دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
اجتماعي
Front Page

وزارت بهداشت و نيروي انتظامي مطرح كردند
توصيه هاي بهداشتي و امنيتي به مسافران نوروزي
گروه اجتماعي: سفرها و تعطيلات نوروزي شاد و دلپذير را همواره مخاطراتي چند، تهديد و لذت و شيريني ايام نوروزي را به كام شهروندان تلخ مي كند.
ناايمني وسايل حمل و نقل و بي احتياطي و سهل انگاري رانندگان از يك طرف و تراكم وسايط نقليه و ظرفيت محدود جاده ها از سوي ديگر همواره حوادث دلخراشي را رقم مي زند و جان دهها هزار نفر را مي گيرد.
اما فقط سوانح و حوادث رانندگي نيست كه كام مسافران نوروزي را تلخ مي كند، عدم رعايت بهداشت غذايي، ناايمني منازل و مساكن و نيز دزدي و سرقت از مسافران در ترمينال ها و مراكز تفريحي و تاريخي نيز بخش ديگري از مشكلاتي است كه مسافران نوروزي را آزار مي دهد. از اين رو نيروي انتظامي و وزارت بهداشت با توجه به تجارب ناخوشايند سال هاي گذشته در دو حوزه بهداشتي و ايمني، هشدارها و توصيه هايي به مسافران نوروزي كرده اند تا بي احتياطي ها و بي مبالاتي ها شادي و شيريني تعطيلات نوروز شهروندان را زايل نكند.
در همين زمينه  معاون  مبارزه  با سرقت  پليس  آگاهي  تهران  بزرگ  گفت : در آستانه  تعطيلات  نوروزي  كه  با افزايش  تراكم  جمعيت  در مراكز خريد همراه  است ، سرقت  وجوه  نقد همراه  شهروندان  در روزهاي  آخر سال  بيشتر مي شود.
سرهنگ  داود سلطاني  ديروز در گفت  گو با خبرنگار ايرنا، افزود: به همين  منظور مردم  بايد از وجوه  نقد، چك هاي  مسافرتي  و لوازم  با ارزش  همراه  خود مراقبت  بيشتري  كنند.وي  اظهار داشت : شهروندان  بايد از قرار دادن  اشياء قيمتي  و كيف  محتوي  وجوه  نقد و با ارزش  روي  داشبورد و صندلي  اتومبيل  به  هنگام  پارك  و ترك  آن  خودداري  كنند.
سرهنگ  سلطاني  به  شهروندان  تهراني  توصيه  كرد حتي الامكان  به  اندازه  خريد، وجه  نقد با خود حمل  كنند و سعي  كنند وجوهات  نقدي  خود را داخل  چند جيب  لباس  تقسيم  كنند. وي  تأكيد كرد: از ارائه  چك  پول  به  افراد ناشناس  يا قبول  چك  پول  از آنان  براي  نقد كردن  خودداري  كنند.
معاون  مبارزه  با سرقت  پليس  آگاهي  تهران  بزرگ  به  والدين  توصيه  كرد كه  فرزندان  خود را با زيورآلات  و اشياء قيمتي  رها نكنند و اشياء خريداري  شده را نيز در معرض  ديد افراد ناشناس  قرار ندهند و از به  نمايش  درآوردن  وجوهات  نقدي  همراه  خود پرهيز كنند.وي  خاطر نشان  كرد: شهروندان ، مراقب  كيف  قاپان  و موتورسواراني  كه  در اطراف  بانكها و مراكز خريد در پي  فرصت  هستند، باشند و رانندگان  در صورت  پنچر شدن  اتومبيل  از قفل  بودن  درها و بالا بودن  شيشه هاي  اتومبيل  به  هنگام  تعويض  چرخ  مطمئن  شوند.
سرهنگ  سلطاني  از شهروندان  خواست  تا از نزديك  شدن  به  جمعيتي  كه  ممكن است  بصورت  كذايي  درگيري  و نزاع  بوجود آورده  باشند، خودداري  كنند و از حمل  وجوهات  نقد در پلاستيك هاي  شفاف  خودداري  كرده  و مراقب  افرادي  كه  تحت  عنوان  مامور قصد كنترل  چك پول  يا اشياء خريداري  شده  آنان  را دارند، باشند.
توصيه هاي وزارت بهداشت به مسافران نوروزي
رئيس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام كرد: مسافران نوروزي از آب هاي معدني و بسته بندي شده استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مهندس دست آموز، رئيس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: از مسافران نوروزي مي خواهيم كه از آب هاي جاري و مارك هاي ناشناخته استفاده نكنند.
وي افزود: اگر آب هاي معدني و بسته بندي شده در شرايط تعريف شده و مناسب نگهداري شوند، هيچ مشكلي نخواهد داشت و از نظر بهداشتي سالم مي مانند.به گفته دست آموز، مواد معدني بر اثر نور آفتاب تجزيه نمي شود و از نظر شيميايي هيچ مشكلي براي آنها به وجود نمي آيد، بنابراين بودن آب هاي معدني در معرض نور آفتاب خطرناك نيست.وي تصريح كرد: بازرسان بهداشت محيط بر ارائه آب هاي معدني و آشاميدني نظارت مي كنند و موارد مشكوك را نيز براي نمونه برداري به آزمايشگاه مي فرستند.
وي يادآور شد: از مردم تقاضا داريم؛ هنگام مصرف آب هاي معدني و بسته بندي شده حتما به تاريخ توليد و پروانه ساخت مراكز توليد كننده توجه كنند.
دست آموز در پايان گفت: مصرف آب هاي معدني و بسته بندي هيچ خطري براي سلامتي ندارد و بيشتر اين آب ها در شرايط خوبي نگهداري مي شود.

بهداشت مواد غذايي، رستوران ها و هتل ها
در ايام نوروز كنترل مي شود
مسافران نوروزي شهرهاي شمال كشور،
از خوردن جوجه كباب و سس خودداري كنند
006927.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: طرح بسيج سلامت نوروزي با هدف نظارت بر عرضه مواد غذايي بهداشتي و مراكز عمومي بين راهي با فعاليت و آماده باش ۵۵۰۰ نفر از ناظران و بازرسان بهداشتي وزارت بهداشت در سراسر كشور آغاز شد و تا پايان ايام نوروز ادامه خواهد داشت.
دكتر سيد جليل ميرمحمدي، مدير كل مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در يك نشست خبري افزود: مركز سلامت محيط و كار كه هدف عمده اش تأمين سلامت محيط و كار و شاغلين است مباحثي چون آلودگي هوا، مديريت پسماندهاي بيمارستاني، بهداشت آب و مواد غذايي، بهداشت حرفه اي، طب كار، بهداشت حرفه اي و دبيرخانه هاي كنترل دخانيات، شهر سالم و BDN را پيگيري، برنامه ريزي و اجرا مي كند.
وي افزود: هر ساله در اسفند ماه تا ۱۵ فروردين يك آماده باش كامل در سطح ستاد وزارت بهداشت و معاونت هاي بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور براي تأمين امنيت غذايي مسافران نوروزي در غالب طرح بسيج سلامت نوروزي تشكيل مي شود كه شامل ۵۵۰۰ نفر از پرسنل بهداشت محيط آماده باش است كه بيشتر در مناطقي كه مسافران بيشتري را جذب مي كند حضور خواهند يافت. وي مهم ترين هدف اجراي اين طرح را ارتقاي ايمني مواد غذايي در سطح عرضه و ارتقاي شاخص هاي بهداشتي و بهسازي مراكز عمومي و بين راهي دانست كه براي بهينه تر كردن اجراي اين طرح با ادارات مرتبط نظير نيروي انتظامي، سازمان محيط زيست، استانداري و وزارت بازرگاني هماهنگ شده كه از ۸ صبح تا ۸ شب به صورت كشيك در مراكز استان ها خدمات ارائه خواهند كرد.
دكتر ميرمحمدي با اشاره به فعال نمودن كشيك هاي سيار در تمام ايام تعطيلات نوروزي كه بر عرضه مواد غذايي نظارت دارند، گفت: خط تلفن شبانه روزي گويا در تمام مراكز بهداشتي و درماني استانها در صورت برخورد با متخلفين بهداشتي، پاسخگوي مسافران نوروزي خواهد بود.
وي افزود: نظارت بر هتل ها، مسافرخانه ها، ترمينال ها، ايستگاه هاي راه آهن و فرودگاه ها، سرويس هاي بهداشتي عمومي بين راهي و كنترل دست فروشي هاي مواد غذايي و همچنين كنترل شبكه هاي آبرساني با همكاري نيروي انتظامي به صورت جدي اعمال خواهد شد.
وي همچنين يادآور شد كه ۵۰۰ هزار بروشور اطلاع رساني كه شامل خصوصيات مواد غذايي سالم، توصيه هاي بهداشتي و ويژگي هاي يك رستوران بهداشتي مي باشد چاپ خواهد شد و در مبادي عبوري شهرها در اختيار مسافران نوروزي قرار خواهد گرفت.
آنفلوآنزاي پرندگان و مسافران نوروزي شهرهاي شمالي
وي با اشاره به اين كه بيشتر مسافران نوروزي به شهرهاي شمالي كشور سفر مي كنند گفت: با وجود اين كه هنوز هيچ مورد انساني آنفلوانزاي پرندگان گزارش نشده است و كاملاً تحت كنترل است ولي از مسافران تقاضا داريم به هيچ وجه از غذاهايي نظير جوجه كباب، تخم مرغ هاي غير آب پز، و سس به جهت استفاده از تخم مرغ خام در تركيبات آن استفاده نكنند و مرغ آب پز به مدت ۲۰ دقيقه در حرارت ۷۰ درجه منع مصرف ندارند.
كمبود زمين و دفع زباله ها در شمال كشور
دكتر مير محمدي دفع زباله هاي شهرهاي شمالي به دليل كمبود زمين را مشكل اساسي استان هاي مازندران، گيلان و گلستان ذكر كرد و گفت: از مسافران محترم تقاضا داريم كه زباله هاي خود را در كنار ساحل و جنگل ها رها نكنند و فقط در محل هاي از پيش مشخص شده زباله قرار دهند كه اين امر ضمن مشاركت و همكاري مردم نيازمند يك هماهنگي بين بخشي بين مراكز تصميم گير اين استان ها است.
زباله هاي بيمارستاني، سوزاندن يا ضدعفوني كردن؟
دكتر ميرمحمدي تاكيدكرد : شهرداري ها متولي حمل و دفع زباله هاي بيمارستاني هستند و براساس قانون مصوب مجلس، مديريت پسماندهاي ويژه به عهده توليد كننده است.
وي افزود: در حال حاضر مناقشه وزارت بهداشت با شهرداري بر سر سوزاندن يا ضدعفوني كردن زباله هاي عفوني است.
وي اعتبار مورد نياز براي اين امر را ۱۴۰ ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: تا امروز ۴۵۰ ميليون تومان به اين امر اختصاص داده شده است كه در بودجه سال ،۸۵ ۳ ميليارد تومان اختصاص داده شده است.وي با اشاره به اين كه شهرداري بر سوزاندن زباله هاي عفوني بيمارستان ها تاكيد دارد و تاكيد وزارت بهداشت بر ضدعفوني نمودن آنهاست، افزود: در شهرهاي بزرگ مثل تهران، روزانه ۴۰ تن زباله بيمارستان توليد مي شود كه اگر قرار باشد همه آنها را بسوزانيم با آلودگي وسيعي مواجه خواهيم شد، ضمن اين كه گازهاي متصاعد شده از آنها سرطان زا مي باشند. لذا وزارت بهداشت تاكيد دارد كه تمهيداتي انديشيده شود تا با همكاري بخش خصوصي و مشاركت بيمارستان ها با تجهيز به سيستم هاي اتوكلاو بتوانيم زباله ها را ضدعفوني كنيم.

وزير بهداشت:
آماده تصويب رشته تخصصي طب نظامي هستيم
ايلنا: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: طب نظامي به عنوان يك تخصص مستقل مي  تواند در راه آماده  سازي نيروي  هاي نظامي مؤثر باشد.
كامران باقري لنكراني، با حضور در مراسم افتتاحيه سومين كنگره سراسري طب نظامي در سالن همايش  هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران، افزود: اين طب يك پشتوانه عظيم آكادمي دارد و به خوبي از مبناي علمي يكي رشته مستقل برخوردار است.
وي اضافه كرد: ضرورت آمادگي مقابله با حوادث غيرمترقبه علاوه بر عمليات نظامي كه نيروهاي نظامي معمولاً در آن حضور دارند، هر كشوري را ملزم مي  كند تا به طب نظامي به طور جدي نگاه كند.
لنكراني توضيح داد: علاوه بر بحث زوايا و حوادث غيرمترقبه  اي كه وجود دارد به دليل اهميت پيشگيري از بيماري  هاي عفوني خاص و بلاياي طبيعي بايد نگاه متخصصان به اين موضوع گسترده  و فراگيرتر باشد.
وي با اعلام آمادگي وزارت بهداشت براي تصويب يك رشته تخصصي با نام طب نظامي از
دانشگاه هاي علوم پزشكي، سپاه و ارتش خواست با ارائه يك برنامه مشترك مدون و جامع مقدمات تحقق اين مهم را فراهم سازند.
وزير بهداشت، درمان و پزشكي از حضور مؤثر سپاه، ارتش، بسيج و ساير نيروهاي مسلح در حادثه زلزله بم و كمك مؤثر به مردم آسيب  ديده در كوتاه  ترين مدت ممكن به عنوان يك تجربه موفق كمك  رساني نام برد كه در تاريخ امدادرساني در جهان به ثبت رسيده است.
وي گفت كه در دوره وزارت اش تلاش مي  كند با نيروهاي مسلح جهت ارتقاي سلامت و توسعه بهداشت در كشور همكاري  هاي مؤثر داشته باشد و اظهار اميدواري كرد كه مباحث علمي مطرح شده در سومين كنگره سراسري طب نظامي راهگشا و در جهت پيشرفت علم پزشكي كشور باشد.

مرگ ومير مشكوك پرندگان را گزارش دهيد
گروه اجتماعي: مرگ ومير پرندگان در سطح شهر به دليل آنفلوآنزاي پرندگان نيست، اما مقامات مسئول از مردم خواستند تا مرگ ومير مشكوك پرندگان را گزارش دهند. مدير روابط عمومي سازمان دامپزشكي در گفت وگو با خبرنگار همشهري با اعلام اين خبر گفت: روزانه حدود ۲۰۰ گزارش تلفني در مورد مرگ حيوانات به خصوص پرندگان به سازمان دامپزشكي ارائه مي شود. اين گزارش هاي مردمي پيگيري مي شود.
دكتر آذرنوش در ادامه با تأكيد بر اين كه مرگ ومير پرندگان كاملاًً طبيعي است گفت: پرندگان معمولاً به دليل بيماري هايي چون نيوكاسل شوك سرما، مسموميت و... تلف مي شوند. البته بيماري نيوكاسل به انسان منتقل نمي شود. وي در ادامه گفت: خوشبختانه مردم به دليل حساسيتي كه اخبار آنفلوآنزا ايجاد كرده است به مرگ پرندگان بيشتر توجه مي كنند، اما با اين وجود توصيه مي كنيم شهروندان در صورت مشاهده مرگ مشكوك پرندگان به خصوص پرندگان زينتي آن را به دامپزشكي استان تهران و يا دامپزشكي كشور گزارش داده و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنند.دكتر آذرنوش در پاسخ به اين سؤال كه آيا احتمال وقوع آنفلوآنزا وجود دارد گفت: اين احتمال هميشه وجود دارد ولي هم اكنون مرگ پرندگان در شهر ربطي به آنفلوآنزاي پرندگان ندارد. وي در ادامه توصيه كرد: در صورت مشاهده مرگ دسته جمعي پرندگان (۵-۴ مورد) با علايم سياهي پا و تاج سر بدون آن كه به آن دست بزنند، مقامات مسئول را با خبر كنند.

۲۰ هزار مددجوي كميته امداد تحت پوشش
بيمه تامين اجتماعي مي روند
گروه اجتماعي: بر اساس توافق سازمان تامين اجتماعي و كميته امداد امام خميني (ره)، ۲۰ هزار مددجوي اين نهاد تا پايان سال جاري تحت پوشش تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
صابري، مدير كل امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي با اعلام اين خبر افزود: بر اساس توافقنامه اي كه ميان كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان تامين اجتماعي منعقد شده، مددجويان تحت پوشش بخش اشتغال خودكفايي اين كميته، تحت پوشش تامين اجتماعي قرار مي گيرند و از مزاياي اين سازمان نظير مستمري بازنشستگي، از كارافتادگي، فوت و حمايت هاي مقرر در بند الف و ب ماده ۲ قانون تامين اجتماعي بهره مند مي شوند. وي در خصوص ضوابط بيمه اين مددجويان گفت: با توجه به اين كه اين افراد كارفرماي مشخصي ندارند بنابراين ضوابط مربوط به بيمه حرف و مشاغل آزاد براي آنها در نظر گرفته شده است. همچنين كميته امداد امام خميني(ره) به عنوان كارگزار و معرف اين افراد مسئوليت معرفي متقاضيان را بر عهده دارد.
صابري با بيان اين كه نرخ حق بيمه تعيين شده براي اين افراد بر اساس نرخ هاي تعيين شده در بيمه حرف و مشاغل آزاد است، گفت: با توجه به اينكه مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) از طرح درمان اين كميته بهره مند مي شوند در صورت تمايل آنها به استفاده از خدمات درماني تامين اجتماعي علاوه بر مزاياي بيمه اي مي توانند با پرداخت هزينه سهم درمان از اين خدمت بهره مند شوند.
مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه بر اساس پيش بيني هاي به عمل آمده تا پايان سال جاري حدود ۲۰ هزار مددجو به واحدهاي تامين اجتماعي معرفي مي شوند، به سايت رسمي تامين اجتماعي گفت: در سال هاي آينده معرفي مددجويان متناسب با بودجه اي خواهد بود كه دولت به كميته امداد امام خميني(ره) براي بيمه اين افراد اختصاص مي دهد. وي همچنين با بيان اين كه دستورالعمل اجرايي اين توافقنامه در دست تهيه است و به زودي به شعب سازمان تامين  اجتماعي ابلاغ مي شود، تصريح كرد: متقاضيان ابتدا بايد به واحدهاي كميته امداد در محل اشتغال يا سكونتشان مراجعه كنند تا پس از صدور معرفي نامه از سوي كميته امداد به شعبه تامين اجتماعي مربوطه مراجعه كرده و پس از انجام معاينات اوليه و طي مراحل قانوني تحت پوشش تامين اجتماعي قرار گيرند.

اهداي كليه به مدت يك ماه متوقف مي شود
ايسنا: رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرد: پذيرش اهدا كنندگان كليه از ۱۵ اسفند ماه لغايت ۱۵ فروردين ماه سال آينده در دفاتر انجمن حمايت از بيماران كليوي متوقف مي شود. مصطفي قاسمي با اعلام اين خبر اظهار كرد: از ۱۵ فروردين ماه سال آينده اعزام بيماران براي عمل پيوند به مراكز پيوند آغاز خواهد شد. وي با اشاره به تعطيلات پايان سال گفت: پزشكان معتقدند كه تنها عمل هاي جراحي اورژانسي در روزهاي پاياني سال و تعطيلات نوروزي انجام شود زيرا در اين روزها نمي توان به بيماران خدمات مناسب ارائه كرد. قاسمي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر ۱۷ هزار بيمار پيوندي و ۱۶ هزار بيمار دياليزي در كشور وجود دارند.

آمار سزارين در استان مركزي ۳ برابر ميانگين جهاني
ايلنا: مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري مركزي، از بالا بودن آمار سزارين در استان مركزي خبر داد و گفت: آمار سزارين در اين استان ۳ برابر ميانگين جهاني است. فتح  آبادي، مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري مركزي، با اشاره به اينكه براساس شاخص  هاي سازمان بهداشت جهاني، ميزان سزارين بين ۵ تا ۱۵ درصد زايمان  ها را شامل مي  شود، گفت: در كشور ما ميانگين تعداد سزارين از كل زايمان  ها ۳۵ درصد است و بررسي  هاي انجام شده در استان مركزي نشانگر آن است كه در شش ماهه اول سال جاري، ۳/۴۵ درصد كل زايمان  ها در استان مركزي به سزارين ختم شده است. وي خاطرنشان كرد: در مقايسه با شهرستان  هاي استان، شهرستان زرند با ۶۰ درصد بيشترين و آشتيان با ۱۲درصد كمترين ميزان سزارين را داشته و در بيمارستان قدس اراك نيز به عنوان تنها مركز خصوصي استان، ۷/۷۶ درصد زايمان  ها از طريق سزارين انجام گرفته است.

توسعه آموزش مهارتهاي زندگي دختران و زنان
گروه اجتماعي : شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان در پانصد و بيست و چهارمين جلسه خود، توسعه آموزش مهارتهاي زندگي دختران و زنان در خانواده و اجتماع را بررسي كرد. شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان، هدف از توسعه آموزش مهارتهاي زندگي را بالا بردن سطح توانمندي زنان در عرصه هاي مختلف اخلاقي، فقهي، مديريتي، ارتباطي و مشخص كردن سنين مخاطبين و انواع مهارتها اعلام كرد.
همچنين در اين جلسه اعضاي شورا پيشنهادهايي پيرامون «ضرورت بررسي موضوع مهارتهاي زندگي از جهات مختلف سني، حيطه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي براي رسيدن به يك زندگي مطلوب» ، «تدوين و تنظيم سياست جامع و عام براي توانمندسازي همه افراد جامعه اعم از زن و مرد و ايجاد توازن در سطح جامعه» ، «ضرورت بازنگري كتابها و منابع آموزشي و روش آموزشهاي موجود» ، «استفاده از تجربيات و روشهاي متداول در كشورهاي ديگر مشروط بر بومي سازي آن بر اساس اصول و مباني فرهنگ اسلامي ايراني» ارائه كردند.

اثرات رژيم غذايي نامناسب بر پوست صورت و ريزش مو
ايسنا: رژيم غذايي غير علمي جهت لاغر شدن، باعث ريزش مو، پوكي استخوان، مشكلات عصبي و كم خوني در افراد خواهد شد.
دكتر محسن فراهاني متخصص تغذي ضمن اشاره به نقش تغذيه مناسب در سلامت پوست گفت: بسياري از رژيم هاي خودسرانه، غير علمي و سنگين باعث شل شدن پوست به خصوص در ناحيه صورت مي شود و در نتيجه آسيب هاي جدي به پوست و سيستم گوارشي و عصبي افراد وارد مي كند.
وي همچنين مصرف پايين شير و زياده روي در استفاده از نوشابه هاي قندي و گازدار را از مهمترين موارد رژيم هاي نامناسب غذايي در ميان افراد ذكر كرد و ادامه داد: در حالي كه مصرف سرانه شير در كشوري همچون هلند براي هر فرد ۴۷۰ ليتر در سال تخمين زده شده، در كشور ما اين رقم معادل ۸۰ ليتر است كه در عوض آن مصرف نوشابه ها با استفاده متوسط ۴۵ ليتر در سال براي هر فرد جايگزين نامناسبي براي شير شده است.
اين متخصص افزود: متاسفانه مصرف بيش از اندازه اين مواد و استفاده از رژيم غذايي نامناسب علاوه بر ايجاد مشكلات عديده اي در افراد از جمله كوتاه قدي نسل جديد كه به علت عدم استفاده كافي از شير است، باعث بروز آسيب  در پوست خواهد شد.

برگزاري نشست بررسي نشريات
غيرضروري در سازمان هاي دولتي
فارس:معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد از تشكيل اولين نشست كار گروه بررسي نشريات غيرضروري در سازمان ها، نهادها و موسسات وابسته به دولت در جلسه ديروز اين وزارتخانه خبر داد. عليرضا مختار پور افزود: بر اساس بخشنامه شماره ۶۹۸۹۴/۳۴۴۸۵ مورخ ۳ اسفندماه ۸۴ معاون اول رئيس جمهور، كليه سازمان ها، وزارتخانه ها، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري هاي سراسر كشور موظف شده اند فهرست نشريات حوزه خود را با دلايل ضرورت انتشار مانند هزينه انتشار هر شماره، دوره انتشار،  شمارگان و نحوه فروش و عرضه به همراه يك نسخه از آخرين شماره را براي طرح و بررسي در كميته ويژه اي كه به همين منظور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شده ارسال كنند. وي با اشاره به اينكه رياست، كميته ياد شده را بر عهده دارد، تصريح كرد: دستگاه هاي دولتي مي توانند با اعلام معاونت مطبوعاتي، با در دست داشتن مدارك لازم براي اخذ و يا تمديد مجوز به اين كميته مراجعه كنند. جلوگيري از ريخت و پاش و صرف هزينه هاي غيرضروري و بعضا موازي كاري، از سياست هاي محوري دولت احمدي نژاد عنوان شده است به اين معني كه تا قبل از روي كار آمدن دولت جديد ماهانه دهها ميليون تومان براي انتشار نشريات متعدد با عناوين مختلف و پراكنده صرف مي شد كه در دوره جديد از انتشار آنها جلوگيري به عمل مي آيد.

افراد چاق نسبت به درد حساس ترند
ايسنا: مطالعات جديد نشان مي دهد كه افراد چاق در مقايسه با افرادي كه دچار اضافه وزن نيستند، نسبت به درد حساس تر هستند. محققان واكنش نسبت به درد را در بين ۶۲ فرد سالخورده  كه مبتلا به آرتروز زانو بودند، مورد بررسي قرار دادند. آمارها نشان مي دهد كه در حال حاضر بيش از ۲۰ ميليون تن در ايالات متحده مبتلا به اين بيماري هستند. اين محققان به ويژه تمايل داشتند دريابند كه افراد چاق كه يك سوم افراد شركت كننده در اين آزمايش را تشكيل مي دادند، نسبت به درد چه عكس العملي نشان مي دادند. در مطالعات كوچك تر قبلي دانشمندان شاهد حساسيت بيشتر افراد چاق نسبت به درد بودند اما نتايج متضادي در اين زمينه بدست آورده بودند. اين پژوهشگران دريافتند كه افراد چاق واكنش فيزيكي بيشتري نسبت به محرك هاي الكتريكي در مقايسه با افراد لاغرتر دارند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |