دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۵
همه آنچه مي خواهيد درباره مايباخ بدانيد
000504.jpg
ساسان گلفر
در دنياي خودرو علامت هاي تجارتي خاصي را پيش از هرچيز به عنوان توليدكنندگان خودروهاي تجملي و گران قيمت مي شناسند. نام رولزرويس يا بنتلي در ذهن اكثر مردم بلافاصله با تصويري از يك ليموزين براق و دراز و شيك و فوق العاده راحت و بسيار گران قيمت همراه مي شود.
مايباخ نيز در اين رده از اتومبيل ها قرار مي گيرد. اگرچه اين نام در ايران چندان شناخته شده نيست، اما در جهان به عنوان يك نشان تجاري تراز اول مطرح است و با وجود قيمت بسيار گران كه مدل هاي مختلف آن را در زمره گران ترين اتومبيل هاي جهان قرار مي دهد، طرفداران و شيفتگان بسياري دارد و به عنوان يك رقيب جدي در مقابل رولزرويس و بنتلي عرض اندام مي كند.
بد نيست پيش از شروع، نگاهي به قيمت هاي تقريبي تعدادي از خودروهاي گران قيمت جهان بيندازيم؛ جگوار uper LWsj x ، 68هزار دلار،
آئوديA8 6.0 ي۱۰۸هزار دلار، بي.ام.وLI 067 ه۱۲۳هزار دلار، مرسدس بنز S600 ه۱۲۸هزار دلار، بنتلي Arnage ه۲۱۱هزار دلار، رولزرويس فانتوم 329 هزار دلار، مايباخ 75S ه۳۳۲هزار دلار و مايباخ 26S ه 382هزار دلار.
درواقع با وجود همه ادعاها در مورد راحتي و رفاه بيش از حد خودروهاي تجملي، عاملي كه خودروهاي در رده بالاتر از يكصد هزار دلار را براي عده اي چنان جذاب مي سازد، نه راحتي، نه جذابيت هاي ظاهري و نه قابليت هاي فني است، بلكه حس فخرفروشي و به رخ كشيدن قدرت و مكنت و احساس خودبرتربيني است، اما اين به معني ناديده گرفتن ارزش هاي زيبايي شناسانه اتومبيل هايي از نوع مايباخ نيست.
000510.jpg
دو مدل مايباخ 75S و 26S كه از محصولات گروه دايملر كرايسلر بنز هستند، از نظر مشخصات فني تفاوت چنداني با يكديگر ندارند و تنها تفاوت آنها در طول، وزن، قيمت و تعدادي از تجهيزات اختياري هنگام خريد است. علت نامگذاري 75S و۲۶Sطول كلي اتومبيل است؛ مايباخ 75S ، 5/7 متر طول دارد و مايباخ 26S 6/2 متر. فاصله محور دوچرخ۷۵S، 3/39 و اين رقم براي 26S، 43 سانتي متر بيشتر است.
وزن بدون سرنشين مايباخ 75S 2735 كيلوگرم است و 26S نيز باتوجه به طول بيشتر 120 كيلوگرم سنگين تر است. ساير ابعاد آنها تفاوتي ندارد؛ عرض يك متر و 98 سانتي متر و ارتفاع يك متر و 56 سانتي متر، گنجايش صندوق عقب 605 ليتر و ظرفيت بار 600 كيلوگرم.
حرف S در نام اين اتومبيل ها از كلمه انگليسي Special به معني ويژه گرفته شده است. اين خودروهاي سواري چهار در و چهار سرنشين، موتور 12 سيلندر خورجيني مرسدس AMG توين توربو شش ليتري 36 سوپاپ (سه سوپاپ در هر سيلندر) و SOHC (تك ميل سوپاپ رو) دارند كه حداكثر قدرت 612 اسب بخار در دور موتور 4800 دور در دقيقه و گشتاور 737 پاوند فوت در دور موتور 2000 دور در دقيقه توليد مي كند كه قدرت و گشتاور فوق العاده خوبي است (تفاوت عمده ميان تيپ ويژه و تيپ معمولي در قدرت موتور آنهاست. موتور 5/5 ليتري مايباخ 57، حداكثر 550 اسب بخار در دور موتور 5250 دور در دقيقه و گشتاور 664 پاوند فوت در 2300 دور در دقيقه توليد مي كند).
حداكثر سرعت مايباخ 75S يا 26S با پنج دنده اتوماتيك 275 كيلومتر در ساعت و زمان رسيدن از صفر تا 100 كيلومتر در ساعت براي آنها پنج ثانيه است؛ شتابي كه باتوجه به جثه عظيم تقريبا سه تني اين خودرو عالي به نظر مي رسد.
000501.jpg
مصرف بنزين آن به طور متوسط 6/19 ليتر در هر يكصد كيلومتر شهر و 5/12 ليتر در يكصد كيلومتر بزرگراه است. به هر حال اگر خيال خريدن آن را در ذهن مي پروريد، كارت هوشمند بنزين آن را هم در خيالتان بسازيد!
وجود قابليت هاي فني چشمگير و چابكي اين پسرعموي عظيم الجثه مرسدس بنز موجب شده تا سازندگانش به درستي ادعا كنند كه سواري چهاردر لوكس و گران قيمتي ساخته اند كه كارايي و پويايي آن قابل مقايسه با يك ماشين مسابقه است. مخصوصا آن دسته از طرفداران پروپاقرص مسابقات اتومبيلراني كه ترجيح مي دهند به جاي استخدام يك راننده شيوه معمول مالكان اين قبيل خودروها خودشان پشت فرمان بنشينند، مي توانند از آميزه عالي راحتي، تجملي و تسلط و قابليت هاي ورزشي مايباخ لذت ببرند.از جمله جنبه هاي فني برجسته و نوآورانه كه در موتور AMG مايباخ به كار رفته مي توان از پيستون هاي آهنگري شده اي نام برد كه از مواد آلياژي ويژه اي ساخته شده كه دما و فشار فوق العاده زيادي را تحمل مي كند، سيستم خنك كننده پيچيده موتور كه براي هريك از 12 سيلندر سرلوله جداگانه اي دارد و دما را در حد بهينه حفظ مي كند، پمپ روغن و روغن سردكن بسيار بزرگي كه رسيدن روغن به تمام نقاط لازم در هنگام وارد آمدن بيشترين بار را تضمين مي كند و كنترل الكترونيكي گشتاور كه امكان رسيدن به حداكثر آن را در دامنه اي وسيع از دور موتور 2000 تا 4000 دور در دقيقه فراهم مي آورد. جالب است بدانيد كه هريك از موتورهاي 12 سيلندر را يكي از تكنيسين هاي ماهر مرسدس AMG در كارگاه شيندلفينگن آلمان به دقت و با دست سوار مي كند و پس از تكميل، نام و امضاي خودش را روي روكش موتور حك مي كند (شركت سازنده، اين را اصل يك مرد، يك موتور مي نامد.)
مايباخ 75S از لحاظ ظاهر نيز به نحوي طراحي شده كه پويايي را القا كند. دربخش جلوي اتومبيل اصلاحات بسياري نسبت به مدل هاي قبلي به وجود آمده و رادياتور و چراغ هاي جلو از نو طراحي شده اند، چرخ هاي پرده دار بزرگ 20 اينچي با تايرهاي ميشلن P275/50R20 و در قسمت عقب، بادگير زير سپر با طرح جديد و دو لوله اگزوز ذوزنقه اي در دو طرف زير سپر كاملا مشخص است و نشان۷۵S يا 26S بسيار ظريف در دو نقطه روي در صندوق عقب و زير ستون جلو، بر زمينه تك رنگ مشكي يا نقره اي خاص اين مدل خودنمايي مي كند.اما ناگفته پيداست كه مهمترين بخش اين رده از اتومبيل ها داخل اتاق و تجهيزات رفاهي آنهاست.
سازندگان مايباخ در اين زمينه سنگ تمام گذاشته اند، تجهيزات استاندارد مايباخ 75S شامل پخش DVD، داشبورد با پوشش چرمي، يخچال داخل صندلي عقب با قطعاتي از جنس نقره استرلينگ، صندلي هاي حافظه دار كنترل از راه دور، گيرنده تلويزيون، صندلي هاي گرمكن و تهويه دار با دستگاه ماساژ، صندلي عقب با پشتي تختخواب شو و كرسي زير پا (فقط در تيپ 62)، ميز تاشو مخصوص صندلي عقب از جنس چوب و چرم، سيستم شش سي دي، دو دستگاه تلفن، فرمان تاشو برقي، سيستم كمك به پارك كردن پاركترونيك و سيستم هاي كنترل اتوماتيك جو كه براي هريك از صندلي هاي جلو و عقب مجزا عمل مي كند.
علاوه بر اين تجهيزات استاندارد، تجهيزات ديگري را نيز مي توانيد هنگام خريد با صرف مبلغي به اتومبيل خود اضافه كنيد، از جمله چنانچه بخواهيد اتومبيل را در آفتاب پارك كنيد و با موتور خاموش داخل آن بنشينيد، يك سيستم تبديل انرژي خورشيدي تابيده بر سقف به الكتريسيته براي راه اندازي دستگاه تهويه در اختيار شماست.
ديگر چه مي خواهيد؟ شما كه اين همه بالاي مايباخ خود پول داده ايد، يك امكان ديگر هم داريد و مي توانيد با صرف مبلغ نسبتا اندكي يك سوئيچ طلا هم سفارش بدهيد. مباركتان باشد!پيش از آنكه خداحافظي كنيم و شما را با ماشين شيك تان تنها بگذاريم، بد نيست چند كلمه اي هم درباره تاريخچه آن بشنويم. مايباخ و مرسدس بنز از قديم الايام رابطه تنگاتنگي با يكديگر داشته اند.
000507.jpg
ويلهلم مايباخ (1929-1846) دوست صميمي و همكار قديمي گوتليب دايملر (1900-1834) مدير فني شركت دايملر موتورن بود كه در سال 1901 اولين مرسدس را طراحي كرد و به عنوان پيشگام توليد اتومبيل سواري مدرن شناخته شد و سلطان مهندسان طراح لقب گرفت.
ويلهلم مايباخ در سال 1907 آن شركت را ترك كرد و همراه با پسرش كارل به توليد موتورهاي قدرتمند براي كشتي هاي هوايي زپلين مشغول شد، اما نام تجاري مايباخ را پسر او، كارل مايباخ (1879-1960) در سال 1919 به وجود آورد و در فريدريشهافن در كنار درياچه كنستانس به طراحي و توليد اتومبيل هاي تجملي منحصر به فرد و داراي ويژگي هاي برجسته فني پرداخت.
او تا سال 1941 حدود يكهزار و 800 دستگاه اتومبيل سفارشي بسيار عالي و با كيفيت تحويل مشتري هاي خاص خود دا د.
گل سرسبد مدل هاي مايباخ مدل DS8 زپلين بود كه در سال 1931 توليد شد. اين اتومبيل سواري مجلل با طول حدود 5/5 متر در آن زمان به عنوان معتبرترين و آبرومندترين اتومبيل آلماني شناخته شد و در بروشوري كه شركت مايباخ براي آن اتومبيل تهيه كرد، نوشته شد: اتومبيلي كه هر نيازي را برآورده مي كند، در نهايت برازندگي و قدرت .به نظر مي رسد كه مايباخ همچنان درصدد حفظ اين آبرو و اعتبار چندين و چند ساله است.

بازار جهاني
ساخت باتري يون ليتيوم
شركت خودروسازي تويوتا به كوشش هاي خود براي ساختن يك باتري يون ليتيوم كه براي به حركت درآوردن خودروهاي هيبريدي اين شركت لازم است، سرعت مي بخشد. اين اقدام به منظور تقويت حضور تويوتا در بازار اتومبيل هاي دوستدار طبيعت صورت مي گيرد.
پروژه توليد اين باتري ها در شركتي با سرمايه مشترك تويوتا و صنايع الكترونيكي ماتسوشيتا انجام مي شود كه شركت انرژي پاناسونيك EV نام گرفته است. مسئولان تويوتا روز 18 دسامبر (27 آذر) اعلام كردند كه پروژه توليد باتري هاي يون ليتيوم بخشي از اقدامات اين شركت براي توليد خودروهاي هيبريدي كوچك تر و قوي تر است.
خوش بيني جنرال موتورز
در حالي كه جنرال موتورز به توليد SUVهاي جديد خود خوش بين است، تحليلگران و صاحب نظران اقتصادي به برنامه هاي اين شركت با ترديد و بدبيني مي نگرند.
جنرال موتورز در تدارك راه اندازي خط توليد جديدي براي SUVهاي بزرگ و وانت پيك آپ در سال آينده ميلادي است، اما تحليلگران اقتصادي نسبت به اينكه برنامه توليد اين خودروها تا چه اندازه قادر خواهد بود ضررهاي GM را جبران كند، اعتقادي ندارند. ريك واگونر، مدير اجرايي جنرال موتورز، گفته است كه اين شركت خودروساز انتظار دارد با توليد سري GMT-900 كه خط توليد تازه اي از SUVهاي مجددا طراحي شده و داراي مصرف سوخت بهتر است، در سال 2006 درآمد بهتري كسب كند.
000498.jpg
توليد انبوه سلول خورشيدي
شركت خودروسازي هوندا برنامه خود را براي شروع توليد انبوه سلول هاي خورشيدي در سال 2007 اعلام كرده است. اين برنامه با توجه به نياز روزافزون بازار خودرو به منابع انرژي دوستدار طبيعت و محيط زيست تنظيم شده است.
هوندا اعلام كرده كه قصد دارد كارخانه جديدي براي توليد سلول هاي خورشيدي در محل يك كارخانه اتومبيل واقع در استان كوماموتو، يكي از جزاير جنوب شرقي ژاپن از مجمع الجزاير كيوشو احداث كند.سلول هاي خورشيدي هوندا به صورت فيلم نازكي از تركيبات غيرسيليكوني هستند كه توليد آنها نسبت به سلول هاي خورشيدي مرسوم، به 50 درصد انرژي كمتر نياز دارد و درنتيجه در فرآيند توليد 50 درصد كمتر CO2 توليد مي كند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |