سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴
آيا روياهاي شما مرده اند؟
قاتلين روياها
005025.jpg
محمدصادق اميني
در دنيايي كه در آن زندگي مي كنيم فرصت هاي زيادي براي رسيدن به روياهايمان داريم ولي متأسفانه كمتر كسي مي تواند از اين فرصت ها به نفع خود استفاده كند. تعداد كساني كه فقط رويايي دارند و براي رسيدن به آن تلاشي نمي كنند در مقايسه با كساني كه رويايي دارند و براي رسيدن به آن تلاش مي كنند غيرقابل مقايسه است. براي بيشتر انسانها روياها قله هاي غيرقابل صعود هستند، در حالي كه اراده انسان مي تواند هر قله اي را فتح كند. براي تبديل هر رويايي به واقعيت فقط يك چيز لازم است و آن اين است كه به روياي خود ايمان داشته باشيد. در صورتي كه شما به روياي خود ايمان داشته باشيد مي توانيد از قدرت جادويي پنهاني كه در آن نهفته شده است براي رسيدن به رويايتان استفاده كنيد. اين قدرت جادويي آنچنان قدرتمند است كه به شما اين امكان را مي دهد كه از همه موانع بگذريد. حقيقتي كه كمتر انساني در مورد رويا مي داند اين است كه روياها به زندگي انسان هيجان مي دهند، هيجان به انسان انگيزه مي دهد و انگيزه انسان را به هدف خويش مي رساند. بيشتر انسانها به غلط فكر مي كنند كه روياها افكاري پوچ و تخليلي هستند كه ذهن انسان را براي مدتي از واقعيت جدا مي كنند، در حالي كه حقيقت اين است كه رويا مرز جدا كننده انسانهاي با اراده و انسانهاي بي اراده است. اين اشخاص از آنجايي كه اراده اي براي رسيدن به روياهايي كه در ذهن آنها متولد مي شوند ندارند فكر مي كنند كه ديگران هم مانند آنها انسان هاي بي اراده اي هستند و هيچ وقت نمي توانند به روياي خود برسند. اين اشخاص از آنجايي كه نمي خواهند به اين موضوع اعتراف كنند كه انسان هاي بي اراده اي هستند هميشه مي گويند انجام اين كار غيرممكن است. شما مي توانيد هر رويايي كه مي خواهيد داشته باشيد. داشتن رويا آسان است اما به واقعيت تبديل كردن آن كار هر كسي نيست. هنگامي كه شما رويايي براي خود انتخاب مي كنيد نسبت به آن وظايفي داريد. اگر شما به وظايف خود نسبت به آن رويا عمل كرديد آن رويا از آن شما خواهد بود، اما اگر وظايف خود را نسبت به رويايتان ناديده بگيريد مطمئن باشيد كه فقط تصوري باطل را نصيب خود كرده ايد. اگر شما واقعاً مي خواهيد كه در زندگي به تعدادي از روياهاي خود برسيد بايد به اصولي كه در ادامه به آن اشاره مي شود پايبند باشيد. اين ضرب المثل را فراموش نكنيد كه «برف در زمستان مي بارد و هوا در تابستان گرم است»
۱- از قاتلين روياهايتان فاصله بگيريد
در اين دنيا انسان هايي وجود دارند كه تاريخ نام آنها را قاتلين رويا گذاشته است. قاتلين رويا كساني هستند كه سعي مي كنند به هر طريقي كه شده شما را از تلاش براي رسيدن به روياهايتان بازدارند. اين اشخاص اول از در منطق وارد مي شوند و سعي مي كنند با بيان سختي ها و غيرممكن جلوه دادن كار شما را از هدف تان منحرف كنند. در اين مرحله دو اتفاق مي افتد. اتفاق اول اين است كه شما تسليم افكار آنها مي شويد و با توجيه اقدام خود و ترس از مشكلات از ادامه كار منصرف مي شويد و دوم اينكه به جاي اينكه براساس حرف ديگران تصميم بگيريد به اراده خود تكيه مي كنيد و براي رسيدن به رويايتان تلاش مي كنيد؛ شيوه ديگري كه قاتلين رويا از آن استفاده مي كنند تمسخر شماست. اين اشخاص اگر ببينند كه اراده شما قويتر از آن است كه به راحتي تسليم عقايد آنها شويد منتظر شكست هاي موقتي شما مي مانند تا بهانه لازم را براي مداخله مجدد به دست آورند. هنگامي كه يكي از پيش بيني هاي شما به هر دليلي درست از آب درنيامد و شما تنها دچار يك شكست موقتي شديد آنها با صدايي بلند و لحني تمسخرآميز به شما مي گويند «به تو گفته بودم، ديدي همون حرفي كه من زدم درست بود! ديدي اشتباه كردي!» قاتلين رويا سعي مي كنند با گفتن چنين جملاتي (مخصوصاً در جمع) كنترل عصبي شما را به دست بگيرند و مانع از اقدام مجدد شما براي رسيدن به روياهايتان شوند چون اگر شما بتوانيد موفق شويد و به روياي خود برسيد با اين كار نه تنها نادرستي گفته هاي آنان را ثابت كرده ايد بلكه غير قابل اطمينان بودن گفته هاي اين اشخاص را به ديگران نيز ثابت كرده ايد. آنها بارها به شما مي گويند كه روياي شما هيچ وقت به حقيقت نمي پيوندد ولي به خاطر داشته باشيد كه روياي شما از جنس واقعيت است، پس مي تواند به حقيقت تبديل شود.
در هنگام رويارويي با قاتلين رويا براي اينكه اسير احساسات متناقض نشويد و مانع از ورود ويروس شك و ترديد به درون اراده خود شويد هميشه به خود يادآوري كنيد كه شما و روياهايتان منحصر به فرد هستيد، به هدف خداوند از آفرينش خود فكر كنيد. به اين فكر كنيد كه چرا خداوند شما را براي زندگي در اين قرن انتخاب كرده است در حالي كه مي توانست سالها پيش به شما اجازه حيات بدهد. چه رازي در برنامه خداوند وجود دارد؟ آيا نمي خواهيد بدانيد كه خدا به چه دليلي شما را براي زندگي در اين عصر انتخاب كرده است. آيا زندگي در اين عصر كه بشر از دانش بسيار مطلوبي برخوردار است خود مزيتي براي شما و روياهايتان محسوب نمي شود؟ آيا اين كمكي نخواهد بود كه شما سريع تر به روياهاي خود برسيد؟ چه قدرتي در گوشه اي از وجود شما نهفته است كه شما بايد آن را بيدار كنيد؟ براي اينكه بتوانيد به پاسخ سؤالات فوق برسيد بايد رويايي در سر داشته باشيد. شما مي توانيد از طريق هيجاني كه رويا در شما ايجاد مي كند انگيزه اي داشته باشيد كه بتوانيد شما را به هدفتان برساند. فراموش نكنيد كه هر انساني آفريده شده است تا متفاوت باشد. اجازه ندهيد كه قاتلين رويا تفاوت مهم زندگي تان را از شما بگيرند و شما را هم مثل خودشان به انسانهاي بي اراده اي تبديل كنند. چه كسي و با چه زباني بايد به شما بگويد كه شما آمده ايد تا متفاوت باشيد نه اينكه به راحتي تسليم عقايد ديگران شويد!
۲- از روياهاي خود در برابر قاتلين رويا دفاع كنيد
هنگامي كه قاتلين رويا به سراغ شما مي آيند تا روياهاي شما را با كلام خود از بين ببرند به آنها توجه نكنيد. آنها فقط منتظر بهانه هستند. قاتل روياهاي شما هر كسي مي تواند باشد؛ معلم، دوست، همكار،  همسر يا نهايتاً والدين شما. تنها كاري كه شما بايد انجام بدهيد اين است كه با افكار مثبت و اراده خود براي روياهاي خود يك جليقه ضد گلوله درست كنيد و روياهاي خود را در آن قرار دهيد. اگر شما به راحتي تسليم عقايد ديگران شويد و براي رسيدن به روياهايتان هيچ مقاومتي از خود نشان ندهيد مطمئن باشيد كه شما هم يكي از بيشمار كساني خواهيد بود كه روياهايتان را با خود به گور مي بريد. در صورتي كه قاتلين روياهاي شما از گروه دوستان و همكاران هستند شما مي توانيد از آنها فاصله گرفته ولي در صورتي كه قاتل روياهاي شما همسر يا والدين شما هستند ديگر نمي توانيد از آنها فاصله بگيريد. به جاي اينكه سعي كنيد از اين اشخاص فاصله بگيريد سعي كنيد با حفظ اراده خود در مواضع و عقايد آنها ترديد به وجود بياوريد و كاري كنيد تا آنها به جاي اينكه به مخالفت عليه شما برخيزند به شما كمك كنند و باعث تقويت روحيه شما در برابر مشكلات شوند.
البته شايان ذكر است كه بيان اين موارد به اين منظور نيست كه والدين يا همسر شما نمي خواهند شما پيشرفت كنيد و عمداً مانع از رسيدن شما به آرزوهايتان مي شوند بلكه به اين معني است كه شما بايد حتماً با آنها مشورت كنيد ولي براساس حرف آنها تصميم گيري نكنيد. هنگامي كه يكي از نزديكان شما مخصوصاً والدين يا همسرتان مي خواهند كه شما را از انجام كاري منصرف كنند كوركورانه عليه آنها جبهه گيري نكنيد. از آنجايي كه آنها واقعاً شما را دوست دارند مي خواهند به شما كمك كنند به خاطر داشته باشيد كه آنها دوست ندارند در صورت شكست احتمالي شما، شاهد افسردگي يا ناراحتي شما باشند. شما براي رسيدن به روياهايتان نيازمند يك برنامه ريزي جامع و استراتژيك هستيد و نبايد بدون برنامه وارد رودخانه اي شويد كه نمي  دانيد عمق آن چقدر است. شما بايد با ديگران مشورت كنيد جنبه هاي عقلاني كار را در نظر بگيريد و تنها در صورتي كه واقعاً مطمئن شديد انجام آن كار براي شما مقدور است اقدام به كار كنيد. فراموش نكنيد اگر شما بدون مشورت با افراد باتجربه و خيرخواه و بدون داشتن يك برنامه مطمئن و حساب شده كاري بكنيد و بعداً شكست بخوريد ديگر نمي توانيد كسي را به عنوان مقصر اصلي شكست هاي خود معرفي كنيد. در اين هنگام تنها مقصر اصلي خود شما خواهيد بود. به خاطر داشته باشيد هنگامي كه انگشت اتهام خود را به سمت كسي مي گيريد، يك انگشت به او و سه انگشت به خود شما اشاره مي كند.
۳- به خود و توانايي هايتان ايمان داشته باشيد
آيا شما براي اينكه اقدام به كاري كنيد نيازمند تأييد ديگران هستيد؟ آيا شما بايد آنقدر از خودتان ضعف نشان دهيد تا ديگران بتوانند فقط با صحبت هاي خويش شما را نااميد كنند؟ پس آن اشتياق سوزان دروني كجاست؟ با نسيمي خاموش شده؟! فراموش نكنيد كه قاتلين رويا منتظر كوچكترين نشانه هاي شك و ترديد در شما هستند تا بتوانند بدون هيچ زحمتي رويايتان را از شما بگيرند. براي اينكه چنين اجازه اي به آنها ندهيد بايد روياهايتان را به اهداف بلند مدت و كوتاه مدت تقسيم كنيد. هنگامي كه شما روياهاي خود را دسته بندي مي كنيد و براي رسيدن به هر كدام از آنها زماني را مشخص مي كنيد مي توانيد به راحتي براي آنها برنامه ريزي كنيد. برنامه اي كه شما براي رسيدن به روياهايتان طراحي مي كنيد نشان دهنده ميزان قدرت و استعداد شما در استفاده از زمان و مديريت شما بر ساير مسائل است. در زمان برنامه ريزي براي رسيدن به روياهايتان به شكست هاي گذشته فكر نكنيد، لطفاً كمي با خودتان منصف باشيد. همه ما انسانها در زندگي بايد داغ شكست را بچشيم تا بتوانيم لذت واقعي موفقيت را احساس كنيم. در هنگام برنامه ريزي به شكست هاي گذشته فكر نكنيد، به اين فكر نكنيد كه در گذشته چه كسي بوده ايد، بلكه به اين فكر كنيد كه چه كسي مي توانيد باشيد. شما براي رسيدن به روياهايتان نيازي به تحصيلات دانشگاهي نداريد. اكثر انسانهاي بزرگ تاريخ در ابتدا ظاهري شبيه به دوره گردان داشته اند ولي با اين حال در ذهن خود افكاري سلاطين گونه داشته اند. فراموش نكنيد كه هر انسان بزرگي كه در زندگي تان مي شناسيد به اين خاطر براي شما ارزش دارد كه توانسته است كاري انجام بدهد كه هر كسي جرأت انجام آن را ندارد. به جاي اينكه فقط چشمتان را به شكست هاي خود خيره كنيد به افق هاي جديد كه آفتاب زندگي بر روي شما باز مي كند فكر كنيد. اگر شما بخواهيد كه چيزي اتفاق بيفتد حتماً مي افتد. خواستن توانستن است. روياهايي كه شما امروز در ذهن خود داريد تأثير مستقيمي در آينده و حتي فرداي شما دارد. اگر روياي به دست آوردن چيزي را داريد بايد تاوان آن را با عمل خود بپردازيد. هيچ انساني شانسي به موفقيت نمي  رسد و شانسي آن را از دست نمي دهد. ساختار ذهن انسان يكي از شاهكارهاي عالم خلقت است. ذهن نيروي بيكراني دارد و هر چيزي كه شما براي رسيدن به موفقيت نياز داريد در آن نهفته است. ذهن انسان مانند يك آينه عمل مي كند، هر چيزي كه به آن نشان بدهيد همان را به شما بازمي گرداند. درك همين واقعيت به ظاهر كوچك مي تواند تغييرات مثبت غيرقابل انكاري را در زندگي به وجود بياورد. اگر شما در ذهن خود تصور مثبتي از خود داشته باشيد آينه ذهن شما هم همان تصور را به شما بازمي گرداند. با اين حال اگر شما با وجود داشتن تمام امكانات و توانايي هاي تصوري منفي از خود داشته باشيد مطمئن باشيد كه هيچ چيز و هيچ كسي نمي تواند كوچك ترين كمكي به شما بكند. انسانهايي كه در زندگي خود رويايي دارند به دو دسته تقسيم مي شوند. دسته اول كساني هستند كه فقط رويا دارند و براي آنها ارزشي قائل نيستند. دسته دوم نيز كساني هستند كه در ذهن خود رويايي دارند ولي به آن ايمان دارند. كساني كه به روياهاي خود ايماني ندارند فقط با آن زندگي مي كنند ولي هيچ وقت به آن نمي رسند. ولي دسته دوم از داشتن روياهاي خود خوشنودند. با روياهايشان صحبت مي كنند. به آنها بي اعتنايي نمي كنند. در هر جا و در هر حالي با روياهاي خود هستند. حتي صبح نيز كه از خواب بيدار مي شوند به اولين كسي كه صبح به خير مي گويند رويايشان است. آيا تا به حال اتفاق افتاده است از اين كه مبادا ديگران به روياي شما بخندند نخواهيد آن را براي كسي تعريف كنيد؟ اگر شما از مسخره كردن ديگران ترسي داشته باشيد مطمئن باشيد كه هيچ وقت به خواسته خود نمي رسيد چون هنوز به توانايي هاي خود و روياهايتان ايمان نداريد. براي شروع تنها كسي كه مي تواند به شما كمك كند ذهن شماست. اين حقيقت را همه انسانها مي دانند ولي تعداد كمي از آنها از قدرت ذهن خود استفاده مي كنند، شايد هم آنها هنوز كاملاً  به قدرت ذهن خود ايمان ندارند و منتظرند تا پيامبري بيايد و با معجزه به آنها ثابت كند كه چه نيروهاي نهفته اي در وجود آنهاست. تنها استفاده اي كه بيشتر افراد از ذهن خود مي كنند اين است كه شبها كه به رختخواب مي روند در خيال خود رؤياي رسيدن به موفقيت، ثروت و ... را ببينند؛ آنها هيچ وقت فراتر از آنچه كه هستند نمي روند و هميشه با حسرت به افراد موفق نگاه مي كنند.
۴- هيچ وقت منتظر كسي نباشيد
براي آن كه روياهايتان را به واقعيت تبديل كنيد منتظر هيچ كس و هيچ چيزي نباشيد. ايتاليايي ها ضرب المثلي دارند كه مي گويد. «كسي كه منتظر زمان مي ماند آن را از دست مي دهد» هيچ كس نمي داند كه چه فردايي در انتظار شماست. به اين فكر نكنيد كه براي شروع نياز به كمك ديگران داريد و به تنهايي نمي توانيد به روياي زندگي تان برسيد. اگر شما منتظر كسي هستيد تا بيايد و به شما كمكي كند مطمئن باشيد كه هيچ وقت نمي آيد يا حتي اگر هم بيايد متوجه شما نمي شود، چون آنها كه نمي دانند در ذهن شما چه خبر است. ولي اگر به جاي صبر كردن مشغول به كار شويد و از خود تلاشي نشان بدهيد كساني كه از اطراف شما مي گذرند متوجه كارهاي شما مي شوند و ممكن است از قدرت لازم براي كمك كردن به شما برخوردار باشند. به اين فكر نكنيد كه ديگر از شما سن و سالي گذشته يا به علت نوع جنسيت تان نمي توانيد به روياي خود جامه عمل بپوشانيد. به خاطر داشته باشيد كه انسان با اولين نفس وارد اين دنيا مي شود و با آخرين نفس از اين دنيا خارج مي شود. تا لحظه اي كه شما نفس مي كشيد براي تبديل كردن روياهايتان به واقعيت زمان داريد. اگر فكر مي كنيد كه هنوز از قدرت و توانايي لازم براي شروعي دوباره برخوردار هستيد پس زمان را از دست ندهيد. هميشه براي كسي كه در خود اراده اي مي بيند راههاي زيادي وجود دارد. شايد روياهاي قديمي شما هنوز زنده باشند و بتوانيد براي نجات آنها كاري بكنيد. فرصت ها را از دست ندهيد، به جاي اين كه ذهن خود را متوجه غير ممكن ها كنيد به ممكن ها فكر كنيد. به خودتان و توانايي  هايتان فكر كنيد. به جاي اين كه به اين فكر كنيد كه ديگران از شما چه مي خواهند به اين فكر كنيد كه شما از خودتان چه مي خواهيد. به جاي اين كه براي ديگران زندگي كنيد تصميم بگيريد كه تا دير نشده است براي خودتان و روياهايتان زندگي كنيد.
۵-از روياي خود مراقبت كنيد
رويا در ذهن انسان مانند يك دانه در دست يك كشاورز است. براي اين كه بخواهيد روياهايتان را به واقعيت تبديل كنيد بايد آنها را در روح تان بكاريد و شبانه روز از آن مراقبت كنيد. شما مي توانيد به رويايي كه انتخاب مي كنيد حيات بدهيد. اين ضرب  المثل فرانسوي را فراموش نكنيد كه «غيرممكن غير ممكن است». رويايي كه امروز در ذهن شما زندگي مي كند آماده است تا در آينده اي نه چندان دور به واقعيت تبديل شود. روياها به كمك و حمايت شما محتاجند، اگر امروز شما به آنها كمك كنيد و با بي توجهي از كنار آنها نگذريد روزي آنها از شما قدرداني خواهند كرد. سرنوشت روياهاي شما فقط به خود شما بستگي دارد و كمبود امكانات و ساير بهانه ها فقط توجيهاتي هستند كه انسانهاي بي اراده شكست هاي خود را با آن توجيه مي كنند. با چشماني باز به روياهايي كه شما را احاطه  كرده اند نگاه كنيد در پس هر كدام از آنها موفقيت بزرگي پنهان شده است. براي اين كه به روياهايتان برسيد بايد روياي خود را دوست داشته باشيد و به آن احترام بگذاريد. يكي از شيوه هاي مراقبت از رويا اين است كه آن را براي روي كاغذ يادداشت كرده و هر روز آن را بخوانيد و در خيال خود تصور كنيد كه به آنها رسيده  ايد. فراموش نكنيد كه ضمير ناخودآگاه انسان كور است و نمي تواند فرق بين درست يا غلط بودن افكار انسان را تشخيص دهد. اگر شما در خيال خود به روياي خودبرسيد مطمئن باشيد كه در واقعيت هم به آن مي رسيد. بزرگترين علت شكست كساني كه هيچ وقت به روياهاي خود نمي رسند اين است كه آنها حتي در خيال خود هم نمي توانند به روياهاي خود برسند. به جاي اين كه روياهايتان را براي كساني تعريف كنيد كه با عقايد مسموم و منفي خود اراده شما را تحت تأثير قرار مي  دهند آنها را در روح زندگي تان تزريق كنيد. هميشه به خاطر داشتيد «اگر اراده اي باشد، راهي وجود دارد» انسانهاي بسياري وجود دارند كه پيش خود فكر مي كنند كه بايد بزرگ بزرگ فكر كنند ولي بزرگ فكر كردن فقط نيمي از راه است؛ كسي كه بزرگ فكر مي كند بايد بزرگ عمل كند.
۶- به روياي خود خيانت نكنيد
روياي شما همه چيز شماست، بايد به آن وفادار باشيد. روياها مي دانند كه براي رسيدن به آنها سختي هايي در سر راه شما قرار دارد، فراموش نكنيد كه آنها شما را مي بينند و احساسي كه نسبت به آنها داريد را لمس مي كنند. اگر به خاطر سختي ها و مشكلات به آنها خيانت نكنيد و آنها را رها نكنيد آنها از غيب براي شما نيرو مي آورند. هنگامي كه شما مي خواهيد كاري انجام دهيد با مخالفت ديگران روبه رو مي شويد. اما با سنجيدن جوانب كار هراسي به دلتان راه ندهيد. در مورد روياهايتان با هر كسي صحبت نكنيد. فقط با كساني صحبت كنيد كه براي اهداف شما ارزش قائلند.
ديگران با حرف هاي طعنه آميز خود فقط از شما نيرو مي گيرند. گاهي اوقات فكر مي كنيم كه رويايي كه انتخاب مي كنيم غيرممكن است كه به واقعيت تبديل شود. اگر شما اين طور فكر مي كنيد پس مطمئن باشيد كه آن رويا غيرممكن است. ولي اگر خودتان فكر مي كنيد كه مي توانيد آن رويا را به حقيقت تبديل كنيد مطمئن باشيد كه مي توانيد به آن برسيد. در رابطه با روياهايتان با ديگران مشورت كنيد ولي هيچ وقت براساس حرف آنها تصميم نگيريد. كنار گذاشتن رويا آن هم براساس حرف ديگران بزرگترين خيانتي است كه مي توانيد به روياهاي خود بكنيد. انسانها عادت دارند كه براي باور كردن چيزي آن را ببينند. زماني كه با ديگران درباره روياي خود صحبت مي كنيد آنها فقط مشكلات را مي بينند ولي نمي توانند اراده شما را ببينند. آنها فقط به خاطر اين كه به همه سطحي مي نگرند همه اميد شما براي رسيدن به موفقيت را پرس مي كنند. زماني كه برادران رايت مي خواستند تا هواپيمايي بسازند تا به كمك آن پرواز كنند انسانهاي زيادي به اتفاق گفتند كه انجام اين كار غيرممكن است ولي حالا خودتان قضاوت كنيد. حق با چه كسي بود؟
۷- تا مي توانيد مطالعه و فكر كنيد
اگر يك توپ را به هوا پرتاب كنيد چه اتفاقي مي افتد؟ مطمئناً  بعد از مدتي به زمين برمي گردد. چرا؟ چون در زمين نيروي جاذبه وجود دارد. آيا زماني كه شما توپ را به هوا پرتاب مي كنيد اين مهم است كه شما كه هستيد؟ آيا ميزان سن و سال شما در بازگشت توپ به زمين موثر است؟دختر يا پسر بودن شما فرقي مي كند؟ ثروت پدر شما چطور؟ هيچ كدام از اين موارد اصلاً  مهم نيست چون اين يك قانون است كه وقتي شيء را به هوا پرتاب مي كنيد بعد از مدتي بر اثر نيروي جاذبه دوباره به زمين برمي گردد؛ ولي آيا مي دانستيد كه زماني كه نيوتن قانون جاذبه زمين را كشف كرد متوجه چيز ديگري نيز شده بود. او فهميده بود كه قانون جاذبه فقط بر روي اجسام اثر مي كند و نمي تواند بر روي افكار انسان تأثيري بگذارد. اما فراموش نكنيد كه نيروي جاذبه زمين بر روي افكار منفي انسان تأثير مي گذارد و مانع از ترقي و پيشرفت صاحب آن افكار مي گردد. افكار مثبت اين قدرت را دارند كه از نيروي جاذبه زمين فرار كنند. هيچ نيروي جاذبه اي نمي تواند كوچكترين اثري بر روي افكار مثبت شما داشته باشد. انسانهاي بزرگي در تاريخ وجود داشته اند كه در زمان حيات خود از نظر مردم انسانهاي ديوانه يا نادان شناخته شده بودند ولي گذشت زمان نشان داده است كه آنها از داناترين انسانهاي عصر خود بوده اند. در زماني كه داوينچي به پرواز در آسمان فكر مي كرد هيچ انساني پروازي به جز پرواز پرندگان در آسمان نديده بود به همين دليل با او مخالفت مي كردند. در حقيقت داوينچي نيز نديده بود كه انساني بتواند در آسمان پرواز كند ولي با محاسباتي كه او انجام داده بود به اين نتيجه رسيده بود كه مي توان با كمك ماشين در آسمان پرواز كرد. يكي از روش هاي موثر براي تقويت روحيه در برابر قاتلين رويا مطالعه زندگي دانشمندان و كساني است كه با وجود تمام مخالفت ها توانسته اند به روياهاي خود برسند. معمولاً  در خاطرات زندگي چنين اشخاصي درسهاي پنهاني براي كساني وجود دارد كه مي خواهند راه مشابه اي نظير آنچه كه آنها قبلاً  پيموده اند طي كنند. شما براي تبديل كردن روياهايتان به واقعيت نياز به منابع مطالعاتي داريد؛ مطالعه بهترين منبعي است كه مي توانيد از طريق آن به تمام اطلاعات مورد نياز خود دسترسي پيدا كنيد. فقط با مطالعه كردن و به روز كردن دانش شخصي تان است كه مي توانيد به موفقيت برسيد، فراموش نكنيد كه معناي واقعي موفقيت، تكميل كردن كارهايي است كه شما مي خواهيد انجام دهيد نه انجام دادن كارهاي كه از نظر ديگران موفقيت محسوب مي شوند. در چند قرن پيش اگر شما در خانواده يك آهنگر به دنيا مي آمديد بايد يك آهنگر مي شديد؛ اگر در خانواده يك نانوا به دنيا مي آمديد بايد يك نانوا مي شديد ولي حالا چطور؟ آيا زندگي در اين قرن خود يك شانس فوق العاده براي رسيدن به اهداف نمي باشد. امروز مهم نيست كه پدر شما چه شغلي دارد ولي در گذشته شغل پدر شما شغل آينده شما بوده است. امروز شما قدرت داريد تا سكان زندگي را به دست گرفته و كشتي سرنوشت زندگي تان را شخصاً  هدايت كنيد. با مطالعه كردن مي توانيد كشتي سرنوشت را  در مسير صحيحي هدايت كنيد.
۸-منتظر لحظات خوش رويايي زندگي تان باشيد
اگر احساس مي كنيد كه اطرافيان شما در راه رسيدن به رويايتان به شما كمكي نمي  كنند با آنها درباره رويايتان صحبتي نكنيد، با اين كار آنها حداقل نمي توانند انرژي منفي به شما منتقل كنند. به جاي اين كه تسليم عقايد ديگران شويد منتظر لحظات خوش زندگي باشيد و به اين فكر كنيد كه در آينده پدر يا مادر سرفرازي براي كودكان خود خواهيد بود. آيا مي توانيد به كودكان خود بگوييد كه نتوانستيد در برابر عقايد ديگران مقاومت كنيد و به راحتي تسليم شديد؟ آنها درباره شما چه قضاوتي خواهند كرد؟ تحمل آن را داريد!  اين حقيقتي است كه چيزهايي وجود دارند كه ما هرگز نمي توانيم به آنها برسيم اما در عين حال چيزهاي بسيار زيادتري وجود دارند كه ما مي توانيم به آنها برسيم. اين بسته به انتخاب شماست كه بين محدوديت ها و توانايي هايتان كدام يك را انتخاب كنيد. به جاي اين كه دائماً  به گذشته فكر كنيد پروند آن را در ذهنتان آتش بزنيد و منتظر لحظات خوش زندگي در آينده باشيد. اگر شما از اين مي ترسيد كه نتوانيد به رويايتان جامه عمل بپوشانيد اين به اين معناست كه شما از زندگي به اندازه لازم استفاده نمي كنيد و چه چيزي مي تواند بدتر از آن باشد؟ شما براي زندگي در روي اين كره خاكي مدت زمان محدودي در اختيار داريد. به اين فكر نكنيد كه بايد از اين زمان محدود براي انجام كارهاي حياتي استفاده كنيد. هيچ كاري در دنيا حياتي تر از اين نيست كه شما به سمت روياهايي كه مدتهاست فراموش كرده ايد قدم برداريد. چرا شما كاري نمي كنيد تا از مدت زماني كه در اين دنيا زندگي مي كنيد به خوبي استفاده كنيد و با انجام كارهايي كه به شما شادي مي دهد نشاط و تازگي را به داخل زندگي خود دعوت نمي  كنيد؟ ترس از نرسيدن به روياها شما را مجبور مي كند كه آن طور كه دوست نداريد زندگي كنيد. اجازه ندهيد اين احساس در شما به وجود بيايد كه عليرغم تمام تلاشتان در آخر راه به روياي خود نرسيد، اين تفكر مجازي باعث مي شود كه شما به منظور نجات   آينده تان دست از كار برداريد. بايد براي لحظات خوش زندگي تان آماده باشيد. هواپيماي خوشبختي و ثروت هميشه در آسمان زندگي شما پرواز مي كند اما هيچ وقت در باند فرود نمي آيد، چرا؟ چون باندي كه مناسب فرود هواپيما باشد در فرودگاه زندگي شما وجود ندارد. وظيفه شما اين است كه باند ناهموار را براي فرود هواپيما آماده كنيد. اگر باند مناسبي وجود نداشته باشد هيچ فرودي انجام نخواهد شد. علت شكست بيشتر انسانها اين است كه وظيفه خود را در زندگي مي دانند ولي به آن عمل نمي كنند. اين كه فقط بدانيد چه كاري بايد انجام دهيد فقط نيمي از راه است. نيمي از روياي شما در ذهن و نيمي ديگر در عمل وجود دارد. بايد آن دو را به يكديگر پيوند بدهيد. تنها در اين صورت است كه مي توانيد اميدوار باشيد كه مي توانيد رويايي را به حقيقت تبديل كنيد.
۹- به سنگ قبر خود فكر كنيد
روياها به اين خاطر در ذهن شما جا خوش نكرده اند تا همدمي براي زمان مرگ شما باشند. آنها آمده اند تا شما آنها را با واقعيت گره بزنيد. اعتبار و احترام شما براي نسلي كه از خود به جا مي گذاريد به نسبت تعداد روياهايي كه به واقعيت آن زندگي تبديل مي كنيد بستگي دارد. اگر شما بتوانيد روياي خود را به واقعيت تبديل كنيد الگويي براي ديگران خواهيد شد تا آنها هم جرأت اين را داشته باشند كه براي رسيدن به روياي خود كاري انجام بدهند. ممكن است در ابتدا اطرافيانتان شما را مورد تمسخر خويش قراردهند ولي مطمئن باشيد كه اگر شما به روياي خود ايمان داشته باشيد روزي خواهد آمد كه همانهايي كه روزي به شما مي خنديدند به سراغ شما مي آيند و از شما مي خواهند كه رازتان را براي آنها فاش كنيد. ممكن است ديگران هنگامي متوجه ارزش صحبتهاي شما شده باشند كه ديگر شما وجود نداشته باشيد اما آنها براي عذرخواهي يا تشكر هم كه شده بر سر مزار شما مي آيند. به خاطر داشته باشيد كه افكاري كه شما امروز به ديگران القا مي كنيد كه مي تواندحتي در زماني كه شما زنده نيستيد به آنها كمك كند. اثر انگشت، دي ان اي و بسياري از مواردي كه هنوز براي دانشمندان ناشناخته مانده است همه گوياي اين است كه انسان آفريده شده است تا متفاوت باشد. تنها وظيفه شما اين است كه خود و روياهايتان را باور كنيد تا بتوانيد تفاوت خود را به ديگران ثابت كنيد.
روياي انسان مقدس است
روياها به دو دسته با هويت و بي هويت تقسيم مي شوند. انسانهايي كه صاحب روياهاي با هويت هستند مي دانند كه اگر روزي كسي رويايشان را از آنها بگيرد در حقيقت هويت آنها را گرفته است. ممكن است اين حرف از نظر شما غيرقابل قبول به نظر برسد اما اگر كمي عميق به موضوع فكر كنيد متوجه مي شويد كه روياها هويت زندگي انسان را تشكيل مي دهند. در تمام طول تاريخ اين روياها بوده اند كه به زندگي انسانها هدف و جهت بخشيده اند. براي اثبات اين موضوع به خويش براي لحظه اي به دنيايي فكر كنيد كه هيچ رويايي در آن وجود نداشته باشد. به انسانهايي فكر كنيد كه هيچ رويايي ندارند و فقط مي خورند و مي خوابند. به علت وجود روياها در قلب و ذهن انسانهاي گذشته بوده است كه بشر امروز به چنين سطحي از دانش و رفاه در زندگي روزمره خود رسيده است. فراموش نكنيد هنگامي كه روياي با هويتي در ذهن انسان با اراده اي متولد مي شود روح جهان خوشحال مي شود و از نيروهاي غيبي خود براي كمك به اين شخص استفاده مي كند. گاهي اوقات رويايي كه در ذهن انساني متولد مي شود چنان بزرگ و با عظمت است كه انسانهاي زيادي براي رسيدن به آن رويا بايد با يكديگر متحد شوند و ممكن است به حقيقت پيوستن آن رويا سالها و شايد قرنها زمان لازم داشته باشد. براي انسانهايي با اراده در صورتي كه بدانند روياي آنها به هر حال به حقيقت مي پيوندد گذر زمان اصلاً  اهميتي ندارد. مهم اين است كه رويايي كه در ذهن آنها متولد شده است به حقيقت بپيوندد. براي مثال هنگامي كه روياي پرواز در آسمان در ذهن لئوناردو داوينچي متولد شد او در آن زمان نتوانست اين رويا را به حقيقت تبديل كند ولي رويايي از خود به ارث گذشت و اين رويا سينه به سينه منتقل شد تا اين كه به دست كساني رسيد كه توانستند آن را به حقيقت تبديل كنند. جهاني كه در آن زندگي مي كنيم نيز براي خود روحي دارد و مي تواند انسانهاي را كه روي آن زندگي مي كنند به خوبي احساس كند. جهان مي بيند،  مي شنود و حتي انسانهايي كه در آن مرتكب خلافي مي شوند را تنبيه مي كند. سيل، طوفان، زلزله، آتشفشان و... همه از وسايلي هستند كه طبيعت به وسيله آنها از انسانها انتقام مي گيرد، چون ما انسانها خودخواهانه فقط به روياي خود فكر مي كنيم و براي روياي سياره اي كه در آن زندگي مي كنيم ارزشي قائل نيستم. اين جهان در اثر يك روياي بزرگ به وجود آمده است. براي اثبات اين ادعا به آسمان نگاه كنيد، به ابهت كوه ها فكر كنيد و طبيعت را با وجودتان لمس كنيد. كسي نمي داند روياي خدا از آفرينش چنين مجموعه بي نظيري چه بوده است ولي با نگاهي به تك تك آفريده هاي او مي توان درك كرد كه او روياي بزرگي داشته است. فراموش نكنيد كه روياي انسان از روياي خداوند بزرگ آسمان، كوه و طبيعت نشأت گرفته است و به همين دليل است كه روياي انسان مقدس است. اگر روياي مقدسي در سر داريد براي تبديل آن به واقعيت لحظه اي ترديد نكنيد. فقط كافي است كه امروز به روياي خود ايمان داشته باشيد، شايد فرا دير باشد.

سايه روشن
تجلي عشق
005022.jpg
عباس اسدي
در دو نقطه از تهران جلوه اي از عشق و اميد، آفرينه اي از ذوق و شوق و آثاري از خلوص و صفا جلوه گري مي كند. در سويي از شمال دو هنرمند جانباز گردآمده اند تا آثار و دست آفرينه هاي خود را با ابتكار و خلاقيتي بديع و منحصر به فرد در معرض تماشاي شهروندان قرار دهند و در ديگر سوي شهر در حوالي سيد خندان كودكان معلول تهران كه از آسيب ذهني و جسمي رنج مي برند منويات دروني و عقده هاي فروخورده را بر روي كاغذ ريخته اند تا از آن نقاشي و هنر بسازند. در شمال و در فرهنگسراي اميركبير بزرگ مرداني نمايشگاه برپا ساخته اند كه سلامتي جسماني خود را در راه عقايد و باورهاي ديني و دفاع از وطن از كف داده اند و امروز كه آنها را مي نگري انتظار داري از نداشته ها، نامهرباني ها وناسپاسي ها سخن به شكوه بگشايند و زبان به اعتراض باز كنند. اما تو گويي وقتي گام در راه نقاشي و هنر گذاشته اند بدي و پلشتي نمي بينند، زيبايي و طراوت مي آفرينند، نامهرباني و ناسپاس نمي بينند بلكه ظرافت و لطافت مي بينند دوري و درد نمي شناسند، بل عشق و ايثار و فداكاري مي زيند.
در آن سوي شهر كودكان معلول كه نجواهاي كودكانه و عاطفي خود را جايي براي بروز و ظهور نمي يابند گردهم آمده اند و جلوه اي از هنر و اخلاص و صفا و يكتايي و بي آلايشي را آفريده اند، آنها آنچنان معصومانه خلق اثر و هنر كرده اند كه آدمي را به تعجب وامي دارند، آنچنان نداشته ها و نتوانستن ها و نگفتن ها را به تصوير درآورده اند كه اگرچه زيبايي ظاهري ندارند و تابلوهاي گران قيمتي محسوب نمي شوند اما اخلاص و صفاي آنها آدمي را به تحقير وامي دارد، اشك را بر گونه ها سرازير مي كند و درد و افسوس و عبرت و آموزه هاي انساني را فرياد مي زند و... همزمان با روز جهاني معلولين نمايشگاه نقاشي دو تن از جانبازان جنگ با عنوان «تجلي عشق» در فرهنگسراي اميركبير برگزار شده و تا اواخر آذر ادامه دارد.
آثار نقاشي دو تن از جانبازان «حسين نوري» و «هاشم بدري» همزمان با روز جهاني معلولين با عنوان «تجلي عشق» به نمايش گذاشته شده است. حسين نوري كه اغلب كارهاي هنري خود را با همسر دانشگاهي اش انجام مي دهد متولد ۱۳۳۳ مشهد، در شش سالگي پدرش را از دست داد، مادرش، او و برادرش را با زحمات طاقت فرسا سرپرستي كرد.وي تحصيلات ابتدايي را در مشهد گذراند و همزمان هنر نقاشي را نزد استادان و نگارگران آستان قدس رضوي فرا گرفت. هنرهاي نمايشي و موسيقي را نيز تجربه كرده و استعداد خود را در ورزش ژيمناستيك و دو و ميداني نيز نشان داد. حدود سالهاي ۵۰ و ۵۱ با نوشتن يك نمايش طنز سياسي و كارگرداني و بازي در آن شناسايي شد و مورد شكنجه قرار گرفت و از ناحيه دست، پا، حنجره و بعضي اعضاي داخلي دچار نارسايي شد و به افتخار جانبازي نائل آمد.
اين هنرمند مي گويد: «نقاشي، مثل شعر است كه تا وجود پروردگار نباشد، نقش به وجود نخواهد آمد. به همين خاطر وقتي شعر مصوري، شعورم را مي شوراند، سعي مي كنم آن را به تصوير بكشم، چون ممكن است ديگر چنين شور و احساسي پيش نيايد، براي همين، تمام وقتم را بر روي يك تابلو نمي گذارم و در زمانهاي مختلف گاه آن حس و حال پيش آمد، بازگشتي روي آثار نيمه تمام خود دارم. از اين روست كه تابلوهايم اكثراً حالت نيمه تمام دارند.»
هاشم بدري ميان سالي است با موهايي تنك و بور با چشماني آبي، بازنشسته ارتش است. سال ۱۳۶۰ در منطقه نورد.در اهواز هدف خمپاره قرار مي گيرد و از ناحيه كمر و پا آسيب جدي مي بيند. دوران بستري شدن و بعد نقاهت، براي هاشم فرصت گرانبهايي است. او كه نقاشي خوب اما مقلد است و تنها كارش كپي برداري از آثار نقاشان بزرگ جهان است در آن دوران تصميم مي گيرد كه خودش باشد.
سال ۱۹۹۶ هاشم به عضويت انجمن نقاشان فرانسه درمي آيد. شيوه اي نو ارائه مي دهد در بين هنرمندان پاريسي غوغايي برپا مي كند و در نهايت شيوه اي نو در نقاشي به نام او در فرانسه ثبت مي شود و نام هاشم بدري، به عنوان مبتكر «تكنيك بدريسم» به جهان نقاشي معرفي مي شود. جالب است بدانيد كه هاشم بدري، در اين شيوه از هيچ مداد، برس و يا قلم مويي استفاده نمي كند. رنگ را از تيوپ روي بوم مي ريزد و با كاردك شكل ها را نقش مي زند. هاشم عاشق طبيعت است و بارها گفته است كه درختها با او حرف مي زنند و مي گفت يك بار درختها به منزل او آمده و خواهش كرده اند كه آنها را نقاشي كند.
نقاشي كودكان معلول تهران
همزمان با نقاشي دو هنرمند جانباز در فرهنگسراي امير كبير نمايشگاه نقاشي كودكان معلول پايتخت نيز در مركز توانبخشي تهران برپاست. در اين نمايشگاه كه جلوه هايي از عشق و صفاي دروني كودكان جلوه گر است. كودكان معلول ذهني و جسمي تهران دست آفرينه هاي خود را به نمايش گذاشته اند.
نمايشگاه نقاشي كودكان معلول تهراني با هدف ارائه توانمندي ها و دستاوردهاي هنري و دستيابي به استعدادها و قابليت هاي اين كودكان در مركز توانبخشي تهران به مناسبت هفته حمايت از معلولان گشايش يافت.
در اين مراسم كه شمار قابل توجهي از خانواده هاي معلولان جسمي- حركتي و ذهني تهران حضور داشتند راههاي دستيابي به توانمند سازي و شيوه هاي ورود تدريجي معلولان به بستر فعاليت هاي اجتماعي، هنري و فرهنگي مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
دكتر ايرج رستگار از كارشناسان توانبخشي و بهزيستي درباره وضعيت معلولان كشور گفت: خوشبختانه رويكرد مسئولان بهداشت و درمان كشور طي چند سال اخير براي راه اندازي مركز توانبخشي و بهزيستي مثبت و روبه رشد بوده است، اما اكنون آنچه جامعه امروز از آن رنج مي برد فقر اطلاعاتي، كمبود آگاه سازي درباره راههاي پيشگيري از ايجاد و بروز معلوليت ها است. وي با اشاره به اين كه در ايران به رغم اهرم  هاي حمايتي از معلولان، نقش حمايتي دولت از خانواده هاي معلولان كم رنگ و كم فروغ  است گفت: حمايت از معلولان نبايد فقط به حمايت از شخص معلول خلاصه و متمركز شود، بلكه بايد براي دميدن انگيزه و نشاط به پيكره زندگي روزمره معلولان، خانواده هاي آنها نيز مورد حمايت قرار گيرند.
امير فرحزادي مسئول آموزش مركز توانبخشي تهران در اين باره گفت: متأسفانه هنوز قانون براي معلولان بيمه تأمين اجتماعي در نظر نگرفته و تنها بيمه خدمات درماني آنها را پيش بيني كرده است. وي همچنين افزود: با وجود آن كه بالغ بر دو ميليون و ۶۰۰ هزار نفر معلول در كشور وجود دارد و روزانه ۱۱۰ نفر به اين تعداد افزوده مي شود، اما تدابير لازم و بسترسازي مناسب براي ورود بي دردسر معلولان به بستر اجتماعي فراهم نيامده است. وي همچنين گفت: كشورهاي توسعه يافته با وجود اين كه معلولان خيلي زيادي ندارند اما تمهيدات لازم را براي ورود تدريجي آنها به بستر اجتماعي فراهم كرده اند .

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |