يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۴
نكات قابل توجه براي انجام يك خريد موفق
راهي به سوي رايانه دار شدن
000438.jpg
محسن شمشيري
عصر جديد را عصر انفجار اطلاعات ناميده اند و استفاده از شبكه هاي كامپيوتري، خبري و اينترنتي در سراسر جهان هر روز رو به افزايش است و در هر لحظه ميليون ها نفر از طريق رايانه ها با ساير نقاط جهان در ارتباطند.
امروزه علاوه بر ارائه خدمات و انجام كارهاي مختلف در شركت ها، سازمان ها، ادارات و فعاليت هاي مختلف اقتصادي، حتي در منازل و انجام كارهاي شخصي خانواده ها نيز شاهد استفاده از رايانه هستيم و خانواده هاي ايراني نيز براي آموزش فرزندان و انجام امور زندگي و شغلي خود به انبوه كاربران و متقاضيان خريد رايانه اضافه شده اند.
كارشناسان معتقدند كه در آينده، حوزه استفاده از كامپيوتر علاوه بر خدمات اداري، بخش بزرگتري از آموزش دانشگاهي، دبيرستان ها، موسسات آموزش وحتي خريد و فروش كالا از فروشگاه ها را شامل خواهد شد و از همين جهت، خانواده ها به يادگيري فرزندان و اعضاي خانواده از كاربردهاي كامپيوتر، خريد رايانه متناسب با نيازهاي خانواده، آموزش هاي مناسب و آگاهي از اطلاعات بازار قطعات كامپيوتري، اهميت زيادي مي دهند.
كارشناسان در شرايط بازار روبه گسترش فروش سيستم هاي رايانه اي معتقدند:براي خريد رايانه جهت استفاده در منزل يا براي يادگيري و استفاده فرزندان، ابتدا بايد اطلاعات كافي و نسبي از بازار قطعات، سيستم ها، كارايي آنها و از همه مهمتر هزينه خريد كالا داشته باشيد تا هم خريد رايانه مقرون  به صرفه باشد و هم حداقل براي دو- سه سال نياز به صرف هزينه هاي زياد نداشته باشيد. براي اين كار نياز داريد كه اطلاعات اوليه و نسبي داشته باشيد تا با خسارت و ناكارآمدي سيستم رايانه اي در آينده روبه رو نشويد.
بهتر است در همين ابتدا زمان لازم براي رفتن به بازار و كسب اطلاعات را در نظر بگيريد و قدري حوصله به خرج دهيد.
خريد رايانه بيش از خريد يخچال، تلويزيون، تلفن همراه و... وقت لازم دارد. سعي كنيد از شركت هاي معتبر، نمايندگي هاي مجاز، نام هاي تجاري معتبر و شناخته شده  و افراد مورد اعتماد خود براي كسب اطلاعات و... آگاهي يابيد كه به چه بازارها، مراكز و فروشگاه هايي بايد مراجعه كنيد.
دقت كنيد كه اگر انتخاب درستي نداشته باشيد در آينده بايد پول بيشتري را هزينه كنيد تا رايانه خود را ارتقا دهيد يا قطعه باكيفيتي را خريداري كنيد. بازار رايانه ها و قطعات آن در تهران متمركز نيست و مراكز مختلفي مانند ميدان امام خميني(ره)، خيابان جمهوري، خيابان وليعصر(عج) روبه روي خيابان طالقاني، ميدان فاطمي، ميدان وليعصر(عج) و... بورس قطعات كامپيوتري هستند اما با اين حال حتما مشورت كنيد و به شركت هاي مطمئن سربزنيد. عده اي از آگاهان بازار رايانه در تهران معتقدند كه سيستم هاي جديد موجود در بازار، مقرون به صرفه ترين سيستم ها هستند زيرا قيمت قطعات كامپيوتر به خاطر رقابت توليد كنندگان بزرگ جهان و به خصوص توليد كنندگان كشور چين رو به كاهش است وحتي قطعات جديد رايانه نيز به طور نسبي ارزان تر از قبل مي شود. همچنين پيشرفت تكنولوژي و عرضه محصولات جديد باعث شده كه قطعات قديمي و مربوط به چندماه پيش يا يكي- دو سال گذشته با افت تقاضا و در نتيجه، كاهش قيمت روبه رو شوند. به عنوان مثال با افزايش ظرفيت قطعات كامپيوتري مانند رم به 256مگابايت يا 512 مگابايت، قطعات قديمي با ظرفيت پايين تر ارزان مي شود و شركت ها، ادارات، سازمان ها و حتي افراد خانواده ها ترجيح مير دهند كه براي پردازش و سرعت بهتر كارهاي خود، قطعات جديد را خريداري كنند. همچنين در شرايطي كه هارد رايانه با ظرفيت 80 و 120 گيگا بايت به بازار مي آيد هارد يا حافظه كامپيوتر با ظرفيت 20گيگابايت با كاهش تقاضا و قيمت همراه مي شود. كارشناسان معتقدند كه اگر مشتري، سيستم جديد را خريداري كند و قطعات جديد و باظرفيت يا سرعت بالاتري را انتخاب كند، حداقل تا يكي- دو سال به دنبال خريد رايانه يا قطعات جديد نخواهد بود و نيازي به پرداخت هزينه براي ارتقاي رايانه ندارد. همچنين قطعات جديد، هماهنگي بيشتري با كل سيستم و نيازهاي امروز زندگي دارد.
براي خريد يك سيستم جديد بين 800 تا يك ميليون و 400هزارتومان بودجه نياز داريد. اگر خود شما يا آشنايان براي جمع كردن و نصب قطعات اقدام كنيد و مادربورد جديد يا مادربورد آن برد ، رم يا حافظه موقت، پردازنده يا cpu هارد يا حافظه اصلي دستگاه، كارت مودم ، كارت گرافيك، كارت صدا و... را خريداري كنيد، در آن صورت در انتخاب قطعات با كارايي بالاتر و انتخاب قطعات با قيمت مناسب، دقت بيشتري خواهيد داشت و سيستم را به گونه اي انتخاب خواهيد كرد كه قطعات مختلف هماهنگي لازم را با ساير قسمت ها و قطعات داشته باشند. براي پاسخگويي به نيازهاي متوسط يك خانواده، خريد يك سيستم رايانه اي، تقريبا حدود يك ميليون تومان يا كمتر هزينه دارد و نيازي به صرف هزينه بيشتر نيست.
همچنين علاوه بر هماهنگي قطعات و انتخاب سيستم و قطعاتي كه ظرفيت هاي جديد و بالا داشته باشند و از جديدترين قطعات و تكنولوژي روز و انتخاب محصولات كشورها و شركت هاي سازنده معتبر برخوردار باشند، بايد به اين نكته مهم توجه كنيد كه اگر به دنبال خريد سيستم براي مصرف خانگي هستيد يا شركت كوچكي داريد، نيازي به خريد قطعات رايانه با بالاترين قيمت يا بيشترين كارايي و سرعت نداريد بلكه بايد به طور نسبي به گونه اي عمل كنيد كه سيستم رايانه شما نه خيلي قديمي و نه خيلي گران قيمت و مدل بالا باشد. مثلا براي يك رايانه خانگي، انتخاب  هاردي با حافظه اصلي 40 ۶۰، يا حداكثر 80گيگا بايت كافي است.
همچنين اگر اتصال به شبكه جهاني اينترنت و افزايش يافتن كيفيت اطلاعات اهميت زيادي دارد، در انتخاب مودم و پردازنده دقت كنيد.
قيمت رو به افول رايانه
توجه داشته باشيد كه رايانه مانند فرش و طلا و خودرو يك سرمايه يا دارايي با نقدشوندگي زياد نيست و اگر يك سيستم را امروز خريداري كنيد، فردا با صدهزارتومان افت قيمت مواجه مي شود. بنابراين رايانه يك وسيله تقريبا مصرفي است و سيستمي كه دو سال پيش يك ميليون تومان قيمت داشته، امروز بيشتر از 200هزارتومان معامله نمي شود، پس سيستمي را انتخاب كنيد كه نيازهاي متوسط خانواده مانند تايپ، اتصال به اينترنت و ساير نيازهاي معمولي را جواب دهد و پول بيشتر از نيازتان خرج نكنيد. اگر رايانه را براي ديدن فيلم يا پخش موسيقي يا بازي هاي كامپيوتري خريداري مي كنيد، بهتر است منصرف شويد و دستگاه هايي مانند CDplayer ، DVDplayer و ... را با قيمت كمتري خريداري كنيد.
اما بهتر است به خاطر آشنايي فرزندان و اعضاي خانواده با تكنولوژي اطلاع رساني روز و آينده لوازم زندگي، اقدام به خريد رايانه كنيد تا اعضاي خانواده با شبكه هاي اطلاع رساني مانند ارتباط با اينترنت، خبرگزاري هاي داخلي و خارجي و سايت هاي اطلاع رساني ديگر آشنا شوند و طريقه استفاده از نرم افزارهاي مختلف را براي آموزش بهتر و كمك به آينده شغلي اعضاي خانواده ياد بگيرند.
امروزه در همه ادارات، سازمان ها، شركت ها و... رايانه ها وسيله اي براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان هستند و اگرچه برخي ادارات و شركت ها در ايران از اين وسيله براي ايجاد سرعت بيشتر و كارايي بهتر خدمات استفاده نمي كنند اما در هر حال ما ناگزير از كامپيوتري كردن بسياري از خدمات و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي، ثبت پرونده ها و طرح هاي مختلف از طريق رايانه ها هستيم و بايد از اطلاعات و دانش نسبي اوليه استفاده از رايانه ها برخوردار شويم تا بهتر بتوانيم امور زندگي وكاري خود را انجام دهيم.
مراجعه به شركت هاي معتبر و مجاز
نكته مهم در خريد رايانه يا قطعات كامپيوتري، مراجعه خود شما به نمايندگي ها و شركت هاي مجاز و معتبر است. اگرچه در كشور ما قانون كپي رايت و استفاده از نسخه اصلي نرم افزارهاي كامپيوتري و قطعات سخت افزاري به طور كامل رعايت نمي شود و برخي قطعات به نام شركت هاي معتبر ژاپني، آمريكايي و اروپايي، اما در اصل ساخته شده در كشورهايي مانند چين يا ... به صورت قاچاق و بدون داشتن خدمات پس از فروش معتبر شركت  مادر عرضه مي شود و... اما با اين حال سعي كنيد كه به مراكز اصلي و شركت هاي معتبر و داراي خدمات پس از فروش تضمين شده چند ساله و حداقل يك ساله مراجعه كنيد.
با اين اقدام شايسته، شما مي توانيد باوجود شمار زياد قطعات تقلبي در بازار ايران مطمئن شويد كه قطعه خريداري شده اصل بوده و داراي توانايي و كارايي واقعي است و حتي اگر جنس خريداري شده ساخت چين و ديگر كشورهاي در حال توسعه باشد حداقل مي توانيد از خدمات پس از فروش، كارت ضمانت  و گارانتي كالاي مورد نظر برخوردار شويد.
در شرايطي كه در بازار، قطعاتي مانند مودم، كارت گرافيك و... متنوع و زياد است و قطعات تقلبي نيز وارد اين بازار شده اند، بسيار دقت كنيد كه قطعات را از يك شركت معتبر و داراي جا و مكان، تلفن، خدمات پس از فروش، ضمانت و ... خريداري كنيد.
هميشه پول بيشتر دادن، عامل جنس با كيفيت خريدن نيست، پس بهتر است ابتدا از چند مغازه قيمت بگيريد و چند ساعتي براي خريد وقت بگذاريد تا از قيمت رقابتي بازار و خدمات بهتر قطعات يا سيستم تكميل شده مطمئن شويد.
اگر براي جمع كردن كل قطعات و تكميل سيستم ، قرار است يك ميليون تومان پول بدهيد حتما قراردادي محكم با يك شركت شناخته شده ببنديد و حداقل 30درصد پول را پس از نصب سيستم در منزل يا شركت خود تحويل بدهيد و در جريان خريد قطعات قرار بگيريد و خودتان هزينه هر قطعه خريداري شده را بپردازيدتا از ويژگي هاي هر قطعه و كيفيت و ظرفيت آنها مطمئن شويد، زيرا هر قطعه بايد گارانتي و خدمات پس از فروش جداگانه اي داشته باشد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |