دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴
از جام جهاني كشتي چه گرفتيم؟
سلام بر قهرماني
محمدرضا منصوريان
001815.jpg
نتايج كامل پيكارهاي جام جهاني
اوكراين ۱۸- گرجستان ۸
ايران ۲۶- تركيه ۱
كوبا ۱۸- اوكراين ۸
ايران ۱۴- روسيه ۱۲
روسيه ۲۲- تركيه ۷
گرجستان ۲۲- تركيه ۵
كوبا ۲۱- گرجستان ۶
مسابقه رده  بندي: روسيه ۱۴- اوكراين ۱۴(برنده)
مسابقه فينال: ايران ۱۶- كوبا ۹
رده بندي تيمي جام جهاني كشتي آزاد
۱- ايران
۲- كوبا
۳- اوكراين
۴- روسيه
۵- گرجستان
۶- تركيه

جام جهاني كشتي آزاد در سال ۲۰۰۶ ميلادي نصيب كشتي گيران ايران و مردان قهرمان كشورمان شده است كه در جدال با ۵ نماينده كشتي دنيا؛ گرجستان، روسيه، اوكراين، تركيه و كوبا گوي سبقت را از آنان ربوده و اين افتخار را براي ورزش كشورمان به ارمغان آوردند. در شرايط موجود اين قهرماني با توجه به اينكه كشتي ايران در سال هاي اخير موفقيت چنداني در سطوح مختلف بين المللي نداشته است، مي تواند حلاوت و شيريني خاص خود را داشته باشد، اما به لحاظ فني براي آن دسته از كساني كه اهل فن  هستند و مسائل مربوط به اين ورزش را تعقيب مي كنند، در چنان رتبه و مرتبتي قرار نمي گيرد كه آن را مورد توجه جدي تري قرار دهند.
جام جهاني ۲۰۰۶ به غير از تك ستاره هايي از كشور كوبا تقريباً از وجود مردان طراز اول كشتي دنيا خالي بود. به غير از كوبايي ها، نه روس ها،  نه اوكرايني ها، نه گرجي ها و نه ترك ها هيچكدام با مردان درجه يك و حتي دو خود در اين ميدان حاضر نشدند و تقريباً مي توان گفت كه اكثريت تيم هاي شركت كننده -و حتي خود ما نيز- با اهدافي مشخص حضور در اين رقابت ها را با استراتژي خاصي زير نظر قرار داده بودند و نگاه اول و آخر آنها صرفاً رفع تكليف و حضور در مسابقه اي بود كه از همان سال هاي اوليه شروع تا به امروز هرگز در صحنه هاي بين المللي كشتي به رغم اسم دهان پركن اش نتوانسته است جايگاه محكمي براي خود داشته باشد. تغيير قانون برگزاري مسابقه اي كه با نام جام جهاني برگزار مي شود، آن هم در نيمه راه انجام آن، آيا نمي تواند نشانه خوبي براي موقعيت و اهميت آن باشد؟
از تركيه انتقام گرفتيم
رويارويي مردان كشتي ايران و تركيه در صبح اولين روز مسابقات جام جهاني در حقيقت يك انتقام تاريخي براي كشتي ايران بود.۶۰ سال قبل و زماني كه حضور مربيان ترك در كشورمان كشتي مدرن را به سرزمين ما آورد در اولين مسابقه تيمي، قهرمانان كشتي تركيه به ايران آمدند و در يك مسابقه يكطرفه تمامي كشتي گيران ايراني را شكست دادند. با گذشت سال ها از آن مسابقه تاريخي، در جام جهاني ساري اين اتفاق به صورت ديگري رخ مي دهد و مردان كشتي ايران در نبردي يكطرفه تيم تركيه را (۰-۷) شكست مي دهند و آن شكست تلخ تاريخي را پاك مي كنند.
تيم كشتي آزاد تركيه در جام جهاني ساري ضعيف ترين تيم بود. كشتي گيران اين كشور در تمامي مسابقاتي كه مقابل حريفان خود ظاهر شدند شكست را پذيرفتند و در نهايت هم در مكان ششم قرار گرفتند.
توجيه ترك ها بر ضعف  تيمي شان اين بود كه آنها تنها در فاصله يك هفته به شروع اين مبارزه ها از شركت در آن مطلع شده اند و هيچ فرصتي براي آنها وجود نداشته است تا بتوانند كشتي گيران خوب خود را آماده و روانه  ساري نمايند. اين سخن ترك ها درست بود، چرا كه ابتدا قرار بود بلغارستان يكي از تيم هاي شركت كننده در جام جهاني، ساري باشد كه اين تيم غيبت كرد و بعد از آن تيم آمريكا جانشين بلغارستان شد كه آمريكايي ها هم به ايران نيامدند و درست در فاصله چند روز به برگزاري جام جهاني، فدراسيون جهاني كشتي، تركيه را جانشين آنها كرد كه مربيان و مسئولان كشتي اين كشور هم فرصت چنداني براي كسب آمادگي بيشتر و شركت در اين ميدان پيدا نكردند.
تقي داداشي، سيد مراد محمدي، مسعود مصطفي جوكار، علي اصغر بذري، رضا يزداني، جعفر دليري و فردين معصومي تركيب تيم ايران از اوزان ۵۵ تا ۱۲۰ كيلوگرم بود ند كه تمامي كشتي گيران ما مقابل حريفان ترك خود با پيروزي از تشك خارج شدند و در نهايت هم پيروزي (۱-۲۶) براي تيم ما در اين مسابقه حاصل شد.
قبل از مسابقه ايران و تركيه كشتي گيران تيم هاي اوكراين و گرجستان به ميدان آمدند كه در اين مسابقه تيم اوكراين با حساب (۸-۱۸) به پيروزي رسيد.
چگونه روس ها را برديم
عصر اولين روز پيكارهاي جام جهاني جدال مردان كشتي ايران و روسيه ديدني ترين مسابقه اي بود كه تماشاگران فراواني را به سالن سيد رسول حسيني شهرستان ساري كشانده بود. با توجه به سابقه مبارزاتي كشتي گيران دو كشور در ميادين مختلف و تغييرات وسيع در تركيب هر دو تيم بعد از مسابقه هاي قهرماني جهان در بوداپست پيش بيني پيروزي هر يك از دو تيم بسيار دشوار بود. روس ها به رغم آنكه پيش از برگزاري مسابقه هاي جام جهاني از شركت تني چند از نامداران كشتي خود نظير بوايسيار سايتسيف، ماخاج مرتضي عليف و حاجي مرادگاتسالوف كه از جمله قهرمانان جهان و المپيك هستند خبر داده بودند، در عمل طور ديگري رفتار كردند و تيمي منتخب از نفرات شركت كننده در جام ياريگين را به ساري آوردند و در مسابقه با ايران از تركيب بيسيك كودوخوف، راميل اسلام اوف، آلبرت ساري تف، گئورگي كييف، كيتاك كوزيموف و اولگ خورپياكوف استفاده كردند (نماينده روسيه در وزن ۶۶ كيلوگرم به سر وزن قانوني نرسيد و تيم ۶ نفره اين كشور مجبور به مقابله با تيم ۷ نفره ما شد).
آرايش تيم ما نيز در مسابقه با تيم روسيه نسبت به مسابقه اول با تركيه دچار تغيير شد. محمدرضايي جانشين تقي داداشي در وزن ۵۵ كيلوگرم شد. حسن طهماسبي كه حريف نداشت به جاي مسعود مصطفي جوكار در وزن ۶۶ كيلوگرم جاي گرفت. محمدباقر عالي، جايگزين علي اصغر بذري در وزن ۷۴ كيلوگرم شد. سعيد ابراهيمي به جاي رضا يزداني در وزن ۸۴ كيلوگرم كشتي گرفت. حميد سيفي به جاي جعفر دليري در وزن ۹۶ كيلوگرم قرار گرفت و مراد محمدي و فردين معصومي هم همچون مسابقه نخست در اوزان ۶۰ و ۱۲۰ كيلوگرم به ميدان آمدند.
در ۳ كشتي نخست تيم ايران پيشتاز بود. رضايي و محمدي حريفان روسي خود را بردند و حسن طهماسبي هم بدون حريف صاحب يك پيروزي ضربه فني شد.
نوار پيروزي هاي تيم ايران در مسابقه با روسيه از وزن ۷۴ كيلوگرم به بعد پاره شد و هر ۴ نماينده ما در اوزان ،۷۴ ،۸۴ ۹۶ و ۱۲۰ كيلوگرم به حريفان خود باختند تا شگفتي بزرگي رقم بخورد. شكست عالي، ابراهيمي، سيفي و معصومي بيش از آنكه نشانه قدرت حريفان كم نام و نشان روسي باشد، نشانه عدم خودباوري و آمادگي لازم نزد قهرمانان ما بود كه شايد اين مسأله نزد عالي و ابراهيمي -دو چهره جوان كشتي ما - بيشتر مشهود بود. هر كشتي گير بايد به اين نكته واقف باشد كه حتي يك اشتباه كوچك هم مي تواند در شكست يا پيروزي بسيار تعيين كننده باشد. البته بخشي از رعايت اين موارد از جمله وظايفي است كه مربيان بايستي در كنار آموزش هاي فني آنها را به كشتي گيران خود بياموزند.
آنچه كه در پايان مسابقه تيم هاي ايران و روسيه اتفاق افتاد پيروزي (۳-۴) انفرادي روسيه و امتيازي (۱۲-۱۴) ايران بود. شادي ديويد موسل بز و ديگر مربيان و كشتي گيران روسيه در پايان اين مسابقه نشان از پيروزي آنها داشت، اما گوينده سالن كه در كنار رئيس فدراسيون جهاني كشتي مارتينتي و محمدرضا طالقاني رئيس فدراسيون كشتي ايران قرار داشت، به فاصله كمي اعلام كرد كه ملاك پيروزي در اين مسابقات امتياز فني است و به همين دليل تيم پيروز ميدان ايران است. البته از آن جايي كه مسابقات جام جهاني قوانين درست و حسابي ندارد و معمولاً كشورهاي ميزبان براي كسب اين جام اعمال نفوذ مي كنند، اين شك و ترديد بوجود آمد كه مارتينتي به دليل محبت هاي بي پايان مازندراني ها نخواسته يا نتوانسته رأي به شكست تيم ايران داده باشد.
ناگفته نماند كه در قوانين و مقررات جديد فيلا قيد شده است كه بايد در مسابقات جام جهاني از ابتداي سال ۲۰۰۶ مبناي پيروزي هاي تيمي تعداد پيروزي ها يا شكست هاي يك تيم در اوزان مختلف باشد كه ظاهراً با دستور رئيس بزرگ فيلا اين قانون استثنائاً در ساري وتو شده است!
اين درست كه ما با استفاده از تك ماده و تبصره تيم روسيه را برده ايم، اما نبايد واقعيت ها را پنهان كنيم. اين كه روس ها با تيم ۶ نفره و كم نام و نشان خود با ۴ پيروزي و ۳ شكست در مقابل تيم ۷ نفره ما ظاهر شده اند، قبل از آنكه نشانه قدرت و برتري ما باشد،  حاكي از آن است كه مشكلات اصولي و ريشه اي كشتي  ايران همچنان باقي است و ما نبايستي با اين گونه پيروزي هاي فريبنده در مقابل آنها سدي ايجاد كنيم.
باز هم ناتواني كوبايي ها در فينال!
جدال پاياني جام جهاني كشتي آزاد بين تيم هاي ايران و كوبا به رغم تمامي پيش بيني هاي قبلي از سوي كارشناسان و علاقه مندان كشتي مبارزه نابرابري از آب درآمد! در خوشبينانه ترين حالات نيز هيچكس نمي توانست به اين واقعيت برسد كه تيمي نظير كوبا كه بسياري از قهرمانان نام آور خود را در تركيب داشت در مقابل تيم ايران چنين درمانده و مستأصل ظاهر شود و در پايان نيز شكست (۹-۱۶) را متحمل شود. اما به هر حال اين اتفاق رخ داد و مردان كشتي ما صاحب اين پيروزي شدند.
البته سال هاي سال است كه قهرمانان قلدر كوبايي در مسابقات مختلف، خود را تا پاي فينال مي رسانند و در آنجا يكباره خود را تحليل رفته و ضعيف نشان مي دهند!
در ساري هم همين اتفاق افتاد و تيم كشتي آزاد كوبا كه با دو پيروزي قدرتمندانه مقابل تيم هاي اوكراين و گرجستان خود را به ديدار نهايي رسانده بود، در مسابقه با تيم ايران آنقدر ناتوان ظاهر شد كه از مجموع هفت وزن تنها در دو وزن صاحب برتري شد و بازار داغ شايعات پيرامون خود را داغ تر كرد.
در مسابقه ايران و كوبا بعد از آنكه تقي داداشي در وزن ۵۵ كيلوگرم (۰-۴) به رنه مونترو قهرمان سال ۲۰۰۲ جهان باخت، مراد محمدي در وزن ۶۰ كيلوگرم روياروي ياندر و كوئين تانا ايستاد. محمدي كه در جريان رقابت هاي جهاني بوداپست به اين كشتي گير باخته بود در ۲ دقيقه اول سه بار با فن فيتو روي پل رفت و ۶ امتياز از دست داد. اما در دو وقت ديگر اين مسابقه هيچكس نفهميد كه چرا كوئين تانا ديگر دست به حمله نزد و ايستاده و ساكن كشتي گرفت! و در نهايت هم مسابقه را واگذار كرد! محمدي تايم دوم را (۱-۱) و تايم سوم را (۰-۱) به سود خود تمام كرد.
كوبايي ها در اوزان ۶۶ و ۷۴ كيلوگرم به ترتيب گاندري گارزون و ايوان فوندرا را كه در مسابقات جهاني ۲۰۰۵ صاحب مدال برنز شده بودند به ميدان فرستادند. طهماسبي حريف خود را (۴-۵) و بذري نيز فوندرا را(۴-۶) مغلوب كردند.
بعد از آنكه رضا يزداني پديده ليگ امسال كشتي ايران در وزن ۸۴ كيلوگرم زوني گانس كوبايي را ضربه فني كرد در وزن ۹۶ كيلوگرم جعفر دليري كشتي برده را در آخرين لحظات مسابقه به ميچل بايتيستا واگذار كرد و پيروزي (۵-۶) را به حريف تقديم كرد. اما كمتر كسي گمان مي برد كه الكساندر مونتياگودو كه در تيم ملي كوبا جانشين الكسيس روديگرز كشتي گير پرقدرت اين كشور در وزن ۱۲۰ كيلوگرم شده است اين چنين دست و پا بسته مقهور قدرت فردين معصومي كشتي گير گيلاني تيم ملي ايران شود.
در اين مسابقه معصومي با اين حريف خود هر كار كه مي توانست انجام داد و سرانجام هم به پيروزي (۰-۱۰) رسيد تا اين ابهام نزد همگان باقي بماند كه چگونه تيم كشتي ايران به فاصله ۲۴ ساعت بعد از نمايش نه چندان راضي كننده مقابل تيم روسيه اين بار در فينال مسابقات جام جهاني به راحتي تيم پرستاره كوبا را مغلوب كرده است.
با اين آرزو كه انشاءالله قهرماني كشتي ما در جام جهاني در خانه بتواند آغاز باشكوهي بر جلوس دوباره كشتي ايران بر سكوهاي رفيع جهاني باشد، اميدواريم كه درس هاي تلخ و شيرين به جاي مانده از جام جهاني ساري بتواند راهگشاي اصلي ما در پذيرش اين كه به درستي واقعيت ها را بپذيريم، باشد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |