يكشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۹ - Jan 1, 2006
معاون پارلماني رئيس جمهور:
دولت در بودجه ۸۵ كسري ها را پاك مي كند
011703.jpg
ايسنا: معاون پارلماني و حقوقي رييس جمهور خبر داد، فردا لايحه دوفوريتي متمم بودجه سال ۱۳۸۴ تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود.
سيد احمد موسوي، معاون حقوقي و امور مجلس رييس جمهور افزود: دولت برخلاف ميل باطني خود ناچار به تقديم اين لايحه است؛ چرا كه به دليل غيرواقعي بودن، بخشي از درآمدها در سال ۸۴ تحقق نيافته است. از جمله مهم ترين دلايل عدم تحقق درآمدها، تحقق نيافتن اعتبار رديف مربوطه از محل واردات اتومبيل خارجي و نيز قيمت واقعي فروش ارز كه پايين تر از عدد پيش بيني شده در قانون بودجه سال ۸۴ است، مي باشد. هم چنين در سال هاي قبل يعني از سال ۸۰ به بعد، ما بدهي ها را به سال بعد منتقل كرديم و اين انتقال بدهي الان در سال ۸۴ متراكم شده است.
وي ادامه داد: ۵۰۰ ميليارد يارانه، ۵۰۰ ميليارد آموزش و پرورش، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد هم بازنشستگي و ايثارگران و پرستاران و ساير موارد ديگر به مبلغ فوق اضافه مي شود. با توجه به اين كه حدود ۴۶۰۰ ميليارد تومان از درآمدهاي دولت به دلايل فوق و هم چنين به دليل عدم صرفه جويي شركت هاي دولتي در هزينه هاي جاري شان در نيمه اول سال تحقق نيافته است، دولت چاره اي نداشته كه جهت پرداخت حقوق كاركنان خود در ماه هاي پاياني سال، لايحه متمم بودجه را تقديم مجلس نمايد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي نيز با فوريت اين لايحه را رسيدگي و تصويب كند تا در آستانه  سال جديد مشكلي براي پرداخت حقوق كاركنان نداشته باشيم.
موسوي سپس اظهار داشت: دولت و مجلس مصممند با واقعي كردن درآمدها و لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ و پيگيري جدي بر اجراي صحيح و كامل آن، بودجه  سال آتي به گونه اي تدوين و عملياتي شود كه در پايان سال آتي با كسري بودجه مواجه نباشيم و به اميد خدا، سياست دولت در بودجه ۸۵ عدم افزايش بودجه جاري بلكه كاهش آن است و اگر افزايش باشد، فقط در بودجه عمراني است. دولت در بودجه ۸۵ كسري ها را پاك مي كند و به صورت شفاف بودجه تنظيم و تدوين مي گردد. دولت از تمامي پيشنهادهايي كه براي صرفه جويي ارايه مي شود استقبال مي كند. بر همين اساس هم اينك جلسات متعددي با حضور روساي محترم جمهور و مجلس و تيم اقتصادي دولت و نواب رييس و چند نفر از نمايندگان مجلس برگزار مي شود تا بودجه  سال آتي بر پايه و محور توزيع عادلانه يارانه ها، كوچك سازي دولت، واگذاري شركت هاي دولتي طبق ضوابط، واگذاري سهام عدالت و نيز رعايت حداكثر صرفه جويي و جلوگيري از اسراف در دستگاه ها خصوصا شركت هاي دولتي، تنظيم شود.

روند تحقيق و تفحص هاي جاري در مجلس
ايسنا: مجلس شوراي اسلامي در راستاي اجراي وظايف نظارتي خود تحقيق و تفحص از تعدادي از دستگاه ها را مصوب و در دستور كار خود قرار داده است كه برخي از آنها پايان يافته، تعدادي درخواست مهلت براي ادامه كار داشته و برخي نيز هنوز مهلت شان به پايان نرسيده است.
قوه قضائيه
محمد دهقان عضو هيات تحقيق و تفحص از قوه قضاييه با بيان اين كه براي ارايه گزارش به صحن مجلس تا پايان سال وقت داريم، گفت: جلسات هيات مرتبا برگزار مي شود و تعداد زيادي سوال از قوه قضاييه طرح شده كه منتظر جواب آنها هستيم؛ اگر قوه قضاييه سوالات را جواب دهد، گزارش هيات هم بر اساس گزارشات مردمي و دستگاه هاي ديگر و هم بر اساس پاسخ هاي قوه قضاييه نهايي مي شود، ولي اگر قوه قضاييه جواب سوالات را ندهد، گزارش را بر اساس اطلاعاتي كه داريم تهيه و به مجلس ارايه مي دهيم.
وزارت نفت
محمد سعيد  انصاري رييس هيات تحقيق و تفحص از وزارت نفت نيز به خبرنگار ايسنا گفت: زمان تحقيق و تفحص به پايان رسيده بود، ولي تقاضاي تمديد مهلت كرديم كه از سوي هيات رييسه با ۴۵ روز تمديد زمان، موافقت شد و اميدوارم در اين مدت با جمع بندي اطلاعات، گزارش را براي ارايه به صحن علني مجلس نهايي كنيم.
وزارت ارتباطات
رمضان علي صادق زاده نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا در خصوص تحقيق و تفحص از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: طرح تحقيق و تفحص از اين وزارتخانه، پس از اعلام وصول توسط هيات رييسه، در نوبت رسيدگي و بررسي كميسيون صنايع قرار دارد كه فكر مي كنم يكي دو هفته آينده در كميسيون مطرح و براي آن راي گيري  شود و سپس نتيجه كار كميسيون براي آمدن به صحن در نوبت قرار مي گيرد.
سازمان خصوصي سازي
ايرج نديمي نايب رييس هيات تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي سازي نيز گفت: جلسه آتي اين هيات روز سه شنبه و در خصوص گرانفروشي هاي دولت برگزار مي شود. وي افزود: با توجه به اطلاعات جامعي كه در دست است، سازمان خصوصي سازي عملا با گران فروشي موجبات ورشكستگي يا متضررشدن بخش خصوصي را فراهم و ادامه فعاليت را براي آنها دشوار كرده است، به حدي كه بعضي مجموعه هاي ۵۰۰ ميليون توماني را تا ۵ ميليارد تومان فروخته است، لذا مردم از ما به عنوان نماينده شان انتظار دارند كه حقوق آنها را ايفاد كنيم.
سازمان مديريت و برنامه ريزي
سيدمحمد ميرمحمدي عضو كميته تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي هم با بيان اين كه آخرين جلسه اين كميته همين هفته برگزار مي شود، گفت: گزارش كميته آماده شده كه در آخرين جلسه مطرح و سپس براي بررسي به كميسيون مربوطه يعني اجتماعي ارجاع مي شود و بعد از آن به صحن علني مجلس خواهد آمد. وي افزود: گزارشي از تخلفات در زمينه آزمون ادواري، استخدام غيررسمي و نابرابري حقوق و دستمزد به كميته ارايه شده كه بعدا مطرح خواهد شد.
صنايع خودروسازي
احمد بزرگيان عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا در خصوص طرح تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور گفت: هيات تحقيق و تفحص مراحل پاياني كار خود را مي گذراند و اطلاعات لازم جمع آوري شده و زمينه براي ارايه گزارش نهايي به كميسيون صنايع و سپس به صحن علني مجلس در حال فراهم شدن است.
عملكرد شعب بانك هاي ايراني
در خارج از كشور
ايرج نديمي از طراحان طرح تحقيق و تفحص از عملكرد شعب بانك هاي ايراني در خارج از كشور گفت: اين طرح را به همراه فروزش نماينده زاهدان طراحي كرده ايم كه از سوي هيات رييسه اعلام وصول و به كميسيون اقتصادي ارجاع شده و ظرف يكي دو هفته آينده، كميسيون اقتصادي در خصوص اين طرح نظر مي دهد. وي ادامه داد: از نظر ما عملكرد شعب بانك هاي ايراني در خارج از كشور از جهات مختلف مديريتي، اداري، تسهيلاتي و وام دهي قابل پيگيري است.
آموزش عالي كشور
محمد استكي عضو كميته تحقيق و تفحص از آموزش عالي نيز گفت: اين كميته به چند بخش تقسيم شده و در زمينه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، دانشگاه آزاد و موارد ديگر كار مي كنند. وي افزود: تعداد كل دانشگاه و مراكز آموزش عالي ۲۰ هزار و سيصد است كه بر مبناي اعتبارات و فرصتي كه براي كار است، رسيدگي به تعدادي از آنها مدنظر است. نماينده اصفهان ادامه داد: كار هيات بررسي مراكز آموزش عالي تهران به پايان رسيده و به زودي كار هيات بررسي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي شهرستان ها و استان ها شروع مي شود كه با برنامه ريزي مدون كار مي كنند. استكي گفت: مذاكرات و جلساتي را با مسوولين دانشگاه هاي آزاد نيز داشته ايم و تيم ها مطالعاتي را روي بعضي واحدها كه مدنظر است شروع كرده اند.
وزارت ارشاد
جواد آرين منش رييس هيات تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم گفت: اين هيات ۱۱ عضو دارد كه به ۴ كميته تقسيم شده و هر كميته حوزه اي را مورد بررسي قرار مي دهد. آرين منش در پايان گفت: فكر مي كنم گزارش نهايي دو ماه ديگر آماده ارايه به صحن شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه به تهران سفر مي كند
011700.jpg
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه در ماه فوريه به منظور مذاكره درخصوص تكميل نيروگاه هسته اي بوشهر و پيشنهاد مسكو براي غني سازي اورانيوم ايران در خارج از خاك اين كشور به تهران سفر خواهد كرد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري آمريكايي به نقل از سرگئي نوويكوف، سخنگوي سازمان انرژي اتمي روسيه ادامه داد: مذاكرات سرگئي كرئينكو، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه در اين سفر بر تكميل نيروگاه هسته اي بوشهر كه روسيه در حال ساخت آن است، متمركز خواهد بود.اين سخنگو به آسوشيتدپرس گفت كه در ديدار رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه با مقامات ايراني «هم چنين درخصوص مسايل مربوط به پيشنهاد روسيه به ايران مبني بر انتقال برنامه غني سازي تهران به خاك روسيه مذاكراتي انجام خواهد شد.»

پاريس تهران را به اتخاذ تصميمات ضروري
در قبال پرونده هسته اي اش فراخواند
فارس: فرانسه اعلام كرد، تصميم ايران را براي بررسي پيشنهاد روسيه كه هدف از آن خارج كردن پرونده هسته اي ايران از بن بست است، مورد توجه قرار داده و از اين كشور مي خواهد هر چه سريعتر تصميمات لازم را براي ازسرگيري مذاكرات اتخاذ كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، دنيس سيمونو معاون سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت: «ما اعلام عمومي مقامات ايراني را كه آمادگي خود را براي بررسي جدي پيشنهادهاي روسيه نشان داده اند، مورد توجه قرار داده ايم.»
وي افزود: « زمان تنگ است و اين ايران است كه بايد تصميمات ضروري را براي ازسرگيري روند مذاكرات مطابق با درخواست هاي جامعه بين المللي اتخاذ كند.»

پيشنهاد روسيه به ايران براي همه طرفها معنادار است
فارس: يك مقام سابق شوراي امنيت ملي آمريكا گفت پيشنهاد مسكو براي غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه براي همه طرفها معنادار است.
«چارلز كوپچان» ، مدير امور اروپا در شوراي امنيت ملي آمريكا در دوران رياست جمهوري «بيل كلينتون» تأكيد كرد: «با اين پيشنهاد، ايران فناوري لازم براي توليد انرژي هسته اي را بدست مي آورد اما سوخت مورد نياز توسط روسيه تامين مي شود و بدين ترتيب ايران قادر به پيگيري منافع علمي و نيازهاي انرژي اش خواهد بود و در عين حال به نگرانيهاي آمريكا، اروپا، روسيه و ديگران درباره برنامه هسته اي اش خاتمه مي دهد.»
وي افزود: «ظاهرا ما در حال حركت به سوي نظامي هستيم كه در آن تعداد كمي از كشورها سوخت مورد نياز براي رآكتورهاي جهان را فراهم مي كنند.»

ايران به پيمان NPT وفادار بوده است
مهر: رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس آلمان گفت: آمريكا مدتها است گزينه نظامي عليه ايران را مدنظر دارد، اما اگر چنين حمله اي صورت گيرد، مساله ابعاد گسترده اي به خود مي گيرد و پيامدهاي ناشي از آن زيانبار است و نبايد گذاشت كه منطقه خاورميانه درگير يك مسابقه تسليحات اتمي شود.به گزارش شبكه هاي خبري ايالات متحده، روپرش پولنز در ادامه حل مساله اتمي ايران را به دادن تضمين هاي امنيتي از سوي آمريكا به جمهوري اسلامي گره زده و يادآور شده است كه واشنگتن بايد روشن سازد چه زماني و تحت چه شرايطي مي تواند تصويري در جهت بهبود روابط خود با تهران به دست دهد.طي چند روز اخير و در پي انتشار گزارشي از سوي روزنامه آلماني تاگس اشپيگل درمورد بررسي آمريكا جهت حمله به ايران، تني چند از سياستمداران آلمان نسبت به اين گزينه از خود واكنش نشان دادند كه يكي از آنها روپرشت پولنز رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس آلمان و كارشناس مسائل ايران است.رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس آلمان در ادامه مي افزايد:ايران در حال حاضر به پيمان منع گسترش جنگ افزارهاي اتمي وفادار است و اجازه مي دهد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به كنترل تاسيسات آن كشور دست زنند،اماهمزمان اتحاديه اروپا، آمريكا و روسيه مايلند كه نگذارند ايران وارد برنامه و روند چرخه سوخت اتمي شود؛به اين دليل روسيه پيشنهاد كرده است همراه با ايران به برپايي تاسيسات مشترك غني سازي اورانيوم در خاك خود دست زند.

رئيس جمهوري اجراي آزمايشي قانون
آيين دادرسي كيفري را تمديد كرد
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران قانون تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري را براي اجرا ابلاغ كرد.
در ابلاغيه شماره ۵۹۵۸۸ رئيس جمهوري به وزارت دادگستري ماده واحده اين قانون براي اجرا ارسال گرديده است.بر اساس اين ماده واحده از تاريخ تصويب اين قانون، مهلت اجراي آزمايشي قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب (در امور كيفري) مصوب۱۳۷۸براي مدت دو سال ديگر تمديد مي گردد.تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري سيزدهم آذرماه۱۳۸۴در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ۲۳/۹/۸۴به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

شوراي نگهبان طرح تسهيل ازدواج جوانان را تأييد كرد
فارس: شوراي نگهبان نسبت به يك مصوبه مجلس و يك مصوبه هيأت وزيران اظهار نظر كرد و آنها را مغاير موازين شرع و اصول قانوني اساسي ندانست.طرح تسهيل ازدواج جوانان مصوب مجلس شوراي اسلامي و اساسنامه صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك مصوب هيأت وزيران در آخرين جلسه شوراي نگهبان بررسي شد و با توجه به اصلاحات به عمل آمده در آنها مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

طرح صيانت از خبرنگاران تهيه و ارائه مي شود
ايرنا: رئيس كميته هنر و رسانه هاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از تهيه طرح جامع صيانت از خبرنگاران خبر داد.سعيد ابوطالب افزود: سعي مي كنيم براي تسريع در بررسي، اين طرح با يك فوريت ارايه شود.وي موضوعاتي نظير تاسيس بيمه ويژه خبرنگاران و حمايت هاي حقوقي از خبرنگاران را از مسايل مطرح شده در اين طرح عنوان كرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد:پيش نويس اين طرح در دست تهيه است و بايد رايزني هاي ابتدايي با اعضاي كميسيون فرهنگي در اين خصوص صورت گيرد.
نماينده تهران با انتقاد از عدم حمايت حقوقي از خبرنگاران، گفت:خبرنگاران كشور به حمايت رسانه اي و افكار عمومي نياز دارند تا با انگيزه بيشتري به عرصه هاي خبري وارد شوند.

شريعتمداري :عملكرد صدا و سيما در پوشش
خبري دولت مثبت است
مهر : مديرمسئول روزنامه كيهان انعكاس اخبار قوه مجريه را يك وظيفه رسانه اي و حرفه اي عنوان كرد و گفت: عملكرد صدا و سيما در پوشش اخبار و اطلاع رساني از عملكرد دولت، مثبت و قابل قبول بوده است.حسين شريعتمداري درخصوص اخباري مبني بر كم كاري و كارشكني برخي رسانه ها در انعكاس اخبار و فعاليت هاي دولت گفت: نكته قابل توجه در اين زمينه نحوه اطلاع رساني خود دولت است كه بايد اقدامات انجام شده خود را به افكار عمومي اعلام كند و درباره آن توضيحات كامل را بدهد كه در اين صورت كار رسانه و دولت در كنار هم مي تواند به انعكاس بيشتر عملكرد دولت كمك كند.وي تصريح كرد: متاسفانه برخي رسانه ها ممكن است به دليل ناهمخواني سياسي كه با دولت دارند از انعكاس اين اخبار خودداري كنند يا احيانا آن را با تمامي دامنه خبري منعكس نكنند.شريعتمداري عملكرد دولت در تعامل با رسانه ها را محسوس خواند و افزود: دولت، دولت جديدي است و اعضاي آن هم عمدتا جديد هستند و تلاش دولت براي تعامل با رسانه ها را مي شود به طور محسوس ديد، اما اينكه اين تلاش به نقطه مطلوب رسيده باشد، بايد بگويم هنوز در نقطه مطلوب قرار ندارد.مدير مسئول كيهان نحوه پوشش خبري صدا و سيما از عملكرد دولت را مثبت ارزيابي كرد و گفت: صداو سيما يك رسانه ملي است و بايد در خدمت ملت باشد و از آنجا كه دولت، دولتي مردمي و برخاسته از ملت است، طبعا اخبار و گزارش آن در صدا و سيما بايد انعكاس خوبي داشته باشد و من احساسم بر اين است كه عملكرد صدا و سيما در پوشش اخبار و اطلاع رساني از عملكرد دولت، عملكرد مثبتي بوده است.

كريمي راد: تهيه لايحه جرم سياسي در دستور
كار قوه قضائيه قرار دارد
ايسنا: وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه گفت: تهيه لايحه جرم سياسي به جد در دستور كار قوه قضائيه قرار دارد و منتظر پاسخ مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيم تا مانعي براي ارائه اين لايحه وجود نداشته باشد. با اين اقدام زمينه ارائه و سير تصويب لايحه جرم سياسي انجام خواهد شد.
جمال كريمي راد درباره لايحه تشكيل پليس قضايي، اظهار داشت: منتظر مطرح شدن اين لايحه در صحن علني مجلس هستيم و به نمايندگان هم اعلام كرديم كه اگر به كليات لايحه تشكيل پليس قضايي راي  دهند ما در پيگيري جزئيات در كميسيون هاي مختلف آمادگي داريم كه موارد و نظراتي كه سازنده باشد را در لايحه لحاظ كرده يا اصلاحات لازم را به عمل آوريم تا شاهد تصويب قانوني همه جانبه در اين زمينه باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |