چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۰ - Dec 21, 2005
مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي شهر در يكصد و نود و هفتمين جلسه علني خود طرح ۲ فوريتي الزام شهرداري به ارايه «لايحه مطالعات جامع توسعه و ساماندهي جايگاههاي سوخت رساني شهر تهران» را تصويب كرد.
براساس ماده واحده اين مصوبه آمده است: به منظور بهبود شاخص هاي زيست محيطي و كاهش آلودگي هواي تهران، گسترش شبكه خدمات شهري و ساماندهي جايگاههاي سوخت رساني، شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف ۶ ماه با توجه به مطالعات مقدماتي محيط زيست و انرژي و با بهره گيري از نظرات كارشناسان و متخصصان سازمان هاي بهينه سازي مصرف سوخت كشور، شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و ديگر سازمان هاي مسئول، طرح جامع توسعه و ساماندهي جايگاههاي سوخت رساني را تدوين و جهت بررسي به شوراي شهر ارايه كند.
شهرداري در ارايه اين طرح بايد مواردي مانند تعداد مورد نياز، مكان يابي و برنامه  زماني احداث جايگاههاي سوخت  اعم از «سي .ان.جي» و دو منظوره مورد نياز شهر تهران، ضوابط ترافيكي و شهرسازي و ايمني، چگونگي احداث و بهره برداري از جايگاهها، نحوه مشاركت حمل و نقل عمومي گاز سوز (تاكسيراني و اتوبوسراني) را رعايت كند.
شوراي شهر همچنين در تكميل مصوبه جلسه روز يكشنبه خود در ارتباط با استفاده شهرداري از ۳۵۰ ميليارد تومان وام و اعتبار براي اجراي طرح هاي عمران شهري به شهرداري اجازه داد به منظور اجراي اين طرح ها يكصد ميليارد تومان در قالب وام و ۲۵۰ ميليارد تومان در قالب «ال. سي» (اعتبار بانكي) با بهره ۱۶ درصد از بانكهاي داخلي استفاده كند.
شورا همچنين يك فوريت طرح «آئين نامه انضباطي بهره برداري از اماكن، ميادين و غرف سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران» را تصويب كرد.

براساس مصوبه ديروز شوراي شهر تهران
شهرداري ملزم به توسعه و ساماندهي
جايگاه هاي سوخت رساني شد
010710.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران با تصويب يك طرح ۲ فوريتي، شهرداري را به ارايه «لايحه مطالعات جامع توسعه و ساماندهي جايگاه هاي سوخت رساني شهر تهران» ملزم كرد.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز در يكصد و نود و هفتمين جلسه علني شوراي شهر، بهبود شاخص هاي زيست محيطي و كاهش آلودگي هوا و ساماندهي جايگاه هاي سوخت رساني تهران به عنوان اهداف اصلي ارايه چنين لايحه اي عنوان شد.
دكتر خسرو دانشجو - عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر گفت: مشكلات مربوط به جايگاه هاي سوخت در شهر تهران و مكان يابي و سياست گذاري نادرست، همواره معضلاتي را به لحاظ آلودگي هوا، ترافيك و سلب آسايش مردم در پي داشته است.
از سوي ديگر مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با ارايه گزارشي در جلسه ديروز شوراي شهر گفت: اعتبارات مورد نياز براي خروج ۲۰ هزار تاكسي فرسوده فراهم است ولي اختيارات اين موضوع بر عهده وزارت كشور است و آنها بايد در اين زمينه شرايط را فراهم كنند.
دكتر «سورنا ستاري» با بيان اينكه اين سازمان بابت خروج هر تاكسي ۲ ميليون تومان سوبسيد مي پردازد گفت: در صورت همكاري مسئولان و وزارت كشور ۱۰ هزار دستگاه تاكسي فرسوده خارج مي شود.
به گفته وي تاكنون ۶ هزار و ۵۰۰ تاكسي فرسوده از رده خارج شده است.
ستاري درباره گازسوزكردن خودروها نيز گفت: در هفته هاي اخير ميزان گازسوزكردن خودروها به شدت افزايش يافته و روزانه حدود ۵۱۰ خودرو گازسوز مي شود.
وي همچنين گفت: در تهران ۷ ايستگاه مخصوص گاز براي اتوبوس ها وجود دارد كه روزانه يكهزار و ۸۰۰ اتوبوس از آن استفاده مي كنند.
رئيس شوراي شهر همچنين از دستور رئيس جمهور مبني بر تحويل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شركت واحد خبر داد و گفت: رئيس جمهوري روز دوشنبه دستور داده است كه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شركت هاي خودروساز در اختيار شهرداري تهران قرار گيرد كه بر اساس آن ۶۰ درصد هزينه آنها بايد توسط وزارت كشور تأمين شود.
چمران همچنين گفت: اجراي طرح تردد نوبتي خودروها در تهران باعث صرفه جويي ۵/۲ ميليون ليتر بنزين شده است. از سوي ديگر نايب رئيس شوراي شهر گفت: اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها تفاوتي براي يك عده افراد خاص ندارد و آنها با داشتن آرم طرح ترافيك به آسودگي وارد محدوده مي شوند ولي در اين ميان مردم تاوان اجراي اين طرح را پس مي دهند. مهندس حسن بيادي با بيان اينكه بيشتر طرح ها بدون مطالعه كارشناسي و مقطعي است و فقط براي زمان حال برنامه ريزي مي شود گفت: اين گونه تصميمات تنها منجر به محدودكردن مردم مي شود و دستگاههاي دولتي پاسخگو نيستند.
بيادي گفت: زماني كه بحث آلودگي هوا مطرح مي شود مسئولان محيط زيست بلافاصله اتوبوس هاي شركت واحد را زير سؤال مي برند در حالي كه اين اتوبوس ها تأثير زيادي در آلودگي هوا ندارند. اكنون سؤال اين است كه اتوبوس هاي ادارات دولتي چرا گاز سوز نمي شود.
شوراي شهر همچنين در تكميل مصوبه جلسه روز يكشنبه در ارتباط با استفاده شهرداري از ۳۵۰ ميليارد تومان وام و اعتبار براي انجام طرح هاي عمران شهري، نحوه استفاده از اين تسهيلات را مشخص كرد و به شهرداري اجازه داد تا به منظور جبران كسري بودجه سال جاري و اجراي اين طرح هاي عمراني خود يكصد ميليارد تومان در قالب وام و ۲۵۰ ميليارد تومان نيز در قالب «ال.سي» (اعتبار بانكي) با بهره ۱۶درصد از بانكهاي داخلي اقدام كند.
نايب رئيس شوراي شهر در اين باره گفت: در ۷ ماهه اول سال بودجه هاي شهرداري در جاي خود هزينه نشده كه امروز با كسري بودجه مواجه شده ايم.
مهندس بيادي گفت: بايد مشخص شود كه اين بودجه كجا و چه هزينه هايي خارج از برنامه صرف شده كه اكنون شهرداري براي اجراي پروژه هاي عمراني خود كسري آورده است.
وي در پاسخ به اعتراض برخي اعضا مبني بر لزوم ارايه پيشنهاد مربوط به جبران كسري بودجه شهرداري در قالب طرح يا لايحه گفت: اگر شهرداري اين پيشنهاد را نياورده بود شوراي شهر در خصوص كسري بودجه مي خواست چه اقدامي انجام دهد.
شوراي شهر بهتر است راهكار اساسي در خصوص رسيدگي به اين موضوع ارايه دهد چرا كه در ۷ ماهه اول سال بودجه ها در جاي اصلي خود خرج نشده است.
بيادي همچنين گفت: بارها اين موضوع را از شهرداري خواستيم ولي هيچ توجهي به اين مسئله نشد و تذكرات هم پيگيري نمي شود و فقط در مطبوعات انعكاس مي يابد و متأسفانه تذكرات شورا به جاي رسيدگي بايگاني مي شود.

جوابيه جديد پيمانكار آزادراه تهران- شمال
سردبير محترم روزنامه همشهري
در پاسخ به مطالب مندرج در روزنامه مورخ ۲۳ آذر ۸۴ همشهري باعنوان «بازپس گيري ۱۱۰۰ هكتار جنگل از مجري طرح آزادراه تهران- شمال» كه با تيتر صفحه اول و توضيح در صفحه سوم آمده بود پاسخي ارسال گرديد تا در صورتي كه خبرنگار آن نشريه بدون اطلاع از سوابق امر، اقدام به نشر مطالب خلاف واقع كرده، آن را اصلاح نمايد. اما متأسفانه در انعكاس پاسخ اين شركت موارد زير رعايت نشده است:
۱- خلاصه و تيتر مطلب ارسالي در صفحه اول نشريه نيامده است.
۲- در صفحه سوم، نيمي از پاسخ ارسالي چاپ شده و حجم مطلب چاپ شده نيز نصف مطلب منتشره در مورخ ۲۳ آذر ۸۴ مي باشد.
۳- پاسخ اين شركت قبل از چاپ در اختيار سازمان جنگلها قرار گرفته و همزمان به نقل مطالب اظهارشده از سوي سازمان مذكور بيش از پاسخ اين شركت در جهت خنثي كردن آن و بالاتر از آن با تيتري جهت دار و جانبدارانه اقدام شده است.
بدينوسيله از جنابعالي انتظار مي رود براساس قانون مطبوعات نسبت به انتشار مجدد پاسخ كامل اين شركت در جواب مطلب ۲۳ آذر ۸۴ در صفحه اول و سوم آن نشريه اقدام فرماييد. متعاقباً پاسخ مطلب منتشره در تاريخ ۲۷ آذر ۸۴ نيز ارسال خواهد شد.
با وجود ارائه توضيحاتي كه غيرواقعي بودن خبر ۲۴ آذر ۸۴ را نشان مي داد انتظار مي رفت در انتشار مطالب مربوط به آزادراه با بي طرفي برخورد نماييد ليكن انتشار مطالب بعدي آن نشريه عليه آزادراه تهران- شمال با جهت گيري تشويش اذهان عمومي نسبت به بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي به همراه اسناد اتهاماتي ناروا صورت گرفته است. عدم انتشار صفحه دوم پاسخ اين شركت، تشويش مذكور را نسبت به بنياد و منافع ملي كشور تشديد و همسويي با اهداف استكباري را متبادر به ذهن مي نمايد.
چنانچه جنابعالي انتشار مطالب قبلي را صرفاً يك حركت ژورناليستي و بدون نيات بيان شده بدانيد آمادگي برگزاري جلسه و ارائه توضيحاتي جهت تشحيذ اذهان مسئولين آن نشريه نيز وجود دارد كه طبعاً در جهت اصلاح مطالب منتشره و زدودن آثار منفي بوجود آمده اقدام خواهيد نمود. ليكن اگر عليرغم تكذيب خبر مورخه ۲۴/۹/۸۴ از سوي سازمان جنگلها، آن نشريه به ادامه رويه گذشته اصرار داشته باشد ناچار موضوع را برابر قانون مطبوعات به مراجع صالحه منعكس و از حقوق نظام و ملت دفاع خواهيم كرد.
توضيحاتي درباره جوابيه :
۱- كل پاسخ ارسالي پيمانكار آزادراه تهران _ شمال چاپ شده بود ، نه نيمي از آن. قانون مطبوعات الزامي براي درج تيتر جوابيه در صفحه اول ذكر نكرده است.
۲- پاسخ دريافتي اطلاعات طبقه بندي شده نبوده است كه نتوان آن را قبل از چاپ به جايي نشان داد. آيا كار مناسبي نبوده كه جوابيه پيمانكار در كنار توضيحات نهاد مسئول دولتي چاپ شده است؟
۳- اين كه پيمانكار يك جاده منتقدان خود را متهم به «همسويي با اهداف استكباري و تشويش اذهان نسبت به بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي نموده» بسيار پرتأمل است.
۴- بنا به مدارك مستند و فني، گزينه مناسب براي احداث آزادراه تهران - شمال جاده فعلي چالوس است كه براساس برآورد انجام شده توسط گروهي از مشاوران آلماني تبديل آن به آزادراه يك پنجم احداث آزادراه جديد هزينه داشته و از سويي آثار ويرانگر محيطي آن را نيز به همراه ندارد. اينكه چرا گزينه كم هزينه تر و كمتر زيانبار را رها كرده و سراغ طرح آزادراه فعلي تهران- شمال رفتند، يكي داستان است پرآب چشم كه به زودي روزنامه همشهري به طور مفصل درباره آن گزارشي مبسوط منتشر خواهد كرد.

سلطانخواه: هنوز از رياست مركز
زنان رياست جمهوري استعفا نكرده ام
ايرنا: «نسرين  سلطانخواه» عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  و رييس  مركز زنان  و خانواده  رياست  جمهوري  گفت : هنوز از مسووليت  خود در رياست  جمهوري  استعفا نكرده ام .
وي  افزود: منتظر نظر شوراي  نگهبان  و تصويب  نهايي  اين  مصوبه  هستم .
وي  گفت : من  همچنان  در محل  كارم  در رياست  جمهوري  حضور پيدا مي كنم  و كارهاي  روزانه  را انجام  مي دهم .
سلطانخواه  اظهار داشت : رييس  جمهوري  هنوز حكم  خود را از من  نگرفته  است  و اگر قانون  مجلس  توسط  شوراي  نگهبان  تصويب  نهايي  شد، اين  مسئوليت  را به  فرد ديگري  واگذار مي كند.
اين  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  در خصوص  افراد جايگزين  خود در رياست  جمهوري  گفت : اگر قرار شد من  اين  مسئوليت  را تحويل  دهم ، يك  نفر ديگر مي آيد، او از افرادي  كه  تاكنون  در رسانه ها نام  برده  شده ، نمي باشد.
وي  افزود: احمدي نژاد تاكنون  در معرفي  افراد شگفتي  آفريده  است  و اين  دفعه  هم  اينچنين  مي شود.
وي  با اين  حال  تاكيد كرد: من  در شوراي  اسلامي  شهر تهران  مي مانم .

شركت هاي خدماتي ، سيماي شهر را نازيبا كرده اند
طرح ساماندهي تبليغات محيطي توسط
شهرداري اجرا مي شود
010713.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: مديريت شهري تهران به منظور جلوگيري از تبليغات غيرقانوني شركت هاي خدماتي، تبليغات پيراموني و محيطي را ساماندهي مي كند.
از مدت ها قبل برخي شركت هاي خدمات شهري بي توجه به حقوق شهروندان، با ديوارنوشته هاي نازيبا و چسباندن مواد تبليغاتي بر در و ديوار و نماي ساختمان ها،  سيماي عمومي شهر را نازيبا مي كنند. در بسياري موارد ديده شده است كه شهروندان ميليون ها تومان صرف زيباسازي نماي ساختمان ها هزينه مي كنند، اما برخي شركت هاي خدماتي نظير تخليه چاه، تاكسي تلفني و... بي توجه به آنها،  به نصب برچسب هاي تبليغاتي و ديوارنوشته ها مبادرت مي ورزند و از انجام اين كار نيز هيچ واهمه اي ندارند.
دامنه فعاليت هاي غيرقانوني اين قبيل شركت ها حتي از نماي ساختمان هاي حاشيه معابر اصلي نفوذ كرده و نماي ساختمان هاي واقع در پس كوچه ها و بن بست ها را نيز بي محابا تحت آماج تبليغات خود قرار داده اند.
شهروندان بر اين باورند كه مديريت شهري با بهره گيري از ابزارهاي قانوني بايد از فعاليت اين قبيل شركت ها جلوگيري كند، چرا كه افزون بر وارد ساختن خسارت به نماي ساختمان ها، سيماي شهر را آلوده و نازيبا كرده اند.
در همين زمينه يك شهروند مي گويد: شهرداري منطقه در يك مقطع زماني اعلام كرد ضمن پاكسازي در و ديوار ساختمان ها از مواد تبليغي، با شركت هاي متخلف برخورد مي كند، اما نه تنها هيچ خبري نشد، بلكه شاهد افزايش دامنه فعاليت ساير شركت ها هستيم. به قول معروف شهرداري تا سخني از پاكسازي به ميان نياورده بود، فقط برچسب هاي تبليغاتي شركت هاي تخليه چاه و آژانس هاي تاكسي به در و ديوارها مي چسبيد، اما امروزه شاهد مواد تبليغي و اطلاع رساني ساير شركت ها ازجمله خياطي ها و آرايشگاه ها هستيم.
به هر تقدير به نظر مي رسد مديريت شهري ضمن بازنگري درباره مجازات متخلفين با فضايي مناسب براي تبليغات اين قبيل شركت ها فراهم كند.
مهندس عزت الله فرجي _ شهرداري منطقه ۶ تهران با ضروري خواندن ساماندهي تبليغات محيطي، برخورد با شركت هاي متخلف و پاكسازي مواد تبليغي اين قبيل شركت ها را صيانت از حقوق شهر و شهروندان تلقي مي كند و مي افزايد: سيماي شهر از اندام واره هاي شهر بوده و ازاين رو صيانت از آن در حدود وظايف ذاتي شهرداري به شمار مي آيد.
وي خاطرنشان كرد: به رغم اين كه طبق ماده ۹۲ قانون شهرداري ها، الصاق هرگونه برچسب و اطلاعيه بدون مجوز بر روي در و ديوارها جرم محسوب مي شود، اما مشاهده مي كنيم برخي شركت ها بي توجه به مواد قانوني به رفتارهاي خلاف خود ادامه مي دهند.وي بروز اين رفتار را كوچك تلقي كردن جرم از سوي صاحبان شركت ها و نيز نامناسب بودن ميزان مجازات مي داند.
مهندس فرجي در ادامه گفت: به زودي طرح ساماندهي تبليغات محيطي با مشاركت شهرداري و شركت هاي خدماتي به مورد اجرا درمي آيد. براساس اين طرح، فضاهايي در نقاط پرتردد براي تبليغات اين قبيل شركت ها فراهم مي شود و پس از آن در صورت مشاهده موارد غيرقانوني، با متخلفان برخورد مي شود.
وي خاطرنشان كرد: شهرداري منطقه ۶ در راستاي صيانت از حقوق شهروندان و حفظ زيبايي شهر، شماري از متخلفان را به شوراي حل اختلاف معرفي و برابر ضوابط با آنان برخورد شد.
شهردار منطقه ۶ تصريح كرد: هرچند احكام صادرشده، به اصطلاح ارشادي است، اما به دليل اين كه براي امحا و حذف برچسب هاي تبليغات غيرقانوني، شهرداري متحمل هزينه هاي گزاف مي شود، ضرورت دارد كه ضوابط و مجازات سنگيني در اين باره صادر شود.وي با بيان اين مطلب كه شهروندان مي توانند موارد تخلف شركت هاي تبليغاتي را به شهرداري اطلاع دهند، تأكيد كرد چسباندن برچسب هاي تبليغاتي بر در و ديوار معابر مشمول حكم قضايي است.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
زباله هاي بيمارستاني را همچنان
شهرداري جمع آوري مي كند
010719.jpg
خبرگزاري فارس:معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران به خاطر مشكلات زيست محيطي شهر تهران مجبور به جمع آوري روزانه ۸۰ تن زباله ويژه بيمارستاني، خارج از حيطه وظايفش است.
مسعود كرباسيان در پاسخ به اين سئوال كه آيا سياست شهرداري تهران براي جمع آوري زباله هاي ويژه بيمارستاني همچنان تداوم خواهد داشت يا بر اساس قانون پسماندها اين سياست تغيير خواهد كرد، تأكيد كرد: شهرداري به خاطر مسايل زيست محيطي شهر تهران و سلامت شهروندان مجبور به ادامه اين سياست است.
وي در ادامه از ارائه هر گونه آماري درخصوص ميزان هزينه هر كيلو جمع آوري هزينه هاي بيمارستاني به دليل نداشتن اطلاعات دقيق دراين زمينه امتناع كرد و گفت: بدون شك هزينه آنها بسيار بالاتر از زباله هاي ديگر به واسطه استفاده از ماشين آلات مخصوص و دفن ويژه است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با تأييد اين سئوال كه آيا زباله ها همچنان در كهريزك دفن مي شوند، تصريح كرد: اين زباله ها بصورت مجزا در نقطه دورافتاده در منطقه كهريزك دفن مي شوند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه شايد فعاليت شهرداري در اين زمينه مانعي براي جدي گرفته شدن مساله جمع آوري و دفن زباله هاي ويژه بيمارستاني از سوي وزارت بهداشت و دولت مي شود، گفت: در هر صورت وظيفه ما خدمت به مردم است و شهرداري براي تامين بخشي از سلامت شهروندان ناگزير از فعاليت و هزينه در اين بخش است ضمن  آن كه تلاشها و تعاملات با وزارت بهداشت براي اجرايي شدن قانون پسماندها بصورت جدي ادامه دارد.

كاهش سفرهاي درون شهري براي مقابله با آلودگي هوا
پيك هاي موتوري موجب كاهش سالانه ۵/۱ ميليارد
گرم منواكسيد كربن در هواي تهران شده اند
گروه شهري _ اميرموسي كاظمي: بحران آلودگي هواي پايتخت طي هفته هاي گذشته موجب شد تا نقش ناوگان حمل و نقل كالاي تهران به عنوان يكي از عوامل مؤثر در كاهش ترافيك، آلودگي هوا و اتلاف وقت شهروندان پررنگ تر از قبل شود به گونه اي كه حجم تقاضاي سفرهاي درون شهري پيك بادپا از ۱۳۰ هزار سفر روزانه در شرايط عادي به ۱۴۵ هزار سفر در روزهاي اوج آلودگي هوا افزايش يافت و اين در حالي بود كه ۱۰ درصد از تقاضاهاي رسيده به شعب شركت حمل و نقل كالاي تهران به علت ثابت بودن ظرفيت ناوگان اين شركت بدون پاسخ ماند.
مديرعامل شركت حمل و نقل كالاي تهران (پيك بادپا) با اشاره به افزايش تقاضا در روزهاي اوج آلودگي هوا و كمبود ناوگان اين شركت براي پاسخگويي به حجم بالاي اين تقاضاها گفت: در حال حاضر ۲۲۵ شعبه پيك بادپا در سطح شهر تهران در حال خدمت رساني به شهروندان هستند و اين در حالي است كه هر ماه به تعداد اين شعب افزوده مي شود تا سهم بيشتري از سفرهاي شهري توسط اين ناوگان ساماندهي شود. با اين حال بحران آلودگي هوا و شوك ناشي از آن باعث شد تا در روزهاي اخير امكان سرويس دهي به حدود ۱۰ درصد از تقاضاها به علت ثابت بودن ظرفت ناوگان فراهم نشود.
مهندس علي اكبر گلرخي صرفه جويي در مصرف سوخت، كاهش آلاينده ها و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان در سفرهاي غيرضروري شهري را از فوايد فعاليت شركت بادپا دانست و افزود: اگر هر سفر درون شهري يك دستگاه پيك موتور حداقل يك ليتر و هر سفر درون شهري يك دستگاه وانت پيك حداقل دو ليتر به كاهش مصرف بنزين كمك كند، سالانه ۳۶ ميليون ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي كرده ايم و اين در حالي است كه رقم واقعي كاهش مصرف انرژي از طريق استفاده از خدمات شركت حمل و نقل كالاي تهران بسيار بيشتر از اين است.
وي با اشاره به مطالعات انجام شده در زمينه نقش پيك بادپا در كاهش آلاينده ها و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان، گفت: براساس اين تحقيقات جايگزيني سرويس هاي پيك بادپا به جاي سفرهاي غيرضروري شهري موجب جلوگيري از انتشار سالانه ۵/۸ ميليارد گرم منواكسيد كربن در هواي تهران و كاهش سالانه ۵/۱۶ميليون ساعت اتلاف زمان شهروندان مي شود.

نگاه
علي مريخي
010707.jpg

متوسط مصرف بنزين در تهران
010716.jpg
قلم سبز ايران _ مصرف بنزين كشور در طول هفته گذشته (۲۰ تا۲۷مهر) به ۴۶۱ ميليون و۸۰۰ هزار ليتر رسيد كه حاكي از متوسط مصرف روزانه۶۵ ميليون و۹۷۱هزار ليتر بنزين است.
بيشترين ميزان مصرف بنزين كشور در اين دوره زماني در روز سه شنبه۲۲ آذر به ميزان ۶۷ ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر و كمترين ميزان مصرف آن در روز جمعه۲۵ آذر به مقدار۶۱ ميليون ليتر بوده است.متوسط مصرف روزانه بنزين تهران در اين مدت ۱۲ميليون و ۹۴۲ هزار ليتر گزارش شده است كه باتوجه به اجراي سختگيرانه طرح زوج و فرد تردد خودروها به غير از كاهش جزيي در مصرف جايگاه هاي عرضه بنزين مركزي شهر، تغيير چنداني نكرده است.

مناطق آلوده تهران جابه جا شدند
010722.jpg
مديركل محيط زيست استان تهران گفت: با اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها مناطق آلوده تهران جابجا شدند.دكتر محمدحسن پيراسته با اشاره به اين كه پيش از اجراي تردد نوبتي خودروها مناطق «فاطمي» ، «بازار» و «ويلا» آلوده ترين نقاط تهران بودند، گفت: از زمان اجراي اين طرح اين مناطق جاي خود را به «آزادي» ، «پرديسان» ، «تجريش» و «اقدسيه» دادند.وي با تأكيد بر اين كه از زمان اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها شاخص كيفيت هواي تهران در اكثر ساعات در شرايط «سالم» بوده است، گفت: بر اساس مذاكرات انجام شده با سازمان هواشناسي كشور مقرر شده تا پيش بيني جوي براي تهران از حالت استاني خارج شده و براي شهر تهران به صورت جداگانه انجام شود.

تهران دوباره در شرايط هشدار قرار گرفت
010725.jpg
آسمان آبي ايران _ وضعيت هواي تهران ديروز در شرايط هشدار قرار گرفت.
براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا طي ۲۴ ساعت گذشته بر ميزان آلاينده منواكسيدكربن نسبت به ديروز افزوده گرديده است به اين ترتيب غلظت اين آلاينده فراتر از حد مجاز قرار دارد و شاخص كيفيت هوا در شرايط هشدار است.
گزارش هواشناسي حاكي از وجود آسماني صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار در ارتفاعات تهران با افزايش ابر و وزش باد است. به اين ترتيب انتظار مي رود از ميزان آلاينده ها كاسته شده اما شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم باقي بماند.

ضرب الاجل براي تعيين سطح آلودگي
آسمان آبي ايران _ آژانس محيط زيست آمريكا طي يك ضرب الاجل قانوني از سوي دولت، موظف شد هرچه سريعتر حداكثر ميزان آلودگي هوا را كه سلامت شهروندان را در اين كشور به خطر مي اندازد اعلام كند.
به گزارش يو اس اي تودي، اين اقدام به منظور تدوين قوانين جديد منع آلودگي هوا براي واحدهاي متخلف مانند صنايع و حتي رستوران هاست.
روند كاهش آلودگي هوا در آمريكا ميلياردها دلار هزينه به دنبال دارد ولي طرفداران محيط زيست، مصمم هستند هرچه سريعتر اين روند به اجرا درآيد چراكه سالانه ده تا بيست هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگي هوا از دست مي دهند.

اختصاص۵۰۰ دستگاه اتوبوس
از سوي رييس جمهوري به شهر تهران
010752.jpg
۵۰۰ دستگاه اتوبوس از سوي نهاد رياست جمهوري براي توسعه شبكه حمل و نقل عمومي دراختيار ناوگان اتوبوسراني شهر تهران قرار مي گيرد.
دكتر علي سعيدلو معاون اجرايي رييس جمهور اعلام كرد: باتوجه به پديده وارونگي و آلودگي هواي تهران، توجه بيش از پيش  به مساله حمل و نقل عمومي از ضروريات است.
وي افزود: در اين راستا با دستور جناب دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در اختيار شبكه حمل و نقل شهر تهران قرار مي گيرد.
دكتر سعيدلو خاطرنشان كرد: ۶۰ درصد هزينه خريد اتوبوس ها از محل اعتبارات رياست جمهوري و ۴۰ درصد هزينه نيز از محل مطالبات شهرداري از شركت ايران خودرو پرداخت مي شود.
معاون اجرايي رييس جمهوري توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي را راهكار اجرايي براي مقابله با آ لودگي و ترافيك شهر تهران عنوان كرد و گفت: اجراي طرح هاي زوج و فرد، گسترش محدوده طرح ترافيك ازجمله راهكارهاي مقطعي هستند كه بايد براي حل اين مساله، شبكه ريلي و حمل و نقل عمومي ازجمله اتوبوسراني توسعه پيدا كند.
دكتر سعيدلو تصريح كرد: در زمان مديريت در شهرداري يكي از دغدغه هاي اصلي مديريت، توسعه حمل و نقل عمومي بود كه از سال ۸۱ تا ۸۳ دو هزار و دويست اتوبوس به ناوگان ۴۵۰۰ دستگاهي اتوبوسراني تهران افزوده شد.

رئيس سازمان جنگلها و مراتع خبر داد
واگذاري و تصرف ۲ ميليون هكتار اراضي ملي در ۳ دهه
010749.jpg
گروه شهري : كمتر از سه دهه اخير، بيش از ۲ ميليون هكتار از اراضي ملي و منابع طبيعي توسط افراد حقيقي و حقوقي تصرف شده است كه از اين ميزان، بيش از ۵۰ درصد آنها توسط ارگان هاي دولتي مورد تجاوز قرار گرفته است.
خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور در حالي از اين موضوع خبر مي دهد كه همچنان عرصه هاي جنگلي مرتعي و حتي كوهستاني كشور توسط برخي افراد و دستگاههاي دولتي مورد تجاوز قرار مي گيرد كه نمونه اخير آن تخريب و تصرف ۶ هكتار جنگل در ۱۰ كيلومتري نكا توسط يكي از نمايندگان مجلس است.
اما وي در توضيح اين مطلب گفت: موضوع در دستگاه قضايي در حال بررسي است و اميدواريم در اين باره قضات همكاري لازم را به عمل آورند.
جلالي همچنين درباره واگذاري ۴۳۳ هكتار از جنگل هاي ملي استان گيلان به ۲ فرد حقيقي با حكم قاضي گفت: اكثر قريب به اتفاق مسئولان استان آگاه هستند كه عرصه مزبور در حوالي رشت ملي و جزء انفال است و با پيگيري هاي نمانده ولي فقيه، قرار است موضوع براي تصميم نهايي به مقام معظم رهبري ارجاع شود.
جلالي همچنين با تأكيد بر ديدگاه اين سازمان مبني بر بازپس گيري جنگل هاي واگذار شده به مجري طرح آزادراه تهران شمال با دستور رئيس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ سال قبل دولت مصوب كرد كه ۶۰۰۰ هكتار زمين براي تأمين هزينه احداث آزادراه پرداخت شود كه بعدا اين رقم به ۳۵۰۰ هكتار كاهش يافت كه از اين ميزان حدود ۱۰۰۰ هكتار آن در منطقه شمال است كه واگذار شده و حدود ۷۰۰ هكتار فقط جنگل هاي طبيعي و يا دست كاشت است. وي افزود: واگذاري جنگل به يك شركت غيردولتي بخاطر آزادراه تصميم درستي نبوده لذا با رئيس جمهور موضوع را مطرح كرديم و حتي درصدد هستيم كه اصلاحيه اي براي مصوبه سال هاي گذشته دولت ارسال كنيم كه پيشنهاد آن از سوي وزير به دولت ارائه شده است.
وي گفت: با دستور رئيس جمهوري قرار است جنگل هاي واگذار شده پس گرفته شود و دولت نيز متعهد خواهد شد كه در عوض باز پس گيري جنگلها اعتبار مورد نياز پروژه را تأمين كند.
وي همچنين با اشاره به حضور ۷۸هزار خانوار ساكن در جنگلهاي شمال گفت: در حاليكه ميزان رويش ساليانه جنگل هاي شمال ۵-۴ ميليون متر مكعب برآورد شده است جنگل نشينان براي تأمين نياز خود ۳ ميليون هكتار برداشت ساليانه دارند و هزينه مورد نياز براي خروج جنگل نشينان از جنگل ۲۰۰ ميليارد تومان است اما امسال براي اين امر تنها ۴ ميليارد تومان به سازمان ما اختصاص يافت كه روند اجراي طرح را بسيار كند مي كند.
وي با تأكيد بر واردات چوب براي حفظ جنگلها افزود: در حال حاضر تعرفه گمركي واردات چوب صفر است اما به دليل فقدان قرنطينه چوب هاي وارداتي به منظور كنترل آفات احتمالي، اين امر تا به امروز با كندي همراه بوده كه در صورت ايجاد شرايط قرنطينه با روش هاي علمي و قابل قبول موانع واردات از ميان برداشته مي شود.
وي درباره ميزان خسارات وارده به جنگل در اثر آتش سوزي هاي چند روز اخير يادآور شد: نزديك به ۳۴۰ هكتار از اراضي جنگل دچار حريق سطحي شدند اما فقط ۸ هكتار از جنگلها كاملا سوختند و حريق در مابقي اراضي كاملا سطحي بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |