يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴
آزمون دولت
000183.jpg
رضا كربلايي
بودجه ساليانه اقتصاد دولتي ايران پس از فراز و نشيب هاي برجاي مانده از گذشته و در فرآيندي برآمده از سنت آزمايش و خطا، با وابستگي فزاينده به دلارهاي وسوسه انگيز نفتي، اكنون آزمون ديگري در پيش دارد. بودجه سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستين تجربه دولت جديد با صفت «عملياتي شدن» با رويكردي نتيجه  گرايانه تدوين شده است و اين خود برآمده از نگرش خاص رئيس جمهوري و همفكران و همكارانش است كه برخلاف رئيس جمهور و دولت گذشته كه رويكردي مبتني بر اصلاح ساختار را مهم تر و ضروري تر قلمداد كرد و بر آن تكيه نمود، دولت حاضر «نتايج حاصله» از دخل و خرج منابع بودجه را مهم و ضروري مي داند. اهميت بودجه سنواتي از آنجا ناشي مي شود كه بيش از ۶۰درصد اقتصاد ايران در اختيار و تصدي دولت قرار دارد و همين ويژگي كفايت مي كند تا همگان تلاش كنند فعاليت هاي اقتصادي خود را براساس سند دخل و خرج يكساله كشور تنظيم كنند كه از سوي دولت ديكته مي شود. بودجه بار ديگر دوران نقل و انتقالات را تجربه مي كند، هر چند در بخشنامه نخستين براي تدوين مقدمات و پايه ريزي بودجه ،۱۳۸۵ افق هاي برخاسته از چشم انداز ۲۰ساله و برنامه چهارم توسعه اشاره شده است، اما قالب و شكل گيري نهايي بودجه بر مبناي برنامه هاي كلان  دولت خواهد بود كه در زمان تدوين و نهايي شدن سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه حيات سياسي نداشته و البته فاصله اي جدي در جهت گيري ها و اجراي سياست ها براي تأمين مطالبات شهروندان و مصالح و منافع ملي جامعه در بطن برنامه ها و راهبردهاي دولت احساس مي شود و از اين رو تمامي دستگاه هاي اجرايي وظيفه دارند بودجه پيشنهادي خود را براساس اصول چهارگانه مورد اجماع دولت يعني عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور ارائه كنند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان متولي برنامه ريزي و بودجه نويسي كشور با هدف اصلاح نظام بودجه ريزي به روش هدفمند و عملياتي با استناد به مواد ۱۳۸ و ۱۴۴ قانون برنامه چهارم مسئوليت و مأموريت دشوار و پرچالش خواهد داشت چرا كه عملياتي كردن بودجه كشور در شرايطي كه ساختار اجرايي كشور قرابتي با اين مفهوم ندارد و اكثريت بدنه مديريت دولت دچار تغيير شده و هنوز به اجماع واحد و مشترك از جهت گيري ها و سياست گذاري ها نرسيده و شايد اشراف كامل هم بر زيرمجموعه و امور بخشي خود نداشته باشند، دشوار و پرتنش خواهد بود ؛ آن هم در اولين سال حيات دولت. آيا دولت بر تصميم  خود طي چهار سال آينده باقي خواهد ماند؟
اهدافي كه دولت براي سال آينده، ترسيم مي كند را در يك مفهوم مي توان خلاصه كرد: مهم نتيجه است، همين. بر همين مبنا از طريق «تمركز بر نتايج» بايد كارايي و اثربخشي برنامه هاي دولت افزايش يابد و پاسخ گويي عمومي و ارتقاي كيفي خدمات و رضايت مردم جدي تر گرفته شود. پاسخگوبودن دستگاه هاي اجرايي در جهت جلب اعتماد مردم هم براساس شاخص هاي «دستيابي و عدم دستيابي به نتايج» سنجيده مي شود، اختيارات مديران هم قرار است براساس «كنترل نتايج حاصل از برنامه ها» كم و زياد شود و براي سهولت و بهبودي  تصميم گيري در خصوص اعتبارات نهادها و دستگاه ها لازم است اطلاعات عيني و دقيق ارائه شود تا مشخص گردد آيا عملكرد نهايي با بودجه دريافتي سنخيت منطقي دارد؟ براي همين منظور دولت تلاش دارد جمع بندي تفصيلي از مجموعه فعاليتها، نتايج و محصولات را در هر دستگاه اجرايي به دست آورد و قيمت تمام شده براي انجام فعاليت ها و محصولات ارائه شده متناسب با كيفيت و محل جغرافياي آن را محاسبه كند و با تكيه بر شاخص ها و ملاكهاي به دست آمده بودجه ساليانه را تنظيم كند. نظارت بر مراحل اجرايي فعاليتها و حسن اجراي آنها جدي تر خواهد بود و تخصيص اعتبار متناسب با عملكرد و ميزان تحقق نتايج صورت مي گيرد. پرسش ها و چالش ها در خصوص عملياتي شدن بودجه ايران جدي است. دكتر حسن سبحاني نماينده مجلس و اقتصاددان تعبيري در خصوص بودجه سنواتي كشور دارد به اين مضمون كه بودجه كشور ما چون قطاري است كه در مسير حركت، مسافران سوار بر آن شده اند اما حاضر نشده و نمي شوند در ايستگاه مقصد از آن پياده شوند!  با اين تعبير تلخ اما واقع بينانه سؤال اين است كه رويكرد عملياتي كردن بودجه به پياده شدن مسافران زيادي مي انجامد يا مسافران جديد سوار بر قطار بودجه مي شوند؟ آيا نرخ بليت سوارشدن بر قطار بودجه واقع بينانه و براساس منطق اقتصادي خواهد بود يا آن كه سياست و مصلحت تعيين مسافران و نرخ بليت ها را مشخص مي سازد؟ و سرانجام اين كه حركت قطار بودجه ۸۵ با نام عملياتي شدن بر روي ريلهاي گذشته و عدم اصلاح و نوسازي زيربنايي آن خطا نخواهد بود؟
دولت و بودجه؛ شمشير دولبه
بودجه در اقتصادهاي متمركز و دولت  گرا حكم شمشير دولبه اي دارد كه به حكم اقتصاد و سياست  گاه درمان مي كند و گاه بيماري را شدت مي بخشد. بودجه ايران از مشكلات ساختاري و تاريخي فزاينده  رنج مي برد. كسري بودجه و عدم تحقق درآمدهاي مورد نياز، اتكاي معنادار به درآمدهاي نفتي، فقدان تخصيص صحيح منابع و در عمل كارآمدي و مشروعيت بودجه كشور را با پرسش مواجه مي سازد. عزم دولت براي عملياتي ساختن بودجه به عنوان هدف برجا مانده از برنامه چهارم توسعه وقتي عملي و علمي خواهد بود كه شاخصهاي آن تعريف عملياتي دقيق شده و جهت نهايي حركت بودجه بر مبناي الگوي شاخص از توسعه باشد. ماده ۱۳۸ قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان مديريت و برنامه ريزي را مكلف مي  سازد نسبت به اصلاح نظام بودجه ريزي از روش موجود به روش هدفمند و عملياتي و به صورت قيمت تمام شده خدمات تا پايان سال دوم برنامه (۱۳۸۵) اقدام كند.
بستر لازم براي عملياتي شدن بودجه براساس چهار پيش فرض طراحي شده است. نخست اين كه مشخص شود دولت و دستگاه هاي اجرايي چه فعاليت ها و خدمات و محصولاتي ارائه مي كنند؟ دوم اين كه قيمت تمام شده براي انجام فعاليت ها و ارائه خدمات و محصولات براساس شاخصهاي كيفي و موقعيت جغرافيايي آن چه ميزان خواهد بود؟ با فرض تحقق دو پيش فرض فوق، لايحه بودجه و تخصيص منابع بر مبناي حجم فعاليت ها، خدمات و محصولات و بهاي تمام شده تنظيم و اجرا خواهد شد و سرانجام اين كه تخصيص اعتبارات بودجه براساس عملكرد و نتايج بدست آمده و با رعايت قيمت نهايي آن صورت مي گيرد. البته سازمان مديريت و برنامه ريزي به استناد قانون برنامه چهارم بايد نسبت به اصلاح ساختار،  مديريت نيروي انساني روشها و فناوري هاي موجود اقدام كند و به عنوان سازمان كوچك، منعطف، كارا و اثربخش و استخدام نخبگان و انديشمندان وظايف قانوني اش را به نحو مطلوب و بهينه فراهم سازد. گذشته از اين توصيه قانوني كه فاقد ضمانت اجرايي بوده و تعريف مشخص بدست نمي دهد، الزام سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان طراح نظام اقتصادي دولت قابل توجه است كه بايد نسبت به اصلاح قوانين و مقررات مالي، اداري و استخدامي و بودجه ريزي كشور اقدام كنند تا در نهايت نظام فعلي بودجه كشور به نظام مبتني بر كنترل نتيجه و محصول تبديل شود.
به طور طبيعي عدم درك مشترك و اجماع واحد دو بازوي طراح و سياستگذار اقتصاد در درون دولت و وجود چالش و اختلاف بر سر يك مفهوم و شاخصهاي عملياتي شدن بودجه مي تواند به ابترماندن و عقيم ماندن اهداف مورد نظر بينجامد. براساس ماده ۱۴۴ قانون برنامه چهارم، دستگاه هاي اجرايي مشمول بودجه با هدف افزايش كارايي و بهره وري و استقرار نظام كنترل نتيجه و محصول به جاي كنترل مراحل انجام كار، اختيارات لازم را به مديران ذيربط بدهند تا براي اداره واحدهاي تحت سرپرستي خود به صورت مستقل و هدفمند نمودن تخصيص منابع عمل كنند و براي جلوگيري از اختلافات درون بخشي دستورالعمل مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت اقتصاد و دارايي را ملاك عمل قرار دهند تا قيمت تمام شده آن دسته از فعاليتها و خدماتي كه مي توان مشخص ساخت را براساس شاخصهاي كمي و كيفي و محل جغرافيايي شاخص و اجراكنند.
به نظر مي رسد چالش جدي پيش روي دولت و برنامه ريزان و بودجه نويسان شفاف ساختن ابعاد فني پيچيده بودجه كشور باشد. اين موضوع وقتي جدي تر و دشوارتر خواهد بود كه اطلاعات اوليه و داده اي خام تشكيل دهنده بودجه به خوبي جمع آوري، پردازش و عملياتي نشده باشد و سنگ بناي بودجه براساس داده ها و اطلاعات غلط يا مبهم گذاشته شود. ساختار سنتي متمركز و دولتي اقتصاد ايران به دليل وجود قوانين و مقررات پيچيده و بوروكراسي كشنده آن و حاكم بودن رانت و امتيازات ويژه باعث خواهد شد تا مجاري جمع آوري و پردازش اطلاعات هم به فساد اداري _ اقتصادي آلوده شده و مرحله حسابداري و حسابرسي براي واقعي شدن فعاليتهاي دولت با ابهام و ايهام مواجه شود. پيچيدگي هاي فني و اداري عملياتي ساختن بودجه كشور هنگامي دوچندان خواهد بود كه تمركز نهايي فعاليتها بر محور دولت گذاشته شود و اكثريت مردم نظاره گر باقي بمانند، در اين صورت نتيجه برآمده از شاخصهاي عملكرد بودجه و منابع تخصيص يافته روشن نخواهد بود. اما همين ويژگي كه فرايند سياستگذاري بودجه ريزي كشور شفاف و ساده تر خواهد شد و نظارت را ملموس تر مي سازد و از افزايش هزينه ها و اتلاف آن خارج از منطق بودجه جلوگيري خواهد كرد خود اتفاق مهمي است. انتظار مي رود با عملياتي شدن بودجه كشور علاوه بر شفاف شدن سياستها و برنامه هاي يكساله دولت و قابل مطالبه و نظارت شدن فعاليتها و اهداف پيش بيني شده، رويكرد تزريق منابع درآمدي و هزينه كردن آن در ساختار كنوني اقتصاد كشور تغيير يافته و به جاي تزريق صرف منابع، تخصيص واقعي آن صورت گيرد و هزينه كردن آن به عنوان يك سرمايه گذاري مجدد قلمداد شود و انتخاب طرح و فعاليتهاي آينده و تعيين اولويتهاي معطوف به تأمين نيازها و مطالبات واقعي مردم باشد. در فرآيند عملياتي ساختن بودجه در روي يك سكه را بايد مهم دانست يك روي سكه طراحان و سياستگذاران و تدوين كنندگان شاخصها و نتايج هستند كه تعريف آنها ملاك تخصيص اعتبارات و تأمين درآمدهاست و روي ديگر آن مجريان و استفاده كنندگان از منابع بودجه هستند كه بايد اهداف، روش كار و بودجه مورد نياز را ارائه كنند. چانه زني متعارف بين اين فرآيند دوسويه هرچه براساس شاخصهاي عملي و علمي دقيق باشد و پايبندي طرفين به اجماع نظر و تعهدات خود عيني تر باشد، مي تواند رويكرد زياده خواهي و افزايش در عرف بودجه ريزي را به سمت منطقي شدن سوق دهد و پاسخ گويي و پاسخ خواهي را نهادينه سازد.
000168.jpg
رانندگي با ماشين قديمي
تصور كنيد شما در حال رانندگي با ماشين پيكان مدل قديمي در جاده اي فرسوده و پر از چاله و دست انداز هستيد كه در كنار دست خود مسافري هم علاوه بر مسافرين عادي نشانده ايد. موتور ماشين تنظيم نيست، قطعات و لوازم يدكي آن فرسوده و قديمي است، هوا تاريك و جاده لغزنده است و ساير رانندگان هم وضعيتي كمابيش شبيه به شما دارند. ناگهان تصميم به افزايش سرعت گرفته تا بلكه بتوانيد با كار بيشتر درآمد بيشتري در طول روز پيدا كنيد و هر روز اين كار را ادامه دهيد. پايان كار قابل پيش بيني است! مي توانيد حدس بزنيد تا چه زمان زنده خواهيد ماند؟
عملياتي ساختن بودجه سنواتي كشور در شرايطي كه قوانين و مقررات شفاف نباشد، اجزاي تشكيل دهنده بودجه از حيث درآمدها و هزينه ها واقعي نباشد، نظام اجرايي كشور از اختيارات قانوني لازم برخوردار نباشد، ناظران برعملكردها نتوانند و يا نخواهند نظارت كنند و... ايده عملياتي شده به عنوان يك متمم يا الحاقيه و پيوست بر سند بودجه قلمداد شود، ترديد نبايد كرد كه صرف پركردن باك ماشين از بنزين مشكلي را حل نمي كند.
واقعيت اين است كه در اقتصاد ايران به ويژه در ارائه خدمات و محصولات به شهروندان به دليل فقدان وجه رقابت و مشاركت و بسته بودن دايره فعاليتها نمي توان به اطلاعات و داده هاي اوليه اعتماد زيادي داشت و به تدريج پيچيدگي هاي ناشي از محاسبه عملكردها و مطالبه نتايج حاصل از فعاليتها فرآيند نظارت را با دشواري مواجه ساخته و به تدريج عزم همگاني تضعيف خواهد شد به ويژه آنكه مقاومتهاي اوليه بخشهاي اقتصادي و مديران مياني و نارضايتي هاي احتمالي بسيار جدي خواهد بود.
بعيد است دولت بخواهد با اتكاي صرف به شاخص هاي تشويقي و تنبيهي و كوتاه مدت با تأثير محدود از ابزارهاي مكانيكي و دستوري براي عملياتي ساختن بودجه كشور اقدام كند. چه در صورت اعمال يك سويه سياستهاي عملياتي كردن بودجه به مانند رانندگي در بزرگراه  پررفت و آمد و خطرناك براي رانندگان فاقد توانايي لازم خواهد بود. در صورتي كه دولت بتواند حجم قابل توجه از فعاليت ها و تصدي گري هاي خود را كاهش داده و آنها را به بخش خصوصي و تعاوني واگذار كند در درازمدت به دليل رقابت و مشاركت هزينه هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي ناشي از عملياتي كردن بودجه كاهش يافته در نتيجه تعاملات و فعل و انفعالات به جامعه مستقل مي شود و كمتر ناكارآمدي و پيامدهاي منفي ناشي از عملياتي شدن دولت ملموس و محسوس خواهد بود.
در واقع اگر دولت بتواند مديريت منابع را در اختيار بگيرد و بر اساس شاخص هاي تعريف شده و شفاف اين منابع را به طور يكسان هدف مند و منطبق با اهداف توسعه در اختيار مردم قرار دهد، نيمي از راه عملياتي شدن بودجه طي خواهد شد.
پشت دروازه هاي سياست
بودجه سياسي ترين تصميم اقتصادي در هر نظام سياسي است، هر تصميم گيري، هر هدف گذاري، هر پايين و بالا كردن ارقام و خلاصه هر چيز در نهايت پشت دروازه هاي سياست خواهد ايستاد تا اجازه ورود صادر شود. در ساختار سياسي اقتصادي ايران هم  چنين است كه دولت پيشنهاد بودجه را بر اساس برنامه ها و اهداف خود طراحي و تدوين مي كند تا نيازهاي شهروندان را به بهترين وجه ممكن پاسخ گو باشد؛ از اين رو سياستهاي گاه متناقض در دولت هاي متفاوت اجرا مي شود و طبيعي هم هست، بودجه به مجلس مي رود و آنجا وكلاي مردم هم در انديشه پاسخ دادن به انتظارات و توقعات ملي، منطقه اي و محلي به اصلاح بودجه پيشنهادي دولت مي پردازند تا بلكه نيازهاي شهروندان را به بهترين وجه تأمين كنند و رويكردهاي متفاوت ادوار مختلف مجلس هم طبيعي خواهد بود. اما عملياتي ساختن بودجه و خارج شدن از مسير حركت قطار بودجه صرفاً با اتكاي به ابعاد فني و اقتصادي بودجه ريزي و… نيست چرا كه انتخاب ها دربودجه براي تخصيص منابع ماهيتي سياسي دارند چه برخاسته از سياستهاي كلان دولت و مجلس و دستگاه قضا باشد چه ناشي از تعاملات سياسي حاكم بر دولت و مجلس مهم اين است كه نتايج حاصل از بودجه عملياتي را با شاخص هايي از جنس سياست بايد سنجيد. مي توان دستورالعمل نوشت، جداول ويژه بودجه عملياتي طراحي  كرد، توجه كرد و هشدار داد و نهايتاً بودجه اي نوشت با صفت عملياتي بودن اما فرجام چه خواهد شد؟ آيا عملياتي شدن بودجه، يك فرآيند طولاني و مستمر خواهد بود يا خود نيز معطوف به نتيجه است كه اگر در كوتاه مدت پاسخ لازم به دست ندهد، حكم «بايگاني شود» بر آن خواهند زد؟ نتيجه عملياتي شدن بودجه، اصلاح واقعي ساختار بودجه بر اساس الگوي علمي است يا ايده اي براي دست كاري ساختار بودجه؟ جمع آوري و پردازش اصلاحات، تعيين اهداف و برآورد هزينه ها، پرسش آفريني و پاسخ خواهي در اقتصادي آلوده به سياست با اهرم مديريت كنترل شده دولتي چه پيامي به جامعه خواهد داد؟ عملياتي ساختن بودجه يك ابزار و فرآيند است نه يك هدف و نتيجه، نحوه استفاده از اين ابزار و چگونگي حركت بر روي اين فرآيند پيچيده فني و سياسي مشخص مي سازد آيا موفقيتي در راه خواهد بود يا بار ديگر آزمون و خطا بوده است؟
بودجه سال ۱۳۸۵ ايران به عنوان نخستين بودجه دولت حاضر گام در راه عملياتي شدن نهادها است، پايبندي دولتمردان و دستگاه هاي اجرايي، اعتقاد علمي و عملي قواي مقننه و مجريه براي رسيدن به تعريف واحد و مشخص از شاخص ها و طراحي الگوي اقتصادي معين مطابق با شرايط داخلي و خارجي حاكم بر اقتصاد ايران و جهان ضرورتي است انكارناپذير.

نگاه امروز
نقش پنهان نفت
محمد علي توحيد
نحوه تدوين بودجه سالانه در ايران از سوي كارشناسان اقتصادي مورد انتقادهاي متعددي واقع شده است و در اثر اين انتقادات رويكرد عملياتي شدن بودجه در برنامه چهارم مورد تاكيد قرار گرفت كه هدف آن تخصيص بهينه بودجه و توقف اعطاي بودجه هاي سالانه براساس توان مديران بخش هاي اقتصادي كه به چانه زني موسوم شده است. اين رويكرد در عين حال پيش نيازهايي دارد كه در برنامه مورد توجه قرار گرفت از جمله اين تاكيد ها كاهش نقش نفت در بودجه هاي سالانه و افزايش نقش ماليات به عنوان جايگزين آن است. ضرورت كاهش نقش نفت در بودجه از اين روست كه اگر بودجه اي عملياتي براساس درآمدهاي نفتي تهيه شود شايد به ظاهر قدمي به جلو برداشته شود و دارايي ها بهتر هزينه شود ولي اساس نقش درآمد هاي نفتي در بودجه كه به افزايش نقش دولت در اقتصاد منجر شده است بيماري است كه هيچ درماني ندارد و به هلندي موسوم است. بيماري هلندي در اقتصاد ايران با افزايش نقش نفت در اقتصاد شدت مي گيرد و يا ضعيف مي شود. اين بيماري هيچ ترفندي را براي بهبود اوضاع اقتصادي بر نمي تابد و هر تلاشي را براي اختصاص بهينه بودجه ناكام خواهد گذاشت. در واقع دليل اين امر سپردن تحولات داخلي اقتصاد به تغييرات شاخص هاي خارج از اقتصاد ملي است و خسارات آن به دليل متكي نبودن تصميم گيري در اقتصاد به تحولات داخلي اقتصاد است.
كاهش وابستگي بودجه به نفت و افزايش اتكاي آن به ماليات در واقع موجب مي شود كه اقتصاد ارتباط ارگانيك و متقابل با بخشهاي داخلي ايجاد كند و از تاثير عوامل خارجي در اقتصاد كاسته شود و توسعه درونزا تحقق يابد و اقتصاد ملي تقويت شود. اين امر نياز به اصلاحات ديگري نيز دارد كه خود بخود با كاهش نقش نفت در بودجه رخ خواهد داد. متاسفانه در بودجه هاي سالانه افزايش نقش نفت رو به تزايد است و به نظر مي رسد با پيشنهادهاي دولت در بودجه سال ۸۵ نقش نفت در بودجه افزايش چشمگيري داشته باشد. با آن روند اگر بودجه عملياتي نيز پي گرفته شود نمي توان به تخصيص بهينه داراييها اميدوار بود. راه حل اقتصاد ايران كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي است.
با كاهش نقش نفت در بودجه مي توان ديگر اهداف را پي گرفت .كاهش نقش دولت در اقتصاد كه براساس گزارش بانك جهاني در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۱۱ درصد افزايش يافته و كاهش نقش درآمدهاي شركت هاي دولتي از ۵۴ درصد در درآمدهاي دولت و عملياتي شدن بودجه و اختصاص بهينه بودجه در مراحل بعدي قرار دارند. عمده كردن عملياتي شدن بودجه در سال ۸۵ اگر چه از اهداف برنامه چهارم پيروي مي كند ولي به پيش نيازهايي كه دارد بايد توجه كرد.

سايه روشن اقتصادي
سهم بانكهاي خصوصي در عمليات بانكي كشور ۵درصد است
فارس: رئيس پژوهشكده پولي و بانكي گفت: سهم بانكهاي خصوصي در عمليات بانكي كشور تنها ۵ تا ۶ درصد است.
احمد مجتهد گفت: بانكهاي خصوصي در تعيين نرخ سود تسهيلات آزادند و متناسب با امكانات و قدرت جذبشان نرخهاي خود را تغيير مي دهند.وي با بيان اينكه بر اين اساس نرخهاي سود در بانكهاي خصوصي بالاتر است، افزود: حجم سپرده هايي كه در اختيار بانكهاي خصوصي قرار دارد، از ۵ تا ۶ درصد از سپرده هاي كل سيستم بانكي بيشتر نيست.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي گفت: كل حجم عمليات بانكهاي خصوصي اينقدر است و بنابراين در حال حاضر نگراني از اين بابت وجود ندارد كه كل سپرده هاي مردم به دليل سود بيشتر اين بانكها به آن سمت سوق پيدا كند و در عين حال صف دريافت تسهيلات در مقابل بانكهاي دولتي شكل بگيرد.مجتهد در عين حال گفت: اين واقعيتي است كه مردم به سود آوري اقتصادي مي انديشند و به آن سمت مي روند.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي اضافه كرد: سياست كاهش نرخ سود مطمئناً در بانكهاي خصوصي نيز منعكس خواهد شد، همان طور كه تا به حال نيز اينگونه بوده است.
نرخ سودهاي بانكهاي خصوصي در ابتدا ۲۸ تا ۳۰ درصد بود كه تا به حال اين نرخ كاهش يافته است.
ضمن اينكه بانكهاي خصوصي نمي توانند براي مدت زيادي نرخ سود سپرده هايشان را بالا نگه دارند در حالي كه نرخ سود تسهيلات را كاهش داده اند.وي گفت: در واقع يك نوع رقابت ميان بانكهاي خصوصي و دولتي وجود دارد و در مجموع بانكهايي كه كارايي بيشتري دارند مي توانند موفقتر باشند.وي گفت: اگر بانكهاي دولتي صرفاً تحت تاثير دستورالعملهايي كه به آنها داده مي شود نرخهايشان را پايين بياورند و توجهي به عوامل موثر بر نرخ سود مانند تورم نكنند، ناچار خواهند بود ضرر بدهند و ضرر را از محل سرمايه شان كه متعلق به دولت است جبران كنند و اينكار منطقي نيست.
مجتهد افزود: دولت جديد بالا بودن نرخ سود را ناشي از عدم كارايي بانكها و ناشي از نظام بانكداري مي داند در حالي كه اين امر به كل اقتصاد كشور باز مي گردد زيرا در حال حاضر ما با نرخ تورم دو رقمي روبرو هستيم.
وي اظهار داشت: مقايسه اي كه توسط بانك مركزي انجام شد، نشان مي دهد در بيشتر كشورها رابطه صددرصدي ميان نرخ بهره بانكي و تورم وجود دارد و بر اساس نظريه هاي كارشناسي و علمي نمي توانيم در حالي كه نرخ تورم بالا است نرخ سود تسهيلات را كاهش دهيم.
حضور توليدكنندگان ايران در نمايشگاه فرش و كفپوش آلمان
نمايشگاه فرش و كفپوش دموتكس ۲۰۰۶ آلمان از ۲۴ تا ۲۷ دي ماه در هانوور با حضور نمايندگاني از ميان توليدكنندگان ايراني در ۲۵ غرفه به مساحت ۲ هزار و پانصد متر مربع برگزار مي شود.
در نمايشگاه دموتكس سال جاري ميلادي بزرگترين توليدكنندگان فرش هاي دست بافت و ماشيني و توليدكنندگان كفپوش شركت مي كنند.
هزار و ۳۲۸ دلار سهم هر ايراني در توليد ناخالص داخلي
مهر : موسسه گلوبال اينسايت در گزارشي از اقتصاد ايران در سال ،۲۰۰۵ رشد بخش صنعت ايران را در اين سال ۵ درصد برآورد كرد و نوشت: سهم هر ايراني در توليد ناخالص داخلي اين كشور هزار و ۳۲۸ دلار است.
بخش صنعتي ايران در سال ۲۰۰۵ نسبت به سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ عملكرد قابل قبولي نداشت و عليرغم رشد ۵ درصدي اين بخش، رشد آن نسبت به سالهاي قبل كاهش يافت.
بر اين اساس، در حاليكه در سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بخش صنعت ايران با رشدهاي به ترتيب ۹.۷ و ۵.۹ درصد مواجه بود، رشد اين بخش در سال ۲۰۰۵ به ۵ درصد كاهش يافت.
با اين وجود، گلوبال اينسايت پيش بيني مي كند رشد بخش صنعت ايران در سال ۲۰۰۶ به ۷.۸ درصد افزايش يابد.
اين گزارش حاكي است، در حاليكه ظرفيت توليد نفت ايران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۰۵ به ۴.۱۴ ميليون بشكه در روز افزايش يافت، اما رشد بالاي مصرف داخلي محصولات نفتي موجب كاهش تدريجي نفت صادراتي ايران در سال ۲۰۰۵ شد، اما قيمتهاي بالاي نفت خام نگذاشت ايران كمبود نفت صادراتي را احساس كند.
درآمدهاي نفتي ايران، كه مهمترين معيار اقتصادي اين كشور محسوب مي شود، در سال ۲۰۰۵ مابين ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد يافت.همچنين بخش غير نفتي ايران نيز با برخورداري از رشد واردات ماشين آلات و محصولات واسطه اي در سال ۲۰۰۵ به رشد متوسط خود ادامه داد.
صادرات غير نفتي ايران در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال ۲۰۰۴ نزديك به ۲۳ درصد افزايش يافت و اين در حالي بود كه در همين مدت واردات كالاي ايران نيز رشدي ۱۷ درصدي يافت.درآمدهاي بالاي نفتي ايران در سال ۲۰۰۵ موجب افزايش قابل توجه مازاد تجاري اين كشور شد و ايران در سال ۲۰۰۵ با مازاد تجاري ۱۲.۷ ميليارد دلاري مواجه شد كه رشدي ۵ ميليارد دلاري نسبت به سال ۲۰۰۴ نشان مي داد.
توليد خودرو ۹۹۴ هزار، صادرات خودرو و قطعات اندك
ايسنا: باتوجه به توليد ۹۹۴ هزار دستگاه خودرو در كشور طي سال جاري، درآمد حاصل از فروش خودروها به ۱۱ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلار بالغ شده است.
اين در حالي است كه كل صنعت خودرو و قطعه سازي كشورمان طي امسال حدود ۳۵۰ ميليون دلار درآمد از محل صادرات كسب كرده است. ظاهراً ميزان واردات قطعه به كشور نيز براي امسال حدود ۵ ميليارد دلار برآورد شده است و واردات خودرو هم در حد ۱۰ هزار دستگاه ميسر گرديده است.
طبق آمار وزارت صنايع و معادن سود صنعت خودروي كشور در سال جاري حدود ۱۰ درصد اعلام شده است.
به گفته راعي، قائم مقام مالي شركت ايران خودرو، سود اين شركت امسال ۷ ميليارد و ۷۰۸ ميليون دلار برآورد شده است كه ۶ ميليارد و ۶۰۸ ميليون دلار آن مربوط به خودروهاي سواري بوده است. حجم توليدات اين شركت نيز ۵۵۳ هزار خودرو بوده كه ۵۴۰ هزار دستگاه آن سواري بوده است.
سود شركت سايپا هم در كل كارخانه هاي گروه سايپا ۶/۳ ميليارد دلار درنظر گرفته شده است.

اقتصاد انرژي
ژاپني ها به دنبال كاهش وابستگي به نفت
وزارت  اقتصاد، تجارت  و صنعت  ژاپن  (متي ) با هدف  كاهش  وابستگي  اين  كشوربه  نفت ، بررسي  سياست هاي  راهبردي  در زمينه  انرژي  را آغاز كرده  است .
روزنامه  اقتصادي  نيهون  كيزاي  در اين  زمينه  گزارش  داد كه  متي به  دنبال  افزايش  تقاضا براي  مصرف  نفت  خام  درجهان  و شدت  پيداكردن  رقابت براي  دستيابي  به  منابع  نفتي  برنامه  دارد كه  براي  حفظ ثبات  در تامين منابع  انرژي  مورد نياز ژاپن ، سياست  انرژي  جديدي  را تبيين  كند.در چارچوب  اين  سياست  جديد، دولت  ژاپن  مصمم  مي شود كه  ميزان  وابستگي  انرژي به  نفت  خام  را كه  هم  اكنون  حدود ۵۰ درصد مي باشد تا سال  ۲۰۳۰ ميلادي  به  زير۴۰ درصد برساند.
براين  اساس  دولت  ژاپن  قصد دارد كه  استفاده  ازگازطبيعي  دركشور را گسترش داده  و زمينه سازي  براي  استفاده از انرژي هاي  جديد در صنايع  را هم  فراهم كند.
غولهاي نفتي جهان در سال ۲۰۰۵
نشريه پلاتس ۲۵۰ شركت بزرگ جهان را از لحاظ مجموع درآمد و دارايي در پايان سال ۲۰۰۵ اعلام كرد.
شركتهاي اكسون موبيل، توتال، شورون، بريتيش پتروليوم، رويال داچ شل، اني، پتروچاينا، شل، استات اويل و كونوكوفيليپس به ترتيب ۱۰ شركت بزرگ جهان از لحاظ مجموع درآمد و دارايي محسوب مي شوند.
شركتهاي نفت و گاز مهمترين و بزرگترين شركتهاي جهان در سال ۲۰۰۵ بودند و ۳۱ شركت نفت و گاز در سطح جهان جزو ۲۵۰ شركت برتر انتخاب شدند. افزون بر اين، ۱۲ شركت نخست جهان همگي در زمينه هاي نفت و گاز فعاليت دارند.
بر اين اساس، مجموع درآمد ۳۱ شركت نفت و گاز حاضر در فهرست ۲۵۰ شركت برتر جهان در سال ۲۰۰۵ به ۱.۹ تريليون دلار و ميانگين درآمد آنها به ۶۲.۳ ميليارد دلار رسيد.
شركت نفتي اكسون موبيل آمريكا، واقع در تگزاس، با كسب درآمد ۲۶۳.۹ ميليارد دلاري در سال ۲۰۰۵ بزرگترين شركت جهان در سال ۲۰۰۵ شناخته شد.
سود خالص اين شركت در سال ۲۰۰۵ به ۲۵.۳ ميليارد دلار و دارايي هاي اين شركت نيز ۱۹۵.۲ ميليارد دلار اعلام شد. نرخ بازگشت سرمايه شركت اكسون موبيل نيز ۲۲.۹ درصد اعلام شد.
شركت اكسون موبيل در حالي در سال ۲۰۰۵ به بزرگترين و پرسودترين شركت جهان تبديل شد كه در سال ۲۰۰۴ پس از شركت رويال داچ شل در رتبه دوم بزرگترين شركتهاي جهان قرار داشت.
شركت هلندي رويال داچ شل كه در سال ۲۰۰۴ بزرگترين شركت جهان بود با سقوطي چهارپله اي در سال ۲۰۰۵ به پنجمين شركت بزرگ جهان تبديل شد.
در ميان ۲۵۰ شركت برتر جهان در سال گذشته ميلادي، ۵۳ شركت در آسيا و اقيانوسيه، ۵۱ شركت در اروپا، يك شركت در آفريقاي جنوبي، و ۱۴۵ شركت نيز در قاره آمريكا قرار دارند.
هيچ شركتي از منطقه خاورميانه جزو ۲۵۰ شركت برتر جهان در سال ۲۰۰۵ قرار نداشته است.
ادامه اختلاف چين و ژاپن در مورد استخراج انرژي از درياي شرقي
ايرنا: مقام هاي چين و ژاپن درباره راه هاي استخراج منابع نفت و گاز درياي شرقي چين بحث و تبادل نظر كردند.
به گزارش «چاينا ديلي» در مذاكرات اخير طرفين كه به صورت غيررسمي برگزار شد «چويي تيانكاي» رئيس اداره امور آسياي وزارت خارجه چين و «كنيچيرو ساسائه» همتاي ژاپني وي حضور داشتند.
اين مذاكرات درباره استخراج مشترك منابع نفت و گاز اين منطقه نيز مباحثاتي مطرح شده است و به نظر مي رسد دو طرف آماده ادامه مذاكرات در آينده هستند.
توكيو و پكن پيش از اين در خصوص اكتشاف گاز توسط چين و احداث دكل هاي حفاري در خطوط مياني در درياي شرقي چين و ورود كشتي هاي تحقيقاتي چيني در محدوده حوزه اقتصادي ژاپن اختلافاتي داشتند.
ژاپن و چين در سال ۲۰۰۱ ميلادي توافق كردند انجام هرگونه تحقيقات علمي در آب هاي مياني اين دو كشور را قبلا به اطلاع يكديگر برسانند.
برگزاري همايش همكاري انرژي ايران و چين
شانا: مدير عامل شركت پتروپارس از برگزاري همايش همكاري هاي ايران و چين در زمينه هاي نفت، گاز ، پتروشيمي و انرژي هاي نو در اواخر بهمن ماه امسال خبر داد.
دكتر غلامرضا منوچهري با بيان اين كه انستيتو نفت و گاز شركت پترو پارس، همايش همكاري ايران و چين در زمينه نفت؛ گاز و پتروشيمي را برگزار مي كند ، تصريح كرد: اين همايش با همكاري تعدادي از شركت هاي چيني و هماهنگي با وزارت خارجه و وزارت نفت كشورمان برگزار مي شود.
وي هدف از برگزاري اين همايش را فرصت يابي براي همكاريهاي بيشتر شركت هاي ايراني و چيني در بخش هاي دولتي و خصوصي در زمينه انر ژي عنوان كرد و گفت: چين در آينده بازار بزرگ «ال ان جي» را در اختيار دارد همچنين از رشد اقتصادي بالايي برخوردار است و به همين دليل همكاري با اين كشور حائز اهميت است.
وي با تاكيد بر اين كه چين درسال ،۲۰۰۴ قرارداد بزرگ انتقال «ال ان جي» از ايران را منعقد كرد كه اين قرارداد زمينه همكاريهاي دوجانبه را فراهم كرده است، گفت: مشاركت در طرح توسعه ميدان نفتي يادآورن از محورهاي ديگر همكاري اين دو كشور به شمار مي رود.
مدير عامل شركت پترو پارس تاكيد كرد: مشاركت ۵۰درصدي كشور چين در ميدان يادآوران ارزش اقتصادي بالايي را به همراه خواهد داشت.
وي، با تاكيد بر اين كه در حال حاضر تجارت ايران با كشورهاي آسياي شرقي از جمله هند رقم بالاتري را نسبت به اروپا دارد ، گفت: با توجه به اين كه ايران از ديدگاه سياسي بايد تعادلي بين طرف هاي عمده تجاري خود ايجاد كند به همين دليل چين مي تواند نقش تعيين كننده اي در اين زمينه ايفا كند.
وي با بيان اين كه چين قرار است ساليانه ۲۷۰ميليون تن گاز مايع را از ايران خريداري كند، تصريح كرد: اين ميزان در ۳۰سال، ارزشي معادل ۷۰ميليارد دلار خواهد داشت.
دكتر منوچهري، با بيان اينكه در اين همايش علاوه بر چين شركت كنندگاني از كشورهاي ديگر نيز حضور خواهند داشت، گفت: با اين اقدام فرصت هاي انتقال انرژي و سرمايه گذاري مورد بازبيني قرار گرفته و با توجه به اين كه دو كشور چين و ايران روند رشد اقتصادي خوبي داشته اند، اين همايش مي تواند جايگاه خوبي را براي همكاري و شناخت دو طرف در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي ايجاد كند.
همايش همكاري هاي ايران و چين در زمينه نفت،گاز، پتروشيمي و انرژي هاي نو درتاريخ ۲۹و۳۰بهمن ماه امسال در جزيره كيش برگزار مي شود.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |