سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۱ - Jan 3, 2006
به دستور شهردار
طرح ايمن سازي اماكن عمومي تهران
در برابر آتش سوزي اجرا مي شود
011988.jpg
گروه شهري: به دستور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران بحث ايمن سازي اماكن عمومي در دستور كار سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران قرارگرفت.به گزارش همشهري مهندس محمد سميعي معاون عملياتي سازمان آتش نشاني در اين باره گفت: شهرداري تهران در مرحله اول به منظور ايمن سازي مساجد و تكايا و سپس مدارس شهر تهران حدود ۵/۱ ميليارد تومان بودجه اختصاص داده است.
وي با اشاره به وجود حدود ۵۵۰۰ مدرسه در شهر تهران گفت: ۹۵ درصد اين مدارس مورد بازديد كارشناسان سازمان قرار گرفته اند كه اين بازديدها هر ۶ ماه يك بار تكرار شده و براساس آن مدارس از لحاظ رعايت ۲۴ مورد نكات ايمني كنترل شده تا در صورت مشاهده نواقص با ارايه مشاوره هاي لازم، دستورالعمل هاي ايمني و آموزش هاي لازم نسبت به رفع معضلات و نواقص ايمني اقدام شود.سميعي ادامه داد: اين طرح درمورد تمامي اماكن عمومي ازجمله پمپ بنزين ها، سينماها و ارگان ها نيز به اجرا در خواهد آمد لذا از كليه مسئولان اينگونه اماكن درخواست مي شود با مراجعه به نزديكترين ايستگاه آتش نشاني محل خود كتبا درخواست خود را براي در اختيار گرفتن اينگونه خدمات به سازمان آتش نشاني ارايه نمايند.
به گفته معاون عمليات آتش نشاني، اين سازمان تاكنون ۵۶۰ مدرسه در مناطق جنوبي تهران را كه از بنيه اقتصادي كافي براي ايمن سازي برخوردار نبودند به كپسول آ تش نشاني و وسايل امدادي مجهز كرده است، ضمن اينكه از دو سال گذشته تاكنون به ۵۰۰ هزار دانش آموز آموزش هاي لازم براي برخورد با حوادث ارايه شده است كه آخرين گروه آنان شامل ۴۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف بوده است.معاون هماهنگي امور پرورشي سازمان آموزش و پرورش گفت: در مذاكره با مسئولان آتش نشاني مقرر شده است تا سال آينده ۲۵۰۰ مدرسه در سطح تهران به كپسول آتش نشاني و ديگر وسايل امدادي مجهز شوند.در شرايطي كه به گفته اين مقام مسئول نيمي از مدارس شهر تهران بالاي ۴۰ سال قدمت داشتند و در نتيجه هنگام آتش سوزي سيستم مداربسته اي كه بتواند در اين شرايط سريع وارد عمل شود وجود ندارد، معاون عملياتي سازمان آتش نشاني وضعيت مدارس شهر تهران را به گونه اي مي بيند كه در صورت اشتعالُ، وجود همين خاموش كننده هاي دستي كفايت خواهد كرد، ضمن اينكه با مديران مدارس بر روي مسايلي از قبيل نصب پله هاي اضطراري، ورودي و خروجي هاي مناسب و بخاري هاي استاندارد هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است. وي از ميان ۲۴ توصيه ايمني در نظر گرفته شده براي مدارس، اغلب مدارس را برخوردار از حدود ۲۰توصيه مي داند و مي گويد كه در موارد باقيمانده نيز با هماهنگي آموزش و پرورش و اولياي مدارس در حال برطرف   كردن نواقص هستيم.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران در گفتگو با همشهري خبر داد:
استقبال ۹۰ درصد شهروندان
از طرح تردد زوج و فرد خودروها
گروه شهري - اسدالله افلاكي:شوراي شهر بر تجهيز و گسترش حمل و نقل عمومي كارآمد و مطمئن تاكيد دارد.
مهندس اميررضا واعظ آشتياني - عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، در گفتگو با همشهري، ضمن موفق خواندن طرح تردد نوبتي خودروها افزود: بحران موجود در ترافيك و معضل آلودگي هوا كه امروز شهروندان تهراني با آن دست به گريبان اند ناشي از آن است كه مسئولان طي سالها گذشته نسبت به ناوگان حمل و نقل عمومي و زيرساخت ها بي توجه بوده اند؛ به طوري كه در اوايل سال ۸۲ ناوگان حمل و نقل عمومي به ناوگاني فرسوده و فرتوت تبديل شد ولي پس از آن، و در مديريت جديد شهري با افزودن ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، تجهيز و نوسازي اين شبكه در دستور كار قرار گرفت و از سوي ديگر شوراي شهر با اولويت قايل شدن براي شبكه همگاني حمل و نقل، ۵۶۰ ميليون دلار براي احداث و راه اندازي خطوط ۳ و ۴ مترو اختصاص داد.
درپي آن نيز، ۲۸۰ ميليون دلار براي خريد واگن هاي جديد، ۲۸ ميليون دلار براي خريد قطعات يدكي و ۸ميليون دلار براي تجهيز مترو به سيستم اطفاي حريق مترو تخصيص يافت.
وي پروژه منوريلي را مكملي براي بهينه كردن شبكه حمل و نقل عمومي دانست و گفت : چنانچه اين پروژه روند منطقي خود را طي كند، مي تواند در كنار گسترش شبكه مترو و تجهيز و نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني نقشي مؤثر و كارساز در جابجايي آسان شهروندان داشته باشد.
اين عضو شوراي شهر ضمن انتقاد شديد از توليد بي رويه خودرو  هاي غيراستاندارد در سالهاي اخير تصريح كرد: توليد بي رويه خودرو آن هم خودروهايي كه بدون رعايت استانداردهاي جهاني توليد شده و مي شوند همچنين عدم خروج خودروهاي فرسوده از سوي ديگر، بر آلودگي هوا و معضلات حمل و نقل شهري دامن زده است.
وي مي گويد: براساس آمار در حال حاضر، موتور ۹۴ درصد خودروها تنظيم نيست كه اين عامل باعث افزايش مصرف سوخت و آلودگي شديد هوا در شهرهاي بزرگ شده و خسارات سنگيني را به اقتصاد كشور وارد مي سازد.
آشتياني اظهار مي كند: براساس نظرسنجي ۹۰ درصد مردم از طرح تردد نوبتي خودروها استقبال كرده اند. اين در حالي است كه بنابر اعلام راهنمايي و رانندگي، اجراي اين طرح در محدوده طرح ترافيك ۵/۹ درصد و در خارج از محدوده ۱۰ درصد كاهش تصادفات را درپي داشته كه هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ بهداشتي و سلامتي قابل تامل است. با اين همه، بررسي و ارزيابي طرح ممانعت از تردد خودروهاي تك سرنشين و طرح تغيير ساعات كار ادارات مي تواند در كاهش آلودگي هوا و بار ترافيك شهر مؤثر باشد.
وي در پايان تاكيد كرد: از آنجايي كه مديريت واحد شهري و به تبع آن مديريت واحد ترافيك وجود ندارد و ۲۶ نهاد و سازمان در امور ترافيك دخالت دارند، تصميم گيري و اجراي هر طرحي با مشكلاتي مواجه خواهد بود و هنگامي كه مديريت واحد شهري تحقق نيابد شاهد تداوم مشكلات خواهيم بود.

محل برگزاري نمايشگاه كتاب
011991.jpg
فارس: رئيس شوراي شهر تهران گفت: هنوز وزارت ارشاد در خصوص مكان برگزاري نمايشگاه كتاب در سال ۸۵ با شوراي شهر رايزني نكرده است به همين دليل مكان برگزاري آن هم معلوم نيست.مهدي چمران در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اينكه وزارت ارشاد در حال برنامه ريزي و فراهم كردن مقدمات برگزاري نمايشگاه كتاب در ارديبهشت ماه سال آينده است، آيا اين نمايشگاه همچنان در مكان فعلي برگزار خواهد شد، گفت: تا كنون در اين زمينه تصميمي اتخاذ نشده است.وي در خصوص امكان پيشنهاد مكاني جديد به وزارت ارشاد براي برگزاري نمايشگاه، تصريح كرد: ما پيشنهادي به وزارت ارشاد نخواهيم داد اما منتظر دريافت پيشنهادهاي آنان درخصوص مكان برگزاري نمايشگاه كتاب هستيم.

۶ پاركينگ طبقاتي جديد
011982.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از احداث شش پاركينگ طبقاتي جديد در سطح شهر تهران خبرداد و گفت: از اين تعداد دو پاركينگ طبقاتي لاله با ظرفيت ۹۰۰ دستگاه خودرو و صادقيه با ۴۱۲ فضاي پارك، ظرف سال آينده به بهره برداري مي رسند.سيد جعفر  هاشمي تشكري گفت: در حال حاضر ۶ پاركينگ طبقاتي به نامهاي طالقاني، وصال، كاوه، حقاني، لاله و صادقيه در دست احداث است كه از اين تعداد دو پاركينگ لاله در خيابان فاطمي و پاركينگ صادقيه، طي سال آينده و چهار پاركينگ ديگر نيز كه در حال حاضر مراحل مقدماتي ساخت را طي مي كنند، ظرف دو سال ديگر به بهره برداري خواهند رسيد.

بيمارستانهاي فاقد سيستم تصفيه فاضلاب
011985.jpg
مهر: معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست گفت: در صورتي كه بيمارستانها در مهلت قانوني نسبت به ايجاد سيستم تصفيه فاضلاب اقدام نكنند، پلمب خواهند شد.
مير سيد خلاق ميرنيا افزود: در حال حاضر تعداد زيادي از بيمارستانها فاقد سيستم تصفيه هستند كه اين امر باعث ورود فاضلاب هاي بيمارستاني به محيط زيست شده است. وي افزود: در صورتي كه بيمارستانها در تمامي استانها نسبت به ايجاد سيستم تصفيه بي توجهي كنند، در ابتدا به آنان اخطار داده خواهد شد و در صورت عدم اقدام، به قوه قضاييه معرفي خواهند شد.

برف و باران از جمعه در تهران
گروه شهري: پيش بيني هواشناسي سايت بي بي سي حاكي است با استقرار يك جبهه هواي سرد و مرطوب از روز جمعه بارش برف و باران در تهران آغاز مي شود.
اين گزارش همچنين مي افزايد، حداكثر و حداقل دماي هوا در روز جمعه ۱۶ دي ماه با ۸ درجه افت نسبي به ۱ و ۷- درجه كاهش مي يابد.
بخش هواشناسي سايت ياهو نيز هواي تهران را در روز جمعه ابري، همراه با بارش باران و در برخي ساعات همراه با برف پيش بيني كرده است. براساس اين گزارش بارش برف و باران از روز جمعه تا چهارشنبه ۲۱ دي ماه كماكان در تهران ادامه خواهد يافت، به نحوي كه شدت بارش برف در روز سه شنبه بيش از ساير روزهاي هفته پيش بيني شده است.

هيچ كارتن خوابي امسال در تهران نمرده است
فارس: معاون امور اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به آمار منتشر شده توسط برخي افراد غير مسئول گفت: بر اساس آمار معاونت اجتماعي شهرداري تهران امسال هيچ كارتن خوابي در تهران جان خود را از دست نداده است.
احمد نوريان افزود: اكيپ هاي سيار شهرداري تمام شب را حال گشت زدن در سطح شهر تهران هستند و با فعاليت هاي مستمر اين اكيپ ها تمامي كارتن خوابها از سطح شهر جمع شده اند و اصلا كارتن خوابي نداريم كه شب را تا صبح در خيابان سپري كند.
وي گفت: شهرداري تهران در تلاش است تا با فعاليت هاي همه جانبه جلوي هرگونه حوادث تلخ و ناگوار را براي كارتن خوابها بگيرد.
نوريان تصريح كرد: همچنين شهرداري تهران تا حد لازم امكانات بهداشتي و رفاهي را در گرمخانه ها براي كارتن خوابها فراهم كرده است. وي روزانه مردن ۱۵ كارتن خواب در شهر تهران را تكذيب كرد و گفت: سال گذشته تعداد انگشت شماري كارتن خواب در شهر تهران فوت كردند ولي امسال كارتن خوابي در شهر تهران نمرده است.
وي با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران تمام هزينه هاي جمع آوري كارتن خواب ها را خودش متقبل شده است، گفت: امسال بيش از يك ميليارد تومان شهرداري تهران براي ساماندهي كارتن خواب ها هزينه كرده است.

بازسازي بدنه بزرگراه چمران
011994.jpg
فارس: مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران گفت : در چند روز گذشته بازسازي بدنه بزرگراه شهيد چمران تهران آغاز شده است.
مهندس علي محمد مختاري افزود: يكي از اقدامات سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران ايجاد فضاي سبز درون شهري مخصوصا در بدنه بزرگراههاي شهر تهران است.
وي در ادامه گفت: در بدنه بزرگراه چمران شروع به كاشت گياهان با شرايط اقليمي خاص كرده ايم.وي درخصوص كارهاي انجام شده در بدنه بزرگراه چمران گفت: قسمت هايي از اين بزرگراه داراي شيب هاي تندي مي باشد كه بايد ايمن سازي شود.

از سوي ستاد شهر سالم تهران صورت مي گيرد
استقرار پايگاه هاي سلامتي تغذيه در سطح شهر
گروه شهري: ستاد شهر سالم تهران با هدف اطلاع رساني جهت ارتقاي سطح سلامت جسماني شهروندان و ايجاد فرهنگ غذايي مناسب در بين خانواده هاي تهراني و همچنين بهبود الگوي تغذيه شهروندان جهت پيشگيري از بيماري هاي مرگبار اقدام به برپايي پايگاه هاي اطلاع رساني تغذيه در سطح شهر كرده است. اين پايگاه ها در تعدادي از پارك ها، فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و ديگر مراكز شهري داير مي شود.
دكتر عباس تقي زاده، رئيس ستاد شهر سالم در اين باره گفت: اين طرح با همكاري معاونت اجتماعي- فرهنگي شهرداري تهران، اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت، انستيتو تحقيقات تغذيه اي كشور، معاونت بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشكي شهيد بهشتي و ستاد شهر سالم تهران از شنبه اين هفته آغاز و تا چهارشنبه هفته جاري ادامه خواهد يافت.وي افزود: اين پايگاه ها با حضور دو نفر با تحصيلات كارشناسي ارشد و دكتراي تغذيه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ به صورت مشاوره گروهي و چهره به چهره و همچنين با ارائه جزوه، بروشور و... در خدمت شهروندان خواهند بود.

نگاه
011979.jpg
جمال رحمتي

حوضچه شيرابه كهريزك در آستانه امحا
مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: پروژه استحصال گازمتان، امحاي حوضچه شيرابه كهريزك و بهينه سازي صنايع كمپوست با همكاري بانك جهاني در شرف اجرايي شدن است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، ابوالفضل ابراهيمي با بيان اين كه تمامي مراحل مقدماتي، انتخاب پيمانكار و انتخاب شيوه اجرا به پايان رسيده است، گفت: در مجموع ۴۰ ميليون دلار هزينه امحاي حوضچه شيرابه، استحصال گاز متان و ساماندهي صنايع كمپوست در كهريزك تهران مي شود.
اين مقام مسئول در خصوص چگونگي همكاري بانك جهاني براي اجراي بهينه سازي و امحاي شيرابه هاي خطرناك زباله ها در منطقه كهريزك، افزود: بانك جهاني با درخواست اهداي وام به ايران موافقت كرده و اين موضوع مراحل پيگيري نهايي را مي گذارند.
ابراهيمي تصريح كرد: موضوع چگونگي تخصيص اين وام در شوراي اسلامي شهر تهران در حال بررسي است. مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد، ادامه داد: بازپرداخت اين وام بايد از محل اعتبارات شهرداري تهران انجام شود. ابراهيمي همچنين خواستار همكاري همه سازمانها و نهادهاي مسئول به خصوص سازمان حفاظت محيط زيست براي بهينه سازي و پاكسازي منطقه كهريزك شد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان فردا (چهارشنبه) در مناطق ۴ ، ۱۹ و ۲۱ حضور خواهند داشت.
مهندس حسن بيادي در منطقه ۴ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۹ و حبيب كاشاني در منطقه ۲۱ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.
شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |