بي سرنشين ها
حدود ۳ دهه است كه ابرقدرت هاي صنعت هوافضا به دنبال ساخت هواپيماهاي بي سرنشين هستند. بسياري از دولت ها در راستاي ايجاد كمترين زيان هاي نيروي انساني با اختصاص بودجه هاي هنگفت، پروژه هاي تحقيقات و ساخت وسايل پرنده بي سرنشين (UAV) را شروع كردند، از اين وسايل براي مقاصد گوناگون نظامي_اطلاعاتي مي توان استفاده كرد. همانگونه كه از تاريخچه ساخت آنها پيداست، اولين مأموريت هايشان، مأموريت هاي جاسوسي و شناسايي بوده است. در دهه اخير اكثر شركت ها تمركز خاصي بر ساخت هواپيماهاي جنگنده بي سرنشين كرده اند تا ديگر در هنگام جنگ بدون استفاده از نيروهاي انساني و با حداقل تلفات جاني به پايگاه هاي اصلي و محافظت شده دشمن حمله كنند.
يكي از مهم ترين مسائل ساخت هواپيماهاي بي سرنشين (UAV)، كنترل دقيق و هدفيابي آنهاست. البته به تازگي با وجود تعدد ماهواره ها در مدارهاي زمين و ساماندهي نظير سيستم موقعيت ياب جهاني كار را براي كارشناسان و متخصصان سهل كرده و ديگر توانايي ساخت يك هواپيماي بي سرنشين جنگنده نيز وجود دارد.
كشورهاي روسيه و آمريكا را مي توان از سردمداران ساخت چنين پرندگاني دانست، ولي به تازگي رژيم صهيونيستي نيز به ليست سازندگان پرنده هاي بي سرنشين پيوسته و در برخي موارد از كشورهاي آمريكا و روسيه پيشرفت بيشتري دارد. همانگونه كه در جنگ هايش عليه كشورهايي چون سوريه و مصر از هواپيماهاي بي سرنشين به دفعات متعدد استفاده كرد.
ميزان برد و ساعت پروازي هر هواپيما به علاوه سرعت، ارتفاع و رادارگريزي،مشخصه هاي برتري هواپيماهاي بي سرنشين هستند. در ادامه نام و مشخصات يك هواپيماي بي سرنشين آمريكايي را درپي مي آوريم تا با پرندگان آينده آسمان جنگ بيشتر آشنا شويد.
هواپيماي بي سرنشين
جنگنده ايكس - ۴۶
شركت بوئينگ در يك رقابت سنگين با شركت نورثروپ گرومن، هواپيماي بي سرنشين ايكس _ ۴۶ را ساخت. در همان زمان كه شركت گرومن در حال تحقيقات بر روي پروژه ايكس _ ۴۷ ملقب به پگاسوس بود، بوئينگ هم ساخت ايكس _ ۴۶ را آغاز كرد تا از گرومن عقب نماند.
هواپيماي ايكس _ ۴۶ در اصل نوع دريايي ايكس _ ۴۵ است كه به سفارش نيروي دريايي ساخته شده و جهت انجام عمليات گشت و نزاع دريايي طراحي شده است. دو محفظه در بدنه تعبيه شده است تا ايكس _ ۴۶ بتواند حدود چهار هزار پوند تجهيزات و جنگ افزار را با سرعت ۶۵۰ گروه دريايي حمل كند و تا ۱۲ ساعت پروازي به راحتي به انجام مأموريتش بپردازد.
البته طرح عملي جامع و كاملي از هواپيماهاي جنگنده بي سرنشين در دست نيست، ولي طبق گزار ش هاي شركت بوئينگ قرار است از سال ۲۰۰۷ تمركز خاصي بر ساخت و گسترش هواپيماهاي بي سرنشين داشته باشند.