يكشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۴
ساخت قوي ترين ماهواره جاسوسي دنيا در هاله اي از ابهام
چشم ۲۵ ميليارد دلاري
عميد نمازي خواه
005604.jpg
روزنامه لوس  آنجلس تايمز در تاريخ ۱۸ مارس سال ۲۰۰۱ ميلادي گزارشي از يك پروژه سري جاسوسي به چاپ رساند. اين گزارش حاكي از ساخت جديدترين ماهواره جاسوسي آمريكا بود كه قرار بود با بودجه باورنكردني ۲۵ ميليارد دلاري ساخته شود.
با تشكيل كنسرسيومي از چند تيم هوافضايي و گردهمايي مهندسين تراز اول از سراسر آمريكا، ساخت عظيم ترين ماهواره جاسوسي دنيا آغاز شد. پروژه با بهره برداري از پيشرفته ترين فناوريهاي علمي در حدود ۲۰ سال زمان مي برد.
گروهي به نام «ان. آر.او» به محض آغاز قرن بيست ويك با اهداف بلند مدت، ديده باني فضايي و ايجاد تحول در امور شناسايي، مسئوليت هدايت و مديريت پروژه را بر عهده گرفت.
اين ماهواره جاسوسي، پس از ساخت مي تواند برتري اطلاعاتي خود را چه در هنگام جنگ يا صلح حفظ كند و سريع ترين عكسها را از نقاط مختلف دنيا بگيرد.
در بسياري از موارد، اين ماهواره اطلاعاتش را به كشورهاي ديگر مي فروشد و درواقع جديد ترين چشم بين المللي در فضاست كه البته با توجه به خصوصيات و سياست هايي كه از كشور آمريكا مي شناسيم، تنها اطلاعات معمولي را به ديگران مي فروشد. تحليلگران مي گويند: اين برنامه چندين دهه است كه تحت بررسي قرار دارد و هم اكنون به صورت جامع ارائه شده است.
اين ماهواره جاسوسي در مدارهاي ارتفاع بالا قرار خواهد گرفت و سيستم هاي شناسايي كشورهاي ديگر به سختي موقعيت آن را رديابي خواهند كرد، زيرا در مواردي كه به دور زمين مي گردد، تمام ماهواره هاي جاسوسي كشورهاي ديگر در مدارهاي پايين تر از آن قرار دارند.
با توجه به تجهيزات خاصي كه در اين ماهواره تعبيه شده، مي تواند خود را به سرعت به نقاط مختلف زمين برساند و عكس هاي ارزشمندي از انواع تسليحات و پايگاه  هاي نظامي كشورهاي ديگر بگيرد و از همه جالب تر توانايي عكسبرداري و فيلمبرداري در انواع گوناگون آب و هوايي است. مسئولان رسمي از پاسخگويي به بسياري از سؤالات سر باز زده اند و آقاي راجر رابرتز مدير يكي از بخش هاي شركت بوئينگ با اشاره بسيار كوچكي، وسعت پروژه را نشان داده و مي گويد: براي كارهاي ابتدايي و تكميل اين پروژه احتياج به پنج هزار مهندس، تكنسين و برنامه نويس كامپيوتري است تا در پنج سال آينده پروژه پيش رود.
اين آمار تنها افرادي است كه در تحقيقات و موارد ابتدايي لازم هستند و گروه گردآوري آن نيز خود مقوله جالبي است. به عنوان مثال هزاران نفر از كاركنان شركت سيستم هاي ماهواره اي بوئينگ و نيز ۱۹۰۰ نفر از كارمندان شركت ماركوني در سن ديگو نيز عضو اين آمار هستند.
پرتاب اين ماهواره احتياج به راكتهاي جديدي دارد و گروه هاي گوناگوني اين مسئوليت را برعهده خواهند داشت. آقاي جان پايك يكي از مشاورين نظامي ايالت واشنگتن معتقد است كه ساخت اين ماهواره جاسوسي براي ۲۰ هزار نفر اشتغالزايي خواهد داشت.
بسياري از مسئولين ايالات ديگر آمريكا گفته اند كه ما اطلاعات بسيار اندكي در مورد اين طرح داريم.
سخنگوي مؤسسه تجارت و تكنولوژي كاليفرنيا گفت: من فكر نمي كنم كه مردم هيچ اطلاعاتي از وسعت اين پروژه داشته باشند. حتي دفتر بين المللي شناسايي نيز از دادن اطلاعات سر باز زد و يك سال پيش در برخي از روزنامه ها خبري را در چند لحظه به اين مفهوم توضيح داد: شركت بوئينگ قرارداد بزرگي را براي ساخت ماهواره اي نسل جديد با دولت به امضا رساند.
يكي از تحليلگران نظامي آمريكا، آقاي تامسون نظر جالبي دارد: اين پروژه به قدري سري است به طوري كه حتي افراد و كاركنان خود اين ماهواره هم اطلاعات و بينش كاملي از آن ندارند.
ماهواره هاي جاسوسي بسياري هم اكنون در مدارهاي گوناگون در حال چرخشند، ولي اين ماهواره با آنها تفاوتهاي بسياري خواهد داشت. ماهواره هاي كنوني با صرف هزينه ۱ ميليارد دلار و با وزن ۱۵ تن تنها در ۱۸ ماه ساخته مي شود، در صورتي كه اين پروژه جديد ۲۵ ميليارد دلار هزينه دربرخواهد داشت.
ماهواره هاي جاسوسي كه در مدارهاي زمين قرار دارند، همواره در حال گردش هستند و از نقاط گوناگون زمين عكسبرداري مي كنند. هر چه ارتفاع اين مدارها كوتاه تر باشد، اين ماهواره ها مدت كوتاه تري را از نقاط زمين مي توانند مورد بررسي قرار دهند. به همين دليل ارتفاع مداري ماهواره جديد بسيار بيشتر از ماهواره هاي ديگر است و مي تواند مدت زمان بيشتري مناطق زمين را زير نظر بگيرد و از طرف ديگر ماهواره هاي جاسوسي كشورهاي ديگر نمي توانند آن را رديابي كنند.
بهترين ماهواره هاي جاسوسي تنها حدود ۱۰ دقيقه روي مناطق مختلف تمركز مي كنند، ولي ماهواره جديد دو برابر زمان ماهواره هاي ديگر قدرت تفحص دارد و به جز ميزان زمان در حدود ۲۰ برابر عكسهاي بيشتري از زمين مي گيرد.
سازمان جاسوسي آمريكا دو ماهواره مجهز در مدار دارد: يكي به نام كيهول كه قادر به عكسبرداري و گرفتن عكسها توسط اشعه مادون قرمز است و ديگري به نام «اندازه اتوبوس مدارس» يا لاكروس كه مي تواند در هواي ابري و تاريك نيز عكسهاي واضحي از زمين بگيرد. پروژه ساخت ماهواره جديد توسط شركت بوئينگ از هر دو نوع فناوري استفاده خواهد كرد.
احتمال پرتاب اين ماهواره در سال ۲۰۰۵ بود، ولي تاكنون هيچ گزارشي مبني بر پرتاب مخابره نشده است.
يكي از نكات جالب توجه، بودجه سالانه شركت ان. آر.او است. شركت ان آراو در سال ۱۹۶۰ تأسيس شد كه وظيفه ساخت و تحقيقات ماهواره  هاي جاسوسي را داشت و سالانه تنها ۶ ميليارد دلار بودجه به آن تعلق مي گرفت، در صورتي كه هم اكنون مديريت ساخت يك ماهواره جاسوسي ۲۵ميليارد دلاري را دارد.
وضعيت بودجه و اشتغالزايي پروژه مانند پروژه مانهتن آمريكاست كه هدف از آن ساخت بمب اتم بود و در قبال آن ۱۲۵ هزار نفر شاغل شدند و حدود ۲۰ ميليارد دلار هزينه شد.
پروژه ماهواره جديد نيز مانند آن است، زيرا در حدود ۲۰ سال به طول مي انجامد كه هر سال يك ميليارد دلار هزينه خواهد شد و ۵ ميليارد دلار نيز هزينه ساخت و پرتاب آن به فضا است. سخنگوي شركت ان. آر.او اعلام كرد: اين بزرگترين و پرخرج ترين پروژه جاسوسي دنياست كه تاكنون ديده شده است.
اولين ماهواره هاي جاسوسي آمريكا در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد كه اكثر آنها توسط شركت لاكهيد مارتين ساخته و پرتاب شد. به عنوان مثال نخستين ماهواره جاسوسي و شناسايي آمريكا به نام كورونا در شمال كاليفرنيا پرتاب شد كه ساخت آن نيز باعث اشتغالزايي ۳۰ هزار نفر شد.
پروژه ساخت چشم فضايي درواقع از سال ۱۹۹۹ شروع شد. هنگامي كه شركت ان آر او از گروه هاي متخصص دعوت كرد تا بهترين طرح هاي خود را مبني بر ساخت نسل جديد ماهواره هاي جاسوسي ارائه دهند و احتمالاً نتيجه آن طرح ها و تجمع تكنولوژيهاي ديگر باعث ساخت جديد  ترين ماهواره آينده خواهد شد. متأسفانه همان طور كه در طول اين مقاله به وضوح ديده شد، امتناع مسئولان آمريكايي از دادن كوچكترين اطلاعات مربوط به آن است و تمامي آمارهاي ديگر تنها نشان دهنده ميزان لازم مهندسان، بودجه لازم يا وضعيت اشتغالزايي است. ولي مطمئناً بايد در دهه بعد منتظر قوي ترين جاسوس فضايي دنيا باشيم.

تازه ها
فيتواسترول ها چيستند؟
دكتر مريم باقرنژاد
مولف اين مقاله خانم مريم باقرنژاد است كه تحصيلات پزشكي را در دانشگاه پزشكي پاريس تمام كرده و موفق به دريافت ديپلم تخصصي «تغذيه و رژيم» از دانشگاه پزشكي پاريس شده و از سال ۱۳۸۱ مسئول قسمت بيماران و بستري روز در حاشيه پاريس و همچنين پزشك «مراجع» شهرداري كلامارت در حومه پاريس است.
آن چه در پي مي آيد مقاله اي است كه وي در ارتباط با فيتواسترول ها نوشته و در اختيار همشهري قرار داده است.
آيا مشكل كلسترول خون را مي شود با مصرف كره و ديگر لبنيات حل كرد؟
فيتواسترول ها و ديگر تركيبات آنها، موادي هستند كه به طور طبيعي در گياهان وجود دارند. اين ها تركيباتي مشابه كلسترولند، كه مي توانند در جذب كلسترول اختلال ايجاد كنند و ميزان كلسترول خون (L.D.L) را كاهش دهند.
بين سال هاي ۱۹۷۶-۱۹۵۲ بيش از ۱۰۰ مقاله در اين مورد به چاپ رسيد كه طي آن بر روي ۱۸۰۰ بيمار با مشكلات كلسترول آزمايش شده و اين مقالات اثر كاهش كلسترول خون را به وسيله اين فيتواسترول ها نشان دادند. در سال ۱۹۷۰ تحقيقات بيشتري بر روي ميزان لازم اين مواد انجام شد. نتيجه گيري اين تحقيقات نشان داد كه ۵/۱ تا ۳ گرم از اين فيتواسترول ها مي تواند بين ۱۰ تا ۲۰% كلسترول خون را كاهش دهد.
از سال هاي ۱۹۸۰ متوجه شدند كه تركيب هيدروژنه يعني فيتواستانلها باعث اختلال بيشتري در جذب كلسترول شده و براي كاهش كلسترول بد خون بهتر است.
سال ۱۹۹۵ مارگاريني اشباع شده از فيتواسترول ها و
فيتواستانلها در اروپا و چند كشور ديگر به بازار آمد كه استفاده ۲۰ گرم روزانه از آن به مدت ۲۱ روز باعث كاهش ۱۰ تا ۱۴% كلسترول بد خون مي شود و در ميزان كلسترول خوب (H.D.L) و ميزان تري گليسريد تغييري ايجاد نمي كند.
در حال حاضر به صورت  آزاد تقريباً در تمام فروشگاه هاي مواد غذايي كشورهاي اروپايي و چند كشور ديگر «مارگارين، شير، ماست، پنير و...» اشباع شده از فيتواسترول ها و فيتواستانلها وجود دارند.
سازمان علوم غذايي اتحاديه اروپا (S.C.F) اين مواد را بدون ضرر براي انسان شناخته، ولي به علت اثر منفي آن بر روي بعضي از ويتامين ها (ويتامين A و ويتامين E) توصيه مي كند كه بيشتر از ۳ گرم در روز از اين مواد استفاده نشود (كاهش ميزان اين ويتامين ها به وسيله فيتواسترول ها بسيار ناچيز است).
بايد توجه داشت كه كاهش زياد كلسترول خود براي بدن مضر است، چرا كه كلسترول يك ماده بسيار لازم براي تركيبات سلولهاست و به همين علت بانوان باردار و شيرده و همچنين كودكان نبايد از مواد اشباع شده از فيتواسترول ها و فيتواستانلها استفاده كنند. در سنين بالا هم كاهش بيش از حد كلسترول خون نشانه سوء تغذيه و در نتيجه يكي از عوامل كاهش طول عمر است.
پزشك معالج مي تواند با در نظر گرفتن ديگر عوامل ريسك ناراحتي هاي قلبي و عروقي از جمله ديابت، سيگار، بيماري هاي ارثي و... حد ميزان كلسترول بد (L.D.L) خون را مشخص كند و اگر لازم باشد با رژيم غذايي كم چربي، دارو و استفاده از مواد اشباع شده از فيتواسترول ها يا فيتواستانلها، كلسترول بد خون را كاهش دهد.
تحقيقاتي كه راجع به فيتواسترول ها تا به امروز انجام شده، مانند هزاران تحقيقات ديگر در ارتباط با تأثير تغذيه سالم بر روي جلوگيري از امراض مختلف قلبي عروقي، سرطان ها،... ما را به يك نتيجه مي رساند كه بهترين رژيم غذايي،مصرف سبزيجات، گياهخواري همراه با مصرف كمتر گوشت قرمز و بيشتر گوشت سفيد به ويژه ماهي مي باشد.
فيتواسترول ها به مقدار مختلف در گياهان وجود دارند:
روغن ها
۱۰۰ گرم روغن ذرت ۱۳۶۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم روغن كنجد ۱۲۱۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم روغن آفتابگردان ۴۱۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم روغن انگور ۳۵۰ ميلي گرم فيتواسترول
۱۰۰ گرم روغن زيتون ۳۱۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
دانه ها و گردوها
۱۰۰ گرم دانه كنجد ۵۹۷ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم دانه آفتابگردان ۴۵۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم بادام خشك ۱۲۵ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم بادام هندي ۱۳۵ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۱۰۰ گرم گردوي خشك ۱۸۶ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
ميوه جات و سبزيجات
۲/۱ استكان كاهو ۱۱ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۲/۱ استكان گل كلم ۹ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
۲/۱ استكان گوجه فرنگي ۷ ميلي گرم فيتواسترول دارد.
نصف گريپ فروت ۲۰ ميلي گرم فيتواسترول دارد.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |