پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۳ - Feb 16, 2006
اجتماعي
Front Page

جهش ناگهاني ارقام
۱۳ميلياردتومان بودجه براي دفتر كودكان
و نوجوانان بهزيستي
003879.jpg
گروه اجتماعي -مينا شهني: مدير كل امور كودكان و نوجوانان بهزيستي بودجه ۱۳ميليارد توماني پيشنهاد داده است.
اين در حالي است كه بودجه سال گذشته اين دفتر تنها ۵۰۰ ميليون تومان بوده است.
سيدمحمد حسين جوادي -مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي- با تاكيد بر اينكه ميزان بودجه پيشنهادي از سوي بهزيستي براي تحت پوشش قراردادن افراد زير ۱۵سال در كشور كافي خواهد بود گفت: «بنابر آمارهاي سال ۲۰۰۵ سازمان ملل در ايران ۲۱ميليون نفر زير ۱۵سال هستند و همين آمار بالا سبب مي شود تا برنامه هاي دقيق تر و جدي تري براي گروه زير ۱۵ سال در نظر گرفته شود» .
وي رقم ۷ميليارد و ۵۰۰ميليون تومان از بودجه پيشنهادي اش را مربوط به تجهيز و راه اندازي مهدهاي كودك دانسته و تاكيد مي كند در حال حاضر تنها ۱۰درصد كودكان زير ۶سال كشور از خدمات يادگيري و ياددهي بهره مندند.
وي افزود: طرحي در بهزيستي داريم كه بر اسا س آن به موسسان مهدهاي كودك وام خواهيم داد و همين امر سبب تشويق موسسان به ايجاد مهد كودك در حاشيه شهرها و مناطق آسيب خيز مي شود. گفتني است كه هم اكنون ۱۰هزار مهدكودك فعال در كشور داريم.
شركت هاي بيمه گر و بيمه زنان خانه دار
مدير كل دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي، از پيشنهاد واگذاري بيمه زنان خانه دار به يك شركت بيمه گر خبر داد كه در وزارت رفاه و تامين اجتماعي در دست بررسي است.
دكتر «پرويز زارعي» گفت: هم اكنون ۱۴۷ هزار خانواده «زن سرپرست» تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار دارند و ۶۷هزار خانواده نيز مراحل اداري براي تحت پوشش درآمدن در بهزيستي را طي مي كنند. وي، در مورد عيدي زنان سرپرست خانوار، عنوان كرد: حدود ۱۶هزار تومان براي خانواده هاي يك نفره و ۳۶هزار تومان براي خانواده هاي دو نفره و بيشتر عيدي در نظر گرفته شده است.
به گفته زارعي، قادرسازي و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار براي ارتقاي شاخص توسعه انساني از مهمترين اقدامات اين سازمان در مورد زنان است.
«براي اشتغال زايي زنان سرپرست خانوار از روش هاي خود اشتغالي گروه هاي هميار در گروه هاي هفت تا ۱۲نفره، راه اندازي تعاوني ها و بكارگيري زنان خودسرپرست و اعضاي آموزش ديده خانواده آنها در كارگاه هاي متقاضي استفاده مي شود.»
وي، اظهار داشت: امسال براي يك هزار خانوار حق بيمه كارفرما پرداخت شد و۴۵۰خانوار نيز در سال گذشته با فعاليت در گروه هاي هميارخود حمايتگر شده اند. وي ،گسترش گروه هاي هميار را از ديگر اقدامات سازمان بهزيستي عنوان كرد و گفت: هم اكنون ۵۰۵گروه هميار تحت پوشش بهزيستي در حال فعاليت هستند.
به گفته وي۳۱۰،هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند و ۳۰هزار زن سرپرست خانوار نيز در سه سال گذشته تحت پوشش بيمه زنان خانه دار قرار گرفته اند تا از مستمري مادام العمر بازنشستگي برخوردار شوند.
وي يادآور شد كه تاكنون از مركز امور مشاركت زنان اعتباري در خصوص بيمه زنان خانه دار كه حدود ۴۰ميليارد تومان براي مدت پنج سال از زمان اجراي طرح است، دريافت نكرده ايم. زارعي گفت: سالانه دو ميليارد و ۴۰۰ميليون تومان براي بيمه زنان خانه دار هزينه مي كنيم.
زارعي اظهار داشت: در سال گذشته براي ۸۰۰خانواده زن سرپرست مسكن ايجاد كرده ايم و دو هزار و۴۰۰نفر نيز در سال ۸۴ از كمك هزينه مسكن با اعتباري در حدود يك ميليارد و۴۰ميليون تومان برخوردار شده اند. وي افزود: براي حمايت از گروه هاي هميار زنان سرپرست خانوار و كلينيك هاي مددكاري اجتماعي نيز تفاهم نامه اي را با وزارت رفاه امضا كرده ايم. مدير كل دفتر امور زنان بهزيستي اظهار اميدواري كرد در صورت تصويب مجلس، مستمري زنان سرپرست خانوار در سال ۸۵ افزايش يابد.

نخستين سمينار رويكردي نوين به كليات
پيشگيري و درمان اعتياد برگزار شد
003876.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: اولين سمينار رويكردي نوين به كليات پيشگيري و درمان اعتياد با هدف واكسيناسيون اجتماعي و مصون سازي گروه هاي آسيب پذير عليه آسيب زايي اعتياد در دانشكده علوم بهزيستي و توانبخشي برگزار شد.
دكتر محمدتقي جغتايي رئيس دانشكده بهزيستي در اين سمينار گفت: امروز اعتياد يكي از اساسي ترين مسائل اجتماعي جامعه ماست كه مي تواند نيروهاي كارآمد و جوانمان را به تخريب كشانده و «سلامت اجتماعي» را به خطر اندازد، از اين رو لزوم برنامه هاي پيشگيري اوليه از اعتياد در اولويت برنامه ريزي هاي سلامت اجتماعي قرار مي گيرد و به متخصصان علوم انساني اين هشدار را مي دهد: «همان گونه كه در همه گيري بيماري هاي مسري، كودكان و جمعيت در معرض خطر، عليه آن واكسينه مي شوند» ، اينك وظيفه متفكران علوم انساني است كه با مشاركت تيم هاي توانبخشي، برنامه هاي «واكسيناسيون اجتماعي» را تدوين و اجرا نمايند تا گروه هاي آسيب پذير عليه آسيب زايي اعتياد مصون شده، روند «سلامت» و ارتقاي آن هموار گردد.وي افزود: در گردهمايي جهاني براي «سلامت» در سال ۱۹۷۷ آلما- آتا اين نتيجه حاصل شد كه تأمين سلامت در گرو مشاركت اجتماعي محور است و در سال هاي دهه ۹۰ نيز «سلامت» به عنوان مفهومي وحدت بخش معرفي شد كه با مشاركت تمامي نهادها به ويژه تشكل هاي غيردولتي و بسيج مردمي را طلب مي كند. براين اساس ارتقاي سلامت فرآيندي است كه افراد و گروه هاي اجتماعي را قادر مي سازد تا كنترل خود بر سلامت خويش را افزايش داده، دشواري محيط را كاهش دهند و يا به نحو مطلوب و رضايت بخشي با آن سازگار شوند و از اين طريق دستيابي به وضعيت بهزيستي كامل جسمي- رواني و اجتماعي ميسر شود. از اين رو «سلامت» بر گسترش توانمندي شهروندان در مقابله با دشواري هاي موجود نظر دارد و به عنوان منبعي غني براي «بهزيستي» افراد و گروه هاي اجتماعي، به شمار مي آيد. دكتر ابوالحسن فقيه، رئيس سازمان بهزيستي در اين سمينار گفت: در اين سمينار كه سميناري علمي و تخصصي است اميدوارم با آغاز راهي جديد با اهتمام و جديت بيشتر و با رويكردي نوين و علمي با توجه به نيازهاي جامعه پيشگيري و درمان انجام دهيم.وي افزود: دغدغه هاي اجتماعي امروز در دهه آينده به مهم ترين مشكلات و يا بحران جامعه تبديل خواهد شد. اعتياد آسيبي جدي و اجتماعي است و شايد به تعبيري بتوان گفت: اعتياد دزد با چراغ است كه جوانان و آينده سازان مملكت را در برمي گيرد و مقابله با آن نياز به عزم تمام مردم و تشكل ها دارد. دكتر فقيه همچنين اظهار داشت: نقش سازمان هاي دولتي نبايد فراموش شود، با توجه به اينكه اين بلاي خانمان سوز هر روز ابعاد جديدتري پيدا مي كند و اهتمام، توجه و تسهيل گري سازمان هاي دولتي براي ورود مردم به عرصه مبارزه با اعتياد يك وظيفه اصلي براي سازمان هاي دولتي است و فعاليت هرچه بيشتر و تعامل نهادهاي مردمي از جمله بسيج مي تواند در زمينه آگاهسازي و آموزش جوانان در معرض اعتياد مؤثر باشد.
سردار ابويي، رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر ناجا نيز ضمن اشاره به حفاظت از قشر سالم جامعه در اين سمينار گفت: در بحث درمان اعتياد، بايد انگيزه گرايش به ترك را در معتادان بالا برد و امكانات درماني و قابل دسترس را افزايش داد. ضمن اينكه عمليات انتظامي هم مي تواند تأثيري بسزا داشته باشد.سردار ابويي همچنين گفت: تلاش همه بايد اين باشد كه روش هاي پيشگيري و درمان را پياده كنند، ضمن اينكه نمي توانيم، بگوييم كه اينها آزادانه بگردند و كسي كاري به آنها نداشته باشد.
وي افزود: زنداني كردن معتادان كه در گذشته صورت مي گرفت از تجربيات بسيار زيانبار بوده، اما نمي توان اعتياد را جرم ندانست، از سوي ديگر كسي هم كه گرفتار شده را نمي توان مجرم دانست. اين جزو مواردي است كه بايد در قانون اصلاح شود و معتادان كه اقدام به ترك نمي كنند را بايد به مراكز معرفي كرد و ابزار و امكاناتي را براي كامل شدن اين طرح فراهم كرد.
وي همچنين گفت:ما بايد يك برنامه مشخص درماني داشته باشيم؛ برنامه اي كه بيشترين تأثيرپذيري را داشته باشد.

شبكه جامع اطلاع رساني علمي و فرهنگي
كتابخانه اي كشور ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: شبكه جامعه اطلاع رساني علمي فرهنگي كشور با همكاري دولت و مجلس در آينده اي نزديك ايجاد مي شود.
به گزارش روابط عمومي نمايشگاه «ياد يار مهربان»، علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رئيس جمهوري و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين خبر اظهار داشت: كتابخانه ملي با اجراي طرح هاي متنوع فرهنگي در صدد رفع كاستي هاي اطلاعات علمي و فرهنگي كشور است و ايجاد شبكه جامعه اطلاع رساني، موجب پيشرفت هر چه بيشتر پژوهشگران و دانشجويان خلاق خواهد شد.
به گفته وي، يكي از دلايل ضعف جدي پژوهشگران كشور ناشي از پراكندگي اطلاعات و ناقص بودن منابع كتابخانه ها است.
اشعري با اشاره به حضور فعال سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در سومين نمايشگاه ياد يار مهربان گفت: به منظور ترويج سنت شايسته اهدا كتاب به مدارس كتابخانه ملي ايران نيز سهم قابل توجهي از فعاليت هاي اجرايي اين نمايشگاه را به خود اختصاص داده است و در تجهيز كتابخانه هاي سراسر كشور همكاري مي كند.
وي برگزاري اين نمايشگاه را حركتي مؤثر در جهت ارتقاي سطح آگاهي مردم به ويژه دانش آموزان دانست و خاطرنشان كرد: با اجراي اين برنامه كتاب هاي متنوعي به مدارس راه مي يابد و ضمن آشنايي دانش آموزان با تأليفات جديد، اقتصاد نشر نيز رونق مي يابد و به طور كلي حركتي علمي در سطح جامعه ايجاد مي شود كه فوايد بسياري از خود برجاي مي گذارد.

با حضور يك هزار تن از مبارزان قبل از انقلاب برگزار شد
مراسم تجليل از زندانيان سياسي قبل از انقلاب
گروه اجتماعي- مراسم تجليل و تقدير از يك هزار زنداني سياسي مسلمان قبل از انقلاب به همت معاونت پژوهش و مطالعات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حضور خانواده هاي زندانيان سياسي قبل از انقلاب همراه بود حجت الاسلام كروبي رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي و دكتر حسين دهقان رئيس بنياد شهيد و دكتر عباس خامه يار معاون پژوهشي بنياد شهيد و امور ايثارگران حضور داشتند. آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني با تقدير از رشادت هاي زندانيان سياسي قبل از انقلاب گفت: مجموعه اشخاصي كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش بسزايي داشتند، حق بزرگي در نجات كشور از دست رژيم طاغوت شاه دارند و مسئولان امروزه بايد بيشتر از گذشته انتظارات آنان را برآورده كنند زيرا حق بسزايي بر گردن نظام جمهوري اسلامي ايران دارند.وي با اشاره به دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: شرايط در آن دوران بسيار سخت و طاقت فرسا بود به طوري كه سالهاي آخر زندان براي مبارزان سياسي عليه رژيم طاغوتي شاه بسيار سخت شده بود.وي نقطه مهم تاريخ در آن دوران را پيمودن راه درست توسط اين مجاهدين خواند و افزود: يكي از دلايلي كه نظام جمهوري اسلامي ايران به پيروزي رسيد آن بود كه اين مجاهدين راه درست را انتخاب كردند.
هاشمي رفسنجاني يكي ديگر از دلايل پيروزي انقلاب را در ايران جريانات مذهبي خواند و افزود: وجود جريانات سياسي مذهبي در كشور قبل از پيروزي انقلاب و مبارزه آنها با رژيم طاغوتي شاه باعث شد توده عظيم مردم وارد صحنه مبارزه شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موقعيت كنوني كشور گفت: امروزه در جامعه ما انگيزه براي مبارزه با دشمنان نظام بيشتر از گذشته شده است زيرا همان مكتب در كشور رشد پيدا كرده و تقويت شده است.وي افزود: اگر در دوران رژيم شاه مردم وارد ميدان نمي شدند معلوم نبود كه وضعيت زندانيان سياسي به چه شكل خواهد بود زيرا معلوم نبود كه اين زندانيان با بلاهايي كه آن زمان بر سرشان مي آوردند زنده بمانند.وي در ادامه به كودتاي ۲۸ مرداد اشاره كرد و افزود: بعد از كودتاي ۲۸ مرداد ملت ايران با شرايط آن روز به صورت كامل آگاه شدند كه اين امر نكته بسيار مثبتي در پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.هاشمي رفسنجاني گفت: امروزه حركت تكاملي و رشد ملت ايران در جهان قابل مقايسه با گذشته نيست و همين امر باعث شده است كه قدرت هاي بزرگ جهان نتوانند با ديگر ملت هاي ضعيف آن طور كه مي خواهند برخورد كنند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به مسئولان كشور گفت: موجي كه امروزه سراسر كشور را فرا گرفته بايد حفظ شود به طوري كه مسئولان نظام با استفاده از مهندسي علم جديد روز بتوانند بر مشكلات فائق آيند تا پيروزي انقلاب اسلامي به تاريخ نپيوندند.

نخستين مركز مهارت آموزي و كارآفريني در تهران گشايش يافت
گروه اجتماعي: با هدف حمايت از زنان سرپرست خانوار و ايجاد بستر مناسب براي اشتغال آنان، نخستين مركز مهارت آموزي و كارآفريني كوثر در مركز تهران گشايش يافت.مهندس اصغري شهردار منطقه ۱۱ تهران در اين باره گفت: در اين مركز قابليت هاي شغلي براي زنان سرپرست خانوار در زمينه كلاس هاي گلدوزي، رايانه، نقاشي، هويه كاري، طراحي، قاليبافي، سوزن دوزي، تكه دوزي نيز فراهم آمده است.وي با اشاره به اينكه با مشاركت كميته امداد امام خميني (ره) راه اندازي چنين مراكزي از اين پس در منطقه ۱۱ شهري دنبال خواهد شد گفت: اين مركز با عنوان «كوثر» در خدمت زنان سرپرست خانوار تهراني به ويژه بانوان سيده و سادات خواهد بود.وي با اشاره به اينكه اگر بخش قابل توجهي از خانواده ها به ويژه خانوارهاي زن سرپرست مورد حمايت قرار بگيرند، مي توانند زندگي شرافتمندانه داشته باشند گفت: در شرايط سخت اقتصادي، زنان سرپرست خانوار در شهر تهران بيش از ديگران در معرض خطر قرار دارند كه ضرورت دارد به آنها بيش از سايرين در مورد خودكفايي اقتصادي و تأمين معيشت آبرومندانه توجه شود.

نكات بهداشتي پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان
آنفلوآنزاي پرندگان و هشدارهاي وزارت بهداشت
گروه اجتماعي- وزارت بهداشت اعلام كرد: براي پيشگيري از شيوع آنفلوآنزاي مرغي پس از تماس با پرندگان و محصولات آنها نظير سربريدن، پركردن، خالي كردن شكم و حتي دست زدن به تخم پرندگان، دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد. كارگران مرغداري ها، مراكز بسته بندي و زنان خانه دار بايد از دستكش استفاده نمايند.
- حرارت ۷۰ درجه سانتيگراد به مدت ۳۰ دقيقه براي رفع وجود احتمالي ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در غذاهاي حاوي گوشت ماكيان مانند جوجه كباب و همبرگرهاي تهيه شده از آنها كافي است.
- حتي المقدور از مصرف تخم مرغ نيم پز، خام يا شل پرهيز كنيد و تخم مرغ ها را به صورت كاملا پخته مصرف كنيد.
- راه هاي انتقال آنفلوآنزاي پرندگان از پرنده به انسان، انسان به انسان و محيط اطراف مثل آب آلوده به فضولات پرندگان است كه مهمترين راه انتقال آن استنشاق قطرات آلوده و در پي آن به ريه انسان است.
- در صورت شيوع و همه  گيري آنفلوآنزاي مرغي در هر جامعه ۲۵درصد افراد دچار آن مي شوند كه درصد بالايي از اين افراد مي ميرند.
- در شرايط فعلي نقل و انتقال مرغ هاي زنده بايد به شدت كنترل شود. معمولاً براي پرورش جوجه يك روزه يا مرغ گوشتي به نقل و انتقال آنها مي پردازند كه بايد با نظارت اكيپ هاي دامپزشكي انجام شود.

همايش تأثيرگذاري طلاق بر هويت خانواده
در تهران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: با هدف تحكيم قوام خانواده ها و آشنايي شهروندان با پديده زيانبار طلاق در جامعه امروزين، همايش تأثيرگذاري طلاق در هويت خانواده در تهران برگزار مي شود.
دكتر محمد رضا ناري ابيانه با بيان اينكه برپايي همايش هاي نقش ايثار و شهادت در تقويت فرهنگ شهروندي و جهانديدگي در هويت سالمند از ديگر همايش هاي پيش روي مراكز فرهنگي، هنري شرق تهران است افزود: آنچه جامعه امروز ايران پيش رو دارد و بي توجهي به آن ممكن است بحران بيافريند همانا چالش ها و تهديدهاي رو به تزايد درباره جوانان است، لذا ضرورت دارد مديريت جامعه در اين زمينه تدبير و چاره انديشي كنند. وي با اشاره به اينكه با در اختيار داشتن چهار فرهنگسرا، پنج خانه فرهنگ و كتابخانه در مناطق ،۸ ،۱۲ ،۳ ۱۴ و ۱۵ شهري تهران اغلب فعاليت ها حول محور هويت جوان، سالمند، خانواده و پايداري متمركز خواهد شد گفت: در برنامه سال آينده مراكز فرهنگي- هنري شرق تهران انتشار نشريه هاي مرتبط با هويت، توليد و عرضه محصولات فرهنگي هويتي و برگزاري جشنواره هاي فرهنگي- هنري و انتشار كتاب با موضوعات هويت در دستور كار قرار مي گيرد.مدير كل مراكز فرهنگي- هنري شرق تهران از برپايي جشنواره سيماي محله در راستاي محله گرايي درسال ۱۳۸۵ خبر داد و گفت: برگزاري نمايشگاه هاي چند منظوره در مكان هاي عمومي چون مدارس، مساجد، پايانه ها و اداره ها از ديگر برنامه هاي پيش روي اين مراكز در سال آينده است.

كاهش شهريه دانشگاه پيام نور ۳۵۰ ميليارد ريال
بار مالي داشت
گروه علمي فرهنگي : رئيس دانشگاه پيام نور در نامه اي به نمايندگان مجلس كسري بودجه دانشگاه در سال آينده را ۳۴۲ ميليارد تومان اعلام كرد . دكتر علي رضا علي احمدي در اين نامه با اشاره به مصوبه دولت مبني بر كاهش ۱۰ تا ۴۰ درصدي شهريه دانشگاهها، بار مالي آن براي دانشگاه پيام نور را معادل ۳۵۰ ميليارد ريال عنوان كرد و افزوده: با توجه به ميانگين اعتبار سرانه سالانه دوره كارشناسي دانشگاههاي دولتي به ميزان ۱۶ ميليارد ريال انتظار مي رفت حداقل يك سوم آن براي دانشجويان پيام نور در نظر گرفته شود كه حدود ۳ ميليارد و ۱۹۵ ميليون ريال برآورد مي شود. وي افزايش بودجه سرانه دانشجويان روزانه و از سويي كاهش سرانه بودجه دانشجويان دانشگاه پيام نور را موجب شكاف عميق در خدمات آموزشي بين اين دو قشر دانسته و آورده است: با عنايت به بند« ب»ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه كه دولت را مكلف مي كند دسترسي فرصت هاي برابر آموزشي را براي آحاد مردم فراهم كند در صورت عدم تامين كسري بودجه دانشگاه نه تنها بند فوق تحقق نمي يابد بلكه موجب كاهش ظرفيت و افت شديد كيفيت آموزشي به ويژه در مناطق محروم كشور مي شود. دكتر علي احمدي در ادامه اين نامه با اشاره به اينكه دانشگاه پيام نور در حال حاضر ۵۸ پروژه بالاي ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي با اعتبار مورد نياز حداقل ۹۲ ميليارد ريال، ۱۱۴ پروژه بين ۱۰ الي ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي با اعتبار مورد نياز حداقل به مبلغ ۴۸۷ ميليارد ريال در دست احداث و تعداد ۴۵ پروژه با اعتبار مورد نياز حداقل به مبلغ ۲۵۶ ميليارد ريال در شرف احداث نياز دارد، تاكيد كرده است: در صورت تامين مبالغ فوق سرانه فضاي آموزشي هر دانشجو از ۸/۰ متر مربع به ۵/۱ متر مربع مي رسد، در حاليكه استاندارد فضاي آموزشي پيام نور به طور متوسط بايد ۵ متر مربع باشد. در ادامه نامه رييس دانشگاه پيام نور آمده است: براي توسعه فعاليت هاي تحقيقاتي كليه دانشگاههاي كشور اعتبار قابل توجهي تخصيص يافته است در حالي كه هيچ گونه اعتباري براي دانشگاه پيام نور در نظر گرفته نشده است و با توجه به حضور بيش از هزار عضو هيات علمي كه نياز به اعتباري بالغ بر ۳۸ ميليارد ريال دارد اين امر بر خلاف ماده ۴۶ قانون برنامه چهارم توسعه صفر در نظر گرفته شده است و موجب كاهش كيفيت علمي و آموزشي در اين دانشگاه خواهد شد.

مدير طرح ارايه كارتهاي بين المللي دانشجويي خبر داد:
۲۵ اسفند آخرين مهلت ثبت نام و تمديد
كارت بين المللي دانشجويي
گروه علمي فرهنگي: مدير طرح ارايه كارتهاي بين المللي دانشجويي آخرين مهلت ارسال پستي مدارك درخواست كارت بين المللي دانشجويي (ISIC) را روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه اعلام كرد.
احسان چيت ساز اظهار كرد: كارت آن دسته از متقاضياني كه مدارك خود را پس از اين تاريخ پست كنند، بعد از ۱۵ فروردين ماه ۱۳۸۵ صادر و ارسال مي شود. وي گفت: با توجه به تراكمي كه در روزهاي پاياني سال ايجاد مي شود و متعاقب آن تعطيلات نوروزي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، توصيه مي شود كه متقاضيان در اولين فرصت نسبت به ارسال مدارك خود اقدام كنند. مدير طرح ارايه كارتهاي بين المللي دانشجويي در پايان خاطر نشان كرد: آن دسته از دارندگان كارت هاي بين المللي كه اعتبار كارتهاي آنها در انتهاي سال ۲۰۰۵ ميلادي به پايان رسيده است نيز بايد براي تهيه كارتهاي سال۲۰۰۶ ميلادي، همانند ساير متقاضيان عمل كرده و علاوه بر آن كارت خود را نيز به همراه مدارك بفرستند.

ابهام هاي پرونده ثبت جهاني مجموعه
باستاني بيستون رفع مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه تاكيد كرد: ارديبهشت ماه سال آينده مجموعه باستاني بيستون توسط يونسكو در فهرست آثار تاريخي جهان به ثبت خواهد رسيد.
اسدالله بيرانوند در گفت وگو با ايسنا در كرمانشاه، تصريح كرد: پرونده كامل شده بيستون به عنوان اولين اثر جهاني استان كرمانشاه به نمايندگي ايكوموس تحويل داده شده است.
وي ادامه داد: ابهام هايي را در مورد پرونده داده شده مطرح كرده اند كه در حال تهيه پاسخ اين سوال ها هستيم.
وي گفت: بعد از رفع ابهام هاي پرونده اين اثر، تكليف تعيين مي شود و در ارديبهشت ماه به احتمال بسيار زياد ثبت جهاني آن اعلام خواهد شد.
بيرانوند در ادامه با بيان اين مطلب كه مجموعه باستاني بيستون هشتمين اثر ثبت شده جهاني كشور خواهد بود، گفت: پرونده هاي چهار اثر معبد آناهيتا، قلعه يزدگرد، چارتاپي، كاخ خسرو و تاق بستان نيز در حال كامل شدن هستند كه در سال هاي آينده به ثبت جهاني برسند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در ادامه ياد آور شد: با ثبت جهاني بيستون و ديگر آثار استان، مشكلات فني كه اكنون وجود دارد، برطرف خواهد شد و هر ساله كارشناسان با برنامه هاي حفاظت و مرمت براي بررسي وضعيت اين آثار به استان اعزام خواهند شد.

جريمه ديركرد در اخذ شناسنامه نوزاد، ۳۰ هزار تومان
003882.jpg
ايلنا: مديركل ثبت احوال استان تهران، گفت: براساس قانون، ديركرد در اخذ شناسنامه براي نوزاد، ۳۰ هزار تومان جريمه دارد؛ اما اين قانون تا به حال زمينه اجرايي پيدا نكرده و انجام نشده است.
احمد قشمي، مديركل ثبت احوال استان تهران، گفت: در حال حاضر در استان تهران، ۸۷ درصد ثبت ولادت در مهلت قانوني انجام مي  شود و اين رقم هر چند ايده  آل نيست؛ اما از نظر ما قابل قبول است. وي، با اشاره به اين كه مهلت قانوني براي اخذ شناسنامه نوزاد ۱۵ روز بعد از تولد است، افزود: شناسنامه براساس گواهي ولادت نوزاد كه توسط بيمارستان صادر شده، تهيه مي  شود. قشمي، خاطرنشان  كرد: در شرايطي كه بر حسب ضرورت نوزاد در خانه به دنيا بيايد، براي صدور شناسنامه، حضور دو نفر شاهد ضروري است؛ زيرا گواهي ولادت براي نوزاد صادر نشده است.

مافياي بيمار دزدي در كشور
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: گروههاي مافياي پزشكان در تهران به طور صوري بيماران را بين خود و مراكز MIRجا به جا مي كنند و پول هاي كلان دريافت مي كنند و با اين پول ها حتي در آمريكا نيز كازينو راه اندازي كرده اند. سيد مويد علويان در اجلاس معاونان دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور، افزود: عده اي از پزشكان در بيمارستانهاي دولتي تعرفه هايي تا ۲۰ برابر K دولتي از بيماران به صورت غير قانوني دريافت مي كنند و در واقع در بسياري از اين مراكز از بيماران به صورت غير قانوني حتي از بيمارستانهاي خصوصي نيز مبالغ بيشتري دريافت مي شود. وي ادامه داد: در حالي كه پزشكان جوان و حتي با سابقه ما در بسياري از مناطق كشور در وضع بسيار نامناسبي زندگي مي كنند عده اي از پزشكان را داريم كه در همين تهران بيماران را بدون اينكه توجيهي داشته باشد به مراكز گران قيمت MIR مي فرستند و در حالي كه وضعيت بيمار طبيعي است و نيازي به MIR ندارد پورسانت خود را مي گيرند. وي گفت: بعضي شركت هاي بيمه خصوصي نيز از اين وضعيت آشفته استفاده كرده اند و اعلام كرده اند كه اگر تعرفه K دولتي دو برابر نشود با مراكز درماني لغو قرارداد مي كنند و اين نشان مي دهد كه معاونتهاي درمان در دانشگاههاي علوم پزشكي از اقتدار لازم برخوردار نيستند.

بيماران ام اس به زودي بيمه مي شوند
مهر: سازمان بيمه خدمات درماني كشور از پيگيري اين سازمان براي بيمه شدن افراد مبتلا به ام اس در آينده نزديك خبر داد. به دنبال درج خبري مبني بر طفره رفتن سازمانهاي بيمه گر از بيمه بيماران مبتلا به ام اس ، سازمان بيمه خدمات درماني از تلاش اين سازمان براي فراهم كردن زمينه هاي بيمه اين بيماران خبر داد.بر همين اساس ، سازمان بيمه خدمات درماني عنوان كرد: تا زمان اخذ نتيجه پيگيري بيمه مبتلايان ام اس ، اين بيماران مي توانند مانند گذشته و با رعايت ضوابط مربوط ، تحت پوشش بيمه خويش فرما قرار گرفته و از خدمات درماني مورد نياز استفاده كنند.مدير اجرايي انجمن ام اس ايران چندي پيش در گفت وگو با «مهر» اعلام كرده بود كه به رغم تصويب مجلس شوراي اسلامي مبني بر قرار گرفتن بيماري ام اس در رديف بيماري هاي خاص ، سازمانهاي بيمه گر از بيمه مبتلايان به ام اس سر باز مي زنند.

۱۹۸واحد جديد دانشگاه علمي كاربرد سال
آينده در كشور تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: هم اكنون ۴۰۰ واحد آموزشي اين دانشگاه در سطح كشور وجود دارند و تا پايان سال آينده ۱۹۸ واحد ديگر نيز در سراسر كشور به جز استان تهران تأسيس خواهد شد. علي اصغر جعفري در حاشيه سومين همايش پژوهشي - فرهنگي دانشجويان رشته هاي علمي كاربردي بخش كشاورزي، گفت: شوراي نظارت دانشگاه با كنترل دقيق سطح كيفي واحدهاي دانشگاه اقدام به رتبه بندي آنها مي كند و به واحدهايي كه حداقل شرايط مناسب را براي ادامه كار ندارند، مجوز پذيرش دانشجو در دوره هاي جديد را نخواهد داد. اين مراكز مي توانند با بهبود شرايط و امكانات خود به رتبه بهتر دست يافته و حتي مجوز تأسيس رشته هاي جديد را دريافت نمايند. به گزارش ايسنا، وي در ارتباط با كاربردي شدن رشته ها پنج عامل برنامه درسي، امكانات و تجهيزات، دانشجو،  مدرسان و برگزاركننده را مؤثر دانست. وي تعداد فعلي دانشجويان دانشگاه را۱۴۰ هزار نفر اعلام كرد كه پس از مشخص شدن نتايج آزمون به ۲۰۰ هزار نفر خواهند رسيد.

۴۵ درصد اعتبارات بخش ايدز صرف تامين
داروي بيماران مي  شود
ايلنا: وزير بهداشت، اعلام كرد: ۴۵ درصد اعتبارات بخش ايدز، صرف تامين داروي بيماران ايدزي مي  شود و بقيه بخش  ها با كمبود اعتبار روبه رو است. دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: در بحث بيماري ايدز عمده  ترين مشكل وزارت بهداشت اين است كه بخش اعظمي از اعتبارات به درمان و تهيه داروهاي بيماران اختصاص مي  يابد.به گفته لنكراني، براي سال ۸۵ پروتكل دارويي كشور به روز شده و داروي بيماران ايدزي نيز در نظر گرفته شده است.وي يادآور شد: مبارزه با بيماري ايدز يك فرآيند تك  بخشي نيست و به همكاري همه جانبه نهادها نيازمند هستيم.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهر    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |