چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۴
نگاهي به نقش روابط عمومي در مطبوعات
سين مثل سفيدنمايي
000588.jpg
ليلا گودرزي
به باور كارشناسان ارتباطات، شاخص ترين ويژگي روابط عمومي شفاف سازي اطلاعات و پاسخگويي روشن به شهروندان است. علاوه بر آن روابط عمومي فعال بايد در پي آن باشد كه جايگاه و كاركرد سازمان خود را در منظر مخاطبان بسنجد، اما متأسفانه نگاه موجود در روابط عمومي هاي ايران بيشتر مبتني بر سفيدنمايي عملكرد مجموعه هاي دولتي و غيردولتي است. به عبارت ديگر مسئولان روابط عمومي قبل از آنكه به فكر اطلاع رساني در حوزه هاي كاري باشند صرفاً در تكاپوي تأييد يا تكذيب سفيدنمايي يا سياه نمايي سازمان هاي مربوطه هستند. بنابراين كمتر به شكل كيفي به وظايف كاري خود مي پردازند. مطلبي در زمينه كاركرد روابط عمومي ها تهيه شده كه مي خوانيد:
ضرورت توسعه روابط عمومي ايران به عنوان يكي از جنبه هاي مهم جامعه مدني در كنار مطبوعات و مشاركت خردمندانه كارگزاران آن در امور حرفه اي، راهبردسازي و تصميم گيري از مباحث مهمي است كه كم و بيش مطرح شده و مورد توجه روابط عمومي ها قرار گرفته است. با اين وصف در اين مقاله سعي شده كه نقش كليدي روابط عمومي در جامعه مدني آشكار شده و بر اهميت آن در تحقق اهداف جامعه مدني تأكيد شود. در ابتدا لازم است كه تعريفي از جامعه مدني و ويژگي هاي اساسي آن ارائه شود. جامعه مدني، جامعه اي است كه در آن تشكيلات،  سازمان ها و نهادهاي نيرومندي ميان فرد و حكومت وجود دارد و در نتيجه ، امكان دسترسي مستقيم گروه حاكمه به توده هاي تشكل نيافته كم است و اين نقش توسط نهادهاي واسطه ايفا مي شود. از مهمترين نهادهاي واسطه  اي كه مي توانند چنين كاركردي را داشته باشند، مطبوعات و روابط عمومي هستند.دقت در تعريف ياد شده ما را بيشتر به اهميت مطبوعات و روابط عمومي آگاه مي سازد زيرا در تعريف بالا اساسي ترين مشخصه جامعه مدني توسط نهادهاي واسطه اي بين ملت و دولت براي ايجاد ارتباط بين آنها بيان شده است. از طريق اين ارتباط مردم درك مناسب تري از واقعيات خواهند داشت كه اين درك اساسي ارزيابي برنامه ها، طرح هاي توسعه و مشاركت است و با توجه به اينكه از جمله اصول بسيار مهم جامعه مدني مشاركت است براي تبيين نحوه ايفاي نقش روابط عمومي در جامعه مدني، آشنايي با ويژگي هاي جامعه مدني ضروري است و سعي مي شود در زير به طور فهرست وار مهمترين ويژگي هاي آن ذكر شود:
- پاسخگويي دولت و مسئولان به شهروندان (اصل گفت و شنود)؛
- گسترش تماس ها، تفاهم و همبستگي ها؛
- جذب نيروهاي جديد به درون نظام و توسعه سطح مشاركت عمومي؛
- وجود آزادي اطلاعات، آگاهي و احترام به افكار عمومي؛
- توسعه ارتباط ملت و دولت و كمك به ايجاد بازخورد مستمر در جامعه؛
- اتكاي به نظام حقوقي داراي مقبوليت عرفي بين اعضاي جامعه؛
نقش روابط عمومي در جامعه مدني دست كم به تأمين اهداف فوق الذكر است.
از ويژگي هاي مهم جامعه مدني، وجود كانال هاي مطمئن و مورد اعتماد براي انتقال پيام هاي متقابل مردم و دولت است در نتيجه مطرح شدن ارتباطات و وسائل مربوط به آن به عنوان چهارمين ركن حكومت در كنار مقننه، قضائيه و مجريه، خود بهترين نشانه بر اهميت رابطه ميان آنها و نظام مردمي است.
مطالعه ويژگي هاي اساسي جامعه مدني مبين آن است كه جامعه مدني خود جامعه اي مبتني بر روابط عمومي به معناي واقعي كلمه است زيرا يكي از اركان آن مردمي بودن و مردمداري است.
به طور كلي، اهميت نهادهاي ارتباطي در جامعه مدني به اندازه اي است كه بعضي از صاحبنظران ارتباطات معتقدند جامعه مدني بدون وجود نهادهايي كه ارتباط عمومي و اقدام جمعي را ممكن كنند، پايه اي نخواهد داشت.
شاخص ترين كاركرد روابط عمومي در جامعه مدني، شفاف سازي اطلاعات و پاسخگويي كارگزاران حكومت يعني سه قوه است كه چون دولت قدرت اجرايي را در دست دارد بيشتر مورد سئوال قرار مي گيرد. در جامعه مدني اين «حق» مردم است كه از نظر همديگر در مورد مسائل مختلف به درستي آگاه شوند. همين حق براي آنها در مقابل مسئولان و كارگزاران دولتي نيز پابرجاست.
زيرا مسئولان، نمايندگان مردم اند و بايد در قبال كارهايشان «پاسخگو» باشند. اين يك حق براي مردم و يك وظيفه براي دولت است. در جامعه مدني حاكميت بايد به يك يك شهروندان پاسخ دهد و اين امر از طريق نهادهاي ارتباطي (رسانه _ مطبوعات _ روابط عمومي و ...) ميسر مي شود. بدين منظور، جريان آزاد اطلاعات براي احترام به افكار عمومي لازم و ضروري است. از اين رو وظيفه روابط عمومي، كمك به توانمندي نظام يا دولت در پاسخگويي نسبي به ملت، جمع آوري اطلاعات از مردم، رهبران فكري، كانون انتشار افكار عمومي و در نهايت افكار عمومي در خصوص نظرات مردم درباره دولت و اثرات اقدامات دولت و انتقال آن به دولت (يا مديريت سازمان) است كه اين اطلاعات بايد به موقع و به روز تهيه شود.
كاركنان روابط عمومي هم بايد در انجام اين كار استقلال حرفه اي و صداقت كاري داشته باشند. اين كاركرد روابط عمومي دولت را در پاسخگويي به مردم توانمند مي سازد.
به رسميت شناخته شدن حاكميت قانون و حركت در چارچوب موازين قانوني و اين كه هيچ كس خود را وراي قانون نبيند نيز از شاخص هاي اين سامانه است.كاركرد ديگر روابط عمومي در جامعه مدني، كمك به جذب نيروهاي جديد به درون نظام است. اين روابط عمومي است كه مي تواند با ارائه اطلاعات اميدبخش و با استفاده از شيوه ها و فنون ارتباطي، تبليغاتي و تصويري، انجام اقدامات فرهنگي و يا ساير شيوه هاي كاري، نقش سياسي خود را در جذب نيروهاي جديد به درون نظام ايفا كند. روابط عمومي بايد با ارايه اطلاعات و برخورد جانبدارانه از مخاطب و تأمين نظرات او در تصميم گيري هاي سازماني خود را در دل مخاطب جاي دهد تا بتواند اين كاركرد را در جامعه مدني عملي سازد.جلب مشاركت مردم، كاركرد ديگر روابط عمومي در جامعه مدني است كه در واقع با ايفاي نقش قبلي ميسر مي شود. جامعه مدني ظرف شكل گيري افكار عمومي است يعني بدون مشاركت مردم، جامعه مدني معنايي نمي يابد. پشتوانه جامعه مدني حضور مردم است. آنچه كه بيشتر از هر مسأله ديگري جامعه مدني و روابط عمومي را به يكديگر نزديك مي سازد، جايگاه بالاي مردم در نظر آنهاست و در واقع حرف اصلي را مي زند. روابط عمومي نهادي است در خدمت مردم و در واقع خانه و مامن مردم در دستگاههاي اداري و مؤسسات به حساب مي آيد و جامعه مدني، جامعه اي است كه در آن مشاركت مردم در سرنوشت خود و اداره حكومت حرف اصلي را مي زند. بنابر اين مي توان گفت روابط عمومي با ايجاد فضاي مناسب براي جلب مشاركت هاي مردمي، ارتباط بين ملت و دولت، انعكاس متقابل افكار عمومي به دولت و نظرات دولت به مردم در كنار مطبوعات مي تواند بخشي از اهداف جامعه مدني را برآورده سازند.يكي از شيوه هاي مشاركت، نظرخواهي است كه از اركان روابط عمومي محسوب مي شود، سنجش افكار عمومي اين امكان را فراهم مي آورد تا روابط عمومي، ديدگاه هاي مردم را در اختيار مديريت سازمان و برنامه ريزان قرار دهد و از طريق، نظرات مردم در تصميم گيري ها دخالت داده شود. روابط عمومي از اين طريق، به افزايش ميزان مشاركت سياسي مردم نيز در امور كمك مي كند. نقش روابط عمومي در اين خصوص به ويژه در وضعيتي كه جامعه در حال پيمودن دوره گذار از مرحله رشد اقتصادي به مرحله توسعه است ، بارزتر و پررنگ تر مي شود، چرا كه نيل به توسعه بدون مشاركت فعال مردم ميسر نمي شود. در چنين اوضاعي وجود توازن بين جامعه مدني و دولت براي ورود موفقيت آميز جامعه به مرحله توسعه ضروري است. كه براي ايجاد توازن مذكور توسعه نهادهاي مدني از جمله نهادهاي ارتباطي نظير مطبوعات و روابط عمومي ضروري مي شود و اين نشانگر نقش ويژه روابط عمومي در اين فرآيند است.همچنين به ميزاني كه روابط عمومي ها خودشان را به مردم نزديك بدانند به جامعه مدني نزديك تر شده اند و به ميزاني كه به هرم قدرت نزديك شوند از جامعه مدني فاصله مي گيرند.
بنابر اين روابط عمومي در جامعه مدني در وهله اول دنبال آفرينش تحرك، شور، اميد و مشاركت فكري مردم در فرآيند توسعه و ايجاد زمينه براي مشاركت فيزيكي در مراحل بعدي است. مسأله اي كه بايد به آن توجه بيشتر مبذول داشت، كمك به ايجاد ارتباط واقعي، تنگاتنگ و اصولي بين ملت و دولت و ايجاد بازخورد در جامعه و حمايت از مردم در درون سازمان توسط روابط عمومي ها مي باشد. از آنجا كه جامعه مدني، تكيه بر تشكل هاي منسجم است لذا در عملكرد نهادهاي مدني براي توسعه سطح اشتراك عمومي حائز اهميت است. در اين ميان روابط عمومي به عنوان يك پل ارتباطي مهم جلوه گر شده و با تبادل اطلاعات ميان ملت و دولت (يا مديريت سازمان و مخاطبان) اطلاعات آنها از همديگر را به هنگام و ملموس مي سازد. همچنين عامل بازخورد باعث مي شود كه گفت وگو بين مردم و مسئولان فعال و پويا شده و دولت را در پاسخگويي به مردم توانمند سازد. به عبارت ديگر براي آن كه روابط عمومي ها به واقع بتوانند مشاركت سياسي را شكل دهند به پويا و فعال كردن ارتباطات دو سويه با پاسخگو كردن دستگاه هاي اجرايي توجه كنند.
نقش روابط عمومي با توجه به آنچه كه بيان شد نقش حياتي است و وجود روابط عمومي توانمند، تحقق جامعه مدني را تسهيل و تسريع مي بخشد.
بايد توجه داشت كه در جامعه مدني وظيفه روابط عمومي ها بسيار دشوار و سنگين خواهد بود. براي رسيدن به اهداف و الگوهاي يك جامعه مدني و براي گسترش قانون در جامعه و رساندن اخبار درست براي تصميم گيري، مشاور فرهنگي بودن و برقراري ارتباط دوسويه ميان دولت و ملت بسي دشوار است. آنچه در دولت جديد مدنظر قرار دارد بحث عدالت و گسترش قانون است كه اين امر ممكن نخواهد بود مگر با عدالت اجتماعي در سطح جامعه و براي نيل به اين هدف بايد با ايجاد ارتباطي دوسويه و هدفمند با مردم، نظر مردم را شناخت و به آن احترام گذاشت. به عبارت ديگر مسئولان واحدهاي روابط عمومي در دستگاه ها بايد در منطقي ساختن و قانونمند كردن ارتباطات پيشقدم باشند. آنها علاوه بر ايجاد ارتباط دوسويه بايد به راي و نظر مردم بها داده و براي افكار عمومي ارزش و ارج قايل باشند و از نقطه نظرات همه مردم براي بهينه شدن امور استفاده كنند.

نگاه
رسانه در رسانه
ناهيد دالايي
يك برنامه موفق تلويزيوني بايد چه ويژگي ها و معيارهايي داشته باشد و از آن دقيق تر يك برنامه تلويزيوني هنري و فرهنگي با موضع گيري هاي گزارشي و خبري و تحليلي چگونه مي تواند مخاطبان كمتر درگير دغدغه هاي فرهنگي را به خود جلب و جذب كند؟ البته اساساً مقوله فرهنگ و هنر خصوصاً در انواع و صور خاص آن به طور طبيعي مخاطبان خاص و ويژه دارد مثل برنامه هاي خاص ادبي. «نگارستان» هم از اين جمله است با اين تفاوت كه سعي دارد در بخش هايي متفاوت تر يا بهتر بگويم راحت تر باشد. اول اين كه سعي مي كند به روز باشد، به طور مثال تولد يا وفات شخصيت هاي بزرگ ادبي و هنري و رجوع به زندگي شخصي و حرفه اي آنها و ارائه شمه اي از ديدگاه ها و دستاوردهاي علمي و فرهنگي آنها كه در نوع خود جذابيت دارد و مي تواند در يادآوري تعاليم و نام هاي بزرگ ادب و هنر بسيار مؤثر باشد.
بخش ديگر و مهم تر برنامه، توجه به وقايع فرهنگي و با پرداختن به مشكلات و معضلات روز است و خوشبختانه در اين مقوله، انواع هنر ها از جمله تئاتر، سينما، نقاشي، خط، عكاسي و مجسمه  سازي و... لحاظ شده است و به همين دليل جامعيتي قابل توجه دارد.
نكته مهم در اين بخش آن است كه صراحت لهجه و بيان انتقادي بر آن غالب است. به طور مثال مشكلات تئاتر مملكت در مصاحبه با اهالي تئاتر به طور شفاف مطرح مي شود و پاسخ مسئولان نيز مورد مداقه قرار مي گيرد و يا پوشش وقايع فرهنگي- هنري مثل گالري هاي مهم نقاشي يا جشنواره هاي فيلم، عكس و تئاتر و... اما آنچه خلأ آن در نگارستان مشهود است تزريق هيجان و جذابيت نه از نوع عامه پسند كه برعكس از نوع نخبه گرايانه آن است.
به طور مثال مجري برنامه كه از بازيگران تئاتر و سينما نيز هست بايد در عين حفظ وجاهت و وقار يك برنامه فرهنگي- هنري با مخاطب راحت تر برخورد كند و در رفتار و گفتار خود بي پيدايگي و همچنين عمق بيشتر را لحاظ كند.
البته اساساً وقت كمي به مجري برنامه اختصاص دارد و اصلاً بايد اين سؤال را مطرح كرد كه آيا وجود مجري لازم است يا نه؟ و اگر ضروري است بايد براي او نقشي دراماتيك بيابند. نكته ديگر اين كه سازندگان برنامه بايد همچون تيتراژ كه در آن بداعت و نوآوري به چشم مي خورد ساير قسمت هاي آن را هم واجد ابتكاراتي كنند كه برنامه را از مشابهينش جدا كند. البته تدوين هوشمندانه است و سعي شده ساختار بعدي برنامه، خوش ريتم و پيش برنده باشد. به هر روي، نگارستان در همين حد نيز برنامه اي متمايز است و مي تواند بهتر از اين هم باشد.

سايه روشن
سركار عبدي در شبكه دوم
ايسنا: گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما، به تازگي پخش دو مجموعه تلويزيوني ايراني را براي اين گروه سني آغاز كرده است.
به گزارش گروه كودك و نوجوان، شبكه دو سيما، سه سريال نمايشي را در مرحله نگارش دارد. مجموعه طنز «ماجراي سركار عبدي» از جمله اين برنامه هاست.
دو مجموعه تلويزيوني ديگر «دان دو» (غفارزاده) و «گروهان بلال» نيز در مرحله نگارش قرار دارند. «گروهان بلال» با موضوع دفاع مقدس توسط شليليان ساخته خواهد شد. بر اساس اين گزارش، پخش مجموعه تلويزيوني «خانه گل پري ها» در قالب ۵۲ قسمت به تازگي در برنامه كودك و نوجوان آغاز شده است. اين برنامه كه روزهاي جمعه بر روي آنتن مي رود از فضايي شاد و متفاوت برخوردار است و توسط مرضيه محبوب كارگرداني شده است. همچنين پخش مجموعه عروسكي «مومو و مومي» نيز به كارگرداني مريم سعادت آغاز شده است.
مخاطبان و شبكه ۴
ايسنا: بر اساس نظرسنجي مركز مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مورد شبكه  چهار ميانگين سني تماشاي اين شبكه  در بين بينندگان يك ساعت و ۳۵ دقيقه در طول شبانه روز است. اين ميانگين براي مردان يك ساعت و ۳۳ دقيقه و براي زنان يك ساعت و ۳۷ دقيقه است. ميانگين مدت تماشاي شبكه  چهار براي افراد با تحصيلات فوق ديپلم و ليسانس يك ساعت و ۳۷ دقيقه براي افراد با تحصيلات فوق ليسانس و بالاتر يك ساعت و ۱۳ دقيقه است.
۵۰ درصد بينندگان ۷ تا ۱۰ شب، ۱۶ درصد ۱۰ تا ۱۲ شب، ۱۴ درصد ۵ تا ۷ شب، ۱۲ درصد ۳ تا ۵ بعدازظهر و ۴ درصد ۱ تا ۳ بعد ازظهر بيشتر از ديگر ساعات، شبكه چهار سيما را تماشا مي كنند. همچنين برنامه هاي سينما چهار مستند خارجي گلادياتور هاي جنگ جهاني دوم، پرتو با انديشمندان، مجموعه نمايشي هزار و يك شب، تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي، چهار سوي علم، تله تئاتر ها، مجله هنري و مجله  اقتصادي از پربيننده ترين برنامه هاي شبكه چهار شناخته شده اند.
برترين سايت ها
ايسنا: شركت تحقيقاتي Nielsen از سايت هاي اپل، گوگل و آمازون به عنوان برترين رشديافتگان اينترنت ياد كرد. بنا بر اعلام Nielsen، آمار بازديدكنندگان اپل در نوامبر ۲۰۰۴در مقايسه با نوامبر ،۲۰۰۵ با  ۵۲ درصد افزايش به ۱۲ ميليون نفر رسيد. بعد از سايت اپل، سايت هاي گوگل و آمازون ،Map Quest ، Real، eBay، Yahoo ، Microsoft ، AOL و MSN در مكان هاي دوم تا دهم فهرست برتري سايت هاي اينترنتي از لحاظ رشد ساليانه قرار گرفتند. تعداد بازديدكنندگان سايت ياهو در نوامبر سال جاري با ۱۰ درصد رشد نسبت به دوره  مشابه سال قبل به ۱۰۳ ميليون و  ۸۸۲ هزار نفر رسيد كه با اين حساب ياهو به عنوان پربيننده ترين سايت جهان مطرح مي شود اما از لحاظ رشد ساليانه اين سايت در رده  هفتم قرار دارد.
مايكروسافت و گوگل نيز با  ۹۶ ميليون بازديدكننده و ۸۵‎/۵ ميليون بازديدكننده به ترتيب دومين و سومين سايت هاي پربيننده اينترنت هستند.

رسانه
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |