شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
ناكارآمدي در نظام تنظيم بازار
علت اصلي گراني گوشت است
005217.jpg
گروه اقتصادي- علي  ابراهيمي: نابساماني هاي اخير قيمت گوشت قرمز در حالي موجب نگراني مصرف كنندگان به ويژه اقشار كم درآمد جامعه در آستانه سال نو شده كه برخي دست اندركاران و مسئولان در ماههاي گذشته افزايش قيمت گوشت قرمز در روزهاي پاياني سال را پيش بيني كرده بودند. مديرعامل شركت تعاوني گوشت گوسفندي در تيرماه سال جاري اعلام كرده بود كه قيمت گوشت قرمز به دليل افزايش قيمت خوراك دام و تمايل دامداران به فروش هرچه سريعتر دام خود در نيمه اول سال، در ۶ ماهه دوم سال افزايش مي يابد.
اين پيش بيني ها در حالي صورت مي گرفت كه حتي در آن زمان نيز برخي معتقد بودند مصرف گوشت قرمز بيشتر در دهكهاي بالاي جامعه وجود داشته و گوشت از سفره  بسياري از خانوارهاي كم درآمد حذف شده است.

همچنين در همان زمان دست اندركاران صنعت گوشت كشور با اشاره به اين كه دولت مساله گوشت قرمز را رها كرده و بايد سياستگذاري مناسبي انجام دهد كه در غير آن دامداران به خصوص عشاير متضرر خواهند شد.
اين در حالي بود كه معاون پيشين بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني اعلام كرده بود، براي تعيين قيمت گوشت قرمز كميته ويژه اي وجود دارد كه با ياري وزارت جهاد كشاورزي مسايل گوشت را هر پانزده روز يك بار پيگيري مي كند و با توليد ۹۰۰ هزار تن گوشت،  در ۶ ماهه دوم سال، مشكلي در زمينه گوشت قرمز وجود نداشته و بازار را تنظيم خواهيم كرد. سينكي اين گونه سعي در ايجاد آرامش در بازار و رفع نگراني مصرف كنندگان گوشت قرمز داشت.
افزايش قيمت گوشت قرمز
اما با وجود همه اين اظهارنظرها روي ديگر سكه گوشت قرمز با نزديك  شدن به روزهاي پاياني سال نمايان  شد و با افزايش قيمت گوشت قرمز هريك از مسئولان ذي ربط به تشريح علل و عوامل آن پرداختند. عواملي چون افزايش صادرات دام زنده، افزايش قيمت نهاده هاي توليد، فرارسيدن عيد قربان و ماه محرم، جوسازي دلالان و سودجويي واسطه ها، ممنوعيت واردات مطرح و در نهايت گناه گراني گوشت قرمز به گردن آنفلوآنزاي پرندگان انداخته شد.
اين در حالي است كه در سال هاي پيش نيز اعياد و مراسم مذهبي و هم دلالان و واسطه ها وجود داشته و از سوي ديگر به گفته دست اندركاران شيوع آنفلوآنزاي پرندگان تاثير چنداني در افزايش مصرف و گراني گوشت قرمز نداشته است. همچنين ممنوعيت واردات تنها براي سازمان هاي دولتي مطرح است و بخش خصوصي مي تواند نسبت به واردات اقدام كند؛ گرچه پيش از اين وزير جهاد كشاورزي نيز با تاكيد بر تكافوي توليد داخلي گوشت قرمز موضوع واردات را نيز به عنوان يكي از گزينه هاي محتمل براي جلوگيري از افزايش قيمت عنوان كرده بود.
از سوي ديگر آمارهاي متفاوتي از ميزان افزايش قيمت گوشت قرمز از ۳ تا ۴۰ درصد مطرح شد اما معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي در نشست چندي پيش خود با برخي رسانه هاي جمعي افزايش قيمت گوشت قرمز گوسفند و گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ترتيب ۸ و ۳ درصد و اين افزايش در تهران را حدود ۱۶ درصد دانسته و معتقد است در برخي استانها قيمت گوشت قرمز كمتر از قيمت متوسط بوده است. اين افزايش قيمت در شرايطي نمايان شد كه به گفته سجادي قيمت گوشت خريداري شده از دامداران هيچ افزايشي نداشته است. بر اين اساس به اعتقاد وزارت جهاد كشاورزي افزايش قيمت ها مقطعي و چندان زياد نبوده و اكنون قيمت گوشت در حال كاهش است.
ناكارآمدي درتنظيم بازار گوشت قرمز
ريشه اصلي نابساماني هاي اخير گوشت قرمز در ناكارآمدي سياست هاي تنظيم بازار است. تنظيم بازار گوشت قرمز را شركت پشتيباني امور دام به عنوان دستگاه مباشر وزارت بازرگاني صورت مي دهد. شايد بتوان گفت در چرخه توليد، عرضه و مصرف اهميت تنظيم بازار محصولات كمتر از توليد نيست؛ چراكه ناتواني در تنظيم بازار محصولات سبب شده تا نابساماني قيمت و عرضه را شاهد باشيم كه هر از گاهي به صورت نابساماني در قيمت ميوه و مركبات، مرغ و تخم مرغ و اكنون گوشت قرمز و ساير مايحتاج ضروري مردم متجلي شده و زمينه را براي فعاليت دلالان و واسطه ها با استفاده از جو رواني حاكم فراهم ساخته است.
گرچه معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي در دي ماه سال جاري اعلام كرده بود، از ۳ ماه پيش خريد تضميني گوشت قرمز شروع و شركت پشتيباني امور دام قرارداد خريد ۸ هزار تن گوشت قرمز را منعقد نموده كه تاكنون ۱۶۵۰ تن گوشت قرمز تحويل اين شركت شده است.
با اين روند بايد پرسيد آيا نابساماني هاي اخير در قيمت گوشت قرمز دستاورد تنظيم بازار اين محصول توسط وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي نيست؟ يك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي در گفت وگو با همشهري موضوع را به شيوه ديگري تعبير نموده و معتقد است« در شرايط كنوني با توجه به بحث آنفلوآنزاي پرندگان، پرداختن به موضوع گوشت قرمز موجب آشفتگي بازار خواهد شد» و توصيه نموده كه در اين زمينه مطلبي منتشر نشود ولي سؤال اين است كه هدف از سياست هاي تنظيم بازار چيست و در شرايط  حاضر اين هدف تا چه حد محقق شده و از نابساماني  كنوني قيمت گوشت قرمز آيا مصرف كننده كم درآمد يا دامداران و توليدكنندگان گوشت قرمز منتفع شده اند؟
به نظر مي رسد چاره جويي براي ساماندهي بازار گوشت قرمز و كاهش فاصله بين توليدكننده و مصرف كنندگان اين فرآورده از طريق ايجاد شبكه توزيع قابل قبول بايد مورد توجه دستگاههاي ذي ربط قرار گيرد.

وزير كار و امور اجتماعي:
حداقل حقوق كارگران در سال ۸۵ هفته
آينده مشخص مي شود
* حقوق زير ۲۰۰ هزار تومان كارگران در سال ۸۵ بيش از نرخ تورم افزايش مي يابد
فارس: وزير كار و امور اجتماعي گفت: برنامه وزارت كار اين است كه حقوق كارگراني كه حقوقشان كمتر از ۲۰۰ هزار تومان در ماه است بيش از نرخ تورم افزايش يابد و از اين راه شكاف حداقل درآمد را با خط فقر كم كنيم.
محمد جهرمي افزود: حداقل حقوق كارگران در سال ۸۵ هفته آينده مشخص مي شود و افزايش نرخ حقوق كارگران در حدود نرخ تورم خواهد بود. وي درباره مهمترين سياست هاي اشتغال زايي وزارت كار در سال ۸۵ گفت: تمام سياست هاي دولت نهم در راستاي اشتغال زايي و كاهش نرخ بيكاري است ،هرچند اجراي اين سياست ها در كوتاه مدت امكان پذير نيست ولي با سياست تقويت واحدهاي صنعتي كوچك و حمايت از آنها به نظر مي رسد مشكل بيكاري و عدم اشتغال تا حدي مرتفع شود.
وي تاكيد كرد :در ادامه سياست هاي اشتغالزايي و رفع بيكاري سياست حمايت از واحدهاي صنعتي كوچك جايگزين وام هاي خود اشتغالي شده است.

افزايش محل برگزاري نمايشگاه بهاره به ۷ نقطه
فارس : مدير اجرايي نمايشگاه بهاره شرق تهران گفت: نمايشگاه بهاره از ۱۰ تا ۱۹ اسفند ماه در هفت نقطه شهر تهران برگزار مي شود.
محمدرضا جعفريان خاطرنشان كرد: مكانهاي برگزاري نمايشگاه بهاره در مجتمع صنعتي پشتيباني دام واقع در منطقه تهرانپارس، انبار شهيد باستاني واقع در خيابان خاوران، مجتمع ورزشي شهيد آيت الله سعيدي، پارك ارم واقع در بزرگراه تهران كرج، نمايشگاه صنايع هوايي مقابل پارك ارم، فرودگاه تختي و حرم حضرت امام تعيين شده است.وي افزود: اين مكانها به شركت تعاوني وزارت كار، اتاق تعاون و شركت فجر سپرده شده است.
به گفته جعفريان اين نمايشگاه از ۱۰ تا ۱۹ اسفند ماه برگزار مي شود و با فروش فوق العاده تداخل ندارد.ابوالقاسم شيرازي رئيس اتحاديه پوشاك نيز اظهارداشت: فراخوان فروش فوق العاده از اول تا ششم اسفند ماه است كه متقاضيان مي توانند در طول اين مدت براي شركت در اين فروش ثبت نام كنند.

ثبت نام دريافت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني
مسكن امروز آغاز مي شود
فارس: فرم ثبت نام اعطاي تسهيلات ۱۰ميليون توماني خريد مسكن به كارگران و كارمندان كم درآمد روز شنبه در روزنامه هاي كثيرالانتشار به چاپ مي رسد.
به گزارش روابط عمومي  بانك مسكن، متقاضيان واجد شرايط دريافت تسهيلات ۱۰۰ ميليون ريالي خريد مسكن مي توانند روز شنبه با مراجعه به روزنامه هاي كثيرالانتشار و يا سايت بانك مسكن به آدرس www.bank-maskan.ir نسبت به تكميل فرم ثبت نام اقدام كنند.
بر اساس اين گزارش متقاضيان پس از تكميل اين فرم تا پايان ۲۸ اسفندماه سال جاري فرصت دارند نسبت به ارسال آن به صندوق پستي قيد شده در فرم ثبت نام اقدام كنند.

بزرگترين قرارداد خودرويي ايران و چين امضاء شد
ايسنا: ايران و چين بزرگترين قرارداد صادرات خودرويي خود را به امضاء رساندند.
شركت كاميون سازي ملي چين (CNHTC) با گروه صنعتي ايران خودرو قراردادي به ارزش ۳۵۰ ميليون دلار منعقد كرد كه بر اساس آن مقرر شد كه شركت سازنده كاميون هاي سنگين چين در سال جاري ۱۰ هزار كاميون سنگين مدل Sinotruck-H7 به گروه صنعتي ايران خودرو تحويل دهد.
در اين قرارداد همچنين آمده است كه حجم كاميون هاي تحويلي شركت كاميون سازي چين طي ۱۰ سال آينده پنج تا ۲۰ درصد مي تواند افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، دو طرف همچنين توافق كردند تا براي ارائه خدمات پس از فروش بهتر در ايران شبكه خدمات پس از فروش و بازاريابي ايجاد كنند.

كميسيون تلفيق تصويب كرد
كاهش ۷۹ هزار ميليارد ريالي هزينه هاي جاري و عمراني
گروه اقتصادي: در حالي كه بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي مراحل پاياني خود را طي مي كند و گزارش ها از آغاز بررسي اين لايحه پس از تغييرات مورد نظر نمايندگان مجلس در صحن علني از روز چهارشنبه دهم اسفندماه آغاز مي شود مخبر كميسيون تلفيق روز پنج شنبه گذشته اعلام كرد، هزينه هاي عمراني و جاري دولت نسبت به ارقام پيشنهادي دولت تا ۷۹ هزار ميليارد ريال بر اساس تصميم اعضاي كميسيون تلفيق كاهش يافته است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري محمدمهدي مفتح افزود، هزينه هاي جاري دولت به ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال و هزينه هاي عمراني به ۱۳۵ هزار ميليارد ريال كاهش يافت و بر اساس مصوبه اعضاي كميسيون كاهش بودجه هاي عمراني شامل طرح هاي مربوط به آب شرب و آب هاي جاري مرزي و طرح هاي فصل راه، كشاورزي، انرژي نمي شود.
وي همچنين تاكيد كرد كه كاهش هاي هزينه اي نيز حقوق كاركنان دولت را شامل نخواهد شد.از مصوبه هاي ديگر تعهد ده درصد از سود تسهيلات بانكي براي مسكن فرهنگيان در صورت رعايت الگوي مسكن بود و اختصاص ۵۵۰ هزار ميليارد ريال براي حمايت از فرصت هاي شغلي كه ۴۰ درصد آن در مناطق روستايي هزينه مي شود.دولت به دريافت قسطي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب مكلف شد و براي تسهيل لوله كشي گاز منازل به متقاضيان يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال و به متقاضيان فاضلاب ۴ ميليون ريال وام پرداخت مي شود.نمايندگان عضو كميسيون تلفيق در بودجه روز پنج شنبه همچنين براي حمايت از توليدكنندگان داخلي واردات گوشت قرمز و سفيد را ممنوع كردند.
پرداخت بدهي هاي دولت
اعضاي كميسيون تلفيق علاوه بر اين با واگذاري ۱۶ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال از سهام شركت هاي دولتي در سال ۸۵ بابت بدهي هاي دولت موافقت كردند.بر اساس پيشنهاد دولت از اين ميزان واگذاري ۹ هزار ميليارد ريال بابت بدهي دولت به سازمان هاي حمايتي مانند سازمان بازنشستگي و تامين اجتماعي و ۷ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال بر اساس قانون برنامه هزينه مي شود.محمد كردبچه مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي در زمينه كاهش ۷ هزار و ۹۰۰ ميليارد توماني هزينه هاي جاري و عمراني در لايحه بودجه و چگونگي جبران آن به خبرگزاري فارس گفته است كه هنوز محل تامين اين كاهش مشخص نشده و امروز نمايندگان در اين زمينه تصميم مي گيرند.

تغييرات عمده اي در لايحه بودجه صورت نگرفته است
گروه اقتصادي: بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ در كميسيون تلفيق هفته جاري خاتمه مي يابد و با ارائه گزارش اين كميسيون به صحن علني مجلس بررسي نهايي اين لايحه در دو هفته مانده به پايان سال آغاز مي شود. براي آگاهي از نحوه بررسي لايحه در كميسيون تلفيق صحن علني مجلس و چالش هاي پيش روي نمايندگان با ايرج نديمي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس و عضو كميسيون تلفيق گفتگو كرده ايم.
***
* بررسي بودجه پيشنهادي دولت در كميسيون تلفيق تا چه حد به اصلاح و كاهش درآمد ها و هزينه هاي دولت منجر شد؟
- نمايندگان از ابتدا محور كاهش درآمدهاي دولت را تا سقف ده ميليارد ريال در نظر گرفتند كه در مجموع و با كاهش هزينه هاي جاري و عمراني شايد كمتر از اين حد نيز باشد.اين اقدام نيز براي كاهش اثرات تورمي بودجه پيشنهادي دولت از سوي نمايندگان صورت گرفت.  آنگونه كه بنده انتظار داشتم تغييرات عمده اي در لايحه صورت نگرفت و كميسيون تلفيق در حد و اندازه اي كه انتظار مي رفت در بودجه دخل و تصرف نكرد.
بودجه سال ۸۵ بايد از برنامه چهارم و چشم انداز بيست ساله پيروي كند و در عين حال پاسخگوي نيازهاي كوتاه مدت سالانه مردم نيز باشد. يعني ضمن پاسخگويي به نيازهاي مسكن، بهداشت و درمان، آموزش و تأمين شغل و رفع بيكاري به اهداف برنامه چشم انداز نيز پايبند باشد. علاوه بر اين در بررسي لايحه بودجه ۸۵ بايد نكته ديگري نيز با توجه به شرايط مورد توجه باشد و آن انعطاف پذيري در شرايط بروز بحران و تحريم هاي احتمالي است. بنظر بنده در كميسيون تلفيق در اين مورد نيز اصلاحات لازم صورت نگرفته و در هنگام بررسي لايحه در صحن علني مجلس بايد به احتمال بروز تهديدها و تحريم هاي پيش رو و اعمال انعطاف هاي لازم در بودجه در اين زمينه توجه شود تا نياز كمتري به ارائه لايحه هاي متمم بودجه و اصلاحي و يا حتي بودجه سايه باشد.
* برخي از اعضاي دولت از احتمال پيشنهاد نمايندگان براي اصلاح بودجه و بازگشت آن به لايحه ارايه شده از سوي دولت سخن گفته اند.
- بررسي لايحه از روز چهارشنبه در صحن علني آغاز مي شود و با توجه به اينكه اصلاحات بيشتري نياز دارد ضمن آنكه شرايط پرچالشي را بوجود مي آورد ولي بنظر نمي رسد كه مسئله بازگشت به لايحه پيشنهادي دولت رأي نياورد.نمايندگان مردم بايد انتظارات آنان را تأمين كنند علاوه بر اين تصويب بازگشت به لايحه دولت به معناي رد همه مصوبات كميسيون هاي تخصصي و تلفيق است. بنظر مي رسد كه به رغم هماهنگي هاي نمايندگان مجلس با دولت چنين رويكردي مورد توجه باشد اين هماهنگي به معناي ايفاي نقش اصلي مجلس در توجه به ميثاق هايي است كه بايد در بودجه اعمال شود و آن علاوه بر قانون اساسي، برنامه چهارم و چشم انداز بيست ساله است.
* به رغم كاهش ميزان درآمدها و هزينه ها بودجه شركت هاي دولتي در كميسيون تلفيق كاهش نداشت. دليل آن چيست؟
- متأسفانه در كميسيون تلفيق به اين مسئله توجه نشد و رشد بودجه شركت هاي دولتي با استدلال دولت در مورد ناتواني بخش خصوصي و تعاوني با كاهش قابل توجهي در كميسيون تلفيق روبرو نشد. افزايش ۴۰ هزار ميليارد ريال بودجه شركت هاي دولتي از جمله مسايلي است كه در صحن  علني مجلس بايد مورد توجه قرار گيرد.
* ميزان كسري بودجه با توجه به تغييرات مورد نظر كميسيون تلفيق از نظر شما تا چه ميزان خواهد بود؟
- كسري بودجه به چند عامل بستگي دارد، با توجه به چالش هاي پيش روي سياست خارجي و پرونده هسته اي در اين زمينه مي توان رويدادهاي متفاوتي را پيش بيني كرد. در حال حاضر منابع درآمدي و هزينه اي دولتي در بودجه ۸۵ با توجه به منابع متفاوتي در نظر گرفته شده كه برخي به عملكرد ۹ ماهه آغاز سال ۸۴ و برخي به متمم هاي بودجه ۸۴ ارجاع داده شده بنابراين منابع درآمدي و هزينه اي نامشخص است. تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل فروش نفت خام و صادرات ۴/۲ ميليون بشكه نفت خام از مسايل ديگر است بنظر بنده در صورت عدم وقوع حادثه اي غيرقابل پيش بيني مجموع كسري بودجه سال ۸۵ تا ۱۲ هزار ميليارد تومان خواهد بود كه البته اين پيش بيني به عوامل متعددي بستگي دارد كه در بودجه بايد تحقق يابد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |