پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۴
گفت وگو با هافبك تيم بايرن مونيخ
بازگشت سباستين
001449.jpg
فاطمه ابوطالبي
سباستين دايسلر، هافبك مياني تيم فوتبال بايرن مونيخ كه در ماه ژانويه گذشته تولد ۲۶ سالگي اش را جشن گرفت، در ۵ ژانويه ۱۹۸۰ در منطقه لوراخ آلمان متولد شد. باستي از ۵ سالگي و با علاقه به فوتبال، به تيم «تي وي تورمرينگن» رفت و به مدت ۳ سال با حضور در اين تيم، هم فوتبال را ياد گرفت و هم بازي كرد. پس از آن به مدت ۲ سال به تيم «توس اشتتن» پيوست. دايسلر در سال ۱۹۹۰ و زماني كه فقط ۱۰ سال سن داشت به تيم «اف وي لوراخ» رفت و به مدت ۵ سال در اين تيم و در پست هافبك مياني بازي كرد. پس از ۵ سال حضور موفق در اين تيم، به تيم «بورسيا مونشن گلادباخ» پيوست و به مدت ۴ سال در اين تيم بازي كرد. پس از آن و در سال ۱۹۹۹ باستي به تيم «هرتابرلين» رفت و با اين تيم قراردادي ۳ساله امضا كرد. او پس از پايان زمان قراردادش با هرتابرلين در اول ژوئيه ۲۰۰۲ قراردادي ۴ساله با تيم «بايرن مونيخ» منعقد كرد. در پايان قراردادش با بايرن مونيخ يعني در ۳۰ ژانويه ۲۰۰۶ با اعلام اينكه «بنا ندارد تيمش را عوض كند و دليلي هم براي اين كار نمي بيند» قراردادش را با بايرن به مدت ۳ سال ديگر تمديد كرد.
او بازي در بايرن مونيخ را يك شانس و فرصت خوبي براي حضور در تيم ملي كشورش مي داند و معتقد است؛ «چنانچه بتواند در تيمش خوب بازي كند ، مي تواند نظر مربيان تيم ملي را نيز به سمت خود جلب كند.» دايسلر از زندگي اش و بازي فوتبال احساس رضايت مي كند و مي گويد: «بايرن مونيخ بهترين تيم آلمان است و از اينكه در اين تيم حضور دارم خوشحالم.» دايسلر يكي از عوامل بهبود كامل مصدوميتش را اولي هانس، مدير تيم بايرن مي داند كه به او اجازه داد زماني كه مصدوم بود كاملاً از زمين فوتبال دور باشد. هافبك مياني تيم بايرن مونيخ و تيم ملي فوتبال آلمان، يكي از مستعد ترين و توانمندترين بازيكنان تيم بايرن است. اما او نتوانست به دلايل متعدد از موقعيت خوبي كه داشت استفاده كند. در سنين جواني، بحران روحي و افسردگي به سراغ دايسلر آمد و او نتوانست مراحل رشد و پيشرفت خود را پشت سر بگذارد. باستي مدتي را هم به دليل عمل جراحي زانو از مسابقات و زمين فوتبال دور بود كه اين نيز دليل ديگري شد كه اين بازيكن فرصت براي كسب موفقيت هاي بيشتري را از دست بدهد.
دايسلر در گفت وگويي با سايت «باشگاه بايرن مونيخ» به شرح زمان سخت گذشته اش و دوري از فوتبال و برنامه هاي آينده اش پرداخته است.
* * *
* آقاي دايسلر، چند درصد فكر مي كنيد كه دوباره شما را در اوج ببينيم؟
- از درصد صحبت كردن براي من سخت است و به آن علاقه اي هم ندارم. از اينكه توانسته ام ماه هاي سخت گذشته را سپري كنم، احساس رضايت مي كنم، من در مسير پيشرفت و موفقيت خوبي قرارداشتم و فكر مي كنم شايد پس از اينكه بتوانم چند گل براي تيمم به ثمر برسانم دوباره در همان مسير پيشرفت قرار مي گيرم. در واقع الان در حالت آمادگي به سر مي برم.
* اين طور به نظر مي رسد كه در روزهاي گذشته توانسته ايد توانمندي هاي قبلي خود را پيدا كنيد.
- درست است. هر چه بيشتر بازي مي كنم، اعتماد به نفسم هم برمي گردد و بيشتر مي شود. در بازي احساس خوبي دارم و حس اطمينان از خودم را نيز در وجودم تقويت مي كنم. ۳ ماه اخير به من نشان داد كه مي توانم فوتبال را خوب بازي كنم.
* از اينكه در بازي مقابل يووه توانستيد از روي اشتباه آبياتي -دروازه بان اين تيم- دروازه يووه را باز كنيد چه احساسي داريد.
- اين يكي از نكات به ياد ماندني دوران فوتبال من است. يك بازيكن بايد خيلي شانس داشته باشد كه توپ در محدوده پنالتي جلوي پاي او بيفتد. با اين گل توانستيم نتيجه يك بر صفر كه تيم به آن نياز داشت را كسب كنيم. اين گل براي من خيلي خوشحال كننده بود.
* سه سال و نيم است كه با تيم بايرن مونيخ قرارداد بسته ايد و در اين تيم حضور داريد اما يا به دليل مصدوميت يا به دليل بيماري در واقع بيشتر از ۱۲ يا ۱۳ ماه در اين تيم حضور نداشته ايد.
- درست است. من زمان زيادي از بايرن دور بوده ام. سال گذشته به دليل مصدوميت و بيماري ۵ ماه در برلين بودم. پس از آن كه به تيمم بازگشتم دوباره مصدوم شدم، اما الان از اين كه روزهاي مصدوميت را پشت سر گذاشته ام خوشحالم.
* نقش فليكس ماگات در كار شما و پروسه پيشرفت تان چه بوده است؟
- در واقع او همه چيز را به خوبي هدايت مي كند. شايد فكر كرده كه چون من زمان زيادي در استراحت بوده ام نمي توانم دوباره به زمان گذشته ام برگردم. او به من فرصت داده؛ اگر من حوصله اين فرصت را داشته باشم. البته مشخص است اگر براي بايرن به زمين نروم و بازي نكنم ناراحتم.
* ماگات به يورگن كلينزمن توصيه كرده بود كه درصورت امكان از حضور شما در تيم ملي و تمرينات آن چشم پوشي كند. آيا فكر نمي كنيد در اين صورت حقتان ضايع مي شود؟
- عدم دعوت از من براي حضور در تيم ملي در سفر اين تيم به آسيا در زمستان گذشته براي من بسيار مفيد بود.
* به نظر مي رسد از حضور در تيم بايرن مونيخ احساس رضايت داريد. آيا به همين دليل قراردادتان را با اين تيم تا سال ۲۰۰۹ تمديد كرديد؟
- دليلي براي تغيير تيم نمي بينم. بايرن بهترين تيم آلمان است و اعتبار خاصي در كل دنيا دارد و در واقع يك تيم شناخته شده جهاني است و من در اين تيم احساس خوبي دارم. هر بازيكني مي تواند با حضور در اين تيم موفقيت كسب كند. در اين گفت وگو مي خواهم تشكري هم از اولي هانس داشته باشم، چرا كه يك بخش مهم از موفقيت هاي بايرن به دليل عملكرد خوب اوست. من براي اولين بار در اين تيم زمان پيدا كردم و اجازه يافتم كه پس از بهبودي كامل بعد از مصدوميت، دوباره به تيم برگردم چيزي كه قبلاً اينگونه نبود و من با مصدوميت مجبور بودم در تيم حضور داشته باشم. چون يا نمي توانستند يا نمي خواستند از من چشم پوشي كنند و اما اين بار به گونه اي ديگر بود.
* آيا بازي شما به عنوان هافبك مياني با اين هدف است كه جانشين ميشائيل بالاك باشيد؟
- پست هافبك مياني، پستي است كه من از ابتدا در آن بازي كرده ام. در جواني و زماني كه در گلا دباخ حضور داشتم و يا زماني كه در هرتابرلين بودم نيز در اين پست توپ مي زدم.
هر چه بيشتر بتوانم با اين پست در زمين بازي حضور يابم، احساس رضايت بيشتري خواهم داشت.
* براي شما مهم تر حضور ثابت در تيم بايرن مونيخ است يا تيم ملي؟ براي كدام يك از اين دو تلاش بيشتري مي كنيد؟
- مطمئناً وقتي در بايرن بازي مي كنم بهترين شانس و فرصت براي حضور در تيم ملي را هم خواهم داشت. به همين دليل هميشه تلاش مي كنم كه مربيانم از بازي ام رضايت كامل داشته باشند. براي حضور در پست هافبك مياني همواره ۱۰ نفر با يكديگر در رقابت هستند.
* آيا تولد فرزند شما تغييري در زندگي و برنامه كاريتان ايجاد نكرد؟
- تولد رافائل نيرو و توان خاص و فوق العاده اي به من داده، تولد او افق جديدي را در زندگي و در موفقيت هاي من گشوده است.
* به عنوان سؤال آخر مي توانيد بگوييد كه يك فرد موفق هستيد؟!
- بله. من از زندگي ام لذت مي برم و از بازي فوتبال و جايگاهي كه دارم احساس رضايت مي كنم. همين طور وقتي كه مراحل بزرگ شدن پسرم را نظاره مي كنم. همه چيز براي من به خوبي سپري مي شود و در اين لحظه مي توانم بگويم سباستين دايسلر هيچ مشكل و نگراني ندارد.

داور ايراني در بوندس ليگا
در آرزوي اصفهان
001440.jpg
بابك رفعتي كه تقريباً در آستانه ۳۶ سالگي است ، اگر چه در ميادين فوتبال آلمان قضاوت مي كند اما ايراني الاصل است. پدرش در گلپايگان يكي از شهرهاي استان اصفهان متولد شده و مادرش آلماني است. اين داور بوندس ليگا در ۲۸ ماه مي سال ۱۹۷۰ ميلادي در هانوفر آلمان متولد شده است.
از ۸ سالگي بازي فوتبال را در بازي هاي محلي با دوستان خود شروع كرده و تا ۱۸ سالگي همچنان فوتبال را فقط براي پرورش اندام و آمادگي بدني بازي مي كرد. او در سن ۱۶ سالگي و در اثر يك اتفاق به داوري روي آورد. چرا كه فكر مي كند استعداد خاصي براي اينكه يك فوتباليست حرفه اي شود نداشته و به خاطر رقابت با يكي از آشنايانش به داوري مسابقات فوتبال علاقه نشان داد. در ابتدا قضاوت بازي هاي محلي را شروع كرد و پس از آن با كسب تجربه در مراحل پايين تر. مرحله به مرحله پيش رفت تا اينكه امروز يكي از داوران مطرح بوندس ليگا به شمار مي رود و بازي هاي حساس را در اين ليگ سوت مي زند. او در بازي هاي بوندس ليگا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ در مجموع قضاوت ۱۳ بازي را برعهده داشته كه ۷ بازي در دسته يك بوندس ليگا و ۶ بازي در دسته ۲ بوندس ليگا بوده است.
رفعتي در اين فصل و در طول قضاوت هايش در مجموع با ارائه ۵۵ كارت زرد و قرمز به فوتباليست ها توانسته بازي ها را كنترل كند.
اين داور بوندس ليگا به ايران و به تيم ملي فوتبال ايران علاقمند است و از اينكه اين تيم در مسابقات جام جهاني آلمان حضور دارد احساس خوشحالي مي كند و براي تماشاي مسابقات تيم ملي فوتبال ايران به ورزشگاه هاي محل برگزاري مسابقات اين تيم مي رود. او براي قضاوت مسابقه بين تيم هاي فوتبال استقلال و پيروزي در نيم فصل اول ليگ امسال كانديداي داوري شد اما به دليل اينكه شايد او يك ايراني بود و شايد به دليل تشابه اسمي او با يكي از دست اندركاران فدراسيون فوتبال ايران نتوانست قضاوت اين بازي حساس را برعهده بگيرد و جاي خود را به داور ديگري داد. رفعتي همچنين كانديداي قضاوت بازي دوستانه تيم هاي فوتبال پرسپوليس ايران و بايرن مونيخ آلمان كه در تهران برگزارشده، بود اما براي قضاوت اين بازي و سفر به ايران باز هم جا ماند و نتوانست اين آرزوي خود يعني سفر به ايران و وطن ديگرش را برآورده كند.
اما او همچنان علاقه دارد به ايران و زادگاه پدرش يعني اصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام سفر كند.
رفعتي معتقد است تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات جام جهاني آلمان در گروه سختي افتاده و مي گويد: براي پيروزي تيم ملي فوتبال ايران آرزوي موفقيت مي كنم.
اين داور آلماني ايراني الاصل تا كنون قضاوت بيش از ۱۰۰۰ مسابقه فوتبال را در مراحل مختلف برعهده داشته است. او از تجاربش در فوتبال و داوري و از مراحل داوري اش تا رسيدن به قضاوت بازي هاي بوندس ليگا سخن مي گويد:
* آقاي رفعتي، لطفاً كمي از بيوگرافي (كاري) خود بگوييد.
- از ۱۶ سالگي داوري را آغاز كرده ام. تا ۱۸ سالگي بازي هاي محلي را داوري مي كردم و در ۱۹ سالگي نيز قضاوت بازي هاي ليگ محلي را انجام مي دادم. پس از طي كردن مراحل داوري در بازي هاي منطقه اي در سن ۲۶ سالگي قضاوت بازي  هاي اوبرليگا را شروع كردم و پس از آن به عنوان كمك داور در مسابقات دسته ۲ بوندس ليگا حضور يافتم.
از ۳۰ سالگي قضاوت بازي هاي دسته ۲ بوندس ليگا به عنوان داور وسط را شروع كردم و اكنون نيز در بازي هاي دسته ۱ و دسته ۲ بوندس ليگا قضاوت مي كنم.
001437.jpg
* آيا فوتبال هم بازي كرده ايد؟
- از ۸ تا ۱۸ سالگي فوتبال بازي مي كردم.
* چه چيزي باعث شد كه شما به داوري روي آوريد؟ اصلاً چه چيزي باعث شد كه شما تصميم گرفتيد داور شويد؟
- استعداد خاصي براي اينكه يك فوتباليست حرفه اي شوم نداشتم، تا براساس آن بتوانم براي آينده ام تصميم بگيرم. اما به دليل رقابتي كه با يكي از آشنايانم داشتم به اين كار روي آوردم.
* استعداد يا رقابت؟ كدام يك بيشتر باعث شد كه داوري را انتخاب كنيد؟
- حس رقابت.
* در ابتدا داوري را از چه كلاسي شروع كرديد؟
- در ابتدا با بازي هاي نوجوانان و محلي و پس از آن بازي بزرگسالان. هر كلاسي (۱-۲-۳) براي خودش نكات جالب توجهي دارد كه هر كدام خود يك تجربه است.
* به نظر شما مهمترين تفاوت بين داور كنار و داور وسط چيست؟ كار كدام يك سخت تر است؟
- مسلماً داور وسط مسئوليت بيشتري دارد. اگر چه كمك داور بايد در خصوص افسايدگيري نهايت دقت را به كار برد اما تصميم نهايي آن با داور وسط است. يك داور ممكن است ۸۹ دقيقه به خوبي قضاوت كند اما اگر يك بي احتياطي آن هم در دقيقه ۹۰ انجام دهد همين كافي است كه همه كار خوب او را خراب كند.
* در تيم هاي فوتبال آلمان فوتباليست هايي حضور دارند كه به طور حرفه اي فوتبال بازي مي كنند و شغل ديگري ندارند. آيا در ميان داوران هم اينگونه است كه داوري فقط داور باشد و شغل ديگري نداشته باشد؟
- در آلمان هيچ داور حرفه اي كه فقط داور باشد وجود ندارد و همه داوران به شغل ديگري مشغول هستند.
* ممكن است در هنگام قضاوت يك بازي مسائل مربوط به كار يا مسائل جسمي بر قضاوت شما تأثير بگذارد و نتوانيد يك قضاوت خوب ارائه كنيد.
- فقط هنگامي كه مريض باشم شايد چنين اتفاقي رخ دهد.
* براي قضاوت يك بازي سخت و حساس چگونه خود را آماده مي كنيد؟
- هر بازي شرايط خاص خودش را دارد. براي قضاوت يك مسابقه بايد چند روز قبل از برگزاري مسابقه تلاش كرد كه در زندگي شخصي و كاري مشكلي وجود نداشته باشد تا باعث نشود كه در زمان قضاوت استرس داشته باشي.
* شما يك داور ايراني الاصل هستيد. نظرتان درمورد تيم ملي فوتبال ايران و حضورش در مسابقات جام جهاني آلمان چيست؟
- تيم خوبي است. از اينكه توانسته به مسابقات جام جهاني آلمان راه يابد خوشحالم. اگر چه در گروه آساني نيست اما براي پيروزي اين تيم آرزوي موفقيت مي كنم.
* براي تماشاي مسابقات تيم ملي ايران به ورزشگاه مي رويد؟
- سعي مي كنم به ورزشگاه هايي كه محل برگزاري مسابقات تيم ملي ايران است بروم و از نزديك بازي اين تيم را مشاهده كنم.
001452.jpg


پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۶۲ شيلي
دومين قهرماني برزيل
001434.jpg
علي راد
در كنگره ۱۹۵۶ فيفا در شهر ليسبون پرتغال، سه كشور آرژانتين، شيلي و آلمان غربي نامزدي خود را براي ميزباني جام جهاني ۱۹۶۲ اعلام كردند. اكثريت موافق بودند كه اين دوره نبايد در اروپا برگزار شود زيرا اين سومين بار پياپي مي شد كه رقابت ها در يك قاره برگزار مي شد. بنابراين درخواست ژرمن ها رد شد. آرژانتين به دليل هواداران بيشتر در فوتبال، بخت بيشتري نسبت به شيلي براي ميزباني داشت و نيز ورزشگاه هاي بزرگ تر و بهتري نيز در اختيار داشت، اما وقوع زلزله در سال ۱۹۶۰ در شيلي و كشته شدن پنج هزار نفر باعث شد تا به دلايل انسان دوستانه، شيلي به عنوان ميزبان جام جهاني ۱۹۶۲ انتخاب شود. رئيس فدراسيون فوتبال شيلي در اين مورد اظهار كرد: «ما هيچ چيز نداريم و به همين دليل بايد به عنوان ميزبان جام جهاني انتخاب شويم» .
شيليايي ها پس از انتخاب شدن به عنوان ميزبان، شروع به ساخت ورزشگاه هاي جديد كردند و ورزشگاه ملي سانتياگو نيز به موقع براي رقابت ها حاضر شد. شيلي به عنوان يك ميزبان غيرمتمول هرگز فيفا را نااميد نكرد، اما برگزاركنندگان جام، اطلاعات چنداني راجع به فوتبال نداشتند.
جام جهاني ۱۹۶۲ شيلي، شگفتي چنداني دربرنداشت. سوئد كه در دوره گذشته نايب قهرمان شده بود در مرحله مقدماتي حذف شد. برزيل قهرمان دوره قبل نيز با تيمي بسيار مشابه با همان تيم سال ۱۹۵۸ پا به جام گذاشته بود و تنها يك بازيكن مهم تازه وارد به نام آماريلدو بود كه پس از مصدوميت پله در بازي دوم، جانشين وي شد. روز دوم ژوئن ۱۹۶۲ روزي سياه در تاريخ رقابت هاي جام جهاني به شمار مي رود. شيلي در برابر هفتاد هزار تماشاگر در سانتياگو برابر ايتاليا به ميدان رفت و بازي، مملو از صحنه هاي خشن و ضدفوتبال بود و دو بازيكن ايتاليايي نيز از بازي اخراج شدند. البته تعداد بازيكنان اخراجي بايد بيشتر از اين مي شد و استون- داور انگليسي مسابقه- اظهار كرده بود كه بازي از كنترل خارج شده و بازيكنان، مدام در حال ضربه زدن به يكديگر بودند و به پليس نياز بود تا همه بتوانند از ميدان خارج شوند. در پايان اين بازي، ميزبان دو بر صفر ايتاليا را شكست داد. در مرحله يك چهارم پاياني، يوگسلاوي و آلمان باز هم با هم برخورد كردند و اين در حالي بود كه ژرمن ها در هر دو بازي برنده ميدان شده بودند؛ اما اين بار، يوگسلاوي يك بر صفر پيروز شد. برزيل نيز با بهره گيري از يكي از برترين بازيكنان تاريخ فوتبال يعني گارينشا، انگلستان را مغلوب كرد و چك نيز مجارستان را شكست داد. شيلي نيز با شكست شوروي به مرحله نيمه پاياني راه پيدا كرد.
به نظر مي رسيد هيچ تيمي توانايي متوقف كردن برزيل و گارينشا را ندارد. آنها در مرحله نيمه پاياني، چهار بر دو شيلي ميزبان را شكست دادند و به فينال راه پيدا كردند. چك و اسلواكي نيز در ديگر بازي نيمه پاياني، سه بر يك يوگسلاوي را مغلوب كرد و ديگر تيم راه يافته به فينال شد. در بازي رده بندي، شيلي با شكست يك بر صفر يوگسلاوي مدال برنز را از آن خود كرد كه اين موفقيت بزرگي براي آنها به شمار مي رفت. اين تيم در آخرين لحظات بازي موفق شد آخرين ضربه اي را كه به توپ زده شد وارد دروازه حريف كند.
گارينشا بازيكن بزرگ برزيل نيز كه در بازي نيمه نهايي از زمين اخراج شده بود، اجازه حضور در بازي فينال را پيدا كرد. در بازي نهايي اگرچه چك ها خيلي زود به گل رسيدند، اما اين برزيلي ها بودند كه تيم برتر ميدان بودند و در نهايت با نتيجه سه بر يك پيروز شدند و اين در حالي بود كه آنها اكثر مسابقات را بدون پله انجام دادند اما موفق شدند از عنوان خود دفاع كنند.

ورزش
ادبيات
اجتماعي
انديشه
رسانه
فرهنگ
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |