سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۱ - Jan 3, 2006
رئيس جمهور در ديدار با دانشجويان:
عملكرد دولت پشتيباني رسانه اي ندارد
012054.jpg
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور حجم توهين هاي صورت گرفته به دولت را بي سابقه دانست و گفت: با اين حال حجم تحرك و تأثيرگذاري دولت در اين چند ماه نيز بي سابقه بوده و كارهايي شده كه دولت  هاي قبل جرأت انجام چنين كارهايي را نداشته  اند، اما رسانه ها چون با ما نبودند انعكاس ندادند و پشتيباني رسانه اي صورت نمي گيرد.
در ادامه اين ديدار، احمدي  نژاد با اشاره به اينكه همه مسائل عنوان شده درست است و دغدغه ما نيز هست، افزود: حركت تازه  اي آغاز شده كه تنها بحث انتصاب مديران نيز نيست؛ حركت يعني بازگشت به ريل انقلاب با پتانسيل چند برابر.
احمدي  نژاد با بيان اينكه عامل اصلي موج انقلاب سازمان هاي دولتي نيستند، اظهار داشت: اكنون فضاي سياسي دنيا تحت تأثير اين موج است و در داخل نيز همين وضع وجود دارد و آنها كه خود را صاحب انقلاب مي دانستند مقدمه اين جريان هستند.رئيس جمهور با بيان اينكه با وزرا قرارداد يكساله بسته ام، اظهار داشت: اين قرارداد معيار است و تذكر هم خواهم داد تا اصلاح صورت گيرد و در آخر سال از آنها گزارش خواهم گرفت و تعارفي با كسي نخواهم داشت.
وي افزود: كارهاي انجام شده در اين مدت افتخارآميز است، اما رسانه ها چون با ما نبودند انعكاس ندادند و پشتيباني رسانه اي صورت نمي گيرد.
در ادامه اين ديدار رئيس جمهور با اشاره به تغييرات ستاد دولت گفت: تاكنون ستاد دولت را تغيير داده ايم و براي اولين بار ستاد اقتصادي را درست چيده ايم.
احمدي نژاد با اشاره به موارد مطرح شده از سوي او در قضيه فلسطين اظهار داشت: در حال حاضر ايران محور جهان اسلام شده و مسلمانان ساير كشورها مي  گفتند كه موضع برخورد ما عوض شده است.
وي همچنين گفت:كنفرانس مكه با هدف به رسميت شناختن اسرائيل و با عنوان معرفي اسلام ميانه رو و انعطاف پذير تشكيل شد. مقدمات عادي سازي نيز از قبل با مواردي مثل عقب نشيني از غزه فراهم شده بود و اين برنامه از دو سال پيش تنظيم گرديده بود اما نهايتا مطالبي با فشار جمهوري اسلامي وارد متن بيانيه شد كه سابقه نداشته است و بهره اين كنفرانس فقط براي جمهوري اسلامي بود.
رئيس جمهور تاكيد كرد: برخي در داخل و خارج تصور مي كردند كه اين سخنان از جانب ما بدون برنامه و سياست مشخص مطرح مي شود، اما در اين زمينه استراتژي مشخصي را تعقيب مي كرديم. وي اظهار داشت: اين موج در ميان جوانان جهان اسلام طرفداران زيادي دارد و حركت خود را ادامه خواهد داد.

موضع ايران در برابر پيشنهاد هسته اي روسيه
دبير شوراي عالي امنيت ملي: معقول نيست تأمين سوخت هسته اي دراختيار كشور ديگري باشد
سخنگوي دولت:غني سازي بيرون از خاك ايران را نمي پذيريم
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان دادن اختيار تامين سوخت هسته اي ايران به كشوري ديگر را نامعقول خواند و گفت: تجربه تاريخي اجازه نمي دهد تا مسئولان كشور به سمت چنين پيشنهادي بروند.
وي به اروپا توصيه كرد كه در كنار ايران باشد، نه در مقابل آن و درباره ايده هسته اي اخير پيشنهادي از سوي مسكو براي تهران تصريح كرد: اگر نتوانيم خودمان سوخت را توليد كنيم، عملا به استقلال كشور لطمه خواهيم زد.
علي لاريجاني همچنين ايده پيشنهاد هسته اي اخير مسكو به تهران را ناپخته دانست و تصريح كرد كه اشكالات زياد و جدي بر آن وارد است، اما گفت كه دليلي ندارد ايران از بررسي ايده ها استقبال نكند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ارزيابي از مذاكرات ايران و اروپا در دور اول مذاكرات اوليه و اين كه چرا با توجه به تجربه مذاكرات دوسال و نيمي با اروپا، مجددا به سمت مذاكرات رفتيم؟ گفت: شرايط امروز هم در اروپا و هم در ايران تغيير كرده است.
تجربه گذشته نشان مي داد كه ايران آمادگي دارد از طريق مسالمت آميز حق خود را دنبال كند، اما اروپا رفتار خوبي را با متقابلا نشان نداد و به دنبال فرصت سوزي رفت.
اين رفتار اروپا منجر به راه اندازي UCF اصفهان از سوي ايران شد.
وي با بيان اين كه اروپايي ها به خوبي مي دانند كه ايران بر سر حرفي كه مي زند، مي ايستد، افزود: ما حاضر نيستيم حقوق ايران را در قالب يك فرصت سوزي از دست بدهيم.
ايران هميشه از گفت وگو استقبال مي كند، اما نمي گذاريم گفت وگو مانع حركت فن آوري صلح آميز هسته اي ايران شود.
لاريجاني در پاسخ به اينكه آيا فكر مي كنيد اروپا با شروع مذاكرات اخير به اين جمع بندي رسيده است كه ايران چرخه سوخت داشته باشد؟ گفت: به هر حال به خوبي مي دانند كه ايران از تجربه گذشته اش درس گرفته و حاضر نيست اين مقدار حرف بشنود. ما در مسير كاري مان حتما از گفت وگو استقبال مي كنيم، به شرط آنكه جدي و واقعي باشد و نخواهد ذهن ما را از بحث اصلي منحرف كند. در اين راستا گفت وگو با اروپا و طرف هاي ديگر مثل روسيه را كه اخيرا ايده اي براي حل مساله هسته اي پيشنهاد كرده است، به طور جدي دنبال مي كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه ايده روسيه را به طور جدي دنبال مي كنيم، اظهار داشت: اين مساله امري تصنعي نيست، امااحتياج به يك زمان و اراده جدي دارد. آنها نبايد فكر كنند كه زمان زيادي را مي توانند از ما بگيرند. ايران همانند ديگر كشورها حقوق خود را در اين زمينه دنبال مي كند.وي افزود: از آنجايي كه نمي خواهيم فرصت ها را از ما بگيرند، مسير مدوني را براي خود ترسيم كرده ايم.
لاريجاني تصريح كرد: ما واقعا به يك بازي برد - برد با اروپا اعتقاد داريم، اما اگر كسي بخواهد جلوي مسير ما را سد كند بازي به باخت - باخت تبديل مي شود كه اين به ضرر آنهاست. پيشنهاد ما به اروپا اين است كه در كنار ما باشد نه در مقابل.
وي ادامه داد: شرايط و وضعيت  كشورهاي مختلف در منطقه و بيرون از آن اقتضا مي كند وضعيت منطقه را طوري نكنند كه آسيبش شامل خودشان هم بشود.
وي با اشاره به گفت وگوي تلفني اخيرش با ايگور ايوانف اظهار داشت: در اين گفت وگو از اين كه روسيه نماينده هايش را براي مذاكرات درباره طرح پيشنهادي اش به ايران بفرستد، استقبال كرديم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سئوال كه اگر در پيشنهاد روسيه غني سازي در خاك اين كشور مطرح باشد، باز هم قابل بررسي است؟ گفت: همه اينها برمي گردد به اين كه طرح پيشنهادي چه چهارچوب هايي دارد. در حال حاضر اين طرح بسيار كلي است، اما اگر بحث در آن اين باشد كه ايران از حق اش محروم شود خير. ما حق نداريم به آينده ايرانيان خلل وارد كنيم. اما وقتي مي گويند اين يك طرح پشتيبان است و شايد فوايدي داشته باشد، مي تواند مورد بررسي قرار گيرد. آنچه مهم است اين كه حق ايران براي داشتن دانش هسته اي بايد حفظ شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر طرح روسيه از سوي ايران رد شود، ممكن است روسيه به جبهه اروپا و آمريكا بپيوندد، ابراز داشت: اين يك تحليل ساده از موضوع است. روسيه حتما منافع مهمي در منطقه دارد و روي كشور مهم و تاثيرگذاري مثل ايران حساب باز مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه منفعت روسيه صرفا در مساله اتمي خلاصه نمي شود، افزود: مسايل مهم تري در منطقه براي اين كشور وجود دارد كه مي خواهد با تعامل با ايران در آنها به نتيجه برسد.
لاريجاني گفت: قبول ندارم كه رفتار روسيه تك ساحتي است، چرا كه منافع روسيه قطعا از منافع اروپا بيشتر است.
لذا معتقدم روس ها به اين سادگي خود را گرفتار اروپا و غرب نمي كنند، در عين حال كه هر كشوري به دنبال منافع خودش است.
وي درخصوص اين مطلب كه آيا احتمال مي دهيد در ماه هاي آينده وضعيت سخت تري براي ايران به وجود آيد؟ گفت: چشم انداز آينده مذاكرات را نسبت به مسير فعلي بد نمي بينم.
قبل از اجلاس نوامبر هم گفتم كه مسير آرامي را خواهيم داشت، اگر اروپايي ها رفتار تندي از خود نشان دهند، رفتار ما هم تغيير مي كند.
ما در برابر هر گونه تغيير رفتار اروپا راه حل خاصي را تدوين كرده ايم. اروپايي ها بايد بدانند در شطرنجي بازي مي كنند كه به راحتي نمي توانند ما را مات كنند، بنابراين معتقدم بهتر است بازيگري مناسبي انجام دهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
كوبا در قاره آمريكا تنها نيست
مهر - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير جديد كوبا در جمهوري اسلامي ايران، سطح روابط سياسي دو كشور را مطلوب عنوان و بر گسترش روابط در زمينه هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي تاكيد كرد.
هاشمي رفسنجاني مشتركات و خط مشي مستقل دو كشور در روابط و سياست خارجي را عاملي در گسترش روابط تهران و  هاوانا عنوان و تصريح كرد: همكاري سازنده و موثر دو كشور در سازمانها و مجامع بين المللي و استمرار آن عامل تعيين كننده اي در مقابله با يكجانبه گرايي قدرتهاي بزرگ است.
وي موج اخير تحركات ضد آمريكايي در آمريكاي لاتين را نشانه بيداري روح انقلابيگري و ضد استكباري مردم اين منطقه عنوان كرد و افزود: مردم آمريكاي لاتين به سمت روحيات ضد امپرياليستي گذشته خود در حال حركتند و كوبا ديگر در آن قاره تنها نيست.

سخنگوي دولت:
موضع دولت اين است كه غني سازي
در داخل خاك كشور صورت بگيرد
گروه سياسي: چهارمين جلسه سخنگوي دولت با خبرنگاران اين هفته تشكيل شد. ظاهراً هر چه از عمر اين جلسات مي گذرد سئوالات خبرنگاران از الهام بيشتر مي شود. روز گذشته بسياري از خبرنگاران نتوانستند به طرح پرسش هاي خود بپردازند، اين در حالي بود كه بسياري ديگر چند پرسش را در قالب يك سئوال مطرح كرده و پاسخ گرفته بودند.
به نظر مي رسيد خبرنگاران طي چهار جلسه اي كه تاكنون برگزار شده در پي ارزيابي عكس  العمل دولتي هاي جديد نسبت به طرح سئوال هايشان بوده اند و اكنون كه هم سخنگو و هم خبرنگاران به يكديگر عادت كرده و روحيات يكديگر را شناخته اند، فضاي بهتري براي طرح سؤالها ايجاد شده است.
غني سازي اورانيوم در داخل ايران
از نخستين پرسش هايي كه در جلسه ديروز مطرح شد نظر دولت راجع به طرح روسيه بود كه الهام در پاسخ گفت: موضع دولت اين است كه غني سازي با رعايت معاهدات بين المللي و قوانين مربوطه در داخل خاك كشور صورت بگيرد و بر چارچوب و اصولي كه اعلام كرده ايم پافشاري مي كنيم. پيشنهاد رئيس جمهور در سازمان ملل نيز در همين راستا بود.
طرح هاي ارائه شده از جمله طرح روسيه در اين چارچوب مورد بررسي قرار مي گيرد و دولت از اصول خود در اين ارتباط عدول نمي كند.
دولت موضوع هولوكاست را دنبال مي كند
خبرنگار ديگري درباره موضع دولت در برابر جلسه اي كه در سازمان ملل در ارتباط با هولوكاست برگزار شد و از سكوت نماينده ايران در اين جلسه سئوال كرد كه الهام پاسخ داد: موضع كشور در ارتباط با هولوكاست از سوي وزارت امور خارجه به سازمان ملل اعلام شده و ثبت خواهد شد. در ارتباط با نماينده ايران در اين جلسه وزارت امور خارجه قضيه را مورد پيگيري قرار داده است. اين موضوع مورد توجه دولت قرار دارد.
تعامل دولت و صدا و سيما
خبرنگاري با اشاره به آنچه مبني بر جنجال  در ارتباط با تعامل صدا و سيما و دولت مطرح مي شود، موضع دولت در ارتباط با عملكرد صدا و سيما را جويا شد كه سخنگوي دولت گفت: در دولت بحثي نشده و هيچ موضعي در مورد صدا و سيما اعلام نشده است.
بستن شبكه صبا در حد شوراي عالي امنيت ملي نبود
خبرنگار ديگري از الهام در مورد نقش دولت و شوراي عالي امنيت ملي در جلوگيري از راه اندازي شبكه صبا سؤال كرد ، الهام در پاسخ گفت: شبكه صبا اگر ملي و ايراني است كه طبق قانون اساسي رسانه ملي در انحصار دولت است، اگر ملي و ايراني نيست كه حكم ديگري دارد، تصميم تعطيلي شبكه صبا در كميته هاي شوراي عالي امنيت ملي گرفته شد زيرا اين مسأله در حد شوراي عالي امنيت ملي نبود، مربوط به بخش هاي اداري بود و ربطي به شوراي عالي امنيت ملي نداشت.
پيشنهاد احمدي نژاد: نشست متفكران اسلامي و اروپايي
خبرنگار ديگري از اجرايي كردن پيشنهاد رئيس جمهور در مورد نشست متفكران اسلامي و اروپايي سؤال كرد كه الهام پاسخ داد: ابتكار رئيس جمهور در بحث حقوق بشر آمادگي جمهوري اسلامي براي بحث فكري با قبول آزادي انديشه و تفكر است، بدون اينكه تفكر را با زور و تهديد و فشار بخواهند تحميل كنند. سخنگوي دولت گفت: ما گفتمان بشري را در عرصه تفكرات مختلف برقرار مي كنيم. مهم اين است كه غربي ها چقدر از اين مسأله استقبال مي كنند، منتظر مي مانيم تا عكس العمل  آنها را به بحث انديشه آزاد ببينيم.
در آغاز جلسه ديروز، الهام گزارشي از مصوبات جلسات اخير هيأت دولت ارائه كرد.

غني سازي اورانيوم حق ايران است
مهر ـ يك روزنامه نگار برجسته مصري ضمن انتقاد از عملكرد دوگانه غرب در قبال موضوع هسته اي ايران گفت: غني سازي اورانيوم حق ايران است، زيرا تنها اين كشور نيست كه به اين مهم مي پردازد، بلكه كشورهايي مثل سوئد، آرژانتين و برزيل نيز چنين فعاليتهايي را انجام مي دهند.
محمد حسنين هيكل روزنامه نگار برجسته مصري در گفتگو با شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: اعتقاد من اشتباهات بسياري در جهان عرب صورت گرفته است و من نسبت به آن هشدار مي دهم همان طوري كه ديگران هم هشدار داده اند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در حال حاضر وضعيت ايران را در ارتباط با پرونده فعاليت هاي هسته اي اش و اظهارات اخير مقامات اين كشور چگونه مي بينيد با توجه به اين كه جهان نسبت به اظهارات رئيس جمهوري ايران شگفت زده شده است، آيا اين كشور مي تواند در سال آينده به اين برنامه ادامه بدهد، پاسخ داد: به اعتقاد من ايران مصمم است تا به حق خود براساس معاهده منع و گسترش سلاحهاي هسته اي دست يابد.
حسنين هيكل افزود: ايران حق دارد دست به غني سازي اورانيوم بزند چرا كه تنها ايران نيست كه فعاليت مربوط به غني سازي را انجام مي دهد، بلكه كشورهايي مثل سوئد، آرژانتين و برزيل به اين مهم مي پردازند.

تداوم گفتگوها بهترين راه حل موضوع هسته اي ايران
مهر- اروپايي ها همچنان تداوم گفتگوهاي ديپلماتيك ايران و اروپا را راه حل دوستانه موضوع هسته اي اين كشور مي دانند.
مجله آلماني دي سايت با بيان اين مطلب نوشت: بار ديگر مسئله حمله نظامي آمريكا به ايران در رسانه ها و مطبوعات خارجي مطرح شده است. از سويي ديگر در برخي ديگر از گزارشها مي خوانيم كه اسرائيل قصد دارد در بهار آينده پايگاههاي هسته اي ايران را مورد هدف قرار دهد.
اين مجله آلماني اين سئوال را مطرح كرد: آيا به راستي حمله نظامي بهترين گزينه ممكن براي برخورد با برنامه هسته اي ايران است؟

واشنگتن در پي ايجاد ائتلاف عليه برنامه  هسته  اي ايران
ايسنا- خبرگزاري هند و آسيا به نقل از نيكلاس برنز گزارش داد، آمريكا سياستش در برابر ايران را با هند و ديگر كشورها هماهنگ مي كند و اميدوار است تهران به رهاكردن خواسته هاي هسته اي اش متقاعد شود.
اين خبرگزاري ادامه داد، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي كه در دانشگاه «جان هاپكينز» سخنراني مي كرد، گفت:آمريكا با اروپايي ها، روسيه، هند، چين و ديگر كشورها با اميد شكل دهي ائتلافي متحد و هدفمند براي بازداشتن تلاش هاي ايران همكاري نزديكي دارد.
وي ادعا كرد: اين محفل كشورها در حال گسترده شدن است. ايران بايد به درخواست از اين كشور براي بازگشت به مذاكرات فعال و پايدار با اروپا توجه كند.
معاون وزير امور خارجه  آمريكا افزود: اگر ايران چنين نكند، آنگاه در زماني با انتخاب ما براي حمايت و تقويت فعاليت آژانس بين المللي انرژي اتمي با بحث در شوراي امنيت سازمان ملل مواجه خواهد شد.

حمايت نخست وزير اسبق هند از رأي دهلي عليه ايران
ايسنا: نخست وزير اسبق هند گفت كه مشكل دهلي نو با سياست هسته اي ايران اين بوده است كه مشخص شود آيا برنامه  هسته اي تهران با شبكه هسته اي پاكستان در ارتباط بوده است يا خير.
آي.كي.گوجرال، نخست وزير هند در نيمه  دوم دهه  ۹۰ ميلادي در گفت وگو با خبرگزاري هند و آسيا با منتقدان رأي هند عليه ايران در نشست آخر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مخالفت كرد و گفت: ما هندي ها جدل گرا هستيم. بررسي گرايش بسيار سلامتي است، اما با موقعيت ايران با پختگي برخورد شد.
وي ادامه داد: در اين چهارچوب مشكل ما با سياست هسته اي ايران همواره اين بوده است كه آيا اين كشور فناوري هسته اي را با كمك شبكه  عبدالقديرخان، دانشمند هسته اي پاكستان به دست آورده است يا خير. مادامي كه هند و ايران سلاح هاي شان را به طور مستقل توليد كنند، هيچ مشكلي در اين راستا وجود ندارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |