يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴
تلاش براي همگام شدن با قوانين كاركرد سوخت
بايد انژكتوري شويم!
000147.jpg
عليرضا محمدي
در تلاش براي همگام شدن با قوانين كاركرد سوخت، سيستم سوخت به كار رفته در ماشينهاي جديد در طي سالهاي بسيار تغيير كرده است. اتومبيل «سوباروجاستي» مدل ۱۹۹۰ آخرين اتومبيلي بود كه با سيستم كاربراتور در ايالات متحده فروخته شد. در مدل سال بعد، «جاستي» سوخت تزريقي يا همان سوخت انژكتوري داشت . اما تزريق سوخت حدوداً  از دهه ۱۹۵۰ به روي كار آمد و تزريق الكترونيكي سوخت در ماشينهاي اروپايي حدوداً  از سال ۱۹۸۰ به طور گسترده اي استفاده مي شد. هم اكنون همه ماشينهاي فروخته شده در ايالات متحده سيستم تزريق سوخت يا همان انژكتور دارند.
در اين مقاله خواهيم ديد كه چگونه سوخت به سيلندر موتور مي رسد و اصطلاحاتي همچون «تزريق سوخت چند دريچه اي» و «تزريق سوخت با اتاقك اختناق» به چه معنايي هستند. همچنين خواهيم دانست كه چگونه مدارهاي اجرايي مي تواند به موتور شما قدرت بيشتري بدهد.

براي بيشتر موتورهاي احتراق داخلي، كاربراتور ابزاري بوده است كه سوخت را به موتور مي رساند. در بسياري از ماشينهاي ديگر همچون ماشين  چمن زني و اره برقي هنوز همين طور است. اما در اتومبيل ها، عملياتي كه در كاربراتور انجام مي پذيرد، بسيار پيچيده تر است.به عنوان نمونه با بررسي چند عمل از اين كارها، مي توان ۵ جريان متفاوت در كاربراتورها يافت:
۱- جريان اصلي: فراهم كردن سوخت كافي براي گردش كارآمد سوخت؛
۲- جريان بيكار: فراهم كردن سوخت كافي براي نگهداري از بيهوده كاركردن موتور؛
۳- پمپ شتاب دهنده: ايجاد يك انفجار سوخت اضافي هنگامي كه پدال گاز براي بار اول فشار داده مي شود؛
۴- جريان افزايش قدرت: فراهم كردن سوخت اضافي هنگامي كه ماشين در سربالايي است يا يك يدك را به دنبال خود مي كشد؛
۵- ساساتChoke):) فراهم كردن سوخت اضافي هنگامي كه موتور سرد است كه در نتيجه آن روشن مي شود.
با توجه به شرايط خروجي سختگيرانه براي اگزوزها مبدلهاي كاتاليتيكي (وسايلي براي كاهش آلاينده ها) اعلام شدند. كنترل بسيار دقيق نسبت هوا به سوخت براي تأثير بيشتر مبدل كاتاليتيكي لازم شد. سنسورهاي اكسيژن مقدار اكسيژن خروجي از اگزوز را كنترل مي كنند و واحد كنترل موتور(ECU) از اين اطلاعات براي تعديل كردن نسبت هوا به سوخت در زمان واقعي استفاده مي كند به اين كار «كنترل حلقه بسته» مي گويند. اين كار كنترل در سيستم كاربراتور شدني نبود. در يك دوره كوتاه كنترل الكتريكي كاربراتورها اجرا شد، قبل از اين كه سيستم تزريق سوخت رايج شود، اما اين كاربراتورهاي الكتريكي خيلي پيچيده تر از نمونه مكانيكي آنها بودند.
در ابتدا كاربراتورها با سيستم هاي تزريق سوخت با اتاقك اختناق جايگزين شدند ( سيستمهاي تك نقطه يا تزريق سوخت مركزي نيز ناميده مي شوند) كه دريچه هاي تزريق سوخت كنترل الكتريكي شده با اتاقك اختناق تركيب شدند. اينها تقريباً يك جايگزين داخلي براي كاربراتور بودند بنابراين خودروسازان تغيير خيلي مؤثري در طراحي موتورهايشان ايجاد نكردند.
به تدريج موتورهاي جديدي كه طراحي شدند «سيستم تزريق سوخت چند دريچه اي» جايگزين تزريق سوخت با اتاقك اختناق شد(تزريق سوخت دريچه، چند نقطه يا منظم نيز ناميده مي شود) اين سيستم ها يك تزريق كننده (انژكتور) سوخت براي هر سيلندر دارند كه معمولاً  طوري قرار مي گيرند كه درست در مدخل شيرها سوخت را مي پاشد. اين سيستمها برآورد سوخت درست تر و حساسيت سريع تر را فراهم مي  كنند.
000141.jpg
وقتي پدال گاز را مي فشاريد
پدال گاز ماشين شما به شير اختناق وصل شده است. اين شيري است كه مقدار هواي وارده به موتور را تنظيم مي كند. در واقع مي توان گفت پدال گاز، پدال هواست. وقتي شما پدال گاز را مي فشاريد، شير اختناق براي ورود بيشتر هوا بازتر مي شود. واحد كنترل موتور متوجه بازشدن شير اختناق مي شود و مقدار سوخت را قبل از ورود هواي بيشتر به موتور افزايش مي دهد. اين خيلي مهم است كه مقدار سوخت به همان زودي كه شير اختناق باز مي شود، افزايش يابد وگرنه هنگامي كه پدال گاز براي اولين بار فشار داده مي شود، ممكن است بي درنگ مقداري هوا، بدون اين كه سوخت كافي موجود باشد، وارد سيلندرها شود.
سنسورها مقدار جرم هواي ورودي به موتور را به همان خوبي مقدار اكسيژن خروجي از اگزوز ثبت مي كند. بخش ECU اين اطلاعات را براي تنظيم دقيق سوخت دريافتي استفاده مي كند كه در نتيجه نسبت هوا به سوخت دقيق و ميزان مي شود.
000144.jpg
انژكتور
* يك انژكتور سوخت چيزي جز يك شير كنترل الكترونيكي نيست. اين شير به وسيله پمپ سوخت در ماشين شما با سوخت فشرده شده تأمين مي شود و قابليت آن را دارد كه به دفعات زياد در هر ثانيه باز و بسته شود.
* وقتي انژكتور شارژ مي شود، يك آهنرباي الكتريكي شناوري را كه شير را باز مي كند حركت مي دهد كه در نتيجه سوخت فشرده شده از ميان يك نازل كوچك پاشيده مي  شود. نازل ها براي پودر كردن سوخت طراحي مي شوند، در واقع نازلها سوخت را به ذرات ريز اتمي تبديل مي كنند كه در نتيجه احتراق راحت تر انجام مي گيرد.
* مقدار سوخت مورد نياز موتور به وسيله مدت زماني كه انژكتور سوخت باز بوده است، محاسبه مي شود. اين عمل «پهناي ضربان» ناميده مي شود و توسط بخش ECU كنترل مي گردد.
* انژكتورها در مدخل لوله چند سوراخه نصب مي شوند كه در نتيجه سوخت را درست در مدخل شيرها پاشش مي كنند. يك لوله كه ريل سوخت نام دارد، سوخت فشرده شده را براي همه انژكتورها فراهم مي كند.
* در پايان لازم به ذكر است كه براي تأمين دقيق مقدار سوخت مورد نياز، واحد كنترل موتور به وسيله تعداد بسيار زيادي سنسور تجهيز شده است كه اين امر را به دقت كنترل و ثبت مي كنند.

غذاي فوري يا چربي فوري؟!
000165.jpg
شرايط كنوني زندگي انسان و نفوذ مدرنيته در جوامع امروزي، بسياري از عادات غذايي انسان را تغيير داده است.
اشتغال زنان، آهنگ سريع زندگي انسان، كم رنگ شدن عادات قديمي، كمبود وقت، فاصله زياد بين محل كار و منزل، حجم كار زياد و ترافيك سبب افزايش تمايل انسان امروزي به غذاهاي فوري (Fast food) شده است.
به همين دليل امروز، غذاهاي فوري مانند پيتزا، همبرگر و ساندويچ قسمت اساسي و شايد بتوان گفت مهم ترين بخش تغذيه انسان را تشكيل مي دهند. اين نوع غذاها معمولاً داراي مقادير زيادي چربي، كلسترول، سديم و كالري هستند. همه ما به تمام اين مواد احتياج داريم، اما مصرف بيش از حد و خارج از كنترل آنها مي تواند عواقب وخيمي به دنبال داشته باشد. چربي بالا و مقدار بالاي سديم مي تواند به فشار خون بالا و ناراحتي هاي قلبي منجر شود. شايد بتوان گفت مهم ترين نتيجه مصرف اين نوع غذاها «چاقي» است. برپايه آخرين يافته هاي متخصصان بخش تحقيقات پزشكي انگلستان كه در مجله «چاقي» به چاپ رسيده است، اين نوع غذاها داراي مقادير زيادي كالري هستند؛ به گونه اي كه يك پرس غذاي فوري مي تواند تمام كالري مورد نياز را تأمين كند. از اين رو مصرف كنندگان اين نوع غذاها بيش از سايرين در معرض ابتلا به چاقي هستند. به علاوه غذاهاي فوري معمولاً نياز بدن به يك تناسب تغذيه اي را مختل مي كنند. مقادير بالاي چربي و پروتئين موجود در اين غذاها كه معمولاً از نوع حيواني است، نمي تواند نياز بدن به ويتامين ها و مواد معدني گوناگون را تأمين كند. كمبود ويتامين مي تواند در فرآيند سوخت وساز مواد معدني مانند كلسيم، آهن، فسفر و منيزيم مؤثر باشد كه اين كمبودها مي تواند سبب بروز علائمي مانند خستگي مفرط، ضعف ماهيچه اي، زودرنجي و تندخويي شود. هم چنين چربي موجود در اين غذاها، عمل هضم را دشوار مي كند، زيرا بدن براي هضم اين حجم بالاي چربي به انرژي و نيروي بيشتري نياز دارد.
چه بايد كرد؟
برپايه تحقيقات انجام شده جوانان بيشترين طيف مصرف كنندگان اين غذاها را تشكيل مي دهند. شلوغي بيش از حد رستوران هاي ارائه كننده اين غذاها نشان دهنده ميل و اشتياق مردم به خصوص جوانان به اين نوع غذاها است. به همين دليل چند توصيه كاربردي به شما ارايه مي دهيم:
* متخصصان تغذيه توصيه مي كنند در صورت مصرف اين غذاها، حداقل سعي كنيد در ميان اين غذاها نمونه هاي ساده تر را انتخاب كنيد. به عنوان مثال به جاي انتخاب پيتزاي كالباس، از پيتزاي سبزيجات استفاده كنيد. همواره تنوع را وارد برنامه غذايي خود كنيد. مثلاً اگر كسي تمام مدت هفته پيتزا بخورد، مطمئناً در درازمدت با مشكل مواجه خواهد شد. نه تنها به دليل اين كه پيتزا يك غذاي فوري با تمام ويژگي هاي منفي آن است، بلكه به دليل اين كه يكي از بدترين عادات غذايي «تكرار» است. زيرا بدن به مواد غذايي مختلف نياز دارد كه همه آنها در يك نوع غذا يافت نمي شود.
* عدم استفاده از سبزيجات در اين نوع غذاها، مي تواند بدن را با كمبود فيبر مواجه كند. در نتيجه بروز يبوست يكي از نتايج رايج مصرف اين نوع غذاها است. از اين رو دكتر «كارلوس لاكاسا» از دانشگاه مادريد توصيه مي كند كه همواره غذاي خود را با سالاد و سبزيجات مصرف كنيد.
* پژوهشگران دريافته اند بين استرس و ميل به مصرف غذاهاي پركالري رابطه مستقيم وجود دارد. يعني افرادي كه استرس دارند، بيشتر به مصرف اين غذاها گرايش دارند. از اين رو پزشكان توصيه مي كنند حداقل در زماني كه از استرس رنج مي بريد، از مصرف اين غذاها خودداري كنيد و به جاي پيتزا، سوسيس، كالباس، قهوه و نوشابه از ميوه و سبزيجات استفاده كنيد. اين مواد سبب از بين رفتن استرس نمي شوند، اما به بهبود شرايط تغذيه اي فرد در جهت بهترشدن شرايط روحي او كمك مي كنند.
* بسياري از مشكلات با آموزش صحيح و به موقع حل مي شوند. عادات غذايي صحيح را به كودكان خود آموزش بدهيد؛ چرا كه تغيير عادات بزرگسالان بسي مشكل تر از آموزش كودكان است. همان گونه كه فيثاغورت مي گويد: «به كودكان آموزش بدهيد، در اين صورت لازم نيست بزرگسالان را تنبيه كنيد.»
منبع: سايت بي.بي.سي
مترجم: طلوع رياضي

فوق سري
از «كوروت» تا «لافايت»
000150.jpg
عميد نمازي خواه
پاسبان يوناني
كشور يونان به دليل وضعيت سوق الجيشي كه دارد، در عرصه كشتي سازي جزو ابرقدرت ها حساب مي شود. شركت كشتي سازي ثورني كرافت كه يكي از مجرب ترين شركتهاي يوناني است، براي رفع نياز نيروي دريايي يونان تصميم به ساخت چندين مدل كشتي گرفت. در همين ميان نيروي دريايي سلطنتي كشور عمان در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادي طي قراردادي، تقاضاي چندين فروند كشتي با طولي معادل ۱۰۰ متر را از شركت ثورني كرافت درخواست كرد. كشتي هاي ساخته شده مي بايست از جديدترين فناوري هاي رادارگريزي و فناوري نيروي پيشران (قدرت موتور) استفاده مي كرد.
اين كشتي ها در واقع جزو نسل آينده و براي قرن بيست و يكم طراحي مي شدند. تسليحات جنگي در اين كشتي ها نيز از فناوري رادارگريزي استفاده مي كنند و تمام آنها در داخل كشتي تعبيه شده اند و فقط در هنگام لزوم با استفاده از جك هاي هيدروليكي به سرعت بيرون مي آيد. تجهيزات راداري بسيار قوي هستند و محدوده بسيار وسيعي را تحت پوشش قرار مي دهند.
مبناي قدرت يك موتور ديزلي- الكتريكي است و در هر زمان مي تواند از هر كدام از آنها استفاده كند. حدود ۱۱۰ نفر خدمه لازمه هدايت و انجام مأموريت در اين كشتي است. نام اين كشتي كوروت يوناني است.
000153.jpg
شبح دريا
شركت بزرگ كشتي سازي بريتانيا با نام واسپرثورني كرافت، با ارائه طرحي به نيروي دريايي انگلستان، خواستار ساخت يك كشتي رادارگريز به نام شبح دريا شد.
اين كشتي مجموعه اي از نوآوري ها و اختراعات مبتكرين است كه در مجموع يك جنگنده ابرقدرت دريايي را حاصل كرده است. مواد جاذب امواج راداري در كل بدنه كشيده شده كه از نوع خاصي آلياژ بسيار سبك هستند. موتورهاي پرسرعت الكتريكي نيز باعث مي شود تا موتورها بسيار كم صداتر كار كنند و رادارهاي صوتي در رديابي آن عاجز باشند. شبح دريا در واقع كشتي جنگي آينده است كه مي تواند به حفاظت شده ترين اهداف نقاط دشمن نفوذ كند، در حالي كه هيچ كدام از رادارها قادر به رديابي آن نيستند و به همين خاطر لقب شبح دريا برايش انتخاب شده است.
000156.jpg
مانتاي سياه
در اواسط سال ۱۹۹۱ هفته نامه تكنولوژي فضا و هوانوردي، در گزارشي خبر از ساخت يك هواپيماي جاسوسي سري داد كه توسط شركت نورثروپ در حال ساخت بود. اين زمان دقيقاً هنگامي بود كه شركت نورثروپ در حال ساخت و به روز كردن هواپيماي رادارگريز اف۱۱۷ ملقب به شاهين شب بود. با استفاده از منابع خبري نام اين موجود پرنده و لقب آن فاش شد. پروژه ساخت نام تي آر- ۳ اي شروع شد و مسئولان پروژه لقب مانتاي سياه را براي آن انتخاب كردند.
حتي مناطق جاسوسي كه مانتاي سياه قرار بود در نظر داشته باشد، مشخص شده بود؛ آلاسكا، پاناما، اوكيناوا و مناطقي از انگلستان. برخي منابع غيرموثق از حضور اين پرنده در جنوب خليج فارس و در جنگ آمريكا و عراق(سال ۱۹۹۱ به نام طوفان صحرا) گزارش هاي پروژه ساخت و تحقيقات آن از سال ۱۹۸۱ با نام THAP (هواپيماي بلندپرواز نفوذي تاكتيكي) آغاز شد. مدارك و اسناد معتبري براي معرفي كامل مانتاي سياه موجود نيست، ولي مفروضاتي نظير طول ۴۲ پا و فاصله دو سر بال ۶۰ پايي از آن در دسترس است. احتمال مي رود كه پس از مدتي از ساخت نيروي هوايي آمريكا ساخت آن را قبول نكرد و پروژه به صورت كلي مسكوت ماند.
000159.jpg
شناور مافوق صوت
نيروي دريايي فرانسه هر سال يك طرح سري را به نمايش مي گذارد. فرانسه كه يكي از متخصصان ساخت زيردريايي و كشتي هاي نظامي است، اين بار قصد ساخت يك شناور جنگنده سطحي را دارد. اين شناور چندمنظوره با نام بي.جي.وي.ان قادر به انجام انواع مأموريت هاي دريايي و زيردريايي است و در واقع مي تواند جايگزين بسياري از كشتي هاي نيروي دريايي فرانسه شود. شركت بي.جي.وي فرانسوي مسئوليت ساخت آن را بر عهده گرفته است و در اين مسير بايد نكاتي چون سرعت مافوق صوت، قدرت مانور بالا و وزن بسيار كم را براي شناور مذكور لحاظ كند.
مبناي قدرت اين كشتي سطحي، يك موتور توربيني گازي است و به گونه  اي ساخته شده كه هيچ گونه صدا يا حرارتي را از خود نشان ندهد و از ديد رادارهاي دشمن به دور باشد. تاكنون نمونه عملي آن ديده نشده و احتمالاً طرح در حال تحقيق و بررسي است.
000162.jpg
اولين شناور رادارگريز دنيا
شركت سازه هاي دريايي فرانسه، اولين شركتي بود كه يك كشتي كاملاً رادارگريز ساخت كه از ابتدايي ترين نقاط تا انتهاي آن از فناوري رادارگريزي استفاده مي كرد.
اين كشتي لافايت نام دارد و تاكنون ۱۳ فروند از آن به سفارش كشورهاي فرانسه، عربستان صعودي و تايوان ساخته شده است. تمام سطح بدنه را مواد جاذب امواج راداري فرا گرفته است تا رادارهاي دشمن هيچ سيگنالي از حركت و موقعيت آن را رديابي نكنند. فالايت براي مأموريت هاي چندمنظوره طراحي شده و از يك موتور الكتريكي- ديزلي بهره مي برد. طول آن ۱۲۵ متر است و ۱۶۴ خدمه در مأموريت ها آن را همراهي مي كنند.

همايش ها
همايش بين المللي علوم كامپيوتر و اطلاعاتي (ICCSA2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۸ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگليس/ گلاسكو
۳- پست الكترونيكي:
rathpowell@iee.org.uk
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.iccsa.org
۵- نيم نگاه: همايش ICCSA با هدف بررسي جايگاه كامپيوتر و اينترنت در علوم مختلف چون شيمي، فيزيك، رياضي،زيست شناسي، فضانوردي، هنر و... برگزار مي شود. از محورهاي اصلي همايش مي توان به شيوه هاي استفاده از كامپيوتر در علوم پايه، الگوريتم ها و اطلاعاتي در اين زمينه؛ تكنيك هاي برتر طراحي كامپيوتر و شبكه سازي كامپيوتري، اطلاعات پايه و پيشرفته كامپيوتري براي كاربران و متخصصان كامپيوتر، مهندسي كامپيوتر و ارتباط آنها با علوم پايه؛ طراحي مدل هاي زمين شناسي با استفاده از كامپيوتر؛ گرافيك و ديزالو با كامپيوتر؛ سيستم هاي اطلاع رساني و تكنولوژي جمع آوري و ذخيره اطلاعات؛ كامپيوتر و هنر؛ كامپيوتر و علوم زيستي؛ كامپيوتر و علم شيمي؛ كامپيوتر و علم فيزيك و رياضي و... اشاره كرد.
همايش غذا و دارو
۱- تاريخ برگزاري: ۱۶-۱۰ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ بالتيمور
۳- پست الكترونيكي:
NWexell@cmbm.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.cmbm.org/fam
۵- مسئولين برگزاري: دانشكده پزشكي دانشگاه جرج تاون، دانشگاه مينه سوتا
۶- نيم نگاه: تغذيه و جايگاه آن در حفظ سلامت جوامع همواره يكي از مباحث مهم در علم پزشكي و تغذيه بوده است. اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره نكاتي چون؛ تغذيه و جايگاه آن در زندگي و حفظ سلامت افراد جامعه، غذا و مصرف دارو و برهم كنش اين دو مقوله، يافته هاي جديد درباره تغذيه و نقش تغذيه در درمان بيماري ها و تأثير تغذيه  مناسب در تسريع درمان و جلوگيري از مصرف بي رويه دارو، تغذيه  مناسب راهي براي پيشگيري از ابتلا به بيماري، آشنايي دانشجويان پزشكي، علوم و صنايع غذايي و تغذيه با الگوهاي مناسب توليد و مصرف مواد غذايي در افراد به ويژه بيماران، تدوين الگوي مناسب تغذيه اي براي بيماران با بيماري هاي مختلف، بررسي يافته هاي جديد و پاسخ به پرسش هايي در زمينه مواد غذايي و مكمل هاي غذايي، تغيير عادات تغذيه اي راهي براي كاهش و يا جلوگيري از ابتلا به بيماري و... برگزار مي شود. اين همايش احتمالاً با كارگاه آموزشي نيز همراه است.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |