سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۱ - Jan 3, 2006
در آستانه برگزاري نخستين كنگره تازه هاي پيوند قلب در ايران عنوان شد:
سياست هاي جديد ايران در زمينه پيوند اعضا
011952.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: نخستين علت مرگ و مير در ايران حوادث و تصادفات است كه در اين خصوص بحث پيوند اعضاي افرادي كه مرگ مغزي مي شوند به بيماران نيازمند ضرورت توجه جدي تر دولت و متوليان اين عرصه را مي طلبد.
دكتر ماندگار، فوق تخصص جراحي  قلب در نشست مطبوعاتي افزود: پيوند اعضا در ايران بسيار گران است بايد ديد سياست  كلي وزارت بهداشت و درمان چيست و آيا بايد اين امر انجام شود يا خير؟ پيوند قلب به لحاظ آماده سازي بيمار، تكنيك پيوند، نگهداري و مراقبت بيمار بسيار پرهزينه است و اغلب بيماران پوشش بيمه اي ندارند يا به علت اين كه دچار اين بيماري مزمن هستند شغل مناسبي ندارند و يا از دست داده اند و از كار افتاده محسوب مي شوند كه بايد از سوي نهاد هاي حمايتي مورد حمايت قرار گيرند.
وي با اشاره به اين كه متأسفانه در خصوص انجام پيوند قلب مشكل تكنيك جراحي نداريم بلكه بحث عدم تجهيزات و فضاي فيزيكي مورد نياز مطرح است و از همه مهمتر مراقبت هاي پس از عمل كه همگي موجب مي شوند نتيجه نهايي پس از پيوند خيلي مطلوب واقع نشود.
وي افزود: تاكنون ۲۰ هزار عمل متداول قلب انجام شده است كه تعداد زيادي بيمار هستند كه نيازمند پيوند هستند. همچنين كشور ما چون از نظر حوادث ترافيكي و تصادفات رتبه نخست را در مرگ و مير به خصوص در جوانان دارد و از اين حيث نيز نياز به پيوند قلب بيشتر احساس مي شود و چون بيماران قلبي بايد يك الي دو ماه به طور مستمر در بيمارستان بستري باشند و به طور مداوم نيز تحت نظر پزشكان متخصص قرار بگيرند و داروهاي مصرفي آنها نيز بسيار گران هستند و موجب بالا رفتن هزينه پيوند در ايران مي شود و متأسفانه اين موضوع منجر به اين مي شود كه از ۶۵ پيوند فقط ۳۰ نفر زنده بمانند، لذا عمده ترين علت مرگ، عدم رسيدگي بعد از عمل است كه حمايت  جدي وزارتخانه هاي متولي اين امر و دولت را مي طلبد.
دكتر ماندگار با اظهار تعجب از اين كه نخستين بيمار پيوند قلب كه در سال ،۷۲ پسربچه  ۱۳ ساله اي بوده و همچنان زنده است، گفت: بيماران پيوندي قلب بايد با انجام بيوپسي و نظارت مرحله به مرحله پس از پيوند تحت نظر باشند تا شاهد پس زدن عضله پيوندي قلب كه عضوي خارجي محسوب مي شود در بيمار نباشيم يا به محض مشاهده هر چه زودتر اقدامات درماني را شروع كنيم تا منجر به مرگ بيمار نشود. لذا بيمار پيوندي بايد مرتب توسط متخصصان فيزيوتراپ، بيوپسي، روانپزشك، كارديوگراف چك شود.
وي با اشاره به اين كه هزينه عمل جراحي در كشورهاي اروپايي حدود ۳۰۰ هزار يورو است، گفت: در ايران چون خدمات ناقص است نمي توانيم پيوند مطلوب انجام دهيم لذا تنها ۵۰ درصد بيماران پيوندي زنده مي مانند. وي ايجاد بانك اطلاعات در خصوص ليست جامع و كامل از بيماران نياز به پيوند از سراسر كشور را ضروري دانست و گفت: با ايجاد اين بانك تعداد كانديداهاي پيوندي قلب در كل كشور مشخص مي شوند و مي توان به محض مشاهده يك بيمار مرگ مغزي با ارتباط آني با آنها شرايط انجام عمل پيوند را فراهم كرد. وي در خصوص بيماران مرگ مغزي گفت: وقتي از نظر باليني مرگ مغزي بيمار تشخيص داده شود با تست هايي كه انجام مي شود گروهي از بيماران از رده خارج مي شوند و در اكثر مواقع تا انتقال بيمار مرگ مغزي براي پيوند اعضاي بدنش تنها كليه هايش براي پيوند باقي مي ماند و قلب، كبد و... ديگر قابل پيوند نمي باشند.
دكتر ماندگار، طب ايران را از ارزان ترين سرويس كشور در منطقه و جهان ذكر كرد و گفت: هزينه هر روز اقامت در ICU، ۳۷۰۰ دلار است كه به اين مبلغ خدمات بيمارستاني، هزينه جراحي نيز اضافه مي شود.
وي شايع ترين علل بيماري قلب را عروق كرونر ذكر كرد و گفت: بهترين ريزفاكتور ها مربوط به اين امر ژنتيكي است و افزايش سن، عوامل تغذيه اي، روش زندگي، استعمال سيگار، عوامل قند، آلودگي ها و استرس هاي زندگي نيز اضافه مي شوند.
دكتر رادمهر رئيس بخش پيوند قلب بيمارستان امام و دبير علمي همايش سراسري تازه هاي قلب گفت: در سال جاري ۳۰۰ پيوند قلب و ۲۱۷ پيوند كليه از جسد انجام شده است. اگر ايران مانند بسياري از كشورهاي ديگر عضو فدراسيون كشورهاي اروپايي در زمينه پيوند بشود مي توانيم با يك شبكه قوي مثل كشور عربستان كه بسياري از كبدهاي پيوندي خود را از اروپا مي گيرد ما هم مي توانيم قلب ها و ساير اعضا كه در ايران قابل پيوند نبوده اند را به كشورهاي ديگر بدهيم.
دكتر رادمهر افزود: البته در اين خصوص بايد روي قانوني كه پيوند اعضا به افراد غيرايراني ممنوع مي شود كار شود كه با عضويت، اين مشكلات نيز برطرف شود.
در ايران ليست انتظار واقعي با ليست انتظار موجود متفاوت است و سيستم منظمي براي دهنده و گيرنده وجود ندارد.
وي افزود: مسائل جنبي و پيراموني پيوند نظير مشكلات رواني، اجتماعي، مراقبت هاي پس از عمل در كشورمان بسيار حادتر از خود تكنيك پيوند قلب است.

بازنشستگان در شوراي عالي تامين اجتماعي
صاحب نماينده مي شوند
فارس: معاون هماهنگي و نظارت وزير رفاه و تامين اجتماعي از صاحب نماينده شدن بازنشستگان در شوراي عالي تامين اجتماعي خبر داد.
محمود جعفري گفت: طي ديداري كه نمايندگان كانون هاي بازنشستگي سازمان تامين اجتماعي با وزير رفاه و تامين اجتماعي داشتند مسائل و دغدغه هاي بازنشستگان مطرح شد كه مقرر شد اين قشر از جامعه نيز در شوراي عالي تامين اجتماعي كه تنها بيمه شدگان، در آن نماينده داشتند، داراي نماينده شوند. وي در ادامه افزود: بازنشستگان برخي درخواست هاي صنفي و بعضي درخواست ها در مورد مشاركت دادن آنها در تصميم گيري هاي مسئولان ارشد داشتند. معاون هماهنگي و نظارت وزير رفاه و تامين اجتماعي تصريح كرد: بازنشستگان كه تا به امروز قشر فراموش شده بودند بايد در مجمع عمومي يا شوراي عالي تامين اجتماعي فردي را براي دفاع از خواسته ها و حقوق خود داشته باشند.
جعفري خاطرنشان كرد:اين موضوع كه بازنشستگان در شوراي عالي تامين اجتماعي صاحب نماينده شوند، نيازمند طي مراحل قانوني است.

آغاز اجراي مصوبه عدم كسر حق بيمه كارگران جانباز
فارس: نماينده مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در امور جانبازان و ايثارگران از اجرايي شدن مصوبه دولت مبني بر عدم كسر ۷ درصد حق بيمه كارگران جانباز و ايثارگر و پرداخت آن توسط دولت با ابلاغ بخشنامه آن به تمام كارگاههاي دولتي و غيردولتي خبر داد.
وي تأكيد كرد: تمام كارفرمايان كارگاهها و سازمانها از اين پس موظفند ۷ درصد حق بيمه سهم بيمه شده جانبازان و ايثارگران را از حقوق آنها كسر نكنند و تنها ۲۰ درصد سهم كارفرما را به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت كنند.

رئيس مجلس در مراسم تجليل از مؤلفان كتاب هاي درسي
كتاب هاي درسي نقش مهمي در چهره پردازي
فرهنگي جامعه دارد
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: نخستين همايش تجليل از مؤلفان كتاب هاي درسي با حضور دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، آيت الله اميني، نايب رئيس مجلس خبرگان، فرشيدي، وزير آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان و شخصيت هاي علمي و فرهنگي كشور، ديروز در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما، رئيس مجلس طي سخناني در اين همايش گفت: كتاب هاي درسي نقش بسيار مهم در چهره پردازي فرهنگي جامعه دارد و شايد تا مدت ها بسياري از مردم پس از طي دوره متوسطه، كتاب ديگر نخوانند و سر و كار دانش آموزان بيشتر با كتاب هاي درسي است و از همين جاست كه نقش كتاب هاي درسي بر تكوين يك نسل ارزيابي و مشخص مي شود.حداد عادل با انتقاد از مجهول بودن قدر كتاب هاي درسي و مؤلفان آنها، گفت: كتب درسي در كشور ما يك واقعيت ناشناخته است. از سوي ديگر گاهي براي يك كتابي كه شمارگان محدودي دارد و همه آنها نيز خوانده نمي شود تحليل ها و نقدهايي انجام مي شود اما به كتاب درسي كه سال هاي متمادي و شمارگان بسيار زياد منتشر و مخاطبان فراواني در سراسر كشور دارد، پرداخته نمي شود.وي كتاب درسي را ابزار و وسيله دقيق و فني در دست معلم بيان كرد و گفت: چون كتاب درسي زبان خاصي دارد بايد دقت شود كه اين زبان و ادبيات چگونه بايد باشد. رئيس مجلس با اشاره به نكات مهم در تأليف كتاب هاي درسي اظهار داشت: مباني فكري و علمي مؤلف يكي از اين نكات مهم است و چون كتاب درسي ابزار آموزشي و آموزش مبتني بر اصول و اساس خاصي است، نقش مؤلف در آن بسيار تأثيرگذار است.
كتاب درسي سند رسمي نظام است
وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم گفت: يكي از مهمترين وظايف آموزش و پرورش تقويت «خودباوري» در دانش آموزان است و كتاب هاي درسي نيز بايد گونه اي تأليف شود كه به دانش آموزان جرأت تفكر بدهد تا او درك كند كه از استعدادهاي سرشاري برخوردار است.وي افزود: كتاب هاي درسي سند رسمي هر نظام و حكومتي است و از نظر ادبيات، نگارش و جنبه هاي عمومي علمي و ارزشي و اخلاقي، سند محسوب مي شود.به گفته وزير آموزش و پرورش براي تدوين كتاب هاي درسي بايد با مراكز توليد انديشه حوزه علوم انساني ارتباط برقرار كرد و كتاب هاي درسي را براساس فرهنگ بومي و اعتقاداتمان تأليف كنيم. موضوعات بايد متنوع باشد تا دانش آموزان بتوانند با يكي از اين موضوعات ارتباط برقرار كنند.
همچنين مهندس مهدي نويد ادهم در اين همايش گفت: هر سال ۳۷۰ عنوان كتاب درسي در دوره هاي تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه تدوين مي شود، در حالي كه اين ميزان در شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش ۵۰۰ عنوان است.
وي افزود: بيش از ۱۵۰۰ مؤلف، برنامه ريز، كارشناس و هنرمند در تأليف كتاب هاي درسي مشاركت دارند.وي تصريح كرد: آموزش و پرورش در طول سند ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه در ارتقاي كيفي مطالب درسي با تأكيد بر حفظ هويت ملي و اسلامي حركت خواهد كرد و اين وزارتخانه در صدد است كه كتاب هاي درسي را به صورت آموزشي و لوح فشرده در دسترس دانش آموزان قرار دهد.در اين همايش از ۶۲ مؤلف برگزيده كتاب هاي درسي كشور تجليل شد. همچنين از آيت الله ابراهيم اميني، نايب رئيس مجلس خبرگان و دكتر غلامعلي حداد عادل به عنوان مؤلف كتاب درسي قدرداني به عمل آمد و لوح سپاس و تنديس اين همايش به خانواده شهيد دكتر محمدحسين بهشتي و شهيد دكتر محمدجواد باهنر به پاس نقش اين دو شهيد در تأليف كتب درسي اهدا شد.

مؤلفان و پژوهشگران حوزه خليج فارس در انتظار حمايت
گروه علمي- فرهنگي: دومين روز از نمايشگاه «سخن و ديدار از كتاب و اسناد فرهنگي خليج فارس» با سخنراني اصغر رمضانپور، حسين نوربخش و دكتر جواد سجادي با محوريت مروري بر آثار مؤلفان و پژوهشگران حوزه خليج فارس برگزار شد.
اصغر رمضانپور دبير اجرايي نمايشگاه سخن و ديدار از كتاب و اسناد فرهنگي خليج فارس، در بخش نخست اين برنامه با اشاره به منازعاتي كه در طول ساليان متمادي بر سر منطقه خليج فارس وجود داشته است گفت: مطالعاتي كه در زمينه خليج فارس شده است به سه بخش تقسيم مي شود. بخش اول مطالعاتي است كه توسط صاحب منصبان ملي صورت گرفته است. بخش دوم مطالعات آكادميك و بخش سوم مطالعات بومي است كه توسط چهره هاي فرهنگي بنادر صورت گرفته است. وي كه در اين برنامه معرفي برخي از آثارحسين نوربخش مؤلف و پژوهشگر حوزه خليج فارس را بر عهده داشت در اين باره ادامه داد: در آثار حسين نوربخش كه از سالهاي ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۸ بخشدار و شهردار بخشهايي از سواحل جنوبي ايران بوده است، ازهمه انواع مطالعات خليج فارس بهره گرفته شده است. نوربخش به دليل دسترسي به منابع دولتي و ارتباطات محلي توانسته است مطالعه اي عميق در مورد خليج فارس داشته باشد.
كتابهاي صيد مرواريد در خليج فارس، بندر لنگه شهر كشتي سازان و دريانوردان، جزيره قشم پيشنهاد اصلاح اسامي روستاهاي قشم، فرهنگ درياي خليج فارس، دريانوردي در ايران، بنادر ايران در خليج فارس، ايرانيان دريانورد از جمله آثار اين دوره است. حسين نوربخش مؤلف و پژوهشگر خليج فارس در ادامه اين برنامه گفت: ۲۰ كتاب دست نويس در زمينه خليج فارس كه ۱۲ عدد از آنها آماده چاپ شده است در انتظار ناشران علاقه مند به ايران و خوانندگان پرحوصله است. وي كه تنها عشق به ايران او را به دنبال تحقيق در مورد خليج فارس كشانده است در دومين روز برنامه ديدار و گفت وگو با نويسندگان و پژوهشگران خليج فارس گفت، از ۱۴ جلد كتابي كه در مورد خليج فارس نوشته ام تنها يك كتاب توسط مؤسسه انتشاراتي كه به صورت مشخص به مسائل دريايي مي پردازد منتشر شده است .اميدوارم حال كه مسئله خليج فارس يك مسئله روز شده است كليه كتابهايي كه در مورد خليج فارس نوشته ام به مرحله چاپ برسد. وي در مورد كتابهايي كه هنوز چاپ نشده اند گفت: وجه تسميه بنادر و جزاير ايراني ،قلعه هاي پرتغالي، جزاير ايراني تنب و ابوموسي، ناوگان هاي دريايي ايراني، آداب و رسوم در سواحل خليج فارس، ظهور و نقش بيگانگان در خليج فارس، دريا و دريانوردي در ايران، خليج فارس درياي طلايي و پرآوازه از جمله آثاري است كه هنوز به چاپ نرسيده است.دكتر سجادي معاون مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي نيز در برنامه گفت وگو با نويسندگان و پژوهشگران خليج فارس در مورد آثار دكتر اقتداري گفت:كتاب تاريخ لارستان يكي از آثاري است كه در سال ۱۳۴۴ نوشته شده است. در اين كتاب دكتر اقتداري به مسائل فرهنگي ساكنان اين منطقه ازايران به خصوص قبل از اسلام پرداخته است. «فرهنگ لارستان» كه مشتمل بر ۵ هزار واژه زبانشناسي است ديگر كتاب دكتر اقتداري است. «خليج فارس» نام تنها كتابي است كه اين مؤلف و پژوهشگر براي جوانان نوشته است.

در اعتراض به مشكلات صنفي و آموزشي صورت گرفت
تجمع دانشجويان مركز آموزش عالي شهيد شمسي پور
مقابل وزارت آموزش و پرورش
011955.jpg
ايسنا: جمعي از دانشجويان مركز آموزش عالي شهيد شمسي پور در اعتراض به مشكلات صنفي و آموزشي خود در برابر وزارت آموزش و پرورش تجمع كردند.
نماينده دانشجويان معترض علت اين تجمع را مشكلات خوابگاهي و عدم ارايه حداقل خدمات رفاهي، مشكلات آموزشي و ساختار مديريتي آموزشگاه بيان كرد.
وي با اشاره به مشكلات خوابگاهي، گفت: خوابگاهي كه اكنون ما در آن ساكن هستيم، پيش از اين مدرسه متروكه اي بود كه شهرداري كاربري آن را تنها براي پاركينگ اعلام كرده بود. اين دانشجو تاكيد كرد كه اين خوابگاه فاقد كوچكترين امكانات بهداشتي و رفاهي است. نماينده دانشجويان معترض در ادامه خواستار اصلاح ساختاري مديريت دانشكده شد. اين دانشجو در ادامه با انتقاد از مدرك اين آموزشكده، افزود: اين آموزشكده حتي مدرك قابل قبولي براي ارائه به وزارت كار ندارد، تنها در سال ۸۱ دانشجويان مدرك با مهر وزارت علوم را داشتند. وي گفت: مركز آموزش عالي شهيد شمسي پور هم اكنون ۴۷۰۰ دانشجوي پسر و ۱۲۰ دانشجوي دختر دارد. اين دانشجو در خاتمه اظهار كرد: اين تجمع تا زمان پاسخگويي مسئولان و رسيدگي به مشكلات مطروحه ادامه دارد. اين دانشجويان همچنين در نامه اي به رييس جمهوري نيز خواستار رفع مشكلات مركز آموزش عالي شهيد شمسي پور (قديمي ترين آموزشكده فني كشور) شدند.
در اين نامه آمده است: مركز آموزش عالي شهيد شمسي پور در مقطع كارداني در رشته هاي حسابداري، كامپيوتر،  الكترونيك و در مقطع كارشناسي ناپيوسته در رشته هاي حسابداري و كامپيوتر اقدام به پذيرش دانشجو مي نمايد. اين مركز يكي از دو مركز آموزشي است كه در سطح كل كشور به صورت روزانه اقدام به پذيرش دانشجو در رشته كارشناسي ناپيوسته حسابداري و يكي از چهار مركز آموزشي در كل كشور است كه اقدام به پذيرش دانشجوي روزانه در مقطع كارشناسي ناپيوسته كامپيوتر مي كند. در اين نامه با بيان اينكه اكثر دانشجويان مركز نيز شهرستاني و از اقشار متوسط و كم درآمد جامعه مي باشند، به مشكلات خوابگاهي اشاره شده و خاطرنشان شده است: تنها واحد به اصطلاح خوابگاهي اين مركز كه زير زمين آن خوابگاه خواهران و طبقات فوقاني خوابگاه برادران است، ساختمان مدرسه اي فرسوده و متروكه مي باشد كه به علت فقدان شرايط مناسب از قبيل فرسودگي بيش از حد و نداشتن استانداردهاي لازم، مدرسه به مكان ديگري منتقل شده و از آن پس، از طرف مركز به عنوان خوابگاه مورد استفاده قرار گرفته است. اين خوابگاه داراي ظرفيت اسمي ۷۰ نفر است حال آنكه ظرفيت واقعي آن ۱۲۰ نفر مي باشد (اتاق هاي ۱۶ نفره و تخت هاي ۳ طبقه). سالن مطالعه ندارد و حمام آنها تنها داراي يك دوش سالم است و همواره با قطعي برق مواجه است.

آنتي بيوتيك و التهاب روده بزرگ
گروه اجتماعي: رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: مصرف نابجا و بدون مجوز آنتي بيوتيك ها اسهال و التهاب روده بزرگ را به همراه خواهد داشت.
ايرج خسرونيا گفت: يكي از مضرات مصرف بي رويه آنتي بيوتيك ، بروز اسهال و التهاب شديد ( كليت) در روده بزرگ است كه مبتلايان به اين عوارض بايد بلافاصله موضوع را با پزشك معالج خود در ميان بگذارند.
مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك همچنين باعث از بين رفتن ميكروبهاي مفيد داخل روده مي شود و ضمن ايجاد التهاب در روده بزرگ، باعث به وجود آمدن مخاط كاذب در آن مي شود كه از لحاظ مدت، دوره درماني بسيار طولاني دارد.

پوسيدگي دندان كودكان را جدي بگيريد
011949.jpg
ايسنا: پوسيدگي دندان در شيرخواران و كودكان قبل از مدرسه از شايعترين بيماريهاي اين دوران است كه مي تواند منجر به عوارضي مثل درد، عفونت، درگيري دندانهاي دائمي و كندي در رشد جسمي آنان گردد.
تحقيقات نشان داده كه احتمال وقوع پوسيدگي دندانهاي دائمي اين كودكان در آينده بيشتر خواهد بود. انتقال استرپتوكوك موتانس (مهمترين ميكروب پوسيدگي زا) از مادر به كودك نقش اساسي در بروز اين نوع پوسيدگي دارد و هرچه اين انتقال زودتر صورت گيرد شيوع و شدت پوسيدگي دنداني در كودكان بيشتر خواهد بود و عوامل ديگري مثل مصرف ناصحيح شير و عدم رعايت بهداشت دهان از زمان رويش نخستين دندان عوامل اتيولوژيك اين پوسيدگي مطرح شده اند.

ثبت نام از بيماران مبتلا به ام.اس
براي صدور كارت هوشمند
گروه اجتماعي: معاون بيمه و درمان سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: ثبت نام از بيماران مبتلا به MS به منظور شناسايي و صدور كارت هوشمند به زودي در كل كشور آغاز مي شود.
دكتر هوشنگي ضمن اعلام اين مطلب افزود: با توجه به دستور وزير رفاه و تأمين اجتماعي براي متمركز كردن بيماران صعب العلاج و ديردرمان شامل بيماران مبتلا به MS ديابتي، رواني و مزمن و سرطاني، در مرحله اول سازمان بيمه خدمات درماني نسبت به ثبت نام از كليه بيماران مبتلا به MS اقدام مي كند.
وي تصريح كرد: بر اساس برآوردهاي اوليه بين ۳ تا ۵ هزار بيمار مبتلا به MS در كشور وجود دارد و افزود، متاسفانه آماري دقيق از افراد مبتلا به بيماريهاي صعب العلاج در كشور وجود ندارد. در صورتي كه با شناسايي دقيق اين افراد ضمن جلوگيري از موارد همپوشاني امكان ارائه خدمات مطلوب تر به اين افراد فراهم مي شود. معاون بيمه و درمان سازمان بيمه خدمات درماني با اشاره به اجراي طرح ساماندهي توزيع داروي بيماران خاص از طريق صدور كارت هوشمند، اظهار داشت: با اجراي اين طرح آمار بيماران خاص از حدود ۳۷ هزار نفر به حدود ۲۵هزار نفر كاهش يافت.
شناسنامه گردشگري ۷۰ روستاي استان تهران تهيه شد
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران شناسنامه گردشگري ۷۰ روستاي استان تهران را تهيه كرد.اين امر با هدف توسعه گردشگري در مناطق روستايي، توسعه اشتغال، افزايش درآمد روستائيان، كاهش فقر و جذب سرمايه گذاري در مناطق روستايي در چارچوب تفاهم نامه مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با وزارت كشور، جهاد كشاورزي و بانك كشاورزي انجام گرفت.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث و گردشگري استان تهران در اين طرح از ۷۰ روستاي ۲۰ روستا به عنوان روستاهاي شاخص در جذب گردشگر در نظر گرفته شده و در اولويت كار قرار داده شده اند تا بيشتر به آنها پرداخته شود.

شمار مرگ و مير ناشي از ايدز در تايلند كاهش يافت
ايسنا: شمار مرگ و مير ناشي از بيماري ايدز در سال گذشته در تايلند به شدت كاهش يافته كه دليل اصلي آن دسترسي بسيار گسترده تر به داروهاي ضد بازگشت ويروسي است. وزارت بهداشت عمومي اين كشور ضمن اعلام مطلب فوق در آمار خود در اين زمينه آورده است كه حدود ۱۴۷۸ تايلندي بين ماه هاي ژانويه تا نوامبر سال گذشته در اثر ابتلا به بيماري ايدز جان خود را از دست داده اند كه در مقايسه با آن در سال ۲۰۰۴ در همين دوره اين بيماري جان ۶۵۹۳ تايلندي را گرفت. رئيس دپارتمان كنترل بيماري تايلند در بيانيه اي خاطرنشان كرد: افت قابل توجه تعداد قربانيان اين بيماري به دليل دسترسي وسيع و گسترده به داروهاي ضد بازگشت بيماري براي افراد مبتلا يا ناقل بيماري بوده است. وزارت بهداشت عمومي تايلند در نظر دارد كه تا سال ۲۰۰۶ تعداد مبتلايان جديد به اين بيماري را تا ۱۰درصد كاهش دهد به طوري كه از ۱۸ هزار بيمار جديد در سال ۲۰۰۵ به ۱۶ هزار بيمار در سال ۲۰۰۶ تقليل پيدا كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |