شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
مراقبت از افكار شما در جنگ الكترونيكي
005226.jpg
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: دكتر ماتسودا، پدر جامعه اطلاعاتي، در سال ۱۹۸۰ نگراني خود درباره اين كه آزادي ما با استفاده از علم سايبرنتيك كه براي اكثر مردم ناشناخته است تهديد مي شود، را عنوان كرد. اين فناوري، مغز انسانها را توسط تراشه هاي كاشته شده در بدن آنها به ماهواره هاي تحت نظارت ابر رايانه هاي زميني ارتباط مي دهد. روش هاي مراقبت از افكار استفاده مي شوند تا رفتار و اخلاق انسانها را تغيير دهند. تأثيرگذاري بر اعمال مغز يك هدف مهم براي خدمات اطلاعاتي و نظامي است.
سي سال پيش، تراشه هاي كاشته شده در بدن كه به اندازه يك سانتي متر بود، توسط اشعه ايكس نشان داده مي شد. امروزه اين تراشه ها به اندازه يك برنج، كوچك شده اند. آنها ابتدا از سيليكون ساخته مي شدند ولي پس از آن تا به امروز از جنس آرسنيد گاليم هستند. امروزه آنها به قدري كوچكند كه از گردن و پشت و نيز به قسمت هاي مختلف بدن توسط عمل جراحي يا شليك هاي مخفيانه كه شخص متوجه آنها نمي شود، وارد مي شوند و تقريباً  غيرقابل شناسايي و درآوردن مي باشند.
روش كار به گونه اي است كه حتي براي هر بچه تازه  به دنيا آمده نيز امكان كارگذاري تراشه وجود دارد، كه از آن پس عمل شناسايي فرد، براي بقيه عمر انجام مي شود. تراشه هاي امروز توسط فركانس پايين راديويي عمل مي كنند و آنها را مورد هدف قرار مي دهند. به اين ترتيب با كمك ماهواره ها فرد تراشه گذاري شده در تمام جهان مورد رديابي قرار مي گيرد. وقتي يك تراشه هفت  ميكرومتري (يك دهم يك تار موي انسان) در عصب بينايي چشم قرار گيرد مي تواند ضربان عصبي مغز را جذب كند و تمام اطلاعات دريافت شخص را به ابركامپيوتر مربوطه انتقال داده و سپس از طريق تراشه به شخص براي تجربه مجدد بازگردانده شود. با استفاده از روش مشاهده دور (RMS) يك كامپيوتر مي تواند سيگنالهاي رمزگذاري شده را بفرستد و بر رفتار شخص تأثير بگذارد. اين روش باعث مي شود كه شخص سالم توهم ببيند يا صداهايي در سر خود بشنود. هر فكر، عكس العمل، شنيدن و مشاهدات بينايي باعث ايجاد مجموعه اي پتانسيل هاي عصبي معين در مغز و ميدان الكترومغناطيسي آن مي گردد كه مي تواند به صورت فكر،  عكس و صدا درآيد. روش نظارت الكترونيكي مي تواند به صورت همزمان ميليون ها نفر را دنبال و اداره كند. هريك از ما در مغزمان يك فركانس انعكاس ويژه داريم كه منحصر به فرد است؛ همان طوري كه يك اثر انگشت منحصر به فرد داريم. سيگنال هاي الكترومغناطيسي مي توانند به مغز فرستاده شوند و باعث شنيدن صداها و ديدن تصاوير مورد نظر توسط انسان هدف شوند. اين يك روش جنگ الكترونيكي است، فضانوردان آمريكايي قبل از آن كه به فضا فرستاده شوند تراشه گذاري مي شوند تا افكار و احساسات آنها ۲۴ ساعته به ثبت برسد.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد كه در ماه مه ۱۹۹۵ شاهزاده انگليسي، ويليام، در سن ۱۲ سالگي تراشه گذاري شد؛ بنابراين هرگاه ربوده شود امواج راديويي با فركانس مشخص او را پيدا مي كنند. سيگنالهاي تراشه توسط يك ماهواره مخصوص به صفحه كامپيوتر مركز پليس ارتباط مي يابد؛ جايي كه حركات شاهزاده مورد رديابي قرار مي گيرد. در واقع او مي تواند در تمام نقاط جهان مورد رديابي قرار گيرد. خبرگزاري ها گزارش نكردند كه شخصي بودن مسائل فرد تراشه گذاري شده براي بقيه عمر وي از بين مي رود يا خير؟ با استفاده از فركانس هاي مختلف، مراقبت كننده مخفي مي تواند خصوصيات احساسي شخص را عوض كند، فرد مي تواند پرخاشگر يا به نحوي ديگر تحت تأثير قرار گيرد.
بنابراين مي تواند سرباز ماشيني به وجود آيد. اين مجموعه فناوري از دهه ۱۹۸۰ مورد استفاده برخي از كشورهاي ناتو قرار گرفته است؛ بدون اين كه مردم معمولي و دانشگاهيان چيزي راجع به آن بشنوند. بنابراين مطالب بسيار كمي در مقالات علمي و دانشگاهي درباره چنين روش نظارت فكري مهاجمي وجود دارد. روش هاي مراقبت از فكر مي تواند براي مقاصد سياسي مورد استفاده قرار گيرد. هدف كسي كه مراقبت كننده مغز است اين است كه انسانهاي هدف برخلاف خواسته يا منافع خود عمل نمي كنند. اين گروه انسانها حتي مي توانند برنامه ريزي شوند تا جنايتي انجام دهند و پس از آن از عمل خود هيچ چيز به ياد نياورند. اين جنگ ساكت، توسط سازمانهاي اطلاعاتي و نظامي روي سربازان و افراد ناشناس انجام مي شود. از سال ۱۹۸۰ تحريك الكترونيكي مغز به طور سري براي نظارت بر مردم بدون آگاهي و رضايتشان صورت مي گيرد. در صورتي كه تمام قراردادهاي جهاني حقوق بشر، بلااستثنا تحت نظارت قرار گرفتن انسانها را ممنوع كرده اند حتي در زندانها، چه رسد به مردم معمولي. علاوه بر مراقبت فكري الكترونيكي شيوه هاي شيميايي نيز گسترش يافته اند. داروهاي تغييردهنده افكار و گازهاي مختلف بوكردني كه مي توانند افكار انسان را تغيير دهند وارد مجاري هوايي و لوله هاي آب مي كنند، باكتري ها و ويروس ها به اين ترتيب در كشورهاي مختلف مورد آزمايش قرار مي گيرند. ابرفناوري امروز وظايف مغز ما را از طريق تراشه يا حتي بدون آن، طبق آخرين فناوري و ماهواره ها به كامپيوترهايي در آمريكا وصل مي كند و آخرين ابركامپيوترها به قدري قوي هستند كه مي توانند تمام مردم روي زمين را تحت نظر داشته باشند.
منبع: Spekula.com

نخستين همايش ملي مهندسي ايمني و مديريت
HSE در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود
005229.jpg
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: نخستين همايش ملي مهندسي ايمني و مديريت HSE با هدف معرفي و گسترش مباحث ايمني و مديريت HSE و فراهم آوردن بستري براي تبادل افكار و نظريات كارشناسان و محققان و متخصصان علمي و صنعتي و عرضه دستاوردهاي نوين محققان و پژوهشگران به مجامع علمي و صنعتي، طي روزهاي نهم تا يازدهم اسفند ماه جاري به همت دانشكده مهندسي شيمي و نفت در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
دكتر داود رشتچيان- دبير اين همايش- در گفت وگو با همشهري با اعلام اين خبر گفت: با توجه به رشد روزافزون فعاليت هاي صنعتي و با توجه به گستردگي طيف صنايع فعال در كشور، از منظرهاي گوناگون مي توان به مقوله ايمني در صنعت پرداخت.وي با اشاره به سرمايه گذاري هاي سنگين در زمينه ايمني در صنعت و اينكه در هيچ مقطعي از عمر صنعتي كشورمان، اين تعداد پروژه فعال به طور همزمان در حال ساخت و اجرا نبوده است اظهار كرد: توجه به ايمني و برقراري نظام مديريت HSE از اولويت بالايي برخوردار است.
استاد دانشگاه صنعتي شريف افزود: برگزاري چنين همايشي، بستري مناسب براي حضور مديران، متخصصان و پژوهشگران جهت تبادل اطلاعات و بهره مندشدن از دستاوردهاي نوين در اين زمينه ها خواهد بود.
دكتر رشتچيان، فراهم آوردن زمينه همكاري بيشتر صنعت و دانشگاه، معرفي متخصصان و صاحب نظران در زمينه ايمني و مديريت HSE به مديران و سياست گذاران در صنعت و تشويق صنايع و مجامع علمي به پژوهش در زمينه ايمني و مديريت HSE را از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.
به گفته وي، ايمني و مديريت ريسك، ايمني و محيط زيست، ايمني و سلامت شغلي و مديريت HSE، محورهاي اين همايش است.دبير نخستين همايش ملي مهندسي ايمني و مديريت HSE با اشاره به برگزاري ۸ كارگاه آموزشي با حضور متخصصان و كارشناسان داخلي و خارجي از شركت هاي بزرگ نفتي اظهار داشت: در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از آخرين دستاوردهاي شركت هاي معتبر در زمينه مهندسي ايمني و مديريت HSE برگزار خواهد شد. دكتر رشتچيان اضافه كرد: حدود ۲۲۰ مقاله تخصصي به دبيرخانه همايش رسيده است كه حدود ۷۰ مقاله به صورت سخنراني ارائه مي شود.
وي با اشاره به اينكه مديران ارشد، كمتر به مقوله مديريت ايمني توجه مي كنند گفت: قرار است اين همايش به صورت دوسالانه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود.دكتر رشتچيان در پايان، خبر از انتشار نخستين كتاب مرجع ايمني و خدمات HSE داد و گفت:  در انتهاي همايش نيز ميزگرد بررسي دستاوردهاي اين همايش برگزار خواهد شد.

آشنايي با سايت باشگاه روزنامه نگاران دانشجويي ايران
گروه دانش  و فناوري _ علي اصغر محمدي: باشگاه روزنامه نگاران دانشجويي ايران (ايسجا)، راهي آسان براي كسب اطلاعات آرشيوي و ايجاد تعامل بين نشريات دانشجويي در سطح كشور است.سايت ايسجا، اطلاعات كاملي از نشريات دانشجويي سراسر كشور ارائه مي دهد. در وب سايت اخبار دانشجويي همه فعاليت هاي دانشگاه ها براساس سرويس هاي مختلف آن ارائه شده است.جستجوي ساده و پيشرفته در بانك اطلاعات، اخبار نشريات به همراه امكان دسترسي به جزئيات كامل  يافته  هاي جستجو و متن خبر، از مزاياي اين وب سايت است.امكان تفكيك نشريات دانشجويي و غيردانشجويي و معرفي نشريات براساس وزارتخانه ها و همچنين دولتي و غيردولتي بودن، براساس دانشگاه، صاحب امتياز، مدير مسئول، زمينه فعاليت، در وب سايت ايسجا وجود دارد. همچنين تدوين فهرست الفبايي نشريات و معرفي تازه هاي نشريات، از ديگر موارد در نظر گرفته شده در اين وب سايت است.در بخش وبلاگ خبرنگاران سايت باشگاه روزنامه نگاران دانشجويي ايران، دانشجويان عضو با استفاده از وبلاگ اختصاصي، مطالب و نوشته ها و عقايد گوناگون خود را در آن قرار مي دهند.
از ديگر بخش هاي مهم اين سايت مي توان به بخش آموزش اشاره كرد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني الكترونيكيIsjanews .com .www مراجعه كنند.

نفوذ به دنياي سلول هاي زنده نانومقياس
005223.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو:  محققان گروه علم و فناوري زيست پزشكي پيشرفته آزمايشگاه ملي اوك _ ريدژ در آمريكا نانوسوزن هايي ساختند كه قادر به پيمايش تك تك سلول هاي زنده است.
قبل از اين، تيم تحقيقاتي فوق به رهبري دكتر دين آنتي بادي ها را به انتهاي سوزني متصل مي كردند كه به محض ورود آنتي بادي ها به درون سلول ها، به مواد شيميايي ويژه درون سلول ها كه محققان مورد بررسي قرار مي دهند، مي چسبيدند. تركيب آنتي بادي ها و اشعه ليزر حاصل از سوزن پروب، باعث انجام يك واكنش با اين مواد شيميايي و درخشش و تابندگي آنها مي شود.با پيشرفت چنين تحقيقاتي انتظار مي رود، انقلابي عظيم در شناسايي، تشخيص و درمان بيماري ها، در مقياس نانو واقع شود. در حقيقت، اين تحقيقات به حدي مهم مي باشند كه مؤسسه ملي سرطان آمريكا بودجه ۵ ساله اي به ميزان ۳/۱۴۴ ميليون دلار را اختصاص به فعاليت هاي ابتكاري در زمينه تحقيقات سرطان داده است.

غبار ستاره دنباله دار كنجكاوي محققان را برانگيخت
005220.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: براساس تحقيقات انجام شده روي غبار ستاره دنباله دار وايد ،۲ سولفيد، بلورهاي سيليكات و تركيبات آلي كشف شد. در ژانويه ۲۰۰۴ فضاپيماي استارداست در حالي كه به آرامي روي ستاره دنباله دار وايد ۲ شيرجه رفت، نمونه هايي از غبار ستاره را برداشت و بعد از يك مسافرت ۶/۴ ميليارد كيلومتري كپسول هاي حاوي نمونه ها را به زمين آورد.
دونالد براون لي كه سرپرست تيم تحقيقاتي شامل ۱۵۰ دانشمند در سراسر جهان است، مي گويد: «در داخل ژل كه براي جذب غبار به كار رفته بود، ۱۳۲ قطعه مكعبي يخ و مقدار زيادي غبار جامد بين ستاره اي وجود دارد».
نكته جالب اين است كه مرحله اول بررسي ها با انتظارات (پيش بيني ها) مطابقت دارد. نمونه هاي بررسي شده شامل سولفيد آهن، مواد بلوري مثل بلورهاي سيليكات هستند كه اين مواد در شهاب سنگ ها هم ديده شده است. براساس مطالعات توسط نور مادون قرمز، تركيبات آلي ديده شد اما نشانه هاي اوليه قطعي نيست و ممكن است با آلاينده ها برخورد كرده باشند.
البته، وجود مواد آلي در ستاره  دنباله دار غيرمنتظره نيست. مدت هاست كه دانشمندان مي گويند كه تركيبات آلي در فضا وجود دارند. البته نمي توان فضا را منبع بيولوژيكي اين مواد دانست اما به عقيده برخي دانشمندان احتمال اينكه تركيبات آلي از فضا به زمين آمده و به عنوان اجزاي سازنده حيات به كار رفته باشند، وجود دارد. در طول ماه هاي آينده روي نوع كربن به دست آمده تحقيق خواهند كرد. تاكنون نشانه اي حاكي از وجود آب در اين ذرات پيدا نكردند اگر چه به نظر مي رسد آب در ستاره ها ي دنباله دار فراوان باشد و دانشمندان به آن گلوله هاي كثيف برف مي گويند. اما آب به طور مستقيم به دست نمي آيد به عبارت ديگر دانشمندان به دنبال وجود مواد معدني هيدرات مي گردند كه از فعل و انفعالات آنها آب به دست مي آيد.
به نظر مي رسد ستاره هاي دنباله دار پس مانده هاي سرد شده از اوايل تشكيل منظومه شمسي يعني ۵/۴ ميليارد سال پيش هستند. غبار به دست آمده از ستاره دنباله دار وايد ۲ در طول ميليارد ها سال دچار تغييرات شيميايي نشده اند. غبار سرگذشت بسياري دارد و مي تواند منشأ آب هاي اقيانوس را مشخص كنند و در نهايت به سؤالات بسياري در مورد ستاره هاي دنباله دار و نحوه تشكيل منظومه شمسي جواب دهد. غبار نقش مهمي در تولد و مرگ منظومه شمسي بازي مي كند.
منبع: MSNBC.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |