دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۵
سهم ايران در صنعت گردشگري جهان
آنها هرگز به ايران نمي رسند
000522.jpg
رويا ملكي
دل به روياها نسپار، تا چشم كارمي كند كوله هيچ گردشگري بر سياهي چشم ها سنگيني نمي كند.
چه كسي باور مي كند ورود گردشگران خارجي به ايران تا سال 1388 به 4ميليون نفر برسد.
چه كسي تضمين مي كند تدارك برنامه 20 ساله براي جذب سالانه 20 ميليون گردشگر خارجي به ايران پيش بيني كم خطايي باشد.
آمارها از رقم هاي كوچكتري خبر مي دهند. در برنامه سوم توسعه به طور متوسط سالانه 700هزار نفر ايران را به قصد گردشگري گشتند.
درحالي كه چشم انداز برنامه 20ساله توسعه جهانگردي در ايران، ورود سالانه 20ميليون گردشگر خارجي در سال 1404(2024ميلادي) را تخمين مي زند.
سال گذشته 3ميليون ايراني به خارج از كشور سفر كرده اند، در مقابل تنها 700هزارنفر خارجي به عنوان گردشگر وارد ايران شده اند.
همچنين قانون برنامه 5 ساله سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي(1379 تا۱۳۸۳) پيش بيني ورود 13ميليون و 600هزار گردشگر خارجي را به ايران داشت، ولي در عمل گزارش ها حكايت از ديدار 3 ميليون و 500هزار گردشگر خارجي در طول پنج سال برنامه سوم توسعه داشت.
به هر حال صنعت گردشگري تا پايان دهه آينده در صدر جدول صنايع پردرآمد جهان قرار مي گيرد و انتظار مي رود بيش از 40درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهد.
گرچه ايران در رده بندي جاذبه هاي گردشگري جهان در سكوي دهم نشسته است، اما سهم ناچيزي را در جذب گردشگران خارجي به خود اختصاص داده است.
بنابر آمارهاي جهاني، تعداد مسافران بين المللي در سال 1950 ميلادي حدود 20ميليون نفر بود، سال 2004، 760ميليون گردشگر جهان را گشتند و پيش بيني مي شود سال 2020 اين رقم ها از مرز 6/1ميليارد گردشگر بگذرد.
اما سهم ايران از بازار داغ اين صنعت تنها 7/0 از اقتصاد گردشگري و 9درصد از گردشگران ورودي دنياست؛ آماري كه به قول مارتيز فريل دبيركل جهانگردي تنها مي شود گفت متاسفم .
متاسفم براي تمام كساني كه دغدغه گردشگر و صنعت گردشگري را ندارند. متاسفم براي تمام كساني كه نمي خواهند بدانند سهم ايران از ارزش صنعت گردشگر جهان كه در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيد، چقدر است، ايران در كجاي نقشه گردشگري نشسته است؟
متاسفم براي تمام كساني كه هنوز با توريسم كنار نمي آيند. متاسف از اينكه حتي آمارهاي گردشگري هم محرمانه رد و بدل مي شود، شش ماه يك بار به روز مي شود و هرگز بررسي كارشناسي روي نوع آن نمي شود. گردشگراني كه به گفته كارشناسان بيشتر از قشر جوان هاي عاشق هيجان و پيشرو در خطر هستند يا پيرمردها و پيرزن هايي كه دوست دارند اين سرزمين رويايي را ببينند و پايي در آب گرم هاي شفابخش آن بگذارند.
به هر حال نمودارهاي گردشگري هر سال هرگز به شش صفرهاي جلو يك نمي رسند و سهم ايران زمين همان سالانه 700هزار گردشگر مي ماند و ايران در بهترين شرايط رتبه 75را در صنعت گردشگري جهان به خود اختصاص مي دهد.
صنعت توريسم امروز پس از دوران گذار، درحال تثبيت و تبديل خود به يكي از صنايع بزرگ جهان است. حجم مبادلات اقتصادي در بازار توريسم جهان به رقم 700ميليارد دلار افزايش يافته و از اين منظر نگاه ها به سال 2010ميلادي كه پيش بيني شده توريسم در صدر صنايع جهان جاي مي گيرد، معطوف شده است. طلايه هاي تحقق اين برنامه نيز از هم اكنون ديده مي شود، چون از سوي سازمان تجارت (WTO)، سال 2004 و۲۰۰۵ ميلادي بهترين دوران براي گردشگري بين المللي طي 20سال گذشته بوده است. تا جايي كه در فاصله زماني ماه هاي ژانويه تا آگوست سال 2004، صنعت گردشگري جهاني رشدي 12درصدي از خود به جاي گذاشته است. در اين زمان جهانگردي در سطح كلان براي 200 ميليون نفر شغل پديد آورده و 11درصد از كل اشتغال جهاني را به خود اختصاص داده است.
ولي دست اندركاران صنعت گردشگري ايراني، هنوز در دهه هاي خاموش به سر مي برند و به اميد نشسته اند با اين روند در چشم انداز 20ساله نظام، 2 درصد از گردشگران بين المللي را جذب ايران كنند؛ رقمي كه دبير كل سازمان جهاني و جهانگردي هم آن را جاه طلبانه توصيف كرد و با ترديد گفت: اما قابل دسترسي است .
به هر حال نبايد ساده گذشت كه عواملي همچون سرمايه گذاري، ايجاد امنيت رواني و فيزيكي و تبليغات، بدنه زخم خورده گردشگري ايران را ترميم كند.
عواملي كه دستخوش چالش هايي همچون عدم اعتماد بخش خصوصي براي ورود به جريان سرمايه گذاري، دولتي بودن بخش گردشگري، عدم واگذاري تصدي گري توريسم به بخش خصوصي، معضلات فراروي هتلداري و مراكز اقامتي، فراهم نبودن زيرساخت هاي خدماتي، هوايي و زميني و... شده است، نمي گذارد پتانسيل هاي گردشگري ايران فعال شوند؛  عواملي كه باعث شده سهم درآمد صنعت گردشگري ايران امسال تنها 25 ميليون دلار باشد در حالي كه تركيه در همسايگي ما 10ميليارد دلار و اسپانيا 110ميليارد دلار درآمد از گردشگري به خود اختصاص داده است.
علت هايي كه معلول عقب افتادگي ايران در صنعتي است كه زمينه هاي اصلي موفقيت در آن را دارد. آنچه برداشت مي شود فاصله زياد حقيقت تا آمارها و پيش بيني ها است. اين بار صفرها حرف اول را مي زنند و صفرهاي يك ميليون گردشگر در سال هرگز در ايران حرفي براي گفتن نداشت.
وعده هاي دور و آمال هاي دورتر دست اندركاران؛ دست به دست شده اند تا صنعتي را كه نيم بيشترش اهدايي خداست رو به قهقرا بگذارد و اين بار تنها مي توان گفت: صنعت نحيف گردشگري نياز به پالايش خون دارد نه تزريق خون .
- در سال۱۹۹۸ بيش از 625ميليون گردشگر ما بين كشورهاي جهان گردش داشتند و در پي آن مبلغي حدود 445 ميليارد دلار(بدون در نظر گرفتن درآمد ناشي از حمل ونقل مسافر بين المللي) درآمد توليد شد. در همين سال كشور فرانسه با 67ميليون نفر توريست 70ميليون دلار، اسپانيا با 42ميليون گردشگر 40ميليارد دلار، ايالت متحده  آمريكا با 55ميليون توريست 112 ميليارد دلار، مصر با 5/2ميليون توريست 3ميليارد دلار، تركيه با 6ميليون گردشگر 7ميليارد دلار، چين با 25ميليون گردشگر 5/6 ميليارد دلار و ايران با يك ميليون و۳۰۰ هزار گردشگر، كمتر از يك ميليارد دلار درآمد داشته. به عبارتي سهم ايران از تعداد توريست هاي خارجي كمتر از يك، ششصدم و از نظر درآمد كمتر از يك چهارصد و پنجاهم بوده است. اين در حالي  است كه ايران جزو 10 كشور اول جهان از نظر منابع قابل بازديد توريستي است.
همچنين آمارها نشان مي دهد سالانه حدود 300 هزار ايراني براي تفريح و گردش به تركيه مي روند و مسافران ايراني راهي سوريه و امارات از اين رقم هم فراترند. توريست ايراني سهيم در درآمدزايي گردشگري بين المللي است ولي ايران از درآمد 75ميليارد دلاري توريسم جهاني چه سهمي دارد؟

كارگاه
آگاهي كيهاني از خودمان
اولين دوره كارگاه آگاهي كيهاني براي رسيدن به آرامش سه شنبه هر هفته در فرهنگسراي بانو برگزار مي شود.
سعيده امين- گاهي براي رسيدن به آرامش دروني بايد ابتدا ذهن را از جريانات استرس زا دور كرد تا محيط پيرامون را. هدف از برگزاري اين كارگاه نيز رسيدن به آرامش در ذهن و ايجاد معجزه هاي مادي و معنوي در زندگي است.
اين دوره ها به سرپرستي خانم شكوفي طي سه مرحله (شناخت 7 مرحله آگاهي و نتايج حاصله از آن، شناخت امواج مغزي، رفتن به سطح آلفا، قضاوت، سكوت، باور و سرنوشت شخصي و...) به صورت رايگان برگزار مي شود.
آن زمان كه ذهن در آرامش است انرژي هاي دروني بيدار مي شوند و بدون هيچ تلاشي آگاهانه از جانب ما برايمان معجزه مي آفرينند.
به دليل حضور ترس و تفكر منفي، همواره ما به قوانيني كه حاكم بر زندگي است بي اطلاعيم. هر روزه شاهد نارضايتي دروني بيشتري در خود و در زندگي مان هستيم. از آرزوهايمان دور مي مانيم و افسردگي را در وجودمان راه مي دهيم. بيماري، منفي گرايي، بيزاري، ترس، افسردگي، اضطراب، ناامني، فقر و طلاق و خودكشي دستاوردهاي اين قرن هستند.
با افزايش تلاش هاي بيروني، خود و شناخت، آن را از دست داده ايم، اما در كنار اين داستان روند ديگري در حال شكل گيري است و آن شناخت نيروهاي دروني و آگاهي جديد از خود است كه مي تواند به انسان اين عصر كمك كند تا بتواند از زندگي خود راضي باشد و نشاط و عشق را تجربه كند. براي رسيدن به اين آرامش دروني و كسب معجزه هاي بيروني ضرورتاً بايد نگاهمان را تغيير دهيم.بايد ياد بگيريم كه چگونه از قدرت توجه و نگاهمان به شكل آگاهانه استفاده كنيم و آن را طوري برنامه ريزي كرده كه بتوانيم در زمان كوتاه تري و با تلاش بيروني كمتري به خواسته هايمان برسيم. در واقع آنچه كه باعث اندوه مي شود تلاش كردن و نتيجه نگرفتن است. ما بايد ياد بگيريم كه چگونه براساس آگاهي جديد به شيوه اي بسيار علمي و منطقي به نتايج مطلوب برسيم.
جلسات خودشناسي يا همان آگاهي كيهاني كه به زودي در فرهنگسراي بانو اجرا مي شود شامل سه مرحله است.دوره اول يك آگاهي 5 جلسه اي، دوره دوم همايش شناخت و آگاهي جديد، ارتباط ميان باور و بيولوژي باور و سرنوشت شخصي، اهميت نگاه، قدرت توجه و تمركز. و طرح اين سؤال كه آيا ما مي توانيم با افكارمان در واقعيت نفوذ كنيم و آن را به نفع خود تغيير دهيم.سوم؛ شناخت 7 مرحله اي. انسان در كدام مرحله از آگاهي قرار دارد و نتايج حاصله از آن چيست؟ شناخت امواج مغزي، رفتن به سطح آلفا، قضاوت و سكوت.حضور در اين كلاس ها تجربه جديدي است و يك حركت كوچك براي خودشناسي و آگاهي از قدرت درون. سه شنبه هر هفته از ساعت 15:30 اين جلسات براي عموم در فرهنگسراي بانو برگزار مي شود. علاقه مندان جهت استفاده از اين دوره ها مي توانند به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي مراجعه كنند.

كتابخانه
كتابخانه اي به وسعت يك باغ
سرانجام جامع ترين كتابخانه تخصصي امام علي عليه السلام همزمان با عيد غديرخم به بهره برداري رسيد.
سميه هاشمي- شايد براي شناخت اين شخصيت بزرگوار حتي يك كتابخانه كم باشد. حتي اگر اين كتابخانه چيزي حدود هزار جلد كتاب و نسخ خطي و حتي فيلمهايي ارزشمند داشته باشد.
موزه امام علي(ع) ماههاست كه مژده راه اندازي اين كتابخانه را داده بود. البته مدتي نيست كه اين كتابخانه براي افتتاح آماده شده بود اما دست اندركاران موزه تصميم گرفتند كه اين كتابخانه ارزشمند را همزمان با عيد سعيد غديرخم افتتاح كنند.
بهمن بهزاد پور رئيس اين موزه مي گويد: اين كتابخانه شامل سالن مطالعه، مخزن، نشريات ادواري، مرجع و خدمات فني است و به صورت قفسه باز اداره مي شود.
عناوين اين كتابخانه شامل علوم قرآني، زندگاني، فضايل، مناقب و احاديث حضرت علي(ع) است. همچنين وقايع غدير و شيعه، شرح و ترجمه هاي متعددي از نهج البلاغه و غررالحكم نيز در اين كتابخانه موجود است. وي از تهيه كتابشناسي امام علي(ع) خبر داد و گفت: فاز اول شامل شناسايي منابع پيرامون شخصيت امام علي (غدير خم و نهج البلاغه)، با سه هزار جلد كتاب، فازدوم دربرگيرنده عناوين تخصصي اين حوزه با 5 هزارجلد كتاب و فاز سوم اين كتابخانه شامل نسخ منحصر به فرد و ميكروفيلم هاي مرتبط با انديشه و شخصيت امام علي(ع) است كه 2 هزارجلد كتاب به آن اختصاص دارد. بخش ارائه خدمات به اعضا به صورت رايانه اي و به كمك نرم افزار كتابخانه اي كاوش انجام مي گيرد.
علاقمندان مي توانند جهت استفاده كتابخانه به موزه امام علي(ع) واقع در خيابان وليعصر، بلوار اسفنديار مراجعه كنند.

آواي موسيقي
پيانوي مياماتو
با برگزاري كنسرت ايزومي مياماتو و رافائل ميناسكانيان، پرونده موسيقي سال 84 در فرهنگسراي نياوران بسته مي شود.
سوده فهيم- چه شانس بزرگي است وقتي چند تن از بهترين هاي جشنواره موسيقي فجر يكراست از سالن جشنواره راهي فرهنگسراي نياوران شوند تا نسخه اي از اجرايشان را در اين فرهنگسرا براي آنها كه فرصت رفتن به جشنواره را از دست داده اند ارائه كنند. ساعت 18 دوشنبه و سه شنبه سوم و چهارم بهمن ايزومي مياماتو پيانيست خوش آتيه ژاپني با همكاري سفارت ژاپن، آرشه جام جم، ياماها و بنياد آفرينش هاي هنري نياوران به فرهنگسراي نياوران مي آيد تا دو شب متوالي را در سالن خليج فارس قطعاتي از بزرگان موسيقي كلاسيك را بنوازد.
ايزومي براي سومين سال پياپي است كه در فرهنگسراي نياوران خواهد نواخت. خيلي ها ممكن است آن روزها را به خاطر داشته باشند به خصوص آن پيانوي بزرگي كه هميشه با خودش به همراه اين طرف و آن طرف مي برد.
جالب تر اين كه ساعت 30/18 پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم بهمن ماه نيز كنسرت رافائل ميناسكانيان پيانيست چيره دست ايراني هنرنمايي خواهد كرد.
او به مناسبت دويست و پنجاهمين سالروز تولد موتسارت و صدمين سالمرگ شومان قطعاتي از اين دو بزرگ مرد موسيقي را خواهد نواخت تا حسن ختامي براي يك سال موسيقي در فرهنگسراي نياوران باشد.
آخرين روزهاي موسيقي فرهنگسراي نياوران الحق با قطعات بسيار ارزشمندي در حال پايان است. البته اوائل هفته را هم گروه موسيقي سنتي مضراب به سرپرستي مهدي واله، اجراي جديد خود را به صحنه برد. اين گروه به تازگي در جشنواره موسيقي فجر اجرا داشت.

عكس روز
برف
000519.jpg
قرمزي پرچم در سفيدي برف و اسكي باز حرفه اي كه براي رد شدن از مانع تلاش مي كند.
عكس:رضا معطريان

آب وهوا
بازهم برف مي بارد
000480.jpg
ميثم فقيهي - پايتخت اين روزهاي برفي را كم به خود ديده است از سال ها قبل كه برف كوچه را پر مي كرد و بايد از وسط دالان هاي طولاني به مدرسه مي رفتيم زمان زيادي گذشته است.آن موقع چند دانه برف هيچ مدرسه اي را تعطيل نمي كرد.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
اين روزها كه بازار سينما گرم است و همه در حال بالا رفتن از سر و كول سينماها هستند تا بلكه دستشان به فيلمي از جشنواره برسد، پيشنهاد مي كنم ساعت 21:30 از شبكه 2 به تماشاي برنامه سينماي ديگر بنشينيد كه براي خودش يك جور جشنواره فيلم هاي كوتاه و مستند است. در برنامه امشب هم قرار است فيلم هاي كوتاه 200 درهم و الحيرا پخش شود كه اولي خارجي  است و دومي در همين كشور خودمان توليد شده. در بخش انيميشن اين برنامه هم قرار است المپيك سبز به نمايش درآيد و در قسمت منشور فيلم، علاقه مندان به سينماي اروپا مي توانند سومين قسمت از بررسي فيلم هاي كوتاه سينماي هلند را تماشا كنند. خلاصه كه پيشنهاد مي كنم اين برنامه را از دست ندهيد. در ضمن حتما مي دانيد كه نيم ساعت زودتر از شروع سينماي ديگر برنامه سيمرغ 24 پخش مي شود كه اختصاص دارد به گزارشي روزانه از جشنواره فيلم. راستي هم زماني جشنواره فيلم و تئاتر باعث شده كه هم در ميان اهالي مطبوعات و هم در رسانه ملي، جشنواره امسال تئاتر مهجور بماند. آن هم جشنواره اي كه نسبت به سال هاي گذشته تفاوت هاي زيادي كرده و به نظرم براي مخاطبان عام جالب تر شده. درميان اعلام برنامه ها و جدول پخش شبكه هاي مختلف هنوز ويژه برنامه اي براي جشنواره تئاتر نديده ام اما اگر قرار باشد چنين چيزي پخش شود يا بايد در شبكه چهار دنبالش بگرديد يا شبكه فرهنگ راديو. خلاصه كه اگر چيزي پيدا كرديد يك خبري هم به نگارنده بدهيد كه اين روزها در تب دوري از جشنواره ها مي سوزد.
ولي طرفداران سريال ها و مجموعه هاي داستاني مانند هفته هاي گذشته مي توانند با خيال راحت در ساعت 20:45 به تماشاي قسمت ديگري از مجموعه گارد ساحلي بنشينند كه از شبكه 3 به نمايش درمي آيد. مسافر ري را هم كه چند هفته اي مي شود پخش مجددش شروع شده، مي توانيد در حوالي ساعت 22 از شبكه يك تماشا كنيد. در ضمن حالا كه صحبت به داود ميرباقري و مجموعه اش رسيد بد نيست بگويم كه اين هفته مي توانيد هر شب در حوالي ساعت 1:15 بامداد به تماشاي معصوميت از دست رفته بنشينيد كه ميرباقري آن را چند سال بعد از مسافر ري ساخت و حال و هوايي مشابه ديگر آثارش دارد؛ فضايي تاريخي و با شخصيت هاي متعدد. ساعت 19 هم از شبكه تهران مي توانيد تكرار گرفتار را تماشا كنيد. همچنين مي توانيد در ساعت 23 به  سراغ شبكه تهران برويد و قسمت تازه اي از مجموعه كنت مونت كريستو را تماشا كنيد. لازم  است بگويم كه اين مجموعه توليد كشور فرانسه است و ژرار دي پارديو در آن بازي مي كند؟
احتمالا در ساعت 15:45 هم مي توانيد برنامه سكانس برتر را از شبكه 4 تماشا كنيد كه اختصاص دارد به نمايش و بررسي سكانس هاي ماندگار تاريخ سينما. البته به شرطي مي توانيد اين برنامه را ببينيد كه برنامه شبكه 4 تغيير نكرده باشد و پخش اين مجموعه به اتمام نرسيده باشد. ساعت 22:30 هم مانند همه دوشنبه هاي سال هاي اخير نوبت به عادل فردوسي پور و برنامه پرطرفدارش مي رسد تا جنجال هاي ريز و درشت هفته گذشته فوتبال ايران را زير و رو كند، حتي اگر مانند من چندان نسبتي با فوتبال نداريد پيشنهاد مي كنم اين برنامه را از دست ندهيد.

درشهر
از غدير تا عاشورا
نمايشگاه بزرگ ولايت عشق از غدير تا عاشورا با آثار خوشنويسي و نقاشي بزرگان پيشين و معاصر در مركز دايره المعارف انسان شناسي افتتاح شد.
ساراي قشقايي- ميراث فرهنگي و هنري هر ملت نمايشگر ارزش هاي قومي و سنت هاي كهن مردم آن مرز و بوم در فراز و نشيب تاريخ و كشاكش زمان بوده است.
اين نمايشگاه انعكاس حماسه هاي غدير تا عاشورا در آثار خوشنويسي و نقاشي هنرمندان ايراني است.
به گفته محمدصادق محفوظي رئيس مركز دايره المعارف انسان شناسي حدود۲۵۰ قطعه خط و 200 عدد تابلوي نقاشي در اين نمايشگاه در معرض بازديد عموم گذاشته شده است.
آثار هنرمندان گذشته چون ياقوت مستعصمي، عبدالله هروي(طباخ)، احمدنيريزي، باباشاه اصفهاني، نصير منشي، ميرعماد، وصال شيرازي، محمد شفيق تبريزي، درويش عبدالمجيد طالقاني، عمادالكتاب، ملك محمد قزويني، خبوشان،ميرزا ابراهيم حقي، محمد هاشم لؤلؤ، ميرزا غلامرضا اصفهاني، زين العابدين محلاتي و هنرمندان معاصر و عصر حاضر همانند استاد فرادي، استاد علي اكبر كاوه، هاشم بغدادي، ميرخاني، كرمعلي شيرازي، مرتضي الحسيني النجومي، كيخسرو خروش، داشقاني فراهاني، اميرخاني، ساعتچي به نمايش درآمده است.
تمامي علاقه مندان مي  توانند تا۲۰بهمن ماه همه روزه از ساعت 17 الي 20 با مراجعه به مركز دايره المعارف انسان شناس واقع در سعادت آباد، پايين تر از ميدان كاج، نبش خيابان شهيد كيان(سيزدهم) شماره 72 از نمايشگاه مذكور بازديد كنيد.

از مدينه تا غدير
دلخوشي هاي كوچك اما عزيز
امير رضواني
ساعت نزديك به يك نيمه شب است و من با خودم فكر مي كنم كه اينجا چكار دارم. اينجا كجاست؟ بزرگراه چمران حول و حوش پل مديريت. به خودم لعنت مي فرستم كه در اين ساعت دوباره سروكله ام اينجا پيدا شده است. آسمان نمي بارد اما ابرها به مرور روي ماه را مي پوشانند. هوا سرد است و بزرگراه خلوت .با خودم فكر مي كنم كه بيهوده اميدوارم ماشيني توقف كند و مرا به ميدان توحيد برساند. با خودم فكر مي كنم آن دوره كه مردم در راه مانده ها را سوار مي كردند گذشته است و حالا من بايد آنقدر در اين سرما انتظار بكشم كه مسافركشي به طمع يافتن مسافر دربستي جلوي پايم ترمز بزند و من، با يك صدم از حقوق ماهيانه عزيز وداع كنم. احساس تنهايي مي كنم. سر دلم درد مي كند، كتف ام به خاطر كيف سنگيني كه دست گرفته ام دارد از جا درمي رود. از دور صداي بوق هاي ممتد كاروان عروس مي آيد و تنهايي اين مرد غمگين را بيشتر مي كند. همين موقع است كه پژويي كنار مي كشد و برايم بوق مي زند. مي دوم و خودم را توي ماشين مي اندازم. مي پرسد كجا مي روم ولي مگر براي من فرق مي كند؟ من به هرجايي مي روم تا از جايي كه ايستاده بودم دور شوم، پس مي گويم فرقي نمي كند. هرجا كه شما مي رويد. مي خندد و به سمت جنوب اشاره مي كند. رخوت گرماي بخاري ماشين كه رهايم مي كند متوجه مي شوم راننده مرا تا مقصد مي رساند. رساند و پول هم نگرفت: هم مسير بوديم، ديدم اين جا ماشين گيرت نمي آيد سوارت كردم.
***
صبح شده و سكوت برف همه جا را گرفته است. بايد از خانه بيرون بزنم و در اين جشن شركت كنم. انگار ستاره ها با يك تكان چترهايشان را باز كرده اند و آرام آرام روي سر ما مي ريزند، اما تنها وقتي پا به كوچه مي گذارم متوجه مي شوم كه پياده روي طولاني پيش رو دارم. باد ملايمي برف ها را به صورتم مي زند و نمي گذارد چشم هايم را باز كنم. ماشين ها توقف نمي كنند كه هر توقفي احتمال ماندن و سر خوردن را بيشتر مي كند. اميدي به سوار شدن ندارم و به آرامي پياده قدم مي زنم. اما چند قدم نرفته اتومبيلي كنارم مي ايستد و بوق مي زند. آشنا نيست و به نظر نمي رسد دنبال آدرس يا شخص خاصي بگردد. سوار مي شوم و تا ابتداي خيابان آفريقا در بزرگراه مدرس همراهش مي آيم. موسيقي ملايمي كه تصوير تهران برفي را رؤيايي تر مي كند. به دلنشيني صداي يكنواخت برف پاك كن و بخاري ماشين است و لذت بخش تر از همه اينها گرماي اين حس است كه در اين شهر غريبه ها، كنار خيابان تنها نمي ماني. آنقدر دوست داشتني است كه آرزو مي كني وقتي اتومبيل از پل پارك وي بالا مي رود ديگر پايين نيايد بالا و بالاتر برود و پروازش را روي شهر ادامه دهد. نمي دانم اين را مديون برف هستيم يا انگشت شمار شدن خوبي ها ولي هرچه هست به موقع آمده.

امروز
نمايشگاه عكس
چند روز ديگر به پايان نمايشگاه عكس خانه فرهنگ تلاش باقي نمانده است. اين نمايشگاه با موضوع امنيت اجتماعي سي اثر را در خود جاي داده است. علاقه مندان مي توانند براي بازديد تا ششم بهمن همه روزه از ساعت 8 الي 18 به خيابان خاني آباد، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك 22 بهمن مراجعه كنند.
آثار حجم
ذهن هاي جوان هميشه از خلاقيت  بيشتري برخوردارند. خانه فرهنگ شيخ هادي نمايشگاه حجم از آثار دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي برگزار كرده است. 50 اثر حجم شامل نقش برجسته، چوب فلز تا ششم بهمن در اين نمايشگاه در معرض بازديد عموم است. علاقه مندان براي بازديد مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 13 و 15 الي 19 به خيابان وليعصر، نرسيده به جمهوري، كوچه وزيري، كوچه شهيد سخنور مراجعه كنند.
همايش كودكان
كدام يك از ما جرأت اين ادعا را دارد كه برخورد صحيح با كودكان را خوب مي داند. به هر حال هيچ يك از ما از دانستن بي نياز نيستيم. خانه فرهنگ حرّ همايش روانشناسي كودكان را برگزار مي كند. اين همايش با حضور كارشناسان روانشناسي امروز از ساعت 15 الي 17 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به خيابان كارگر جنوبي، ميدان حرّ مراجعه كنند.
كارگاه هاي هنري
چه خوب است كه خانه هاي فرهنگ زمستانها به خواب زمستاني نمي روند. خانه فرهنگ ابوسعيد دوره هاي زمستاني كارگاه هاي هنري خود را برگزار مي كند. اين كارگاه ها شامل كاريكاتور، نمايش، عكاسي، طراحي و نقاشي و موسيقي با حضور كارشناسان مجرب در هريك از رشته ها است. علاقه مندان مي توانند از ساعت 8 الي 18 به ميدان منيريه، بلوار ابوسعيد، جنب مسجد دارالسلام مراجعه كنند.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |