چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۰ - Dec 21, 2005
حضرت امام محمد باقر عليه السلام:
خداوند انسان شوخ طبع را دوست دارد به شرط آن كه از گناه و ناسزاگويي بپرهيزد.
وسائل الشيعه ج ۸ ص ۴۷۸
امروز با حافظ
مي سپارم به تو از چشم حسود چمنش
يارب اين نوگل خندان كه سپردي به منش
دور باد آفت دور فلك از جان و تنش
گرچه از كوي وفا گشت به صد مرحله دور
برگزاري نهمين جشنواره قصه گويي و شعرخواني مربيان مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش
قصه گويان و شعرخوانان در اصفهان گردهم مي آيند
010695.jpg
مهر: نهمين جشنواره قصه گويي و شعرخواني مربيان مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان به ميزباني شهر فرهنگي و تاريخي اصفهان برگزار مي شود.
اين جشنواره در نهمين سال برگزاري خود با تغييراتي روبرو شده است كه مي توان به حضور قصه گويان آزاد در بخش مسابقه اين جشنواره و افزوده شدن بخش هاي مقاله و شعرخواني و مشاعره به اين رقابت فرهنگي و ادبي اشاره كرد.
نهمين دوره اين جشنواره از روز ۴ لغايت ۷ دي ماه درسالن كوثر، مجتمع فرهنگي، هنري كانون در پل فلزي و ساختمان شماره ۱۱ مديريت و برنامه ريزي شهر اصفهان كودكان و نوجوانان اين شهر فرهنگي را پاي قصه ها، مثل ها و داستان هاي برترين قصه گويان ايران مي نشاند. اين قصه گويان با دو شيوه با ابزار و بدون ابزار از ۲۳ استان كشور گرد هم مي آيند تا با بازگويي داستان هاي كهن ايراني بر اهميت احياي اين سنت كهن و رو به فراموشي تاكيد ورزند.
۳۰ مربي در بخش قصه گويي و ۳۰ مربي در بخش شعر خواني كه از ميان بيش از ۷۰۰ مربي كانون در سراسر كشور در جريان رقابت هاي استاني و منطقه اي در ۶ منطقه كشور برگزيده شده اند، دركنار ۱۵ قصه گوي آزاد اصفهاني از ميان معلمين مدارس، مربيان مهدهاي كودك و مراكز تابعه بهزيستي و مادران قصه گو و پيران قصه گو با يكديگر رقابت مي كنند.
بر اساس اين گزارش داستان هاي رزم سهراب و گرد آفريد، شيرين وفرهاد، پايان كار رستم، پورياي ولي، شير بي يال و دم، كودك ماهي گير، سنگ گناهكار و كوه به كوه نمي رسد از جمله قصه هايي است كه از زبان برترين قصه گويان ايران براي كودكان اصفهان بازگو مي شود. بر اين اساس بيش از ۱۵ مقاله كه از ميان ۱۳۰ مقاله رسيده به دبيرخانه جشنواره برگزيده شده است توسط نويسندگان آن در زمان برگزاري جشنواره قصه گويي خوانده خواهد شد.
در بخش شعرخواني نيز مربيان كانون آشنايي خود را با سبك ها، اعصار و ادوار مختلف شعري و آگاهي ها و نحوه صحيح شعر خواني را در رقابتي ادبي به نمايش خواهند گذاشت.

رييس كانون ملي منتقدان تئاتر
زيبايي، عنصري ازلي است كه ريشه در كل هستي دارد
ايسنا: ذات اقدس الهي به عنوان زيبايي كامل، خود را در عناصر مختلف از جمله طبيعت و هنر به صورت امر زيبا تجلي مي دهد.
فرشيد ابراهيميان رئيس كانون ملي منتقدان تئاتر جمهوري اسلامي  ايران افزود: زيبايي  نوعي نيكويي يا كمال است و هر چيزي كه رنگي از نيكويي داشته باشد، به تعبيري زيباست. زيبايي به تعبير ديگر ظهور نامتناهي در متناهي است و زيبايي مطلق كه از آن خداست به دو صورت عين مي شود، يكي صورت ذهني و ديگري صورت عيني.
ابراهيميان افزود: اينجا مي بينيد كه اين دو مفهوم از درون به هم مي پيوندد يعني پروردگار، وجود متعالي خود را كه زيبايي مطلق است در دين متبلور مي كند.
به اين ترتيب زيبايي يا هنري كه در ارتباط با دين قرار بگيرد، به دليل مطلق و كمال زيبايي ديني به مطلق تعالي و كمال دست مي يابد.
يعني هنرمند ابتدا به واسطه وجود گوهر زيبايي كه در وجود است، وقتي به سمت منبع نور و زيبايي حركت مي كند، جلب اين منبع مي شود كه يكسره در آن ذوب مي شود و پس از آن كه از اين حالت جذبه بيرون آمد، دست به كار خلق اثر هنري مي شود.
ابراهيميان درباره تاثير همايش زيبايي شناسي دين در نزديكي ارتباط اين دو مقوله گفت: اين همايش قطعا مي تواند زمينه هاي لازم را براي آشنايي حداقل نيروهاي جواني كه به دلايل مختلف از اصالت ها و رسالت ها اندكي دور شده اند فراهم كند و مخاطب را با مفهوم مطلق زيبايي و اين كه زيبايي يك عنصر ازلي است و ريشه در كل هستي دارد، آشنا سازد.
به ويژه در جامعه ايراني كه هنر آن در طول تاريخ از سه هزار سال پيش تا امروز تحت تاثير همين عنصر خدامحوري قرارداشته است.

مهرجويي و مجيدي فيلم هاي
جشنواره زنان را داوري مي كنند
010692.jpg
داريوش مهرجويي، مجيد مجيدي و مهوش شيخ الاسلامي ۴۰ فيلم شركت كننده در بخش مسابقه نخستين جشنواره زنان فيلمساز را داوري مي كنند.
داوران اين جشنواره به صورت شورايي با آراي خود، ۱۰ برگزيده بخش هاي رقابتي اين جشنواره را انتخاب مي كنند.
همچنين حوزه هنري استان فارس نيز پس از برگزاري نشست ويژه با مدير جشنواره زنان فيلمساز تصميم به حمايت از خانه زنان هنرمند ايران در برگزاري جشنواره مذكور گرفته است.
محمود كاظمي معاون سينمايي حوزه هنري استان فارس گفت: با توجه به سابقه حوزه هنري فارس در برگزاري جشنواره ها و همايش هاي ويژه بانوان هنرمند، اين مركز در ادامه اين فعاليت ها در برگزاري نخستين جشنواره زنان فيلمساز شركت مي كند.
وي افزود: تمام نهادها و سازمان هاي دولتي بايد با ايجاد فضاي خاص، شرايط ويژه جهت ارائه توانمندي هاي بانوان را فراهم آورند.

افتتاح بزرگترين مركز نمايشگاهي خاورميانه
به مناسبت افتتاح يازده نمايشگاه همزمان با موضوع طبيعت در مؤسسه فرهنگي هنري صبا، دو نگارخانه جديد به فضاي نمايشگاهي اين مجموعه اضافه شده است. هم اكنون فضاي نمايشگاهي اين مؤسسه بالغ بر هفت هزار و پانصد متر مربع فضاي مفيد است. افتتاح دو گالري خيال شرقي و ملي ايران مؤسسه فرهنگي هنري صبا را تبديل به بزرگترين مركز نمايشگاهي در خاورميانه كرده است.
اين نمايشگاه كه شامل ۱۴۱۰ اثر از هنرمندان ايراني مي باشد تا ۱۵ دي ماه ادامه دارد.

برگي از تاريخ
سرنگوني سلسله ساساني
به دنبال شكست يزدگرد سوم آخرين پادشاه سلسله ساساني از سپاه اسلام در نهاوند، اين سلسله پس از ۴۱۶ سال حكومت، منقرض شد و مسلمانان، ايران را فتح كردند. سپاه اسلام با آن  كه نفرات و تجهيزات بسيار كمتري از ارتش ايران داشت، اما به خاطر روحيه بالا و ايمان محكم، در نبردهاي پياپي كه چند سال طول كشيد، ارتش ساساني را شكست داد كه آخرين آنها، جنگ نهاوند بود. با سقوط سلسله ساسانيان، ايرانيان كه از ظلم و فساد پادشاهان ناراضي بودند، به خاطر ارزش ها و اصول متعالي اسلام همچون يگانه پرستي، عدالت و برابري، به اين دين گراييدند و به تدريج، خود، در گسترش آن كوشيدند.
تأسيس دارالفنون
مدرسه دارالفنون به عنوان اولين مدرسه عالي پلي تكنيك در ايران، در پي تلاش هاي اميركبير، صدراعظم با كفايت وقت ايران در زمان ناصرالدين شاه قاجار داير شد. دارالفنون اولين تجربه ايرانيان در تأسيس مدارس به سبك جديد و در قالبي منظم بود. اين مدرسه كار خود را در ابتدا با شش استاد در رشته هاي مهندسي معدن شناسي، داروسازي و... آغاز كرد. بسياري از فارغ التحصيلان مدرسه دارالفنون بعدها به مقام هاي بالاي مملكتي دست يافتند. اين مدرسه درحالي تأسيس شد كه باني اصلي آن، اميركبير، دوران تبعيد خود را در كاشان سپري مي كرد.
پيمان سه جانبه
مهم ترين اقدام كابينه محمدعلي فروغي پس از روي كار آمدن محمدرضا پهلوي و در گير و دار جنگ جهاني دوم و حضور متفقين در ايران، امضاي پيمان بين دولت ايران و دولت هاي اتحاد جماهير شوروي و انگلستان بود كه متن آن طي ماده واحده اي در ۳۰ آذر ۱۳۲۰ تقديم مجلس شد. در اين پيمان احترام به حاكميت ايران از طرف دولت هاي روس و انگليس، قراردادن تسهيلات لازم در اختيار شوروي و بريتانيا در دوران جنگ از طرف ايران و نگاهداري نيروهاي نظامي متفقين در ايران تا هر زمان و... عنوان شده بود. اين پيمان هرچند به ظاهر ضرري به حال ايران نداشت ولي حضور طولاني مدت اين نيروها در ايران و نيز ضربات ناشي از جنگ و تحميل هزينه هاي طاقت فرسا، بر مردم كشور بسيار گران آمد و فقر و فلاكت بيشتري نصيب مردم محروم نمود. بعد از جنگ، نيروهاي شوروي علي رغم تعهد جهت خروج فوري، در اين كار، بسيار تعلل كردند كه پس از شكايت دولت ايران به سازمان هاي بين المللي، اين نيروها، حاضر به تخليه ايران شدند.

آرزوي مترسك در تالار هنر
گروه ادب و هنر: آرزوي مترسك به نويسندگي و كارگرداني رامين كهن از ۲۸ آذر در تالار هنر به روي صحنه رفته است.
اين نمايش كه ويژه كودكان و نوجوانان است ماجراي مترسكي است كه احساس مي كند هيچ كس دوستش ندارد چون فكر مي كند بي مصرف و به درد نخور شده و از فرشته مهربان مي خواهد كه او را تبديل به آدمي مهربان كند و...
ساناز ناصري، حسين سليماني نژاد و محمد حاجيان بازيگران و آنالي شكوري، الهام گل جمال، محمد كامبخش و... عروسك گردانان اين نمايش اند كه هر روز ساعت ۱۸ در تالار هنر بر صحنه خواهد بود.

تازهاي دنياي رسانه ها
نمايش هاي جديد راديو جوان
نمايش هاي راديويي «شعبده باز» و «بهرام چوبينه» در قالب برنامه رمان تا نمايش و ۵ نمايش در قالب نمايش جوان در اداره نمايش راديو در حال ضبط هستند.
بنابراين گزارش، «شعبده باز» در قالب ۷ قسمت، «بهرام چوبينه» به كارگرداني صدرالدين شجره در قالب ۱۴ قسمت و نمايش هاي «سوء ظن» ، «مدل» و «نيمه پنهان» سه نمايش تك قسمتي هستند كه ژاله علو آن را براي نمايش جوان راديو كارگرداني مي كند.همچنين «خانه جنگلي» ، «جنايت كار كيست» عنوان دو نمايش راديويي ديگري هستند كه براي نمايش جوان ضبط شده اند.
ويژه برنامه هاي شب يلدا در راديو
راديو تهران برنامه هاي ويژه اي براي طولاني ترين شب سال تدارك ديده است. بنا بر اين گزارش برنامه زنده عصر تهران در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه آداب و سنن اين شب خاطره انگيز را با حضور تاريخ شناسان بررسي مي كنند، همچنين  برنامه نمايش راديو تهران نيز به موضوع شب چله و حواشي آن مي پردازد. پخش موسيقي هاي شاد و سنتي نيز از جمله آيتم هاي ديگر برنامه هاست.
به گيرنده ها دست نزنيد متوقف شد
به گفته كارگردان «به گيرنده ها دست نزنيد» مقدمات شروع تصويربرداري اين سريال به پايان رسيده است و منتظر رفع مشكل مالي شبكه براي شروع ساخت برنامه هستيم.
مهدي مظلومي  افزود: شبكه تهران به ما مي گويد كه تصويربرداري را آغاز كنيد در صورتي كه بدون پول نمي توان اين كار را انجام داد. ۳۰ قسمت فيلمنامه اين برنامه ۹۰ قسمتي آماده و دكورهاي آن نيز حاضر شده است.
پاي پياده در شبكه تهران
فيلمبرداري مجموعه تلويزيوني «پاي پياده» به كارگرداني اصغر توسلي تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد اما پخش آن از دوم دي ماه از شبكه تهران آغاز مي شود.اين برنامه تلويزيوني داستان يك ملودرام اجتماعي با تم جستجو (كار خياباني) را به تصوير مي كشد.در اين سريال مسائل خانوادگي و تربيتي به تصوير كشيده مي شود.حضور جمع هاي متفاوت در لوكشين هاي مختلف و بازيگران حرفه اي در كنار جوان ترها از ويژگي هاي اين سريال به شمار مي رود كه سازندگان آن يادآور شده اند.گفتني است كه مجموعه تلويزيوني پاي پياده در قالب ۲۳ قسمت ۴۵ دقيقه اي از گروه فيلم و سريال شبكه تهران پخش مي شود.
سفر به ديگر سو
سفر به ديگر سو عنوان مجموعه  برنامه ۱۵ قسمتي است كه با همكاري امور حج و زيارت سازمان صدا و سيما و سازمان دانش آموزي توليد شده است.
در اين مجموعه سير تحول دانش آموزان اعزامي به زيارت خانه خدا از مراحل قبل از سفر تا بازگشت آنان در قالب مستند داستاني به تصوير كشيده مي شود.
تاكنون ۳ قسمت از مجموعه سفر به ديگر سو پخش شده است كه تكرار اين قسمت ها روزهاي دوشنبه و پنجشنبه پخش خواهد شد.

گشتي در دنياي خبرها
اسكناس با غلط املايي
مانيل: چندي پيش بانك مركزي كشور فيليپين اعلام كرد، تعداد محدودي اسكناس ۱۰۰ پزويي(پزو واحد پول كشور فيليپين است) توسط اين بانك منتشر شده كه نام گلوريا آرويو رئيس جمهور اين كشور با غلط املايي روي اسكناس هاي مورد نظر چاپ شده است. در پي انتشار اين خبر ميزان تقاضا براي اين اسكناس ها به ميزان قابل توجهي افزايش يافت به گونه اي كه برخي از مردم حاضرند براي يك اسكناس ۱۰۰ پزويي كه در حدود ۸۷/۱ دلار ارزش دارد بيش از ۱۰ دلار بپردازند.
رسوايي ديگر براي بوش
واشنگتن: جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بار ديگر در جريان يكي از سخنراني هاي خود دچار خطا در گفتار گرديد و در برابر خبرنگاران شرمنده شد. وي دوشنبه شب در جريان مصاحبه مطبوعاتي خود در كاخ سفيد در مورد عمليات جستجو براي دستگيري بن لادن صحبت مي كرد كه در اواسط توضيحات خود بجاي اينكه از نام بن  لادن استفاده كند به اشتباه او را صدام حسين ناميد. البته وي بلافاصله متوجه اين موضوع شد و اشتباه خود را تصحيح كرد.
كريسمس بدون درخت در زندان
برلين: پيش از فرا رسيدن سال نو ميلادي، مسيحيان در سراسر جهان اقدام به خريد درخت كاج و تزيين آن در منزل خود مي كنند. چنين موضوعي در مورد زندانيان نيز صادق است با اين تفاوت كه آنها درخت تزيين شده را داخل سلول خود قرار مي دهند. چند روز قبل يك زنداني در شهر برلين از مسئولان اين زندان اجازه خواست، سلول خود را در زمان كريسمس با درخت كاجي كه خانواده اش در اختيار وي قرار خواهند داد تزيين كند. جالب اينكه درخواست زنداني با مخالفت مسئول زندان مواجه شد. او معتقد است به راحتي مي توان مواد مخدر در درخت كاج جاسازي كرد به همين دليل زندانيان اين زندان حق ندارند در كريسمس امسال سلولهاي خود را با درخت كاج تزيين كنند.
ستاره هاي سرخ دردسر ساز
بوداپست: يك شهروند مجارستاني از يك فروشگاه لوازم صوتي و تصويري به دليل استفاده از ستاره هاي سرخ رنگ به پليس شكايت كرد. معمولا پيش از فرا رسيدن سال نو ميلادي، اغلب فروشگاههاي كشور مجارستان با ستاره هاي كاغذي رنگارنگ تزيين مي شود كه ستاره، سمبل خوش يمني در زمان تحويل سال نو به شمار مي آيد. بر همين اساس فروشگاه مورد نظر نيز با چندين ستاره كاغذي قرمز رنگ تزيين شد كه غير معمول بودن اين ستاره خشم شهروند متعصب را برانگيخت. وي معتقد است ستاره هاي قرمز رنگ نصب شده در اين فروشگاه كاملا شبيه ستاره سرخ كمونيسم است كه سمبل حكومت ديكتاتوري در مجارستان است و استفاده از آن در اين كشور ممنوع مي باشد.

بهارستان
يادآوري گذشته خويش
وزيري بوده است، يكي را از پادشاهان دنيا، خزاين داشت، كليد هر خزانه به دست كسي نهاد، يك خزانه بود كه كليد آن خود نگاه داشتي، هر روز بامداد كه به درگاه خواستي شد، در آن خانه باز كردي و در آنجا شدي و زود بيرون آمدي. پادشاه را خبر دادند، كليد از وزير بخواست بر اميد آن كه در آنجا گنجي است، پادشاه در آن خانه شد، عصايي و انباني و پاي افزاري نهاده، از وزير پرسيد كه اين چيست؟ گفت: من در اين شهر آمدم اين با خود آورده بودم، پس هر روزي كه به دادگاه تو آيم و اعزاز واكرام تو بينم، خود را فراموش كنم، ديگر روزي در آن خانه بگشايم و با خود گويم: تو ايني، خود را فراموش مكن. پاره اي آب گنده در پاره اي پوست ژنده كي رسد كه تكبر كند، همانا كه اين سروري ما چشم زخم وجود است.
روح الارواح في شرح اسماء الملك الفتاح / تأليف: شهاب الدين احمد سمناني

نگاه
رسالتي فراتر از بازي هاي امروز
محمد قاسم فروغي جهرمي
حوزه فرهنگ، ادبيات و هنر دفاع مقدس ناگزير از تعاريف، مفاهيم و چارچوبهايي است كه بتوان هر اثري را با رعايت آن شاخص ها در اين مقوله قرار داد. نمي توان به صرف لحاظ كردن لحظه هايي از دوران جنگ (يا دفاع مقدس) در هر اثر ادبي آن را به دفاع مقدس منتسب كرد و به شيوه «نمونه اي از خروار» ، به طرح آسيب هاي آن براي تعميم بخشي اقدام كرد. گرچه تجربه ها و دغدغه هاي نويسندگان اين ضرورتها را بطلبد اما حوزه فرهنگ و ارزشهاي دفاع مقدس ظرفي نيست كه با هر محتوايي سرشار شود. هر ظرف ضرورتا مظروف خود را مي طلبد. سليقه، باور، دغدغه، تنوع و تجربه ها در كنار يكديگر مكمل خوبي براي هويت دادن به آثار ادبي دفاع مقدس است. نگاه تطبيقي و شيوه هاي ادبي بايد برخوردار از انديشه هايي باشد كه در حوزه دفاع مقدس رشد و كمال انساني و باورهاي جمعي و عزت مداري را شامل شود و از عمده كردن و تعميم دادن برخي از ناملايمات در آن پرهيز شود. جامعيت و كليت اثر بايد حال و هواي سازندگي و آرماني را در خود داشته باشد نه اين كه مزرعه هاي پاييزي و افسردگي و ندامت را تبليغ كند. فصل دفاع مقدس، فصل رويش، زايندگي و افتخار بود و فرهنگ ارزشي آن نيز مملو از جاذبه، اقتدار و عزت انساني است، لذا مضامين و تصويرهاي ذهني و خالي از حقيقت صرفا يك دغدغه و تجربه محدود شخصي است كه خاستگاه دروني منشأ آن است؛ اگر نگوييم كه ناصحيح و غيرقابل قبول است. پس بكوشيم نه شتابزده به نفي كاري اقدام كنيم و نه به مصلحت هاي كاذب و دغدغه هاي شخصي كار را ممدوح بپنداريم و بر تقويت كار و دلگرمي هاي ناصحيح فرمان برانيم. رسالت و تعهد را فراتر از دلخوشي ها و بازيهاي امروز بدانيم.

اصل مطلب
در توضيح به فرزند و بيان حقايق و عرض شجاعت گويد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
پسرم، گرچه دلخوري و پكر
پدري داري از همه بهتر
پدري در بيان حق چالاك
پدري مثل شير نر، بي باك
از وبا يا بلا نمي ترسد
از كسي جز خدا نمي ترسد
از سياست اگر نمي گويم
نه تصور كني كه ترسويم
تو زبان مرا بيا گز كن
همچو افشاگري كنم، حظ كن!
في المثل: هيچ با خبر شده اي
كه ................... ؟
يا شنيدي كه ............ برده
......................خورده؟
كرده البته ..........
حرف آقاي ......... را تكذيب
خانم ...............
..........خريده توي دبي
يا به نقل از صداي «بي بي سي»
بعد از آن ماجراي ۱۳۰-C
.......................................
..................................
جمع كرده «الف» دكانش را
بسته آقاي «نون» زبانش را
................. در ليست
......... تازه اين كه چيزي نيست
.......................................
..................................
پسرم، خوب شد، بيا، ديدي؟
اصلاً اين ترس داشت؟ ترسيدي؟
جاي اين حرف هاي كهنه و زشت
مي شود چيزهاي خوب نوشت
بحث ما غير «خودشناسي» نيست
كار ما مطلقاً سياسي نيست
مي كنيم آن قدر كه هست مجاز
پا به اندازه گليم، دراز!

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نگاه نگران
بچه كه بود، با ديدن مادربزرگش كه هميشه موقع نشستن يا برخاستن از زمين، آه و ناله مي كرد و هنگام راه رفتن، پاهايش را كج مي گذاشت و يا با كمر خميده راه مي رفت، حرص مي خورد و در دلش مي گفت: «نمي دانم چرا اين پيرزن ها، اين قدر خودشان را لوس مي كنند و درست راه نمي روند.» و اكنون در آستانه هفتاد سالگي، وقتي مي خواهد از جايش برخيزد و به اتاقش برود، با نگراني، نگاه هاي نوه هفت ساله اش را دنبال مي كند.
فاطمه قائمي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه هنر: نمايشگاه عكس هاي حسين ناظريان و صنايع دستي كشور اندونزي / اول تا ۷ دي / خيابان شريعتي، جلفا، ارسباران، فرهنگسراي ارسباران / تلفن: ۲۲۸۷۲۸۱۸
*گالري مس نگار: نمايشگاه نقره نگاره هاي سيمين «آثار مهدي و هادي بردبار / تا اول دي ملاصدرا، شيراز شمالي، پارك پرسن، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۸۰۵۱۶۷۴
*گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي افشين آماده / از پنجم دي / خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
*گالري بهاران: نمايشگاه گروهي آبرنگ / از دوم تا هفتم دي / ملاصدرا، انتهاي شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۳۱۳۸۳
*نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه آثار خوشنويسي سميه شاهوار / ۳۰ آذر تا سوم دي / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۸۷۹۱۴۵۹
*نگارخانه آرا: نمايشگاه گروهي نقاشي از اساتيد / ۲ تا ۱۴ دي / ضلع شمال غرب ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷ / تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي و حجم گروهي / شهرك قدس، ميدان صنعت، بلوار فرحزادي، خيابان سيف، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه گروهي نقاشي پارچه اي / ۲ تا ۷ دي / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه ملل: نمايشگاه آثار عكس ميراث مجارستان / اول تا ۸ دي / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل

گل و گياه
هورتانسيا
010689.jpg
نام علمي: Hydrangea macrophylla blue sky
خانواده: HYDRANGEACEAE
درختچه اي كوچك و خزان پذير با برگهاي تخم مرغي پهن و در حاشيه دندانه دار به رنگ سبز روشن و براق كه در فصل تابستان گلهاي بنفش _ ارغواني آن در خاكهاي اسيدي ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به دو متر مي رسد.در مناطقي مانند تهران به عنوان گياه آپارتماني مورد استفاده قرار مي گيرد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك اسيدي، حاصلخيز و مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. در خاكهاي اسيدي گلها بنفش- ارغواني و در خاكهاي قليايي و خنثي قرمز يا صورتي رنگ مي شوند. در فصل بهار ساقه هاي مسن را كاملاً حذف نموده و قسمتهاي آسيب ديده ساقه هاي ديگر را تا نزديكي يك جوانه جديد كوتاه مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۵ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |