پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴
ليگ قهرمانان آسيا
صباباتري و فولاد در آوردگاه آسيايي
005802.jpg
حسن حيدري
سال ۲۰۰۵ ميلادي براي فوتبال ايران سال نسبتاً  خوبي بود. صعود تيم ملي ايران به رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان اعتبار تازه اي به فوتبال كشورمان بخشيد.
اما از سوي ديگر در سطح باشگاهي نمايندگان ايران يكي پس از ديگري حذف شدند. ابتدا سپاهان در مرحله يك هشتم نهايي مقابل العين امارات متحده عربي مغلوب شد و در مرحله يك چهارم نهايي نيز پاس اگر چه در بازي رفت در العين به تساوي يك بر يك رسيد، اما در بازي برگشت در حالي كه سه بر يك از حريف پيش بود با تساوي سه بر سه يكي از نتايج غيرمنتظره فوتبال را رقم زد تا از دور بازي ها كنار رود.
متأسفانه به واسطه نگاه غيرحرفه اي به فوتبال در كشور ما در ليگي كه تنها نام حرفه اي را با خود مي كشد در سالهاي اخير هيچ گاه شاهد قدرت نمايي نمايندگان ايران در رقابت هاي جام قهرمانان آسيا نبوده ايم. البته تا زماني كه اين نگاه تغيير نكند باز هم شاهد اين نتايج غم انگيز خواهيم بود.
در حال حاضر با يك بررسي ساده به اين نتيجه مي رسيم كه يك باشگاه حرفه اي در كشوري مثل امارات متحده عربي از كليه امكاناتي كه يك باشگاه معتبر در اروپا برخوردار است، بهره مي برد در حالي كه در كشور ما اين گونه نيست. اميدواريم در آينده با تغيير سياست هاي حاكم بر فوتبال ايران شاهد موفقيت هاي ايران در سطح باشگاهي هم باشيم.
با انجام قرعه كشي رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا تيم فولاد خوزستان قهرمان ليگ ايران و صباباتري قهرمان جام حذفي در فصل قبل حريفان مرحله مقدماتي خود را شناختند.
تيم فولاد كه در اين فصل ليگ برتر وضعيت نابساماني دارد در گروه A با تيم هاي پاختاكور ازبكستان، القادسيه اردن، و الاتحاد سوريه همگروه است.تيم صباباتري نيز با تيم هاي الوحده امارات، الكرامه سوريه و القرافه قطر پيكار مي كند.

زماني كه ليگ قهرمانان آسيا در سال ۲۰۰۲ آغاز شد، اين جام به عنوان نخستين رقابت در اين قاره محسوب نمي شد.
تاريخچه جام باشگاه هاي آسيا به سال ۱۹۶۷ برمي گردد. بعد از اين كه كنفدراسيون فوتبال آسيا با الگوبرداري از يوفا سعي در تغييراتي در برگزاري جام هاي خود كرد،جام برندگان جام آسيا و سوپر جام به تاريخ پيوست و ديگر برگزار نشد و به جاي آن ليگ قهرمانان آسيا از سال ۲۰۰۲ كار خود را آغاز كرد. اين بازي ها به تيم هاي مطرح آسيايي اجازه مي دهد تا در سطح بالاتري با يكديگر رقابت كنند.
در اولين دوره اين بازي ها العين امارات كلاس بالاي فوتبال خود را نشان داد و با شكست استقلال ايران، قهرمان دو دوره جام قهرماني باشگاههاي آسيا، الهلال عربستان و السد قطر در مرحله گروهي و شكست داليان چين با نتيجه هفت بر شش در مرحله نيمه نهايي به فينال رقابت ها رسيد تا به مصاف  تروساسنا از تايلند برود.
العين در بازي نهايي از وجود فرهاد مجيدي ستاره ايراني باشگاه الوصل به عنوان يار كمكي سود برد. اين تيم در بازي رفت دو بر صفر در بانكوك به پيروزي رسيد و فرهاد مجيدي نيز يك گل به ثمر رساند. در بازي برگشت در العين عليرغم شكست يك بر صفر مقابل تروساسنا ، العين امارات در مجموع به پيروزي دو بر يك رسيد و قهرمان اولين دوره اين بازيها شد.
البته در دور دوم شاهد تغييرات ديگري بوديم كه باعث شد تعداد تيم ها به بيست و هشت تيم برسد.
تيم ها در هفت گروه ۴ تيمي تقسيم شدند و تنها تيم هاي سر گروه به مرحله بعدي صعود مي كردند تا به همراه العين در مرحله يك چهارم نهايي با هم پيكار كنند.
در اين دوره تيم هاي الاتحاد عربستان و سئونگ نام چونماي كره جنوبي به فينال رسيدند.
تيم كره اي در جده عربستان سه بر يك پيروز شد و نيمي از راه قهرماني را پيمود و به نظر مي ر سيد همه چيز براي قهرماني تيم كره اي فراهم شده است.
الاتحاد در يك بازي غيرمنتظره با پيروزي پنج بر صفر پيروز شد تا در مجموع دو بازي،  شش بر سه حريف را مغلوب كند و فاتح ليگ قهرمانان آسيا شود.
العين در سومين دوره نيز نمايش قابل قبولي ارائه داد و تا فينال هم رسيد، اما در بازي رفت با تساوي يك بر يك در خانه مقابل الاتحاد عربستان متوقف شد.
الاتحاد كه از وجود تچكو برزيلي و جوزف ديسري جاب سود مي برد و با درايت آنجل يوردانسكو مربي رومانيايي اش توانست به پيروزي چهار بردو برسد تا به سلطه العين بر اين جام پايان دهد.
در اين بازي المنتشري مثل ديدارهاي قبلي ستاره ميدان بود و در پيروزي تيمش نقش مهمي را ايفا كرد.
از زمان برگزاري ليگ قهرمانان، تيم هاي آسيايي به واقع وارد مرحله جديد و جذابي از فوتبال در اين قاره شده اند، اما نمي توان از قهرمانان و تيمهاي دوره قبل جامهاي آسيايي و اقتدار آنان نيز چشم پوشي كرد.
جام قهرماني باشگاههاي آسيا
تاريخچه رقابت هاي جام قهرماني باشگاههاي آسيا به سال ۱۹۶۷ باز مي گردد. بعد از اين كه فوتبال در آسيا به يك رشد نسبي رسيد كنفدراسيون فوتبال آسيا براي پيشرفت اين رشته پايه گذار رقابت هايي شد كه در آن تيم هاي قهرمان هر كشور در قالب يك جام با هم به رقابت بپردازند.
در سالهاي اول و دوم تيم هاي هاپوئل و مكابي از رژيم اشغالگر قدس عناوين قهرماني را از آن خود كردند. در سال ۱۹۶۹ بازي ها برگزار نشد و يك سال بعد براي اولين بار تاج (استقلال) با حضوري قدرتمندانه توانست به سلطه اشغالگران در اين جام خاتمه دهد و با پيروزي مقابل هاپوئل اولين قهرماني را براي كشورمان به ارمغان بياورد.
در سال ۱۹۷۱ تيم پليس عراق در مقابل مكابي مغلوب شد تا باز هم جام به سرزمين هاي اشغال شده برود. از سال ۷۲ تا سال ۸۴ اين جام با يك وقفه طولاني مواجه شد و از سال ۸۵ اين بازي ها بار ديگر به حيات خود ادامه داد.
بلوغ شرقي ها
از سال ۸۵ قدرت فوتبال در آسيا به دست شرقي ها افتاد.
دايو رويالز (كره جنوبي) با پيروزي مقابل الاهلي عربستان در شروع مجدد جام قهرماني را به ارمغان آورد. فوتبال آسيا در دهه هشتاد به واسطه اين كه كشورهاي كره و ژاپن ليگ هاي خود را حرفه اي كرده بودند در اين منطقه پيشرفت چشمگيري داشت و همين امر باعث موفقيت آنها در جام هاي آسيايي شد.
فوروكاوا و يوميوري هر دو تيم از ژاپن در سالهاي ۸۷ و ۸۶ فاتح اين جام شدند. تيم السد قطر در سال ۱۹۸۸ با سرمايه گذاري كلان موفق شد به طور مقطعي قهرمان اين دوره شود.
كشور چين در سال ۱۹۸۹ براي اولين بار با تيم ليائونگ مقابل نيسان كره جنوبي به برتري رسيد تا جام به سرزمين پهناور ديوار چين برود.
در سال ۱۹۹۰ استقلال به رهبري منصور پورحيدري و با ستارگان بزرگ آن دوره اش به نام هاي عابدزاده، مرفاوي، چنگيز، قلعه نويي، بياني و ... موفق شد به ناكامي هاي كشورمان پايان دهد و با پيروزي مقابل ليائونگ عنوان قهرماني را از آن خود كند.
استقلال براي دور بعد نيز تا فينال پيش رفت اما در ضربات پنالتي مقابل  الهلال شكست خورد تا به تيم ناكام بزرگ جام لقب بگيرد.
در سال ۱۹۹۲ بحرين ميزبان اين بازي ها بود و تيم پاس قهرمان وقت ايران به رهبري فيروز كريمي در اين جام حضور يافته بود. پاس شروع خوبي در اين بازي ها نداشت و كار صعودش به روز آخر كشيده شد اما در مراحل بعدي با قدرت حريفان خود را شكست داد تا در فينال نيز با پيروزي مقابل الشباب عربستان قهرمان شگفتي ساز آسيا شود.
بهزاد غلامپور، عليرضا حكيم زاده، حميد استيلي، ماركار آقاجانيان، رحيم يوسفي و ... مردان تاريخ ساز باشگاه پاس بودند كه عامل قهرماني اين تيم به شمار مي رفتند. از سال ۹۳ تا ۲۰۰۲ بار ديگر سلطه شرقي ها بر فوتبال آسيا حاكم شد و تنها در سال ۲۰۰۰ الاهلي يك عنوان قهرماني را نصيب تيم هاي غرب آسيا كرد. در سالهاي ۹۴ و ۹۳ فارمرز بانك از تايلند در سال ۹۵ ايلها چونما از كره جنوبي، در سال ۹۷ و ۹۶ پوهانگ از كره جنوبي مقام قهرماني را از آن خود كردند.
حادثه بزرگ
در سال ۹۸ تهران به عنوان ميزبان  بازي ها برگزيده شد و تيم استقلال در مرحله مقدماتي با حذف الهلال عربستان، العين امارات و پاختاكور ازبكستان به دور نيمه نهايي رسيد. استقلال در اين مرحله به مصاف داليان چين رفت و با پيروزي چهار بر سه در وقت اضافي به فينال رسيد. ناصر حجازي سرمربي وقت استقلال در آن زمان با تغييراتي كه در تركيب تيمش بوجود آورد باعث شد تا نيروي استقلال در فينال كاهش يابد. جوبيليوايواتا حريف استقلال در فينال بود كه در يك بعد از ظهر نحس با دوگل ميزبان را مغلوب كرد تا قهرمان شود. انديشه هاي غلط حجازي در ناكامي استقلال تأثير عمده اي  داشت تا اين باشگاه معتبر از رسيدن به سومين جام محروم شود. جوبيليوايواتا در سال ۹۹ هم به فينال رسيد اما اين بار مقابل الهلال شكست خورد. در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۰ تيم سوان از كره جنوبي اين جام را به كره برد. در مجموع اين سال ها كره جنوبي پرافتخارترين كشور در اين رقابت ها بود. ۶ عنوان قهرماني و ۳ نائب قهرماني حاصل كار اين كشور بود.
فكر برگزاري جام برندگان جام آسيا از سال ۱۹۹۰ به ذهن كنفدراسيون فوتبال آسيا خطور كرد. اين فدراسيون براي گسترش هر چه بيشتر فوتبال در قاره كهن اين پروژه را به اجرا درآورد. شكل حضور تيم ها در اين جام اين گونه بود كه قهرمان جام حذفي هر كشور در اين جام حضور پيدا مي كرد.
در اولين دوره اين جام تيم پرسپوليس با پيروزي در مقابل المحرق بحرين اولين جام آسيايي خود را بدست آورد.
از زمان پيدايش اين جام تيم هاي كشورمان در اين مسابقات به موفقيت چشمگيري دست نيافتند و بعد از قهرماني در اولين دوره پرسپوليس تنها در سال ۹۲ به فينال رسيد و مقابل تيم يوكوهاما مارينوس قرار گرفت كه با شكست برابر تيم ژاپني به مقام دوم رسيد.
در طول ۱۲ دوره برگزاري اين جام از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ پيروزي، نيسان، يوكوهاما مارينوس، القادسيه، يوكوهاما فلوگلز، بلاماري، هيروستوكا،الهلال، النصر، الاتحاد، تيزومي پلاس، الشباب و الهلال در اين جام به قهرماني رسيدند.
005775.jpg
تيم هاي فولاد و صباباتري دو نماينده كشورمان در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا به داشتن بازيكنان ارزشمندي چون ميرزاپور و علي دايي به خود مي بالند. حضور اين دو مهره كليدي در بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا باعث بالا رفتن سطح كيفي اين رقابت ها خواهد شد تا بازي هاي اين دو گروه از حساسيت بيشتري برخوردار شود. در آستانه رقابت هاي جام جهاني ميرزاپور و دايي مي توانند با درخشش، بار ديگر در آسيا چشم ها را به سوي خود جلب كنند.
جام نوظهور
از سال ۱۹۹۵ AFC با برنامه ريزي جديدي باعث شكل گيري جام ديگري در آسيا شد. سوپر جام آسيا از سال ۹۵ بين قهرمان جام در جام آسيا و جام قهرماني باشگاه هاي آسيا برگزار شد و در اولين دوره جدال يوكوهاما فلوگلز با فارمرز بانك تايلند با قهرماني تيم ژاپني به پايان رسيد. البته اين جام نيز در سال ۲۰۰۲ بعد از اينكه تنها ليگ قهرمانان آسيا آغاز شد به كار خود در آسيا پايان داد.
در اين جام نيز بيشترين افتخار نصيب تيم هاي كره، ژاپن و عربستان شد.
ايلها چونما (۹۶)، سوان بلووينگ (۲۰۰۲ و ۲۰۰۱) از كره جنوبي، الهلال(۲۰۰۰ و ۹۷) و النصر (۹۸) از عربستان و يوكوهاما فلوگلز (۹۵) و جوبيليو ايواتا(۹۹) از ژاپن قهرمانان ادوار گذشته اين جام بودند.
آغاز راه طولاني
تيم فولاد خوزستان كه در حال حاضر در مكان ششم رقابت هاي ليگ برتر قرار دارد بعد از اينكه با فرانچيچ به نتايج دلخواه نرسيد نيكوليچ را براي ادامه راه برگزيد. فولاد در اين فصل تغييرات زيادي را در تركيب خود نداشته و تنها ايمان مبعلي از اين مجموعه خارج شده است. اما با اين وجود نتايج فولاد در ليگ بسيار پرنوسان است.
فولاد مشكل ديگري نيز دارد كه به محل برگزاري رقابت ها مربوط مي شود. با بازديدي كه مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا از ورزشگاه تختي اهواز انجام دادند استاندارد نبودن ورزشگاه يكي از مشكلات عمده فولاد بود كه اخيراً اين موضوع نيز با ترميم اين ورزشگاه ختم به خير شد. فولاد در مقايسه با ساير گروه ها با تيم هاي قدرتمندي همگروه نيست و احتمال صعودش به دور بعدي زياد است.
مسعود رضائيان مدير عامل فولاد در اين باره مي گويد: از قرعه كشي راضي هستيم نسبت به صبا در گروه آسانتري قرار گرفته ايم و شانس بيشتري براي صعود داريم. فكر مي كنم با كمي تلاش بتوانيم در جمع ۸ تيم برتر قرار بگيريم.
رضائيان در مورد سخت ترين تيم حاضر در اين گروه معتقد است پاختاكور دشوارترين تيمي است كه ممكن است براي ما دردسر آفرين باشد.
وي در اين باره مي گويد: اين تيم براي باشگاه هاي ايراني شناخته شده است. آنها هميشه دور مقدماتي براي ايراني ها مشكل ساز بوده اند. البته پاختاكور در دوره قبل در همان دور نخست از دور بازي ها كنار رفت.
رضائيان افزود: البته تيم هاي ديگر اين گروه را نيز نبايد دست كم بگيريم. اين طور نيست كه فقط به بازي با پاختاكور فكر كنيم. مطمئناً با شناخت كامل از حريفان در دور مقدماتي حاضر مي شويم.
رضائيان در مورد شانس قهرماني فولاد در اين دوره گفت: فولاد سياست قهرماني را در اين بازي ها دنبال نمي كند زيرا ما براي اولين بار در اين جام حاضر مي شويم و دليلي وجود ندارد كه خود را از بخت هاي قهرماني به حساب آوريم.هدف اصلي فولاد اين است كه به جمع ۴ تيم نهايي راه پيدا كنيم و اگر هم به نيمه نهايي رسيديم براي ما موفقيت بزرگي به حساب ميِ آيد. وي در اين باره افزود: در اصل هدف ما كسب تجربه لازم در اين بازي هاست تا در سال هاي بعد به دنبال قهرماني باشيم.
رضائيان در مورد استفاده از ياران كمكي گفت: احتمال اينكه بازيكن جديد جذب كنيم خيلي كم است. با اين حال در اين باره نظر نهايي را نيكوليچ خواهد داد.تيم فولاد در اولين بازي خود به مصاف القادسيه كويت مي رود كه اين ديدار روز ۱۷ اسفند ماه در اهواز برگزار مي شود.
تقابل نكونام و دايي
تيم صباباتري نسبت به فولاد در گروه دشوارتري قرار دارد. حضور تيم هاي القرافه قطر و الوحده امارات باعث شده كار صبا براي صعود از اين گروه سخت شود.
در تيم القرافه كه رهبري آن برعهده برونومستو فرانسوي است، علاهبيل و حسين علي دو مهاجم بحريني خطرناك را در اختيار دارد كه خط حمله اين تيم را قدرتمند تر كرده است.
به اين دو بازيكن بايد فابريس فيوره بازيكن سابق پاري سن ژرمن را نيز اضافه كرد.
الوحده نيز كه با خريد نكونام نشان داد هدف قهرماني را در اين دوره دنبال مي كند زير نظر راينر هولمان يكي از مدعيان اصلي صعود به دور بعدي به شمار مي رود.
در اين تيم مورتيو مهاجم آنگولايي و ميترويچ مهاجم ملي پوش صرب مي تواند هر خط دفاعي را دچار دردسر كند.
محمدحسين ضيايي درباره حريفان صباباتري در ليگ قهرمانان آسيا مي گويد: هيچ چيز نمي تواند براي ما نگران كننده باشد.براي ما فرقي نمي كند در كد ام گروه قرار بگيريم زيرا ما پتانسيل صعود را از اين مرحله داريم.
ضيايي در مورد حضور بازيكنان جديد براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا گفت: ما هنوز چند جاي خالي داريم و مسئولين باشگاه نيز براين موضوع تأكيد دارند كه براي تقويت تيم بازيكنان مورد نظر را جذب كنند. در حال حاضر نيز مشغول بررسي هستيم و قرار است به زودي چند بازيكن مورد نظر را به خدمت بگيريم.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر ما بازيكنان خوبي در پست هاي مختلف داريم و پس از بررسي نهايي بازيكنان جديد در پست هاي مختلف را جذب مي كنيم.
ضيايي در پايان گفت:در دور مقدماتي الوحده و القرافه حريفان اصلي ما هستند. البته الوحده حريف خطرناكي نسبت به تيم قطري به شمار مي رود.
الوحده در حال حاضر يكي از تيم هاي معتبر امارات است و فكر مي كنم كار سختي مقابل اين تيم داشته باشيم. صبا باتري در حال حاضر با ۲۳امتياز در مكان هفتم جدول قرار دارد و در يازده بازي گذشته خود شكست نداشته است. صباباتري با گردآوري بازيكنان جوان و با تجربه در كنار يكديگر به مجموعه اي منسجم دست يافته و يكي از تيم هاي پرقدرت اين دوره به حساب مي آيد. تقابل علي دايي و جواد نكونام در ديدار الوحده با صباباتري بسيار ديدني خواهد بود.
ليگ قهرمانان آسيا
گروه بندي كامل مسابقات:
گروه A: پاختاكور(ازبكستان)، القادسيه(كويت)، فولاد خوزستان (ايران)، و الاتحاد (سوريه)
گروه B: العين (امارات)، ماشال (ازبكستان)،  المينا(عراق)، الهلال (عربستان سعودي)
گروه C: القرافه(قطر)،  الوحده(امارات متحده)، الكرامه(سوريه)،  صباباتري(ايران)
گروه D: العربي(كويت)، السد(قطر)، الشباب(عربستان)،  الجويه (عراق)
گروه E: چونگ بوك موتورز كره جنوبي، داليان شيره(چين)، دانانگ(ويتنام)، گامبا اوزاكا ژاپن
گروه F: آرمامالانگ (هند)، قهرمان ليگ كره جنوبي، توكيووردي (ژاپن)، توباكومونوپلي (تايلند)
گروه G: شانگهاي (چين)، جايابورا(اندونزي)، الكتريك اتوريتي (تايلند)،  دونگ تام (ويتنام)
برنامه كامل بازي ها ي فولاد و صبا باتري
گروه A:
 ۱۷ اسفند ۸۴
پاختاكور- الاتحاد
فولاد خوزستان - القادسيه
 ۲ فروردين  ۸۵
الاتحاد -فولاد خوزستان 
القادسيه  -پاختاكور
۲۳ فروردين  ۸۵
الاتحاد -القادسيه
 پاختاكور -فولاد خوزستان 
۷ ارديبهشت  ۸۵
فولاد خوزستان - پاختاكور
القادسيه  - الاتحاد
۱۴ ارديبهشت  ۸۵
الاتحاد -پاختاكور
القادسيه  -فولاد خوزستان 
۲۸ ارديبهشت  ۸۵
پاختاكور القادسيه
 فولاد خوزستان - الاتحاد
گروه C 
۱۷ اسفند ۸۴
القرافه  - صبا باتري 
الكرامه  -الوحده
 ۲ فروردين  ۸۵
صبا باتري-  الكرامه 
الوحده  القرافه
 ۲۳ فروردين  ۸۵
صبا باتري  - الوحده
 القرافه  -الكرامه
 ۷ ارديبهشت  ۸۵
الكرامه  -القرافه
 الوحده  - صبا باتري
 ۱۴ ارديبهشت  ۸۵
صبا باتري  القرافه
 الوحده  -الكرامه 
۲۸ ارديبهشت  ۸۵
القرافه  -الوحده 
الكرامه  - صبا باتري

جدال ۴ تيم پرستاره
قهرماني ليگ كشتي آزاد
005778.jpg
محمد رضا منصوريان
پرونده ليگ برتر كشتي آزاد امروز بسته مي شود و با انجام ۴ ديدار كه در مرحله نيمه نهايي و نهايي اين مسابقات بين تيم هاي پاس و نفت تهران و پيام ارتباطات ساري و جويبار لوله انجام مي شود قهرمان اين دوره شناخته مي شود.
آنچه بيش از هر چيز ديگري حائز اهميت است اينكه در مصاف ۴ تيم يادشده با هم امروز صبح و بعد از ظهر كشتي گيراني به ميدان مي آينده كه جدال آن ها مي تواند از هر نظر ديدني و قابل توجه باشد.
در آستانه برگزاري ديدارهاي امروز خواندن نقطه نظرهاي بعضي از كشتي گيران جالب است:
بذري: برايم فرق نمي كند با چه كسي مبارزه كنم
يكي از كشتي هاي حساس امروز مصاف اصغر بذري از پيام ارتباطات با كشتي گير ۷۴ كيلوگرم نفت تهران است.
بذري در اين باره گفت: حريفم در مرحله نيمه نهايي مراد گايداروف يا مجيد محمدي خواهد بود كه فيلم كشتي هاي هر دو را تماشا كرده ام و مشكلي از لحاظ مبارزه با آنها نخواهم داشت. از كشتي محمدي شناخت كافي دارم و مبارزات گايداروف در ليگ را هم ديده ام. هر دوي اين ها كشتي گيران خوبي هستند و فرقي نمي كند با كدام يك مبارزه كنم.
وي در رابطه با وضعيت تيم پيام ارتباطات گفت: استراحت دو سه هفته اي يك پوئن مثبت و فرصتي بسيار خوب براي كشتي گيران ما بود تا استراحت و تمرين منظم داشته باشيم و همگي مصمم هستيم تا تيم پيروز مسابقه باشيم. نفت از ساير تيم هاي ليگي بهتر است و با توجه به مهره هايي كه در اختيار دارد، روي كاغذ قدرتمندتر است اما، تمامي كشتي گيرانمان از انگيزه بالايي براي پيروزي در اين مسابقه برخوردارند و نهايت تلاش خود را خواهند كرد.
يزداني يا ابراهيمي كداميك پيروز است؟
بهترين هاي وزن ۸۴ كيلوگرم كشتي آزاد كشور هم امروز رو در روي يكديگر قرار مي گيرند. رضا يزداني كشتي گير جويبار لوله در ليگ امسال تا به حال بدون شكست بوده و سعيد ابراهيمي از پاس نيز توانسته چهره هاي شاخصي همچون ميندورا شويلي، لالي اف و فريدون قنبري را شكست دهد.
ابراهيمي در رابطه با مصاف خود در مرحله نيمه نهايي با رضا يزداني، مي گويد: با استراحتي كه هفته گذشته داشتم، شرايط بهتر شده و اميدوارم زحمات خود و مربيان را جبران كنم. چون نوع تمريناتم با ساير نفرات تفاوت داشته، در اين مدت جدا از اردو تمرين كردم اما از امروز به تيم ملحق خواهم شد.
قهرمان امسال آسيا ادامه داد: برايم فرقي ندارد كه چه كشتي گيري روبرويم قرار مي گيرد و نظر خاصي درمورد رضا يزداني ندارم. اما به طور حتم اين كشتي در انتخاب ملي پوش شركت كننده در جام جهاني بسيار تاثير دارد و اميدوارم با پيروزي در اين مسابقه در جام جهاني كشتي بگيرم.
ابراهيمي وضعيت ليگ امسال را مطلوب تر از گذشته دانست و گفت: كيفيت مسابقات هر سال بهتر از قبل مي شود و استعدادهاي بيشتري كشف مي شوند. كشتي گيران خارجي بهتري هم در مسابقات امسال حضور داشتند و مبارزه با رقيباني با كلاس بالاي جهاني نظير ميندورا شويلي و لالي اف باعث مي شود تا به نقاط ضعف و قوت خود بيشتر پي ببريم.
ابراهيمي در پايان خاطر نشان كرد: تيم پاس در وضعيت خوبي قرار دارد و اميدوارم برابر جويبارلوله نمايش قابل قبولي داشته باشيم.
حميد سيفي:
مبارزه خوبي با كورتانيدزه خواهم داشت
حميد سيفي كشتي گير وزن ۹۶ كيلوگرم نفت تهران، پس از تجربه مبارزه با حاجي مراد گاتسالوف قهرمان جهان و المپيك، اين بار به مصاف الدار كورتانيدزه قهرمان نامدار گرجستاني از تيم پيام ارتباطات ساري مي رود.
قهرمان امسال آسيا درخصوص اين مبارزه گفت: چند هفته قبل به دليل سرماخوردگي شديد افت زيادي كردم اما دوباره به شرايط خوبي رسيده ام و اگر در اين چند روزه مشكلي پيش نيايد مبارزه خوبي با كورتانيدزه خواهم داشت.
وي در رابطه با كشتي اين هفته خود گفت: تا به حال با كورتانيدزه كشتي نگرفته ام و تا زماني كه با وي دست و پنجه نرم نكنم نمي توانم بفهمم كجاي كار هستم. من به اين كشتي نياز دارم و به برد و باخت آن فكر نمي كنم. با اين وجود در روزهاي اخير روي نقاط ضعف و قوت وي كار كرده ام.
سيفي ليگ برتر امسال را نعمتي براي كشتي كشور دانست و افزود: يكي از علل شكست برخي كشتي گيران اين است كه از لحاظ مسايل روحي رواني آماده مبارزه نيستند و تا زماني كه با قهرمانان جهان رو در رو نشوند، اين مساله حل نمي شود. من تا به حال گاتسالوف را نديده بودم اما ليگ فرصتي شد تا با وي مبارزه كنم و به طور حتم در مسابقه بعدي طور ديگري كشتي خواهم گرفت. همچنين محمد رضايي پس از تمرين مداوم با دلشاد منصوراف كاملا با گذشته اش فرق كرده و امسال مدعي اصلي تيم ملي خواهد بود. براي حضور در يك تورنمنت و مصاف با چنين قهرماناني بايد هزينه هاي زيادي را صرف كرد اما ليگ اين فرصت را در اختيار ما قرار داده است. در واقع ليگ مي تواند كشتي ايران را متحول كند.
قهرمان مسابقات آسيايي چين در پايان خاطر نشان كرد: امسال تيم بسيار خوبي داريم و نفرات دوم فاصله زيادي با اصلي ها ندارند كه اميدوارم مربيان و كشتي گيران نتيجه زحمات خود را بگيرند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |