شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۴
نگاهي به زندگي و تجارب مديريتي دورا باكويانيس
شهردار سال 2005
آرش نهاوندي
008376.jpg
آتن خاستگاه جمهوري و دولت شهري كهن در عصر ارسطو اين اولين معلم فلسفه ، اين بار نيز خبرساز شده است، البته نه خود شهر كه يكي از شهروندانش؛ دوراباكويانيس، زني كه مقام شهردار سال جهان را از آن خود كرده تا پس از المپيك آتن افتخار ديگري را نصيب پايتخت امروزي يونان كرده باشد.
دوراباكويانيس در سال 2002 به عنوان شهردار آتن انتخاب شد و در سال 2005 يك سال پس از برگزاري موفقيت آميزالمپيك آتن جايزه شهردار سال را از آن خود كرد.
نفر اول جايزه بزرگ
مراسم انتخاب شهردار سال و اعطاي جايزه به فرد اول، از سوي سازمان شهرداران جهان كه مقر آن در شهر لندن قرار دارد برگزار شد. در اين مراسم 65 شهردار از شهرهاي سراسر جهان شركت كردند كه دوراباكويانيس نيز به همراه ولتروني شهردار رم، لوينگستون شهردار لندن و دلانوئه شهردار پاريس از جمله مشهورترين حاضران در اين مراسم بودند.
در مراحل اوليه 550 شهردار از قاره هاي آسيا، آفريقا، اروپا و آمريكا به عنوان كانديداهاي اوليه براي انتخاب شهردار سال برگزيده شدند كه از اين ميان تنها فهرستي 65 نفره به سازمان شهرداران جهان به ترتيب زير ارسال شد. 9شهردار از آسيا، 19شهردار از ايالات متحده۳،شهردار از قاره آفريقا، 32شهردار از اروپا و دو شهردار از استراليا.
راي گيري براي انتخاب شهردار سال نيز از طريق اينترنت برگزار شد و 87 هزار نفر طي ماه هاي ژوئن و اكتبر سال 2005 آراي خود را از طريق پست الكترونيكي به مركز اهدا كننده جايزه شهردار سال ارسال كردند. تلاش و كوشش براي رونق و توسعه شهري و بهبود وضعيت رفاهي و رسيدگي به امور شهروندان از جمله مواردي بودند كه به عنوان معيارهاي اصلي براي انتخاب شهردار جهان سال 2005 در نظر گرفته شده بودند.
7هزار و 500 راي دهنده نيز باتوجه به معيارهاي ياد شده به دوراباكويانيس راي دادند.
مراسم راي گيري از طريق سايت
www.citymayors.com انجام گرفت. اين سايت از سوي افراد داراي تخصص در رشته هاي اقتصادي، سياسي، امور بين الملل، تعليم و تربيت، طراحي شهري و خبرنگاراني از قاره هاي آمريكا، اروپا و آسيا طراحي شده است.
اين رقابت سالانه از سوي سازمان مستقل و غير تجاري شهرداران سازماندهي شده است. از جمله اهداف اين سازمان بين المللي، ارتقاي كارايي مديريتي شهرداران در سراسر جهان و
بالا بردن قدرت اجرايي شهرداري ها در حوزه استحفاظي خود است.
خط مشي اصلي پروژه شهرداران جهان، در راستاي حل مسائل شهري و شهرنشيني طراحي شده است. برهمين اساس در اين سازمان راهكارهاي ابداعي شهرداران براي حل معضلات ريشه اي مانند مسكن، حمل و نقل، تربيت و اشتغال زايي براي شهروندان مورد بررسي قرار مي گيرد.
در اين سازمان جهاني، همچنين آخرين چالش هاي زيست محيطي، تكنولوژيكي، اجتماعي و امنيتي كه شهرها با آن مواجه اند، ارزيابي شده و راهكارهايي به منظور
برطرف كردن  آنها ارائه مي شود.
جرات در تصميم گيري، توانايي در متقاعد ساختن و ديدگاه مثبت و مهارت در مديريت از جمله خصوصياتي هستند كه سازمان شهرداران، براساس آنها شهردار سال جهان را انتخاب مي كند.
شهردار باكويانيس نيز براساس همين خصوصيات و معيارها از ميان 550 شهردار با راي 87 هزار شركت كننده در مراسم انتخابات، به عنوان شهردار سال 2005 برگزيده شد.
باكويانيس كيست؟
اما دوراباكويانيس كه توانست مقام شهردار سال را از آن خود كرده و شهرت و محبوبيت دوچنداني براي آتن باستاني كسب كند، كيست؟
دوراباكويانيس با نام اصلي دوراميتسوتاكيس در سال 1954 پا به عرصه وجود گذاشت. او ارشدترين فرزند كنستانتين ميتسوتاكيس- كه در اوايل دهه 90 ميلادي به عنوان نخست وزير يونان انتخاب شد- است. باكويانيس تحصيلات دانشگاهي خويش را در رشته علوم سياسي در زادگاه خود آتن و مونيخ گذرانده است. طي دوران حكومت ديكتاتوري سرهنگ ها در يونان - كه از سال 1967 تا 1974- به طول انجاميد، دورا و افراد خانواده اش در پاريس و در تبعيد زندگي كردند. آنها در سال 1974 و پس از پايان دوران سياه حاكميت سرهنگ ها به يونان بازگشتند. مدت كوتاهي از بازگشت به وطن نگذشته بود كه دوراي 30ساله با سياستمداري به نام پاولوس باكويانيس ازدواج كرد. پس از ازدواج، او با استفاده از نام و شهرت همسرش به عنوان كارمند ادارات و وزارتخانه هاي دولتي مشغول به كار شد. در سال 1984 كنستانتين ميتسوتاكيس رهبري دموكراسي نوين- با گرايش سياسي راست ميانه – را در دست گرفت و متعاقب اين امر، دورا نيز به عنوان رئيس كارمندان حزب انتخاب شد. حزب دموكراسي نوين نقش اساسي را در گذار از ديكتاتوري نظامي به حكومتي غيرنظامي ايفا كرد. اين حزب در اولين انتخابات آزاد پس از سرنگوني حكومت سرهنگ ها به رهبري كنستانتين كارامانليس- شخصيتي كه در دوران پادشاهي طي سال هاي 1955 تا 1963نخست وزيري را عهده ار بود- به پيروزي رسيد. متعاقب اين تحولات سياسي، دولت كارامانليس بقاياي سياستمداران عصر ديكتاتوري را نيز از كار بركنار كرد و تحت رهبري وي بود كه يونان به اتحاديه اقتصادي اروپا راه يافت.
ميتسوتاكيس نيز از بازماندگان يكي از سلسله هاي سياسي اصلي يونان بود. پدر و پدربزرگ هاي وي از اعضاي پارلمان بودند. عموي وي الفتريوس و نيزلوس نيز رهبري حزب ليبرال قديم يونان را عهده دار بود. او همچنين طي نيمه اول قرن بيستم در راس دولت هاي مختلف در مقام نخست وزيري به خدمت پرداخته بود. از همين رو بود كه ميتسوتاكيس با پيوستن به حزب اتحاد مركزي به رهبري جورج پاپاندرئو فعاليت سياسي خويش را آغاز كرد. او در سال 1965 و در زمان پايان حكومت دولت پاپاندرئو كه از سوي سلطنت طلبان و نظاميان تضعيف شده بود از سمت سياسي خويش در حزب كناره گيري كرد.
به رغم آنكه بازگشت ميتسوتاكيس به عرصه سياسي در سال 1974 در ابتدا موفقيت آميز نبود، او توانست در سال 1977 به عنوان وزير هماهنگ كننده امور اقتصادي به عضويت دولت درآيد.
او در دولت دموكراسي نوين كاراماتيس نيز به مقام وزارت خارجه رسيد، اما اين حزب در انتخابات سال 1981 در برابر جنبش سوسياليستي پان هلنيك شكست خورد و آندرياس پاپاندرئو- فرزند نخست وزير سابق- طي دهه 80 ميلادي قدرت را از آن خود كرد.
پس از آن ميتسوتاكيس طي دهه 90 به نخست وزيري رسيد و براي نخستين بار و به مدت يك دهه حزب دموكراسي نوين، حكومت را در يونان در دست گرفت.
فرصت هاي اوليه
با به قدرت رسيدن ميتسوتاكيس فرصتي نيز براي دختر وي دورا باكويانيس فراهم آمد تا به عنوان جوان ترين وزير، در راس وزارت فرهنگ قرار گيرد. به رغم اين احوال در سال 1989 سازمان تروريستي 17نوامبر همسر وي پاولوس را- كه در آن زمان به نمايندگي از حزب دموكراسي نوين عضو پارلمان بود- به قتل رساند. اعضاي سازمان تروريستي 17 نوامبر، نام خود را از قيام دانشجويي سال 1973 عليه حكومت سرهنگ ها گرفته بودند. آنها نيز به مانند ساير سازمان هاي تروريستي اروپا نظير ارتش سرخ آلمان و ايتاليا عمل مي كردند. در سال 2003 قاتلان همسر دوراباكويانيس به جرم قتل هاي سياسي كه طي يك دهه قبل به انجام رسانده بودند، در دادگاه محاكمه و محكوم شدند. يكي از جرائم آنها ربودن يك ديپلمات بريتانيايي در سال 2000 بود.
به رغم اين تفاسير، دولت ميتسوتاكيس از خط مشي سياست خارجي بازتري نسبت به اسلاف پان هلنيست خويش پيروي مي كرد. در زمان زعامت حزب دموكراسي نوين بر يونان، اقتصاد آزاد در اين كشور رواج يافت و به تبع آن شركت هاي دولتي، خصوصي شده و اصلاحاتي نيز در بخش خدمات اجتماعي صورت گرفت.
به رغم انجام اين تحولات در جامعه، ميتسوتاكيس نتوانست در انتخابات درون حزبي ( دموكراسي نوين) بر رقيب خود كاستاس كارامانليس - برادرزاده نخست وزير سابق يونان- پيروز شده و در نهايت، رهبري حزب را به كارامانليس واگذار كرد.
شهردار
در سال 2000 كارامانليس، باكويانيس را به عنوان سخنگوي اموربين الملل حزب انتخاب كرد.
در سال 2002 نيز باكويانيس پس از به قدرت رسيدن كاستاس كارامانليس به عنوان جوان ترين نخست وزير يونان، با حمايت وي در انتخابات شهرداري آتن شركت كرد.
باكويانيس كه از پشتيباني حزب حاكم برخوردار بود در اكتبر 2002 به پيروزي رسيد و در راس شهرداري آتن قرار گرفت.
شهردار و اقبالي به نام المپيك
اقبال به باكويانيس روي آورده بود، زيرا آتن براساس يك راي گيري كه در سال 1997 در كميته بين المللي المپيك به انجام رسيده بود، به عنوان محل برگزاري بازي هاي المپيك سال 2004 انتخاب شده بود.
او در واقع به رياست پايتختي برگزيده شده بود كه از انواع و اقسام مشكلات زيست محيطي رنج مي برد. رشد جمعيتي آتن نيز از عوامل مشكل ساز بود؛ 45درصد از جمعيت يونان در پايتخت و نواحي حومه آن زندگي مي كردند.
از همين رو باكويانيس با كمك سرمايه گذاران، طرح هايي را به منظور كاهش معضلات شهري به اجرا درآورد.
با افزايش سرمايه گذاري ها، بخش عمده اي از معضلات حمل و نقل در آتن كاهش يافت. طرح هاي جديدي نيز به منظور بهينه سازي مترو  آتن اجرا شد. امروزه مترو آتن داراي يكي از بهترين شبكه هاي قطارهاي زيرزميني در سراسر جهان است.
آتن توسط 54 منطقه شهرداري اداره مي شود كه در راس هر يك از آنها يك شهردار به همراه شوراي محلي، منطقه را اداره مي كنند. باكويانيس در واقع شهردار بزرگترين منطقه شهرداري آتن است كه 900هزار نفر را تحت پوشش خود دارد. مديريت و برنامه ريزي هاي خوب و دقيق باكويانيس در اغلب نظرسنجي ها، لقب محبوب ترين سياستمدار يونان را براي وي در پي آورده اند.
او نه تنها براي برگزاري هرچه باشكوه تر بازي هاي المپيك سال 2004 ، كه براي بهبود وضعيت زندگي شهروندان نيز گام هاي مهمي برداشته و دست به اصلاحات بزرگي در اين شهر زده است. در اين راه موافقان باكويانيس از وي قاطعانه حمايت به عمل آورده و مخالفان نيز تلاش كرده اند چهره وي را مخدوش جلوه دهند.
اقدامات باكويانيس سبب شد تا در سال 2003 رومانو پرودي- رئيس وقت كميسيون اروپايي- از وي براي عضويت در اين كميسيون دعوت به عمل آورد.
باكويانيس درواقع توانسته است با اتكا به شعار بهترين تلاشم را خواهم كرد به بالاترين مدارج برسد. اين در حالي است كه قرار است وي به مدارج بالاتري نظير رياست حزب دموكراسي نوين نيز برسد. او براي دومين بار در سال 1998 قريب به 10سال پس از ترور همسر اولش با يك تاجر به نام ايسيدوروس كوولوس ازدواج كرد. او از ازدواج اولش دو فرزند دارد.

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |