چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۰ - Dec 21, 2005
وزير دفاع در برابر پرسش هاي
خبرنگاران در مورد علت سقوط هواپيما سي-۱۳۰
* وزير دفاع : فعلاً به  نتايج  مشخصي  نرسيده ايم  و منتظر هستيم  كه  نتيجه  كار كارشناسان  روشن  شود
* كاظم جلالي : كارشناسان  فني  پرواز معتقدند بايد هدايت  هواپيما در اختيار سيستم  كنترل  زميني  قرار مي گرفت ، در حالي  كه  هدايت  هواپيما به  برج  مراقبت  سپرده  شده  است
010740.jpg
دومين سانحه هواپيماي C - ۱۳۰به خير گذشت
مهر: يك فروند هواپيماي نظامي C - ۱۳۰ روز گذشته به علت از دست دادن يك موتور دچار نقص فني شد و فرود اضطراري كرد.
اين هواپيما كه از باند نظامي فرودگاه مهرآباد به سمت شيراز پرواز كرده بود در حوالي محله كهريزك تهران دچار نقص فني و مجبور به فرود اضطراري شد. براساس اين گزارش، از دست دادن يك موتور علت نقص فني هواپيماي نظامي C - ۱۳۰ گزارش شده است. اين گزارش مي افزايد: اين هواپيما پس از مواجه شدن با نقص فني بار ديگر به مبدا اوليه- باند نظامي فرودگاه مهرآباد- بازگشت و به عبارتي دومين سانحه هواپيماي
۱۳۰-C در ۱۵ روز اخير به خير گذشت.
ايران پيش از انقلاب ۵۰ فروند هواپيماي تاكتيكي- نظامي و باري C - ۱۳۰ خريداري كرده و از اين هواپيماها در جا به جايي نيروهاي نظامي ايران در جنگ عراق استفاده شده است.
اين نوع هواپيماها داراي ظرفيت، اندازه، قدرت و سرعت پروازي بالايي هستند و داراي موتورهاي توربو پلاپ- جت ملخ دار- و توربو جت مي باشند. در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ فروند از هواپيماهاي C - ۱۳۰در كشور به پرواز در مي آيند. اين هواپيما حدود ۴۰ تن بنزين را مي تواند حمل كند.
پروازهاي نظامي تابع مقررات سازمان هواپيمايي كشور نيست و با توجه به اينكه فرودگاه مهرآباد هم براي پروازهاي مسافربري و هم نظامي استفاده مي شود، لزوم هماهنگي بيشتر با رعايت قوانين و اختيارات هر يك از دستگاهها ضروري است.
مصطفي  محمدنجار وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  گفت  كه  تاكنون تحقيقات  براي  بررسي  علت  سقوط هواپيماي  سي  - ۱۳۰ حامل  خبرنگاران  و عكاسان به  نتيجه  مشخصي  نرسيده  است .به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، وزير دفاع  كه  ديروز  براي  حضور در جلسه  فراكسيون  اقليت  به  مجلس  آمده  بود، در حلقه  محاصره  خبرنگاران  قرارگرفت  و به  سئوالات  مكرر خبرنگاران  پارلماني  پاسخ  داد.متن  كامل  اين  گفت  وگو به  شرح  زير است :
* آقاي  وزير، وزارت  دفاع  تاكنون  چه  اقدامي در رابطه  با حادثه سقوط هواپيماي  سي  - ۱۳۰ انجام  داده  است ؟
- تاكنون  در كميسيونهاي  مجلس  حاضر شده ايم  و حول  و حوش  اين  موضوع توضيح  داده ايم  و خواهيم  داد.بنده  به  عنوان  وزير دفاع  با قدرت  و قوت  درحال  پيگيري  هستم  تا اين  موضوع  روشن  شود.به  همين  منظوركميته اي  تشكيل  شده و طي  دستوري  هم  كه  به  نيروهاي  مسلح  داده ام ، آنها به  شدت  مشغول  كار دراين رابطه  هستند.يعني  همه  ما دنبال  اين  هستيم  كه  هر چه  زودتر نتيجه  روشن شود.فعلا هم  به  نتايج  مشخصي  نرسيده ايم  و منتظر اين  هستيم  كه  نتيجه  كار كارشناسان  روشن  شود.
* آيا صحت  دارد كه  مقصر اين  سانحه  خلبان  بوده  ؟
-قصاص  قبل  از جنايت  كه  نمي توان  كرد.
*اما اين  موضوع  از سوي  برخي  منابع  معتبر خبري  هم  مطرح  شده  است .
- شايعات  دراين  رابطه  زياد است .بايد منتظر نظر كارشناسان صاحب نظر كه  در حال  بررسي  هستند، باشيم  تا بتوانيم  قضاوت  كنيم . آن زمان اگر مقصر روشن  شود قطعا با آنها برخورد خواهد شد.
* نظر شما راجع  به  طرح  استيضاح  كه  از سوي  نمايندگان  مطرح  شده  چيست ؟
-اين  حق  نمايندگان  است  كه  سئوال  كنند، تحقيق  و تفحص  و يا استيضاح  كنند. ما هم  به  عنوان  دولت  بايد پاسخگو باشيم .
پاسخ  آن سئوالات راهم  تهيه  كرده ايم  تا در جلسه  استيضاح  مطرح  كنيم .
* چرا خبرنگاران  را سوار هواپيمايي  نظامي مي كرديد؟
- اين  هواپيما مداركي  دارد كه  در يكي  از آنها، لفظ (مسافري  ) نيز آمده  است .ضمن  اينكه  اين  هواپيما از بهترين  هواپيماهايي است  كه  حتي  بسياري  از بهترين  مقامات  دنيا در مسافرتهايشان  از آن استفاده  مي كنند.
* ولي  به  اين  شرط كه  هواپيما فرسوده  نباشد نه  اين  كه  خبرنگاران  رادر هواپيمايي  فرسوده  و قديمي سوار كنيد؟
- ببينيد، هر هواپيمايي  كه  بخواهد پرواز كند بايد يكسري استانداردها در آن مورد كنترل  قرارگيرد.اين  كار توسط متخصصان  صورت  مي گيرد و اين  استانداردها چك  مي شود. اگر فاقد اين  استانداردها باشد نبايد به  هيچ  وجه  اجازه  پرواز به  آن بدهند.طبق  مدارك  و مستندات  كه  در مجلس  ارائه  مي دهم ، مشخص  شده  كه  اين  استاندارها چك  شده  است .
* آيا ما درتحريم  اقتصادي  هستيم  يانه ؟
- منظور شما ازاين  سئوال  چيست  ؟
* منظور ما اين  است  كه  هواپيماي  نظامي و غير نظامي اگر ساخت آمريكا باشند، براي  تامين  قطعه  با مشكل  مواجه  هستند.
اين  موضوع  كه  تحت عنوان  چك  ليست  مطرح  است  براي  اين  گونه  هواپيما لاجرم  بايد از كشور ثالث تهيه  شود.مثلا درحال  حاضر ايران  چك  ليست  خود را از كشورهاي  ثالث تهيه  مي كند.اما هواپيماي  سي  - ۱۳۰ چگونه  چك  ليست  خودرا تامين  مي كند؟
- ما هم  محدوديتهايي  در دنيا داريم  اما اين  موضوع  اصلا ربطي  به موضوع  سقوط هواپيما ندارد.
* خيلي  ربط دارد آقاي  نجار .
-از من  سئوال  مي كنيد يا از خودتان  ؟ اگر خودتان  جواب  مي خواهيد بياييد كميسيون .
اين  موضوع  هواپيما بايد از نظر كارشناسي  روشن شود تا ببينيم  نتيجه  كارشناسي  ما چگونه  خواهد بود.معمولاً براي  بررسي علل  سقوط هواپيماهايي  كه  در دنيا زمان  طولاني  صرف  مي شود، بايد اجزاي  هواپيما جمع  شود و بر روي  آن كار كنند تا علت  حادثه  روشن شود.
مستندات  آن را هم  انشاالله  به  مجلس  ارائه  خواهم  كرد.
* برخي  از سئوالات  در افكار عمومي مطرح  است  از جمله اين  كه  چرا هواپيمايي  كه  با يك  موتور مي تواند تا بندرعباس  برود از باند فرودگاه  بلند نشده ، سقوط مي كند. حداقل  جواب  افكار عمومي   را بدهيد.
-اولا كه  در هواپيما تصميم  گيرنده  و فرمانده  نهايي  شخص  خلبان است  و هيچ  كس  ديگر نمي گويد شما چه  كار مي كنيد.
وقتي  خلبان  متوجه  شود كه  يك  موتورش  داراي  اشكال  است ، تصميم  مي گيرد، برگردد، قاعدتاً بدترين  تصميم ، برگشتن  به  فرودگاه  است  و اين  تشخيص  خلبان  بوده .
* سئوال  اينجاست .چرا نتوانسته  است  بنشيند؟
- اين  از سئوالاتي  است  كه ...
* ببينيد آقاي  وزير، اين  هواپيما نقص  فني  داشته  ولي  بااين  نقص  فني به آن اجازه  پرواز داده اند، چرا؟
- اين  سئوالاتي  كه  شما مي پرسيد بايد كارشناسي  شود.باعجله  و شتابزدگي  نمي توانيم  موضوع  به  اين  بزرگي  را روشن  كنيم .شما عزيزان ، خبرنگاران  خوبي  هستيد.ما هم  داغداريم .چون  خبرنگاران  دفاعي  را از صنف خودمان  مي دانيم .من  به  عنوان  نظامي  بيش  از همه  خود را داغدار مي بينم ، چون  اين  شهدا اخبار ما را منتقل  مي كردند. اين  موضوع  به  ما خيلي  فشارآورده  و بشدت  تحت  فشار هستيم ، لذا دنبال  اين  هستيم  كه  انشاالله  عوامل اين  سانحه  روشن  شود.
* چرا اسم  خلبان  قبل  از پرواز تغيير مي كند؟
-يكسري  اخبار و شايعات  وجود دارد كه  اگر كمي تامل  كنيد به  آنها پاسخ  خواهيم  داد.
* ولي  اين  موضوع  مورد تأييد كارشناسان  قرارگرفته.
- نه  اين  گونه  نبوده .
صبح  اول  وقت ، خلبان  اصلي  يعني  شهيد گوهري براي  پرواز اعلام  آمادگي  مي كند، اما متوجه  مي شود كه  اشكال  فني  در سيستم  وي او آر وجود دارد با كارت  اعلام  اشكال  مي كند و در اين  مدت  بر طرف مي شود.دراين  فاصله  فرد ديگري  را معين  مي كنند كه  پرواز كند.
* چرا؟
-اين  تصميم  مسئولين  آنها بوده .در هر صورت  تشخيص  است  و هيچ اشكالي  ندارد.در اين  فاصله ، اشكال  سيستم  وي  او آر برطرف  مي شود وخود خلبان  يعني  شهيد بابك  گوهري  مي گويد خودم  مي خواهم  پرواز كنم .فردي كه  به  جاي  ايشان  بوده  الان  موجود است  و خودش  بااين  هواپيما در حالي  كه  كاملا سالم  بوده  و اشكالي  نداشته ، پرواز مي كند.شما عزيزان  خيلي  براي  من محترم  هستيد.من  هم  شما را به  وزارت  دفاع  دعوت  مي كنم .
* بالاخره  هيچ  كدام  از مسئولان  نبايد عذرخواهي  مي كردند؟
- فرماندهان  ارتش  خودشان  دراين  قضيه  داغدارند.من  هم  از شما عذرخواهي  مي كنم . بايد به  جلسه  بروم .
تكذيب جابجايي خلبان هواپيماي C - ۱۳۰
همچنين سرتيپ  محمدحسن  نامي  معاون  رئيس  ستاد مشترك  ارتش  بار ديگر جابجايي خلبان  هواپيماي  سقوط كرده  C - ۱۳۰ را تكذيب  كرد.
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، وي  كه  ديروز  براي  حضور در جلسه  فراكسيون  اقليت  به  مجلس  آمده  بود، در حلقه  محاصره  خبرنگاران  قرارگرفت  و به  پرسشهاي  آنان  پاسخ  گفت .وي  در پاسخ  به  پرسشي ، جابجايي  خلبان  هواپيماي  ساقط شده C - ۱۳۰ را تكذيب  كرد و گفت : هواپيماي  C - ۱۳۰ با همان  خلبان  اوليه  پرواز كرده  و خلبان  اين  هواپيما هيچ  تغييري  نكرده  است .
نامي  افزود: بهترين  تشخيص  را خلبان  داده  و به  اين  نتيجه  رسيده  است  كه  بازگردد و هواپيما را تعويض  يا موتور را تعمير كند و سپس  به  مسير ادامه دهد.معاون  ستاد مشترك  ارتش  در مورد اخبار رسيده  درباره  جعبه  سياه  هواپيماي  C - ۱۳۰  گفت : نوار ضبط شده  در اختيار فرودگاه  كشوري  است  و نوار به  صورت  سند اصلي  باقيمانده  و كپي  آن را به  ما داده اند.وي  درباره  علت  فرود نيامدن  هواپيما در ساير نقاط گفت : خلبان  بهترين  تصميم  را گرفته  است ، او هر لحظه  كه  احساس  كند هواپيما دچار سانحه  شده مي تواند در هر جا فرود  آيد اما بايد بررسيهاي  بيشتري  در اين  مورد صورت  بگيرد.
معاون  ستاد مشترك  ارتش  درمورد علت  سقوط هواپيما گفت : بايد تيم  تحقيق اين  موضوع  را بررسي  و نتيجه  را اعلام  كند.نامي در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  او قبلا گفته  است ، هواپيماي  C - ۱۳۰مخصوص  حمل  چتربازان  است ، اظهار داشت : من  براي  همه  اين  سئوالها پاسخ  دارم و به  آن پاسخ  خواهم  داد.
وي  درباره  شهيد بودن  ۵۲ نظامي كه  در سانحه  سقوط هواپيما جان  باختندو تناقض  آن با مرحوم  خواندن  خبرنگاران  گفت : اگر اين  ۵۲ نفر شهيد باشند، بقيه  كشته شدگان  هم  شهيد هستند.
معاون  ستاد مشترك  ارتش  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  درباره  علت  سقوط هواپيما آن هم  در شرايطي  كه  به  لحاظ فني  قادر به  پرواز تا بندرعباس بود، اظهار داشت : اين  همان  موضوعي  است  كه  در حال  بررسي  آن هستيم .
۲۰ نكته  مبهم 
در پرونده  سقوط هواپيما
از سوي ديگر كاظم  جلالي  مخبر كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي خبر داد كه  ۲۰ نكته  مبهم  در پرونده  سقوط هواپيماي  حامل  خبرنگاران  وجود دارد.جلالي  كه  ديروز  در جمع  خبرنگاران  پارلماني  سخن  مي گفت  با اشاره به  برگزاري  جلسات  متعدد كميسيون  امنيت  ملي  با حضور مسئولان  وزارت  دفاع  و نيروي  هوايي  ارتش ، تصريح  كرد: از ديد اين  كميسيون ، وجود برخي  خطاها و قصورها در حادثه  سقوط هواپيماي  C - ،۱۳۰ محرز است .وي  به  توضيح  در اين  خصوص  پرداخت  و با اشاره  به  نقص  فني  هواپيما گفت : با اين  وصف  بايد هدايت  هواپيما در اختيار سيستم  كنترل  زميني  قرار مي گرفت ، در حالي  كه  هدايت  هواپيما به  برج  مراقبت  سپرده  شده  است .جلالي  تصريح  كرد: اين  موضوع  از نظر ما خطاي  محرز است  و بايد با عوامل اين  كار به  شدت  برخورد شود.
وي  با اشاره  به  برخي  گزارشها مبني  بر اينكه  سرهنگي  به  نام  آذركيش  در آخرين  لحظات  از برج  مراقبت  با خلبان  هواپيما صحبت  كرده  است ، گفت : كارشناسان  فني  پرواز معتقدند بجاي  كنترل  ماهواره اي  بايد در آن لحظات  كنترل  زميني  صورت  مي گرفت .جلالي  در عين  حال  با بيان  اينكه  كميسيون  امنيت  ملي  در اين  زمينه  به  جمع بندي  نرسيده  است ، خاطرنشان  كرد كه  براي  رسيدن  به  يك  نتيجه  واحد، جلسات  ديگري  هم  بايد برگزار شود.
مخبر كميسيون  امنيت  ملي  همچنين  با اشاره  به  اينكه  بخشي  از دلايل  اين سانحه  مربوط به  نارسايي هايي  است  كه  در ناوگان  هوايي  كشور وجود دارد، تصريح  كرد: متاسفانه  سيستم  حمل  و نقل  هوايي  كشور طبق  استاندارهاي  جهاني  به  روز نمي شود.
جلالي  اشكال  در سيستم  وي  او آر- يا ناوبري  هواپيما را علت  اصلي سقوط ندانست  و گفت : نقص  فني  سيستم  وي  او آر ارتباطي  به  امنيت  پرواز ندارد و اين  امر موجب  سقوط هواپيما نشده  است .
اين  نماينده  مجلس  خاطرنشان  كرد: هنگامي كه  خلبان  شهيد گوهري  نقص  در سيستم  ناوبري  را به  اطلاع  مسئولان  فرودگاه  رسانده ، در فاصله  اينكه  خلبان ديگري  براي  پرواز انتخاب  شود، اين  نقص  فني  برطرف  شده  است .
جلالي  در عين  حال  به  نقل  از كارشناسان  مستقل  تأكيد كرد كه  اجازه  پروازدادن  به  هواپيما به  دليل  داشتن  نقص  فني  در سيستم  وي  او آر خطا بوده ، هر چند كه  اين  امر عامل  اصلي  سقوط هواپيما نيست .
استيضاح وزير دفاع به تاخير افتاد
درپي جلسه عصر ديروز فراكسيون اقليت مجلس با سردار نجار وزير دفاع و كارشناسان بررسي علل سقوط هواپيماي C - ۱۳۰ ارتش حامل خبرنگاران ، اين فراكسيون تقاضاي استيضاح خود را به تاخير انداخت و به وزير يك ماه مهلت داد.

شنا برخلاف جهت آب
ياسر مرادي
ديروز صبح وقتي راننده تاكسي پيچ راديو خود را باز كرد، اولين خبري كه گوينده راديو خواند اين بود كه به رغم وعده هاي قبلي، باز هم اسامي مفسدان اقتصادي اعلام نشد. همين جرقه كوچك كافي بود كه آتش يك بحث داغ بين چهار سرنشين تاكسي به همراه راننده روشن شود. آقايي كه جلو نشسته بود و به نظر مي رسد دوست دارد خيلي عوامانه حرفهايش را بزند و همه هم قبول كنند گفت: «بابا اينها همه دستشان توي يك كاسه است. اسم همديگر را كه افشاء نمي كنند.»راننده هم فوراً حرفهاي آقا را تأييد كرد و گفت: «معلوم نيست چقدر به قاضي فشار آورده اند كه اسمهايشان اعلام نشود.» از يك طرف جوش آورده بودم و دوست داشتم جواب آنها را بدهم و از طرف ديگر مي خواستم بدانم پايان اين بحث به كجا خواهد كشيد. در اين ميان يكي ديگر از سرنشينان تاكسي كه خانمي منطقي به نظر مي رسيد گفت: مفاسد اقتصادي در همه جاي دنيا وجود دارد ولي هر جا كه خبري درز مي كند، مسئولين مرتبط با اين پديده استعفا مي كنند. اما در ايران همان مفسدان مي توانند جلوي انتشار خبر را بگيرند و اگر خبر هم منتشر شد لااقل اسامي مفسدان اعلام نشود.
آقايي كه جلو نشسته بود گفت: بابا اين حرفها چيه مي زنيد؟ مگر شهرام جزايري و بقيه كه اسمهاي آنها هم معلوم شد چه بلايي سرشان آوردند. يك مدتي سر و صدا كردند و بعدش هم قال قضيه را كندند. آقا دوباره هم زن گرفته و داره در زندان پادشاهي مي كنه.
راننده تاكسي هم كه سعي مي كرد حواسش به رانندگي باشد و بعضي وقت ها هم وارد بحث شود دوباره گفت: آقاجان تا زماني كه امثال شهرام جزايري و همزادهايش وجود دارند، اين پول نفت سر سفره من و شما نمي آيد. يكي ديگر از سرنشين هاي تاكسي كه تا به حال ساكت بود گفت: مي گويند [... ]هم جزو همين محكومان مفاسد اقتصادي است. البته من و شما كه نمي توانيم مفسد اقتصادي شويم. حتماً بايد با يك جاهايي ارتباط داشته باشي تا بتواني دستي در اين طور كارها داشته باشي.
خانم حاضر در تاكسي هم باز يك جمله گفت: ولي من مطمئنم بالاخره حتي اسم چند نفر آنها هم كه شده اعلام مي شود تا افكار عمومي كمي آرام بگيرد.
بحث  همچنان ادامه داشت كه من به مقصد رسيدم و پياده شدم بدون اينكه وارد ميزگرد داغ مفاسد اقتصادي در تاكسي شوم. ولي نتيجه كلي كه گرفتم اين بود كه مقاومت مقامات قضايي براي افشاي نام مفسدان اقتصادي تلاشي ناكام براي ناآگاه نگهداشتن مردم است. مردمي كه ديگر كمتر خبري را مي توان از آنها پنهان نگه داشت.
چندي پيش يكي از مسئولين نظام نكته جالبي را مورد اشاره قرار داد و گفت كه كلي گويي ها در زمينه مفاسد اقتصادي موجب بد بيني مردم به كل مجموعه نظام خواهد شد. متأسفانه اينقدر قوه قضاييه در اعلام نام مفسدان اقتصادي تعلل كرده كه اين فساد در نزد افكار عمومي، در حال تسري به كل بدنه خدوم  نظام است. در حالي كه حقيقت چنين نيست.
اين پافشاري قوه قضاييه بر عدم انتشار اسامي متهمان كه قطعي هم شده به دليل فراهم نبودن فضاي مطبوعاتي و رسانه اي و يا بزرگنمايي هاي صورت گرفته چندان منطقي به نظر نمي رسد. آيا فضاي موجود در اين يك هفته اينقدر تغيير كرد؟
اين خلف وعده رئيس  مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي علي رغم تأكيد رئيس قوه قضاييه در مراسم ۱۶ آذر امسال بر دستور ويژه ايشان مبني بر اطلاع رساني در زمينه پرونده هاي مفاسد اقتصادي قطعي شده، كمي سؤال برانگيز به نظر مي رسد. آيا بايد براي فردي كه دچار فساد اقتصادي شده و به بيت المال مسلمين تعرض كرده و تعدي وي محرز شده است، تا اين حد حرمت قائل شد؟ سؤالي كه پاسخ ندادن به آن، بحث هاي ديروز در تاكسي را به كل كشور تسري خواهد داد.

آغاز پنجمين سال انتشار نيكي
مجله نيكي به صاحب امتيازي انجمن خيريه حمايت از بيماران كبدي ايران پنجمين سال انتشار خود را آغاز كرده است.نيكي را مي توان نوزادي ناميد كه در دامان روزنامه «همشهري» متولد شد و با تلاش مديرانش رشد كرد و بالنده شد.پنج سال پيش كمتر روزنامه نگاري فكر مي كرد كه اين ماهنامه بتواند دوام بياورد. تصور اوليه اين بود كه مسئولان انجمن بيماران كبدي با نگاهي اقتصادي و صرفا از طريق جذب آگهي براي حمايت از بيماران صعب العلاج، نيكي را مي خواهند منتشر كنند، اما به تدريج اين نشريه شكل و محتواي جذابي پيدا كرد و امروز نه تنها از شمارگان قابل توجهي در كشور برخوردار است، بلكه مشتركاني نيز در كشورهاي بزرگ اروپا دارد.
بي دليل نيست كه هنرمندان و نويسندگاني چون آيدين آغداشلو، غلامحسين نامي، فرهاد فخرالديني، فرح اصولي، حسين خسروجردي، محمدعلي سپانلو، پرويز كلانتري، عليرضا خمسه، عليرضا قزوه، سيدعلي ميرباذل، م. شادخواست، ضياءالدين ترابي، فتح الله بي نياز، علي عبداللهي، بابك گلستان، مهندس عطريانفر، محمد قوچاني، حجت الاسلام دعايي، سيدحسام الدين سراج، دكتر عليرضا سميع آذر، محسن مخملباف، رخشان بني اعتماد، جهانگير كوثري، ناصر كرمي، مختاباد، مرحوم استاد مرتضي مميز و... از مجله نيكي حمايت كرده اند.

حبيبي: دولت كسري بودجه را از محل
مازاد درآمد جبران كند
مهر:دبير كل حزب موتلفه اسلامي گفت: شايسته است دولت كسري بودجه را از طريق مازاد درآمد جبران كند.محمد نبي حبيبي در پايان نشست دبيران حزب موتلفه اسلامي افزود: ترديد نيست كسري بودجه  دولت يكي از علل اصلي گراني و تورم در جامعه است.حبيبي با اشاره به اين  كه كسري را مي  توان از طريق مازاد درآمد جبران كرد، گفت: اكنون دستگاه  ها مي  آيند و مي  گويند ما در برآوردها اشتباه كرديم، لذا فلان مقدار كسري داريم. سئوال اين است كه فقط در برآورد هزينه  ها اشتباه شده است، در پيش  بيني درآمدها اشتباه نشده است.آيا هيچ دستگاه دولتي و بنگاه عمومي مازاد درآمد نداشته است. اگر مازاد درآمد را احصاء كنيم كسري نخواهيم داشت.وي ادامه داد: الان در دولت و مجلس بحث اين است كه براي جبران كسري بودجه برخي از پروژه هاي عمراني را كاهش بدهيم. اين رويكرد نادرستي است. پيشرفت كشور را نمي  توان متوقف كرد. بودجه  پروژه  هاي عمراني انتفاعي را بايد از طريق صندوق ذخيره ارزي تامين كرد.سال ۸۴ با يك حساب سرانگشتي ۱۸ ميليارد دلار مازاد درآمد ارزي داريم. با اين مازاد چه مي  خواهيم بكنيم.

آصفي: ايران ، مواضع شوراي همكاري
را درباره جزاير ايراني بي پايه خواند
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در واكنش به بيانيه پاياني بيست و ششمين اجلاس شوراي همكاري خليج فارس، مواضع تكراري اين شورا را درباره جزاير سه گانه ايراني تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي، بي پايه و مردود دانست.در بيانيه شوراي همكاري، ادعاي مالكيت امارات بر جزاير ايراني مطرح شده است.حميد رضا آصفي، بر ضرورت حمايت اين كشورها از تداوم گفت و گوهاي دوجانبه بين جمهوري اسلامي  ايران و امارات متحده عربي و پرهيز از دخالتهاي ناصواب طرفهاي ثالث تأكيد كرد.وي بر لزوم مذاكره و تماسهاي دوجانبه بين ايران و امارات تا حصول نتيجه نهايي در زمينه نحوه اجراي يادداشت تفاهم ۱۹۷۱پيرامون جزيره ابوموسي و رفع هرگونه سوء تفاهم در اين زمينه تأكيد كرد.

تشكيل صندوق مهر رضا (ع) ايجاد تشكيلات موازي است
مهر: عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مورد بررسي لايحه تشكيل صندوق مهر امام رضا (ع) كه ديروز از دستور كار مجلس خارج شد، گفت: اگر دولت مي خواهد كاري بايسته انجام دهد، نبايد تشكيلات موازي ايجاد كند، بلكه بايد تشكيلات موجود خودش را بازسازي و اصلاح كند و اگر ناكارآمدي دارند آنها را كارآمد كند.مصباحي مقدم با بيان اين مطلب اظهارداشت: براساس اين لايحه، سازوكارهايي كه در كشور وجود داشته و براي آنها هزينه شده به كناري نهاده شده اند كه از جمله آنها وزارت كار، رفاه، صنايع و بانك ها است و تشكيلات و سازوكار جديدي در اين لايحه پيشنهاد مي شود كه اين سازوكار جديد مي خواهد يك حركت سريع و انقلابي را براي حل مشكلات جامعه فراهم كند.وي افزود:صندوق هاي فراواني داريم كه به همين منظور راه اندازي شده ولي ناكارآمد بوده و حال صندوق ديگري هم درست كنيم كه ناكارآمد شويم.

گفته مي شود...
* نيويورك سان:در آستانه دور جديد مذاكرات هسته اي موج گسترده تبليغات منفي عليه جمهوري اسلامي ايران در اروپا و آمريكا به راه افتاده است. هيلاري كلينتون سناتور نيويورك كه از او به عنوان نامزد آتي رياست جمهوري نام مي برند در نامه اي به رايس گلايه كرده است كه چرا آمريكا در صف اول برخورد با ايران نيست. اين در حالي است كه طي هفته گذشته مقامات آمريكايي از جمله رايس به كرات عليه ايران اظهارنظر نموده اند.
* وكس دي: مجلس سوئد روز گذشته به روابط با مجلس ايران پايان داد. اين تصميم نتيجه نامه اي است كه سخنگوي مجلس رژيم اشغالگر براي ۸۰ كشور جهان ارسال نموده و از آنها خواستار قطع روابط با پارلمان ايران شده است.
* ايران نيوز: پرونده وزير تعاون سابق در مرحله ارائه دادخواست قرار گرفته است موضوع پرونده اهداي ۷ هزار سكه به اشخاص در طول دوره وزارت به عنوان هديه بوده است. همچنين در خصوص وزير ارشاد و وزير ارتباطات پرونده تشكيل شده است.
* ايران نيوز: كانون مربيان خبره فوتبال ايران به زودي با اعلام رسمي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
* عارف نيوز: اخيراً در جلسه شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي درخصوص ادامه روند فعاليت هاي اين حزب بحث جدي صورت گرفت. در نهايت مصوبه جلسه اين بوده كه در اين خصوص ملاقات هايي با برخي مسئولين نظام صورت گيرد و در مورد انحلال، اصلاح و يا تداوم وضعيت موجود در حزب سئوال شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |