پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴
تحليلي بر واكنش ها به پيشنهاد جديد روسيه
مخالفت منطقي
005787.jpg
فريبا مسعود پورشيرازي
پيام جديد مسكو به تهران و ارائه طرح جديد مبني بر غني سازي در خاك روسيه پس از ماه ها طرح در فضاي رسانه اي به صورت رسمي ارائه شد تا بحث پيرامون آن بعنوان اصلي ترين محور مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي در ژانويه ۲۰۰۶ باشد.
غرب اميدوار است جمهوري اسلامي ايران با پذيرش اين طرح مسير فعاليت هاي هسته اي ايران را كنترل كند. اما مقامات ايران كه قبل از اعلام رسمي طرح مسكو نيز با آن مخالفت كرده بودند بار ديگر بر خواست خود مبني بر بر انجام غني سازي در خاك خود تأكيد كردند. طرح روسيه روند جديدي در پرونده هسته اي ايران به شمار مي رود كه انتقادات فراواني پيرامون آن مطرح است.

طرح روسيه
در حالي كه هفته ها از طرح «غني سازي در خاك روسيه» در رسانه ها مي گذرد، اين كشور چند روز قبل در بيانيه اي از ارائه رسمي پيشنهاد هسته اي به ايران خبر داد. وزارت خارجه روسيه هفته گذشته در بيانيه اي اعلام كرد كه سفارت اين كشور در تهران يادداشتي رسمي را حاوي پيشنهاد مذكور به مقامات ايراني تحويل داده و پيشنهاد سابق روسيه به ايران براي استقرار يك شركت سهامي مشترك روسي _ ايراني جهت انجام غني سازي همچنان معتبر است. در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است كه اين پيشنهاد رسمي تلاشي براي پيدا كردن راه حل هاي قابل پذيرش دوجانبه در چارچوب رفع وضعيت موجود بر سر برنامه هاي هسته اي ايران از طريق ابزارهاي سياسي و ديپلماتيك است.
بدنبال انتشار اين خبر، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه در نخستين نشست خبري با خبرنگاران بر اين موضوع تأكيد كرد كه ايران هيچ طرح مدوني را از مسكو دريافت نكرده است اما وجود اين طرح را رد نكرد. وي گفت: «البته ايده هايي از طرف روسيه و كشورهاي مختلف مطرح شده است.» آصفي تأكيد كرد كه: «تهران هر طرح و پيشنهادي كه حقوق جمهوري اسلامي ايران را به رسميت بشناسد و حق غني سازي در داخل خاك كشور را تأييد كند با نظر مثبت بررسي مي كند.»
اما طرح هسته اي روسيه اولين بار پيش از سفر ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه به ايران در آبان ماه مطرح شد. همزمان با ورود ايوانف به تهران اين خبر كه مقام بلندپايه روسي با پيشنهادي رسمي براي حل گره اتمي ايران وارد تهران خواهد شد، در صدر اخبار خبرگزاري ها قرار گرفت. به موجب اين طرح روسيه پيشنهاد داده بود كه مرحله تبديل سنگ معدن اورانيوم (كيك زرد) به گاز هگزا فلورايد اورانيوم (اورانيوم فرآوري شده) در ايران صورت بگيرد اما مرحله تزريق اين گاز به دستگاه هاي سانتريفوژ كه به توليد اورانيوم غني شده مي انجامد در خاك روسيه انجام شود. با اين حال پس از ورود ايوانف به تهران و مذاكرات روسيه با مقامات كشورمان، ارائه هرگونه طرح هسته اي به مقامات ايراني را رد كرد. لاريجاني، دبير شوراي  عالي امنيت ملي نيز در واكنش به رسانه اي شدن طرح هسته اي روسيه گفت: «پيشنهاد مشخصي در اين خصوص مطرح نشده است.»
با اين وجود اما از آغاز انتشار خبر طرح هسته اي روسيه براي حل بحران هسته اي ايران، اين طرح مورد حمايت اروپا و آمريكا قرار گرفت. اروپائيان اين طرح را فرصت دوباره به ايران براي بازنگري در فعاليت هاي هسته اي و توقف كامل غني سازي در خاك ايران ارزيابي و اعلام كردند كه عدم پذيرش اين طرح از سوي ايران راه را براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت هموار مي كند. آمريكا نيز اعلام نمود كه از پيشنهاد روسيه حمايت مي كند. طرح روسيه بدنبال پافشاري جمهوري اسلامي ايران بر مواضع خود مبني بر دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي بعنوان راه حل پيشنهادي اروپا از سوي روسيه مطرح شد تا اصلي ترين محور گفت و گوهاي آتي ايران و اروپا در ژانويه ۲۰۰۶ باشد. مذاكراتي كه در ۳۰ آذر ماه ۸۴ پس از ۵ ماه وقفه مجددا از سرگرفته شد.
واكنش ها به طرح پيشنهادي روسيه
ارائه طرح از سوي روسيه واكنش هاي مختلفي را بدنبال داشت. در موضعي رسمي علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان دادن اختيار تامين سوخت هسته اي ايران به كشوري ديگر را نامعقول خواند و گفت تجربه تاريخي اجازه نمي دهد تا مسئولان كشور به سمت چنين پيشنهادي بروند. علي لاريجاني همچنين ايده پيشنهاد هسته اي اخير مسكو به تهران را ناپخته دانست و تصريح كرد كه اشكالات زياد و جدي بر آن وارد است، اما در عين حال تاكيد كرد كه دليلي ندارد ايران از بررسي ايده ها استقبال نكند.لاريجاني ضمن رد طرح پيشنهادي روسيه از جديت در بررسي اين طرح خبرداد.وي با تاكيد دوباره جمهوري اسلامي ايران بر غني سازي و برخورداري از چرخه سوخت در داخل خاك ايران گفت : از آنجايي كه نمي خواهيم فرصتها را از ما بگيرند، مسير مدوني را براي خود ترسيم كرده ايم.بنابراين مي توان گفت موضع گيري مسئولان حاكي از مقاومت تهران در مقابل طرحي است كه تمامي فعاليت هاي هسته اي تهران را به روسيه پيوند مي زند. علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز از جمله نخستين چهره هايي بود كه نسبت به طرح روسيه واكنش نشان داد.
وي با تأكيد براينكه بايد طرح روسيه در شوراي عالي امنيت ملي مورد بررسي قرار گيرد، بطور تلويحي بر مخالفت ايران با طرح پيشنهادي روسيه صحه گذاشت. بروجردي تأكيد كرد: «با توجه به حضور روس ها در اين پروژه تأكيد بر انجام آن در خارج از خاك ايران بي مورد و غيرالزامي است.»
از سوي ديگر يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس طرح پيشنهادي روسيه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را حقه اي كثيف خواند. سعيد ابوطالب با غيرقابل اطمينان بودن روس ها گفت: «روسيه كاملا با اروپا هماهنگ است چرا كه اين كشور زماني اين پيشنهاد را ارائه مي دهد كه اروپا كاملا در موضع ضعف در مذاكرات قرار دارد.» چهره هاي سياسي كشور نيز در اين خصوص واكنش هايي مشابه نشان دادند.
منتقدين در استدلال هاي خود در رد طرح پيشنهادي روسيه بر موارد متعددي از سياست هاي اين كشور در مورد برنامه هسته اي ايران استناد و پذيرش آن را وابستگي همه جانبه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان به مسكو ارزيابي كردند. اين عده بر اين باورند كه مسكو به دليل انحصاري كه در نيروگاه اتمي بوشهر در اختيار دارد، با دريافت مبالغي كلان عليرغم وعده هاي فراوان در راه اندازي آن تعلل مي كند و از سوي ديگر همسو با اروپا و آمريكا در راستاي سياست هاي مخالفين فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران حركت مي كند. اين دسته بر اين باورند كه هيچ تضميني وجود ندارد كه روسيه به تعهدات خود مبني بر تأمين سوخت نيروگاههاي ايران عمل كند.
دليل ديگر رد غني سازي در خاك روسيه از سوي منتقدين،  تناقض آشكار اين طرح با مفاد NPT است. كشورهاي عضو NPT حق استفاده از دانش هسته اي در زمينه غيرنظامي در كشور خود را دارا مي باشند. بنابراين پذيرش غني سازي در سرزميني ديگر براي كشوري كه عضو NPT است و به تمامي تعهدات بين المللي پذيرفته شده در چارچوب آن پايبند است، نقض صريح آن به شمار مي رود.
استدلال ديگر مخالفين، منافع گسترده سياسي و اقتصادي اجراي چنين طرحي براي روسيه است.
به لحاظ سياسي روسيه با ارائه اين پيشنهاد مي تواند به نوعي هم وضعيت جهاني را از بحران خارج كند و هم ابتكار عمل را به دست گيرد و تا حدودي ميان اروپايي ها و آمريكا موازنه برقرار كند.
مسكو برآن است تا نقشي فعال در منازعه هسته اي ايران بازي كند، چرا كه خارج از اين نقش اين كشور كاملاً به انزوا كشيده مي شود. بنابراين مي توان گفت هدف روسيه از ارائه چنين طرحي تثبيت موقعيت خود در منطقه در مقابل آمريكا و اروپا است.
به لحاظ اقتصادي هم غني سازي در خاك روسيه منافع بسياري براي مسكو به همراه دارد. روسيه به عنوان مهمترين شريك پروژه هاي هسته اي ايران با انحصار انرژي بعنوان تنها تأمين كننده سوخت نيروگاه هاي ايران مي تواند در شريان هاي اقتصادي ايران نقش اساسي ايفا كند. ايفاي چنين نقشي به كرملين اجازه مي دهد تا نبض نيروگاه هاي كشور را در اختيار و از اهرم هاي اقتصادي براي چانه زني در عرصه ديپلماتيك در جهت منافع خود در قبال ايران،  اروپا و آمريكا استفاده كند. از طرف ديگر موقعيت برتر روسيه در تعاملات هسته اي با جمهوري اسلامي ايران مي تواند به ارتقاي جايگاه روسيه در صحنه بين المللي منجر گردد.
به هر حال منتقدين پيشنهاد روسيه را فاقد پشتوانه عقلاني و منطقي مي دانند، چرا كه غني سازي در خاك كشوري ديگر معنا و مفهومي نداشته و در عين حال سرمايه گذاري در خاك كشوري بيگانه هيچ حمايتي براي استمرار و تداوم روند غني سازي ندارد.
در مقابل چنين ديدگاهي، عده اي بر اين باورند كه پيشنهاد روسيه مي تواند در چارچوب اصول پذيرفته شده جمهوري اسلامي ايران در فضاي عقلاني مورد بررسي قرار گيرد. چرا كه در شرايطي كه آمريكا سياست انزواي ايران را دنبال مي كند بايستي به مصلحت كشور توجه و با تدبير به چنين پيشنهادي نگاه كرد.
اين دسته به مخالفت روسيه با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل استناد مي كنند و معتقدند اين احتمال وجود دارد كه آمريكا، روسيه را براي مخالفت احتمالي براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت تحت فشار قرار دهد و روسيه ناگزير به همراهي با آمريكايي ها شود. بنابراين با توجه به حمايت غرب از طرح روسيه، مخالفت ايران با اين طرح مي تواند به همراه شدن موضع مسكو با غرب بينجامد و پرونده هسته اي ايران را در موقعيت دشواري قرار دهد. از سوي ديگر پيام منفي تهران بر طرح مسكو مِي تواند پاياني بر مذاكرات لرزان ايران و اتحاديه اروپا باشد.
از سوي ديگر پيشنهاد روسيه از سوي ايران، به ايالات متحده اجازه مي دهد تا با افزودن بر لابي هاي خود زمينه ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را فراهم كند.
عليرغم نگاه مثبت برخي كارشناسان به طرح روسيه اما چگونگي مشاركت روسيه و ايران در تهيه سوخت هسته اي موضوعي قابل تأمل از سوي اين دسته از تحليلگران است. در اين راستا بعضي معتقدند اگر پيشنهاد روس ها موقت باشد و كارشناسان ايران نيز در آن حضور داشته باشند،اين پيشنهاد قابل بحث و مذاكره است. ولي اگر اين پيشنهاد دائمي باشد و موجب سلب حق ملت ايران گردد قابل قبول نمي باشد.
به هر حال آنچه مسلم است اينكه موضع ايران در قبال طرح پيشنهادي روسيه اين است كه ايران هر طرحي در چارچوب قوانين بين الملل و آژانس بين المللي انرژي هسته اي را مورد مطالعه قرار مي دهد.
بستر پاسخ به يك پيشنهاد رسمي
فارغ از واكنش هاي صورت گرفته در مورد طرح هسته اي روسيه، آنچه مي تواند مبناي تحليل براي ارائه پاسخي رسمي قرار گيرد، مواضع روسيه در تحولات جاري هسته اي ايران است. از آغاز طرح فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران در مجامع بين المللي مسكو استراتژي چند وجهي را در اين خصوص اتخاذ كرده است. كرملين بر باقي ماندن در تحولات هسته اي ايران اصرار دارد و مي خواهد گزينه اي مؤثر در اين مسأله باشد و از سويي مناسباتش با غرب را حفظ و حتي تقويت كند.
اظهارات اخير سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در هشدار به سياسي شدن برنامه هسته اي ايران نشان مي دهد كه روسيه تمايلي در بحراني شدن مسأله هسته اي ايران ندارد، چرا كه در اين صورت اين كشور بسياري از منافع خود را در پروژه هاي هسته اي ايران از دست مي دهد. با اين حال مسكو از ايراني اتمي و قدرتمند در همسايگي خود استقبال نمي كند. بنابراين موفقيت روس ها در جلب نظر تهران براي پذيرش طرح هسته اي جديد روسيه گامي مثبت براي كرملين است تا ضمن حفظ منافع سرشار خود از قراردادهاي هسته اي با ايران،  در تحولات منطقه اي و جهاني بعنوان عضوي تأثيرگذار نقش آفريني كند و از طرف ديگر، با كنترل سوخت براي نيروگاه اتمي ايران، مانع از تبديل كشور همسايه به يك قدرت اتمي با برخورداري از اقتصاد قوي و موقعيت منحصر به فرد ژئوپليتيك شود.
بسياري بر اين باورند كه طرح روسيه بيش از آنكه راهكاري منطقي براي گشودن گره اتمي ايران باشد، تلاشي از سوي غرب براي فراهم كردن دستاويزي است كه با وارد كردن روسيه به آن جريان، سعي در بوجود آوردن يك اجماع جهاني عليه جمهوري اسلامي ايران دارد و اساساً هدف غرب از ارائه طرح پيشنهادي روسيه فراهم آوردن زمينه هاي تعارض ميان تهران و مسكو و تلاشي براي تنگ كردن حوزه فشار بر جمهوري اسلامي ايران و كاستن از حاميان ضمني ايران است.
در اين راستا جمهوري اسلامي ايران بايد با درك رفتار غرب در قبال طرح روسيه، براي ممانعت از اجماعي كه غرب در مورد حقوق هسته اي ايران به دنبال آن است تلاش كند و با تأكيد بر حقوق خود مبني بر غني سازي در داخل اولاً مانع از بروز شكاف ميان تهران و مسكو شود ،ثانياً در پي راهكارهايي باشد تا به تعاملي سازنده و پايدار دست پيدا كند.
به هرحال هر چند كه ايران بصورت رسمي پاسخي مشخص به پيشنهاد روسيه نداده است، اما از اظهارات مقامات ديپلماتيك ايران چنين برمي آيد كه تهران به شكل محترمانه اي طرح روسيه براي انتقال غني سازي اورانيوم به خاك آن كشور را رد كرده است.
نكته قابل تأمل در ارائه طرح پيشنهادي هدف مشترك اروپا، آمريكا و روسيه و آن تلاش براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري هسته اي است. نقطه مشتركي كه سه قطب مهم نظام بين الملل را عليرغم بسياري از اختلافات و تعارض ها در كنار يكديگر قرار مي دهد.

هند  بايد به جاي آمريكا ايران را برگزيند
دكتر آرجوان ماكيجاني،
ترجمه: كامبيز توانا
005790.jpg
آرجوان ماكيجاني رئيس انستيتو انرژي محيطي و يكي از محققان ارشد انرژي اتمي در آمريكاست. وي كه كارشناس استفاده از انرژي اتمي و موقعيت سياسي انرژي هسته اي است، بر اين باور است كه هند نبايد به پيمان همكاري اتمي كه در ۱۸ جولاي ۲۰۰۵ به امضاي جورج بوش و مانموهانگ  سينگ رسيد، اتكا كند و به هيچ وجه نبايد از ايران غافل شود. به نظر ماكيجاي، هند با افزايش مصرف انرژي روبه رو است و بايد فقط به فكر تهيه نفت و گاز باشد و از اين رو به مقامات هندي توصيه مي كند كه «به قرارداد بي اثر هند و آمريكا توجه نكنند و به فكر تقويت روابط با ايران باشند.» او هم چنين نقد جدي به رأي منفي هند در شوراي حكام عليه ايران دارد.
دكتر ماكيجاني كه دكتراي خود را در «خوزيون هسته اي» دريافت كرده از سال ۲۰۰۴ تاكنون از اعضاي اصلي هيأت مديره مركز بهداشت كاري در آمريكا است. از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ جزو مشاوران مركز حفاظت از تشعشع هسته اي در آمريكا بوده و تاكنون كتابها و مقالات زيادي درباره نقش انرژي هسته اي در تغيير سياست هاي انرژي و محيطي نوشته است. علاوه بر آن به عنوان مشاور رسمي چندين بار در كنگره آمريكا حاضر شده و به پرسشهاي نمايندگان پاسخ داده و به آنها مشاوره داده است. دكتر ماكيجاني گفت وگويي انجام داده با عزيز حنيفه، سردبير مجله «هند در خارج از مرزها» كه در واشنگتن چاپ مي شود و متن آن در پي مي آيد:

* شما و مركز تحقيقات اتمي مطالعات زيادي را بر مصارف صلح آميز انرژي هسته اي انجام داده ايد. به نظر شما تفاهم نامه همكاري اتمي ميان هند و آمريكا چه تأثيري دارد؟
- ابتدا اين را بگويم كه هنوز تفاهمي ميان هند و آمريكا نيست چرا كه كنگره آمريكا مشكلات زيادي با برنامه اتمي هند دارد و فكر نمي كنم به نتيجه خاصي برسد. دوم اين كه حتي اگر اين همكاري به تصويب كنگره آمريكا برسد به نظر من هيچ تغييري بر توليد الكتريسيته هند نخواهد داشت.
اگر به برنامه نياز انرژي الكتريكي هند نگاه كنيد، هند برنامه دارد كه تا ۲۰۲۰ ميلادي به حدود۲۰ هزار مگاوات برق برسد كه تمامي راكتورهاي اتمي هند مي توانند ۱۰ تا ۱۲ درصد اين انرژي الكتريكي را تهيه كنند. براي اين ۱۲ درصد هند رابطه خود با ايران را در سوي ديگر دارد كه به هيچ وجه نبايد آن را به خطر اندازد چرا كه حتي با همكاري ۱۰۰ درصدي آمريكا، فقط ۱۲ درصد از بازار انرژي تامين مي شود كه به هيچ وجه عاقلانه نيست. بر همين اساس جداي از خطرات استراتژيك همگرايي با آمريكا و در بحث همكاري اقتصادي نيز سود چنداني براي هند ندارد. در حال حاضر فقط سه درصد برق هند از منابع هسته اي تهيه مي شود و در طول چند دهه آينده، نگهداري از راكتور براي هند هزينه هاي زيادي در پي دارد و راكتورهاي موجود كارآيي لازم را از دست خواهند داد و از همين رو اهميت اقتصادي و سياسي انرژي هسته اي هند رو به كاهش جدي است.هنوز هم خطر اين كاهش مورد محاسبه جدي قرار نگرفته است.
* مي توانيد يك مثال واضح از اين كاهش اهميت بدهيد؟
- براي مثال تأسيسات اتمي راجستان كه در دهه هاي ۸۰ و ۹۰ كار مي كرد، در توليد الكتريسيته كارآيي بسيار پاييني داشت. حالا با گذر زمان چه انتظاري داريد كه اين گونه مراكز بتوانند در خدمت صنعت باشند؛ ضمن اين كه يك مركز هسته اي اگر رو به  فرسودگي رود، بازسازي آن كاري بسيار زمان بر و بسيار هزينه بر است. يكي از مشخصه هاي صنايع اتمي هند، ناكارآمد بودن و فرسوده بودن آن است؛ ضمن اين كه در نظر داشته باشيد مسئله الكتريسيته در هند، هزينه آن نيست، بلكه غيرقابل اعتماد بودن آن است. اين معضل را چين هم دارد و از اين رو آنها سرمايه گذاري زيادي در اين زمينه مي كنند. علاوه بر اين، براي سرمايه گذاري، داشتن نيروي كار ارزان قيمت مطرح نيست، سرمايه گذار جايي سرمايه خود را خرج مي كند كه بداند مي توان آن كار را درست انجام داد. به همين خاطر هم در هند نرم افزار و صنعت توليد آن بسيار موفق است چرا كه به برق وابسته نيست اما صنايع سنگين كه به برق محتاج هستند، مشكلات زيادي دارند. قطع زياد برق، خسارت هاي زيادي در پي دارد.
* اما دولت هند هم به همين قضيه مي پردازد. يعني كمك به رشد اقتصادي و تهيه انرژي الكتريسيته از صنايع اتمي.
- تهيه انرژي بسيار فراتر از چند واحد كوچك توليدي خصوصي است. بهتر است به كل بخش توليد نگاه كنيد. بگذاريد يك مثال بزنم. در سال ۱۹۹۴.ش عضو شوراي تأمين انرژي ايالات متحده بودم. هم بازار انرژي هند را مي شناختم و هم بازار انرژي آمريكا را و بسيار مخالف قرارداد شركت انرون در هند بودم، اما هيچ كس توجه نكرد. طرح ما اين بود كه در هند به جاي بالا بردن پنج  درصدي انرژي الكتريسيته طبق قرارداد انرون، تعداد زيادي از تجهيزات عوض و به روز شود تا كارآيي آن بالا رود. تعقيب انرژي هسته اي در الكتريسيته براي جامعه كارآيي مثبتي نداشته و اوضاع را وخيم تر كرده است. الان نه صنايع كوچك و نه صنايع متوسط برق قابل اعتماد ندارند. صنايع بزرگ كه ديگر تكليفشان مشخص است.
* آيا شما در كل مخالف فعاليت اتمي هند و همكاري هاي هند با آمريكا هستيد؟
- بهتر است به كاربرد آن نگاه كنيد. تأسيسات اتمي در كشورهاي بزرگ كاربرد دارد و به صرفه كشورهاي كوچك نيست. اما پرسش اين جاست كه آيا اين تأسيسات اتمي مي تواند نقش مثبتي در زيرساخت توليدي كشور داشته باشد؟ در مورد هند بايد بگويم كه من به چند دليل با انرژي اتمي مخالفم: نخست اين كه هزينه آن بسيار بالاست. دوم اين كه با وضعيت هند حتي ساخت يك صد راكتور نمي تواند اعتماد تأمين انرژي را به صنعت بدهد. مشكل هند اين جاست كه وارد همكاري اتمي با آمريكا شد، به دو دليل؛ يكي اين كه تأمين انرژي داشته باشد و دوم اين كه در شوراي امنيت سازمان ملل صاحب كرسي شود. من كه فكر نمي كنم آمريكايي ها اجازه دهند حتي يك عضو با حق وتو به شوراي امنيت اضافه شود. بحث همكاري اتمي هند و آمريكا هم كه ممكن نيست چرا كه افراد زيادي در آمريكا از جمله دو كنگره موافق اين كار نيستند.
بحث اتمي هم يك موضع ايدئولوژيك است. بمب اتمي براي آمريكا و شوروي تبديل به اين شده بود كه تمام مشكلات بشري را با آن حل كنند چون قدرت آنها زياد مي شد. در سالهاي ۱۹۴۰ هم هند تصميم گرفت به قدرت اقتصادي تبديل شود و يكي از نهادهاي تبديل يك كشور به مدرنيته بمب اتمي بود. مشكل از اين جا شروع شد كه ما خواستيم مثل آمريكا و يا انگليس شويم. فناوري را به دست آورديم اما بدون ايدئولوژي و نتيجه اين شد كه براي ما بزرگي و قدرت به همراه نياورد.
* اشاره كرديد كه دو كنگره آمريكا با همكاري هسته اي آمريكا و هند مشكل دارد و گفتيد كه هند به چيزهاي زيادي نرسيده. چه چيز را هند از دست داده است؟
- هند رابطه خود با ايران را به خطر انداخت. فقط بحث ايران نبود و اين كار بحث بازار انرژي غرب آسيا و آسياي مركزي را خراب كرد چرا كه اگر هند در اين منطقه متمركز شود، مشكلات تهيه نفت و گاز ندارد. بحث همكاري با ايران، چه در خريد گاز و چه در انتقال خط لوله، بسيار مثبت و مفيد است. نه تنها قدرت استراتژيك دارد كه به لحاظ اقتصادي نيز بسيار ارزان است. ايران صاحب دومين منابع غني گاز است كه دو كاربرد اصلي دارد: توليد الكتريسيته و توليد سوخت براي حمل و نقل. در حال حاضر چند شهر بزرگ و پرجمعيت هند به دليل آلودگي هوا، به سوخت گاز مايع روي آورده اند. بهترين رابطه با آمريكا حتي درصدي از مشكلات بازار انرژي ما را حل نمي كند.
* پس به نظر شما خراب كردن روابط با ايران به خاطر آمريكا به صرفه نيست؟
- يك بحث استراتژيك اين جا مطرح مي شود. در زمان حكومت «تاراپور» در هند، روابط هند و آمريكا بسيار عالي بود و آمريكايي ها قول تهيه سوخت را به هند داده بودند. پس از آن هند كاري كرد كه آمريكايي ها دوست نداشتند اما مسبب آن آمريكايي ها بودند. در ۱۹۷۴ آمريكا ناوگان هوايي خود را به بمب اتمي مجهز كرده و به اقيانوس هند فرستاد تا هند را تحت فشار قرار دهد، هند هم در پاسخ به اين كار همان سال بمب اتمي را آزمايش كرد. هنوز در آمريكا هيچ كس نمي داند كه آمريكا هند را به اين سمت هل داده و آنها تقصير را گردن هند مي اندازند. آمريكا هم در پاسخ به اين كار هند را تحريم انرژي كرد. به ياد داشته باشيم كه هيچ رابطه اي دائمي نيست. اين منافع هستند كه دائمي اند. مقامات فعلي هند روابط خوبي با آمريكا دارند و فكر مي كنند كه دائمي است. اما در اين روزها هند بايد به سمت آنچه برود كه مي خواهد و از اين رو هم بايد تلاش كنند كه هند آنچه مي خواهد از ايران را به دست آورد. كاري كه هند كرد خطر محض بود. اگر هند همراه آمريكا شود تا پرونده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود، روابط ايران و هند از بين مي رود.
* آيا فكر مي كنيد همكاري اتمي هند با آمريكا قابل مقايسه با تبادل انرژي ميان ايران و هند است؟
- گاز مصرفي هند الان از شركت بريتيش ثرمال يونيت تهيه مي شود و هر مترمكعب آن بين ۱۳ تا ۱۴ دلار هزينه دارد. گاز مصرفي هند كه از ايران قرار است بخرد حدود ۵/۳ تا ۴ دلار در هر مترمكعب است. اين قيمت نه تنها پايين تر از نرم جهاني است كه مي تواند تمامي انرژي مصرفي هند را پوشش دهد و از قابل اعتمادترين انرژي هاي مورد نظر هند است.
همكاري خط لوله گاز هند با پاكستان و ايران فقط بحث تجاري نيست، بلكه همكاري استراتژيك اين سه كشور را در منطقه افزايش مي دهد كه از قضا هر سه كشور به شدت به آن محتاج هستند.
* فكر مي كنيد كه تأسيسات اتمي هند قابليت كارآيي بالاتر را دارند؟
- گزارشهايي كه از تأسيسات اتمي هند رسيده بسيار آزارنده است اما خوشبختانه هنوز با وضعيت اسفباري مواجه نشده ايم و حداقل هنوز حادثه اي چون چرنوبيل اتفاق نيفتاده است. در حال حاضر برخي از تأسيسات ما در حد استاندارد است اما برخي هم مثل آن چه در «كالپاكام» هست از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.
* به عنوان پرسش آخر، چه قدر اتحاد هسته اي با آمريكا به قدرت بين المللي هند كمك مي كند؟
- پيشنهاد آمريكا در حال حاضر نه به نفع هند است و نه ارزشي دارد و نه موقع مناسبي ارائه شده است؛ به ويژه  اين كه هند در حال حاضر پيشتاز در جنبش غيرمتعهدها است. آمريكا در حال حاضر به بازرسان آژانس اجازه حضور نمي دهد و هند هم كه جزو معاهده NPT نيست. آنچه هند الان بايد انجام دهد اين است كه يك برنامه كاري هسته اي طراحي كند كاملاً هماهنگ با آنچه در دنيا اجرا مي شود و زير بار آپارتايد هسته اي نرود.
منبع: رديف نيوز

سياست
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |