دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۸
بزرگان در فرانكفورت
لكسوس،بي.ام.و،فولكس واگن،فورد و جگوارآخرين دستاوردهاي صنعت خودرو را عرضه كردند
007371.jpg
ساسان گلفر
اهميت نمايشگاه خودرو فرانكفورت در جهان اتومبيل آنقدر هست كه بتوان دو هفته پياپي در صفحه ماشين درباره آن نوشت. هفته گذشته يكي از اتومبيل هاي ديدني اين نمايشگاه را به طور مشروح مورد بررسي قرار داديم، اما حيف است كه از كنار اين همه اتومبيل هاي زيبا و چشم نواز بگذريم و نگاهي به چندتايي از آنها نيندازيم.
لكسوس LF-A
شركت تويوتا اين اتومبيل دو در و دو سرنشين و 10 سيلندر را بيشتر براي مسابقه هاي فرمول يك در نظر گرفته است. شيفتگان طرح زيبا و تجهيزات تجملي ماشين فوق العاده قدرتمند و سريعي مانند LF- A كه از عهده قيمت حدودا يكصدهزار دلاري آن برآيند، مي توانند با حداكثر سرعت 320 كيلومتر در ساعت (اگر جاده اي براي اين سرعت پيدا كنند) برانند و از مزاياي موتور 5 ليتري با قدرت 500 اسب بخار آن نهايت استفاده را ببرند. شايد اتومبيل گران قيمت و بسيار پيشرفتهLF-A بتواند به لكسوس در جهان ورزش اعتباري ببخشد كه با توجه به مدل هاي موجود در خط توليدش تاكنون از آن بي بهره  بوده است.
بي. ام. و Z4 كوپه
ظاهرا بي.ام.و اين اتومبيل مفهومي را براي رقابت با كايمن كوپه جديد پورشه به نمايشگاه فرستاده است. در نمايشگاه فرانفكورت، روزنامه نگاران يك لحظه دست از سر اين اتومبيل برنداشتند و صداي كليك دوربين هاي عكاسي در اطراف غرفه بي .ام.و Z4 كوپه قطع نشد. مصاحبه مطبوعاتي مربوط به آن نيز از داغ ترين جلسه ها بود. Z3 با وجود طرفداران خاص عمر كوتاهي داشت، اما به نظر مي رسد كه نسل بعدي آن از اقبال بيشتري نزد عامه برخوردار شود. آنچه در نمايشگاه، چشم ها را خيره مي كرد سبك خاص طراحي بدنه، رنگ منحصر به فردي كه شركت سازنده نقره اي شيشه اي ناميده و چرخ هاي آلياژي تيره رنگ 19 اينچي بود، اما ساير جنبه هاي باارزش آن شايد در نگاه اول ديده نشود؛ موتور جديد 6 سيلندر خطي 0/3 ليتري 265 اسب بخار كه به ادعاي بي.ام.و شتاب صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت آن 7/5 ثانيه است. بايد در انتظار خودروهايي حتي سريع تر و قوي تر از اين در غرفه هاي نمايشگاهي آينده بي.ام.و باشيم.
فولكس واگن گلف R32 و Eos
شركت فولكس واگن هاچ بك جديد R32 را قدرتمند ترين گلف تاكنون لقب داده است. اين مدل جديد اروپايي 250 اسب بخار قدرت دارد، يك موتور خورجيني 6 سيلندر با ظرفيت 2/3 ليتر دارد كه توانش را بر دو ديفرانسيل اعمال مي كند و دو امكان جعبه دنده اي؛ اتوماتيك شش دنده يا دنده دستي شش دنده ترتيبي DSG. اين گلف پاييز امسال به بازارهاي اروپا آمده و آمريكا بايد تا اوايل سال 2006 در انتظار R32 بماند، اما شايعاتي بر سر زبان ها افتاده كه قرار است يك
سوپر گلف آمريكايي با موتور قدرتمند 6/3 ليتري با عنوان R36 به بازار بيايد.
فولكس واگن در نمايشگاه فرانكفورت از مدل جديد كروكي Eos پرده برداشت كه از نظر اصلاحات به عمل آمده و قيمت، بالاتر از نيوبيتل (مدل جديد همان اتومبيلي كه در ايران به نام فولكس قورباغه اي مي شناسيم) كروكي خواهد ايستاد. Eos با بسته شدن سقف سخت پنج تكه اش از كروكي به كوپه تبديل مي شود. موتورهاي متنوع 4 سيلندر و 6 سيلندر براي تيپ هاي مختلف آن در اروپا موجود است، اما انتظار مي رود كه 6 سيلندر خورجيني 2/3 ليتري و 4 سيلندر توربوشارژر 0/2 ليتري آن تا ماه مي 2006 (ارديبهشت 85) به ايالات متحده برسد و قيمت آن نيز در حدود 31 هزار دلار برآورد مي شود.
007362.jpg
فورد Iosis
آنچه بيش از هر چيز در اين سدان جلب توجه مي كند، طراحي جسورانه و پوياي آن است. بسياري از صاحب نظراني كه فورد Iosis را از نزديك ديده اند، طرح آن را بسيار عضلاني و در عين حال شلوغ يافته اند كه عناصري از اتومبيل هاي مفهومي قبلي اپل، مزدا، جگوار و حتي آستون مارتين و DB را نيز در آن مي توان ديد.در طراحي كينيتك اين فورد عناصر هوشمندانه اي گنجانده شده؛درهايي كه همچون بال پرندگان باز مي شود؛ بالا رفتن گوشه جلو پنجره ذوزنقه اي شكل كه به لبخندي بر گوشه لب مي ماند، گرافيك جالب چراغ هاي جلو و پشت سري طره مانند صندلي ها كه تاكنون نظير آن ديده نشده است.
جگوار XK
جگوار XK 2007 لااقل اين مزيت را دارد كه به عنوان عابر پياده نبايد از برخورد با آن هراسي داشته باشيد. سيستم جديد كاپوت پيرو تكنيك كه در اين جگوار تعبيه شده، در صورت برخورد اتومبيل با عابر پياده در مدت زماني كوتاه تر از يك دهم زمان چشم برهم زدن، كاپوت ماشين را تا 5 سانتي متر بالا مي آورد و موجب مي شود كه عابر با سطح نرم تر و انعطاف پذيرتري برخورد كند. اين سيستم كه با حسگرهايي در ناحيه سپر فعال مي شود و كاپوت 18 كيلويي را در 30 هزارم ثانيه به بالا پرتاب مي كند، باب تازه اي در ايمني خودروهاي اروپايي گشوده است.
از جمله مزاياي ديگر جگوار XK مي توان به بدنه آلومينيومي سبك وزن، سيستم الكترونيك جديد و پيشرفته با صفحه فرماني كه تمام عملكردهاي داخل كابين را با يك تماس انگشت فعال مي كند، فاصله زياد محور دو چرخ كه فضاي بزرگ و راحتي در اختيار سرنشينان قرار مي دهد و تودوزي چرم و چوب بسيار زيباي آن اشاره كرد. موتور 8 سيلندري خورجيني با ظرفيت 2/4 ليتر و قدرت 300 اسب بخار موتور استاندارد XK است و گفته شده كه XKR سوپرشارژر نيز در راه است. همچنين قرار است مدل XK كروكي نيز در اواسط سال 2006 به بازار بيايد.

مرد وحشي فراري
007419.jpg
زماني كه جادي شكتر ناگهان در صحنه هاي فرمول يك ظاهر شد، بسياري تاكتيك هاي پرخاشگرانه او را تهديدي براي ساير رانندگان اتومبيل هاي مسابقه دانستند. بعد از وقوع بزرگترين سانحه در تاريخ فرمول يك، امرسون فيتيپالدي كه بعدها قهرمان جهان شد، شكتر را متهم كرد كه ديوانه اي است كه جايش در عالم ورزش نيست، اما چند سال بعد شكتر به قهرمان جهاني مسابقات F1 در سال 1979 تبديل شد؛ شاهكاري كه فراري فقط 21 سال بعد از آن و با مايكل شوماخر توانست تكرار كند.
اكنون به نظر مي رسد كه گذر ايام توانسته چشمان سرد گرانيتي و چهره سخت و خشن او را تا اندازه اي نرم كند. موي سياه و انبوه سرش به نقره اي گرويده و پرسونايي كه به عنوان يك مرد خشن و پرخاشگر از او در رسانه هاي جهاني ساخته شده بود، جايش را به مردي آداب دان، پخته و معقول و با رفتاري توام با احترام و بسيار هوشمند داده است.
جادي شكتر مزرعه 2هزار و 500 جريبي خود را كه بسيار زيبا آراسته شده و در آن هيچ ماده صنعتي به كار نرفته، از زير نظر مي گذراند. خانه او، يك عمارت اربابي قرن هفدهمي در لاورستوك پارك نيوهمپشاير انگلستان است كه در مركز اين مزرعه قرار گرفته است. به بدنه اتومبيل عظيم الجثه اش كه يك فولكس واگن توارگ SUV هشت سيلندر است- تكيه مي دهدو به چمنزار سبز روبه رويش چشم مي دوزد و درباره اولين سئوالي كه مطرح كرده ايم، مي انديشد. بعد با نوعي اعتراض با سئوال ديگري به آن پاسخ مي گويد: آيا دلم مي خواست كه برمي گشتم و همه اين كارها را از نو تكرار مي كردم؟ لابد داريد شوخي مي كنيد، يعني همه اين چيزها را از دست بدهم؟
با آنكه قهرمان سابق فرمول يك جهان با حرفه رانندگي ثروت چشمگيري به هم زده، اما شم تجاري او نيز ظاهرا به همان خوبي است. بعد از آنكه در سال 1980 از كار رانندگي ماشين مسابقه بازنشسته شد، يك شركت تجهيزات فوق پيشرفته امنيتي تاسيس كرد كه وسايل و برنامه هاي آموزشي شبيه سازي و تعليم استفاده از سلاح را تهيه مي كرد. چند سال بعد اين موسسه را چنان كه گزارش شده به مبلغ يكصدميليون دلار فروخت.
او اين روزها توان خود را صرف مزرعه داري بدون كاربرد مواد صنعتي مي كند . هفته نامه ساندي تايمز در فهرست ثروتمندترين افراد ساكن بريتانيا نام او را آورده و ثروت او را 90 ميليون پوند تخمين زده است. براي شكتر، موفقيت در مسابقه اتومبيلراني با اداره كردن يك موسسه تجاري چندان تفاوتي ندارد. هرچه بكاري، همان را درو خواهي كرد. تعهد بي چون و چرا، از خودگذشتگي، ارتباط درست برقرار كردن و انگيزه داشتن بخشي از فرمول موفقيت است .
شكتر در خانواده اي از شيفتگان مسابقات موتوري چشم به جهان گشود. پدرش يك موسسه داد و ستد اتومبيل هاي رنو در شرق لندن و آفريقاي جنوبي داشت.
شكتر مدتي به عنوان كارآموز دوره مهندسي در آفريقاي جنوبي به كار پرداخت. ابتدا وارد مسابقات موتورسيكلت شد و بعد به اتومبيل هاي چهار در روي آورد. از همان ابتدا به تنها چيزي كه علاقه داشتم، بردن بود .
شكتر در سال 1970 در مسابقات فرمولافورد، يك چك به مبلغ 300 پوند، يك بليت هواپيما به مقصد انگلستان و يك بورس تحصيلي راننده براي اروپا برد كه سكوي پرشي براي رسيدن به قهرماني جهان بود. 18 ماه بعد، مك لارن به او امكان رانندگي آزمايشي در گراندپري 1972 ايالات متحده را داد و در سال 1973 او قراردادش را به عنوان راننده سوم مك لارن امضا كرد.
عده اي مرا مرد  وحشيF1 ناميده اند، اما من احساس مي كردم كه پرخاشگري ام را به خوبي در مهار خود دارم. با اين حال احتمالا در نظر كساني كه از بيرون به من نگاه مي كردند، چنين نبود .
007392.jpg
امروز آنها مدير تبليغات و مدير تيم استخدام مي كنند، اما در آن دوران خود ما بايد حواسمان به اين وجه از كار مي بود. در نتيجه، بعضي از روزنامه نگاران فكر مي كردند كه من وقيح و گستاخ هستم، اما تنها گناه من آن بود كه مصمم و ثابت قدم بودم. افكار و انرژي من بيشتر بر مرتب و
روبه راه كردن ماشين، مسابقه بعدي، برنده شدن بعدي و مزاياي تاكتيكي متمركز بود و وقتي كسي ندانسته سئوال بي ربطي مي پرسيد، رشته افكارم گسيخته مي شد . شكتر با لبخندي بر لب مي افزايد: بله، درست است؛ گاهي اوقات آن طور كه بايد پاسخ نداده ام .
مك لارن بدون توجه به اينكه شكتر در دوران اوليه F1 بارها و بارها اتومبيلش روي پيست و خارج از آن منهدم شد، با او قرارداد بست تا جايگزين جكي استوارت شود كه در شرف بازنشستگي بود.
در جريان مسابقات گراندپري 1974 ايالات متحده، شكتر شاهد سانحه هولناكي بود كه جان مردي به نام فرانسوا سورت را گرفت كه قرار بود همكار او در تيم شود.
در آن صحنه من راننده اول بودم. خوشبختانه بيشتر چيزهايي كه ديدم از حافظه ام پاك شد. يادم مي آيد كه سعي مي كردم كمربند ايمني او را باز كنم. نرده ايمني، اتومبيل را به دو نيم كرده بود و باتري داشت آتش مي گرفت. سعي كردم فرانسوا را نجات دهم، اما فهميدم كه كار او تمام است و آنچه اميدوارم انجام دهم، بي فايده است. برگشتم و به سوي ماشين هاي ديگر رفتم كه در آن موقع داشتند متوقف مي شدند .
آنچه شكتر در آن روز ديد در حرفه او به عنوان راننده اتومبيل هاي مسابقه، تاثير عميقي برجاي گذاشت. او به چشم خود ديد كه امور چگونه ممكن است مسير غلطي درپيش گيرند و به نتايج ناگواري منتهي شوند؛  هر قدر هم كه راننده خبره و تيزرو باشد. از آن زمان همه تلاش من در فرمول يك آن بود كه زنده بمانم .
در سال 1979 ژيل ويلنوو افسانه اي، همكار شكتر شد و دوستي محكمي ميان اين دو مرد شكل گرفت. در دل اين رابطه دوستانه رقابت سالمي نيز رشد كرد كه براي هر دو آنها سه بار قهرماني را رقم زد و در اواخر آن سال به قهرماني شكتر در مسابقات قهرماني جهاني F1منجر شد. بدين ترتيب شكتر به تنها نتيجه اي رسيد كه براي او پذيرفتني بود؛ در سال 1980 بي سروصدا به همكاري اش با فراري در مسابقات ادامه داد تا به تعهدات خود در قرارداد، جامه عمل بپوشاند و بعد در سن 30 سالگي بازنشسته شد.
مي توان گفت كه بازنشستگي يك رهايي بود. وقتي به آن سال ها بازمي گردم، مي بينم كه هر سال در ورزش بودن، يك عمر طول مي كشيد. مسابقه دادن معنايش را از دست داده بود؛ديگر آن احساسي در آن نبود كه زماني داشتم. دوباره قهرمان جهان شدن ديگر جذابيتي براي من نداشت و زماني كه به اين مرحله برسيد ديگر زمان تصميم گيري است .
در حال حاضر شركت در مسابقات F1 به آن اندازه خطرناك نيست كه در گذشته بود؛ بعد تجاري اين مسابقات خيلي بيشتر شده است و پيشرفت هاي تكنولوژي در آن سرنوشت سازتر است تا مهارت هاي رانندگي.
مجموعه مهارت هاي لازم براي يك راننده، همان است كه بود. شكتر در اين باره مي گويد: براي آنكه قهرمان جهان باشيد، بسياري از چيزها را لازم داريد؛ تعهد، تمركز و سرعت. همچنين لازم است كه ذهن يك مكانيك را داشته باشيد تا به گروه فني بگوييد كه اتومبيلتان را درست تنظيم كنند. مهارت ديگري كه به آن نياز داريد؛ توانايي ايجاد انگيزه در تيم است، اما اگر فقط يك بار بخواهيد برنده شويد، تعدادي از اين توانايي ها براي شما كافي است .
۲۱ سال طول كشيد تا فراري توانست به يمن حضور مايكل شوماخر، كسي كه شكتر يكي از بزرگترين رانندگان تمام دوران ها ناميد، بار ديگر به قهرماني جهان دست يابد. اكنون شكتر محكم و باصلابت جلو روي ما ايستاده؛ همان طور كه جايگاه او در تاريخ استوار و پابرجاست. بار ديگر به پاسخ اولين سئوال مي انديشد و با خنده اي مبهم بر لبش مي گويد: اگر مي خواستم همه اين كارها را دوباره انجام دهم، چندتايي از آنها را طور ديگري انجام مي دادم... .

بازار جهاني
خط مشي جديد بي .ام.  و
بي. ام. و در توليد موتور سيكلت هاي آينده اش به كارآيي اهميت بيشتري خواهد داد. هربرت دايس رئيس بخش موتورسيكلت بي. ام.  و - اعلام كرد كه در توليدات آينده اين شركت آلماني به  كارايي و عملكرد بيش از پيش بها داده خواهد شد. ما با آغاز توليد مدل جديد
GS 1200R در سال 2004، مشي تازه اي را در پيش گرفتيم. ما پوياتر، قدرتمند تر، سبك تر و ورزشي تر خواهيم شد. مدل هاي تازه ما متفاوت خواهند بود .بي .ام. و 4/6 درصد از بازار موتورسيكلت جهان را در اختيار دارد كه اگر فقط موتورهاي بيش ازCC 005 را در نظر بگيريم، اين نسبت به 6/7 درصد خواهد رسيد. فروش موتورسيكلت هاي
بي. ام. و در 10 ماه اول سال 2005، 10 درصد بيشتر از فروش آن در همين دوره در سال 2004 بوده است و دايس مي گويد كه انتظار دارد ميزان فروش و سود تا پايان سال جاري حتي از اين نيز بهتر باشد. كل فروش اين توليد كننده موتورسيكلت كه مركز آن در مونيخ قرار دارد، سال گذشته 92266 دستگاه بوده است و بي. ام. و اعلام كرده كه درآمد حاصل از فروش موتورسيكلت هاي آن در سال 2004 به 1029 ميليارد يورو بالغ شده كه 5/2 درصد كمتر از درآمد 1055 ميليارد يورويي آن در سال 2003 بوده است.
007422.jpg
ساب به دنبال بازارجنوب اروپا
شركت سوئدي ساب در حال حاضر براي دو سوم فروش خود به ايالات متحده، انگلستان و سوئد متكي است، اما قصد دارد كمتر به آن كشورها وابسته باشد. به گفته مسئولان ارشد اين شركت اگر ساب بخواهد به هدف فروش سالانه 200 هزار دستگاه برسد، بايد تنوع بيشتري به مراكز فروش خود بدهد. ساب كه تحت مالكيت شركت جنرال موتورز قرار دارد سالانه 130 هزار دستگاه در 50 بازار در سراسر جهان مي فروشد، اما به گفته يان ايك جانسون مديرعامل ساب- كه اول آوريل (12 فروردين) به اين سمت منصوب شده: ما در سه بازار بزرگ خود فرصت رشد داريم، اما اگر بخواهيم نگاهي به بيرون بيندازيم، تمركز ما بايد اول بر بازار اروپا باشد. آلمان مثال خوبي است. در آلمان حدود 6 هزار دستگاه مي فروشيم. اين كشور بازار عظيمي است، اما سهم ما بسيار ناچيز و غيرعادلانه است. بعد از اين بايد چشممان به بازارهاي جنوب (اروپا) باشد؛ اسپانيا، ايتاليا و فرانسه. يكي از كوتاهي هاي ما در آنجا نداشتن اتومبيل ديزل قابل رقابت است .

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |