شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
آموزش نقاشي ايراني در انگلستان
005271.jpg
دانشگاه «بريك بك» لندن با همكاري كتابخانه بريتانيا براي سال دانشگاهي ۲۰۰۶-۲۰۰۵ ميلادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي شامل نقاشي قرآني، هنرهاي مربوط به كتاب سازي و كتاب آرايي، نقاشي درميان اعراب، نقاشي تركان،  نقاشي اسلامي- هندي و نقاشي ايراني كرده است.
دوره آموزش نقاشي ايراني كه از ۷ فوريه آغاز مي شود، را دكتر «باربارا برند» - متخصص هنرهاي اسلامي و ايراني- تدريس مي كند كه موضوعات متعددي از جمله نقاشي ديواري در دوره پيش از اسلام، نقاشي روي كاشي و سراميك در دوران اسلامي و نخستين دست نوشته هاي نقاشي شده و نسخه هاي نقاشي بجا مانده از دوران مغول را در برمي گيرد.
براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، جزئيات اين عناوين در اين دوره هاي آموزشي در سه عنوان مشخص به طور دقيق مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد كه شامل سبك هاي متعددي چون مكتب تبريز، آلبوم نقاشي هاي بازمانده از سبك هاي رايج نقاشي در دوران حكومت هاي محلي آل اينجو، آل مظفر و سبك كلاسيك جلايريان است.
براي شركت در بخش نخست اين دوره آموزشي، به شركت كنندگان توصيه شده است پيش از شركت در اين كلاس ها، كتاب «نقاشي هاي حماسي و تاريخ معاصر» تأليف بلاير و گرابر از انتشارات دانشگاه لندن و شيكاگو و كتاب «نقاشي ايراني» نوشته بي گري را مطالعه كنند.
نقاشي ايراني در قرن پانزدهم، بخش دوم اين دوره هاي آموزشي است كه شامل بررسي سنت هاي كلاسيك نقاشي است. براي اين بخش نيز مطالعه چند كتاب، از جمله كتابي با عنوان «چشم انداز نقاشي ايراني» چاپ لندن و نيويورك، نسخه هاي كهن از نقاشي هاي تيموري، چاب پاريس و شاهنامه فردوسي، چاپ لندن به عنوان پيش نياز اعلام شده است.
موضوع سوم در اين دوره ها، نقاشي ايراني عصر صفوي و قاجار است. كتاب هاي توصيه شده براي اين بخش نيز شامل «اشعار نظامي» چاپ لندن و «نقاشي هاي درباري ايران» تأليف ديبا و اختيار، چاپ انتشارات تائوريس در لندن، «نقاشي در هنر هاي ايراني» نوشته گروب و سيمز، «نقاشي ايراني پس از دوره صفوي» نوشته رابينسون، «هنر هاي ايران» نوشته تامپسون و كتاب در «جستجوي بهشت؛ هنرهاي درباري صفوي» اثر كنبي را معرفي و تحليل مي كند.
دكتر «باربارا براند» كه تدريس اين دوره هاي آموزشي را برعهده دارد، متخصص هنرهاي اسلامي است كه تاكنون كتاب ها و آثار متعددي در اين زمينه نگاشته است.
از جمله جديدترين كتاب هاي او مي توان به كتاب «هنر اسلامي» اشاره كرد كه در سال ۲۰۰۱ از سوي انتشارات بريتيش ميوزيوم منتشر شده است. وي همچنين در ميزگرد تخصصي هنر ايراني با شركت استادان تاريخ و هنر ايراني در سال ۱۹۹۸ حضور فعال داشته و با ارائه مقاله اي پژوهشي تحت عنوان «دوران تازه اي براي ميرزا علي» (فرزند سلطان محمد، نقاش ايراني عصر شاه طهماسب صفوي ) در اين كنفرانس شركت كرده است.

ادبيات
مظنونين هميشگي
005268.jpg
يكي از بهترين فيلم هاي متعلق به جريان سينماي مستقل آمريكا را امروز به شما معرفي مي كنيم؛ مظنونين هميشگي فيلمي است كه مطمئناً بعد از ديدن آن در خلسه اي هراس آور فرو رفته و ديدتان به حقيقت و دروغ عوض خواهد شد.
دراين فيلم فاصله بين راست و دروغ از تار مويي نازك تر است و تا پايان فيلم هرگز نخواهيد فهميد اين داستان ۱۰۵ دقيقه اي كه آن را كه ديده ايد آيا واقعاً رخ داده است يا نه. برايان سينگر (كارگردان) و كريستوفر مك كواري (فيلمنامه نويس) فيلمي نو اما بسيار پررمز و راز را به ما عرضه كرده اند كه تا آخر ماجرا تمام گره ها، هم باز مي شود و هم نمي شود.
شايد بيننده در انتها تصور كند كه از فيلم رودست خورده است اما به واقع اين طور نيست. دنياي مظنونين هميشگي اجازه رسيدن به قطعيت را نه به شخصيت هاي داستان و نه به بيننده هاي آن نمي دهد. البته بازي عالي هنرپيشه هاي فيلم نيز در موفقيت آن بي تأثير نبوده است؛ مخصوصاً نقش آفريني كوين اسپيسي (وربال كينت) كه كل داستان را در فيلم از زبان او مي شنويم، به يكي از نقاط قوت فيلم بدل شده است.
مظنونين هميشگي جايزه اسكار بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر نقش دوم مرد را براي نقش آفريني كوين اسپيسي در سال ۱۹۹۵ دريافت كرد.

يادداشت
حاشيه اي بر نمايشگاه ياد يار مهربان
ابهام
سيدابوالحسن مختاباد
اول: سومين نمايشگاه ياد يار مهربان از چند روز قبل در مصلاي تهران آغاز به كار كرد. در اين نمايشگاه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان كتاب به مدارس تهران (هر مدرسه ۱۸۰ هزار تومان) اهدا مي شود. از سوي ديگر از جانب مسئولان و دست اندركاران امور نشر و كتاب وعده داده شده است كه در سال آينده ۲۰ ميليارد تومان (بنا به تصميم رئيس جمهور) كتاب نيز به مدارس كل كشور اهدا خواهد شد.
دوم: آنهايي كه در حوزه نشر و كتاب فعاليت دارند، مي دانند كه هر دوي اين رقم ها، در صورتي كه مناسب و درست هزينه شود، مي تواند تاثيري جدي بر وضعيت بحران زده نشر بنهد و آن را از كمبود نقدينگي تا حدودي خارج كند. براي آن كه خوانندگان با ذهني مقايسه اي به اين رقم و تاثيرات آن بينديشند برخي از ارقام را با هم مرور مي كنيم. براي نمونه كل ميزان فروش كتاب در ۱۰ روز نمايشگاه بين المللي كتاب تهران بين ۱۲ تا ۱۵ ميليارد تومان است (رقم تقريبي است)، يا بودجه خريد كتاب وزارت ارشاد در بهترين حالت ۴ ميليارد و در بدترين وضعيت ۵/۱ تا ۲ ميليارد تومان بوده است، يا بودجه برپايي نمايشگاه هاي كتاب در مدارس (در ايام هفته كتاب) بين ۵/۱ تا ۴ ميليارد تومان بوده است كه در يكي از سال ها با همين بودجه ۲۵ هزار نمايشگاه كتاب در كل مدارس كشور برگزار شد.
سوم: اما تمامي آن رخدادها در يك چيز مشترك بوده اند و آن اين كه روند انتخاب و ارسال كتاب ها يا حتي خريد كتاب از ناشران بر مبنايي عام و قابل استفاده براي تمامي ناشران، بنا نهاده شده بود. براي نمونه در بخش خريد كتاب ضمن اعلام ضوابطي براي تمامي ناشران و كتاب هايي كه مي توانستند در اين بخش شركت كنند، تركيب هيات انتخاب نيز به نحوي بود كه از ناشران و نهادهاي صنفي نشر در آن حضور داشتند و تعداد و قيمت كتاب هاي خريداري شده نيز انتشار عمومي مي يافت تا فرصت اعتراض براي آنهايي كه حس مي كردند حقي از آنها تضييع شده است، باقي بماند.
چهارم: اگرچه نفس برگزاري چنين حركت هايي پسنديده و قابل اعتناست، اما براي دستيابي به حداكثر بهره وري و نيز با توجه به اين كه اين گونه هزينه ها از محل بودجه عمومي صورت مي گيرد و شهردار تهران نيز بر مشاركت دادن نهادهاي صنفي هر حوزه اي در كارهاي شهري تاكيد كرده و دفاع از حقوق شهروندي را جزو وظايف اصلي خود دانسته اند، پسنديده است كه دست اندركاران نمايشگاه ياد يار مهربان، نحوه انتخاب كتاب ها و نيز هياتي كه اين كتاب ها را انتخاب مي كند و نيز تعداد كتاب هايي كه از يك ناشر خريداري مي شود را در فهرستي عمومي در اختيار علاقه مندان و نيز عموم ناشران قرار دهند تا برخي شائبه ها نسبت به اين نمايشگاه و نحوه خريد كتاب آن برطرف شود.

مسئول پخش و فروش انجمن ناشران كودك و نوجوان:
دادن يارانه نشر ، غيرعاقلانه ترين روش است
گروه ادب و هنر: مسئول پخش و فروش انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان گفت: دادن يارانه به صنعت نشر براي حمايت از ناشران، غيرعاقلانه ترين روش رايج است.
محمد ابراهيم امين التجار افزود: يكي از راه هاي حمايت از اين صنعت، گسترش فرهنگ كتابخواني است و اين موضوعي است كه بيشتر به مسئولان فرهنگي كشور مربوط مي شود.امين التجار با دفاع از ناشران و انگيزه هاي فرهنگي آنان گفت: اگر ناشران بخواهند سرمايه خود را در مسيرهاي ديگري به كار بيندازند، بي ترديد بيشتر از نشر كتاب سود خواهند برد و اين براي كشوري كه ادعاي انجام كار فرهنگي دارد، يك فاجعه است.
وي افزود: پيشنهاد من اين است كه مسئولان فرهنگي، بنا به ماهيت مسائل فرهنگي و بروز اثرات آن در درازمدت، برنامه ريزي هاي ۱۰ ساله و ۱۵ ساله انجام دهند. براي حل مشكلات صنعت نشر، به نظر مي رسد بايد همه مسئولان، متوليان و نهادهاي تأثيرگذار، دست به دست هم دهند و تنها در ايام برگزاري جشنواره و نمايشگاه به اين مسائل نپردازند. چرا كه معمولاً پس از برپايي اين مراسم، شور و حال مطالعه و خريد كتاب، جاي خود را به مسائل روزمره ديگر مي دهد.

روي آنتن
رئيس انجمن هنرهاي تجسمي:
هنر بايد متولي مشخصي داشته باشد
ايرنا: رئيس  انجمن  هنرهاي  تجسمي ايران  گفت : تا زماني  كه  هنر متولي  خاص  خود را در كشور نداشته  باشد داراي  وضعيت  آشفته اي  است .
دكتر حبيب الله آيت الهي  روز پنجشنبه  در حاشيه  دومين  جشنواره  سراسري  سفال  هزاره  در دامغان  اظهار داشت : متاسفانه  هنر در ايران  متولي  خاصي  ندارد و بايد متولي  خاصي  براي  آن ايجاد شود.وي  گفت : همانطور كه  آموزش  و پرورش  متولي  آموزش  در كشور است  هنر نيز نيازمند متولي  است  و نمي شود در جاهاي  مختلف  براي  هنر تصميم گيري  كنند.وي  گفت : براي  آموزش  هنر وزارت  علوم  تصميم گيري  مي كند، وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي در بخش  ديگر دخالت  دارد و شهرداري  هم  براي  خود در جاي  ديگر تصميم گيري  مي كند كه  اميدوارم  روزي  در ايران  هنر نيز داراي  متولي  خاص  خود شود.آيت الهي ، به  تعطيل  بودن  انجمن  هنرهاي  تجسمي  از يك سال  پيش  اشاره  كرد و گفت : نداشتن  اعتبار مهمترين  دليل  تعطيل  بودن  اين  انجمن  است .وي  با بيان  اينكه  انجمن  هنرهاي  تجسمي  داراي  مجوز بوده  و به  ثبت  رسيده است ، اظهار داشت : متاسفانه  بودجه  انجمن  به  امور ديگر اختصاص  يافته  و از يك سال  قبل  بودجه  آن قطع  شده  است .وي  با بيان  اينكه  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  اعلام  كرده  كه  بودجه  انجمن  را لغو نكرده ايم ، گفت : اين  وزارتخانه  در اين  زمينه  اقدام  و به  مشكلات  انجمن  رسيدگي  كند.
رئيس  انجمن  هنرهاي  تجسمي  ايران  گفت : اين  انجمن  در سراسر كشور ۷ هزار نفر عضو دارد و در استانهاي  خراسان  رضوي ، اصفهان ، فارس ، زنجان  و كرمان  از فعاليت  خوب  و گسترده اي  برخوردار است .

نمونه سخت جدول اعداد ۲۶
005283.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پرطرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي بطور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي بطور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادهاي شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.

Shadow of the colossus
سبك: ماجراجويي سوم شخص
سيستم:(PS2)
005286.jpg


شركت سوني در ساخت بازي هاي خلاقانه و جديد شهرت بسيار زيادي دارد. يكي از بازي هاي بسيار جذاب و ديدني اين شركت بازي سايه كلوسوس است كه در چندين رشته عنوان بهترين بازي سال ۲۰۰۵ را از چند سايت مهم و مختلف دريافت كرده است. پسري با ورود به منطقه ممنوعه اي در انتهاي دنيا ماموريت مي يابد تا با از بين بردن ۱۶ غول، روح معشوقه اش را از دنياي مردگان باز گرداند. غافل از اينكه ... . در كل بازي شما دو وظيفه بر عهده داريد. اول پيدا كردن غول (يا همان كلوسوس) و دوم از بين بردن آن. نحوه يافتن هر كلوسوس بسيار جالب و ديدني است. در بازي به جاي استفاده از نقشه بايد هر غول را با دنبال كردن پرتو منعكس شده نور خورشيد از شمشيرتان پيدا كنيد. سايه كلوسوس عنوان بهترين گرافيك هنري در سال ۲۰۰۵ را يدك مي كشد. دنياي خلق شده در اين بازي انتها ندارد و شما به تمام نقاط آن مي توانيد برويد. قهرمان ما در بازي با اسب باوفايش Agro همراهي مي شود و شما بايد سوار بر اسب به مناطق مختلف منطقه ممنوعه برويد. كنترل بازي يكي از ساده ترين و در عين حال مبتكرانه ترين بخش هاي بازي است چه سوار بر اسب و چه پياده! جالب اينجاست كه در نبرد با برخي از كلوسوس ها بايستي حتماً از اسبتان كمك بگيريد. فضاي زيبا و رويايي، موسيقي متن عالي و كنترل روان هيچ نقطه ضعفي براي اين بازي بر جاي نگذاشته است.


Cold Fear
سبك: اكشن ماجراجويي سوم شخص
سيستم: (PC) (PS2) (Xbox)
005289.jpg



يك كشتي سرگردان روسي در وسط اقيانوس توفاني، به هيچ پيغامي پاسخ نمي دهد. يك گروه امداد وارد كشتي شده و دقايقي بعد، ارتباطشان با دنياي بيرون به طرز مشكوكي قطع مي شود. تام هنسون- افسر گارد ساحلي- مأموريت مي يابد تا با ورود به كشتي از ماجرا سر در بياورد و اين آغاز داستان در Cold Fear است. گرافيك زيباي كشتي و فيزيك عالي به كار برده شده در كشتي روس، در ابتداي بازي شما را ميخكوب خواهد كرد. فضاي وهم آلود كشتي ناشناس و اتفاقات غيرمنتظره، حاصل استفاده عالي كارگردان بازي از المان هاي ترس در Cold Fear است. شما در عرشه كشتي علاوه بر موج هاي ناغافل دريا بايد با تكان ها و نوسان هاي كشتي هم مبارزه كنيد تا بتوانيد مسير خود را بدون اشتباه طي نماييد. بازي به لحاظ كنترل و سبك تيراندازي بسيار شبيه به بازي Resident Evil ۴ طراحي شده است اما زاويه دوربين در برخي نقاط تغيير مي كند. رفته رفته روند بازي با تكراري شدن زامبي ها و موجودات عجيب و غريب افت كرده و ناگهان تمام مي شود. Cold Fear علي رغم شروع بسيار مهيج و درگيركننده اش در ادامه و پايان بازي، شما را چندان راضي نخواهد كرد. نبود نقشه در بازي از ايرادات ديگر Cold Fear است كه كمي در مراحل پاياني بازي، باعث سردرگمي  شما خواهد شد.

Haunting Ground
سبك: ماجرايي سوم شخص
سيستم:(PS2)
005292.jpg



پس از سري بازي هاي Clock Tower، ايجاد حس ترس با بكار بردن شخصيت هاي بي دفاع و ضعيف در برابر موجودات ترسناك و عجيب و غريب طرفداران زيادي پيدا كرد. Haunting Ground نمونه بسيار خوبي از اين سري بازي هاست. فيونا شخصيت اصلي بازي در قصري قديمي و مخوف به هوش مي آيد و در حالي كه نمي داند چگونه وارد اين قصر شده سعي مي كند تا از ماجرا سر درآورده و در عين حال راهي به بيرون از قصر پيدا كند.
ساكنين قصر (كه تعدادشان هم زياد نيست) هر يك به نحوي سعي مي كنند او را از پاي در آورند. در اين ميان هيوي، سگي كه او هم معلوم نيست از كجا وارد قصر شده به كمك فيونا مي آيد و اين دو به اتفاق سعي مي كنند از قصر فرار كنند. پناه گرفتن و فرار كردن تنها وسيله شما در برابر ميزبان نامهربان قصر است و در اين بين هيوي سعي مي كند توجه موجودات عجيب و غريب را به خود جلب كند تا شما بتوانيد محل مناسبي براي پنهان شدن پيدا كنيد. HG، با گرافيك جذاب و زيبا و مناظر جالب و بعضاً ترسناك، شما را در فضاي وهم آلود قصر و ماجراهاي آن درگير مي كند.
به كار گيري همكاري هيوي و فيونا در حل معماها بسيار جالب و سرگرم كننده است. فرار از دست موجودات سمج ترسناك بازي در اواخر بسيار خسته كننده و يكنواخت خواهد شد و اين تنها نكته منفي موجود در HG است. از نكات جالب ديگر بازي عدم احتياج به Load در جاهاي مختلف قصر است.
005295.jpg
راهنماي درجه بندي
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

سخنگاه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |