يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴
هر كسي را بهر كاري ساختند
محمد صادق اميني
001224.jpg
در دنيايي كه در آن زندگي مي كنيم بيشتر انسانها فرصت هاي بسياري براي رسيدن به كار مورد علاقه شان كه مناسب با روحيات و شخصيت آنهاست در اختيار دارند ولي متاسفانه كمتر كسي مي تواند از اين فرصت ها به نفع خود استفاده كند.
نسبت تعداد كساني كه فقط كار مي كنند و از انجام آن لذتي نمي برند در مقايسه با كساني كه در كار مورد علاقه خود مشغول به فعاليت مي باشند غير قابل مقايسه است.شايد اگر بگوئيم كه بيش از ۹۵% مردم جهان مشغول به انجام كارهايي هستند كه از انجام آن لذت نمي برند و فقط بخاطر كسب درآمد در آن مشغول هستند گزافه گويي نكرده باشيم.
براي بيشتر انسانها داشتن يك كار ايده آل همانند فتح قله هاي غير قابل صعود است، در حالي كه اگر هر كسي كمي اراده از خود نشان بدهد و براي رسيدن به آن مدتي طعم تلخ بيكاري و بي پولي را بكشد نهايتا به كار مورد علاقه خود خواهد رسيد.
ممكن است شما هم يكي از اين افراد باشيد.از كار و ميزان درآمد خود راضي نباشيد و منتظر فرصتي باشيد كه بتوانيد شغل خود را تغيير دهيد.اما تا كي مي توانيد منتظر بمانيد؟ يكي از خطرات انتظار كشيدن براي رسيدن به فرصت هاي ايده آل اين است كه ممكن است شما به وضعيت موجود عادت كنيد و همين مسأله سبب شود تا شما انگيزه تان را براي تغيير شرايط از دست بدهيد و به قول معروف به وضعيت هرچه پيش آيد، خوش آيد تن در دهيد. از طرف ديگر با شكايت كردن هم وضعيت بهتري به سراغ شما نمي آيد.
در حال حاضر نه انتظار بيهوده كشيدن و نه شكايت كردن هيچكدام نمي توانند كمكي به شما بكنند. اكنون زمان عمل رسيده است. شما بايد اول تلاش كنيد و بعد منتظر باشيد تا نتايج عملكرد خود را ببينيد.
اگر شما هم دوست داريد از بين بيشمار افرادي كه در جستجوي كاري مناسب با روحيات اخلاقي و توانايي هاي فردي شان مي باشند سربلند و موفق بيرون بيائيد بايد شكايت كردن از بدشانسي ها و مشكلات را فراموش كرده و در عوض از زبان جديدي براي بيان خود و توانايي هاي كاريتان استفاده كنيد.
اما قبل از اينكه شما بتوانيد به اين زبان با رؤسا يا همكاران خود ارتباط برقرار كنيد مراحلي وجود دارند كه بايد تك تك از آن عبور كنيد، اين مراحل را جدي بگيريد، مطمئن باشيد با عمل به موارد مطرح شده مي توانيد كنترل اوضاع را در دست بگيريد و به شغل مورد علاقه تان نزديكتر شويد.
مراحلي كه شما بايد به آنها عمل كنيد به ترتيب عبارتند از:
به خود و مهارت هاي كاريتان ايمان داشته باشيد
در صورتي كه شما از مهارت هاي كاري خود اطلاع داشته باشيد و از آنها درست و بموقع استفاده كنيد مي توانيد خود را به كاري كه براي آن ساخته شده ايد نزديكتر كنيد، در غير اين صورت فقط يك احساس بي پشتوانه را هر روز با خود حمل مي كنيد و روز به روز از انجام كاري كه در حال حاضر مشغول به انجام آن مي باشيد لذت كمتري برده و افسرده تر مي شويد.
ادامه چنين روندي در آينده باعث مي شود كيفيت روابط شما در محيط كار و خانواده روز به روز بدتر شده بطوري كه نهايتا ديگران علنا از شما، رفتار و عملكردتان انتقاد كنند.
در حالت عكس اگر شما به كاري كه انجام مي دهيد علاقه مند باشيد روز به روز از انجام آن لذت بيشتري مي بريد و مي توانيد از خلاقيت هاي خدادادي خود براي رسيدن به اهداف كاريتان استفاده كنيد؛ از طرف ديگر انسانهاي بيشماري وجود دارند كه فكر مي كنند كار ايده آل، نوعي تخيل است و آنها بايد نهايت تلاش خود را براي حفظ كارشان بكنند هر چند كه آن كار به روحيات و سلايق آنها نزديك نباشد، از نظر اين افراد درآمد مهمتر از نوع كار است.
وجود چنين تفكري باعث مي شود كه اين افراد هيچ وقت نتوانند شرايط ذهني رسيدن به كار ايده آل را در دنياي واقعي فراهم كنند.
هر كارگر، كارمند، فروشنده و... مي تواند كارهاي زيادي براي خود انتخاب كند ولي آيا همه آنها مي توانند به آنچه كه در ذهن خود انتخاب مي كنند برسند: بله آنها مي توانند در صورتي كه به خود و توانايي هايشان ايمان داشته باشند.هر انساني در زندگي لياقتي دارد. اگر شما فكر مي كنيد لياقت تان بيشتر از مقام و موقعيتي است كه هم اكنون در آن قرار داريد، از تفكر مثبتي برخوردار مي باشيد، مهم اين است كه شما فكر كنيد لياقت شما بيشتر از وضعيت فعلي است. همه كساني كه در حال حاضر در كارهاي ايده آل خود مشغول به كار مي باشند يك شبه به آن دست نيافته اند.
بلكه آنها براي رسيدن به آن كار برنامه ريزي كرده، سختي ها را تحمل كرده و نهايتاً بعد از گذشت مدت زماني(شايد چند سال) به كار ايده آل خود رسيده اند. شايد اين افراد هم با كارگري، دستفروشي و... شروع كرده باشند و هم اكنون در موقعيتي قرار دارند كه اطرافيان آنها حسرت بودن در آن موقعيت را مي خورند. كار مورد علاقه به صاحب آن هيجان مي دهد، هيجان به انگيزه منتهي مي شود و انگيزه درب هاي خلاقيت كاري را به روي صاحب آن باز مي كند. پس شما هم فرصت را از دست ندهيد، به جاي اينكه منتظر باشيد تا فرصت ها به سراغ شما بيايند شما به سراغ فرصت ها برويد، بيشتر آدمها مي گويند كه در زندگي هيچ فرصتي براي پيشرفت كردن نداشته اند، در حالي كه اگر رفتار آنها را با دقت در نظر بگيريد متوجه مي شويد كه آنها دائما به فرصت هايشان پشت كرده اند. به جاي اينكه ذهن خود را متوجه غيرممكن ها كنيد به ممكن ها فكر كنيد. به خودتان و توانايي هايتان فكر كنيد.
بدون برنامه وارد رودخانه نشويد
شما براي رسيدن به كار مورد علاقه تان نيازمند يك برنامه ريزي جامع و استراتژيك هستيد.
يك ضرب المثل انگليسي مي گويد نبايد بدون برنامه وارد رودخانه اي شويد كه نمي دانيد عمق آن چقدر است. بايد با ديگران مشورت كنيد، جنبه هاي عقلاني كار را در نظر بگيريد و تنها در صورتي كه واقعا مطمئن شديد انجام آن كار براي شما مقدور است اقدام كنيد.
فراموش نكنيد اگر بدون مشورت با افراد باتجربه و بدون داشتن يك برنامه مطمئن و حساب شده كاري بكنيد و بعدا شكست بخوريد ديگر نمي توانيد كسي را بعنوان مقصر اصلي شكست هاي خود معرفي كنيد، در اين هنگام تنها مقصر اصلي خود شما خواهيد بود. بخاطر داشته باشيد هنگامي كه انگشت اتهام خود را به سمت كسي مي گيريد، يك انگشت به او و سه انگشت به خود شما اشاره مي كند، از طرف ديگر هميشه براي كسي كه در خود اراده اي مي بيند راههاي زيادي وجود دارد. داشتن يك كار ايده آل و مناسب رويا نيست، شما فقط به يك برنامه جامع و حساب شده و كمي اراده نياز داريد. شما با ايمان به توانايي هاي خود، برنامه ريزي و تحمل سختي ها مي توانيد به شغل ايده آل خود برسيد. اما نكته اي كه نبايد فراموش كنيد مرحله بعد از برنامه ريزي است.اكثر افراد در برنامه ريزي خوب هستند ولي همه آنها نمي توانند به برنامه اي كه خود طراحي كرده اند بخوبي عمل كنند. تا قبل از اين كه از منطقي و مفيد بودن برنامه خود مطمئن نشده ايد از كار فعلي تان خارج نشويد.
با اين حرف كه اين كار در حد شأن و شخصيت شما نيست از آن خارج نشويد(اگر در حال حاضر مشغول به انجام كاري مي باشيد).در همان كار باقي بمانيد و زمينه را براي داشتن كاري بهتر آماده كنيد.در غير اين صورت اگر يك دفعه از كار خارج شويد بدون اينكه برنامه اي براي داشتن كار بهتري داشته باشيد، اعضاي خانواده، دوستان و آشنايان با بيان نظرات خود شما را آزار مي دهند.
اگر شما مي خواهيد كار بهتري داشته باشيد بايد بستر سازي كنيد و به وظايف مورد نظر براي رسيدن به آن تلاش كنيد، در غير اين صورت مطمئن باشيد كه فقط تصوري باطل از داشتن كاري بهتر را نصيب خود كرده ايد.
ذهن تان را بر روي كار مورد علاقه تان قفل كنيد
داشتن يك كار ايده آل در ذهن انسان مانند يك دانه در دست يك كشاورز است. براي اين كه بخواهيد به آن برسيد بايد تفكر قدرتمندي را درذهن خود پرورش دهيد و تمام نيروي فكري و جسماني خود را براي رسيدن به آن متمركز كنيد، همانطور كه يك كشاورز از زماني كه دانه هايش را مي كارد تا زماني كه محصولاتش را برداشت مي كند دست از تلاش بر نمي دارد. اگر شما فكر داشتن كار خاصي را در ذهن تان مي پرورانيد مي توانيد به آن حيات فيزيكي بدهيد. اين ضرب المثل فرانسوي را فراموش نكنيد كه غير ممكن غير ممكن است. كار ايده آلي كه امروز به آن فكر مي كنيد در آينده اي نه چندان دور صاحب آن مي شويد.
رسيدن به آن كار مورد علاقه تان فقط و فقط به شخص خودتان بستگي دارد و كمبود امكانات و ساير بهانه ها توجيهاتي هستند كه انسانهاي بي اراده شكست هاي خود را با آن توجيه مي كنند. يك شيوه روانشناسي مناسب براي رسيدن به كار مورد علاقه تان اين است كه كارهايي كه هر روز براي رسيدن به آن كار انجام مي دهيد را بر روي كاغذي يادداشت كرده و هر روز آن را بخوانيد و در خيال خود تصور كنيد كه به آن كار رسيده ايد.
فراموش نكنيد كه ضمير ناخودآگاه انسان كور است و نمي تواند فرق بين درست يا غلط بودن افكار انسان را تشخيص دهد. اگر شما در خيال خود به كار خاصي مشغول شويد مطمئن باشيد كه در آينده به آن مي رسيد.
اگر شما نتوانيد در خيال خود به كاري كه دوست داريد برسيد بايد بدانيد كه در واقعيت هم هرگز نمي توانيد به آن برسيد. به جاي اينكه از كار مورد علاقه تان كه دوست داريد به آن برسيد با كساني صحبت كنيد كه با عقايد مسموم و منفي خود، اراده شما را تحت تاثير قرار مي دهند آنرا در روح زندگي تان تزريق كنيد.
هميشه بخاطر داشته باشيد اگر اراده اي باشد، راهي وجود دارد. انسانهاي بسياري وجود دارند كه پيش خود فكر مي كنند كه بايد بزرگ فكر كنند ولي بزرگ فكر كردن فقط نيمي از راه است؛ كسي كه بزرگ فكر مي كند بايد بزرگ هم عمل كند.
از همكاران نامناسب فاصله بگيريد
نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه شما بايد از دوستان يا همكاراني كه هميشه سعي مي كنند شما را در سطح خودشان نگاه دارند دوري كنيد. محيط كاري و همكاران شما نقش به سزايي در خلاقيت و موفقيت هاي كاري شما دارند.
اگر شما در محيط كاريتان با همكاراني رفت و آمد كنيد كه از انگيزه هاي بالايي براي پيشرفت برخوردارند شما نيز تحت تاثير افكار و اعمال آنها قرار مي گيريد و مي توانيد در كانال پيشرفت قرار بگيريد. در غير اين صورت اگر همكاراني را انتخاب كنيد كه از انگيزه اي براي پيشرفت برخوردار نيستند و تنها به فكر دريافت حقوق ماهيانه خود هستند از فرصت هاي مناسب حالت اول برخوردار نمي شويد. همكار نامناسب هميشه سعي مي كند كه كارهاي خود را به صورت نيمه تمام يا ناقص انجام دهد، از وجدان كاري برخوردار نيست، دير مي آيد و زود مي رود و به وجهه خود در محيط كاري اهميتي نمي دهد.
رفت و آمد با اين اشخاص ممكن است در دراز مدت انگيزه شما را براي پيشرفت سست كرده و در بدترين حالت منجر به اخراج يا سوء استفاده از موقعيت شغلي(اختلاس، رشوه و...) گردد.در هنگام برخورد با اين گونه همكاران اسير احساسات متناقض نشويد.
اگر آنها شما را تشويق به اختلاس، دريافت رشوه و هر كار ناشايست ديگري مي كنند و با هر گونه استدلال و منطقي سعي مي كنند كه اقدام خود را توجيه كنند به خودتان اجازه ندهيد كه دچار احساسات متناقض شويد. اگر با آنها همگام شويد و مصلحت تان را به منفعتي كوتاه مدت بفروشيد ديگر طعم داشتن يك كار ايده آل را نمي چشيد. در اين حالات به خود يادآوري كنيد كه هدف شما رسيدن به موقعيت هاي شغلي بهتر از طريق راههاي مناسب مي باشد نه از طريق دريافت رشوه و اختلاس و...
حرف آخر: هيچوقت منتظر كسي نباشيد
براي آن كه صاحب شغلي ايده آل شويد هيچ وقت منتظر كسي نباشيد.منتظر نباشيد تا بدون تحمل سختي ها و مشكلات روزي يك پستچي از طرف سازماني كه دوست داريد در آن استخدام شويد يك نامه دعوت به همكاري براي شما بياورد. شما بايد توانايي هايتان را به ديگران ثابت كنيد تا آنها مايل باشند كه از توانايي هاي شما استفاده كنند.اگر شما فقط منتظر فرصتي هستيد تا در اولين فرصت كار بهتري پيدا كنيد بايد بدانيد كه انتظار دردي از شما درمان نمي كند. بايد براي رسيدن به يك موقعيت كاري بهتر تلاش كنيد. شما با تلاش كردن پيامي خاص براي روح معنوي كيهان مي فرستيد، مطمئن باشيد كه در صورت نشان دادن پشتكار، به زودي به خواسته خود مي رسيد.هيچوقت به اين موضوع فكر نكنيد كه ديگر از شما سن و سالي گذشته و يا به علت جنسيت تان نمي توانيد به كاري كه دوست داريد برسيد.بخاطر داشته باشيد كه انسان با اولين نفس وارد اين دنيا مي شود و با آخرين نفس از اين دنيا خارج مي شود. تا لحظه اي كه شما نفس مي كشيد براي رسيدن به كار مورد علاقه تان فرصت داريد.
كار كردن در شغلي كه واقعاً به آن علاقه مند مي باشيد حتي براي يك روز انگيزه و قوتي به شما مي دهد كه شايد در طول يك عمر اشتغال در ساير كارها نتوانيد آن را تجربه كنيد.
اگر شما بتوانيد روياي كاري خود را به واقعيت تبديل كنيد الگويي براي ديگران خواهيد شد تا آنها هم جرأت اين را داشته باشند كه براي رسيدن به كار مورد علاقه خود تلاش كنند.
ممكن است در ابتدا اطرافيانتان شما را مورد تمسخر خويش قرار دهند ولي مطمئن باشيد كه اگر شما به خود ايمان داشته باشيد روزي خواهد آمد كه همانهايي كه روزي به شما مي خنديدند به سراغ شما مي آيند و از شما مي خواهند كه رازتان را براي آنها فاش كنيد. هدف شما همه چيز شماست، بايد به آن وفادار باشيد.اگر هدف شما اين است كه در آينده يك مهندس، مخترع، دانشمند يا بازرگان موفق شويد پس براي خواسته خود ارزش قائل باشيد و از تحمل سختي هايي كه در اين مسير در سر راه شما قرار دارد شانه خالي نكنيد. در مورد كار مورد علاقه تان با هر كسي صحبت نكنيد. فقط با كساني صحبت كنيد كه براي ارتقاء شغلي شما ارزش قائلند. ديگران با حرف هاي طعنه آميز خود فقط از شما نيرو مي گيرند.
گاهي اوقات فكر مي كنيم كه رسيدن به شغلي كه دوست داريم غير ممكن است. اگر شما به اين تفكر ادامه بدهيد مطمئن باشيد كه راه را براي رسيدن به آن شغل سخت تر كرده ايد. انسانها عادت دارند كه براي باور كردن چيزي آنرا ببينند. زماني كه با ديگران درباره كار مورد علاقه خود صحبت مي كنيد آنها فقط مشكلات موجود در سر راه را مي بينند ولي نمي توانند اراده شما را ببينند. آنها فقط به خاطر اين كه به همه چيز سطحي مي نگرند همه اميد شما براي رسيدن به موفقيت را پرس مي كنند.
يكي از روشهاي موثر براي تقويت روحيه تلاش و استقامت در برابر افرادي كه از شما انرژي مي گيرند مطالعه زندگي كساني است كه با وجود تمام مخالفت ها و مشكلات توانسته اند به اهداف خود برسند. معمولا در خاطرات زندگي چنين اشخاصي درس هاي پنهاني براي كساني وجود دارد كه مي خواهند راه مشابهي نظير آنچه كه آنها قبلا پيموده اند طي كنند. فراموش نكنيد كه معناي واقعي موفقيت، تكميل كردن كارهاي است كه شما مي خواهيد انجام دهيد نه انجام دادن كارهايي كه از نظر ديگران موفقيت محسوب مي شوند. در چند قرن پيش اگر شما در خانواده يك آهنگر به دنيا مي آمديد بايد يك آهنگر مي شديد؛ اگر در خانواده يك نانوا به دنيا مي آمديد بايد يك نانوا مي شديد ولي حالا چطور؟ آيا زندگي در اين قرن خود يك شانس فوق العاده براي رسيدن به كار مورد علاقه تان نمي باشد. امروز مهم نيست كه پدر شما چه شغلي دارد ولي در گذشته شغل پدر شما شغل آينده شما بوده است.
امروز شما قدرت داريد تا سكان زندگي را به دست گرفته و كشتي سرنوشت زندگي تان را شخصاً هدايت كنيد. اين سكان را به دست هيچ شخص ديگري نسپاريد. هيچ كاري در دنيا واجب تر از اين نيست كه شما در كاري مشغول باشيد كه از انجام آن لذت مي بريد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |