سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴
نگاهي به نيازهاي آموزشي- پرورشي كودكان معلول
بيم از حصار نيست
005034.jpg
بي شك زماني كه «آن سوليوان» اولين آموزش ها را بر دستان كوچك «هلن كلر» حك كرد و با زبان دست ها با هلن كوچك سخن گفت، باور داشت كه «هلن» زماني نه چندان دور نام هر شيئي را، هرچند نامفهوم، بر زبان جاري خواهد كرد و يا زماني كه «جبار باغچه بان» ، كودكان كر و لال را در كنف حمايت خويش قرار داد، مي دانست كه هر كودك معلول نيز مانند ديگر كودكان، حقي براي آموختن و استعدادي به قدر خويشتن دارد...
و «لوييس بريل» باور داشت كه تاول هاي كاغذ خواهند توانست دنياي تاريك و پر التهاب كودكان نابينا را روشني بخشد.آن چه در پي مي خوانيد؛ نگاهي است بر نيازهاي آموزشي- پرورشي كودكان معلول در سه بخش:
الف: نيازهاي ويژه آموزشي كودكان معلول، ب: گام به گام با كودك معلول ،ج: نيازهاي والدين.

الف: نيازهاي ويژه آموزشي كودكان معلول
كودكان ناتوان يا كم توان (معلول)، مشكلات خود را با ناتواني در انجام فعاليت ها، انجام تكاليف مدرسه، برقراري ارتباط با آموزگار، دوستان، والدين و... رفتارهاي نابهنجار به ويژه عصبانيت، پرخاشگري، مشكلات رواني- عاطفي و... بروز مي دهند. اين رفتارها به ويژه اگر كودك ناتوان در مدرسه كودكان عادي تحصيل كند، بيشتر بروز مي كند. از اين رو كودكان معلول (ذهني يا جسمي)، به ويژه كودكاني كه دچار ناتواني يا كم تواني ذهني هستند، نيازمند شيوه هاي آموزشي ويژه، انتخاب مدرسه مناسب و... بوده و بايد با شيوه اصولي آموزش ببينند.
۱- نيازهاي آموزشي ويژه به چه معناست؟
نيازهاي آموزشي ويژه ياSEN (Special Education needs) ويژه كودكاني است كه دچار مشكلات آموزشي و ناتواني در درك و فهم مطلق يا نسبي مسايل آموزشي بوده و نسبت به همسالان خود از توان آموزشي كمتر يا بسيار كمتري برخوردارند.
اين كودكان نيازمند حمايت- نه ترحم- راهنمايي و آموزش و پرورش ويژه بوده و براي آموزش و پرورش آنها بايد از مربيان و آموزگاران ويژه كودكان معلول كمك گرفت.
براساس نظر روانشناسان مركز مطالعات معلولان ذهني دانشگاه آكسفورد، اصلي ترين نيازهاي آموزشي- پرورشي كودكان معلول عبارت است از:
- نياز به تحصيل در مدارس ويژه
- انجام برنامه ها و آموزش هاي خاص در مدرسه
- آموزش مهارت خواندن، نوشتن، درك مفاهيم آموزشي- پرورشي با شيوه هاي مناسب
- آموزش مهارت برقراري ارتباط با همسالان و پذيرش ارتباط همسالان با خود؛ شامل برقراري ارتباط عاطفي- رفتاري و كلامي با همسالان
- فراگيري مهارت هاي رفتاري و بروز عكس العمل ها و واكنش هاي به جا و درست
- آموزش نحوه اداره كردن و نگهداري و مراقبت از خود در برابر حوادث و مشكلات و دفاع از خويشتن در مقابل خطرات
- فراگيري شيوه فهماندن نيازهاي شخصي به ديگران به ويژه به والدين، آموزگار و مددكار و...
۲- تفاوت ها، عاملي جهت تفاوت در نيازها
بي شك ناتواني كودكان معلول به يك ميزان و در يك راستا نيست. بنابر اين ميزان و نحوه فراگيري و نوع آموزش ها نيز متفاوت است.
آموزگار براي سنجش تفاوت ها و نيازهاي كودكان در اولين قدم مي تواند با بهره گيري از برنامه هاي آموزشي- پرورشي هماهنگ، توان كودكان را محك بزند تا به تفاوت و نيازهاي تك تك آنها پي ببرد. در اين مرحله آموزگار بايد به بررسي دقيق شيوه هاي رفتاري، آموزشي، ناتواني ها و نيازهاي هريك از دانش آموزان بپردازد تا به طور كامل و دقيق بر دانش آموزان و نيازهاي فردي آنها مسلط شود.
در مرحله دوم؛ آموزگار بايد با توجه به نيازهاي ويژه هر دانش آموز، فعاليت هاي آموزشي- پرورشي را انتخاب كرده و با برنامه ريزي دقيق آموزش ها را به مرحله اجرا بگذارد. بهتر است برنامه ها با والدين دانش آموزان نيز هماهنگ شود تا در زمان كمتر و با كارايي بيشتري برنامه ها به نتيجه برسند. اين مرحله از آموزش به «آموزش يا برنامه آموزش انفرادي» (Indivi dual Education Plan) معروف است.
در مرحله سوم؛ نياز است تا پيشرفت فراگيران به ويژه پاسخ ها و تحولات رفتاري- آموزشي هر دانش آموز پس از اجراي برنامه آموزشي «IEP» به دقت بررسي شود تا در صورت مشاهده هرگونه نقص در اجراي برنامه IEP يا نقص در فراگيري دانش آموزان، برنامه هاي جديدي به اجرا درآيد.
آنچه در مراحل مختلف اجراي طرح ها و برنامه ها مؤثر است. تحمل و پشتكار والدين، آموزگار و فراگيران است.
۳- تكميل نيازها
يكي از مهم ترين نكات در اجراي موفقيت آميز برنامه هاي آموزشي- پرورشي كودكان معلول، ارتباط تنگاتنگ والدين با پزشك و روانپزشك كودك در خارج از مدرسه و ارتباط مستمر والدين با آموزگار و مشاوره ويژه كودكان استثنايي در مدرسه است. براي دستيابي به اين منظور اين نكات را به خاطر بسپاريم:
- كودك ناتوان يا كم توان (معلول) نيازمند كمك ما، اما به شيوه صحيح و منطقي است؛ پس ترحم را كنار بگذاريم.
- كودك معلول مي تواند همپاي همسالان خود كه در شرايطي مشابه او بوده و پيشرفت كرده اند، آموزش ببيند.
- آموزش هاي ويژه هر كودك بايد به دقت به اجرا گذاشته شود.
- والدين و آموزگار مي توانند با همكاري هم به هدف هاي خود دست يابند.
- باور كنيد كه فرزندتان به كمك شما نياز دارد و با كمك گرفتن از افراد مطلع چون پزشك، روانپزشك، مددكار و... گام هاي مثبتي را به سوي بهبود فرزندتان برمي داريد.
- كودك ناتوان رفتار والدين، مربيان، اقوام و... را به خوبي درك مي كند هر چند به تصور ديگران او ناتوان است از اين رو طوري رفتار كنيد كه اميد را در دلش زنده كنيد.
- پيش از هر اقدامي، مشورت با پزشك، روانپزشك، مربي و مددكار فرزندتان را فراموش نكنيد.
- والدين نقش مهمي در برقراري ارتباط كودك با خانواده و مدرسه دارند؛ بنابر اين همواره همسو با مدرسه و آموزش هاي مربيان پيش برويد.
005028.jpg
ب: گام به گام با كودك معلول
همپا شدن و گام برداشتن با توان كودكان معلول يكي از اصول آموزشي كودكان ناتوان است؛ چرا كه تفاوت عمده آموزش به كودكان ناتوان و كودكان عادي، كند بودن عكس العمل هاي كودكان ناتوان در مقابل برنامه هاي آموزشي- پرورشي است. بنابر اين انتخاب مدرسه مناسب يكي از عوامل مهم جهت آموزش صحيح كودكان معلول است. آموزگار يكي ديگر از محورهاي اصلي آموزش و پرورش بوده و توان و مهارت آموزگار نياز اصلي وي براي آموزش به كودكان معلول است.
۱- انتخاب مدرسه
پس از بررسي هاي مقدماتي و آگاهي از ناتواني كودك، والدين بايد به سرعت مدرسه مناسبي را براي آموزش و پرورش فرزندشان برگزينند، ضرورت اين انتخاب و سرعت در انتخاب به حدي است كه به عقيده روانشناسان به تعويق افتادن آن باعث ايجاد لطمات جبران ناپذيري در كودك معلول مي شود به ويژه اين كه كودك معلول، خواهر يا برادر سالم داشته باشد. براي انتخاب مدرسه مناسب نكاتي را به خاطر بسپاريم:
- مدرسه بايد با سن، توانايي ها و نيازهاي كودك همسان باشد. توجه به نوع معلوليت و تعداد معلوليت ها (ممكن است كودك داراي يك معلوليت و يا چند معلوليت باشد)؛ بسيار مهم است.
- حضور فرزند شما در مدرسه نبايد تأثير منفي بر روي ساير دانش آموزان و ساير دانش آموزان تأثير منفي بر روي فرزند شما داشته باشد. به اين معني كه تفاوت كودكان از جهت سن، توان يادگيري، نوع معلوليت و... بر آموزش شان تأثيرگذار بوده و باعث تخريب يا دلزدگي دانش آموزان مي شود.
- امكانات مدرسه بايد پاسخگوي نياز دانش آموزان باشد.
- نيازهاي آموزشي نبايد بر نيازهاي پرورشي و به عكس تأثير گذاشته و يكي را تحت الشعاع ديگري قرار بدهد.
- مدرسه بايد از جهت وسائل رفاهي، آموزشي، پرورشي، امكانات ورزشي ويژه دانش آموزان معلول و ... مجهز باشد. توجه كنيد حداقل امكانات مد نظر نيست و مدرسه بايد به حداكثر امكانات تجهيز باشد.
- مدرسه موظف است تا با توجه به نوع معلوليت نيازهاي دانش آموزان معلول را برآورده كند. چرا كه نيازهاي دانش آموز نابينا متفاوت از نيازهاي دانش آموزان ناشنوا است.
- از كارايي پرسنل مدرسه مطمئن شويد. براي اين منظور مي توانيد از سوابق آموزشي مدرسه، موفقيت هاي آموزشي، پرورشي و ... آگاه شويد. يكي از بهترين شيوه هاي دستيابي به اين اطلاعات، مشورت با والدين دانش آموزاني است كه در مدرسه مورد نظر مشغول تحصيل اند.
- در انتخاب مدرسه دقت كنيد چرا كه از جهت رواني ثابت شده تغيير مكان آموزشي در همه دانش آموزان به ويژه دانش آموزان معلول، افت تحصيلي و اختلالات رواني عاطفي را به دنبال خواهد داشت.
۲- آموزگار محور تعليم و تربيت
نقش مربي _ آموزگار، چنان كليدي است كه موفقيت يا دلزدگي دانش آموز مستقيماً به او وابسته است.
يكي از نكات مهم و مورد توجه، نحوه ارتباط آموزگار و فراگير است به طوري كه لازم است هر دانش آموز به صورت مستقيم و ويژه با آموزگار در ارتباط باشد: اين ارتباط به حدي مهم است كه بي آن طرح آموزش انفرادي (IEP) با شكست مواجه مي شود.
به منظور برقراري ارتباط صحيح، منطقي و دوستانه ميان آموزگار- مربي و دانش آموز به اين نكات توجه كنيم:
- نيازهاي فردي هر دانش آموز را به درستي شناسايي كنيم تا ارتباطي صحيح و منطقي با دانش آموز برقرار كنيم: اين ارتباط اجراي بهتر طرح IEP را نيز به دنبال خواهد داشت.
- اولويت ها را بررسي كنيم و نيازها را براساس اولويت ها پاسخ دهيم.
- قرار است چه كسي علاوه بر آموزگار نيازهاي دانش آموز را برآورده سازد و ميزان اين مداخله در چه حد و به چه صورتي است؟
- والدين چه مسئوليتي را به عهده دارند تا در جهت تكميل فعاليت هاي آموزگار گام بردارند.
در بسياري موارد ديده شده كه آموزگار به تنهايي نمي تواند پاسخگوي نيازهاي آموزشي _ پرورشي دانش آموز باشد و فقط پاسخگوي بخشي از آنها است. در اين موارد لازم است تا برنامه ها به صورت مكتوب در اختيار والدين نيز قرار بگيرد تا والدين در تكميل فعاليت هاي آموزگار حركت كنند. در مواردي نيز برگزاري كلاس هاي فوق برنامه كارگشاست. در اين كلاس ها لازم است والدين نيز حضور يابند تا از نزديك با فعاليت ها و نحوه آموزش آشنا شوند.
روان شناسان به فعاليت هاي گروهي بسيار معتقدند و عقيده دارند دانش آموزان در جمع به تأسي از يكديگر بيشتر و بهتر فعاليت كرده و فرا مي گيرند.
۳- تكميل آموزش ها
در بسياري موارد، آموزش هاي مدرسه پاسخگوي نياز دانش آموزان نبوده و والدين بايد فعاليت هاي تكميلي را به اجرا گذارند. گاهي نيز معلوليت در حدي است كه آموزش هاي مدرسه پاسخگوي نياز دانش آموز نيست.
آن چه براي جبران اين وضعيت پيشنهاد مي شود، استفاده از مددكاران و مربيان كارآزموده در منزل است. براساس آمار بيشترين مشكل كودكان معلول در نحوه تكلم، واكنش و عكس العمل به حالت هاي مختلف به ويژه در شرايط اضطراري و ناتواني در بيان نيازها به ويژه نيازهاي فردي است. اين كمبودها با همسو شدن آموزش آموزگار در مدرسه و مددكار و والدين در منزل قابل حل است. براي همكاري بيشتر و بهتر ميان مددكار، والدين و آموزگار، برگزاري جلسات مشاوره حضوري كارگشا است.
005031.jpg
ج- نيازهاي والدين
آن چه علاوه بر آموزش و پرورش صحيح كودكان ناتوان يا كم توان، آنها را به سوي آرامش و امكان فراگيري بهتر آموزه ها سوق مي دهد، توانمندي والدين از جهت آموزشي و رواني است. والديني كه خود از جهت رواني _ عاطفي و آموزشي، آموزش هاي لازم را ديده باشند مي توانند با اعتماد به نفس فرزندشان را راهنمايي و حمايت كنند. براي دستيابي به اين هدف به چند نكته توجه كنيم:
- اگر از نحوه آموزش هاي مربيان مدرسه رضايت داريد، سعي كنيد تا با برقراري ارتباط بيشتر و بهتر با اولياء مدرسه به ويژه آموزگار، زمينه آموزش و پرورش بهتر را فراهم كنيد.
- اگر از شيوه آموزشي مدرسه، رضايت نداريد و يا نواقصي را در شيوه آموزش و پرورش فرزندتان مشاهده مي كنيد به جاي تعويض مدرسه، با اولياء مدرسه صحبت كنيد. سعي كنيد تا با ياري يكديگر مشكلات را حل كنيد. چرا كه اشاره كرديم تعويض دائمي مدرسه، اثرات رواني _ عاطفي نامطلوبي بر كودك دارد.
- با والدين همكلاسي هاي فرزندتان در ارتباط باشيد، به ويژه والدين دانش آموزاني كه فرزندشان پيش از فرزند شما تجربه حضور در مدرسه را داشته اند.
- با انتخاب و مشورت با روان شناس و مددكار و يا هر دو، بسياري از مشكلات به راحتي حل و فصل خواهد شد. حتماً حداقل دو هفته يك بار، بدون فرزندتان، به روان شناس يا مددكارتان مراجعه كنيد و در زمان مراجعه به اين نكات توجه كنيد:
۱- به طور كامل نگراني ها و اضطراب هايتان را شرح دهيد.
۲- پيش از مراجعه فهرستي از نيازهاي خود و فرزندتان را يادداشت كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد و با دقت پاسخ سؤالات تان را دريافت كنيد.
۳- درباره فعاليت هاي مدرسه،  پيشرفت ها و شكست هاي خود و فرزندتان، ناآرامي هاي روحي و رواني خود و فرزندتان و... سخن بگوييد و راه حل بخواهيد.
- فرزندتان را نزد همان روان شناس يا مددكاري ببريد كه خود نيز نزد او مي رويد. به اين ترتيب روان شناس يا مددكار مي تواند به خوبي از حالات روحي شما و فرزندتان مطلع شود.
- مطالعه كتاب هاي روان شناسي به ويژه روان شناسي مرتبط با كودكان معلول را فراموش نكنيد.
- گردش و تفريح به ويژه همراه با همكلاسِي  هاي فرزندتان به همراه والدين آنها را فراموش نكنيد. اين ارتباط زمينه ساز بحث و تبادل نظر و كاستن از اضطراب ها و نگراني هاست.
- فراموش نكنيم كه كودك ناتوان يا كم توان، ناتوان مطلق نيست و مي تواند با آموزش به فردايي بهتر رهنمون شود.
و در پايان، به عقيده روان شناسان، كودكان معلول- ذهني يا جسمي- نياز به ترحم نداشته و تنها نيازمند توجه در راستاي آموزش و پرورش صحيح هستند.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.direct.gov.uk/Education And Learning

بازار فرهنگ
فاطمه ام ابيها، قدر مخفي
مؤلف: راضيه محمدزاده/ ناشر: مركز فرهنگي انتشاراتي منير/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۵۶ صفحه، رقعي/ ۴۹۵ تومان.
به گفته مؤلف، اين تحقيق كه به مناسبت ايام فاطميه به صورت گلچيني از سيره حضرت فاطمه(س) تأليف شده، براي جوانان امروز به ويژه آنان كه به دنبال فراگيري سيره ائمه اطهار(ع) هستند، آماده شده است.
زن اگر اين گونه مي بود
مؤلف: راضيه محمدزاده/ ناشر:مركز فرهنگي انتشاراتي منير/ چاپ اول۱۳۸۴، / ۱۷۶صفحه، وزيري/ ۱۷۰۰ تومان.
در حالي كه امروزه در كشورهاي منادي حضور زن در اجتماع، تسهيلات ويژه اي در اختيار مادران باردار و شيرده قرار مي دهند تا او را به ماندن در خانه و حتي فرزندآوري بيشتر تشويق كنند و يا براي عدم اختلاط برنامه ريزي كنند، همه اين مسائل در فرهنگ اسلامي، به درستي پيش بيني شده است.
مجموعه بحث هاي اين كتاب در نظر دارد تا با ارائه الگو- در فصل اول، فاطمه (ع) ام ابيها زن اگر اين گونه مي بود- به سؤالات و ابهاماتي كه در ذهن خانواده ها نقش بسته پاسخ دهد و شيوه هاي ارتباط در خانواده را پيشنهاد دهد.
به گفته محمدزاده، اين كتاب با شيوه نويني- گلچيني از معارف قرآني و روايي و سيره معصومين(ع) در زمينه خانواده و نكاتي از كتاب هاي تربيتي موجود- تأليف شده است.
المرشد و الفصول (بوبكر محمدزكرياي رازي)
پژوهشگر: البرزكي اسكندر/ مترجم: محمدابراهيم ذاكر/ ناشر: معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران- مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۶۰ صفحه، وزيري.
رازي در پي دست يابي به آوازه جهاني در رشته هاي گوناگون دانش بشري در تاريخ كهن ايران زمين، اقدام به نگارش كتاب ها و رساله هاي گوناگون به ويژه در دانش پزشكي كرده است كه هر كدام شان از ارزش و مرتبت بالايي برخوردار است. كتاب «المرشد» او ستاره اي درخشان ميان نوشته هايش است زيرا ارزش اين كتاب را از چند سو مي توان ارزيابي كرد.نخست، زمان نگارش اين كتاب را مي توان به درستي دوره پاياني نوشتاري او دانست، هنگامي كه وي از نظر تئوري و كاربردي در اوج شكوفايي و پرآوازگي و با رويش بوده است، نشانه آن چيرگي زبردستانه اش بر نوشته هاي بقراط و جالينوس (۴۶۰پ. م) (۱۳۱-۲۲۰۰) و ديگر پزشكان بزرگ پيش از خودش بوده است. دوم، كتابي است جيبي(Hand book) كه به طور خلاصه همه مباحث و موضوع هاي پزشكي آن روزگار را گردآورده و در پايان هر بخش يا هر موضوع آدرس يك يا چند كتاب خود و يا بزرگان دانش پزشكي مي آورد كه خواننده بتواند براي دسترسي گسترده تر به آن موضوع به كتاب هاي نشان كرده، روي بياورد. و اين نيز نشان چيرگي توانمندانه  او بر نوشته هاي اين بزرگان و استقلال انديشه اي وي است.سوم، رازي براي بزرگداشت آموزگار خود بقراط و زنده نگهداشتن كتاب او «الفصول» به ويرايش و نقد و بيان ديدگاه هايش بر اين نوشته، مي پردازد و نام آن را نيز نزديك به كتاب آموزگارش برمي گزيند و در اختيار دانش پژوهان مي گذارد، تا سده پانزدهم ميلادي با زبان هاي گوناگون در بسياري از مراكز دانشگاهي جهان تدريس مي شده است.
دكتر البر زكي اسكندر، متن حاضر را از روي دو نسخه دست نويس يكي از كتابخانه مسجد اياصوفيه تركيه كه داراي تاريخ نيست وگويا به سده هفتم هجرت باز مي گردد و ديگر از كتابخانه دارالكتب مصر، داراي تاريخ رونويسي ۸۵۹ ق، پژوهش كرده است. اين كتاب دربرگيرنده پنجاه موضوع پزشكي در ۳۰ بخش است.
تاريخچه دانشكده پزشكي اروميه
مؤلف: هانيبال گيورگيز/ ناشر: انتشارات دانشگاه علوم پزشكي تهران- مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۱۳ صفحه، وزيري.
دانستني ها و داستان هايي در مورد جن
مؤلف: علي باقري/ ناشر: مركز نشر بين الملل/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۶۲ صفحه، وزيري/ ۳۸۰۰ تومان.
كلمه جن ۲۲ بار در قرآن مجيد آمده است. جن موجودي صاحب شعور و اراده است. اما بنا به طبيعت خلقتش از چشم بشر پوشيده شده است. جن نيز مانند انسان مي تواند مؤمن يا مشرك باشد، مطيع يا عاصي باشد. در سوره مباركه الرحمن بيش از ۳۰ بار «فبأي الاء ربكما تكذبان» آمده و جن و انس را مورد خطاب قرار داده است كه چرا نعمت  هاي الهي را تكذيب مي كنند. همچنين سوره اي از قرآن به نام جن است. در آيه ۲۷ سوره حجر هم آمده است كه: انسان را از گل خشك شده سياه و بدبو آفريده اند و جن را از آتش نافذ خلق كرده اند. در سوره ذاريات، آيه ۵۶ مي فرمايد: خداوند جن و انس را فقط براي عبادت خود آفريده اند. در سوره انعام، آيه ۱۳۰ آمده است. جن و انس در پيش خدا مسئول و مكلف هستند و پيامبران الهي پيامبر آنان نيز بوده اند.در سوره اعراف آيه ۱۷۹ و آيه ۱۳ سوره سجده آمده است كه: جنيان كافر و گناهگار در جهنم خواهند بود. در سوره فصلت آيه ۲۵ آمده است: كه جنيان هم مي ميرند. و گروهي جاي گروه ديگر را مي گيرند. در سوره احقاف آيه ۱۸ و نيز آيه ۳۸ اعراف هم اين موضوع آمده است.جنيان و شياطين بر اساس مفاد آيه ۲۷ سوره مباركه اعراف، قادر به ديدن انسان هستند، اما هر آدمي نمي تواند آنها را مشاهده كند. زيرا ديدن آنان نيازمند اذن خداوند و يا وجود شرايط خاصي در بيننده آنهاست.
گفتمان سياسي شيعه در ايران معاصر
نويسنده: جلال درخشه/ ناشر: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول،/ ۳۳۴ صفحه، وزيري/ ۳۰۰۰ تومان.
اين پژوهش در دو بخش تنظيم شده است، مباحث بخش نخست، انديشه سياسي شيعه را از آغاز تا دوران معاصر با رويكردي نظري- تاريخي بررسي مي كند و دربرگيرنده مقولاتي چون: بنيان نظريه سياسي شيعه، شكل گيري و تكامل مقوله اجتهاد شيعه، تحول انديشه سياسي شيعه پس از عصر غيبت تا عهد صفويان، انديشه سياسي عالمان شيعي از عصر صفويه تا انقلاب مشروطيت و رويكرد موجود در انديشه سياسي علماي شيعه از مشروطيت تا سال ۱۳۲۰ ه.ش است و به دليل ساختار بحث به صورت اجمالي توضيح داده شده است.
در بخش دوم، ساختار انديشه سياسي شيعه بين سالهاي ۵۷-۱۳۲۰ شمسي كه در واقع بحث اصلي اين نوشتار است، مورد بررسي قرار گرفته و دربرگيرنده محورهاي زير است:
- شرايط فكري حاكم بر جامعه ايران بين سال هاي ۵۷-۱۳۲۰ ه.ش، كه خود شامل بررسي رويكرد روشنفكري نسبت به دين است.
- بررسي احياء و بازانديشي در اين دوره.
- بحث سازماندهي روحانيت و تلاش اصلاح گرايانه در درون آن به ويژه در كارويژه هاي عمومي سازمان روحانيت در ايران معاصر.
- بررسي تجهيز مفاهيم درون ديني همچون شهادت، تقيه، انتظار و فرج و مقوله رابطه دين و سياست.
- بررسي نظريه حكومت اسلامي در انديشه  علماي معاصر شيعه در ايران.
مبحث پاياني اين پژوهش نيز به نتيجه گيري اختصاص دارد.

نشريه ها
انتشار «عدالت آرا»
اولين شماره مجله حقوقي «عدالت آرا» ، ويژه پائيز ۱۳۸۴ منتشر شد.
در بخشي از سرمقاله اين مجله چنين آمده است: «... با كمك جمعي از اساتيد دانشگاه و حقوقدانان مبرز، مجموعه اي تقديم علاقه مندان مي شود كه صرفاً از منظر حقوقي و با تكيه برمباني و اصول شناخته شده نظام حقوقي ايران، به تحليل و تبيين موضوعات مختلف حقوقي خواهد پرداخت.»
در اين شماره عدالت آرا اين مطالب آمده است: به بهانه مصوبه مجلس در برابر كردن ديه اهل كتاب با مسلمان، جنبه هاي حقوقي توسعه پايدار، ملاك تعيين جرايم قابل گذشت، تساوي جنسيتي در اسناد بين المللي با تأكيد بر تساوي در اشتغال، اصول حاكم بر قراردادهاي پيمانكاري دولتي، بررسي قانون مدني (بخش حقوق خانواده)، صغير مميز و حدود حجر او در حقوق ايران، اين شماره عدالت آرا در ۱۰۴ صفحه و به قيمت ۵۰۰ تومان منتشر شده است.
005037.jpg
عصر تبليغات و بازاريابي
ماهنامه عصر تبليغات و بازاريابي در ۱۰۰ صفحه، تمام رنگي، تمام گلاسه، با مقالات متنوع و خبرهاي تازه،ويژه آذر ماه ۱۳۸۴ منتشر شد.
تهران، مبلمان شهري، هنجارها عنوان سرمقاله اين شماره است. در اين سرمقاله مي خوانيد: ... بسياري از تابلوها آنچنان زشت و سردستي علم شده اند كه به جاي تلطيف محيط شهري، خود به عنوان آلودگي ديداري خار چشم ساكنان تهران اند. خوب است شهرداري تهران اكنون كه تحولاتي در آن صورت گرفته و يا مي گيرد لااقل براي يك بار هم كه شده از كارشناسان اين رشته مدد جويد و اين همه نابساماني را بسامان گرداند.ده فرمان بچه  هاي تيز بازاريابي، بازاريابي ورزشي، تحليل روابط بينامتني تبليغات تجاري تلويزيون، راهكارهاي اثر بخش به منظور كاهش هزينه تبليغات، آگهي بازرگاني و خلاءهاي قانوني تبليغات، فروش خانه به خانه در ژاپن و ... برخي از عناوين مقالات اين شماره است.
شماره جديد «ياخته»
شماره جديد فصلنامه پزشكي ياخته، ويژه تابستان ۱۳۸۴ منتشر شد.در اين شماره فصلنامه ياخته اين مطالب را مي خوانيم: تأثير DEHP (دي اتيل هگزيل فتالات) بر ازسرگيري ميوز و بلوغ آزمايشگاهي تخمك هاي نارس موش و تكوين جنين هاي حاصله/ اثر اشعه ليزر كم توان بر سلول هاي بنيادي جنيني انساني/ اثر كاشت داخل نخاعي بافت مركزي غده آدرنال روي رژنراسيون عصب سياتيك به دنبال ايجاد ضايعه مزمن آن در موش سفيد/ افزايش بنيان مولكول CXCR4 بر سطح سلول هاي بنيادي خون ساز خون بند ناف تكثير يافته با استفاده از سلول هاي بنيادي مزانشيمي/ بررسي اثر نيتريك اكسايد بر روي آپوپتوز سلول هاي گرانولوزاي انساني/ ايجاد رده سلولي لوسمي حاد ميلو بلاستيك انساني مقاوم به داروي DOXORUBICIN/ مدل آزمايشگاهي التهاب آلرژيك ريوي ايجاد شده به وسيله لاتكس در موش BALBIC/ اساس مولكولي بلوغ ميوزي و آپوپتوز در تخمك ها، ارتباطات بين تخمك و اسپرم و تسهيمات اوليه جنين موش؛ نقش فسفا تيديل اينوزيتول ۳ كيناز، MOS، ليگاند FAS-FAS، اينتگرين و MAP كينار.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |