دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
قاتل دو زن در دادگاه كيفري استان
007020.jpg
گروه حوادث- مهديه مصطفايي: پرونده مرد جواني كه متهم به دو فقره قتل عمدي بود پس از رفع نقص براي تعيين وقت رسيدگي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش همشهري، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس جنايي شهرستان شهريار قرار گرفت كه روز ۱۲ بهمن ماه سال ۸۲ زماني كه مأموران شهرداري در حال جمع آوري زباله هاي شهري بودند، با جسد دختر جواني كه به طرز فجيعي صورتش متلاشي شده بود، روبه رو شدند. در بررسي هاي مقدماتي هويت دختر جوان كه مورد آزار جنسي قرار گرفته بود به نام زهرا آشكار شد. پنج ماه بعد، زماني كه مأموران گشت شهريار در حال مراقبت از حوزه استحفاظي خود بودند، به سرنشين يك دستگاه خودرو پيكان كه در حوالي شهرك آزادگان در حال تردد بود، مظنون شدند. پس از بازداشت و انتقال به كلانتري، وي بلافاصله به دو فقره قتل اعتراف كرد. متهم كه بهزاد نام داشت در نخستين اظهاراتش در مورد جنايت حادثه قتل زهرا به مأموران گفت: شب حادثه وقتي به خانه مي رفتم زهرا را ديدم كه از مجتمع فرهنگيان بيرون آمد.
او را تعقيب كردم و زماني كه در مكان خلوتي منتظر خودرو بود وي را به زور سوار خودرو كردم. سپس با تهديد چاقو او را به اطراف زباله هاي شهرك آزادگان برده و پس از آزار و و اذيت با ضربات سنگ، او را به قتل رساندم.
بهزاد در مورد وقوع دومين قتل خود كه مدعي است در تاريخ ۲۴ تيرماه سال ۸۳ مرتكب شده ،گفت: پيرزني را كه تكدي گري مي كرد و فريده نام داشت سوار ماشينم كردم و پس از رفتن به يك باغ انگور در هشتگرد با او رابطه برقرار كردم.
سپس او را با دستم خفه كرده و جسدش را در همان محل رها كردم.
پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست توسط نماينده دادستان، پرونده براي رسيدگي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. قاضي عزيز محمدي پس از مطالعه پرونده به پنج مورد نقص در روند پرونده اشاره كرد و گفت: هويت مقتوله فريده در پرونده احراز نشده است. بهزاد در تمام مراحل تحقيق به استناد فتوكپي شناسنامه اي با نام سيدحسيني مدعي قتل شده است و نام فريده توسط بازپرس پرونده مطرح شده است. نكته دوم اينكه، برگه معاينه جسد موجود در پرونده متعلق به فردي با هويت ناشناس است و تعلق آن به قربانيان اثبات نشده است. سوم، به گفته يكي از مأموران كلانتري محل، چند روز قبل از وقوع حادثه، پيرزن در كلانتري مشاهده شده در حالي كه از مأمور كلانتري تحقيق نشده است. چهارم، تحقيق لازم براي احراز هويت پيرزن مقتول صورت نگرفته است. از طرفي اولياي دم اين زن شناسايي نشده اند و درخواست دادستان مبني بر قصاص منتفي است. پنجم اينكه، تصاوير پرونده هويت هيچ يك از مقتولان را مشخص نمي كند.
به گفته قاضي عزيز محمدي، پس از ارجاع مجدد پرونده به دادسراي شهريار، دو ماه طول كشيد تا پرونده مجدداً پس از رفع نواقص موجود به شعبه ۷۱ ارجاع شود. صبح ديروز پرونده اين جنايت دوباره در اختيار قاضي عزيز محمدي قرارگرفت تا با تعيين وقت رسيدگي، بهزاد را محاكمه كند.

سال ۸۴ دريك نگاه
در آخرين روزهاي سال ۸۴ ستون آن سوي حادثه را به بررسي مهمترين اخبار اين سال اختصاص مي دهيم. سالي كه با تمام فراز و فرودهايش جاي خود را به سالي جديد مي سپارد.
فروردين ۸۴
تعطيلات نوروزي سال ۸۴ در تهران در حالي پايان يافت كه در هفته اول شهر تهران، روزهاي نسبتاً آرام و خوبي را پشت سر گذاشت به طوري كه سردار سرتيپ مرتضي طلايي- فرمانده انتظامي تهران بزرگ- از كاهش ۲۵ درصدي حوادثي از جمله قتل، سرقت مسلحانه و... خبر داد. اين خود حادثه خوش يمني براي شهروندان تهراني بود.  اما هفته دوم تعطيلات نوروزي از تب و تاب بيشتري برخوردار بود.در همين حال از۲۶ اسفند سال گذشته تا آخرين روزهاي تعطيلات نوروز ۱۱۴ تن در تهران اقدام به خودكشي كرده و توسط نيروهاي امداد اورژانس به مراكز امدادي انتقال يافتند.
اولين حادثه سال
ساعت ۱۹و۵۰ دقيقه جمعه پس از اين كه سوت پايان بازي ايران- ژاپن به صدا در آمد، تماشاگران با هيجان ناشي از برد تيم ايران به طرف درهاي خروجي هجوم آوردند. تلاش مسئولان استاديوم براي هدايت تماشاگران بي نتيجه ماند و با توجه به ازدحام جمعيت، چند ساعت بعد بيمارستان هاي امام خميني(ره)، قوامين و فياض بخش به درمان ۴۱ مجروح حادثه استاديوم آزادي پرداختند كه ۷ تن از آنها كه زيردست و پا گير كرده بودند به خاطر شدت ضربات وارده از جمله شكستگي جمجمه و مهره گردن و خفگي در بيمارستان جان باختند. پيگيري پرونده اين حادثه تا زمستان ۸۴ به طول انجاميد و آخرين خبرها حاكي از صدور حكم دادگاه بدوي در مورد اين پرونده بود. در اين حادثه نيروي انتظامي و مسئولان ورزشگاه آزادي مقصر شناخته شدند.
اولين محكوم به اعدام سال ۸۴ بخشيده شد
قضات شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان اولين حكم اعدام را در سال ۸۴ صادر كردند. در اين پرونده پرستار ميانسالي در پي رابطه پنهاني با مرد ۶۲ ساله اي وي را به انگيزه انتقامجويي به قتل رسانده بود. كبري (متهم به قتل) در دفاع از خود مدعي شد:آقاي قاضي اين مرد مرا گول زد. مرا از بچه هايم جدا كرد. من با خداي خودم عهد كرده ام. مي دانم گناهكارم. تا پاي چوبه دار هم خواهم رفت. اما بدانيد احمد مرا با حرف هايش خام كرد.قاضي عزيز محمدي پس از اعلام ختم جلسه دادگاه حكم قصاص كبري را صادر كرد. اما پيش از آن كه حكم به ديوان عالي كشور فرستاده شود، اولياي دم با حضور در دادگاه او را بخشيدند.
نخستين گروگانگيري سال۸۴
اين حادثه كه توسط يكي از پرسنل پيماني نيروي انتظامي در مدرسه راهنمايي پسرانه رازي به وقوع پيوست، با عمليات به موقع پليس تهران با موفقيت خاتمه يافت.
ساعت ۸و۵۴ صبح روز پنج شنبه ۱۸فروردين ماه مردي كه خود را مدير مدرسه پسرانه رازي معرفي كرد با مركز فوريت هاي پليس۱۱۰ تماس گرفت و از وقوع يك گروگانگيري در مدرسه اش خبر داد. با تلاش پليس،مرد جوان بدون هيچ مقاومتي خود را تسليم پليس كرد و در حالي كه بي رمق راه مي رفت توسط مأموران به بيمارستان انتقال يافت و بدين ترتيب عمليات گروگانگيري پس از يك ساعت و۳۵ دقيقه در حالي خاتمه يافت كه ۳۰ دانش آموز مدرسه راهنمايي رازي جان سالم به در بردند.
اولين اعدام خبرساز سال ۸۴
آذرماه سال ۸۲ اولين شكايت ها عليه دو مرد كه اقدام به سرقت طلاجات يك دختر ۴ ساله و آزار و اذيت وي و سرقت طلاجات يك دختربچه۱۱ ساله كرده بودند، در دادگستري اصفهان ثبت شد.تحقيقات در اين زمينه در حالي آغاز شده بود كه بازجويي از شاكي۴ ساله به هيچ نتيجه اي نرسيده بود. در اين مدت موسي علي.م و رسول به اعمال شيطاني خود در شهرهاي نجف آباد، شاهين شهر و خميني شهر ادامه مي دادند تا اين كه ظهر۲۵ مهر ماه همان سال در پي يك اتفاق، پدر و پسر جنايتكار شناسايي و توسط ماموران دستگير شدند.
سحرگاه روز شنبه۲۷ فروردين ماه موسي علي در ملأ عام در خيابان ۲۴متري اصفهان به دار مجازات آويخته شد. به دستور رئيس قوه قضاييه اجراي حكم اعدام رسول به زماني ديگر موكول شد. تا پايان سال ۸۴ خبري در مورد تغيير شرايط وي اعلام نشد.

در پي تعقيب و گريز پليس
سردسته باند مواد مخدر هدف گلوله قرار گرفت
007023.jpg
گروه حوادث: در پي تعقيب و گريز يگان ويژه با يك خودرو بي.ام.و، يكي از سركردگان باند تهيه و توزيع مواد مخدر با شليك گلوله به سينه اش كشته شد.
به گزارش همشهري، مجتبي معروف به فرامرز اواخر هفته گذشته در كلانتري كن مدعي شد خودرو بي.ام.و آخرين مدلي كه  از دوستش به امانت گرفته بود چند مرد شرور با تهديد اسلحه به سرقت برده اند. مجتبي كه تصور نمي كرد پليس چند دقيقه بعد با وارد كردن نام وي در رايانه دستبند بر دستانش ببندد و او را روانه دايره يكم اداره آگاهي تهران بزرگ كند، تمام مشخصات خود را روي برگه شكايت كه در اختيارش قرار گرفته بود، نوشت.
افسر كلانتري بلافاصله بعد از رويت اسم مجتبي در رايانه و مطابقت چهره وي با عكسي كه در رايانه وجود داشت، مسئولان كلانتري را در جريان ماجرا قرار داد. مجتبي معروف به فرامرز يكي از متهمان فراري تحت تعقيب پليس آگاهي تهران بزرگ بوده و اتهام وي شرارت و عضويت باند بزرگ تهيه و توزيع يك نوع ماده مخدر به نام شيشه در سطح شهر تهران بود.
مجتبي بازداشت شد و به اداره آگاهي انتقال يافت و تحقيقات پليسي بلافاصله از وي براي شناسايي مخفيگاه ديگر اعضاي باند آغاز شد.مجتبي در جريان بازجويي ها عنوان كرد: «خودرو بي.ام.و سرقت شده هم اكنون در اختيار علي معروف به علي آليش يكي از سركرده هاي بزرگ باند تهيه و توزيع شيشه در پايتخت است» .
بدين ترتيب مأموران گشت آگاهي شناسايي خودرو مسروقه را كه در پي يك اختلاف مالي بين اعضاي باند علي آليش و مجتبي به سرقت رفته بود در دستور كار خود قرار دادند.مقارن ساعت ۳۵:۲۱ روز شنبه، مأموران گشت يگان ويژه به يك دستگاه «بي.ام.و» با مشخصات خودرو مسروقه كه با سرعت زياد در انتهاي اتوبان شهيد بابايي، اتوبان وفادار شرقي در منطقه «تهرانپارس» در حال حركت بود مشكوك شدند و به راننده خودرو دستور ايست دادند، ولي با بي توجهي او مواجه شدند. راننده خودرو كه علي آليش بود با سرعت بيشتر به مسير خود ادامه داد، اما در طول مسير با سه دستگاه خودرو عبوري برخورد كرد به طوري كه يكي از اين خودروها كه يك دستگاه پيكان بود به ۱۰ متر آن طرف تر پرتاب شد.
در طول مسير سرنشينان خودرو (دو مرد و يك زن) اقدام به تيراندازي كردند. در همين زمان اتومبيل با سرعت بسيار زياد به خودروي ديگري برخورد كرد و متوقف شد. يكي از مأموران مسلح پليس به سوي اتومبيل رفت، ولي علي آليش و همدست ديگري به نام مهدي او را به داخل خودرو كشانده و متهمان بار ديگر فرار كردند.مأمور پليس توسط فاطمه در اتومبيل خلع سلاح شد. اما پس از ۲۰ دقيقه تعقيب و گريز در منطقه خاك سفيد اتومبيل متوقف شد.
بلافاصله علي آليش با شليك گلوله به سوي مأموران اقدام به فرار كرد. پس از چند مرحله اعلام ايست، مأموران به سوي او شليك كردند. در اثر اصابت گلوله به ناحيه سينه علي، وي كشته شد. علي رضا معروف به آليش از اشرار سابقه دار داراي ۱۵ فقره پرونده سرقت مسلحانه، گروگانگيري و آدم ربايي و... است كه از پنج ماه پيش تحت تعقيب پليس قرار داشت.
مهدي كه در جريان عمليات اين باند خود را مأمور معرفي مي كرد ديروز به خبرنگاران گفت: «من را اعضاي اين باند دزديده بودند و من هيچ همكاري با آنها نداشتم» .ادامه تحقيقات از اين متهمان و دستگيري ديگر اعضاي باند كه چند ماه قبل، چند گروه از آنان توسط مأموران اداره يكم آگاهي طي عمليات هاي ويژه دستگير شده بودند زير نظر سرهنگ مداحي ،رياست اداره يكم آگاهي تهران بزرگ ادامه خواهد يافت.

مشروبات الكلي جان دو نوجوان را گرفت
سايت جنايي: قاضي دادگاه عالي مونترال اعلام كرد كه مسئولان مدرسه اي كه در آن دو دانش آموز ۱۱ ساله به دنبال مصرف بيش از اندازه مشروبات الكلي جان خود را از دست دادند، در قتل دو كودك نقشي نداشته و تنها مي توان هر دو را به سهل انگاري در نگهداري از دانش آموزان محكوم كرد.به گزارش بازپرس تحقيق پرونده؛ هر دو دانش آموز از غفلت مسئولان مدرسه سوءاستفاده كرده و پس از خوردن نيم گالن مشروبات الكلي دچار مسموميت شده و جان خود را از دست دادند.قاضي دادگاه علاوه بر اين اعلام كرد كه مسئولان اين مدرسه نبايد هيچ غرامتي به خانواده دانش آموزان پرداخت كنند، چرا كه ساعت دقيق خروج متوفيان از مدرسه مشخص نيست.خانواده قربانيان اين حادثه از دادگاه درخواست كرده بودند كه مبلغ يك ميليون دلار به عنوان غرامت به آنها پرداخت كنند.وكيل مدافع شاكيان در دادگاه اعلام كرد كه مسئولان مدرسه مي توانستند با اطلاع زودتر غيبت دانش آموزان به خانواده آنها مانع از مرگشان شوند. با اعلام حكم نهايي، وكيل مدافع شاكيان اعلام كرد كه به حكم صادره اعتراض خواهد كرد.

قتل به خاطر ۶۰۰ تومان
گروه حوادث: محاكمه مردي كه به خاطر ۶۰۰ تومان منجر به قتل شده بود صبح ديروز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شد.
به گزارش همشهري، متهم پرونده كه فرهاد (۳۰ ساله) و نانوا است. وي داراي سابقه كيفري بوده و صبح ديروز به اتهام ايراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدي فردي به نام مصطفي با حضور پنج قاضي دادگاه كيفري محاكمه شد. با درخواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) متهم در دفاع از خود گفت: درگيري براي تهيه مواد مخدر بود. شب حادثه وقتي به خانه مصطفي رفتم تنها ۶۰۰ تومان كم آوردم و او حاضر به دادن مواد نشد بر سر همين موضوع درگير شديم و او را با ضربات ميله مجروح كردم ولي او را نكشتم.
برپايه اين گزارش، پزشكي قانوني علت مرگ را عفونت ريه عنوان كرده و مصطفي چهل روز پس از درگيري جان باخته است. حكم پرونده ظرف مدت قانوني صادر مي شود.

سنگين ترين مجازات براي دو برادر
گروه حوادث: دو برادر كه در درگيري منجر به قتل جواني شده بودند، با حكم قضات دادگاه كيفري به قصاص و حبس محكوم شدند. به گزارش همشهري، مهدي و مرتضي متهم هستند كه دو سال قبل در يك درگيري در پاركي در رباط كريم منجر به قتل فردي به نام حامد شدند. آنها دو روز قبل به اتهام قتل عمدي و معاونت در قتل محاكمه شدند و صبح ديروز از سوي قضات شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان مهدي به قصاص نفس(اعدام) و مرتضي به حبس محكوم شدند. حكم صادره قابل اعتراض و تجديدنظر خواهي است.

عامل قتل دو برادر در اصفهان به دار آويخته شد
گروه حوادث:  صبح ديروز مردي كه متهم به قتل دو برادر در اصفهان بود در ملأ عام به دار مجازات آويخته شد.
به گزارش همشهري، صبحگاه ديروز جمعيت فراواني كه در ميدان اصلي روستاي زيار يكي از روستاهاي شرقي اصفهان دور هم گرد آمده بودند شاهد اجراي حكم قصاص بودند. در تاريخ ۱۲ تيرماه سال ۸۳ رسول.ك كه يكي از اقوام نزديك مقتولان به نام هاي عباسعلي و مجيد است براي تهيه يخ از باغشان به سمت خانه حركت مي كرد كه در راه علي و دوستانش جلوي او را گرفته و به باراندازي داخل باغ خودشان برده و مورد آزار و اذيت قرار مي دهند. سپس رسول كه با ترفندي خاص از دست آنها رهايي مي يابد موضوع را به دو تن از دايي هايش گفته و آنها نيز جهت اعتراض به اين كار به محل وقوع حادثه رفتند و علي و همدستانش كه از قبل آمادگي درگيري با نامبردگان را داشتند با چوب و چاقو دو برادر را مضروب كرده و با دخالت ديگر كشاورزان محل آنها را به كلينيك داخل روستا برده و با تشخيص پزشك مقرر مي شود نامبردگان به بيمارستان انتقال يابند. مجدداً علي و همدستانش با حمله به كلينيك و شكستن شيشه هاي كلينيك اقدام به قتل دو برادر كرده كه بلافاصله توسط پاسگاه محل دستگير شدند. قاضي سيد جعفر هاشمي در خصوص اتهام دو فقره قتل عمدي توسط علي وي را به دوبار قصاص نفس(اعدام) در ملأ عام و همچنين ساير متهمان را از جهت عمل لواط به شلاق در ملأ عام و تبعيد محكوم كرد. گفتني است ، پرونده از جهت آدم ربايي همچنان مفتوح است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |