يكشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۹ - Jan 1, 2006
مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور:
نيمي از تهران نياز به بازسازي دارد
بخش عمده مناطق شمالي تهران و شميرانات در شمار بافت هاي فرسوده و نيازمند نوسازي قرار دارد
011697.jpg
گروه شهري : نوسازي و احياي بافت هاي فرسوده تنها با عزم جدي و تفاهم قواي سه گانه به سرانجام مي رسد.
محسن بهرام غفاري _ مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور، در گفت وگو با همشهري با اشاره به اظهارنظرهاي مختلف درخصوص چگونگي احياي بافت هاي فرسوده گفت: اين اختلاف ديدگاه ها به دليل عظمت موضوع و ناشي از آن است كه ذهنيت جامع نگر و واحدي در اين زمينه وجود ندارد و هركس از زاويه اي خاص به آن مي نگرد، چراكه احياي بافت هاي فرسوده اي با اين وسعت در هيچ كجاي جهان تجربه نشده و نمونه مشابهي ندارد.
وي با اشاره به اين كه بافت هاي فرسوده تهران مختص مناطق جنوبي نيست بلكه بخش عمده اي از مناطق شمالي و شميرانات را نيز بافت هاي بسيار فرسوده نامناسب تشكيل مي دهد، افزود: نيمي از وسعت ۸۰۰ كيلومتري پايتخت نياز به بازسازي و نوسازي دارد اين درحالي است كه جامعه مهندسي هيچ تمريني در اين زمينه ندارد و مشاوران ما هم فاقد تجربه لازم هستند و تجربه ما منوط به نوسازي ساختمان ها در مقياس تك بناست درحالي كه در بافت هاي فرسوده با وضعيتي مواجهيم كه در آن شهرونداني زندگي مي كنند كه با صدها رشته علاقه به اجزاي آن محله و منطقه وابسته اند و هزاران پيوند اجتماعي وجود دارد؛ پيوندهايي كه نمي توان به يك باره آنها را گسيخت. بر اين اساس، جنبه فني و مهندسي در بازسازي اين بافت ها در مرحله آخر قرار گرفته و بخش كوچكي از مسئله است و آنچه مهم است جنبه هاي اقتصادي و اجتماعي است، به همين دليل بازسازي اين بافت ها قبل از هرچيز نيازمند راه حل هاي جامعه شناسانه و اقتصادي است تا شيوه هاي فني و مهندسي.
به گفته اين كارشناس، براي بازسازي بافت هاي فرسوده ضروري است از يك سو، تفاهمي جدي ميان ۳ قوه ايجاد شود و از سوي ديگر، مجلس مجموعه قوانيني محكم و جامع در اين زمينه وضع كند تا در صورتي كه مقرر شد بافتي نوسازي شود همه دستگاه هاي اجرايي و ساكنان منطقه مكلف به تبعيت از طرح مورد نظر باشند ضمن آن كه در كنار آن بايد راهكارهاي اقتصادي نيز پيش بيني شود.
غفاري گفت: به رغم آن كه ۵ سال از ابلاغ مصوبه مقاوم سازي ساختمان هاي دولتي مي گذرد، هنوز دولت نتوانسته اين ساختمان ها را كه اغلب به صورت تك بناست مقاوم كند، پس چگونه مي توان انتظار داشت براي يك منطقه يا محله زنده، پرتكاپو و پرتلاش كه در آن ۲۰ بلوك شهري در كنار هم قرار دارد اقدام عملي و اجرايي صورت بگيرد، مگر آن كه در سطح كلان راهكارهاي اجرايي آن تدوين و ابلاغ گردد.

نظام پزشكي اعلام كرد:
جراحي زيبايي و زنان بيشترين شكايت از پزشكان
011781.jpg
گروه اجتماعي: معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور با هشدار به مردم نسبت به سودجويي برخي افراد در استفاده از القاب تخصصي پزشكان گفت: برخي افراد سودجو با استفاده از شماره نظام پزشكي و نام آنان دست به اقدامات درماني مي زنند.
دكتر غلامحسين نيك نژاد به ايسنا گفت: سه رشته جراحي پلاستيك و زيبايي، ارتوپدي و رشته جراحي زنان و زايمان بيشترين شكايات را به خود اختصاص داده اند. وي با اشاره به قداست و اخلاق پزشكي گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از شكايات مردمي از پزشكان از نحوه برخورد پزشك، پرستار و كادر پزشكي با بيمار است.
وي ادامه داد: بر اساس تبصره يك ماده ۲۸ قانون جديد سازمان نظام پزشكي، تخلفات پزشكي به معناي عدم رعايت موازين شرعي و قانوني و مقررات صنفي و حرفه اي و سهل انگاري در انجام وظايف قانوني به وسيله شاغلان حرف پزشكي و وابسته به پزشكي است و متخلفان با توجه به شدت و ضعف عمل ارتكابي و تعداد و تكرار آن بر حسب مورد به مجازات هايي محكوم مي شوند.
وي با اشاره به اين كه عده اي از شاكيان صرفا به علت تحريك برخي از پزشكان همكار دست به شكايت مي زنند، افزود: به عنوان مثال فردي پس از مراجعه به پزشك به علت طولاني شدن طول مدت درمان و به تحريك پزشكي ديگر دست به شكايت مي زند حال آن كه بيمار با ادامه درمان بهبود مي يافت و پزشك معالج هيچ قصوري را مرتكب نشده است.
معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اين كه بخشي از شكايات هم به تحريك وكلا صورت مي گيرد، تاكيد كرد: اغلب اين شكايات نسبي است و شامل حال همه افراد نمي شود.
دكتر نيك نژاد شروع رسيدگي به شكايات را از دادسرا دانست و افزود: دادستان دادسراي انتظامي فردي پزشك با ۷ سال سابقه طبابت است كه به همراه عده اي داديار كه توسط شوراي عالي نظام پزشكي و بر اساس جمعيت شهر تعيين مي شود به قضاوت مي پردازند.
وي با اشاره به اين كه در انتخاب اعضاي دادسرا همواره سعي شده تا كليه تخصصها حضور داشته باشند، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: در غياب دادستان،  داديار اول جانشين ايشان است و مي تواند كيفرخواست صادر كند لذا پس از طرح شكايت پرونده در دادسرا بررسي مي شود كه يا قرار منع تعقيب و يا كيفرخواست صادر مي شود.
معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور با اشاره به اخلاق پزشكي و اين كه بخشي از شكايات صرفا ناشي از نحوه برخورد پزشك با بيمار است، ادامه داد: ثابت كردن صحت اين موضوع با نظام پزشكي است و در دادسراي انتظامي مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي در خصوص صدور قرار منع تعقيب قانوني و اعلام آن به طرفين اظهار كرد: در صورت وجود اعتراض نسبت به اين رأي در مهلت مقرر، در هيات بدوي انتظامي همان شهرستان بررسي مي شود كه به موجب آن يا نظر دادستان تاييد و يا با لغو منع تعقيب پرونده رسيدگي مي شود. اين در حاليست كه دادستان مي تواند از صدور قرار منع تعقيب خود دفاع كند.
دكتر نيك نژاد با اشاره به صدور كيفرخواست توسط دادستان به عنوان حالت ديگري از رسيدگي به پرونده خاطرنشان كرد: چنانچه بيمار به علت عدم پيگيري درمان توسط پزشك به عارضه اي دچار شود در صورت صدور كيفرخواست پرونده او براي بررسي و صدور رأي به هيات بدوي انتظامي ارسال خواهد شد.
ابلاغ آيين نامه مكمل هاي غذايي و رژيمي
قائم مقام معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: آيين نامه ضوابط چگونگي توليد، واردات و عرضه مكمل هاي غذايي و رژيمي به همه شركتهاي توليدكننده، وارداتي و عرضه كننده اين محصولات ابلاغ شد.
وي ادامه داد: ضوابط توليد، واردات و عرضه مكمل هاي غذايي و رژيمي بر اساس نظرات كارشناسان و متخصصان اين فن تدوين شده و حتما از سوي شركتهاي وارداتي، توليدكننده و عرضه كننده اين محصولات با استقبال مواجه مي شود و با اجراي آن مشكل واردات قاچاق مكمل هاي غذايي و تقويتي و عرضه زيرزميني آنها در كشور حل مي شود.
وي گفت: بسياري از اين محصولات در فروشگاههايي غير از داروخانه ها هم عرضه مي شوند كه بر اساس ضوابط جديد كه به صورت مفصل و در يك مجموعه آيين نامه ۱۳ صفحه اي تنظيم شده، اين محصولات بايد فقط در داروخانه ها عرضه شوند و عرضه آنها در جاهاي ديگر غير قانوني است و تخلف محسوب مي شود.
حاج آخوندي افزود: با توجه به اينكه قبلا هيچ ضابطه و مقررات مشخصي را در مورد مكمل هاي غذايي و تقويتي در كشور نداشتيم امكان برخورد با متخلفان نيز نبود و اكنون مي توان بر اساس ضوابط موجود با متخلفان برخورد كرد اما به نظرمي رسد ضوابط كارشناسي شده و آسان مكمل هاي غذايي با استقبال توليدكنندگان، واردكنندگان و عرضه كنندگان اين محصولات در كشور مواجه شود.

كاهش جرايم با اجراي طرح نگهبان محله
گروه اجتماعي: رئيس مركز انتظام گفت: اجراي طرح نگهبان محله كاهش وقوع برخي از جرايم به ويژه سرقت را به دنبال داشته كه با اجراي كامل اين طرح علاوه بر كاهش چشمگير برخي از جرايم، هزينه هاي جانبي بعد از وقوع جرم نيز كاهش مي يابد.
سرهنگ محمود تقي زاده در آستانه برپايي «دومين همايش علمي- تخصصي مشاركت مردمي و امنيت عمومي» كه بهمن ماه امسال در تهران برپا مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: وظيفه نگهبان محله، شناسايي مجرم و تحويل آن به پليس است.
وي تصريح كرد: تجهيزات نگهبانان محله با توجه به نيازمندي هاي هر محله تعيين مي شود و مردم مي توانند با مراجعه به كلانتري هاي محل كار يا زندگي خود از اين خدمات بهره مند شوند.
رئيس مركز انتظام اضافه كرد: نگهبان محله تحت آموزش اوليه دفاع شخصي، آمادگي جسماني، اصول نگهباني، گزارش نويسي و ... قرار گرفته تا با توجه به نيازمندي هاي مردم در بخش هاي مختلف مسكوني، تجاري، صنعتي، آموزشي و... به كار گرفته شوند.
وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر ۱۷۴ شركت در زمينه ارايه خدمات نگهبان محله در سراسر كشور فعال هستند، گفت: نيروي انساني اين شركت ها ۱۳ هزار نفر هستند.
رئيس مركز انتظام اظهار داشت: نقش مردم در پيروزي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس و شركت پرشور در انتخابات مختلف نشان داده، طرح هايي كه با مشاركت مردم در كشور اجرا شده است، پايدارتر و ماندگارتر بوده و اجراي طرح نگهبان محله نيز با مشاركت مردم ضريب امنيت را در جامعه افزايش مي دهد.
وي يادآور شد: طرح شناسايي شبگردان و سرايداران توسط پليس نيز در حال انجام است و با نظارت مستمر پليس بر عملكرد اين افراد، مردم مي توانند، با اطمينان بيشتري از آنها در جهت حفاظت محل و زندگي خود استفاده كنند.
گفتني است، «دومين همايش علمي- تخصصي مشاركت مردمي و امنيت عمومي» با تاكيد بر رويكرد محله گرايي و نگهبان محله توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و با همكاري معاونت فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران، دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) و انجمن ايراني جرم شناسي، در نيمه نخست بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.
همزمان با برپايي اين همايش، نمايشگاه تجهيزات جانبي مربوط به وسايل ايمني و امنيتي و دستاوردهاي نگهبان محله برپا مي شود. علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي www.entezam.ir مراجعه كنند.

اعلام نتايج دوره فراگير مقطع كارشناسي پيام نور
ايسنا: معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور گفت: نتايج دوره فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه امروز اعلام شد.
دكترابوالفضل فراهاني با اعلام اين مطلب گفت: با تغييرات صورت گرفته در آيين نامه دوره هاي فراگير و نحوه پذيرش دانشجو در اين دوره تعداد بسيار بالايي از متقاضيان قبول شدند كه مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي دانشگاه از وضعيت خود آگاه شوند.
به گفته وي هشت درصد داوطلبان در ۲۳ رشته پذيرفته شدند.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:
خشنودي ايران از ضربه افغانستان به لابراتوارهاي
توليد هروئين
گروه اجتماعي: حبيب الله قادري وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در رأس يك هيأت بلندپايه با دكتر مالكي جانشين رئيس و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر دكتر مالكي در اين ديدار گفت: ايران از ضربه زدن دولت افغانستان به لابراتوارهاي توليد هروئين در افغانستان خشنود است.
مالكي افزود: همكاري ايران، افغانستان و پاكستان در مبارزه با بحران جهاني مواد مخدر حايز اهميت فراوان است و دولت هاي غربي هم بايد در اين مبارزه سهم بيشتري را به عهده گيرند.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در ديدار با سفير انگلستان در تهران و نماينده آلمان در افغانستان به آنها گفتيم كه اراده دولت و ملت افغانستان در طول تاريخ اراده اي قوي بوده است و آنها مي توانند بر مشكل فعلي توليد مواد مخدر در افغانستان هم غلبه كنند.
مالكي گفت: دولت و ملت ايران هم مانند هميشه آماده كمك به ملت و دولت افغانستان است و ما آماده هرگونه همكاري براي مبارزه با مواد مخدر با كشور دوست و برادر افغانستان هستيم.
قادري وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان نيز در اين ديدار از كمك هاي دولت و ملت ايران تشكر و قدرداني كرد و گفت: مشكل توليد مواد مخدر به يك مشكل براي خود افغانستان تبديل شده است و اكنون حدود يك ميليون معتاد در افغانستان وجود دارد.
وي افزود: دولت افغانستان براي مقابله با توليد مواد مخدر و قاچاق آن جدي و مصمم است و قوانين جديد در افغانستان نيز عرصه را بر قاچاقچيان تنگ خواهد كرد.
وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت: ۹۴% مردم افغانستان برق ندارند و فقر در افغانستان زياد است زيرا جنگ همه چيز را از بين برده است اما با همه اينها دولت و ملت ما مصمم است توليد مواد مخدر در افغانستان را كنترل كند.

مستمري بازنشستگان تأمين اجتماعي
در صورت اشتغال مجدد قطع نمي شود
مهر: رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفت: با توجه به وضعيت اقتصادي نامناسب بازنشستگان ، سازمان تامين اجتماعي تا حد امكان از قطع مستمري بازنشستگان در صورت اشتغال مجدد ، خودداري مي كند.
علي اكبر خبازها، افزود: بر اساس قانون بايد در صورت اشتغال مجدد مستمري قطع شود اما سازمان تامين اجتماعي تا حد امكان سعي مي كند با توجه به وضعيت اقتصادي نامناسب بازنشستگان ، مانع از اجراي اين امر شود.
وي افزود : تاكنون شكايتي در خصوص قطع مستمري مطرح نشده و تنها در شرايط خاص و بر اساس موازين قانوني نسبت به قطع مستمري اقدام مي شود.
خبازها اظهار داشت : سازمان تامين اجتماعي موظف است در قبال دريافت حق بيمه از بيمه شدگان در دوران اشتغال آنان ، مسئوليت پرداخت مستمري و تامين و ارايه خدمات درماني به بيمه شدگان و خانواده هاي آنان را در زمان بازنشستگي بر عهده گيرد.
خبازها خاطرنشان كرد: بازنشستگاني كه ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند شرط حداقل سن براي بازنشستگي آنان حذف مي شود و اين عده از بيمه شدگان با هر سني مي توانند درخواست بازنشستگي كنند.

پرداخت وام ۵/۳ ميليون توماني مسكن به نيازمندان
ايسنا: معاون مسكن و ساختمان كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد: با اختصاص ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان اعتبار، ۷۵۰ وام ۵/۳ ميليون توماني مسكن با كارمزد پايين به اقشار آسيب پذير شهرهاي كوچك تا پايان سال جاري پرداخت مي شود.
سيد مسعود افزود: امسال براي احداث ۶ هزار واحد مسكوني و تعمير و بازسازي ۱۸ هزار واحد ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبارات عمراني تخصيص يافته است.
به گفته وي ۱۰ درصد اين اعتبارات از محل مشاركت هاي مردمي تأمين مي شود.

افزايش جاذبه  هاي اشتغال پزشكان در مناطق محروم
ايلنا: معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت   اعلام كرد: جاذبه  هاي اشتغال پزشكان در مناطق محروم و غير  برخوردار را افزايش مي  دهيم.
محمدعلي محققي گفت: متاسفانه بسياري از پزشكان نمي  پذيرند كه براي خدمت  رساني به مناطق محروم، بروند و ما هم نمي  توانيم آنها را مجبور به اين كار كنيم. وي افزود: براي ترغيب پزشكان قصد داريم جاذبه اين مناطق را با افزايش پايه حقوق، مزايا و شرايط زندگي پزشكان داوطلب، افزايش دهيم .

اكسيژن خالص براي برخي بيماران مضر است
مهر: تحقيقات نشان مي دهد استفاده از ماسك اكسيژن متصل به كپسول با غلظت بالا براي افراد بيمار ، همواره نمي تواند مفيد باشد.
متخصصان كره اي دريافته اند استشمام اكسيژن خالص نه تنها براي تمام بيماران مفيد نيست ، بلكه براي گروهي از بيماران ريوي نيز مضر است.
افرادي كه مبتلا به بيماريهاي مزمن ريوي شامل مشكلات مسدودكننده ريه هستند نبايد از اكسيژن با غلظت بالا استفاده كنند،زيرا ممكن است ريه واكنش نشان داده و عملكرد تنفسي آنها مختل شود.

فرزند اول خانواده بيشتر حرف شنوي دارد
ايسنا: براساس يافته هاي يك پايان نامه، فرزند اول خانواده بيش تر از فرزندان بعدي به حرف پدر و مادر گوش مي دهد و انگيزه پيشرفت در فرزندان اول بيش از بچه هاي ديگر است و آن هم به اين دليل است كه بچه هاي اول به حرف پدر و مادرشان در مورد خوب درس خواندن و ديگر موارد گوش مي دهند. نكته جالب اين تحقيق اين است كه به ترتيب تولد از اول به آخر از ميزان انگيزه پيشرفت به طرز منفي كاسته مي شود كه شايد علت اين امر اين باشد كه والدين براي فرزندان بعدي وقت كمتري را صرف مي كنند و بيشتر وقت و حوصله خود را براي تربيت و توجه به فرزند اول اختصاص مي دهند.

مصرف الكل به استخوانها آسيب مي رساند
ايسنا: بر اساس نتايج تحقيقات جديد، از بين رفتن دوام و سختي استخوانها يكي از مضرات مصرف طولاني مدت الكل است و اكثر اين افراد استخوانهاي شكننده اي دارند و روند ترميم ضايعه استخواني نيز در آنها به كندي صورت مي گيرد. متخصصان، دليل عمده اين مشكل را ممانعت الكل از ساخت طبيعي استخوان ذكر كرده و خاطرنشان مي كنند فاكتورهاي رشد استخواني كه مسئول ترميم و ساخت قطعات استخواني هستند در بدن مصرف كنندگان الكل، كمتر از ساير افراد يافت مي شوند. همچنين، مصرف الكل موجب تحريك نوعي سلول استخوان خوار، موسوم به استئوكلاست شده و پروسه تخريب استخوان را افزايش مي دهد.

افزايش مصرف لوازم آرايشي ويژه مردان در كشورهاي عربي
فارس: در پي افزايش رقابت شركتهاي خارجي در كشورهاي عربي به ويژه در عربستان سعودي شركتهاي فرانسوي لوازم آرايشي مردانه به مشتريان خود هديه مي دهند . در اين گزارش آمده است : همه ساله با آغاز سال نو ميلادي بازار كشورهاي عربي شاهد رقابت شديد شركتهاي اروپايي و آمريكايي در عرضه مدها و محصولات جديد است . امسال شركتهاي فرانسوي براي برنده شدن در اين رقابت بسته هايي را كه حاوي لوازم آرايشي مردانه است به عنوان هديه به مشتريان مي دهد و از اين طريق بازاريابي مي كنند .

ده ميليون كودك كارتن خواب در دنيا
فارس: براساس گزارش سالانه صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) صدها ميليون كودك در جهان تحت استعمار، تبعيض و شرايط غيرانساني قرار دارند و از چشمان جهانيان به دور مانده اند. به گزارش پايگاه اينترنتي سازمان وابسته به سازمان ملل، يونيسف در گزارش سالانه خود در مورد كودكان آورده است: در جهان ۱۴۳ ميليون كودك بدون سرپرست وجود دارد كه بيش از ۱۰ ميليون از آن ها در خيابان ها زندگي مي كنند.

برگزاري آزمون دارندگان مدرك معادل۱۶ دي
گروه علمي فرهنگي: تاريخ و محل توزيع كارت و برگزاري آزمون جامع دارندگان مدرك معادل كارداني و كارشناسي سال ۸۴ اعلام شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، آزمون جامع دارندگان مدرك معادل كارداني و كارشناسي روز جمعه ۱۶ دي ماه از ساعت ۹ صبح در ۲۱۵ شهرستان برگزار مي شود. كارت ورود به جلسه آزمون جامع دارندگان مدرك معادل كارداني و كارشناسي در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ دي ماه در سراسر كشور توزيع مي شود. در تهران كارت داوطلبان خواهر در دانشگاه تربيت معلم تهران و كارت داوطلبان برادر در دانشگاه صنعتي اميركبير توزيع مي شود. كارت ورود به جلسه داوطلبان شهرستاني نيز بر مبناي شهرستان محل اقامت داوطلبان شهرستاني كه در فرم ثبت نام مشخص كرده اند، در ۱۴ و ۱۵ دي ماه توزيع مي شود. گفتني است، ساعت توزيع كارت نيز از ساعت ۸ تا ۱۲ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ تعيين شده است.

نظام چند كتابي در آموزش و پرورش
براي هر ماده درسي
چند كتاب تأليف مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي اعلام كرد: براي هر ماده درسي از امسال، سه يا چهار كتاب تاليف و تدوين مي شود تا معلمان و دانش آموزان بتوانند يك كتاب را براي آموزش انتخاب كنند. به گزارش ايرنا، مهدي نويد ديروز به خبرنگاران گفت: درصدد هستيم به سمت متنوع و متعددكردن تدوين كتاب هاي درسي حركت كنيم به طوري كه مثلا براي درس فارسي، چندين كتاب تاليف شود تا معلمان و دانش آموزان بتوانند براساس شرايط اقليمي و تفاوت شرايط يادگيري از ميان كتاب هاي تاليف شده، مناسب ترين كتاب را براي آموزش انتخاب كنند. نويد توضيح داد: آموزش و پرورش براي تدوين اين كتاب ها، ابتدا به تاليف راهنماي درسي به عنوان «نقشه يادگيري» مي پردازد و هم اكنون اين نقشه ها را طراحي كرديم و براساس اين نقشه ها مي توان كتاب هاي متعدد تدوين كرد.

كجروي به چه قيمت؟!
مريم غفاري
سارقان، قاتلان و معتادان هميشه فقيران، گرسنگان و بي خانمان ها نيستند، گاهي انگيزه هاي ديگر موجب كجروي و بزهكاري در جامعه مي شود. بايد پرسيد اقناع چه حدي از نيازها، حد كفايت محسوب مي شود؟ نيازهاي انسان امري استاندارد و معين نيست و اين نيازها از فرد تا فرد، از جامعه تا جامعه و از زمان تا زمان دگرگون مي شوند. آمار ۱۴۰هزار زنداني در كشور كه اكثريت آنها (۵/۹۶درصد) را مردان ۲۶ تا ۳۹ سال تشكيل مي دهند. بالاترين علل جرايم مواد مخدر و سرقت گزارش شده و هر روز نيز رو به  افزايش است، چه نكته اي را در ذهن مجسم مي كند؟ آيا واقعاً همه آنها به دليل رفع گرسنگي و نيازهاي اساسي زندگي مرتكب جرم شده اند يا قايل نشدن سقفي براي رفاه  آنها را وادار به انتخاب راههاي خلاف نموده است؟ تغيير شرايط جامعه و بالا رفتن توقعات و احساس نيازها موجب مي شود افراد به نوعي تضاد دروني دچار شوند و يك وضعيت بي هنجاري در جامعه پديد آيد كه مي تواند زمينه ساز جرايم شود. با توجه به اين كه معمولاً در شرايط بحران اقتصادي نه از سطح نيازها كاسته مي شود و نه درآمدها بالا مي رود، به طور طبيعي برخي افراد به سمت راهكارهاي نامشروع و انحرافات اجتماعي سوق پيدا مي كنند. انحرافات اجتماعي گاه به دليل رفاه طلبي و گاه به دليل فقر بروز پيدا مي كنند. از سوي ديگر فقر نيز از بنيادي ترين مشكلات و ناهنجارترين دردهاي زندگي انسان به شمار مي رود كه با وجود پيشرفت و توسعه گسترده در زندگي بشري، از ميزان آن نه تنها كاسته  نشده بلكه بر طبق آمارهاي موجود در حال افزايش است. مشكلات فقر صرفاً منحصر به پيامدهاي اجتماعي نمي شود، بلكه اين مسأله اجتماعي زماني كه شدت پيدا مي كند، بسترساز انحرافات اجتماعي شده و انگيزه روي آوري به كجروي را افزايش مي دهد.
فقرا به دليل دگرگوني هاي وسيع در جامعه و موقعيت كهتر از جامعه جدا شده و فاصله مي گيرند و كم كم فرهنگ جديدي را كه با فرهنگ عموم جامعه متفاوت است، ايجاد مي نمايند كه عمده ترين ويژگي هاي اين فرهنگ در جامعه، عدم مشاركت در فعاليت هاي عمومي،  احساس انتقام گيري روابط ناسالم در خانواده و فقدان حمايت هاي لازم، ترك خانواده و... است.فرهنگ فقر مجموعه اي به هم پيوسته از ويژگي هاي خانوادگي، رفتاري، نگرش و شخصيتي است كه فقرا در طول زندگي خويش، در شرايط نامساعد مالي به آن عادت كرده اند و با آن سازگار شده اند كه حاصل اين مجموعه ارزش هاي فرهنگي است كه از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.فرهنگ فقر و فقر فرهنگي ريشه در وضعيت عيني جامعه و موقعيتهاي نابرابر در دسترسي به امكانات رفاهي دارد. اميد مي رود تحقق شعار عدالت محوري دولت نهم اين معادله را در جامعه دگرگون كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |