دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
اجلاس كنگره خلق چين آغاز شد
007056.jpg
ايرنا: چهارمين  نشست  دهمين  كنگره  ملي  خلق  چين  بالاترين  ارگان  قانونگذاري  اين  كشور ديروز با حضور مقامات  بلندپايه  چين  و نزديك  به  سه  هزار نماينده  در تالار بزرگ  خلق  پكن  گشايش  يافت .
هو جين  تائو دبير كل  حزب  كمونيست  و رئيس  جمهوري  چين ، ون  جيا بائو نخست  وزير، وو بان  گوا رئيس  كنگره  و تمامي  وزرا و مقامات  عاليرتبه  دولتي ، سياسي  و نظامي چين  در اين  مراسم  حضور داشتند.
ون  جيا بائو نخست  وزير چين  در مراسم  آغاز بكار اجلاس  سالانه  كنگره  خلق چين  كه  ۱۰ روز ادامه  مي يابد، گزارش  كار و عملكرد يكسال  گذشته  دولت  چين  را در زمينه هاي  اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي  و روابط بين الملل  ارايه كرد.
در جريان  اين  اجلاس  گزارش  عملكرد مالي  سال  گذشته  ميلادي  چين  ارايه  و بودجه سال  جاري  ميلادي  اين  كشور مورد بررسي  كنگره  قرار مي گيرد.
در اجلاس  كنگره ملي  خلق  چين  پيشنهاد دولت  مركزي  اين  كشور براي  افزايش  ۷/۱۴درصدي  بودجه  نظامي  چين  نيز بررسي  مي شود.
اين  موضوع  امسال  مورد توجه  رسانه ها قرار گرفته  است  و كارشناسان  پيش  بيني  كرده اند پس  از تصويب  با واكنش  برخي  كشورها ازجمله  آمريكا و ژاپن  كه  پكن  را به  توسعه  نظامي  متهم  مي كنند، مواجه  شود.
دولت  مركزي  چين  سال  ۲۰۰۵ ميلادي  پيشنهاد حدود ۳۰ ميليارد دلاري  بودجه  دفاعي را ارايه  كرد كه  به  تصويب  كنگره  اين  كشور رسيد.
كنگره  ملي  خلق  چين  بالاترين  ارگان  قانونگذاري  در اين  كشور است  و اعضاي  آن  براي  مدت  پنج  سال  توسط كنگره هاي  محلي  انتخاب  مي شوند.
نخست وزير چين در مراسم گشايش اجلاس سالانه كنگره ملي خلق چين در پكن، خاطرنشان كرد هر فردي كه بخواهد در مسير مخالف با خواست مردم چين براي توسعه روابط صلح آميز و با ثبات دو طرف تنگه تايوان حركت كند، شكست خواهد خورد.به گزارش خبرگزاري ها، تدابير امنيتي  همزمان  با برگزاري  اين  اجلاس  سراسري  چين  در پكن  پايتخت اين  كشور تشديد شد.
پكن  اين  روزها شاهد حضور چشمگير پليس  در بيشتر نقاط اين  شهر است  و پليس  گشت هاي  خياباني  را افزايش  داده  و نيروهاي  مخصوص  به  گشت  زني  در پايتخت  چين  مشغول  مي باشند.
در ميدان  بزرگ  تيان  آن من  كه  كنگره  ملي  خلق  چين  در اين  ميدان  قرار گرفته  است ، بيشترين  تعداد پليس  و نيروهاي  امنيتي  مستقر شده اند و خودرو خبرنگاران با دستگاه هاي  مخصوص  بمب  ياب  و توسط سگ هاي  آموزش  ديده  بازرسي  مي شود.

فتح دركابينه حماس مشاركت نمي كند
گروه سياسي خارجي: مقام هاي جنبش فتح اعلام كردند، قانونگذاران فتح دعوت حماس براي پيوستن به دولت ائتلافي را نپذيرفته اند.
به گزارش آسوشيتدپرس قانونگذاران مذكور ادعا كردند كه فتح به زمان نياز دارد تا پس از شكست در انتخابات اخير فلسطين، خود را بازسازي كند.
درهمين حال سخير بسايسو، معاون دبيركل شوراي انقلاب فتح اعلام كرد: اين نگرش در ميان اعضا حاكم بود كه ماداميكه حماس صلح و توافقنامه هاي پيشين با اسراييل را به رسميت نشناسد، در اين دولت مشاركت نكنند.
درهمين حال موسي ابو مرزوق معاون خالد مشعل رهبر سياسي حماس به رويتر گفت: به رسميت شناختن اسراييل انكار تمام حقوق فلسطينيان است. وي اعلام كرد به رغم فشار روسيه، حماس هرگز اسراييل را به رسميت نخواهد شناخت.

درخواست تركيه از اسرائيل و حماس
عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه از رژيم صهيونيستي خواست تا جنبش حماس را به عنوان يك واقعيت سياسي جديد به رسميت بشناسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، عبدالله گل در گفتگو با روزنامه ال پائيس چاپ اسپانيا كه ديروز منتشر شد، از اسرائيل خواست تا واقعيت سياسي جديدي را كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس تشكيل داده است، در نظر بگيرد.
وي در پي ديدار اخيرش از اسپانيا كه روزهاي پنجشنبه و جمعه انجام شد، بار ديگر از حماس خواست تا از مقاومت دست بردارد و رژيم اسرائيل را به رسميت بشناسد، درخواستي كه رهبران حماس در سفر اخير به مسكو رد كردند.
گل در عين حال تاكيد كرد كه اسرائيل هم بايد حماس را به عنوان يك واقعيت سياسي جديد در فلسطين بپذيرد.
رژيم اسرائيل هرگونه مذاكره با حماس را تا زماني كه اين جنبش، موجوديت اين رژيم اشغالگر را به رسميت نشناسد، و هدف نهايي خود يعني نابودي آن را كنار نگذارد، رد كرده است.اسرائيل از تركيه به خاطر استقبال از هيأت حماس انتقاد كرده است.
عبدالله گل، تماسهاي كشورش با حماس را توجيه كرد و گفت: خونها و اشكهاي زيادي در اين مناقشه اسرائيل و فلسطين ريخته شده است و اكنون زمان گفتگو رسيده است.

۵۰ كشته در درگيري نيروهاي پاكستاني با طالبان
يك مقام اطلاعاتي پاكستان اعلام كرد، درگيري شديدي كه در مناطق بي قانون و خودمختار قبيله اي اين كشور بروز كرد ۴۶ كشته از حاميان طالبان برجاي گذاشت. هم چنين در اين درگيري ها پنج تن از نيروهاي امنيتي دولتي نيز كشته شدند .
به گزارش آسوشيتدپرس، اين درگيري در ۳۰۰ كيلومتري جنوب غربي اسلام آباد روي داد.يك مقام رسمي پاكستان اظهار داشت، هلي كوپترهاي جنگي ارتش با پشتيباني نيروهاي زميني صبح ديروز در ميرانشاه در وزيرستان به نيروهاي مظنون طالبان حمله كردند.شوكت سلطان، سخنگوي ارتش پاكستان اعلام كرد ۲۵ تن از مظنونان طالبان در ميرانشاه و ۱۱ تن ديگر در ميرعلي كشته شدند و افزود، تلفات اين درگيري ها احتمالا بيشتر است.وي پيش از اين از كشته شدن سه تن از سربازان امنيتي و مجروح شدن ۱۰ تن ديگر نيز خبر داده بود.

نخست وزير كره جنوبي در آستانه استعفا قرار گرفت
نخست وزير كره جنوبي كه به دليل شركت در بازي گلف در روزي كه قرار بود به منظور نظارت بر واكنش دولت نسبت به اعتصاب هاي داخلي به طور بي وقفه تلاش كند، مورد انتقاد قرار گرفته است، از استعفاي احتمالي خود خبر داد .به گزارش آسوشيتدپرس، لي هائه چان، نخست وزير كره جنوبي و هم پيمان نزديك رئيس جمهور روموهيون، به خاطر پرداختن به بازي گلف در چهارشنبه هفته پيش كه با روز برپايي تظاهرات هاي ملي توسط كاركنان شركت را ه آهن مصادف بود، با سيلي از انتقادات روبرو شده است. در اين روز كه تعطيلي رسمي به شمار مي آيد، مردم سالگرد قيام عمومي سال ۱۹۹۹ بر ضد استعمار ژاپن را گرامي مي دارند؛ اما لي در آن مقطع زماني در مرخصي به سر مي برد.

لس آنجلس تايمز: آمريكا ديگر به فكر
اجراي دموكراسي در عراق نيست
نيويورك- ايرنا: يك  روزنامه  آمريكايي  ديروز در گزارشي  با تشبيه  شرايط قبل  و بعد از جنگ  عراق  با حوادث  و اتفاقات  مشابه  تاريخي  در دهه هاي  گذشته  نوشت : اكنون  آمريكا به  جاي  اجراي  دموكراسي  در عراق  به  فكر حفظ آرامش  و جلوگيري  از گسترش  ناآرامي ها در اين  كشور است .
آدام  شاتز سردبير بخش  ادبي  نشريه  آمريكايي  ملت  و از تحليلگران  مسايل  خاورميانه  در مقاله اي  كه  در روزنامه  لس آنجس  تايمز به  چاپ  رساند، وضعيت  كنوني  عراق  را مشابه  جريانات  تاريخي  چون  نبرد الجزاير و جنگ  داخلي  لبنان  دانست .
لس آنجلس  تايمز مي نويسد: وقتي  كه  اشغالگري  آمريكا شاهد مقاومت  ملت  عراق  بود مخالفان  و موافقان  جنگ  در پنتاگون  از اين  امر به  نبرد الجزاير عليه  استعمار فرانسه  يادكردند و امروز كه  عراق  در آستانه  جنگ  داخلي  قرار گرفته  به  نظر مي رسد كه  از دست  آمريكايي ها كاري  بر نمي آيد و مأموريت  سربازان  آمريكا در عراق  از اجراي  دموكراسي  به  صلح باني  تغيير يافته  كه  اين  امر خود يادآور رخداد تاريخي  مشابه  در جنگ  داخلي  در لبنان  است .
در همين حال ارتش آمريكا در عراق ديروز اعلام كرد گزارشهاي انتشار يافته در خصوص قصد آمريكا و انگليس براي عقب نشيني همه سربازانشان از عراق تا بهار سال ۲۰۰۷ كاملاً نادرست است و هيچ جدول زماني براي خروج نيروهاي دو كشور از عراق وجود ندارد.
حمله به مسجد تركمن هاي شيعه در كركوك
در تيراندازي ديروز افراد مسلح به يك مسجد تركمن هاي شيعه در كركوك دو نفر كشته و سه تن ديگر مجروح شدند. در بعقوبه نيز انفجار يك بمب منجر به كشته شدن يك دختر جوان و جراحت ۸ نفر ديگر شد. در حومه اين شهر نيز طي انفجار ديگري ۵ نيروي پليس مجروح شدند. پليس كركوك نيز گزارش داد كه افراد مسلح با حمله به يك عضو حزب سوسياليست عراق وي را در شهر حوجيه به قتل رساندند. در شهر بيجي هم حمله افراد مسلح به يك آرايشگاه مردانه منجر به قتل دو نفر شد. در ناصريه نيز انفجار بمب منجر به قتل دو نفر و جراحت سه نفر گرديد.
از سوي ديگر روزنامه الصباح نوشت در چارچوب تعقيب افراد مسلح در رمادي، عشاير عراقي ۱۷۰۰ تروريست با تابعيت هاي عربي را دستگير كردند.

توصيه هاي ايمن الظواهري به حماس و پاسخ خالدمشعل
007053.jpg
گروه سياسي خارجي: ايمن الظواهري مرد شماره دو القاعده به جنبش حماس هشدار داد از مشاركت با لائيكهاي مجرم در شوراي قانونگذاري فلسطين پرهيز كند.
ايمن الظواهري در اين پيام ويدئويي تشكيلات خودگردان فلسطين را به فروختن فلسطين متهم كرده و به رسميت شناختن آنها از سوي حماس را مشروعيت  دادن به مخالفان اسلام قلمداد كرده است.
در پيام ايمن الظواهري خطاب به حماس آمده است: فلسطين سرزمين اسلامي است كه كفار آن را اشغال كرده اند وبر همه مسلمانان واجب عيني است كه براي بازگرداندن آن تلاش كنند.
وي افزوده است: پذيرفتن مشاركت در شوراي قانونگذاري لائيك براساس قانون اساسي لائيك، پذيرفتن توافقهاي مادريد و اسلو و نقشه راه و ديگر توافقهاي سازش است كه با اين اسلام تناقض دارد.
خالد مشعل رييس دفتر سياسي جنبش حماس،  در واكنش به اظهارات الظواهري اظهار داشت: هيچ اشكالي در عملكرد سياسي جنبش حماس وجود ندارد، زيرا اين اقدامات با استناد به مقاومت صورت مي گيرد. وي هم چنين تأكيد كرد: حماس با احترام به اصول به روند سياسي ادامه خواهد داد و در عين حال مقابل اعمال فشارهاي خارجي سر تسليم فرود نمي آورد.
سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا با رد تهديدات ظواهري گفت: اين گونه تهديدها كه از طريق نوارهاي صوتي انجام مي شود، نمي تواند تعهد ما را براي همكاري با متحدان مان در جامعه  بين المللي براي مبارزه با تروريسم و خشونت افراطيون و يا اجراي عدالت در مورد كساني كه انسان هاي بي گناه را مي كشند، تضعيف كند.

ناكامي طرح بوش عليه كوبا
فارس: با گذشت حدود دو سال از تصويب طرح دولت بوش براي سرنگوني انقلاب كوبا و تحميل استعمار نوين به جزيره، اين طرح هيچ موفقيتي به دست نياورده است به گزارش آژانس پرنسا لاتينا، در ششم ماه مه سال ۲۰۰۴ از سوي جرج بوش كميسيوني تحت عنوان كمك به كوبايي آزاد تشكيل شد ولي پس از حدود دو سال و عليرغم آنكه كاخ سفيد تمام تلاش خود را براي از ميان برداشتن نظام حاكم بر كوبا به كار گرفته هنوز هيچ نتيجه اي به دست نياورده است.
دولت بوش در طرح جديد خود اقداماتي از جمله افزايش كمك مالي به گروههاي ضد انقلابي كوبا و مخالفان داخلي و به كارگيري كشورهاي ثالث براي فشار به  هاوانا و جنگ تبليغاتي را در پيش گرفته است.
كاخ سفيد از طريق آژانس توسعه بين المللي آمريكا ۳۶ ميليون دلار به گروههاي معاند و ضد انقلابي كوبا اختصاص داده و بودجه تبليغاتي عليه اين كشور را به ۵۹ ميليون دلار رسانده است.

رهبران اتحاديه اروپا خواهان اصلاحات سياسي هستند
وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نشست آتي خود درباره لزوم اصلاحات سياسي در اين اتحاديه به گفتگو خواهند نشست.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي راديو اتريش، وزراي امور خارجه ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا در نشست آتي خود در اواخر هفته جاري در اتريش همچنين قصد دارند درباره اوضاع حقوق بشر در اين اتحاديه به بحث و تبادل نظر بپردازند.به نوشته اين منبع خبري رهبران اتحاديه اروپا از مدتها پيش خواستار اعمال برخي اصلاحات سياسي در سطح كشورهاي عضو شده بودند.
آنها در بيان علتهاي لزوم اين اصلاحات به مواردي همانند فقر، تضعيف حقوق بشر، محدوديتهاي رسانه اي و مشكلات حمل و نقل اشاره كرده بودند.

پارلمان چچن رمضان  قادرف را به نخست وزيري برگزيد
ايسنا: اعضاي پارلمان چچن به اتفاق آرا فرمانده نيروهاي امنيتي كشورشان را به عنوان نخست وزير جديد معرفي كردند.به گزارش آسوشيتدپرس، رمضان قادرف، جانشين سرگئي آبراموف، نخست وزير مستعفي چچن شد.رئيس جمهور چچن پيشتر اعلام كرده بود آبراموف كه در جريان تصادف رانندگي به شدت مجروح شده، به دليل نگراني از سلامتي اش تصميم به كناره گيري دارد.در همين حال خبرگزاري هاي داخلي از قول آبراموف اعلام كردند كه وي به خاطر هموار شدن راه قادرف براي كسب مقام نخست وزيري از سمت خود استعفا كرده است.قادرف، فرزند رئيس جمهور چچن است كه در سال ۲۰۰۴ مورد سوء قصد قرارگرفت.وي به احتمال قريب به يقين پس از رسيدن به سن ۳۰ سالگي، رئيس جمهور كشورش خواهد شد.

عنان خواستار كمك آمريكا و ديگر اعضاي
شوراي امنيت به دارفور شد
ايسنا: سازمان ملل از آمريكا و ديگر كشورهايي كه از توان نظامي  بالا برخوردار هستند، خواست تا از طريق هوايي به حمايت از اقدامات نظامي  نيروهاي حافظ صلح وابسته به اتحاديه آفريقا در دارفور بپردازند.روزنامه الشرق - چاپ قطر- اعلام كرد: كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در نامه اي به جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل نوشت: با بحراني شدن اوضاع امنيتي دارفور، نيروهاي اتحاديه آفريقا طي چند ماه آينده نيازمند به حمايت هاي بين المللي هستند تا بتوانند وظايف خود را به گروه هايي از سازمان ملل محول كنند.اما سودان از كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا خواست تا با محول كردن اين مأموريت به نيروهاي سازمان ملل مخالفت كنند.

خانواده هاي كشته شدگان انگليسي
در عراق اظهارات بلر را نفرت آور خواندند
خانواده هاي نظاميان انگليسي كشته شده در عراق، با انتقاد شديد از اظهارات توني بلر، آن را نفرت انگيز توصيف كردند.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه اينديپندنت، رگ كيز پدر يكي از نيروهاي پليس انگليس كه پسرش در ژوئن سال ۲۰۰۳ كشته شده گفت: اظهارات بلر منزجر كننده است.وي افزود: بلر از اين عبارات استفاده كرده تا از همه شكست هاي استراتژيك خود خلاص شود.
كيز تصرح كرد: آيا ما بايد در جستجوي آن باشيم كه ۱۰۰ تابوت از عراق بازگردند، چون خدا به او گفته كه به جنگ برود؟ اولين قضاوت بايد از جانب خانواده هاي داغديده باشد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |