يكشنبه ۴ دي ۱۳۸۴
ليگ قهرمانان اروپا
روزهاي سخت براي بزرگان اروپا
005253.jpg
حسن حيدري
پنجاهمين دوره ليگ قهرمانان اروپا وارد مرحله يك هشتم نهايي شد تا در سال ۲۰۰۶ شاهد تقابل تيم هاي بزرگ اين قاره با يكديگر باشيم. نحوه برگزاري اين مسابقات چند سالي است كه متحول شده و در دوره هاي اخير از كشورهاي صاحب فوتبال بيش از دو تيم در اين بازي ها شركت كرده اند كه اين موضوع باعث جذاب تر شدن رقابت ها شده است.
با تدبيري كه يوفا انديشيده تيم هاي كشورهاي مختلف درجه بندي شده و حتي تيم هاي درجه سوم ، بعد از انجام يك دوره مقدماتي شانس حضور در بين بزرگان اروپا را به دست مي آورند.
به طور مثال تيم اف ث تون سوئيس اين شانس را داشت تا در بين ساير تيم هاي اين قاره بازي كند. هفته گذشته رقابت هاي مرحله مقدماتي پايان يافت و ۱۶ تيم به مرحله يك هشتم نهايي راه يافتند.
مقامات يوفا علاقه مند بودند تا در پنجاهمين سالگرد اين جام پرشكوه تيم هاي سرشناسي به فينال برسند اما قرعه كشي خلاف اين موضوع را به اثبات رساند. در بين ۱۶ تيم حاضر در اين مرحله تيم هاي ويارئال يكي از عوامل حذف كننده منچستر در مرحله مقدماتي و ليون با بهترين قرعه ممكن روبه رو شدند.
بازي هاي مرحله رفت اين جام طي روزهاي دوم و سوم اسفند سال جاري برگزار مي شود.

روي خط قرمز
پيش از قرعه كشي مشخص شده بود كه تيم هاي انگليسي حاضر قطعاً با تيم هاي اسپانيايي روبه رو خواهند شد.
شايد حساس ترين بازي در اين مرحله ديدار تيم هاي چلسي با بارسلونا باشد. فصل گذشته نيز اين دو تيم در ليگ قهرمانان با هم برخورد كردند با اين تفاوت كه امسال چلسي ميزبان بازي رفت خواهد بود. بازي فصل گذشته و گفت وگوي دوستانه ريكارد بين دو نيمه با داور مسابقه جنجالي بزرگ به راه انداخت اما در نهايت جادوي رونالدينيو نيز نتوانست كاتالان ها را از دام چلسي برهاند و در نهايت اسپانيا نماينده خود را از دست داد.
البته بارسا ۲۰۰۶ تفاوت هاي بسياري با تيم فصل گذشته دارد. اين تيم در صدر لاليگا قرار دارد حالا رونالدينيو دو جايزه معتبر مرد سال اروپا و جهان را به خود اختصاص داده تا لياقت هاي خود را بيش از پيش ثابت كند.
در اين باره فرانك ريكارد مي گويد: ما براي انتقام گرفتن از چلسي به ميدان نمي رويم زيرا واژه انتقام كلمه مناسبي براي اين ديدار نيست. اين ديدار نه فقط براي دو تيم بلكه در مجموع براي جهان فوتبال بسيار جالب خواهد بود چرا كه هر دو تيم از موقعيت خوبي در اروپا برخوردار هستند.
ريكارد در مورد حادثه فصل گذشته گفت: در حال حاضر من فقط به مسابقه امسال فكر مي كنم و براي من ماجراي فصل گذشته تمام شده است.
ريكارد در مورد شانس بارسلونا براي موفقيت در اين بازي مي گويد: پيش بيني در اين مورد بسيار دشوار است ولي از اين كه در بازي رفت چلسي ميزبان است خوشحال هستم البته اوضاع چلسي نيز بسيار مطلوب به نظر مي رسد. اين تيم براي قهرماني در اين فصل ليگ برتر از بخت زيادي برخوردار است. چلسي نمونه يك تيم كامل با ستارگاني در خدمت تيم است كه بيشتر به فكر نتيجه گرفتن تيم هستند.
پيتر كنيون مدير اجرايي چلسي در مورد اين بازي مي گويد: فصل پيش دو بازي جذاب را با بارسلونا داشتيم و از قرعه نيز دلخور نيستيم زيرا در اين مرحله اكثر تيم ها قدرتمند هستند. خوزه مورينيو نيز با اظهار خرسندي از اين قرعه مي گويد: مثل فصل پيش بارسلونا را شكست مي دهيم و تا فينال هم پيش خواهيم رفت تا ناكامي فصل گذشته تكرار نشود. در حال حاضر چلسي نياز به يك افتخار اروپايي دارد تا افتخاراتش تكميل شود.
قهرمان در انتظار جامي ديگر
ليورپول به واسطه اينكه در گروهش به عنوان تيم نخست انتخاب شد با قرعه بهتري برخورد كرد. بنفيكا تيمي كه رهبري آن برعهده رونالد كومان است.
برخلاف چلسي، ليورپول در اين مرحله در بازي رفت ميهمان است و در صورت كسب هرگونه نتيجه نامتعارفي شانس جبران آن را در آنفيلد خواهد داشت.
قهرمان دوره قبل هنوز انسجام سال گذشته را در ليگ قهرمانان از دست نداده و اميدوار است تا اين عنوان را تكرار كند. رافا بنيتز در مورد اين قرعه گفت: درست است كه ما با تيم هاي سرشناسي روبه رو نشده ايم اما اين موضوع كه بنفيكا در دور مقدماتي منچستر را حذف كرده است زنگ خطري براي ما خواهد بود ما نمي خواهيم دومين قرباني انگليسي بنفيكا باشيم. از سوي ديگر رونالد كومان سرمربي بنفيكا گفت: حذف قهرمان دوره گذشته لذتي وصف ناپذير دارد و براي ما بسيار حائز اهميت است و اميدوارم بتوانم به اين مهم نائل شويم.
در همين رابطه استيو جرارد كاپيتان ليورپول با اطمينان خاطر مي گويد تيم فعلي ليورپول بهترين وضع را در حال حاضر در طول دوران بازي اش در اين باشگاه دارد.
وي در اين باره گفت: در طول سال هايي كه من براي ليورپول بازي مي كنم، وضع فعلي تيم در بهترين حالت ممكن است. وي ادامه داد: تركيب خوبي از بازيكنان خارجي و داخلي در ليورپول وجود دارد. ما بازي هاي بزرگي را در ليگ قهرمانان در پيش رو داريم و مي خواهيم قهرماني خود را تكرار كنيم.
ونگر: انتخاب ديگري نداشتيم
آرسنال همواره در ليگ قهرمانان خوب ظاهر مي شود اما با بداقبالي در سالهاي اخير نمي تواند از حق خود دفاع كند. آرسنال در مرحله يك هشتم نهايي با قرعه بدي به نام رئال برخورد كرده است تا دومين نماينده انگليس نيز با تيم اسپانيايي روبه رو شود.
البته بازي رفت در برنابئو اين شانس را به آرسنالي ها مي دهد تا با اطمينان خاطر بيشتري در هايبري به مصاف رئال بروند.
آرسن ونگر سرمربي آرسنال در مورد تقابل با قهرمان افسانه اي اين جام مي گويد: ترجيح مي دادم در مراحل بعدي با رئال ديدار كنيم اما متأسفانه انتخاب ديگري نداريم. به عقيده من رئال در ماه فوريه از وضعيت بد كنوني فاصله خواهد گرفت.البته شرايط ما نيز در آن زمان بهتر مي شود.
وي در ادامه مي افزايد: پيروزي ما در برابر رئال مي تواند ما را در رسيدن به عنوان قهرماني در اين جام ترغيب كند.
به اعتقاد ونگر آرسنال براي موفقيت در ديدار با رئال بايد در رقابتهاي ليگ برتر آمادگي خود را حفظ كند.
ونگر در ادامه افزود: تيمي كه بتواند رئال را شكست دهد بعد از آن مي تواند به قهرماني بينديشد.
از سوي ديگر لوپز كارو مربي رئال درباره اين قرعه مي گويد: آرسنال تيم بزرگي است من خوشحالم كه رئال مادريد با حريفي در حد و اندازه خود بازي خواهد كرد. اكنون رئال در حال عبور از يك مرحله بحراني است و دوست ندارم در اين مرحله به مسأله ديگري به غير از لاليگا فكر كنم زيرا پيروزي در ديدارهاي لاليگا روحيه بازيكنان را تقويت مي كند و مي تواند پيش زمينه پيروزي در ليگ قهرمانان نيز باشد.
رئال مادريد در اين فصل عليرغم برخورداري از مهره هاي جديد با نتايج ضعيفي روبه رو شد كه منجر به اخراج لوكزامبورگ شد.
005250.jpg
اوج حساسيت در مونيخ
بايرن مونيخ بعد از اين كه نيم فصل را با قهرماني به پايان رساند به تعطيلات ۳۵ روز رفت تا با آمادگي بيشتري در سال ميلادي جديد در ليگ قهرمان حضور يابد.
با قراردادن ستارگان بايرن و آث ميلان در مقابل هم قطعاً  ميلان تيم پرمهره تري نسبت به تيم آلماني است. حضور مهاجماني چون كاكا و شوچنكو بازيكني كه در بازي آخر تيمش به تنهايي چهار گل به فنرباغچه زده است كفه  ترازو را به سمت ايتاليايي ها سنگين تر مي كند.
ميلان نايب قهرمان فصل پيش اكنون در آزموني جديد ابتدا بايد در مونيخ به مصاف حريف برود و سپس در سن سيرو با حريف آلماني دست و پنجه نرم كند.
ميلاني ها يك تيم كاملاً  هجومي و باطراوت هستند كه به طور حتم براي مونيخي ها دردسر آفرين خواهند بود.
آدريانو گالياني با توجه به قدرت تيمش گفت: از قرعه كشي ناراضي هستيم زيرا ما مي خواستيم با چلسي و بايرن برخورد نكنيم كه اين طور نشد البته آمار پيروزي هاي ما مقابل بايرن بسيار خوب است.
ليون شاهكار فرانسوي
ليون به رهبري ژرارد هوليه بدون شك خوشحال ترين تيم اين مرحله به حساب مي آيد و اين خرسندي زماني مضاعف مي شود كه آنها در بازي برگشت هم ميزبان هستند.
البته آيندهوون تيم ضعيفي نيست اما به عقيده فرانسوي ها بازي با اين تيم بهتر از برخورد با تيم هايي همچون آرسنال، چلسي، اينتر، بارسلونا و ... بود. فرانسوي ها در سالهاي اخير در ليگ قهرمانان داراي تيم هاي شگفتي سازي بوده اند كه ليون يكي از آنهاست. حضور جونينهو، ويلتورد و كاريو اين تيم را به سوي موفقيت هاي بيشتري در ليگ قهرمانان سوق مي  دهد.
هوليه معتقد است: اگر بتوانيم آيندهوون را مغلوب كنيم به طور حتم يكي از شانس هاي حضور در فينال خواهيم بود.
گاس هيدينگ رهبر آيندهوون با ابراز رضايت از قرعه اي كه تيمش با آن برخورد كرده است گفت: ما فصل پيش تا نيمه نهايي پيش رفتيم اما به اشتباهات خود باختيم اما در اين دوره با تمركز بيشتري با رقبا روبه رو مي شويم تا بتوانيم به دوره هاي بعدي راه پيدا كنيم.
آرزوهاي مانچيني
اينترميلان نيز با مانچيني در شب قرعه كشي بسيار خوشحال بودند. آژاكس حريفي در حد نام اينتر نيست زيرا از هر بابت آنها قوي تر از هلندي ها به شمار مي روند.
آدريانو خود به تنهايي مي تواند هرگونه استحكام دفاعي را متلاشي كند.
مانچيني درباره آژاكس مي گويد: نمي توانم خوشحالي ام را از اين قرعه بروز ندهم زيرا اين بخت وجود دارد كه با شكست آژاكس تا فينال پيش برويم. بازيكنان ما اكنون با توجه به موفقيت هاي به دست آمده در كالچو از انگيزه بسيار بالايي برخوردار هستند، اميدوارم اين احساس تا آن زمان حفظ شود تا به تيم لطمه اي وارد نشود.
آژاكس در مرحله مقدماتي حتي در خانه نيز شكست مي خورد و تنها به لطف قرارگرفتن در يك گروه ضعيف به اين مرحله رسيد.
لوئيز فيگو در اين باره مي گويد: قهرماني با اينتر در ليگ قهرمانان بزرگترين آرزوي من به شمار مي رود كه اميدوارم اين امر تحقق يابد.
يوونتوس خوش اقبال
به نظر مي رسد شانس حضور ۳ تيم ايتاليايي در مرحله بعد زياد باشد زيرا يوونتوس نيز از قرعه خوبي برخوردار شده است. بازي با وردربرمن در اين مرحله تيم كاپلو را براي رسيدن به هدفش يك گام به جلو مي برد. صدرنشين بلامنازع كالچو با مجموعه اي پركار و قدرتمند در جاده قهرماني قرار گرفته است؛ چه در كالچو و چه در ليگ قهرمانان اروپا.
كاپلو در ارزيابي خود از وردربرمن مي گويد: آنها تيم خطرناكي هستند و نبايد آنها را تيم ضعيفي به حساب آوريم. ميروسلاوكلوزه يكي از بهترين مهاجمان اروپاست كه براي هر خط دفاعي دردسرآفرين خواهد بود.
يوونتوس سابقه بازي با تيم هاي آلماني را دارد و اين بار نيز با ارزيابي دقيقي از حريف به مصاف وردربرمن مي رود.
صعود تاريخي
براي تيم گلاسكو رنجرز رسيدن به مرحله يك هشتم نهايي يك صعود تاريخي به شمار مي رود. آنها در خانه مقابل اينتر به تساوي رسيدند تا به عنوان تيم دوم گام به مرحله بعدي گذارند. در حال حاضر اين صعود با يك قرعه خوب نيز به نام ويارئال همراه شد كه به نظر مي رسد شانس صعود هر دو تيم به يك اندازه به حساب مي آيد. رنجرزي ها با فوتبالي نزديك به باشگاههاي ليگ برتر انگليس سعي دارند با تمركز بيشتر روي بازي هوايي حريف خود را در گلاسكو به ستوه آورند تا در اسپانيا با مشكلي روبه رو نشوند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |