شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
فرش دستباف فارس به كجا مي رود؟
ترنج، در تار و پود رنج
005265.jpg
005262.jpg
مادر و دختر ايلياتي  با گونه هاي  سرما زده  و سرخ ، انگشتان  لاغر و سرخ تر را در تار قالي فرو مي كنند و با يك  حركت  زير و رو، قاتمه اي  سرخ  را از لاي  ريشه  قالي  بيرون  مي دهند و گره  بر جان  قالي  مي نشانند به  اميدي  كه  گره  از كار خويش  باز كنند....
مادر و دختر رخسار را با سيلي  سرخ  نگه  مي دارند و همچنان  گره برگره  مي نشانند و اين  حديث  را از سرخي  فلق  كه  آفتاب  سر مي زند تا وقتي  افق  با خراميدن  خورشيد در غروب  به  سرخي  گرايد، تكرار مي كنند.
سبز در كنار زرد مي نشيند و گل  بوته اي  بر قالي  مي رويد، آبي  و فيروزه اي  به  هم  مي آميزند تا طرح  جويباري  در باغ  در اندازند، نارنجي  در كنار سرخ  مي آيد تا ميوه هاي  اين  باغ  پر گل  را به  بار بنشانند و سر انجام  سفيد بر سياه  مستولي  مي شود و مرغي  را در باغ  پرگل  و پربار قالي  به  پرواز در مي آورد.
پيشروي  گره ها بر بستر تار و پود قالي  اگر چه  به  چشم  نمي آيد، اما مادر و دختر هر روز قالي  را وجب  مي كنند، دختر ايلياتي  هر گاه  لبخند خشكيده  مادر را بر لبهاي  خشك  تر مي بيند، به  دقت  دست هاي  خالي اش  مطمئن  مي شود و مي فهمد كه  پا به  پاي  او، دار را پيش  برده  است .
زخم  بر زخم  مي نشيند، قاتمه اي  برگره فرش  و قاتمه اي  بر زخم  مي نشيند هراس  تاخير در بافت  فرش  حتي  اجازه  نمي دهد كه  دخترك، اشكي را  كه  از سوزش  زخم  بر گونه  دارد، پاك  كند. مادر، جواني  خودش  را به  ياد مي آورد، قاتمه اي  سياه  بر بال  مرغ  فرش  مي نشاند و بر سياهي  روزگار خويش  مي انديشد.
دختر ايلياتي  قاتمه اي  سفيد برمي گيرد و بال  مرغ  را مي آرايد. او به  روزهايي  سفيد مي انديشد و در اين  رويا گلهاي  باغ  فرش  را سرخ  و نارنجي  مي كند. گريه  طفلي  كه  روبه روي  مادر و دختر ايلياتي  خفته  است  بلند مي شود، روياي  دختر و مادر را در هم  مي ريزد، آنها از گريه  كودك  پي  مي برند كه  چاشتگاه  سر آمده ؛ وجب ها بر قالي ، مگس ها بر پيشاني  كودك  و خستگي  بر جان  مادر و دختر ايلياتي  ...
سرانجام  فرش  بافته  مي شود و بساط  آن  ميان  هلهله  كودكاني  كه  آرزوي  يك  روز فراغت  خواهر و مادر را نسل  به  نسل  به  انتظار نشسته اند، بر چيده  مي شود، مادر دخترش  را ورانداز مي كند، او حسابي  قد كشيده  است ، اميد بر سپيدبختي  دختر و بيم  از تنهايي  بر جانش  چمباتمه  مي زند.
آفتاب  روز فراغت  مادر و دختر ايلياتي  به  سرخي  مي گرايد، طعم  فراغت  مادر و دختر ايلياتي  در كام  كودكان  نشسته  يا ننشسته  روزي  ديگر آغاز مي شود، داري  ديگر، تاري  ديگر و باري  ديگر بر روزگار مادر و دختر ايلياتي  خيمه  مي زند.
حكايت  روزگار فرشبافان  استان  فارس  كه  ريشه  در تاريخ  اين  سرزمين  دارد چيزي  شبيه  به  اين  يا رنج  آميزتر از اين  است ؛ دسترنجي  كه  با زحمات  فراوان  به  دست  مي آيد و پيشينه  پر افتخار استان  فارس  در توليد فرش  دستباف  را رقم  زده  است .
پيشينه  پر افتخار فارس  در توليد و صدور فرش  دستباف  همچنان  به  جاي  خود محفوظ  است  و زنان  و مردان  پرتلاش  اين  سرزمين،  همچنان  پيشتاز در توليد اين  محصول  و خلق  آثاري  زبانزد و شگرف  از فرش  دستباف  هستند اما تداوم  شرايط  فعلي  در توليد فرش  دستباف  آينده  روشن  اين  محصول  را به  خطر انداخته  است .
آنچه  بايد از سوي  مسئولان  و برنامه ريزان ، صادركنندگان  و سياستگذاران  در امر فرش  دستباف  در اولويت  قرار گيرد توجه  به  امور معيشتي  و رفاهي  فرشبافان ، پيگيري  مسائل  بيمه اي  آنان ، بهداشتي  كردن  كارگاههاي  قاليبافي ، ارائه  تسهيلاتي  براي  توسعه  كارگاههاي  قاليبافي ، افزايش  آموزش  به  بافندگان  و حركت  به  سمت  توسعه  اين  مزيت  نسبي  كه  در صادرات  غيرنفتي   استان  نقش  بسزايي  دارد مي باشد.
رئيس  سازمان  بازرگاني  استان  فارس ، ايجاد تحول  در بخش  صادرات  فرش  دستباف  و حمايت  از توليدكنندگان  اين  بخش  را از سياست هاي  متوليان  بازرگاني  كشور و استان  فارس  دانست  و گفت : در استان  فارس  حدود ۱۸۰ هزار نفر در بخش  توليد و فراهم  آوردن  زمينه  توليد فرش  فعال  هستند و توسعه  اين  صنعت  منجر به  ايجاد تحول  در توليدات  صنايع  دستي  مي شود.
محمد حسن  نكويي  مهر افزود: فرش  دستباف  استان  فارس  جايگاهي  ويژه  در بازارهاي  بين المللي  دارد و از جمله  مزيت هاي  اقتصادي  اين  استان  به  شمار مي آيد.
نكويي  مهر گفت: سياستگذاري  ها براي  توسعه  توليدات  فرش  دستباف  در كشور متمركز شده  است  و اين  سياستگذاريها زير نظر مركز فرش  ايران  وابسته  به  وزارت  بازرگاني  انجام  مي شود.
وي  اظهار داشت : استان  فارس  ۱۷ درصد از توليدات  و ۱۵ درصد از صادرات  فرش  دستباف  كشور را به  خود اختصاص  مي دهد.
نكويي  مهر افزود: گبه  استان  فارس  نيز در بين  محصولات  دستباف  جايگاهي  ويژه  دارد و سالانه  ميزان  قابل  توجهي  از آن  به  خارج  صادر مي شود.
رئيس  سازمان  بازرگاني  استان  فارس  با تاكيد بر لزوم  توليد فرش  مطابق  با معيارها و موازين  صادراتي ، گفت : براي  صادرات  بيشتر اين  محصول ، توليد فرش  بايد هماهنگ  با بازارهاي  بين المللي  باشد.
وي  گفت : جايگاه  فرش  در سبد كالاهاي  صادراتي  اين استان ، مطلوب است  و بايد تلاش  شود كه  اين  جايگاه  ارتقا يابد، يكپارچگي  اتحاديه ها و تشكل هاي  صادراتي  و بافندگان  فرش  موجب  مي شود كه  توليد و صدور اين  محصول  افزايش  يابد.
نكويي  مهر افزود: توسعه  تحقيقات  و پژوهش ، داشتن  علم  روز با فناوري  اطلاعات  و داشتن  ابتكار در عرصه  فرش  از جمله  راهكارهايي  است  كه  موجب  رونق  توليد و توسعه  صدور  فرش  مي شود.
فرش  دستباف  در سال  جاري  رتبه  دوم  صادرات  استان  فارس  را به  خود اختصاص  داد و ارزش  آن  بالغ  بر ۸ميليون  و ۴۶۰ هزار و ۳۶ دلار شد.
اگر چه  فرش  دستباف  استان  فارس  جايگاهي  ويژه  در بين  محصولات  صادراتي  دارد، اما ورود برخي  رقباي  خارجي  و تقليد از توليدات  فرش  ايران  و استان  فارس  رونق  بازار صادراتي  فرش  استان  فارس  را تهديد مي كند.
عضو هيأت  رئيسه  صادركنندگان  فرش  دستباف  استان  فارس  در اين  باره  گفت : چين  با حضور در عرصه  اقتصاد جهاني،  سهم  قابل  توجهي  از بازار بين المللي  فرش  دستباف  ايران  را تسخير كرده  است .
محمد علي  ديده  روشن  افزود: هر چند كيفيت  فرش  توليدي  چين  كمتر از فرش  ايراني است ، اما بافندگان  فرش  در اين  كشور با كپي  برداري  و تقليد از فرش  ايراني  توانسته اند مشتريان  زيادي  را جلب  كنند.
وي  اظهار داشت : پاكستان  نيز در سالهاي  اخير توانسته  است  سهم  قابل  توجهي  از بازار فرش  جهاني  را به  دست  آورد و ورود اين  رقباي  جدي  به  بازار، صادرات  فرش  ايران  را در تنگنا قرار مي دهد.
عضو هيأت  رئيسه  صادركنندگان  فرش  دستباف  استان  فارس  اضافه  كرد: هنوز فرآيند توليد و صادرات  فرش  دستباف  در كشورمان ، منطبق  با نياز مصرف كننده  و سفارش  خريدار نيست  و صادرات  فرش  دستباف  بر اساس  آنچه  توليد مي شود انجام  مي گيرد.
وي  افزود: صادركنندگان  كشورهاي  ديگر بر اساس  نياز مصرف كننده  و مطابق  با سليقه  مشتري  به  صدور فرش  دستباف  مبادرت  مي ورزند و همين  موضوع  موجب  شده  است  تا آنها مشتريان  زيادي  به دست  آورند.
ديده  روشن  گفت : در استان  فارس  حدود۴۰ صادركننده  برجسته  فرش  وجود دارد و آمريكا، كانادا و كشورهاي  اروپايي،  مشتريان  اصلي  فرش  دستباف  استان  فارس  هستند كه  فرش هاي  دستباف  با رنگ  گياهي  را مي پسندند.
وي  گفت : فرش  استان  فارس  از نظر كيفيت  و رنگ  و طرح  در دنيا فرشي  كم  نظير است  اما براي  معرفي  آن  كار تبليغاتي  و فرهنگي  چنداني  صورت  نگرفته  است .
با تشكر از خبرگزاري جمهوري اسلامي
مركز فارس

نفرات برتر سپك تاكرا در اراك شناخته شدند
اراك _ خبرنگار همشهري: با حضور ۱۰ تيم برتر كشور، مسابقات «سپك تاكرا» در اراك برگزار شد.
روابط عمومي فدراسيون ورزشهاي همگاني، منظور از برگزاري اين مسابقات را شناخت نفرات برتر، براي حضور در اردوي تيم ملي سپك تاكرا اعلام كرد.اعضاي شركت كننده در تيم ملي تحت نظر مربي فيليپيني، خود را براي بازيهاي جام جهاني سپك تاكراي ۲۰۰۶ تايلند و همچنين مسابقات آسيايي كه امسال در قطر برگزار مي شود، آماده مي كنند. سپك تاكرا نوعي ورزش شبيه واليبال است كه در آن به جاي دست، از پا استفاده مي شود.

رييس هيأت جودوي خراسان رضوي:
ورزش اول خراسان از كمي بودجه رنج مي برد
مشهد- رئيس هيأت جودوي استان خراسان رضوي گفت: با توجه به اعزام هاي فراوان در اين رشته ورزشي و با وجود استعدادهاي زياد جودوكاران خراساني، بودجه مصوب هيأت به هيچ عنوان كافي نيست.
محمد رحماني در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين نكته كه هيأت جودو از مسائل مالي رنج مي برد افزود: مشكلات هيأت جودو با در اختيار داشتن بودجه كافي حل خواهد شد. جودو ورزش اول خراسان است اما بضاعت اين هيأت نسبت به موقعيتي كه دارد راضي كننده نيست. روحاني به ايجاد كميته استعداديابي در خراسان اشاره كرد و افزود: با توجه به حمايت فدراسيون قرار بود كميته استعداديابي در خراسان ايجاد شود كه فدراسيون بر آن نظارت داشته باشد اما، قول و قرارهاي فدراسيون جودو تحقق نيافت و مسئولان به وعده هايشان عمل نكردند. وي در رابطه با طرح ادغام ورزش بانوان و آقايان اظهار كرد: طرح ادغام حركت مثبتي در ورزش جودو محسوب مي شود و هر دو طرف از اجراي اين طرح راضي هستند. روحاني با اشاره به اين نكته كه فعاليت هاي هيأت جودو مطلوب تر شده است ادامه داد: درست است كه بودجه هيأت جودو بابت طرح ادغام بر خلاف قولي كه پيش از اين داده شده بود، هيچ تغييري نكرده است اما اجراي اين طرح فرصت خوبي بود تا هر دو هيأت بانوان و آقايان با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

در مجمع ساليانه اين هيأت عنوان شد:
جايگاه هيأت جودو ي خوزستان در كشور درخشان است
005256.jpg
اهواز- رئيس فدراسيون جودو كشور گفت: هيأت جودو خوزستان بسيار فعال است و قابل قياس با بسياري از استان هاي كشور كه در اين رشته در ركود به سر مي برند، نيست.
به گزارش ايسنا، در نشست سالانه هيأت جودو استان خوزستان، محمد درخشان رئيس فدراسيون جودو كشور اظهار داشت: جودو در تمامي مجامع ورزشي دنيا حضور دارد. اين رشته حتي نسبت به ساير رشته هاي رزمي از وضعيت به مراتب بهتري در المپيك و بازي هاي آسيايي برخوردار است. وي خاطرنشان كرد: به رغم فراز و نشيب هاي زيادي كه داشته ايم، اكنون مي توانيم بگوييم كه در فاصله زيادي از سطح اول جودو جهان قرار نداريم.
رئيس فدراسيون جودو كشور درباره جودو استان خوزستان گفت: پيشرفت جودو خوزستان در خور توجه است و رشد خوبي را نشان مي دهد. در حال حاضر هم در بيشتر شهرستان هاي استان، جودو فعال شده و هيأت جودو خوزستان در ميان سه هيأت برتر كشور است كه در تمامي مسابقات و برنامه هاي فدراسيون حضور دارد.

مسابقه دو صحرانوردي در زنجان
زنجان _ خبرنگار همشهري: همايش و مسابقه دو صحرانوردي افراد بالاي ۴۰ سال، جمعه آينده در استان زنجان برگزار مي شود.
هيأت دو و ميداني زنجان هدف از برپايي اين همايش را ايجاد تحرك و نشاط در افراد بالاي ۴۰ سال عنوان كرده و از علاقه مندان خواسته است براي شركت در همايش و مسابقه به دفتر اين هيأت مراجعه كنند. به تازگي تيم دو و ميداني استان زنجان در مسابقات بين المللي دوبي با كسب چهار مدال طلا و سه مدال نقره، به مقام نائب قهرماني دست يافته است.

نماد هنر و معماري اسلامي در حاشيه كوير
كاشي هاي چشم نواز يزد، با قدمتي ۷۰۰ ساله
005259.jpg
يزد _ خبرنگار همشهري: كاشي سازي و كاشيكاري كه مقصود از آن، ساخت كاشي هاي زيبا و گوناگون سنتي و كاربرد آنها در معماري بناهاست، در يزد قدمتي ۷۰۰ ساله دارد.
كاشي سازي يكي از صنايع دست ساز اين استان است كه هنرمندان يزد از تركيب خطوط و اشكال تزئيني به رنگهاي فيروزه اي، لاجوردي، سفيد، زرد، مشكي و قرمز به دو شكل مسطح و برجسته، طرح هاي تزئيني زيبايي را به وجود مي آورند كه همگي از هنر و صنايع اسلامي سرچشمه مي گيرد.
كاشي از موادي چون خاك رس، سنگ سيليس، شيشه و سرب تشكيل شده است. با توجه به مذهبي بودن شهر يزد و وجود مساجد و زيارتگاه هاي مختلف در اين شهر و احترام و قداستي كه اين مكانها در بين مردم دارند، راهكارهاي زيادي براي زيبايي بخشيدن به مناره ها و گنبدهاي آنها انديشيده شده است كه يكي از آنها استفاده از همين هنر كاشيكاري است و در واقع ذوق كاشيسازان و كاشيكاران متبحر يزدي است كه چشم اندازي متنوع و رنگارنگ از گنبدها و مناره ها پيش رو قرار مي دهد.
در يزد، بيشتر كاشي ها به صورت كلك، شبكه، نره، حاشيه، شش گوش، آلمه، جوك و هفت رنگ ساخته مي شود كه هركدام در مكان و ساختماني خاص مورداستفاده قرار مي گيرد. كاشه نره بيشتر جهت تزئين و نقش گنبد و گلدسته، كاشي كلك با ابعاد ۵ * ۵ يا ۴*۴ بيشتر در سقف و ستونها، كاشي هفت رنگ در قسمتهاي در ورودي و سردر مساجد و اماكن مقدسه و كاشي جوك بيشتر در محراب مساجد به كار برده مي شود.
اين هنر از ديرباز تاكنون موردتوجه گردشگران و بازديدكنندگان بوده و هست. در اين ميان مي توان از كاشيكاري هاي مسجد جامع، مناره هاي امير چخماق و مسجد خطيره ياد كرد كه با زيبايي منحصر به فرد خود، چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي سازند.

زني با يكهزار شاكي در استان قزوين محكوم شد
قزوين- رئيس شعبه دوم دادگاه عمومي البرز قزوين گفت: زني كه مبادرت به اعزام غير قانوني زائرين به اماكن مقدسه مي كرد با شكايت يك هزار شاكي و با صدور حكمي از سوي شعبه دوم دادگاه عمومي البرز به رد مال، جزاي نقدي و حبس محكوم شد.
شجاع ذوقي، در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: اين متهم با اعلام اينكه با نصف قيمت و هزينه اندك، افراد و اشخاص متقاضي را به زيارت سوريه و عتبات عاليات مي برد، مبادرت به دريافت وجه از متقاضيان سفر به عتبات عاليات مي كرد. وي از راه هاي مختلف از جمله با تشكيل مجلس عزاداري و هيأت عزاداري و سفرهاي متعدد به شهرهاي اطراف شهرستان قزوين و استان هاي همجوار، مردم به خصوص افراد مسن را ترغيب به پرداخت سپرده مي كرد. ذوقي افزود: وي با سوءاستفاده از احساسات ديني مردم و اعتقاد و علاقه به اهل بيت(ع) از صدها نفر مبالغ هنگفتي دريافت كرده است.
رئيس شعبه دوم دادگاه عمومي البرز در خصوص رأي صادره اظهار داشت: با توجه به حضور تعداد زيادي به عنوان شاكي خصوصي، شكايت سازمان حج و زيارت استان قزوين، اقارير صريح متهم مبني بر دريافت وجوه و با توجه به اينكه سازمان حج و زيارت استان قزوين در چندين مرحله از نامبرده شكايت كرده و متهم، به عدم اعزام زائرين تعهد كرده است، لذا جرم وي، محرز و مسلم است.
رئيس شعبه دوم دادگاه عمومي البرز ادامه داد: اين زن محكوم شده است كه علاوه بر رد مال مورد كلاهبرداري به مبلغ ۳ ميليارد و ۶۲۰ ميليون و ۷۰ هزار ريال به ۶۱۹ شاكي خصوصي و پرداخت وجوه مورد كلاهبرداري به نفع صندوق دولت، ۷ سال حبس تعزيري با احتساب ايام حبس سپري شده را تحمل كند.
وي اضافه كرد: در خصوص ۳۸۱ شاكي خصوصي ديگر صرف نظر از عدم پي گيري شكايت از سوي شاكيان خصوصي، به دليل فقدان ادله شرعي و قانوني براي متهم در اين موارد قرار منع تعقيب صادر شد.

سارقان مسلح پيش از سرقت از يك بانك
در شيراز دستگير شدند
گروه شهرستانها: طي سالهاي گذشته هر از چندي خبر وقوع سرقت مسلحانه در فارس منتشر مي شد، اما در تازه ترين خبر در اين زمينه با اقدام به موقع ماموران انتظامي، سارقان مسلح پيش از آنكه موفق شوند به بانك سپه شعبه معالي آباد شيراز دستبرد بزنند، دستگير شدند.
نحوه عمل سارقان و چگونگي واكنش ماموران، موضوع جلسه سردار احمد عليرضابيگي - فرمانده انتظامي فارس- با نمايندگان وسايل ارتباط جمعي بود.
او در تشريح اين حادثه گفت: در تاريخ اول بهمن ماه يك دستگاه خودروي زانتيا در مسير بلوار صنايع شيراز به وسيله سه سارق مسلح با تهديد اسلحه به سرقت مي رود. سارقان اتومبيل را به خارج شهر در مسير بيضاء - كام فيروز مي برند و راننده خودرو را با دست و پاي بسته در بيابان رها مي كنند. اما يك ماه بعد يعني در سي ام بهمن ماه خودرو مزبور در حوالي بانك سپه شعبه معالي آباد شيراز توسط مأمور مخفي پليس شناسايي و با توجه به اينكه احتمال سرقت مسلحانه توسط سرنشينان آن، به وسيله مأمور گزارش مي شود، تيم هاي گشتي به محل اعزام مي شوند. آنان در عمليات خود ابتدا سرنشينان خودروي سرقتي را كه به اسلحه كمري نيز مسلح بودند، دستگير مي كنند. سپس در همين رابطه يك دستگاه خودروي پژو ۴۰۵ نيز توقيف مي شود. به گفته اين فرمانده انتظامي در بررسي هاي اوليه مشخص شد سرنشينان خودرو با باندي در تهران ارتباط دارند و در سرقت و انتقال خودرو به تهران و شيراز با هم همكاري مي كردند.
به گزارش مراجع انتظامي فارس ، قاسم ۲۲ ساله، محمد كاظم ۲۱ ساله، داود ۲۱ ساله، مجتبي ۲۰ ساله و عليرضا ۱۹ ساله پنج تن از اعضاي دستگير شده اين باند هستند.
چهار تن از سارقان ،محرك و طراح سرقت را داود۲۱ ساله معرفي كردند و گفتند كه با او در يك باشگاه بيليارد آشنا شده اند. آنان گفتند: داود ما را به اين وسيله ترغيب به همكاري كرد كه در قبال همكاري با وي ما را از كشور خارج كند و به كشورهاي حوزه خليج فارس بفرستد.

گاز طبيعي شهرهاي شمالي خراسان قطع شد
گروه شهرستان ها: گاز طبيعي چند شهر شمالي خراسان به علت پاره اي مشكلات عملياتي از هفته پيش قطع شده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا،گاز اين شهرها در همسايگي پالايشگاه سرخس، از تركمنستان تامين مي شود. شركت گاز خراسان، بروز نقص فني در انتقال گاز طبيعي به شهرهاي درگز، لطف آباد، نوخندان و چاپشلو را مورد تاييد قرار داد و در اطلاعيه اي از مردم خواست تا اطلاع ثانوي، شير اصلي جريان گاز به ملك خود را ببندند.
در اين شهرها به علت برخورداري از گاز طبيعي، سال هاست مردم وسايل گرمايشي نفت سوز خود را رها كرده اند و استفاده مجدد از آنها براي اكثر خانواده ها فراهم نيست.
نانوايي ها و ساير مراكزي كه فعاليت شان به گاز وابسته است نيز دست از كار كشيده اند و نان از ساير نقاط به اين شهرها حمل مي شود. شركت گاز در اطلاعيه خود وعده داده است كه سوخت مايع در حد نياز در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

كنفرانس دانشجويي فيزيك در استان سمنان برگزار شد
سمنان- كنفرانس دانشجويي فيزيك در اين هفته با حضور دانشجويان استان سمنان برگزار شد.
دكتر مهربان- دبير كنفرانس- به ايسنا گفت: اين كنفرانس، اولين كنفرانس دانشجويي فيزيك در سطح استان است كه صرفاً دانشجويي بوده و هيچ يك از اعضاي هيأت علمي، مقاله اي در آن ارائه نداده اند.
وي افزود: دانشجويان رشته فيزيك دانشگاه هاي دامغان و شاهرود نيز به اين كنفرانس دعوت شده اند كه از ۲۶ مقاله ارائه شده در سطح استان، ۱۱ مقاله به كنفرانس راه يافت.
دكتر مهربان هدف از برگزاري كنفرانس را آشناشدن دانشجويان فيزيك در سطح استان با يكديگر، آشنايي با اعضاي هيأت علمي دانشجويان مختلف و كارهايي كه انجام داده اند عنوان كرد و افزود: طي كنفرانس، يك مسابقه علمي برگزار شد كه دانشجويان به تفكر و نوآوري در فيزيك ترغيب و همچنين به بهترين مقاله جايزه داده شد.

تهيه منيزيم از دولوميت در نهاوند
همدان: رئيس سازمان صنايع و معادن استان همدان گفت: مرغوب ترين معادن دولوميت كشور در شهرستان نهاوند است و سرمايه گذاران ۴ كشور برزيل، استراليا، اتريش و آمريكا تمايل فراواني به سرمايه گذاري در ساخت كارخانه در اين معادن از خود نشان داده اند.
ميرابوالفتحي درگفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: چنانچه اين سرمايه گذاران بتوانند ۳۰ درصد ساخت كارخانه را به انجام برسانند، يكي از معادن دولوميت براي استخراج در اختيار آنها قرار مي گيرد.
دولوميت، ماده اوليه توليد منيزيم است كه در صورت موافقت با سرمايه گذاري خارجي ها، براي نخستين بار در كشور از دولوميت، منيزيم تهيه خواهد شد.

مشاوران افتخاري در شهرداري كرمان
گروه شهرستانها: سازمان فرهنگي هنري شهرداري كرمان، اقدام به سازماندهي نهادي به نام مشاوران افتخاري كرده است.
پيش بيني تشكيل اين نهاد، با شعار «مشاوران جوان- بازوان اجرايي» از ابتداي دي ماه سال جاري، با تبليغات گسترده اي در سطح شهر و روزنامه هاي محلي و همزمان با اعلام فراخوان در نماز جمعه شروع شد و سازمان فرهنگي شهرداري كرمان موفق به ثبت نام ۶۰ نفر از جوانان گرديد كه تصميم جدي به همياري نهادهاي مديريتي شهري گرفته اند.
اين مشاوران جوان در رده سني ۱۵ تا ۳۰ سال و با ميانگين بيشتر حضور دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي گوناگون و دانشگاهي، مشاركت خود را با شهرداري كرمان از هفته جاري آغاز خواهند كرد. اولين نشست اين مجمع در خانه شهر كرمان خواهد بود.

طرح هاي پتروشيمي، قند و سيلوي
مياندوآب به اجرا درمي آيد
مياندوآب - فرماندار مياندوآب گفت: عمليات اجرايي پروژه هاي پتروشيمي، كارخانه قند و سيلو به زودي در اين شهرستان آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس مقصود مرتاض، در جمع اهالي روستاي فسندوز مياندوآب افزود: سرمايه مورد نياز براي اجراي اين پروژه ها، ۱۰ هزار ميليارد ريال است كه با اجراي آنها، شاهد تحول عظيمي در بخش صنعت، اقتصاد و كشاورزي منطقه خواهيم بود.

ظرفيت توليد كارخانه قند خوي سه برابر مي شود
خوي- ظرفيت توليد كارخانه قند خوي تا سال ۸۶ سه برابر افزايش مي يابد.
يك مسئول اين كارخانه روز پنج شنبه اعلام كرد: قرار است در سال زراعي آينده، ۶هزار هكتار از اراضي منطقه زير كشت چغندر قند برود. به گفته وي، ميزان قرار داد با كشاورزان نيز ۲۷۰ هزار تن است و مذاكرات لازم با نمايندگان تجاري جمهوري خود مختار نخجوان براي وارد كردن چغندرقند انجام شده است.
جهت افزايش توليد، تسهيلاتي نظير بذر، كود و سم آفات نباتي با قيمت دولتي به چغندركاران طرف قرار داد تحويل داده شده است و هزينه ها در موقع تحويل چغندرقند دريافت خواهد شد.

«فرهنگ لغات دزفولي» منتشر مي شود
اهواز- فرهنگ لغات دزفولي با گردآوري و تحقيق محمدمهدي انصاري و غلامرضا فرج الله، به  زودي منتشر مي شود.
به گزارش ايسنا، همچنين كتاب هاي «با گل هاي من» نوشته پروانه دلدار (اثري تحقيقي و پژوهشي درباره مسائل اخلاقي و تربيتي)، «كليات شباب شوشتري» به تصحيح عيدي محمد عفيف و دكتر مرتضي بدخشان و اهتمام و مقدمه محمدحسين حكمت فر و «شرح حال ملاعلي خان قاري» نوشته دكتر مرتضي بدخشان، عنوان هاي ديگري است كه نشر دارالمؤمنين دزفول در حال انتشار دارد و به زودي آنها را به بازار كتاب روانه خواهد كرد.

نمونه برداري گويشي در استان مازندران آغاز شد
ساري- فصل اول نمونه برداري گويشي در استان مازندران، از شهرستان ساري آغاز شد.
به گزارش ايسنا، نمونه برداري گويش ها در ساري در راستاي گردآوري نمونه هاي گويشي كشور و همچنين به منظور تهيه آوانوشته هاي تفصيلي و تدوين اطلس ملي زبان شناختي ايران، صورت مي گيرد.
در اين نمونه برداري در بخش هاي مركزي ساري، براي نخستين بار از سيستم ثبت نمونه به صورت ديجيتال استفاده مي شود و بدون شك، در اين سيستم مي توان ظرافت هاي زبان شناسانه را براي تحقيق متخصصان فراهم كرد.
شهرستان ساري به دليل گستردگي جغرافيايي و برخورداري از منطقه هاي كوهستاني، دشت و تنوع جمعيتي، به ثبت نمونه هاي گويشي اين چنيني نيازمند است.

ماهنامه «سربداران» سبزوار مجوز انتشار گرفت
مشهد- اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي از صدور مجوز سه نشريه جديد در اين استان از سوي هيأت نظارت بر مطبوعات كشور خبر داد.
ماهنامه سربداران به صاحب امتيازي و مدير مسئولي علي اكبر طيب با گستره توزيع در شهرستان سبزوار از جمله مجوزهاي صادره است.
سبزوار با سابقه فرهنگي درخشان، هنوز فاقد يك نشريه خبري فرهنگي مناسب است؛ همچنين فصلنامه هاي رايت علم و فني مهندسي به صاحب امتيازي دانشگاه آزاد مشهد مجوز انتشار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رايت علم در زمينه ادبيات فارسي با روش آموزشي-پژوهشي فعاليت خواهد كرد و فصل نامه فني مهندسي به مدير مسئولي دكتر حسن احمدي ترشيزي در گستره كشوري منتشر خواهد شد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |