك زن هرگز به عنوان رئيس مجلس يا نخست وزير برگزيده نشده است. بعد از پيروزي انقلاب اين روال ادامه پيدا كرد و زنان هرگز پا را از نمايندگي مجلس، البته آن هم در تعداد كرسي هاي بسيار محدود ، فراتر نگذاشتند. بعد از رياست جمهوري سيدمحمدخاتمي بود كه اين سقف، كمي بالا رفت و دو نفر از زنان به عنوان مشاور رئيس جمهوري در امور بانوان و سازمان محيط  زيست برگزيده شدند. در آخرين روزهاي رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي برخي از طرفداران حقوق زنان، خواستار تفسير دوباره اصل 115 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران شدند كه در آن آمده بود؛ رئيس جمهوري بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي، انتخاب شود. اما اين اقدام هم بي نتيجه ماند. حالا 12 نماينده زن در مجلس شوراي اسلامي و غيبت زنان در كابينه رياست جمهوري 1/4درصد را در مورد مشاركت زنان در مناصب دولتي به ارمغان آورده است؛ سقفي كه هنوز هم ثابت است.

پيشخوان
007386.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار خبر اول خود را به پيروزي جنبش حماس در انتخابات شوراي شهر فلسطين اختصاص داده است.حماس با كسب اين پيروزي جنبش فتح را با اختلاف راي قابل توجهي پشت سر گذاشت.اين پيروزي خيره كننده در شهرهاي كرانه باختري در حالي براي حماس به دست آمد كه مجلس نمايندگان آمريكا با صدور قطعنامه اي ارائه كمك مالي به تشكيلات خودگردان را مشروط به عدم مشاركت حماس در انتخابات شوراي قانونگذاري فلسطين در ماه آينده كرده است.
007413.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي هرالد جاسوسي دولت بوش را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است.
انتشار اين خبر كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا- به ماموران امنيتي مجوز داده است تا مكالمات مرم در داخل خاك آمريكا را شنود كنند، توفاني از خشم و اعتراض برانگيخته است. روزنامه نيويورك تايمز روز پنج شنبه نوشت: آژانس امنيت ملي اجازه يافته در باره صدها نفر در اين كشور بدون داشتن حكم قضايي تجسس كند.

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |