چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۴
ماراتن من
فوتبال مثل دويدن
000585.jpg
مريم دري منش
بيكسنته ليزارازو فوتبال خود را در سال ۱۹۸۸ و در سن ۱۸ سالگي در باشگاه بوردو آغاز كرد و هشت سال موفقيت آميز را در اين تيم پشت سر گذاشت و در فصل ۹۶-۱۹۹۵ در فينال جام يوفا با اين تيم مغلوب اف.ث.بايرن مونيخ شد، تيمي كه خود بعداً به آن پيوست.
اين فرانسوي باسكي در سال ۱۹۹۶ به باشگاه اسپانيايي آتلتيكو بيلبائو ملحق شد، اما تنها ۱۶ بار براي اين باشگاه در لاليگا به ميدان رفت و پس از آن راهي مونيخ شد و در همان پنج سال اول حضورش به ۱۴ عنوان قهرماني دست پيدا كرد كه از آن جمله مي توان به چهار قهرماني بوندس ليگا، دو قهرماني جام حذفي آلمان، همچنين جام بين قاره اي (اروپا- آمريكاي جنوبي) اشاره كرد. بدين ترتيب او يكي از پرافتخارترين بازيكنان اروپا محسوب مي شود. در سال ۱۹۹۹ در فينال جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا به علت آسيب ديدگي زانو در شكست مقابل منچستر يونايتد غايب بود، اما دو سال بعد يكي از اركان اصلي پيروزي بايرن مقابل والنسيا در همان جام در ديدار فينال بود.
فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ پس از هفت سال حضور در بايرن به دنبال شرايط جديد به وطنش فرانسه برگشت، اما تنها پس از ۶ ماه بازي در باشگاه جنوبي المپيك مارسي دوباره به بايرن مونيخ ملحق شد. ليزارازو اولين بار در سال ۱۹۹۲ در مقابل فنلاند با پيراهن تيم ملي فرانسه به ميدان رفت. وي در مسابقات جام ملت هاي ۱۹۹۶ اروپا هم حضور داشت و در جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه، در قهرماني اين كشور سهم به سزايي داشت، البته نه فقط به خاطر گل فوق العاده اش در بازي مقابل آفريقاي جنوبي. دو سال بعد نيز در مسابقات يورو ۲۰۰۰ نيز كه منجر به قهرماني فرانسه شد خوش درخشيد. در آگوست سال ۲۰۰۴ پس از انجام ۹۷ بازي ملي پس از اين كه فرانسه هر دو عنوانش را از دست داد، از تيم  ملي اين كشور خداحافظي كرد. وي در مصاحبه با مجله كيكر از بايرن، اهداف و آرزوهاي خود، فرانسه و جام جهاني آينده مي گويد.

* آقاي ليزارازو، وقتي يك سال قبل به بايرن برگشتيد درانتظار تحقق سخن خود، «مهم ترين ماه هاي زندگيم» بوديد. آن چند ماه چگونه به شما گذشت؟
- بايد بگويم واقعاً سالي پربار و لذت بخش بود و نمي توانست بهتر از اين باشد: من بازي كردم، خوب هم بازي كردم و ما ۲ عنوان قهرماني را به دست آورديم. الان موقعيت كاملاً عوض شده است.
* چگونه؟
- در واقع من به قدر كافي توانايي خودم را نشان داده و آن را به اثبات رساندم، اما اين كافي نيست. يك سال پيش احساس مي كردم كه مردم فرانسه منتظرند كه من را در سراشيبي سقوط ببينند. اما من خصوصيات و روحيه خودم را به آنها نشان دادم. الان اهداف جديدي براي خودم در نظر دارم.
* يعني سه عنوان قهرماني؟
- اين طوري يك فصل رويايي خواهيم داشت.
* آيا بايرن سال ۲۰۰۶ اين قابليت و توان را دارد كه قهرماني در جام باشگاه هاي ۲۰۰۱ اروپا را تكرار كند؟
- براي كسب يك عنوان قهرماني، نياز به مسابقه اي است كه همه چيز را عوض كند. در مارس سال ۲۰۰۱ ما در ليون ۳ بر صفر شكست خورديم و هيچ كس فكر نمي كرد كه بتوانيم صعود كنيم. سپس مرحله يك چهارم نهايي آمد در بازي رفت در منچستر پيروز شديم و ناگهان قدرت زيادي در خودمان احساس كرديم. به يك باره احساس كرديم كه قدرت انجام هر كاري را داريم. اين نوع بازي را مي گويم كه نياز است و در هر تورنمنتي كه ما قهرمان شديم يك چنين مسابقه اي را داشتيم.
* آيا اين احساس را در اين فصل هم داريد؟
- در نيمه اول ديدار خانگي برابر يوونتوس آن را داشتيم. ولي آن بازي در ماه اكتبر بود و الان ديگر كمكي نمي كند. در ماه مارس، در آوريل به چنين احساسي نياز است. بارسلونا در پاييز به طور يقين بهترين باشگاه در اروپا بود ولي امروز ديگر اين بدان معنا نيست كه در بخش دوم فصل هم همين طور باشد. همه چيز ممكن است كاملاً با گذشته متفاوت باشد.
* به نظر مي رسد شروع مرحله برگشت بازي ها برايتان خيلي دشوار باشد.
- همين طور است. يك فصل فوتبال مثل يك دو ماراتن مي باشد، در قسمت اول مي دوي، اما هنوز خط پايان را نمي تواني ببيني. حالا مرحله اي مي آيد كه من آن را دوست دارم. من خط را مي بينم و مي خواهم نفر اولي باشم كه به آن مي رسم. اما در هر بازي مجبوريم نهايت تمركز را داشته باشيم، چون همه چيز مي تواند به سرعت سپري شود.
* تجربه شما چقدر براي تيم اهميت دارد؟
- هميشه در هر تيم نياز به تركيبي صحيح از تجربه و جواني وجود دارد. بازيكن با تجربه به خوبي مي داند كه چگونه بايد در مواقع معين عكس العمل نشان دهد. اما در فوتبال به دويدن هم نياز است.
* چه اتفاقي مي افتد اگر در يك تيم بر سر يك پست بين يك بازيكن با تجربه و يك بازيكن جوان مبارزه باشد؟
- مي دانم به چه چيز مي خواهيد اشاره كنيد، همه از اين صحبت مي كنند كه من و فيليپ لام بر سر پست بازي مان با هم مي جنگيم، اما اين درست نيست. من با او نمي جنگم.
* چرا نمي جنگيد؟
- چون ما نوع بازي مان با هم فرق دارد. من بيشتر متمايل به دفاع هستم، فيليپ بيشتر بازيكني تهاجمي است. مربي هميشه بايد از نو تصميم بگيرد، اين مسأله هم برمي گردد به نوع تاكتيك و حريف تيم.
* قبلاً بيشتر وارد نيمه زمين حريف مي شديد، الان كمتر اين كار را مي كنيد. به چه علت روش بازي تان را تغيير داده ايد؟
- چون نمي خواهم در حد وسط باقي بمانم، بلكه مي خواهم باز هم در بالاترين سطح فوتبال بازي كنم و البته براي اين منظور بايد زيرك و باهوش باشم. من فكر مي كنم كه انسان پس از ۳۳ سالگي با گذشت هر يك سال پنج درصد از توانش را از دست مي دهد، بنابر اين من در اين سن مجبورم روي چيزي تمركز كنم كه انجامش مي دهم، روي كار دفاعي. معتقدم كه هنوز هم براي تمام حريفاني كه به سويم مي آيند يك حريف بسيار سرسخت و قدرتمند هستم.
* فليكس ماگات تمايل دارد كه شما در فصل بعد نيز در اف.ث. بايرن بازي كنيد.
- اين را شنيده ام، بله، ولي من هنوز چيزي در اين مورد نگفته ام. الان وقت آن نيست كه به اين موضوع فكر كنم.
* آيا مثل پارسال دو هفته مانده به پايان فصل تصميم مي گيريد؟
- به هيچ وجه، پارسال خيلي دير تصميم گرفتم. در زندگي يك فوتباليست تصميم در مورد زمان كناره گيري از فوتبال بسيار مهم و خاص است. نمي توان شش ماه قبل از پايان فصل تصميم گرفت ولي در دقيقه آخر هم نمي شود اين كار را كرد. بستگي به اين دارد كه در ماه مارس يا آوريل چه احساسي داشته باشم.
* پس از پايان دوران فعاليت تان چه كار خواهيد كرد؟
- مي خواهم براي تلويزيون فرانسه كار كنم. در مورد فوتبال صحبت كنم و بازي هاي بزرگ را تفسيركنم، درمورد ورزش به طور كلي حرف بزنم و درمورد علاقه بزرگم، دريا. خيلي ايده ها و برنامه ها دارم.
* چرا مربي و يا مدير نمي شويد؟
- من يا كاري را صد در صد انجام مي دهم و يا اصلاً انجام نمي دهم. شغل مربيگري را دوست ندارم، مديريت را شايد. ولي الان در درجه اول به استراحت احتياج دارم، مي خواهم براي خانواده ام و مسافرت وقت بگذارم.
* ستاره هايي مثل زيدان، تورام يا ماكلله در پاييز به تيم ملي بازگشتند. هيچ گاه در اين مورد فكر كرده ايد؟
- بديهي است كه با زيدان صحبت كرده ام ولي واضح است كه من احساسي مانند او و ديگران نداشته ام. من اينجا در بايرن به اندازه كافي كار براي انجام دادن دارم.
* فرانسه در جام جهاني چگونه بدون شما بازي خواهد كرد؟
- اوضاع ما تقريباً مثل اوضاع تيم ملي آلمان است،س مشكل مي توان از پيش در مورد آن اظهار نظر كرد، بازيكنان كمي نامطمئن هستند، آنها بايد اول در يك بازي مهم به پيروزي برسند. ولي اين را هم بايد در نظر داشت كه آنها مدت زيادي است كه با هيچ تيم واقعاً نيرومندي روبه رو نشده اند.
* و وضعيت آلمان چگونه است؟
- همان گونه كه من در سال ۱۹۹۸ تجربه كردم، يك جام جهاني در كشور خود مي تواند مزيت بزرگي باشد البته اگر بتواني فشارها را در مسير صحيحي قرار دهي. تيم ملي فوتبال آلمان بايد به مرحله يك چهارم نهايي برسد، آن وقت است كه آنها اعتماد به نفس و قدرت زياد و غيرقابل تصوري در خود احساس كرده و آن وقت حتي مي توانند قهرمان جهان شوند.

سايه روشن ورزش
000582.jpg
بيكسنته ليزارازو در يك نگاه
متولد: ۹/۱۲/۱۹۶۹
قد: ۱۶۹ سانتي متر
وزن: ۷۲ كيلوگرم
موفقيت هايش به عنوان بازيكن
۱ عنوان قهرماني جهان در سال ۱۹۹۸ به همراه تيم ملي فرانسه
۱ عنوان قهرماني اروپا در سال ۲۰۰۰ به همراه تيم ملي فرانسه
۱ عنوان قهرماني جام باشگاه هاي اروپا در سال ۲۰۰۱ به همراه بايرن مونيخ
۱ عنوان نايب قهرماني باشگاه هاي اروپا در سال ،۱۹۹۹ به همراه بايرن مونيخ
۱ عنوان قهرماني باشگاه هاي جهان در سال ۲۰۰۱ به همراه بايرن مونيخ
۵ عنوان قهرماني بوندس ليگا در سال هاي ۱۹۹۹-۲۰۰۰-۲۰۰۱-۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ به همراه بايرن مونيخ
۲ عنوان نايب قهرماني
بوندس ليگا در سال هاي ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴ به همراه بايرن مونيخ
۴ عنوان قهرماني جام حذفي آلمان در سال هاي ۱۹۹۸-۲۰۰۰-۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ به همراه بايرن مونيخ
۱ عنوان نايب قهرماني جام حذفي در سال ۱۹۹۹ به همراه بايرن مونيخ
در مجموع ۱۷۴ بازي در بوندس ليگا و ۹ گل زده و ۱۴ بازي در ليگ ۱ فرانسه و ۹۷ بازي ملي و ۲ گل زده براي تيم ملي فرانسه

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
رسانه
سياست
علم
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |