شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴
مايكل كريك
پديده جديد انگلستان
001485.jpg
علي راد
اين بار پديده فوتبال انگلستان آن هم در پستي كه تيم ملي شديداً به آن نياز دارد از تاتنهام سربرآورده است. مارتين يول تيمي درست كرده كه سخت تلاش مي كند تا جايي در جام قهرمانان براي خود دست و پا كند كه اين رقابت ممكن است تا پايان فصل طول بكشد. پيوستن ادگار داويدز هلندي با تجربه به اين تيم در تابستان گذشته نقطه عطفي بود كه مي تواند پتانسيل اين تيم را براي دستيابي به مكاني در بالاي جدول تحكيم بخشد. اما در طول نيم فصل گذشته اين مايكل كريك،هم تيمي جوان داويدز بود كه تيتر اول روزنامه ها شد و نقش عمده اي را در اوج گيري تاتنهام و قرار گرفتن اين تيم در چهار تيم بالاي جدول ايفا كرده است. او هفت سال است كه در بالاترين سطح فوتبال بازي مي كند و همگان توانايي او در پست  هافبك دفاعي را در ليگ برتر ديده اند. او اميدوار است تا بتواند با تاتنهام به روزهاي خوش اين تيم باز گردد.
* آيا تاتنهام با پيشرفتي كه در اين فصل كرده، دلگرم شده است؟
- از شرايط راضي هستيم. بازي هاي دشواري را انجام داديم، اما به خوبي از عهده بازي ها برآمديم و اين نشان مي دهد كه تيم به استحكام لازم رسيده و شخصيت دارد. همه هواداران از اينكه ما در رقابت براي قرار گرفتن در چهار تيم بالاي جدول هستيم خوشحال هستند. در ابتداي فصل اطمينان داشتم كه عملكرد خوبي خواهيم داشت اما قبل از انجام بازي ها نمي توانستم آن را عنوان كنم. بازيكنان جديد زيادي به تيم آمده اند. تا اينجا وظيفه مان را خوب انجام داده ايم و شانس زيادي داريم تا در پايان در بالاي جدول قرار بگيريم.
* آيا به نظر خودتان بيش از حد انتظارات ظاهر شديد؟
- هميشه در ابتداي فصل انتظاراتي وجود دارد، به خصوص در باشگاهي مثل تاتنهام كه سابقه اي طولاني دارد، البته ما بايد به شرايط عادت كنيم و رقابت خوبي با ديگر تيم ها داشته باشيم. شكست دادن ما چندان ساده نيست، چه در خانه و چه خارج از خانه و در موقع لزوم تا آخرين حد ممكن بازي خوبي ارائه مي دهيم كه اين همه تيم را دلگرم مي كند.
* مهمترين فرق عمده اي كه تاتنهام با فصل گذشته كرده چيست؟
- توضيح آن كمي دشوار است. فكر مي كنم سطح اعتماد به نفس بازيكنان بالا رفته است. تيم ما حتي اگر در يك بازي كه بسيار مهم است و بايد در آن پيروز شود، عقب مي افتد، ما باز هم صبورانه بازي مي كنيم و حتي براي پيروزي تا ۱۰دقيقه آخر بازي منتظر مي مانيم، تا به پيروزي دست پيدا كنيم. فصل گذشته ما توان پيروزي در چنين بازي هايي را نداشتيم زيرا تمركز لازم را نداشتيم، اما اين روزها اعتماد به نفس و خودباوري در تيم بسيار بالاست.
* اوضاع براي شما چگونه مي گذرد؟
- مشكل است اگر بگويم كه اين بهترين فوتبالي است كه تا به حال بازي كردم. تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه تا به حال همه چيز براي من در اين مدت خوب گذشته است. تيم در حال حاضر خوب بازي مي كند كه براي بازيكنان نيز آسان تر است تا به افتخاري دست پيدا كنند. اما هر كس در تيم وظيفه اي دارد و اين چيزي است كه از ابتداي ورودم به باشگاه متوجه شدم. دوران خوبي در اينجا داشتم، زيرا در اينجا حس مثبت زيادي وجود دارد و همه به عنوان يك تيم و براي يكديگر بازي مي كنند.
* در كدام نقطه از بازي نياز به اصلاح داريد؟
- سرمربي تيم همواره در حال كمك به رشد در بازي من است و هميشه از من بيشتر از آنچه كه ارائه مي دهم توقع دارد كه اين فوق العاده است، زيرا باعث مي شود هميشه آماده باشم و نيز براي اينكه تبديل به بهترين فوتباليستي شوم كه از من برمي آيد، عطش داشته باشم. البته، دوست دارم گل هاي بيشتري بزنم؛ گلي كه برابر ساندرلند به ثمر رساندم فوق العاده بود. اميدوارم كه باز هم موفق به گلزني شوم، اما مربي مي گويد كه «كلود ماكه له له» دقيقاً همين نقش را در چلسي دارد و او نيز گل هاي زيادي به ثمر نمي رساند.
* راجع به چلسي صحبت كنيم، آنها قوي ترين تيم در ليگ برتر هستند. آيا تاتنهام قدرت رقابت با آنان را در بالاي جدول دارد؟
- در اين مورد چيزي نمي توانم بگويم، اما بدون شك اين قوي ترين تاتنهامي است كه تا به حال ديده ام و احتمالاً بهترين تيمي كه در سطح باشگاهي در آن بازي خواهم كرد. بازيكنان و مسئولين تيم عقيده دارند كه ما حداقل مي توانيم جايي در رقابت هاي اروپايي داشته باشيم. در حقيقت ما بايد استقامت كافي داشته باشيم و در تمام طول فصل، بازي هاي خوبي ارائه دهيم.
* ادگار داويدز نيز جزيي از تيم است. از تأثير او بر خودت و تيم صحبت كن....
- ادگار از زمان ورودش به تيم همه را تحت تأثير قرار داده است. تعدادي از بازيكنان مثل خودم وجود دارند كه هنوز بايد نكاتي ياد بگيرند و به توانايي هاي خود اضافه كنند. آمدن ادگار به تاتنهام كمك زيادي كرده است. ما بازيكنان زيادي مثل لدلي كينگ، مايكل داوسون، جرمين جناس، رابي كين و جرمين دفو را در سنين مشابه و بالا در اختيار داريم و بايد به فكر ساختن بازيكنان جوان باشيم. البته تاتنهام به جوانگرايي نياز ندارد كه در اين صورت هم فشار بيشتري روي شانه هايمان احساس خواهيم كرد. ادگار به همه كمك مي كند تا در تيم بهتر بازي كنند.
* دوست داري با پيراهن تاتنهام به چه موفقيت هايي دست پيدا كني؟
- در حال حاضر، هم تيمي هاي سابقم در وستهام، يعني جوكول و فرانك لمپارد با چلسي در سطح اروپا حضور دارند و من نيز دوست دارم در همان سطح بازي كنم و در اروپا نيز مطرح شوم. جام قهرمانان سطح بسيار بالايي دارد، همانطور كه گفتم بازيكناني در تيم وجود دارند كه تمامي سعي خود را مي كنند كه در آن سطح حضور داشته باشند. خوشبختانه ميل پيشرفت به اندازه كافي در تيم وجود دارد تا تيم به جلو حركت كند و ما را زودتر از هميشه به مقصد برساند.
* نظرت راجع به انگلستان چيست؟ آيا فكر مي كني در تركيب نهايي تيم ملي در جام جهاني حضور داشته باشي؟
- داشتن جايي در هواپيمايي كه به آلمان پرواز مي كند كاملاً در دستان خودم است. از اينكه در تيم ملي باشم بسيار خوشحالم و تنها خودم هستم كه مي توانم از جايگاهم دفاع كنم.
* آيا انگلستان با حضور يا عدم حضور تو مي تواند جام جهاني را فتح كند؟
- برد اخير برابر آرژانتين نشان داد كه ما توانايي پيروزي بر بهترين تيم هاي دنيا را داريم. ما قادر به تكرار چنين نتايجي هستيم. زماني كه جام جهاني فرا برسد تيم بايد خوب بازي كند و در زمان لازم در اوج قرار بگيرد.از رقابت هاي مهم اخير اين طور به نظر مي آيد كه تيم در موقع لازم بايد عالي ترين نمايش خود را ارائه دهد،  البته نيازي نيست كه حتماً بهترين تيم دنيا باشد. با بازيكناني كه ما در اختيار داريم اگر براي رسيدن به پيروزي درست هدايت شويم، پتانسيل لازم را براي فتح جام جهاني داريم.
شناسنامه
- نام كامل: مايكل كريك
- تاريخ و محل تولد: بيست و هشتم جولاي ۱۹۸۱ در وال سند انگلستان
- قد: ۱۸۲ سانتي متر
- وزن: ۷۴ كيلومتر
- باشگاهها: وستهام، سونيدون تاون، بيرمنگام سيتي، تاتنهام
- نخستين بازي ملي: مه ۲۰۰۱ برابر مكزيك
- بازي ملي: دو بازي بدون گل زده

مصاحبه مجله شوت با دادو پرشو ستاره كرواسي
بازي در جام جهاني رويايي است
001482.jpg
دادو پرشو، يكي از بهترين مهاجمان حال حاضر فوتبال اروپاست، به خصوص پس از گل هاي فراوان و زيبايي كه در موناكو در جام قهرمانان به ثمر رساند. درست سه سال قبل او يك بازيكن ناشناخته بود كه در كرواسي بازي مي كرد و حتي به تيم ملي كرواسي نيز دعوت نشده بود و يك بازي در ميان، دچار مصدوميت زانو مي شد. او پس از بازي  در تيم هاي مختلف و حضور در موناكو از سال ۱۹۹۶ توسط ژان تيگانا، مربي وقت موناكو به اين تيم پيوست اما بلافاصله پس از حضورش در اين تيم به مدت دو سال به طور قرضي به آژاكسيو منتقل شد. در سال ۱۹۹۹ او دوباره به موناكو بازگشت و همان سال فاتح ليگ فرانسه شد.
چهارسال بعد در روز تولدش يعني پنجم نوامبر چهار گل از هشت گل تيمش برابر دپورتيو لاكرونيا را به ثمر رساند تا موناكو هشت بر سه پيروز شود كه تاكنون اين در ليگ قهرمانان يك ركورد محسوب مي شود. اين مهاجم صد و هشتاد و هفت سانتي متري بالاخره در سال ۲۰۰۳ نخستين بازي  ملي اش را براي كرواسي انجام داد و يكي از چهار گل تيم ملي كشورش برابر بلژيك را به ثمر رساند تا اولين حضورش در تيم ملي كرواسي را با اين گل جشن بگيرد. او پس از درخشش در جام قهرمانان به همراه موناكو در كمال تعجب همگان به رنجرز پيوست و در اولين فصل حضورش در اين تيم فاتح دو جام معتبر اسكاتلند شد و در فصل جاري نيز در پي افزودن بر افتخاراتش است.
*اوضاع در رنجرز چطور است؟ به نظر مي رسد كه كم كم به يك قهرمان تبديل شدي؟
- واقعاً از تمامي لحظات حضورم در اينجا لذت مي برم. بسيار خوشحالم كه براي چنين باشگاهي بازي مي كنم و دوست دارم جام هاي زيادي را با رنجرز فتح كنم. هواداران محبت فراواني نسبت به من نشان مي دهند. من واقعاً از اين كه آنها نامم را در طول مسابقات صدا مي زنند لذت مي برم و در عوض نيز با تمام قدرتم براي تيم بازي مي كنم. من رابطه خوبي با هواداران دارم و از اين كه يكي از بازيكنان رنجرز هستم خيلي خوشحالم.
* آيا مي دانستي چه شرايطي در اسكاتلند به وجود مي آيد؟
- وقتي در موناكو بودم در جام قهرمانان برابر رنجرز بازي كردم. جو ورزشگاه باور نكردني بود، به طوري كه مضطرب شده بودم. من هرگز چنين چيزي را قبلاً تجربه نكرده بودم، واقعاً فراموش نكردني است.
* راجع به رقابت سلتيك و گلاسگو صحبت كن. آيا قبلاً چنين موردي را تجربه كرده بودي؟
- جو فوق العاده اي بر بازي حاكم است. فكر مي كنم اين بهترين دربي دنياست. براي مثال چيزي شبيه اين در فرانسه وجود ندارد و به نظر هيچ جاي ديگر هم نيست. هواداران دو باشگاه اصلاً همديگر را دوست ندارند. رقابت اين دو تيم واقعاً فشرده و دشوار است و فضاي عجيبي بر اين بازي حاكم است.
* پس از بازي هاي خوبي كه در موناكو انجام دادي، تيم هاي زيادي به دنبال تو آمدند، چرا رنجرز را انتخاب كردي؟
- احساس خوبي نسبت به باشگاه داشتم. ملاقاتي با رئيس باشگاه و سرمربي داشتم و در آن زمان پيوستن به اين باشگاه درست به نظر مي آمد و همين طور هم شد. به هرحال اين تصميم بزرگي بود كه گرفتم.
* و در نخستين فصل حضورت در رنجرز فاتح ليگ اسكاتلند شد؟
- اولين فصل حضورم در اسكاتلند به خوبي تمام شد. واقعاً برايم باور نكردني بود كه جام را به همراه رنجرز فتح كنم آن هم در آخرين روزهاي ليگ. كسب دو جام در سال گذشته برايم فوق العاده بود، اما من توقع بيشتري دارم.
001488.jpg
* به نظر مي رسد ليگ امسال چندان آسان نبوده، اين طور نيست؟
- بله، دوران سختي است اما ما بايد باور كنيم كه مي شود به اين اوضاع دشوار، سر و ساماني داد. از فرم كنوني ام چندان راضي نيستم و نيز از اين كه سلتيك بالاتر از ما قرار دارد اصلاً خوشحال نيستم. فاصله ما با آنها بسيار زياد است و زمان آن رسيده تا با سعي و تلاش به امتيازات خود اضافه كنيم و از آنها جلو بيفتيم. در حال حاضر نيمي از فصل باقي مانده و بايد سعي كنيم تا شرايط را به نفع خودمان عوض كنيم.
* و شايعاتي كه در مورد ترك رنجرز به گوش مي رسد!!!
- من در رنجرز خيلي خوشحالم و خانواده ام كه در اينجا حضور دارند نيز همين شرايط را دارند. تا زماني كه باشگاه مايل باشد در اختيار آنها هستم.
* حضور كرواسي در جام جهاني چه معنايي براي مردم كشور دارد؟
- راهيابي به جام جهاني واقعاً عالي است و من بسيار تمايل دارم تا در تابستان آينده در جام جهاني آلمان بازي كنم، اما هنوز هفت ماه باقي مانده و در حال حاضر تنها به فكر انجام بازي هاي خوب براي رنجرز هستم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |