سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۱ - Jan 3, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
با دو كس جدال مكن: با شخص عاقل بردبار، و با شخص نادان و كم عقل. زيرا اولي بر تو چيره مي شود و دومي تو را مي آزارد.
جامع السعادات ج ۲ ص ۲۸۵
امروز با حافظ
خروش و ولوله در جان شيخ و شاب انداز
بيا و كشتي ما در شط شراب انداز
كه گفته اند نكويي كن و در آب انداز
مرا به كشتي باده درافكن اي ساقي
۹ كشور با ۱۲ نمايش در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند
ايرنا: اسامي ۱۲ نمايش  از ۹ كشور خارجي  منتخب  براي  حضور در بخش  بين الملل  بيست و چهارمين  جشنواره  تئاتر فجر اعلام  شد.اين  تعداد نمايش  ازميان  ۱۵۰ نمايش  ارسالي  از ۵۵ كشور جهان  براي  شركت  در جشنواره  بين المللي تئاتر فجر انتخاب  شده  است .
برپايه  اين  گزارش ، جاده  به  كارگرداني  عليرضا كوشك  جلالي  از آلمان ، درانتظار گودو به  كارگرداني  دوشان  يووانوويچ  از اسلووني ، نفوذ مدوسا به كارگرداني  آئيكو يوهانز از مجارستان ، يوري  سام  به  كارگرداني  آندره  ليپوس از اسپانيا، بامبا ۸ به  كارگرداني  ليس  ون  كليج  از هلند، شكم  نهنگ  به كارگرداني  كريستينا كاستريلو از سوييس  از جمله  نمايش هاي  حاضر در بخش  بين الملل  جشنواره  تئاتر فجر هستند.
شيطان  با سرشاخ  طلايي  به  كارگرداني  ديتر كومل  از آلمان ، كاغذ بازي  به كارگرداني  يوهانتر والكمن  از آلمان ، باغ  آلبالو به كارگرداني  ويكتورگولنچكو از روسيه  و يوهانا به  كارگرداني  آينا گرونا از آلمان  از ديگرنمايش هاي  خارجي  آماده  اجرا در جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر هستند.
دراين  گزارش  با اشاره  به  احتمال  افزايش  نمايش هاي  بخش  بين المللي  جشنواره تئاتر فجر، آمده  است : همچنين  نمايش هاي  صخره هاي  آبي  به  كارگرداني  ايزومي اشيزاوا محصول  مشترك  روماني  و ژاپن  واسب ها خاكستر مي بارند به  كارگرداني علي  راضي  و محصول  مشترك  فرانسه  و ايران  نيز در بخش  بين الملل  اين  جشنواره اجرا مي شوند.
بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر سوم  تا ۹ بهمن  ماه  امسال در تهران  برگزار مي شود.

كانادايي ها جام جهاني در جواديه را مي خوانند
012030.jpg
فارس: رمان «جام جهاني در جواديه» كه در سال هاي گذشته مورد توجه نوجوانان كتابخوان قرار گرفته بود، در كانادا منتشر مي شود.
رمان «جام جهاني در جواديه» را كه آخرين اثر منتشر شده «داوود اميريان» است، يك ايراني مقيم كانادا به نام كيوان افروغ خوانده و قصد چاپ آن را با شمارگان بالا در كانادا دارد.
اميريان خود در اين باره مي گويد: «ما كه چيزي به اسم كپي رايت نداريم، اما آقاي افروغ زنگ زدند و اجازه چاپ آن را گرفتند. از من هم دعوت كردند تا بعد از عيد براي جشن رونمايي كتاب به كانادا بروم.»
اميريان نويسنده اي است كه او را با كارهايي چون «رفاقت به سبك تانك» ، «دوستان خداحافظي نمي كنند» ، «مرد بهاري» و... شناخته ايم. مهمترين تفاوت «جام جهاني در جواديه» با ديگر كارهاي اميريان اين است كه ماجراي اين رمان امروزي است.
حوادث كتاب در يك تابستان اتفاق مي افتد. «آلكس هيوارد» (يكي از شخصيت هاي رمان) فرزند سفير كانادا در تهران است. سياوش يكي از بچه هاي محله جواديه كه زبان انگليسي اش هم خوب است، به آلكس فارسي ياد مي دهد. آلكس، ماجراي يك دوره مسابقه فوتبال را در جواديه از زبان سياوش مي شنود و يك تيم از بچه هاي كانادايي را براي مسابقه معرفي مي كند؛ اما كار به همين جا ختم نمي شود...تيم هايي از كشورهاي ديگر هم از راه مي رسند و به تدريج يك جام جهاني كوچك در جواديه پا مي گيرد، به نام «جام دوستي» ...
رمان «جام جهاني در جواديه» در سال ۱۳۸۳ با ۳۳۰۰ نسخه و قيمت يك هزار و هشتصد تومان منتشر شد. اين رمان ۲۷۱ صفحه دارد.

نسل تازه تارنوازان ايراني مي نوازند
گروه ادب و هنر: با همكاري داريوش طلايي نوازنده تار و سه تار و رديف دان، جشنواره غيررقابتي تارنوازان جوان در روزهاي ۱۵ و ۱۶ دي در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري اين جشنواره به مانند جشنواره پيانونوازان جوان در سال گذشته، درپي معرفي نسل تازه اي از نوازندگان جوان زير ۲۸ سال به جامعه موسيقي سنتي است. بر همين بنيان در اين جشنواره به برخي از نوازندگاني كه پيش از اين در جشنواره هاي موسيقي جوان نيز صاحب عنوانهاي برتر شدند، فرصت داده مي شود تا با اجراي خود، توانايي ها و قابليت هاي تارنوازي و آموزش هاي فراگرفته در اين عرصه را در معرض قضاوت عمومي بنهند.
همين گزارش حاكيست كه در شب اول بهاره فياضي در دستگاه ماهور، حسين عمادي در اصفهان و سياوش ايماني در ابوعطا و اصفهان مي نوازند و در شب دوم امير پويان بيگلر در دستگاه سه گاه، فراز انتصاري در ابوعطا و بابك راحتي در دستگاه  همايون خواهند نواخت.

۹ فيلم كوتاه خارجي جشنواره اعلام شد
012033.jpg
ايرنا: اسامي  آثار كوتاه  خارجي  بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر اعلام  شد.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  جشنواره ، ۹ فيلم  كوتاه  خارجي  به همراه  سه  اثر ايراني  در تركيب  بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  فجر جاي گرفتند.
فيلم هاي  دشمنان  از پيتر نواك  (آلمان )، شكارچي  انرژي  ساخته  آلبرت آريزا(اسپانيا)، نور در سايه  از جان  رينا، الكساندروس  كونستانتارياس  و گالكو پاريزگر محصول  انگلستان  از آثار خارجي  اين  بخش  هستند.
همسطح  چشم  از گئورگه  اوه شيالي  (گرجستان )، بسته  ساخته  كامليا(سوئد)، باران  مي بارد به  كارگرداني  هوالگر ارنست  (آلمان )، چرخشي  به  گذشته ساخته  برايان  اومالي  و ده  پله  ساخته  براندان  مالدوني  و لوكا ازآدرين  ميچل  لونگ  محصول  ايرلند ديگر عناوين  آثار خارجي  حاضر در جشنواره  به شمار مي روند.
اسامي آثار كوتاه  ايراني  حاضر در بخش  بين الملل  جشنواره  فجر بزودي  اعلام مي شود.
بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از ۳۰ دي  تا ۱۰ بهمن ماه  در تهران  برگزار مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مرگ شبهاي پرتقالي
بازتاب: آخرين برنامه شب هاي پرتقالي با موضوع مرگ و غسالخانه با واكنش مثبت افكار عمومي روبه رو شده است. در آ خرين برنامه شب هاي پرتقالي كه به صورت متفاوت از برنامه هاي كليشه اجرا شد تعدادي از غسال هاي بهشت زهراي تهران، كه به شست و شوي جنازه مي پرداختند، به همراه يكي از كساني كه دچار مرگ موقت مغزي شده بود، نكات جالبي را درباره پديده مرگ و واكنش انسان ها به اين مسئله مطرح كردند.
پنگوئن هاي تركمنستان
ايسنا: اين روزها بيشتر كشورها به دنبال تنوع و جذابيت هاي صنعت توريسم هستند،  از اين رو كشور تركمنستان نيز مي خواهد مسافران داخلي و خارجي را به وسط يكي از گرم ترين بيابان هاي خود بكشد. به گزارش يك وبلاگ نويس قرار است رئيس جمهور تركمنستان، چندين ميليون دلار خرج كند تا يك محوطه پر از يخ را در وسط بيابان قراقروم تاسيس كند تا از ده ها پنگوئن نگهداري كنند.
سربازان و جنگ
ايسنا: جنگ ويتنام اولين جنگي بود كه شبكه هاي تلويزيوني زيادي در جهان به آن پرداختند. اكنون جنگ عراق تبديل به يكي از اصلي ترين موضوعات وبلاگ هاي مردم جهان بخصوص وبلاگ هاي سربازان آمريكايي شده است. اكنون بسياري از سربازان وبلاگ نويس در آمريكا، موسوم به Milblogger (وبلاگ نويسان نظامي)، خاطرات دوران جنگ خود را در وبلاگ خود به ثبت مي رسانند.

بهارستان
بنده حق
آورده اند كه زاهدي در روزگار گذشته در صومعه اي صد سال عبادت كرد، بعد از آن هوا بر وي غلبه كرد و معصيتي بر وي برفت. آنگه خواست كه به سر ورد خود باز آيد.
چون قدم در محراب نهاد، شيطان گفت: اي مرد شرم نداري كه چنين كار كني و آنگه به حضرت جلال حق حاضر آيي؟ خواست كه او را از رحمت نوميد كند. ندايي شنيد كه:  اي بنده تو آن مني و من آن توام.
روح الارواح في شرح اسماءالملك المفتاح
اثر شهاب الدين سمعاني

روشي براي حمايت از آثار دفاع مقدس
مهر : بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس خراسان براي چاپ آثار نويسندگان اين استان از آنها حمايت مي كند.
به گزارش روابط عمومي بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس اين بنياد از ۱۱۵ عنوان كتاب در هفته دفاع مقدس حمايت كرد كه ۱۲عنوان از اين كتابها توسط اين بنياد در استان خراسان حمايت شد و هم اكنون نيز اين بنياد آمادگي حمايت ازسه اثرديگر را تاپايان سال داراست.
نحوه حمايت بنياد، خريد يك سوم اثر از ناشر و پرداخت حق تاليف به مولف است كه در اين برنامه ناشر دغدغه برگشت هزينه را ندارد و مؤلف نيز دو حق تاليف ( ناشر - بنياد حفظ آثار) دريافت مي كند.كتاب هايي كه تاكنون مورد حمايت اين سازمان قرار گرفته است، عبارتند از ققنوس اثر قاسم رفيعا، تاك نشان اثر صفيه خدامي، گل عرش اثر سعادتمند، افلاكيون خاكي اثر علي اكبر نخيئي، نگين تخريب اثر جعفر آبادي، لحظه هاي بي عبور اثر سوسن يغمايي، كاش با تو بودم اثر رؤيا حسيني، گل سرخ اثر معدوليت و حامد غفاريان و... است.

مهين اسكويي هنرمند پيشكسوت تئاتر درگذشت
گروه ادب و هنر: مهين اسكويي، بازيگر و كارگردان تئاتر شامگاه يكشنبه در بيمارستان پاستور نو درگذشت.
اسكويي به دنبال بيماري طولاني مدت خود مدتها در بخش ICU اين بيمارستان بستري بود و حدود ۲ ماه بود كه هوشياري خود را از دست داده بود.مهين اسكويي متولد ۱۳۰۹ و فارغ التحصيل كارگرداني و بازيگري تئاتر از روسيه بود.
او از جمله بنيانگذاران و فعالان گروه تئاتر «آناهيتا» و از جمله افرادي بود كه سيستم بازيگري استانيلاوسكي را در ايران رواج دادند.
اسكويي، نخستين زن هنرمندي بود كه در نمايش «خانه عروسك» نوشته هنريك ايبسن در نقش نورا بازي كرد.وي همچنين نمايش هايي همچون «خانه عروسك» ، «لورا» ، «باغ آلبالو» ، «سه خواهر» و «دايي واينا» را كارگرداني كرد.اسكويي كه سابقه ۲۵ سال تحقيق و پژوهش درتئاتر را داشت چندي پيش با همراهي ناصر حسيني كتاب «آخرين درس بازيگري» نوشته كنستانتين استانيلاوسكي را ترجمه كرده بود.
آخرين نقش آفريني او در تئاتر به سال ۵۷ برمي گردد كه در نمايش «سه خواهر» به ايفاي نقش پرداخت.

كوتاه از هفت هنر
فيلمخانه: فيلم عمليات نيم روز ساخته «الويس گيلبرت» امروز در برنامه فيلمخانه ملي ايران به نمايش درمي آيد. اين فيلم محصول سال ۱۹۷۵ انگليس است.
موسيقي:  دومين جشنواره موسيقي نسل نو ۱۵ و ۱۶ دي در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
در اين جشنواره ۶ نوازنده جوان تار كنسرت تكنولوژي تار را اجرا مي كنند.
قلم زرين:چهارمين جشنواره قلم زرين تيرماه سال آينده از طرف انجمن قلم ايران همزمان با روز قلم برگزار مي شود. از نويسندگان و ناشران دعوت شده است ۳ نسخه از آثار خود را تا ۲۰ فروردين به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
شعر دفاع مقدس: انجمن شعر دفاع مقدس با حضور و مشاركت شاعران صاحب نام كشور تا پايان دي ماه فعاليت خود را آغاز مي كند. محمود اكرامي فر، حسين ابراهيمي، هادي منوري، علي طلوعي، مجيد نظافت و جلال كياني هيأت موسس انجمن هستند.
داستان مي ني مال: نمايشگاه داستان هاي مي ني مال ۱۴ و ۱۵ دي در مشهد برگزار مي شود. اين نمايشگاه در نگارخانه ميرك از ساعت ۹ تا ۲۰ داير است.
تقدير از اكبر رادي: در مراسم اختتاميه جشنواره منطقه اي تئاتر دانشگاهي شمال با اهداي تنديس به اكبر رادي از اين نمايشنامه نويس تقدير مي شود. اين مراسم روز پنج شنبه ۱۵ دي برگزار خواهد شد.
نمايشگاه عكس: نمايشگاه عكس معاصر ايران اسفند ماه در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود. اين در حالي است كه از برگزاري دو سالانه عكس هيچ خبري نيست و دوره پيشين اين دوسالانه با وقفه اي هشت ساله برگزار شد.
آئين عاشورايي: بازبيني نمايش هاي شهرستاني دومين همايش آيين هاي عاشورايي از ۱۵ دي آغاز مي شود. اين همايش از ۱۶ تا ۲۰ بهمن همزمان با ايام محرم در مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.
مهر: فرهنگنامه امام زمان (عج) به قلم مجيد ملامحمدي- شاعر و نويسنده معاصر، براي نوجوانان مكتوب مي شود.
فرهنگنامه امام زمان (عج)  از بيش از هشتاد مدخل انتخاب شده و در رابطه با زندگي حضرت، ياران ايشان و مسائل مربوط به انتظار و ظهور امام مهدي (عج) است.
سومين نشست گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي با موضوع «شيوه هاي جديد نقد ادبي:  مطالعات فرهنگي» و با سخنراني دكتر حسين پاينده در تالار اجتماعات ساختمان مركزي شهر كتاب واقع در خيابان حافظ شمالي برگزار شد.

اصل مطلب
ابوالفضل زرويي نصرآباد
در لوازم جانبي رياست فرمايد
اين رياست كه كارپردازي است
نود و هشت درصدش بازي است
بوده است از زمانه هرمز
يك كمش كار و باقي اش دك و پز
واي اگر در مديريت كردن
عاجزي از ادا در آوردن
چون مهم است توي اين حرفه
منش و حالت و ادا و افه
نتوان بي ادا اصول، نشست
در دل زير دست و بالا دست
بي ادا، هستي اي پسر، ناشي
هر قدر هم كه كاردان باشي
آن مديري كه مقتدر باشد
توي هر چيز، منحصر باشد
از غذا خوردن و صداي قدم
تا لباس و كلاه و رنگ قلم
شيوه «اُرد» پشت هم دادن
شيوه پشت ميز لم دادن
گر تو در سلك سروران باشي
نكند مثل ديگران باشي؟
شايد اصلاً خودت نمي داني
كه تو الگوي كارمنداني
اسوه باشد مدير و بي ترديد
مي كنند از تو ديگران تقليد
اين چنين وانمود كن _ گذري _
كه تو از پشت پرده باخبري
گرچه البته مستقل هستي،
به مقامات، متصل هستي
به به از شايعات پر روغن
تو خودت هم بزن به آن دامن
با همين شايعات رندانه
مي شوي قهرمان افسانه!

برنامه هاي جديد فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام شد
ايسنا:سهيل جهان بيگلري كه به تازگي، به عنوان مدير عامل «موسسه توسعه تصوير شهر» سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران منصوب شده، برنامه ها و سياست هاي آتي اين موسسه را تشريح كرد. وي ضمن اشاره به اين مهم كه موسسه توسعه تصوير شهر، فصل مشترك هنرمندان سينما و تلويزيون، كارشناسان امور فرهنگ شهري و شهروندان است، تصريح كرد: توليد مستقل و مشاركتي فيلم هاي بلند، كوتاه (داستاني - مستند - پويانمايي - نماهنگ) و سريال تلويزيوني، برگزاري جشنواره فيلم شهر و هفته هاي فيلم، ايجاد كارگاه هاي آموزشي، تاسيس بانك فيلم با موضوع شهر و شهرنشيني، تجهيز سالن هاي سينماي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران و فرهنگسراها، پخش فيلم هاي سينمايي در فرهنگسراها و... از برنامه هاي آتي موسسه توسعه تصوير شهر خواهد بود.

برگي از تاريخ
كنفرانس گوادلوپ
كنفرانس گوادلوپ در مقطعي كه سراسر ايران، در تظاهرات و راهپيمايي عليه رژيم پهلوي بود و هر لحظه ضعف و انحطاط آن، بيشتر نمايان مي شد، سران چهار قدرت بزرگ غرب به پيشنهاد فرانسه، در جزاير گوادلوپ در شرق درياي كاراييب در آمريكاي مركزي گرد هم آمدند و به بررسي رويدادهاي ايران و آينده آن پرداختند. در اين كنفرانس، جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا، هلموت اشميت، صدراعظم اسبق آلمان غربي، جيمز كالاهان، نخست وزير انگلستان و ژيسكار دستن، رئيس جمهور وقت فرانسه، با هدف حفظ منافع خود در ايران، به تبادل نظر پرداختند. كارتر معتقد بود، به علت وضعيت حاكم بر ايران، ديگر امكان حمايت از شاه وجود ندارد. وي توانست، سران سه كشور ديگر حاضر در گوادلوپ را با خود همراه سازد.
با شكل گيري اين كنفرانس و سپس نتايج آن، محمدرضا پهلوي كه تصميم به خروج از ايران داشت، كار خود را به كلي تمام شده ديد و متوجه شد كه ديگر حمايت هاي پيشين غرب براي او و رژيم شاهنشاهي وجود ندارد.
گردهمايي در تهران
نخستين گردهمايي جنبش هاي آزادي بخش جهان در تهران گشايش يافت و نمايندگان نهضت هاي آزادي بخش در آن حضور يافتند. شناساندن ابعاد عميق و گسترده انقلاب اسلامي به جهانيان، معرفي نهضت هاي آزادي بخش جهان و فراهم آوردن زمينه هاي مساعد براي وحدت هر چه بيشتر اين نهضت ها در برابر ظلم و جور امپرياليسم جهاني، از اهداف اصلي اين گردهمايي بود.

ستون آخر
سردبير
* ديروز بعد از مدتها شوق و انتظار اولين جلسه عمومي را با تحريريه روزنامه برگزار كرديم. جاي شما خالي. فرصت بسيار مغتنم و ارزشمندي بود. بخشي از صحبت ها و حرف هاي كلي و اساسي در ارتباط با روزنامه و افزايش كيفيت آن مطرح شد كه اميدوارم آثارش بيش از گذشته به چشم تان بيايد.
* خواننده هشتاد ساله خوش خط و بي نامي هم چند بار اظهار لطف كرده اند كه اگر نام شريف شان را مي دانستم از ايشان به نام تشكر مي كردم.
* بزرگواري هم به روزنامه همشهري انتقاد كرده اند كه چرا با چاپ عكس يك نفر با كراوات در آگهي روزنامه به ترويج فرهنگ غربي كمك كرده ايد؟ ضمن تشكر از ايشان دو نكته را عرض مي كنم و بعد كمي درد دل خواهم داشت.
اولا عنايت داريد كه حوزه آگهي در روزنامه با حوزه تحريريه كاملا متفاوت است. سردبير هم به طور طبيعي تا هنگام چاپ روزنامه نمي داند در جاي خالي پايين فلان صفحه قرار است چه آگهي كار شود. ثانيا لااقل سر و ظاهر من نشان مي دهد كه با كراوات نسبت و تعلقي ندارم و از چنين چيزي استفاده نمي كنم اما به هر حال فكر نمي كنم اينقدر اهميت داشته باشد.
اين يك تكه پارچه را اگر نقش و جايگاه يك سمبل و نماد فرهنگي پيدا كند قطعا به حساب مي آورم والا خيلي نمادها و نشانه هاي بزرگتر را مي بينم كه در گوشه و كنار ما فراوانند.
در ميان مظاهر فرهنگ غربي هر طور كه نگاه كنيم كراوات از اولين ها نيست. دنياطلبي، رياست جويي، نفاق و دو رويي، تظاهر و ريا، دروغ و حيله گري و... بسيار بسيار بارزتر و خطرناك تر از كراوات هستند.
دوستان و برادران بزرگوار و منتقد، يك سئوال دارم و خواهش مي كنم صادقانه به آن پاسخ بدهيد.
اگر من سردبير به جاي اين آگهي و دقيقا در همين حجم مطلبي نوشته بودم سراسر دروغ... آيا راستي كسي حساسيت پيدا مي كرد به ما اعتراض كند و ما را از چنين منكر بزرگي برحذر دارد؟
اگر همشهري مطلبي مي نوشت كه موجب اختلاف و تفرقه بود يا روح نااميدي و يأس در تن مخاطب مي دميد يا روحيه انفعال و تسليم در آن موج مي زد يا مردم را به سازش و همراهي با دشمن ترغيب مي كرد كسي آنقدر نگران مي شد كه با چاپ يك تصوير نامناسب يا... حساسيت ها نمايان مي شود؟
در ديدگاه ديني ما دروغ و نفاق و ريا خطرناك تر از هر سم مهلك و هر حيوان درنده اي ترسيم شده اند و آسيب هايي هستند كه ايمان را نابود مي كنند ولي...
نمي توان اين دريغ و درد را پنهان كرد كه متأسفانه كمي عادت كرده ايم در اين موارد بي اعتنا باشيم اما نسبت به برخي نشانه هاي كم اهميت حساس و دغدغه منديم. خوب است اما بپذيريم كه خطرهاي بزرگ تر در كمين ماست. بپذيريم گاهي بر بالين يك محتضر و در نفس هاي آخر او بي توجه به خطر مرگ نگران كم بينايي چشم يا كم شنوايي گوش يا پوسيدگي دندان او هستيم. بپذيريم گاهي بر سر پرتگاه سقوط بي توجه به دره زير پايمان آينه بر مي داريم و گوشه ابرو يا دم سبيل مان را مرتب مي كنيم. از كراوات بزرگتر، مهم تر، نگران كننده تر بسيار هست.
بودند كساني در پيرامون امام امت كه كراوات بر گردن داشتند اما به ياري انقلاب برخاسته بودند و هستند بسياري كه كراوات دارند اما به هويت ملي و تماميت ارضي و اصول قانون اساسي و مباني ديني و ضوابط شرعي پاي بند هستند.
و هستند بسياري كه...
حفظ نظام جمهوري اسلامي، حفظ انقلاب، حفظ اين خاك مقدس و حفظ آينده نسل هاي جديد در اين روزگار پرآشوب خيلي سخت تر از آن است كه فكر مي كنيم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
از يادرفته ها
صبح خروس خوان سر كار هميشگي اش رفت. شب جمعه بود و حسابي كاسب! ميان قطعه ها كه رد مي شد منتظر بود كسي صدايش كند، تا اين كه يك نفر از پشت درختي صدايش كرد: - آهاي مشتي بيا اينجا.
- چيه قربون؟
- چقدر مي گيري؟
مرد مكثي كرد و گفت: كيت ميشه؟
پسر اخم هايش را در هم كرد و گفت: مي خواي بداني كه چه؟
- چند جزء مي خواي بخوانم؟
- يك سوره تموم برام بخون. كتاب را از جيبش درآورد. شروع به خواندن كرد، هنوز يك سوره تمام نشده بود كه سرش را بلند كرد پسر سر جايش نبود. ميان قبرها گم شده بود. ولي يك هزار توماني نو روي قبر سياه بود. مي خواست پول را بردارد كه نگاهش به تصوير روي قبر افتاد. خود پسر بود!
فرشته امامي

گشتي در دنياي خبرها
گربه باهوش
اوهايو:مركز فوريت هاي پليسي در آمريكا روز گذشته تماسي را دريافت كرد كه فرد تماس گيرنده از آن سوي خط صحبت نمي كرد.با اين حال پليس از روي شماره تلفن، آدرس شخص تماس گيرنده را شناسايي و به اين آدرس مأمور اعزام كرد.اما هنگامي كه مأمور پليس وارد آپارتمان مورد نظر شد با صحنه  عجيبي مواجه گرديد چون گوشي تلفن دست گربه خانگي صاحبخانه بود.با توجه به اينكه صاحبخانه از لحاظ حركتي دچار مشكل بود و با استفاده از ويلچر حركت مي كرد به دليل از دست دادن تعادل خود نقش بر زمين و بيهوش شد.در همين حال گربه سراغ گوشي تلفن رفت و در اقدامي باورنكردني شماره مركز فوريتهاي پليسي را كه ۹۱۱ بود شماره گيري كرد.
ابتكار شهردار
نيويورك:شهردار يكي از شهرهاي كوچك آمريكا از سال ۲۰۰۳ تا كنون دست به ابتكار جالبي زده و با توجه به موفقيت آميز بودن ابتكار وي پيش بيني مي شود شهرداران بعدي نيز اين عمل وي را تداوم بخشند.وي در جريان ديدارهاي خود خارج از ساختمان شهرداري همواره تعداد زيادي اسكناس هاي ۵۰ و ۱۰۰ دلاري داخل جيبش قرار مي دهد و هر شهروندي كه در برابر شهردار لطيفه اي دست اول در مورد اين شهر تعريف بكند كه شهردار آن را نشنيده باشد، يك اسكناس ۵۰ و يا ۱۰۰ دلاري از وي جايزه خواهد گرفت.
ركورد پرش هاي متوالي
كوالالامپور: يك مهندس ۳۴ ساله استراليايي، ركورد پرش هاي متوالي از برج مخابراتي مالزي را شكست. وي در طول ۲۴ ساعت موفق شد ۱۳۳ بار از اين برج ۴۲۱ متري سقوط آزاد انجام بدهد. به عبارت ديگر، وي تقريباً هر ۱۰ دقيقه يكبار از اين برج به پايين مي پريد.ركورد قبلي پرش هاي متوالي از اين برج ۵۷ بار در ۲۴ ساعت بود.
تولد نوزاد در توالت هواپيما
پاريس: بر اساس قوانين شركت هاي هواپيمايي در فرانسه پرواز خانم هايي كه از بارداري آنها بيش از ۷ ماه مي گذرد با هواپيما ممنوع است اما ديروز اعلام شد كه يك خانم داخل توالت يك هواپيماي در حال پرواز در اين كشور وضع حمل كرد.با توجه به اينكه خانم باردار براي مدت زمان طولاني در داخل توالت هواپيما ماند، يكي از مسافران موضوع را به اطلاع خدمه رساند و پس از بازشدن در توالت مشخص شد كه اين خانم وضع حمل كرده است.به همين دليل يكي از ميهمانداران نوزاد را داخل پتو پيچيد و پزشكي كه از قضا مسافر هواپيما بود بند ناف نوزاد را جدا كرد.

بر ديوار نگارخانه ها
گالري فاخته: نمايشگاه زيورآلات آزاده رنجبر / ۱۶ تا ۲۰ دي / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۸۸۶۶۰۴۱۰
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه گروهي از بانوان نقاش / ۱۷ تا ۲۱ دي/ پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۲۵۴۴۱۰۲
گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار شهريار توكلي تا ۱۴ دي و نقاشي شبنم باقري ۱۶ تا ۲۱ دي / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
نگارخانه آبتين: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۲۰ دي / خيابان ولي عصر، نرسيده به پارك وي، كوچه خاكزاد، شماره ۱+۱۲ / تلفن: ۲۲۰۱۷۷۶۱
گالري سيحون: نمايشگاه جمعي از نقاشان معاصر / تا ۱۵ دي / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي سميرا كربلايي / تا ۱۵ دي / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، شيراز شرقي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۶۶۷۰۹۱۸۵
موزه هنرهاي زيبا: دومين جشنواره برترين فرش هاي معاصر ايران / تا ۱۷ دي / ولي عصر، زعفرانيه، مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد.

گل و گياه
كلماتيس
012027.jpg
نام علمي: Clematis Cirrahosa Freckles
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است هميشه سبز كه گلهاي آن در فصل زمستان كه بيشتر گياهان به خواب مي روند، ظاهر مي شوند. گلها كرم رنگ با لكه هاي قرمزرنگ و قطر سه سانتيمتر هستند. حداكثر بلندي ۳-۲ متر و گستردگي آن به ۲-۱ متر مي رسد. برگهاي آن سبز تيره و براق هستند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از مواد آلي كه پيش از شروع گلدهي با كود مايع نيز تقويت شود. پس از پايان گلدهي ساقه هاي ضعيف و يا خشك را حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم يا نيمه رسيده در اول تابستان و يا خوابانيدن شاخه امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |