پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۳ - Feb 16, 2006
بازگشت برف و سرما از امروز
دما در نيمه غربي كشور تا ۱۵ درجه كاهش مي يابد
يخبندان در تهران از امشب آغاز مي شود
004023.jpg
ايسنا: سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: تحليل آخرين نقشه هاي هواشناسي استقرار زبانه پرفشار را در نواحي شمالي و غربي كشور و زبانه كم فشار را در نيمه جنوبي و مركزي كشور نشان مي دهد.
نقشه هاي پيش يابي بيانگر تداوم اين شارش هاي ناپايدار در نيمه غربي و شمالي كشور تا روز جمعه است كه سبب بارش برف و باران در مناطق يادشده خواهند شد.
در روز شنبه اين سامانه در نواحي جنوبي و شرقي فعال خواهد بود كه كاهش محسوس ۱۵-۱۰ درجه اي دما روز جمعه در نيمه غربي و سپس روز شنبه در نيمه شرقي كشور را در پي خواهد داشت.
بر اين اساس، طي ۲۴ ساعت آينده هواي كرانه هاي درياي خزر ابري همراه با بارندگي با شدت بيشتر در گيلان و غرب مازندران و در گيلان به تدريج توام با بارش برف، هواي استانهاي آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل، كردستان، زنجان، قزوين، اصفهان، قم، همدان، مركزي، لرستان، كرمانشاه، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام و دامنه هاي مركزي البرز ابري همراه با بارندگي در اكثر مناطق بارش به صورت برف و هواي استانهاي خوزستان، بوشهر و فارس نيمه ابري گاهي ابري با رگبار پراكنده خواهد بود.
طي مدت ياد شده هواي استانهاي سمنان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، كرمان و يزد نيمه ابري گاهي ابري با رگبار پراكنده و هواي كرانه هاي درياي عمان و خليج فارس و جزاير تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي صاف تا قسمتي ابري و غبارآلوده و در پاره اي از نقاط با مه رقيق صبحگاهي خواهد بود.
سازمان هواشناسي كشور هواي استان تهران را امروز ابري همراه با بارش برف و باران پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز با ۵  درجه كاهش به ۸ و صفر درجه سانتيگراد مي رسد.
عكس:عطا طاهركناره

با وجود ارائه مستندات قانوني براي قطع درختان بخشي از پارك لويزان
احداث بزرگراه شهيد زين الدين با حكم قضايي متوقف شد
گروه شهري : درپي صدور حكم قضايي براي توقف اجراي ادامه بزرگراه شهيد زين الدين، شهرداري مستندات و مدارك لازم براي نقض اين حكم را به مقامات ذيصلاح ارائه داد.
در راستاي اجراي طرح تكميل و تعريض بزرگراه درون شهري زين الدين در شمال تهران، پيمانكار اين طرح تعدادي از درختان حاشيه اي پارك جنگلي لويزان را با استناد به حكم كميسيون ماده هفت قطع كرد كه با اعتراض برخي نهادها روبه رو شد. در پي آن مقامات قضايي، دستور به توقف اجراي پروژه دادند. البته شهرداري در حال تلاش براي نقض حكم مي باشد.
مهندس احمد دنيامالي- معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تأييد توقف عمليات اجرايي طرح مي گويد: رايزني ها براي لغو و شكستن اين رأي و ادامه ساخت بزرگراه آغاز شده است و اميدواريم اجراي اين پروژه با رأي نهاد قضايي آغاز شود.
به نظر مي رسد دستگاه قضايي بدون رؤيت مجوزها و مستندات شهرداري نسبت به صدور حكم اقدام كرده است، از اين رو دنيامالي از ارائه مستندات و مدارك قانوني طي روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده به مقامات قضايي خبر داد.
وي با بيان اين مطلب كه براي قطع برخي درختان در حاشيه پارك لويزان، مكاتبات لازم با مراجع ذيربط انجام شده است، تأكيد كرد: ما مكاتباتي را داريم كه كارشناسان منابع طبيعي، گروههايي را مأمور بررسي خسارت وارده در صورت عبور بزرگراه زين الدين از پارك جنگلي لويزان كرده اند و براساس صورتجلسه هاي موجود، با هماهنگي اداره كل منابع طبيعي، خط پروژه هم مشخص شده و با گچ بر روي زمين كشيده شده است.
همچنين به گزارش سما،  اين مقام مسئول در شهرداري تصريح كرد: آيا در صورت پرداخت پول و خسارت، قطع درختان اشكالي ندارد؟!
معاون فني عمراني شهرداري تهران به بررسي طرح هاي ديگري براي عبور بزرگراه شهيد زين الدين از محلي غير از پارك جنگلي لويزان اشاره كرد و افزود: طرحهاي ديگر بررسي شده علاوه بر ايرادهاي فني مهندسي كه به تأييد مشاوران طرح هم رسيده به جهت عبور بزرگراه از مناطق مسكوني و تخريب ۵۰۰ تا ۶۰۰ منزل مسكوني و مقرون به صرفه نبودن و زمان بربودن غيرمنطقي به نظر مي رسيد كه البته تخريب ۵۰۰ تا ۶۰۰ منزل مسكوني تبعات اجتماعي نيز دارد.
به گفته دنيا مالي هماهنگي هاي شهرداري و سازمان جنگل ها و مراتع تا مرحله تعيين خسارت پيش رفت و شهرداري به صورت رسمي به رياست اين سازمان اعلام كرد كه قادر به پرداخت خسارت نيست اما اين آمادگي را دارد تا در محل مناسب ديگري به صلاحديد سازمان جنگلها، درختان بيشتري از آن چيزي كه قطع مي شود را بكارد و رياست سازمان جنگل ها و مراتع نيز در ذيل درخواست شهرداري دستور بررسي و مساعدت داده است.
وي قطع درختان جنگل لويزان براي عبور بزرگراه را اجتناب ناپذير خواند و گفت: در تمام دنيا هم به همين شكل عمل مي شود و بسياري از طرح هاي عمراني از ميان جنگل ها مي گذرد.وي تأكيد كرد: براساس مستنداتي كه داريم مكاتبات لازم صورت گرفته و مجوزها نيز اخذ شده ضمن اينكه نمي توانيم چند سال منتظر برخي دستگاهها بمانيم كه مشغول بحث كارشناسي هستند.
دنيامالي خاطرنشان كرد: اگر درخت اكسيژن توليد مي كند ماشين هايي كه در ترافيك قرار مي گيرند هم منواكسيدكربن توليد مي كنند و همچنين با قرار گرفتن مردم در ترافيك وقت آنها و سوخت و منابع مالي كشور نيز به هدر مي رود و اگر ما از آلودگي ها كم كنيم به نوعي به حفظ محيط زيست كمك كرده ايم.
وي افزود: طي مكاتباتي كه با اداره كل منابع طبيعي صورت گرفت آنها نيز بر اين نكته تأكيد داشتند كه اين درختان غيرقابل انتقال هستند و چاره اي جز قطع اين درختان وجود نداشت.معاون فني عمراني شهرداري تهران در خصوص ادامه طرح بزرگراه شهيد زين الدين گفت: ادامه پروژه قطعاً اجتناب ناپذير است و هماهنگي هايي با مقامهاي قضايي در حال انجام است و مقامهاي قضايي هم كاملاً به اين امر واقف هستند.
وي افزود: اعتقاد مقامهاي قضايي اين است كه توقف چنين طرح هايي مشكلاتي را براي مردم به وجود مي آورد و هزينه ها و زمان بسيار زيادي را به شهرداري و مردم تحميل مي كند و سيستم قضايي به طور حتم در ادامه پروژه  به ما كمك خواهد كرد.
واكنش سازمان جنگل ها و مراتع
از سوي ديگر مديركل منابع طبيعي استان تهران صبح ديروز در جمع خبرنگاران گفت: ما در ۲ نوبت در خرداد و تير ماه سال جاري مخالفت خود را مبني بر عبور اتوبان از جنگل عنوان كرديم اما شهرداري موضوع را به سازمان جنگل ها و رياست سازمان ارجاع داد و آقاي جلالي نيز مجددا از اداره درخواست بررسي مجدد طرح را كرد با اين وجود شهرداري منتظر پاسخ ما نشد و اقدام به قطع درختان كرد و امروز حتي خودشان هم قبول دارند كه با ما هماهنگي نكرده اند.
فضل الله كولاني، يادآور شد: اين طرح مي بايست به تأييد كميسيون ماده ۵ و بعد از آن به تأييد شوراي عالي جنگل ها و مراتع مي رسيد اما تاكنون كميسيون ماده ۵ طرح تغيير مسير اتوبان زين الدين را تأييد نكرده است.
وي با اشاره به ماده ۲ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع مبني بر عدم واگذاري و تغيير كاربري جنگل هاي دست كاشت گفت: پارك هاي جنگلي در اختيار دولت است و منابع طبيعي به نمايندگي دولت مالكيت عرصه را عهده دار است و شهرداري تنها مي تواند نسبت به تغيير كاربري اراضي آنها اقدام كند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
شبكه يكپارچه حمل و نقل همگاني در كنار
ايستگاههاي مترو راه اندازي مي شود
003978.jpg
گروه شهري: به زودي با اجراي طرح شبكه يكپارچه حمل و نقل همگاني كل مجموعه هاي ايستگاهي مترو، تاكسي و اتوبوس با يكديگر مرتبط شده و متعاقب آن هر فرد تنها پس از طي حدود ۴۰۰ متر مسافت به يكي از ايستگاههاي مترو، تاكسي و يا اتوبوس دسترسي خواهد داشت.
مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به همشهري گفت: گرچه در مورد افزايش قيمت بليتهاي اتوبوس در سال آينده هنوز خبر موثقي را نمي توان اعلام كرد اما امسال براي نخستين بار نرخ پيشنهادي سال ۸۵ تاكسيراني را در ۸ بهمن ماه و پيش از شروع سال جديد به شوراي اسلامي شهر تهران تقديم كرده ايم.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران زمان حل مشكلات سيستم تاكسيراني را به طور قطع در اواسط سال ۸۵ و با ورود شركتهاي تاكسيراني خصوصي با اتومبيلهاي برخوردار از استاندارد يورو سه به اين بخش اعلام كرد و گفت: در كنار اين طرح در نظر داريم كار ساماندهي مسافربرهاي شخصي را نيز به سرانجام رسانده و تنها اجازه فعاليت به مسافربرهاي شخصي پلاك موقت را صادر كرده و مانع از فعاليت ساير خودروهاي مسافركش شويم.
تقي زاده در بخش ديگري از سخنان خود يكي از راهكارهاي رفع معضل ترافيك را اجراي همزمان طرح مجوز تردد به خودروهاي چند سرنشين و خطوط برگشت پذير دانست و گفت: اين معاونت در نظر داشت طرح خط ويژه بزرگراهي براي اتوبوسها را تا آخر بهمن ماه به اجرا درآورد منتهي علي رغم آماده بودن ايستگاهها، مشخص بودن خطوط و تأمين اتوبوسهاي ويژه اين طرح، عدم آمادگي اداره راهنمايي و رانندگي به دليل كمبود نيرو به نظر مي رسد اجراي طرح خطوط ويژه اتوبوس در بزرگراهها را تا بعد از تعطيلات عيد نوروز سال ۸۵ به تعويق بيندازد.
وي افزود: طراحي و احداث بزرگراهها به منظور كاهش بار ترافيكي و تسهيل عبور و مرور خودروها دستخوش اصلاحات خواهد شد.

طرح يك هفته اي مبارزه با موش
شهرداري  تهران  طرح  يك  هفته اي ضربتي  مبارزه  با موش ها را در تهران  اجرا مي كند.مديرعامل  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  شهرداري  تهران  با اعلام  اين  مطلب  گفت : شهرداري  در قالب  طرح  ضربتي  يك هفته اي  ۲۰ محل  تجمع  موش ها در تهران  را طعمه گذاري  مي كند. علي  كفايي  محمدنژاد از طعمه گذاري  در ۲۰ محل  تجمع  موش ها در تهران در قالب  اين  طرح  خبر داد و گفت : در اين  محل ها، ماموران  شهرداري  تهران  اقدام به  طعمه گذاري  به  دو روش  شيميايي  و فيزيكي  كرده  و با مسدودكردن  محيط زيست  موش ها از افزايش  جمعيت  آنها جلوگيري  مي كنند.
وي  با بيان  اينكه  در اين  ۲۰ نقطه ، ۲۰ پايگاه  اطلاع  رساني  مبارزه  با جانوران  موذي  داير مي شود، از شهروندان  تهراني  خواست  با مراجعه  به  اين  پايگاه ها، اطلاعات  و آموزش هاي  لازم  در خصوص  مبارزه  با موش ها را فرا گيرند.مديرعامل  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري با بهره گيري  از خدمات  شركت ها و موسسات  دفع  آفات ، عمليات  طعمه گذاري  و مبارزه  با موش  را پيگيري  مي كند.وي  گفت : شهرداري  تهران  در مبارزه  با موش ها به  همكاري  مستمر شهروندان نياز دارد و بدون  كمك  آنها نمي تواند توفيقي  براي  مبارزه  با موش ها داشته باشد.محمدنژاد تأكيدكرد: وجود زباله  در انهار، محيطي  مناسب  براي  زيست  و توليد مثل  موش ها بوجود مي آورد كه  رعايت  بهداشت  محيط عاملي  مهم  در كنترل جمعيت  موش هاست .وي  با بيان  اينكه  از هر جفت  موش ، پنج  موش  متولد مي شود، خاطرنشان  كرد: در صورتي  كه  محيط مناسب  براي  زيست  موش ها فراهم  نشود، موش ها با توجه  به  عمر كمي  كه  دارند، رشد چنداني  در شهر نداشته  و بهداشت  شهر به  خطر نمي افتد.

۳۰ ميليارد تومان اعتبار در لايحه
بودجه ۸۵ براي مقاوم سازي ساختمان
گروه اقتصادي: براساس لايحه بودجه سال ۸۵ قرار است مبلغ ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي مقاوم سازي ساختمان ها اختصاص يابد.اين درحاليست كه بنا به گفته پرفسور فريد طاهري رئيس دوره اي دانشكده عمران دانشگاه Palhousie كانادا با توجه به زلزله خيزبودن ايران با به كارگيري نوعي كامپوزيت پليمري (اف آرپي) به جز مقاوم سازي سازه ها از خسارت هاي احتمالي به دنبال وقوع زلزله در كشور جلوگيري به عمل خواهد آمد.در عين  حال مديرعامل شركت مقاوم سازي پيشرفته پرمايون نيز در همين زمينه اظهار مي كند: اگرچه خسارات ناشي از زلزله به طور عمده بستگي به مسايل طراحي و اجرا دارد، اما به لحاظ اهميت اين پديده در كشور، خسارات فراوان ناشي از آن و عدم طراحي مناسب ساختمان ها به خصوص سازه هاي قديمي به عنوان عامل مهم براي مقاوم سازي شناخته مي شود.

شهروندان از نگهداري مواد محترقه در منازل خودداري كنند
رئيس  سازمان  پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  از شهروندان  تهراني خواست  از نگهداري  مواد محترقه  در منازل  خودداري  كنند.
مازيار حسيني  افزود: در روزهاي  پاياني  سال ، برخي  شهروندان  با خريد مواد محترقه ، آنها را در منازل  و در كنار وسايل  گرما زا قرار مي دهند كه  خطر اشتعال  و انفجار مواد را درپي  دارد.
وي  خاطرنشان  كرد: حمل  و نگهداري  مواد محترقه  خطرات  بسياري  دارد، برخي از اين  مواد با كوچكترين  سايش  مشتعل  مي شود و خانواده ها بايد در اين  خصوص دقت  داشته  باشند.
رئيس  سازمان  پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  افزود: مواد محترقه بيشتر توسط جوانان  و نوجوانان  وارد منازل  مي شود كه  والدين  بخصوص  در روزهاي  پاياني  سال  بايد مراقب  فرزندان  خود باشند.
حسيني  با بيان  اينكه  فروش  هرگونه  مواد محترقه  از سوي  مغازه داران  غيرقانوني  بوده  و مشمول  پيگرد قانوني  است ، از شهروندان  تهراني  خواست  مراكز فروش  اين گونه  مواد را از طريق  شماره  تلفن  ۱۳۷ به  شهرداري  تهران  اطلاع  دهند.
وي  تأكيد كرد: هيچ  يك  از مواد محترقه  بي خطر نيست  و عنوان  مواد محترقه بي خطر در فروش  برخي  از اين  مواد تنها براي  سودجويي  است .
رئيس  سازمان  پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  گفت : والدين  بايد از تهيه  هرگونه  مواد محترقه  براي  فرزندان  خود، خودداري  كنند.
آئين  چهارشنبه  سوري  چند سالي  است  به  دليل  استفاده  جوانان  از مواد محترقه  و تبعات  و خسارات  جاني  و مالي  ناشي  از آن ، هويت  اصلي  خود را از دست  داده  و بيش  از آنكه  موجب  شادي  و نشاط شهروندان  شود، آنها را با مشكل مواجه  كرده  است .
چهارشنبه  گذشته  و همزمان  با تاسوعاي  حسيني  براثر انفجار شديد مواد محترقه  در خيابان  شهيد مطهري  تهران ، دو نفر زخمي و شيشه هاي  ساختمان هاي  اطراف  محل  حادثه  شكسته  شد.
اين  اتفاق  براثر حمل  مواد محترقه  به  خارج  از يك  ساختمان  مسكوني  توسط شهروندي  ۵۳ ساله  رخ  داد كه  منجر به  قطع  پاي  چپ  وي  شد و يك  رهگذر نيز كه هنگام  انفجار در محل  بود، از ناحيه  صورت  مجروح  شد.

بازپيرايي۱۳۰۰۰ اصله درخت
به منظور حفظ و نگهداري و اجراي عمليات به زراعي فضاهاي سبز، بيش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ اصله درخت و درختچه در شمال تهران و شهرستان شميرانات بازپيرايي و هرس شد.
اين اقدام با هدف فرم دهي، حذف سرشاخه خشك رو به زوال، جوان سازي و جلوگيري از بيماري ها و آفات گياهي و رفع مشكل برخورد سرشاخه ها با سيم هاي برق از ابتداي دي ماه تاكنون صورت گرفته است.

قاليباف: توجه به اقتصاد شهري از وظايف شهرداري است
003981.jpg
واحد مركزي خبر: شهردار تهران با اشاره به اهميت آموزش مهارت شغلي و كارآفريني به زنان سرپرست خانوار گفت: يكي از وظايف شهرداري توجه به اقتصاد شهري است. دكتر محمدباقر قاليباف در مراسم گشايش مركز مهارت آموزي و كارآفريني كوثر افزود: آموخته حرفه و فن به زنان سرپرست خانوار بهترين راه حل مشكلات آنان است. وي ريشه بسياري از مشكلات اجتماعي را مسائل اقتصادي و معيشت دانست و گفت: در چنين شرايطي، وظيفه مديريت شهري ايجاب مي كند كه به زنان سرپرست خانواده كه هم  وظيفه تربيت فرزندان را برعهده دارند هم نان آور هستند، توجه كرد.

سهم اتوبوس ها در آلودگي هوا
003975.jpg
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اعلام كرد: با خروج اتوبوس هاي ديزلي «يورو يك» و ورود خودروهايي با سيستم موتوري «يورو ۲ و ۳» ، از ميزان آلايندگي اتوبوسها كاسته مي شود.مهندس محمد احمدي گفت: توسعه و جايگزيني ناوگان خودروهاي فرسوده، از جمله عوامل مهم كاهش آلودگي هوا خواهند بود. وي تصريح كرد: بهينه سازي و يكسان سازي پايانه هاي اتوبوسراني مترو با نزديك شدن به پايان سال در دستور كار اتوبوسراني قرار دارد و در حال حاضر در ايستگاه هاي برون شهري نظير چيتگر نيز اين طرح اجرا مي شود و شهروندان ساير ايستگاه ها نيز مي توانند نسبت به حل مشكل كمبود اتوبوس در روزهاي پاياني سال اميدوار باشند.

كاهش ميزان آلاينده هاي هواي تهران
003972.jpg
ميزان تمامي آلاينده هاي هواي شهر تهران به دليل وزش باد و بارش باران نسبت به روز گذشته، كاهش يافت.
به گزارش سما و بنا بر اعلام مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا، ميانگين غلظت آلاينده هاي هواي تهران در حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا در شرايط سالم قرار داشت.
بنابراين گزارش و با استناد به اعلام سازمان هواشناسي، آسمان تهران، ديروز نيمه  ابري تا ابري و همراه با بارندگي بود و به همين دليل شاخص كيفيت هوا در شرايط پاك قرار گرفت.

نگاه
003969.jpg
فريد مرتضوي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |