دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
دفاع رئيس جمهوري از لايحه بودجه
007104.jpg
ايسنا: محمود احمدي نژاد ديروز در آستانه چهاردهم اسفند سالروز تأسيس كميته امداد امام خميني(ره) در ديدار اعضاي شوراي مركزي اين كميته ، آن را از جمله بابركت ترين نهادهاي انقلابي دانست كه در نوع خود كاملاً مردمي  و با ظرفيت هاي بسيار بالاست و در بسياري از مواقع توانسته با سرعت و عكس العمل بالاي خود، امور را پيش ببرد و نياز جامعه را برطرف كند.
رئيس جمهور با بيان اين كه جهت گيري كه در حال حاضر كميته امداد دنبال مي كند جهت گيري درستي است، گفت: ما در خدمت شما هستيم. شما به جوانان ايراني كه داراي استعداد زيادي هستند كمك كرده ايد و دولت نيز سعي دارد در اين كمك ها شريك شود.
وي يكي از طرح هاي دولت را كمك و ايجاد اشتغال براي جوانان و ايجاد اشتغال زودبازده عنوان و خاطرنشان كرد كه كميته امداد در اجراي اين طرح وظيفه سنگيني دارد. در اجراي اين طرح ما بايد از مسايل جزئي بيرون آمده و مسايل را به صورت كلان نگاه و براي كل كشور ايجاد اشتغال كنيم. يعني نبايد فقط خدمات و امكانات در محدوده خاص و براي افراد خاصي باشد بلكه كلان نگر باشيم. براي ايجاد اشتغال هيچ گونه محدوديتي نداريم.
احمدي نژاد گفت: جهت گيري دولت ها هميشه اين بوده كه هزينه هاي جاري خود را افزايش دهند و در بررسي بودجه در مجلس هزينه هاي جاري كاهش پيدا كرده و بودجه عمراني را افزايش مي دهند، حال دولت براي اولين بار خود اين كار را كرده و به  غير از افزايش حقوق و مزاياي كارمندان و نهادهايي مانند كميته امداد و بخش فرهنگ، بقيه هزينه ها را كاهش داده است. مزاياي كارمندان ۱۳/۵ درصد افزايش يافته ولي به طور كلي هزينه هاي دولت ۲۰ درصد پايين آمده و بودجه عمراني را بالا برده است. در حال حاضر ۸ هزار پروژه نيمه تمام در كشور وجود دارد كه اين ۸ هزار تا توليد تورم مي كند و غير از آن چيز ديگري عايد مردم نمي شود. ما سد ساخته ايم ولي كانال نساخته ايم.
بودجه ۸۵ ضدتورم است
همچنين رئيس جمهور در حاشيه ديدار با اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران ضمن دفاع قاطع از لايحه بودجه آن را ضدتورم دانست.
احمدي نژاد درباره بودجه سال ۱۳۸۵ و روند تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي گفت: من فكر مي كنم مجلس جايگاهي است كه در آن نظرات گوناگون مطرح مي شود و طرحها به صورت كارشناسي بررسي مي شود. من در مورد آنجا اظهارنظري ندارم ولي معتقدم كه در حال حاضر ظرفيت هاي بسيار زيادي در كشور وجود دارد. ما در حال حاضر منابع انساني و ارزي زيادي داريم و همچنين پروژه هاي نيمه  تمامي  در برابر ما وجود دارد كه متأسفانه اين پروژه ها جز هزينه و ايجاد تورم ثمره ديگري ندارد و در بودجه سال ۱۳۸۵ موقعيت به وجود آمده كه ما از منابع موجود به نحو احسن در جهت پويايي كشور استفاده كنيم.
وي گفت: در حال حاضر پروژه هايي وجود دارد كه ۱۰ يا ۱۵ سال از آغاز آنها گذشته و آنها فقط پول جذب كرده اند و سودي برنگردانده اند و به صورت نيمه تمام قرار دارند. دولت در خود اين توانمندي را احساس مي كند و خود را آماده كرده كه اين پروژه ها را به تمام برساند و در خود اين توانايي را مي بيند كه تمامي اين پروژه ها را تمام كند.
رئيس جمهور ادامه داد: در حال حاضر منابع ارزي ما در بانكهاي خارجي سودي به ما نمي دهد. يعني سودي كه آنها به ما مي دهند بسيار كم است. البته داشتن منابع ارزي خوب است و اميدواريم كه افزايش پيدا كند و به رقم بيشتري برسد اما در حال حاضر اين منابع ارزي در اقتصاد ما نقش چنداني ندارند. ما بايد از اين منابع ارزي در اقتصادمان استفاده كنيم به نحوي كه سود آن به مردم برسد. از اين منابع ارزي مي توان در اتمام پروژه هاي عمراني نيز استفاده كرد.
احمدي نژاد تأكيد كرد: دولت مصر است ظرف ۳ سال يا سه سال و نيم كه از عمر دولت باقي مانده حداقل اين پروژه هاي نيمه تمام را تمام كند تا يك بار بگوييم اين پروژه ها به اتمام رسيده و در دوره هاي بعدي پروژه هاي جديدي را آغاز كنيم. من انتظار دارم كه نمايندگان محترم مجلس نيز چنين نگاهي به لايحه بودجه داشته باشند و توجه كنند كه براي جلوگيري از تورم بايد راهكارهاي ديگري اتخاذ كرد. اگر توليد را افزايش دهيم اين خود ضدتورم خواهد بود. ما از ترس تورم پولهاي خود را در كشورهاي ديگر گذاشته ايم و آنها از اين پولها بهره مي برند و وقتي كه ما مي خواهيم از آنها وام بگيريم با منت اين وام را به ما مي دهند و بعد از آن سودهاي كلان مي گيرند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: بودجه تورم زا نيست بلكه ضدتورم است چون به دنبال توليد است. جهت ما در تنظيم بودجه افزايش تحرك اقتصادي بوده، ما به دنبال ايجاد اشتغال هستيم و اميد داريم كه دوستان توجه كنند. فرصت مي گذرد و ديگران منتظر ما نمي نشينند و ما عقب مي افتيم. ما بايد نگاهي به جلو داشته باشيم و نبايد نگاههايي مانع تحرك اقتصادي ما شود.
اين نگاه در بودجه يعني توجه به بخش عمراني براي اولين بار رخ داده است. ببينيد در دوره هاي قبل دولت در تنظيم بودجه خود هزينه هاي مصرفي را افزايش مي داد و بودجه قسمت عمراني پايين بود و مجلس در روند بررسي بودجه سعي مي كرد كه هزينه هاي مصرفي را كاهش داده و بودجه قسمت عمران را افزايش دهد حال ما خود نگاه افزايش بودجه عمراني و كاهش هزينه هاي مصرفي را در بودجه دنبال كرده ايم ولي در مجلس اتفاقي برعكس در حال رخ دادن است و چيز جديدي است و باورمان هست كه اين به نفع كشور نيست.

لاريجاني:
اگر به شوراي امنيت هم برويم
غني سازي تحقيقاتي را متوقف نمي كنيم
عكس: مسعود خامسي پور
007101.jpg
گروه سياسي: علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته به ميان خبرنگاران آمد تا نتيجه آخرين مذاكراتش در مسكو و وين را تشريح كند.
مسئول پرونده هسته اي ايران تأكيد كرد كه ايران به هيچ وجه غني سازي تحقيقاتي در نطنز را تعليق نخواهد كرد حتي اگر پرونده ايران به شوراي امنيت هم برود.
لاريجاني اعلام كرد كه در مذاكرات «گلدن رينگ» مسكو دو موضوع بين طرف ايراني و طرف روس مورد توافق قرار گرفته است: ادامه غني سازي تحقيقاتي در ايران و به رسميت شناخته شدن حق ايران براي توليد سوخت هسته اي.
وي تاكيد كرد كه طرف روس و اروپايي بايد حقوق ايران را تضمين كنند و اجازه بدهند تا كارشناسان ايراني تحقيق و توسعه را پي بگيرند، در اين صورت اگر از انحراف ايران نگراني دارند ما حاضريم در كوتاه مدت انعطاف داشته باشيم. اشاره لاريجاني در مورد انعطاف، مربوط به تعليق محدود غني سازي گسترده و صنعتي اورانيوم بود.
لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري در مورد اينكه سانتريفيوژهاي مورد پذيرش روسيه براي غني سازي تحقيقاتي در ايران چه تعداد بود گفت: در مذاكرات در مورد تعداد سانتريفيوژها بحثي مطرح نشد. تحقيق و توسعه تعريفي كيفي در بين كارشناسان دارد و بحثي در مورد هزار سانتريفيوژ يا بيشتر و كمتر نبود.
لاريجاني همچنين از ادامه رايزني هاي ايران تا ساعات باقي مانده تا اجلاس شوراي حكام خبر داد و گفت: اين رايزني ها هم با كشورهاي اروپايي است و هم با غيراروپايي ها. وي تاكيد كرد كه در صورت نتيجه بخش نبودن اين رايزني ها و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، ايران همكاري اش با آژانس را كمتر خواهد كرد و همچنين سريعتر غني سازي صنعتي را آغاز مي نمايد.
وي تصريح كرد: ما علاقه اي به استفاده از سلاح نفت نداريم. ما فقط خواستار استيفاي حقوقمان در چارچوب N.P.T هستيم.
وي تاكيد كرد: تحقيق و توسعه جزو منافع ملي و حاكميت ايران محسوب مي شود و ما از آن گذشت نخواهيم كرد و فكر نكنم ارجاع ايران به شوراي امنيت دستاورد زيادي را برايشان داشته باشد. ما هم از اين مساله استقبال نمي كنيم و تمام تلاش هاي مان براي به نتيجه رسيدن ديپلماتيك اين مساله است.  وي خاطرنشان كرد: اين نوعي اتمام حجت است كه ما چيزي بيش از حقوق مان نمي خواهيم و ايران خواستار حقوقش در چارچوب ان.پي.تي با نظارت هاي آژانس است و آن را پيگيري مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه  اين كنفرانس خبري در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه پاسخ ايران به ارجاع مساله  هسته اي ايران به شوراي امنيت چه خواهد بود؟ گفت: مساله  ارجاع به شوراي امنيت، نه براي ما و نه براي ديگران امتيازي محسوب نمي شود، اما بايد اين را روشن بيان كنيم كه رفتن به شوراي امنيت قطعاً باعث عقب نشيني ايران از تحقيقات و توسعه در زمينه  غني سازي نمي شود. اين بخشي از حاكميت ماست و هيچ دولتي نمي تواند اين كار را انجام دهد. لاريجاني درباره  خروج ايران از ان.پي.تي در صورت ارجاع گفت: ما خواهان خروج از ان.پي.تي نيستيم. ميثاق ان. پي. تي براي ما مثبت است، به شرط آنكه اين ميثاق درست انجام شود. اينكه آژانس را دستاويز كشورهايي قدرتمند مي بينيم، مورد قبول ما نيست و اگر بخواهند شرايط را از آنچه در حال حاضر هست، تغيير دهند قطعا ايران به اين شرايط جديد واكنش هايي خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت ارجاع پرونده  هسته  اي ايران به شوراي امنيت غني سازي چه زماني آغاز خواهد شد؟ گفت: اگر پرونده ارجاع شود، غني سازي آغاز خواهد شد. وي در پاسخ به سئوال ديگر مبني بر اين كه اگر با ارجاع پرونده به شوراي امنيت از ايران خواسته شود فعاليت هايش را به حال تعليق در آورد، تهران چه خواهد كرد؟ گفت: پاسخ ما همين است كه امروز مي گوييم. براي ما مهم نيست كه چه مرجعي مي خواهد حقوق ايران را به رسميت بشناسد، مهم اين است كه مسئولان ايران بايد همه اهتمام خود را در حفظ تحقيقات و توسعه  مربوط به غني سازي داشته باشند. چنانچه آژانس و يا هر نهادي امري غيرمنطقي را از ايران بخواهند، ما آن را نمي پذيريم، اما اگر فرمولي براي احقاق حق ايران داشته باشند، از آن استقبال مي كنيم.
علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه  كنفرانس خبري اش با خبرنگاران خبر پيشنهاد اروپايي ها مبني بر تعليق ۱۰ ساله را تكذيب كرد.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي ديگر كه اگر اروپا تحقيق و توسعه را حق ايران بداند، اما از ايران بخواهد براي مدتي آن را معلق كند، جواب ايران چه خواهد بود، گفت: ما حرفي نداريم، مي توانيم در جايي انعطاف داشته باشيم به شرط آنكه دليل اينها براي ما معقول باشد. اگر هرگونه نگراني در مسير هسته اي ايران وجود دارد، ما آن را رفع مي كنيم.
دبير شورا ادامه داد: اگر ما را به شوراي امنيت ارجاع دهند و يا به تحريم و حتي به جنگ بكشانند، ما عقب گرد نمي كنيم چون اين دانش هسته اي را به دست آورده ايم. اين به ضرر آنهاست؛ چرا كه با اين كار سطح نظارت ها را كاهش خواهند داد.
لاريجاني همچنين درباره  اعمال تحريم ها در صورت ارجاع ابراز داشت: تحريم هايي كه الان حرف آن را مي زنند، بايد دقيق تر كالبدشكافي شود. ايران ۲۷ سال است كه مورد تحريم قرار گرفته است. در عين حال، ايران براي شرايط مختلف سناريوهاي مختلفي را طراحي كرده است. اگر به ايران سخت  بگيرند، ما مجبور به واكنش هستيم. توصيه ما ورود به بازي باخت - باخت نيست. ما معتقديم در منطقه بايد امنيت، رونق اقتصادي و نظام منصفانه شكل گيرد. وي تاكيد كرد: ما تحقيق و توسعه را به هيچ وجه تعليق نخواهيم كرد و به آن ادامه مي دهيم، ضمن آنكه معتقديم مساله  تحقيقات بايد توسط متخصصان و كارشناسان تعريف شود. آنها مي گويند ما از انحرافات شما نگرانيم و ما مي گوييم كه هنوز مواد را غني نكرده ايم. وي در توصيه به طرف هاي درگير با  مساله  هسته  اي كشورمان براي اجلاس امروز شوراي حكام گفت: غير از مواردي كه عرض شد، عرض ديگري ندارم و اگر آنها مايلند مسير آمريكا را بروند ما هم بلديم كار را درست كنيم. دبير شورا از انجام رايزني هايي مختلف در ساعات باقي مانده تا جلسه شوراي حكام آژانس خبر داد و گفت: رايزني هايي با كشورهاي اروپايي و غير اروپايي در حال انجام است، البته اين مساله در شرايط فعلي طبيعي است.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا ايران به دوستي روسيه به اين عنوان كه در جلسه شوراي حكام هر گونه قطعنامه عليه ايران را وتو كند، اعتماد دارد؟ گفت: حتما از دوستي با كشورها مي توان سود برد، اما در مسير بررسي مساله هسته اي كشورمان تكيه ما بر روي توان و اراده ملي مان  است، نه قدرت و توان كشوري ديگر.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره اين كه پس از ارجاع به شوراي امنيت فورا طرح روسيه كنار گذاشته خواهد شد، ادامه داد: من چنين نظري ندارم كه پس از ارجاع فورا اين طرح كنار گذاشته شود، اما شكي نيست كه طرح روسيه شرايطي مناسب را براي بحث مي خواهد.در شرايطي كه ما خودمان غني سازي را آغاز مي كنيم، دليلي به پرداختن طرح روسيه نداريم.لاريجاني خاطر نشان كرد: ما تعليق در فرآيند تحقيق و توسعه را نمي پذيريم، اما در زمينه توليد صنعتي اگر ملاحظاتي وجود داشته باشد، مي توان براي مدت كوتاهي تعليق را پذيرفت.دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تأكيد كرد: اين آخرين پيشنهاد ايران براي برون رفت از بحران به وجود آمده است.

نخستين همايش انجمن زبان شناسي ايران
انجمن زبان شناسي ايران نخستين همايش علمي خود را در روزهاي ۲۳ و ۲۴ اسفندماه سال جاري در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار خواهد كرد. زمينه هاي مورد بحث و موضوعات مقالات ارسالي عبارتند از: آواشناسي و واژه شناسي، صرف، نحو، معني شناسي، رده شناسي زبان، ترجمه شناسي، جامعه شناسي زبان، روان شناسي زبان، زبان شناسي رايانه اي، زبان شناسي كاربردي، فرهنگ نگاري، فلسفه زبان، گويش شناسي، زبان شناسي تاريخي و زبان هاي باستاني، نشانه شناسي و مطالعات ادبي، واژه گزيني و اصطلاح شناسي. سخنرانان مراسم گشايش دكتر حبيبي و دكتر ثمره هستند و مجموعه مقالات همايش به صورت كتاب و سي دي در روزهاي همايش به شركت كنندگان عرضه مي شود.

فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي
از حساب ذخيره ارزي تأمين مالي مي شود
فارس : مدير عامل شركت نفت و گاز پارس گفت: با دستور رئيس جمهور، تامين اعتبار مالي مورد نياز براي توسعه فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي از محل حساب ذخيره ارزي خواهد بود.
اكبر تركان اظهار داشت: مبلغ مورد نياز براي توسعه اين دو فاز هم اكنون در هيات امناي حساب ذخيره ارزي در دست بررسي است و ما نيز منتظر پاسخ آن براي تنظيم قرارداد هستيم.
وي با اشاره به استقبال شركتهاي خارجي از مناقصه فازهاي ۱۹ تا ۲۲ پارس جنوبي افزود: طبق زمان بندي مقرر در آگهي اعلام شده، شركتها اسناد خود را ارائه مي كنند كه مورد ارزيابي قرار مي گيرند و در موعد مقرر نتيجه آن اعلام خواهد شد.
به گزارش فارس، قطر از سال ۱۹۹۱ بهره برداري از اين منبع گازي را آغاز كرده در حالي كه ايران از سال ۲۰۰۱ بهره برداري را آغاز كرده است . در بخش ايراني ۲۲ فاز تعريف شده است كه بخش قطري با بلوك هاي بزرگ تر حجم بيشتري از گاز را برداشت مي كند. در حال حاضر برداشت ايران به بيش از سه برابر افزايش يافته و طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده ايران تا سال ۲۰۱۲ بيش از كشور قطر گاز برداشت خواهد و عقب ماندگي گذشته را جبران خواهد نمود.
براساس اين گزارش، ميدان انرژي پارس (عسلويه) بزرگترين ميدان گازي جهان شناخته شده، داراي حدود شش درصد از گاز كل جهان بوده و بهره برداري از آن به  طور مشترك از سوي ايران و قطر صورت خواهد گرفت. منطقه عسلويه به علت مجاورت با خليج  ناي بند و مركزيت نسبت به آبهاي بين المللي ايران و كشورهاي حاشيه خليج  فارس داراي موقعيت سوق الجيشي مناسبي بوده و در نظر است، علاوه بر تأمين كليه نيازهاي داخلي به عنوان بزرگترين پايانه  گازي جهان عمل كند.
اين منطقه در حاشيه خليج فارس و در ۳۰۰ كيلومتري شرق بندر بوشهر و ۵۷۰ كيلومتري غرب بندر عباس واقع است و از شمال به استان فارس، و از شرق به استان هرمزگان و از غرب به استان بوشهر محدود مي شود و با حوزه گاز پارس جنوبي كه در ميان خليج فارس واقع شده است، حدود ۱۰۰ كيلومتر فاصله دارد.

هاشمي رفسنجاني: محققان بزرگترين سرمايه ملي هستند
ايسنا : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، محققان كشور را هديه هاي الهي و بزرگترين سرمايه ملي خواند و گفت:  انبوهي از محققان و استعدادها از جوان هاي دانشجو و قبل از دانشگاهي تا دانشمندان سالخورده در اختيار ما هستند كه در قبال اين هديه هاي الهي مسئول هستيم و در صورت عدم استفاده از تجربه آنها بايد جوابگو باشيم و بايد از هرز رفتن و انزواي آنها جلوگيري كنيم.
هاشمي  رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه روز گذشته در مراسم افتتاح پارك علم و فن آوري دانشگاه تهران سخن مي گفت، با تبريك تقارن تاسيس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران با سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) كه نماد علم است، اظهار كرد: از راه هاي خوب تجربه شده در دنيا استفاده از پارك هاي علمي فن آوري است كه تجربه موفقي بوده و پس از شكل گيري اولين پارك علم و فن آوري جهان، به دليل آثار مفيدي كه داشت، حركتي براي تاسيس اين نوع از پارك ها در دنيا در پيش گرفته شد كه در اين مسير كشورهاي پيشرفته جلوتر و كشورهاي در حال رشد بعد از آنها قرار داشتند.

قائم مقام وزير امور خارجه در بحرين:
روابط با كشورهاي حوزه خليج فارس
در بهترين شرايط قرار دارد
قائم مقام وزير امور خارجه با تاكيد بر حق ايران به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي  گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص برنامه هسته اي  اش به اجراي تمامي قوانين بين المللي و همچنين قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبند است. به گزارش روزنامه الايام چاپ بحرين، مهدي مصطفوي، قائم مقام وزير امور خارجه ايران در سخناني در بحرين تاكيد كرد: تمامي فعاليت هاي هسته اي  ايران از جمله تحقيقات هسته اي  همگي تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارند. وي افزود:  به طور كلي ايران در دو راهي قرار دارد، يا بايد در برابر فشارهاي واشنگتن تسليم شود و يا راه اصالت و استقلال را ادامه  دهد كه به رغم تمامي مشكلات، كشور ما راه دوم را برگزيد. مصطفوي درباره روابط تهران با كشورهاي حوزه خليج فارس بيان داشت: اين روابط در زمينه هاي اقتصادي سياسي و اجتماعي در بهترين حالت ممكن قرار دارند و شواهد نشان مي دهد كه سران ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس بسيار تلاش مي كنند تا اين روابط توسعه و تحكيم يابد چرا كه منافع ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس به هم مرتبط هستند. وي ادامه داد: ايجاد روابط دوستانه و آرام به نفع ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس است و البته منافع تمامي كشورهاي منطقه نيز به سطح اينگونه روابط و پيشرفت آن بستگي دارد.

اروپايي ها همچنان خواهان گفت وگو با ايران هستند
مهر: آنجليكا بر رئيس هئيت مذاكره كننده پارلمان اروپا با ايران پس از نشست علني لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با وزراي امور خارجه كشورهاي اروپايي و مقامات روسيه در يادداشتي در سايت اختصاصي خود تصريح كرد: توافق احتمالي ايران و روسيه در انجام فعاليت غني سازي اورانيوم در خاك اين كشور مي تواند حامل پيام هاي خوبي براي اروپا باشد.
وي با بيان اين مطلب كه ايران روزهاي حساس و پرمخاطره اي را مي گذراند، افزود: با وجود برخي اختلاف نظرها ميان ايران و اروپا بر سر موضوع هسته اي اين كشور، اشاره به اين نكته ضرورت دارد كه اروپائيان همچنان خواهان تداوم گفت و گو بوده و همواره درپي يافتن راهكار دوستانه هستند.

راه رسيدن به توافق هسته اي با ايران باز است
ژاك شيراك گفت كه غرب هنوز هم مي تواند براي رسيدن به يك معامله درباره برنامه هسته اي ايران دستش را به سوي تهران دراز كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه ديروز در شوراي مشورتي عربستان درباره برنامه هسته اي ايران، موقعيت لبنان، سوريه و انتخابات فلسطين سخنراني كرد.بر اساس اين گزارش شيراك ادعا كرد: در ايران، صداي منطقي كه فرانسه، انگليس و آلمان خواسته اند درباره مساله هسته اي شنيده شود، در حال حاضر هنوز شنيده نشده است.وي افزود: اما به رغم شكست مذاكرات ميان تهران و اتحاديه اروپا، دست (اروپا) همچنان دراز است و ايران مي تواند با احياي تعهدش به تعليق فعاليت حساس هسته اي، آن را بفشارد.
رئيس جمهور فرانسه افزود كه به ايران اطمينان داده شده است كه مي تواند تكاپوي كسب قابليت هسته اي براي اهداف غيرنظامي را ادامه دهد.

ايران اجازه انجام فعاليت غني سازي در خاك خود را ندارد
مهر: وزير امور خارجه آمريكا با بيان اينكه تحميل تحريمهاي فوري عليه ايران هنوز در دستور كار قرار ندارد، بار ديگر حق مشروع و مسلم ايران در داشتن غني سازي اورانيوم در خاك خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي را انكار كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه آمريكا طي ديدار بوش از پاكستان اظهار داشت: كسي نگفته است ما مجبوريم در اعمال تحريم از اين نوع بلافاصله شتابزده عمل كنيم .رايس افزود: تحميل تحريم هاي سريع عليه ايران در دستور كار ما قرار ندارد .وي درباره نشست روز دوشنبه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران گفت: پس از گزارش شوراي حكام، من تصور مي كنم شوراي امنيت مجبور خواهد شد، يك گفت وگوي جدي درباره اقدامات بعدي(درباره برنامه هسته اي ايران) داشته باشد.
وزير امور خارجه آمريكا در ادامه در اظهاراتي براي بدبين كردن افكار عمومي و رسانه هاي خبري به برنامه صلح آميز هسته اي ايران خود را وكيل مدافع جامعه بين المللي قرار داد و از ايران خواست تمام فعاليت هاي صلح آميز و مشروع خود را به حال تعليق در آورد. رايس با اعلام مخالفت كاخ سفيد با انجام غني سازي اورانيوم در خاك ايران گفت: آنها (ايراني ها) بايد درك كنند كه يك برنامه هسته اي غيرنظامي كه ايران خواستار آن است، بايد برنامه اي باشد كه شامل غني سازي و فرآوري در خاك ايران نباشد. رايس همچنين تصريح كرد كه اينها خطوط اصلي هستند و من چيزي در اين زمينه نشنيده ام كه بگويد ايراني ها اين خطوط اصلي را پذيرفته اند.

چين خواستار از سرگيري مذاكرات هسته اي
بين ايران و روسيه شد
ايسنا: «لي  جائو شينگ» وزير خارجه  چين ، از ايران  خواست  كه  مذاكرات  خود را با روسيه  و اتحاديه  اروپا درباره  برنامه  هسته اي  از سر بگيرد.
وزير خارجه  چين  ديروز در حاشيه  اجلاس سالانه  كنگره  ملي  خلق  چين  در گفت وگو با خبرنگاران ، از ايران  دعوت  كرد كه  هرچه  زودتر مذاكراتش  را با روسيه  و اروپا از سر بگيرد. وي  اين  مطلب  را يك  روز قبل  از برگزاري  نشستي  درباره  مساله  هسته اي  ايران  عنوان  كرد.«لي» ابراز اميدواري  كرد كه ايران  هرچه  زودتر مذاكرات  خود را با روسيه و اتحاديه  اروپا آغاز كند.
وزير خارجه  چين  در ادامه  گفت:  مهمترين  موضوع  اين  است  كه  اين مساله  به طور مناسب  و صلح  آميز و ازطريق  ديپلماتيك  حل  شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |