چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۰ - Dec 21, 2005
كشف پروتئين جديد و آثار آن
ويتامين E تكثير سلول هاي سرطاني را محدود مي كند
010659.jpg
فاطمه حاجي اسدالله بزاز: پژوهشگران پروتئيني را يافته اند كه مسير حياتي مهمي داخل سلولهاي سرطاني پروستات را مسدود مي كند و از پيشرفت سرطان جلوگيري مي كند. آنها همچنين دريافتند كه اين پروتئين به باقي ماندن ويتامين E درون سلولهاي سرطاني پروستات كمك مي كند و اثر ويتامين E را در محدود كردن تكثير سلولهاي سرطاني افزايش مي دهد.
گروه محققين به رهبري پروفسور شويان يه معاون بخش اورولوژي و پاتولوژي دانشگاه مركز پزشكي روچستر اولين گروهي بودند كه نقش پروتئين شناخته شده به عنوان پروتئين محلول در چربي يا (TAP) را در سرطان پروستات توصيف كردند. پژوهشگران دريافتند كه ميزان وجود پروتئين TAP به طور قابل توجهي در پروستات سرطاني پايين تر از پروستات سالم است. پروفسور يه اظهار داشت: «بالا بودن ميزان پروتئين TAP در سلولهاي پروستات ممكن است نقش فيزيولوژيكي در تكامل پروستات سالم داشته باشد و اين عمل وابسته به ويتامين E است.»
پروفسور يه به اين نتيجه رسيده است كه جمع شدن و بالا رفتن ميزان پروتئين TAP در مرداني كه سرطان پروستات دارند مي تواند اثر شفا بخشي داشته باشد، اما اين مراحل بسيار سخت و محدود است. او و تيم تحقيقاتي اش در حال بررسي كردن اين موضوع هستند كه آيا مواد مخصوصي وجود دارد كه بتواند ميزان پروتئين TAP را افزايش دهد يا نه؟
در صورتي كه روزي اين پروتئين به تنهايي بتواند راه مؤثري در درمان سرطان پروستات باشد، آن يك عامل مستقيم و ضروري به عنوان عنصر پيشگيري كننده به حساب مي آيد.دكتر ادوارد ام مسينگ، رئيس بخش اورولوژي دانشگاه مركز پزشكي روچستر اظهار داشت: «اگر تحقيقات ادامه پيدا كند براي نشان دادن اهميت نقش اين پروتئين، ما مي توانيم از ميزان سطح پروتئين TAP براي تشخيص و پيشگويي وجود سرطان استفاده كنيم. ما احتمالا قادر خواهيم بود كه با اندازه گيري مقدار اين پروتئين در سلولها پيش بيني كنيم كه آيا بيمار به معالجه پاسخ خواهد داد يا خير.»
اين پروتئين محلول در چربي TAP يك نوع پروتئين ضروري است كه اعمال مهم سلولي را انجام مي دهد. براي مثال، در كبد نقش تنظيم كننده تركيبات كلسترول را به عهده دارد. پروفسور يه و گروه تحقيقاتي او، ميزان بالاي اين پروتئين را در سلولهاي بافت غشا مخاطي پروستات سالم دريافتند . اما محققان در نمونه هاي سرطان پروستات انساني باليني و در چندين آزمايش بر رشد سلول هاي سرطاني پروستات به طور قابل ملاحظه اي ميزان اين پروتئين را كاهش يافته ديدند.بالا بودن ميزان اين پروتئين در سلول هاي پروستات سالم گواه بر آن است كه اين پروتئين انتقال ويتامين E را به داخل بافت پروستات آسان مي كند و به نگهداشتن غلظت بالاي ويتامين E در سلولها كمك مي كند.
پژوهشگران مركز روچستر در آزمايشگاه پروتئين TAP را به سلول هاي سرطاني دوباره وارد كردند. آنها در آزمايشگاه سلول هاي سرطاني و همچنين سلول هاي سرطاني تقويت شده با پروتئين TAP را به موشهاي تزريق كردند.
خانم يه اظهار داشت:« وارد كردن پروتئين TAP به سلول هاي سرطاني پروستات احتمالا اثر شفابخشي دارد و توسعه و تكثير سرطان در سلول هايي كه اين پروتئين به آنها وارد شده بود كاهش يافته بودند. در موش هايي كه با پروتئين مذكور تقويت شده بودند، به طور قابل توجهي، وجود تومورها كاهش يافته بود و يا اندازه تومورها كوچك شده بودند. »
به علاوه در بررسي و تحقيقات به دست آمده كدام مواد باعث تقويت و زياد شدن مقدار اين پروتئين در سلول مي شود. پروفسور يه و گروه تحقيقاتي اش اكنون توجه خود را روي علت اين موضوع متمركز كرده اند كه در سرطان پروستات چرا سلول ها توانايي تهيه اين پروتئين را از دست مي دهند.مؤسسه سلامت ملي تا حدودي از اين پژوهش ها حمايت مالي مي كند.
منبع: مركز پزشكي دانشگاه روچستر

هشدار به مادران باردار
گروه دانش و فناوري-مرتضي اسلام زاده:نوزادان در پيش و پس از تولد ممكن است با خطرات بسياري مواجه شوند كه خطرناك ترين آنها تولد پيش از موعد است.
در طي دو دهه اخير اين آمار در ايالات متحده ۳۰ درصد بيش از گذشته شده است. در ايالات متحده تولد زودرس نخستين علت مرگ و مير نوزادان شناخته شده است. دكتر نانسي گرين مدير بخش نوزادان بيمارستان كودكان ماساچوست به مادران توصيه مي كند كه ۳ گام ساده ولي مهم را بردارند تا مانع از اين اتفاق مهلك شوند. نخستين مطلب اينكه مادران دست كم دو سال بين دو بارداري فاصله را رعايت كنند. ديگر اينكه تمام داروهايي را كه مصرف مي كنند پيش از اقدام به بارداري با پزشك خود مرور نمايند و در نهايت اينكه اگر مورد يا مواردي از تولد جنين هاي نارس در خانواده خود داشته اند با پزشكان در ميان بگذارند. سيتاوكارل موندرئال زن و شوهري پزشك هستند و پزشكان خوبي هم هستند كه همه نكات و موارد لازم را براي تولد فرزندي سالم و تندرست رعايت نموده اند.اين روزها زنان مسن بيش از گذشته مادر مي شوند و داروهاي باروري را نيز بيش از گذشته مصرف مي كنند و احتمال پيدا كردن اضافه وزن نيز در دوران بارداري و پس از آن با افزايش سن مادران بيشتر مي شود.پژوهشگران هنوز هم نمي توانند علت دقيق تولدهاي زود رس را اعلام كنند ولي بالا بودن سن مادر بي شك يكي از اين دلايل است.
منبع: Jama.com

هاله هايي داغ و پر جرم
010662.jpg
پارس اسكاي: اخترشناسان با استفاده از رصدخانه XMM-NEWTON متعلق به سازمان فضايي اروپا (اسا)، هاله هايي بسيار داغ و گازي را اطراف گروه بسياري از كهكشان هاي مارپيچي مانند كهكشان راه شيري خودمان، يافتند. هاله هاي اطراف اين كهكشان اغلب در ميان ستاره هاي انفجاري آن كهكشان شكل مي گيرند و ديده مي شوند. اما محل آن ها در ناحيه متمركز شده شكل گيري ستارگان است.
با اين كه هاله هاي تازه كشف شده دماي بسيار بالايي دارند اما در كهكشان هايي با ستارگان انفجاري نيستند و ديده شدن آنها در اطراف كهكشان هاي مارپيچي معماي جديدي است. در ده سال اخير گمان مي رفت كه چنين اجرامي وجود داشته باشند اما مانند وجودشان از ما پنهان بود تا امروز.
براي مثال دانشمندان با استفاده از آنها مي توانند مدل هايي از سير تكاملي كهكشان را تائيد كنند، به نحوه آرايش ستارگان در كهكشان پي ببرند يا با محاسبه ارزيابي كنند كه چه ميزان ابرنواختر لازم است تا هاله (حلقه نوراني) اطراف آن قابل مشاهده باشند.

هابل جزئيات ماده تاريك را آشكار مي كند
يك گروه اخترشناس از ايالات متحده و سوئيس جاي ماده تاريك نامرئي را با جزئيات بي سابقه اي تعيين كرده اند. تصويرهايي كه ميونگكوك جيمز جي از دانشگاه جانزهاپكينز و همكارانش از مؤسسه تلسكوپ فضايي در بالتيمر دانشگاه كاليفرنيا و اخترشناسي در پلي تكنيك زوريخ ساخته اند، توده هايي از ماده تاريك را نشان مي دهند كه دو خوشه كهكشاني بسيار جوان را در برگرفته اند. اين تصويرها را با شبيه سازي كامپيوتري تهيه كرده اند. اين نتايج به اين نظريه كه ماده مرئي و ماده تاريك كنار هم اند اعتبار بيشتري مي دهد.
ماده تاريك را ابتدا اخترشناس ها پيشنهاد دادند تا اين را توضيح دهند كه كهكشان ها خيلي سريع تر از آن مي چرخند كه بر اساس مقدار ماده مرئي شان قابل توضيح است. اين ماده اسرار آميز تابش الكترومغناطيسي نمي گسيلد و جذب نمي كند. (و به همين خاطر به آن ماده تاريك مي گويند) و فقط از روي كشش گرانشي اش بر ماده معمولي است كه مي شود آن را آشكار كرد. بر اساس مدل استاندارد كيهان شناسي، تصور مي شود جهان شامل حدوداً ۵% ماده معمولي، ۲۵% ماده تاريك و ۷۰% انرژي تاريك است كه ماهيتش معلوم نيست.
خوشه هاي كهكشاني بزرگ ترين سيستم هايي در جهان اند كه با گرانش به هم مقيد اند. اينها از سه جزء ساخته شده اند: كهكشان هاي مرئي، يك محيط داغ درون خوشه اي و ماده تاريك. جي و همكارانش براي نقشه برداري از ماده تاريك دو خوشه كهكشاني يك روش هم گرايش گرانشي به كار بردند. اين كار با استفاده از دوربين پيشرفته مساحي (اي سي اس) در تلسكوپ فضايي هابل۲ انجام شد. اين دو خوشه در آسمان جنوبي اند و تصور مي شود زماني تشكيل شده اند كه سن جهان حدوداً نصف سن فعلي اش بوده است.
اجسام نجومي (مثل خوشه هاي كهكشاني) مثل عدسي رفتار مي كنند، چون وقتي از جلوي ستاره هاي زمينه مي گذرند ميدان گرانشي شان نور حاصل از اين ستاره ها را در راه رسيدن به زمين خم مي كند. به اين ترتيب اخترشناس ها مي توانند ماده تاريك را (با وجود نامرئي بودنش) آشكار كنند. با استفاده از داده هاي هابل مشكل تاري حاصل از جو هم حل مي شود. اين مشكل در تصويرهاي مشابهي كه تلسكوپ هاي زميني مي گيرند هست.
جي و همكارانش با استفاده از روش بازسازي جرم موقعيت توده هاي ماده تاريك در اطراف خوشه هاي كهكشاني را مشخص كرده اند. اين توده ها قبلاً هم مشاهده شده بودند، اما جي و همكارانش توانستند از آنها با جزئيات بسيار بيشتري تصوير بگيرند و چندين خوشه قمر اضافي درون اين خوشه ها كشف كنند.
به گفته اين پژوهشگران اين نتايج اين نظريه را تقويت مي كند كه ماده تاريك و ماده معمولي كنار هم پيدا مي شوند، چون گرانش هر دو را يكسان مي كشد. اين نتايج با نظريه هاي فعلي هم مي خوانند كه ذره هاي ماده  تاريك با هم برخورد نمي كنند (برخلاف- ماده معمولي)  و فقط از كنار هم مي گذرند. جي مي گويد:«اگر ذره هاي ماده تاريك با هم برخورد مي كردند، توزيعي كه براي ماده تاريك مي ديديم بسيار هموارتر مي بود و در آن ساختارهاي خوشه اي مقياس كوچك ديده نمي شد.»
منبع:  Staff. Alzahra.ac.ir/mamwad

كاربران اينترنت مراقب باشند
010656.jpg
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: اينترنت راه و رسم زندگي همه انسان هايي را كه به نحوي از آن استفاده مي كنند دگرگون كرده آنچنان كه گويي جهان به زير دست ها و سرانگشت ها رفته است. هر بار مراجعه به رايانه و استفاده از اينترنت يك فرصت بالقوه و يك قرباني بي خبر نصيب جانياني مي سازد كه به كمين آنها نشسته اند. اين وضع آنچنان مسائل بغرنج و پيچيده اي به وجود آورده كه حالا نهادي به صورت داوطلبانه به كل تمامي هم و غم خود را متمركز ساخته تا راهي براي مراقبت از اطلاعات خصوصي كه افراد به رايانه مي دهند و يا وارد آن مي كنند، مهيا كند.
اداره: Central Bureau Of Investigation Cyber Division Innocent Images Unit اين مسئوليت را پذيرفته است و مارك ساكس هم مدير آنجاست.
ساكس مي گويد: «براي جانيان، طوفاني پرثمر به پا شده است. اينترنت همچون جهاني بي در و پيكر است و اين وضع براي جانيان و خرابكاران و نقشه هاي شوم آنان خوان گسترده اي را فراهم نموده است، طرح هاي عجيب و بي نظير و منحصر به فرد.»
آقاي دان لاركن رئيس مركز رسيدگي به شكايات و جنايات اينترنتي در دفتر تحقيقات فدرال اف بي آي ضمن اشاره به مسئوليتش كه مبارزه هميشگي با جنايات گوناگون و البته عالمگير اينترنتي است در همين زمينه مي افزايد: «انبوه جنايات اينترنتي از غرب قاره آفريقا نشأت گرفته و مناطقي همچون شرق اروپا، روسيه و بعضي هم از آسيا و آمريكاي جنوبي حلقه هاي جنايت كاران و خراب كارهاي اينترنتي در ايالات متحده در كار سرقت انواع مختلف از اطلاعات هستند. اين جنايات عبارتنداز: هويتي، ذهني، جنسي و هر فريب و خدعه اي كه در تصور بگنجد و بر حافظه رايانه بارگذاري گردد.»
كاربر عادي رايانه به درستي آگاه نيست كه بر روي رشته هاي متصل به رايانه اش فعل و انفعالات و نقل و انتقالات چگونه صورت مي گيرد. ميليون ها نفر در سراسر دنيا رايانه هاي خود را با دنياي پديده ها و ترميمات مهم هم زمان و هماهنگ نمي كنند. نه تنها به سيستم هاي ضد ويروسي مجهز نيستند بلكه وارد دنياي سامانه ها و هماهنگ سازي مي شوند بدون اينكه به درستي بدانند كه در حال انجام چه كاري هستند.هدف برخي از پيام هاي الكترونيكي رايانه اي شرارت آميز، جلب توجه و برانگيختن هوس رفتن به سراغ صفحه اي يا ضميمه اي اينترنتي است.
ترفندي كه براي خلاف كاران و جانيان اينترنتي همواره و يا اكثر مواقع پول به همراه مي آورد يا اطلاعات حساس، چه فردي و چه متعلق به شركت ها و نهادهايي معظم در بخش هاي دولتي و يا خصوصي و اينجاست كه كاربران بايد مراقبت هاي لازم را انجام دهند و البته ف بي آي هم بي كار ننشسته است و در كار شكار خلاف كارها است. كاركنان ف بي آي در قالب كاربران ساده و تازه كار وارد شكارگاه جانيان مي شوند و به شكار جانيان و در واقع شكار شكارچي ها مي پردازند.
آقاي ساكس ادامه مي دهد: «كاربران عادي البته بايد به نرم افزارهاي جديد امنيتي مجهز شوند تا رايانه آنها محيطي امن باشد اما ف بي آي هم به دنبال دستگيري اين جنايتكاران است.»
منبع: CNN.com

جديدترين كامپيوتر هاي جيبي ارائه شد
گروه دانش و فن آوري- عليرضا سزاوار: يك شركت آمريكايي اولين كامپيوتر جيبي پي دي اي با هاردديسك ۴ گيگابايتي ساخت شركت هيتاچي را ارائه كرد. اين پي دي اي مجهز به پردازنده پيشرفته ۴۱۵Xscale و يك نمايشگر ۳۲۰ در۴۸۰ پيكسلي بوده و از سيستم عامل متفاوتي استفاده مي كند. اين محصول جديد با ايجاد قابليت هاي چند رسانه اي بهتر و فضاي ذخيره سازي بيشتر و قيمت مناسب، جان تازه اي به بازار كامپيوترهاي جيبي داده است. اين پي دي اي پيشرفته مجهز به امكانات جالبي از جمله Wifi و بلوتوت بوده و امكان اتصال كارت هاي حافظه ام ام سي و اس دي را دارد و شما مي توانيد فضاي بيشتري براي ذخيره اطلاعات داشته باشيد. همچنين اين كامپيوتر جيبي از كليه فايل هاي اكسل،ورد،پاور پوينت و غيره پشتيباني مي كند و مهمترين نيازهاي كاربر را به راحتي برطرف مي نمايد.
منبع: PC World.com

دايناسورهاي گياهخوار
گروه دانش و فناوري _ زهرا بخشي: به تازگي معلوم شده است كه يكي از قديمي ترين اشتباهاتي كه در كتب قديمي تاريخي در مورد دايناسورها آمده بود، به هيچ عنوان اشتباه نبوده است. در گذشته نقاشي هاي هنرمندان از دايناسورهاي در حال چرا در مراتع سبز عجيب و اشتباه تلقي مي شده است. اما آزمايش هاي اخير روي فضله هاي فسيل شده اين هيولاهاي ماقبل تاريخ نشان مي دهد كه اكثر اين هيولاها گياهخوار بوده اند. بعضي از كهن گياه شناسان براين باور بوده اند كه گياهان ساليان دراز پس از انقراض دايناسورها و در پايان دوره كرتاسه يعني ۶۵ ميليون سال پيش مورد علاقه حيوانات قرار گرفته اند. اما امروزه به نظر مي  رسد كه عظيم الجثه ترين دايناسورها گياهخوار بوده و حداقل ۵ نوع مختلف گياه مي خورده اند.
مدرك موثق در اثبات اين ادعا، پيدا شدن كريستال هاي سيليس، كه فيتوليتس نام دارد و درون سلول هاي گياهان رشد كرده و پس از هضم غذا و فسيل شدن حيوانات نيز باقي مي مانند در فسيل فضله هاي اين هيولاها بوده است. كارولين استرامبرگ مي گويد: «وجود اين فيتوليتس ها كه مختص گياهان هستند در فضله دايناسورها بسيار عجيب بوده است.»
كريستال هاي سيليس در ۶۵ تا ۷۰ ميليون سالگي برابر گرده هاي فسيل شده اي هستند، اين گرده ها كه در هند، آمريكاي جنوبي، آفريقاي شمالي يافت شده اند وجود گياهان را در آن سالها اثبات مي كنند. از آنجايي كه همه اين گرده ها شبيه هم هستند محققان فكر مي كنند كه اين فسيل ها از گياهان خيلي ابتدايي باقي مانده اند.
فيتوليتس هاي يافت شده در هند از ديگر فيتوليتس ها متمايزتر بوده اند. اين فيتوليتس ها در ۵ گونه گياه ابتدايي يافت شده اند و اين نشان مي دهد كه قبل از انقراض دايناسورها بسيار متنوع بوده اند و دايناسورها از آنها تغذيه مي كرده اند.
محققان معتقدند كه اين گياهان به ۱۰۰ ميليون سال پيش تعلق داشته اند.
تنها استخوان هاي يافت شده از دايناسورها متعلق به دايناسورهاي گياهخواري با گردن هاي بلند بوده اند، به همين دليل دانشمندان معتقدند كه فضله هاي يافت شده به اين حيوانات تعلق دارند. اگر اين ادعا درست باشد مي توان گفت كه اين دايناسورهاي گياهخوار در تغذيه خود اصلا وسواسي نبوده اند چرا كه علف فقط قسمتي از رژيم غذايي آنها بوده. آنها از گلها و گياهان مخروطي ديگر نيز تغذيه مي كرده اند.
منبع:۲۰۰۵ .Nov Newscientist,23

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |