تحقيق در رسانه هاي جمعي
كتاب تحقيق در رسانه هاي جمعي كه توسط دكتر كاووس سيدامامي به زبان فارسي ترجمه شده است ازجمله منابع معتبر در روش هاي تحقيق براي پژوهشگران و دانشجويان علوم ارتباطات آمريكا به شمار مي رود. اين منبع علمي سال هاست كه در دانشگاه هاي كشورهاي انگليسي زبان تدريس مي شود.راجردي.ويمر استاد دانشگاه ايالتي بولينگ گرين و جوزف آره دومينيك استاد روزنامه نگاري و ارتباطات دانشگاه جورجيا نويسندگان اين كتاب هستند. دكتر كاووس امامي در يادداشت مترجم مي نويسد: «اين كتاب به جاي تأكيد بر پيچيدگي هاي نظري بر راه حل هاي پژوهشي عملي تأكيد دارد و نحوه اتخاذ مناسب ترين فنون پژوهشي را براي يافتن راه حل هاي واقعي به خواننده معرفي مي كند. اين كتاب از ۵ بخش و ۱۸ فصل تشكيل شده است كه در آن به مسائلي از قبيل: علم و پژوهش، مراحل پژوهش، اجزاي پژوهش، نمونه گيري، فرايند پژوهش، روش پژوهش، تحليل محتوا، پژوهش پيمايشي، طولي، آزمايشي، تحليل داده ها، مقدمه اي بر آمار، آزمون فرضيه، روش هاي آماري پايه، كاربردهاي پژوهش، پژوهش در رسانه هاي چاپي، رسانه هاي الكترونيك، آگهي هاي بازرگاني و روابط عمومي، پژوهش در تأثير رسانه ها، تحليل داده ها و گزارش دهي، رايانه به عنوان ابزار پژوهش، گزارش هاي پژوهشي و ۵ پيوست حاوي جداول، آمار و مباني آمار، راهنماي كوتاه برگزاري گروه هاي متمركز، نمونه داده ها و نمونه پرسشنامه مي پردازد.اين كتاب در قطع وزيري توسط انتشارات سروش و مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما چاپ شده است.
|
|
نظريه كاشت و دريافت در ارتباطات
سيدمحمد مهدي زاده، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، نويسنده كتاب در پيشگفتار درباره كتاب ياد شده مي نويسد: از دهه ۱۹۷۰ به بعد، تحت تأثير نظريه هاي ماركسيستي درخصوص مشروعيت بخشي رسانه ها در جوامع سرمايه داري و فراگير شدن تلويزيون، نظريه هايي پديدار شد كه اعتقاد به تأثير قدرتمند رسانه ها دارد. تحليل كاشت كه توسط«جرج گربنر» مطرح شد، ازجمله اين نظريه هاست.در اين كتاب مضاميني ازجمله رويكردهاي مطالعات ارتباطي، رويكرد انتقالي، آييني، تبليغاتي، دريافت، سنت ساختگرا، رفتارگرا، سنت فرهنگي، مباني نظري كاشت، مفاهيم آن، نقد نظريه كاشت، رمزگذاري، رمزگشايي، تلويزيون چندمعنايي و مردم پسند، نتيجه گيري مقايسه كاشت و دريافت، رسانه ها در زندگي روزمره، كاربرد نظريه كاشت و دريافت در ايران مطرح مي شود. اين كتاب در ۶ فصل و ۱۲۳ صفحه توسط مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قيمت ۱۰۰۰۰ ريال در قطع وزيري و با جلد گلاسه چاپ شده است.