چهارشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۴
هيچ وقت مستقيم «نه» نگوييد
005706.jpg
بله، شما مي توانيد كودكتان را، حتي زماني كه به حرفتان گوش نمي دهد، تربيت كنيد. با اجراي اين كارها به راحتي مي توانيد جلوي عصبانيت، جيغ كشيدن و گريه آنها را بگيريد.
«كوبي» پسر ۱۸ ماهه ام، زغال اخته را از روي صندلي اش به زمين پرتاب مي كند، دم سگمان را مي كشد و زماني كه او عمداً  مداد شمعي را در دهانش مي كند به طور موذيانه اي به چشمان من زل مي زند. او اين قبيل كارها را هر روز انجام مي دهد، اگر چه ما بارها و بارها به او مي گفتيم: «غذا را پرت نكن!؛ مؤدب باش!  و چيزي در دهانت نگذار!» ولي آيا گوش او بدهكار بود؟
به گفته يكي از متخصصين: «رفتار كودكانه دليل بر بي ادبي نيست. اعمال منفي كودك يك ساله نشان دهنده عدم صلاحيت شما نيست بلكه فقط تأثيرات كاوشگرانه اي از كارهايي است كه در اطراف او انجام مي شود.» رفتار او معمولاً  واكنش هايي در مورد محدوديت  مهارتهايش است. بچه شيطان و موذي، كودكي است كه به دليل اين كه به راحتي نمي تواند بگويد: «من با آن عروسك مي خواهم بازي كنم.» به اسباب بازي ديگران چنگ مي زند. به علاوه، كودكان زير ۲ سال نمي توانند عواقب كارهايشان را پيش بيني كنند. يكي از كارشناسان مي گويد: «كودكان نوپا، خواسته هاي خيلي كوچكي دارند.» «اگر آنها از چيزي خوششان بيايد، به دنبالش مي روند.»
ولي با اين وجود، متوجه مي شويد كه رفتار كودكتان را نبايد ناديده بگيريد. به عقيده يكي از كارشناسان «فكر كردن و يافتن راهكاري براي ياد دادن، خيلي بهتر از تنبيه كردن است.» «هدف شما اين است كه به فرزندتان در درك محدوديت ها بدون ناديده گرفتن خواسته هايش در يادگيري و كنجكاوي كمك كنيد.»
دفاع در حالت عصبانيت
براي بازي كردن فرزندتان محيطي كاملاً  امن و آرام را آماده سازيد. اگر وسايل شكستني را از دسترس بچه ها دور كنيد، راههاي خروج به حياط را ببنديد و خانه را پر از اسباب بازي و كتابهاي مورد علاقه شان كنيد، مطمئناً  متوجه خواهيد شد كه از كلمه «نه» كمتر استفاده مي كنيد. سپس محدوده چيزهايي كه برايتان از اهميت خاصي برخوردار است را مشخص كنيد. بعضي از قوانين نيز كاملاً  واضح و روشن است، مانند اين كه به هيچ عنوان به اجاق گاز و بخاري دست نزنيد. ولي در مورد شلپ شلپ كردن در حمام چه؟ اگر به پر كردن وان حمام اهميت نمي دهيد و به كودكتان اجازه آب بازي نمي دهيد، اين قانون را به مدت طولاني ادامه ندهيد.
سپس، خود را بيشتر از پيش آماده كنيد. چون فرزندتان ممكن است با گفتن كلمه ساده «نه» منظور شما را متوجه نشود. از جملاتي با معناي مثبت استفاده كنيد مانند «مامان را گاز نگير» يا «دست نزن چون اين فنجان داغ است.» گاهي اوقات، ممكن است براي رسيدن به اين هدف زمان زيادي وقت لازم باشد.
همچنين، به كودك نوپاي خود بگوييد كه چه كاري مي تواند انجام دهد. اگر او روي كاناپه مي پرد، بگوييد: «مبل جاي پريدن نيست، لطفاً براي پريدن بيرون برو.» در حقيقت، سرگرمي و جهت دادن مجدد، قوي ترين ابزار راهكاري براي شما مي باشد. به عقيده يكي از كارشناسان «زيبايي و جذابيت كودكان در اين سن اين است كه به راحتي تغيير مسير مي دهند.» «حافظه آنها بسيار كوچك است، وقتي شما آنها را به فعاليت ديگري مشغول مي كنيد، ديگر آنها به گذشته نگاه نمي كنند.»
براي اكثر كودكان، اعمال و رفتار قابل درك تر از كلمات است. فرزندتان را از بلندي پايين آوريد سپس او منظور شما را از روي چهره تان مي خواند. آنطور كه انتظار مي رود، كودكان كوچكتر از ۱۸ ماه نمي توانند معناي كلام شما را بفهمند، بنابراين به كودك نشان دهيد كه منظورتان چيست. به او بگوييد: «مداد شمعي را نخور» اين كار زماني به نتيجه مي رسد كه شما نيز دست او را همراه با مداد شمعي از دهانش بيرون آوريد.
حركات و رفتار شما، وفاداري به قوانين را تقويت مي كند. به عنوان نمونه، اگر فرزندتان در هنگام بازي كودكي را زد، شما مي توانيد با استفاده از ۳ روش او را متوجه كار زشتش كنيد: اول اين كه، به او اخطار دهيد: «نه، تو نبايد كسي را بزني. زدن كار بسيار بدي است.» در مرحله دوم، اگر دوباره اين كار را تكرار كرد فرزندتان را به طرف ديگري از اتاق ببريد. سوم اين كه، به او در مورد اين كار تذكر داده و او را به آرامي به خانه تان ببريد.
تنبيه بدني، فقط به كودك مي آموزد كه زدن كار مجاز و موجهي است و حتي گاهي اوقات در اين سن بسيار نامناسب است. به عقيده يكي از كارشناسان «كودكان دو سال و نيمه تا سه سال قدرت  حافظه خوبي ندارند و يا رابطه علت و معلولي كه باعث بعضي از مفاهيم در اين فاصله مي شوند را نمي فهمند.»
نااميدي هاي جزيي و كوچك
اگر، زماني كه به فرزندتان «نه» مي گوييد، احساس گناه مي كنيد، به خاطر بسپاريد كه اين كار در دوره طولاني باعث بدتر شدن وضع موجود مي شود. وقتي او جيغ مي زند يا از روي خشم چيزي را پرتاب مي كند، اگر در عوض، احساساتش را درك كنيد او كم كم آرام خواهد شد. بگوييد: «مي دانم كه ناراحتي تو به خاطر نداشتن بستني است.» حتي اگر فرزندتان منظور شما را درك نمي كند، بالاخره مي فهمد كه داشتن واكنش هاي احساسي و عاطفي يك امري عادي است- حتي اگر خوشحال نباشد- اما كم كم مي داند كه هر چيزي و هر كاري قوانين خاص خود را دارد.
تشويق كردن كودك در تقويت گفتار يكي ديگر از راهكارهاي قوي محسوب مي شود. يكي از كارشناسان مي گويد: «وقتي فرزندتان ناله مي كند و جيغ مي كشد، خيلي راحت است كه آن چه را كه فكر مي كند مي خواهد را به او بدهيد.» «اما اگر به او ياد دهيد كه بگويد» شير بيشتر «بالاخره كودكتان ياد مي گيرد كه براي برآورده شدن نيازهايش از كلمات استفاده كند.» جايزه به خاطر كلماتش و درك جديد از خودكنترلي با توجه فراوان شما- مانند رضايت با تكان سر، در آغوش گرفتن يا تشويق كردن در بكارگيري كلمات- در نهايت باعث مي شود او بداند كاري را كه انجام مي دهد درست است.
روش صحيح عكس العمل نشان دادن
هميشه، اولين واكنش شما ممكن است بهترين نباشد. اين جدول روش مناسب در مقابل كارهاي ناجور و مشترك كودك را نشان مي دهد.
اگر فرزندتان...
سيم برق را از پريز بيرون مي كشد
وقتي او را با خود مي بريد شما را مي  زند
وسط خيابان مي پرد
هنگام توپ بازي جيغ مي كشد
شما انجام مي دهيد...
از آن طرف اتاق فرياد مي كشيد «سيم برق را از پريز در نياور.»
به پشت او مي زنيد.
فرياد مي كشيد «نه» و او را از پشت به طرف خودتان مي كشيد.
وقتي كه او جيغ مي كشد غيرقابل تحمل شده و شما تسليم مي شويد.
به جاي اين كه...
بگوييد: «به سيم دست نزن» آن را از دستش بگيريد و در عوض يك كاميون و يا يك توپ به او بدهيد.
بگوييد: «مي دانم كه چرا ناراحتي، اما زدن كار خوبي نيست.» اگر باز در انجام اين كار مصر بود، او را از خود دور كنيد.
او را تا نزديك خيابان كنترل كرده و دست او را بگيريد. بگوييد. «هميشه براي عبور كردن از خيابان دستت را به من بده.»
كار او را ناديده گرفته و بگوييد: «از صداي زيبايت استفاده كن، يعني چيزهايي مثل اين: بگو لطفا بالا»
ترجمه: رزيتا شاهرخ
منبع: parents

راه زندگي
نوزادان را طاقباز بخوابانيد
005703.jpg
بنابر نظريه آكادمي پزشكي كودكان آمريكا، براي پيشگيري از عارضه مرگ ناگهاني نوزادان، (SIDS) بايد آنها را به پشت خواباند، چون به پهلو خواباندن نوزاد به جاي طاقباز خواباندن آنها خطر چرخيدن نوزاد به روي شكم را در پي دارد، لذا روش قابل قبولي نيست. آكادمي پزشكي كودكان آمريكا شواهد روزافزوني در دست دارد كه بنابر آنها، اقداماتي نظير انتقال تخت نوزاد به اتاق خواب پدر و مادر و پستانك دادن به نوزاد به هنگام خواب در كاهش خطر عارضه مرگ ناگهاني نوزاد مؤثرند. توصيه هاي جديد ارايه شده،  بخشي از سياست اطلاع رساني آكادمي پزشكي كودكان آمريكا (AAP) در مورد عارضه مرگ ناگهاني نوزاد است كه به منظور انعكاس تازه ترين پژوهش ها در اين زمينه، به روز شده است. هدف از اين كار، به روز كردن دانش پزشكان است كه ممكن است در درمان بيماران مفيد واقع شود.
منظور از (SIDS)، مرگ ناگهاني غيرقابل توضيح نوزادي است كه به نظر سالم مي آيد و زير يك سال سن دارد.
از سال ۱۹۹۲ كه اين آكادمي پيشنهاد طاقباز خواباندن نوزادان را داده است، ميزان مرگ ناگهاني نوزادان در ايالات متحده، بيش از ۵۰ درصد كاهش يافته است، اما علي رغم اين كاهش، عارضه SIDS به عنوان يكي از عوامل عمده مرگ نوزادان پس از يك ماهه اول زندگي باقي است و هر ساله جان ۲۵۰۰ نوزاد را مي گيرد. بيشتر مرگ و ميرهاي ناشي از SIDS، در فاصله ۲ تا ۳ ماهگي اتفاق مي افتد كه اگرچه اين مساله مي تواند براي همه نوزادان و در هرجايي رخ دهد، اما ميزان آن در ميان نوزادان آفريقايي آمريكايي، بومي آمريكا و آلاسكا، از سرعت بيشتري برخوردار است. آكادمي پزشكي كودكان آمريكا، تا چندي پيش گفته بود كه به پهلو خواباندن نوزادان به جاي طاقباز خواباندن آنها روش قابل قبولي است اما حالا مي گويد كه به پهلو خوابيدن نوزادان، خطر چرخيدن آنها به روي شكم را كه از عوامل افزايش خطر مرگ ناگهاني نوزادان است، بالا مي برد. در حالي كه دانشمندان به واقع به ارتباط بين خوابيدن بر روي شكم و افزايش احتمال مرگ ناگهاني نوزاد پي نبرده اند، برخي محققين اين فرضيه را مطرح كرده اند كه ممكن است به شكم خوابيدن نوزاد، تنفس او را دچار مشكل كند و يا منجر به بيش از حد گرم شدن نوزاد گردد. چنين مسايلي در برخي از نوزادان، احتمال روي داد مرگ ناگهاني را در آنها افزايش مي دهد.
از نظر آكادمي پزشكي كودكان آمريكا، خوابيدن نوزاد در كنار والدين صحيح نيست و پس از مراقبت و آرام كردن نوزاد، بايد او را به تختخوابش بازگرداند. نكته ديگر اين كه اگرچه برخي پژوهش ها نشان داده اند كه استفاده از پستانك مي تواند در تغذيه نوزاد با شير مادر اخلال ايجاد كند و بعدها نيز مشكلات دنداني را به وجود آورد (كه البته اين شواهد از نظر اين آكادمي به اندازه كافي قانع كننده نيستند) اما استفاده از آن به هنگام خواب در يك سال اول زندگي نوزاد با كاهش خطر عارضه مرگ ناگهاني نوزاد ارتباط دارد. بدين منظور و براي پيشگيري از عادت كردن نوزاد به پستانك، مادراني كه تمايل به تغذيه نوزاد با شير خودشان را دارند بايد پس از يك ماهگي نوزاد از پستانك استفاده كنند تا نوزاد به پستانك عادت نكرده و هم چنان از شير مادر تغذيه كند. نكته اي كه بايد مدنظر داشت اين است كه در صورتي كه نوزاد از مكيدن پستانك سرباز مي زند، نبايد او را مجبور كرد!
چه بايد كرد؟
آكادمي پزشكي كودكان آمريكا به منظور پيشگيري از عارضه مرگ ناگهاني نوزادان، اين راهكارها را پيشنهاد كرده است:
۱- اعم از اين كه زمان خواب نوزاد كم باشد يا زياد، او را به پشت بخوابانيد.
۲- تشك خواب نوزاد بايد سفت بوده و با ملافه اي پوشيده شده باشد.
۳- اشياء نرم مثل بالش، لحاف، اسباب بازي هايي كه با الياف خاص پر شده اند (مثل پنبه و...) و زيراندازهايي كه بيش از حد بزرگ هستند (و ممكن است دور نوزاد بپيچند) را از تختخواب نوزاد بيرون بياوريد.
۴- خوب است كه به جاي خواباندن نوزاد نزد خودتان، تختخواب او را در اتاقتان قرار دهيد و نوزاد را در تخت خودش بخوابانيد.
۵- موقع خواب نوزاد، به او پستانك بدهيد.
۶- نوزاد به هنگام خواب بايد لباس كمي به تن داشته باشد و خيلي گرم نشود.
۷- در طول دوران بارداري، سيگار نكشيد و از قرار دادن نوزاد در جايي كه در معرض دود سيگار قرار دارد، خودداري كنيد.
۸- نوزادتان را به مدت طولاني در صندلي مخصوصي كه در اتومبيل براي او تعبيه شده است، نگذاريد، چون فشار زيادي را به پشت سر نوزاد وارد مي كند.
در پايان، اگر نگران الگوهاي خواب نوزادتان و يا خطر SIDS هستيد، بهتر است با پزشك كودكتان مشورت كنيد.
ترجمه: آذردخت قاسمي نيك منش

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
رسانه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |