دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
اقتصادي
Front Page

گزارش همشهري از سرگرداني مردم
در نخستين روز نمايشگاه بهاره
گروه اقتصادي : باوجود وعده هاي پيشين مسئولين برگزاري نمايشگاه فروش بهاره مبني بر افتتاح همزمان نمايشگاه در ۶ محل تاكنون فقط۲محل نمايشگاه فروش بهاره افتتاح شده و اين ناهماهنگي موجب سرگرداني مردم و اصناف عرضه كننده كالا در برخي نمايشگاه ها شده است. شايسته است مسئولين براي رفع مشكل محل برپايي نمايشگاه در سال آينده از هم اكنون چاره انديشي كنند.
درحالي كه پيش از اين نمايشگاه فروش بهاره شركت پشتيباني امور دام واقع در تهرانپارس و مجموعه ورزشي شهيد سعيدي واقع در بزرگراه شهيد محلاتي افتتاح شده است هنوز برپايي نمايشگاه در ۴ محل ديگر رسما آغاز نشده و آغاز به كار نمايشگاه در مجتمع شهيد باستاني خاوران، ورزشگاه قيانوري ياخچي آباد، باغ بهشت( لارك سابق) ميني سيتي هنوز مشخص نبوده و در پارك ارم نيز امروز نمايشگاه شروع مي شود.اعلام زمان هاي متفاوت درمورد آغاز به كار نمايشگاه فروش بهاره و اطلاع رساني ضعيف در اين زمينه موجب شده تا مردم كه از نقاط مختلف شهر تهران به محل هاي برگزاري نمايشگاه مراجعه نموده بودند، با در بسته مواجه شوند.
پيش از اين اعلام شده بود نمايشگاه فروش بهاره واقع در پارك ارم يكشنبه افتتاح مي شود اما باوجود آماده بودن غرفه ها هنوز دستگاه هاي ذي ربط، اين غرفه ها را به واحدهاي صنفي تحويل نداده و اين كار در روز گذشته صورت گرفت.
شرط افتتاح ،تكميل دوسوم ظرفيت
دبير هيات عالي نظارت بر اصناف كشور در پاسخ به اينكه چرا باوجود اعلام قبلي هنوز نمايشگاه فروش بهاره در نقاط مختلف راه اندازي نشده است مي گويد:  براي افتتاح نمايشگاه بايد حداقل دوسوم ظرفيت غرفه ها توسط اصناف پر شود .براي برپايي نمايشگاه در محل باغ بهشت (لارك سابق) تاكنون ۵۰ واحد صنفي ثبت نام كرده و روند خوبي طي مي شود اما در ورزشگاه قيانوري (ياغچي آباد) و مجتمع شهيد باستاني (خاوران) هنوز ظرفيت خالي وجود دارد گرچه اين محل ها غرفه بندي شده و براي برگزاري نمايشگاه آماده است.حسن فرجي مي افزايد: نمايشگاه فروش بهاره ارم از بعدازظهر روز گذشته افتتاح شده و علت تاخير استقرار اصناف بوده است.
از سوي ديگر مدير نمايشگاه بهاره ارم در تشريح علل تاخير در افتتاح اين نمايشگاه مي گويد: تصميم گيري براي اجراي اين نمايشگاه با تاخير صورت گرفته و به دليل اينكه اين نمايشگاه در فضاي باز برگزار مي شود آماده سازي غرفه ها نيازمند زمان بيشتري بوده است.
نمايشگاه فروش بهاره تا ۱۰ روز پس از برپايي ادامه دارد
دبير هيات عالي نظارت بر اصناف كشور در زمينه مدت برپايي نمايشگاه باتوجه به تاريخ هاي متفاوت افتتاح مي گويد: نمايشگاه در نقاط مختلف تا ۱۰ روز پس از برپايي ادامه خواهد يافت و تمديد زمان برپايي نمايشگاه نيز به بررسي هاي بعدي در زمينه ميزان استقبال مردم از نمايشگاه بستگي داشته و اين احتمال وجود دارد. همچنين فروش فوق العاده نيز از ۱۶ اسفند به موازات نمايشگاه بهاره آغاز خواهد شد و تمديد اين نمايشگاه خللي در فروش فوق العاده ايجاد نخواهد كرد.
شيوه نامناسب برگزاري نمايشگاه
اصناف شركت كننده در نمايشگاه بهاره نيز با اظهار نارضايتي از نابساماني هاي موجود، برگزاري نمايشگاه به شيوه كنوني را ناكارآمد تلقي مي  كنند. طالعي از صنف پوشاك با اشاره به اينكه تا كي بايد تجربه كسب كرد اعلام ديرهنگام زمان برپايي نمايشگاه و عدم آمادگي اصناف را ازجمله نقاط ضعف موجود ارزيابي نموده و مي گويد: بايد زمان و محل برپايي نمايشگاه حداقل از ۶ ماه قبل مشخص مي شد تا اصناف با آمادگي بيشتري اجناس مناسب نمايشگاه را توليد كنند.
۱۵ تا ۲۰ درصدافزايش قيمت خشكبار
اعلام نظارت بر قيمت ها درحالي صورت مي گيرد كه قيمت آجيل و خشكبار به دليل شرايط نامساعد جوي سال گذشته و صادرات، حدود ۲۰ درصد افزايش را نشان مي دهد .در نمايشگاه قيمت تخمه ژاپني از ۲ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پسته اكبري از ۵ تا ۸ هزار تومان، مغز فندق ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مغز بادام آمريكايي ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مغز بادام ايراني از ۸ تا ۱۰ هزار تومان، كشمش ۱۴۰۰ تا ۲۵۸۰ تومان و قيمت هر كيلو نخود از ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان باتوجه به كيفيت خشكبار عرضه شده متغير مي باشد.

مجلس رقم ميانه را برگزيد
بودجه اتمام طرحهاي نيمه تمام
به ۹۶ هزار ميليارد ريال افزايش يافت
گروه اقتصادي: در حاليكه بحث و مجادله حول بودجه عمراني سال آينده در مجلس شوراي اسلامي ميان موافقان و مخالفان لايحه دولت ديروز نيز ادامه يافت و اين مسئله موجب شد تا بررسي بند و تبصره ۲ لايحه بودجه به جلسه بعد از ظهر و تبادل نظر بيشتر نمايندگان موكول شود ديروز دكتر محمود احمدي نژاد در مصاحبه اي ضمن دفاع از لايحه بودجه تأكيد كرد اين لايحه فني و كارشناسي تهيه شده و ضمن ايجاد اشتغال و توسعه تورم را نيز افزايش نخواهد داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري ديروز دكتر حدادعادل رياست مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد:
بررسي بند (و) تبصره دو لايحه بودجه ۸۵ را به نوبت دوم جلسه امروز موكول كرد.وي افزود: ظهر امروز درباره بند (و) تبصره ۲ كار كارشناسي مي كنيم و آن گاه نظر نهايي را به نمايندگان مي گوييم.
پيش از اين قاري رئيس كميسيون عمران پيشنهادي براي افزايش دو هزار ميليارد تومان به سقف برداشت از حساب ذخيره ارزي براي طرح هاي عمراني داده بود كه موجب اختلاف نظر نمايندگان شد.اشكال وارده اين بود كه مشخص نبود مراد پيشنهاد دهنده اضافه شدن اين رقم به سقف برداشت از رقم كميسيون تلفيق يا رقم پيشنهادي دولت بود.
قدرت الله ايماني نماينده مردم خرم آباد در جلسه ديروز و در رسيدگي به بند (و) تبصره ۲ اين لايحه، پيشنهاد افزايش بودجه عمراني دولت به ۱۵۰ هزار ميليارد ريال را مطرح كرد كه در نهايت به تصويب نمايندگان نرسيد.
فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت نظر موافق دولت را با اين پيشنهاد اعلام كرد، ولي الياس نادران نماينده مردم تهران به عنوان مخالف با پيشنهاد ايماني مخالفت كرد.
در ادامه جلسه ديروز نمايندگان بند «ح» تبصره ۲ را به تصويب رساندند.
براساس اين مصوبه به دولت اجازه داده شد از محل حساب ذخيره ارزي حداكثر معادل ۱۰ درصد مانده موجودي حساب مذكور را پس از كسر تعهدات ماده يك قانون برنامه چهارم توسعه در ابتداي سال را به صورت تسهيلات به بانك هاي دولتي پرداخت نمايد تا به عنوان سهم الشركه در سنديكاي تأمين مالي بخش غيردولتي با رعايت قانون عمليات بانكي بدون ربا مورد استفاده قرار بگيرد.
هم چنين در بند (ط) تبصره دوم نيز افزايش سقف مانده تسهيلات تكليفي بانكي در سال ۱۳۸۵ با رعايت ساير تكاليف مصرح در برنامه هاي توسعه ايران با سقف يك هزار وهشتصد ميليارد ريال مجاز شناخته شد.
در بند (ي) تبصره (۲) نيز به هيأت وزيران اجازه داده شد كه پرداخت تمام يا قسمتي از اصل، سود و خسارت قانوني تسهيلات بند (ط) افزايش سقف تسهيلات تكليفي بانك ها را در مواردي كه ضروري تشخيص دهد، تضمين نمايد.
هم چنين براساس بند ك تبصره (۲) ، پرداخت يارانه سود و كارمزد تسهيلات بانكي به منظور حمايت از سرمايه گذاري هاي اشتغال زاي بخش هاي خصوصي و تعاوني و يا تشويق نظام بانكي به تأمين منابع مالي و تسهيلات، در چارچوب قانون برنامه چهارم توسعه پس از اتمام و بهره برداري از طرح صورت خواهد گرفت.
بر اين اساس قرارداد منعقده شده در گذشته  با بانك ها، صندوق ها و ساير مؤسسات مذكور و ساير مواردي كه قوانين و مقررات خاص دارند مستثني مي باشند.
براساس جزء يك بند يك تبصره (۲) به منظور حمايت از سرمايه گذاري اشتغالزا و زود بازده در بخش خصوصي و تعاوني مبلغ دوازده هزار و پانصد ميليارد ريال اعتبار در اختيار صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي قرار مي گيرد.
اختصاص ۸ ميليارد دلار به بخش غيردولتي
مجلس  به  دولت  اجازه  داد حداكثر تا مبلغ  هشت  ميليارد دلار موجودي  حساب  ذخيره  ارزي  را براي  سرمايه گذاري ، صادرات  و تامين  بخشي  از اعتبار مورد نياز بخش  غيردولتي  اختصاص  دهد .
مجلس  اين  اجازه  را در قالب  بند(ز) تبصره  ( ۲) بودجه  در جلسه  علني  صبح  روز يكشنبه  به  تصويب  رساند.
بر اساس  اين  مصوبه  به  دولت  اجازه  داده  مي شود حداكثر تا مبلغ  هشت  ميليارد دلار موجودي  حساب  ذخيره  ارزي  را پس  از وضع  تعهدات  قانوني ، مشروط بر آنكه  از ۵۰ درصد موجودي  تجاوز نكند، براي  سرمايه گذاري  صادرات ، تامين  بخشي  از اعتبار مورد نياز بخش  غيردولتي  كه  توجيه  فني  و اقتصادي  آنها به  تأييد وزارتخانه هاي  تخصصي  ذيربط رسيده  است  از طريق  شبكه  بانكي  داخلي  و بانكهاي  ايراني  خارج  از كشور بصورت  تسهيلات  ارزي  بابت  تامين  هزينه هاي  ارزي  با تضمين  كافي  اختصاص  دهد.
افزايش ۲۰ هزار ميليارد ريالي اعتبارات عمراني
بعدازظهر ديروز پس از اختلاف هاي رخداده رأي گيري درمورد بند و تبصره ۲ لايحه بودجه رأي گيري شد و پيشنهاد علي اكبر آقايي رئيس كميسيون عمراني مجلس شوراي اسلامي تصويب شد وسقف بودجه عمراني براي سال ۲۰۸۵ هزار ميليارد ريال افزايش يافت. پيش از اين كميسيون تلفيق بودجه عمراني و طرح هاي نيمه تمام را به ۷۶ هزار و ۸۵۹ ميليارد و ۲۸۶ ميليون ريال تصويب كرده بود كه اين امر در صحن علني تصويب نشد.
به گزارش خبرنگار ما اين بودجه از محل حساب ذخيره ارزي و يا فروش اوراق مشاركت براي تسريع در اجراي عمليات طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي و اتمام طرح هاي نيمه تمام در سال ۸۵ و ۸۶ صرف مي شود.
بر اين اساس سقف اعتبارات عمراني سال ۸۵ به ۹۶ هزار و ۸۵۹ ميليارد و ۲۸۶ ميليون ريال افزايش يافت. در رأي گيري درمورد اين پيشنهاد در ميان ۲۳۹ نماينده حاضر ۱۵۳ نفر رأي موافق و ۶۰ نفر رأي منفي دادند.

ساز و كار تعامل با اقتصاد جهاني و استراتژي
روابط اقتصادي با ديگر كشورها تعيين شد
ساز و كار تعامل با اقتصاد جهاني و استراتژي روابط اقتصادي با ديگر كشورها تعيين شد
مهر: براساس تصويب هيات وزيران، ساز و كار تعامل با اقتصاد جهاني و استراتژي روابط اقتصادي با ديگر كشورها تعيين شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين تصويب نامه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به استناد بند «ن» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مورد تصويب هيئت وزيران قرار گرفته است.به موجب اين تصويبنامه به منظور گسترش بازار صادرات و افزايش سهم ايران در زمينه صدوركالا، خدمات فني و مهندسي، جذب منابع و سرمايه گذاري خارجي و انتقال فناوري پيشرفته به وزير امور خارجه اجازه داده مي شود در سقف اعتبار مورد اشاره در بند مذكور و براساس مواد اين آيين نامه عمل كند.

پنج ميليارد دلار فاينانس و يك ميليارد دلار نقد
براي توسعه پالايشگاه اختصاص يافت
007083.jpg
پنج ميليارد دلار فاينانس و يك ميليارد دلار نقد براي توسعه پالايشگاه اختصاص يافت
شانا: مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: بودجه مصوب مجلس براي واردات بنزين تنها براي شش ماه كافي است.
محمدرضا نعمت زاده در حاشيه دومين كنفرانس بين المللي مديريت پروژه در جمع خبرنگاران درباره اعتبارات و سرمايه گذاري توسعه پالايشگاه ها اظهار داشت: مجلس براساس تبصره ۱۱ بودجه پيشنهادي كميسيون تلفيق، براي ساخت يك پالايشگاه جديد و طرح هاي بهينه سازي و توسعه پالايشگاه ها، مجموعاً حدود ۵ ميليارد دلار به صورت فاينانس در نظر گرفته است كه اميدواريم بتوانيم اين تسهيلات را از بانك هاي خارجي با كمك بانك مركزي و بانك هاي داخلي دريافت كنيم.
مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره وضعيت تامين بنزين در سال آينده گفت: ما در حد امكانات تلاش مي كنيم و اميدواريم مشكلي پيش نيايد.
البته يكي از وظايف مديران، خلق امكانات است و ما علاوه بر امكاناتي كه مجلس تصويب كرده، از منابع شركت ملي نفت هم استفاده خواهيم كرد.
وي ادامه داد: هدف ما اين است كه طرح هاي توسعه پالايشگاه ها را شروع كنيم و در كنار آن شروع طراحي و اجراي دو پالايشگاه جديد نيز برنامه ريزي شده است.
همچنين در خصوص تأمين سوخت و پخش آن نيز براساس سياست هاي دولت و مجلس عمل خواهيم كرد.

۵۳۱ هزار بسته هديه ميان ايرانيان مبادله شد
گروه اقتصادي: ايرانيان داخل و مقيم خارج از كشور در ۱۱ ماهه امسال ۵۳۱ هزار بسته هديه به همديگر دادند.
۳۷۲ هزار بسته پستي به ارزش ۵۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال از طريق گمركات امانات پستي وارد كشور شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ تعداد بسته ۲ درصد كاهش و از حيث ارزش ۴/۱ درصد افزايش نشان مي دهد.تعداد بسته هاي پستي ارسال شده به خارج از كشور ۲۵۹ هزار و ۴۰۰ بسته و به ارزش ۶۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ تعداد و ارزش ۹ و ۷۸ درصد رشد داشته است.

كاهش تعرفه مواد اوليه وارداتي توان
رقابتي خودروسازان را افزايش مي دهد
گروه اقتصادي: يكي از موارد مهم و تأثيرگذار در رشد صنعت خودرو،توسعه صنعت قطعه سازي در داخل است. چنانچه در سند چشم انداز ۲۰ساله كشور نيز به اين مقوله توجه شده است. خودروسازان داخلي با استفاده از قطعات مرغوب به جز كاهش قيمت تمام شده مي توانند حجم صادرات خودرو در اين عرصه را نيز افزايش دهند. در اين زمينه با منوچهر منطقي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت وگو كرده ايم.
***
* طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله، صادرات قطعات خودرو و خودرو بايد به چه ميزان در سال برسد؟
در سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور صادرات قطعات خودرو نقش اساسي را ايفا مي كند، چنانچه بايد حجم صادرات قطعه سالانه به ۱۶ ميليارد دلار و صادرات خودرو به ۵ ميليارد دلار بالغ شود. اين درحاليست كه تحقق امر فوق مستلزم سرمايه گذاري بر روي ماشين آلات، افزايش بهره وري و كاهش تعرفه ورود مواد اوليه است.
* باتوجه به كاهش تعرفه واردات خودرو در سال آينده (۹۰درصد) فكر نمي كنيد دولت اقدامي در راستاي كاهش قيمت مواد اوليه وارداتي نيز انجام دهد؟
درصورتي كه اين مهم تحقق يابد مسلماً وضعيت خودروسازان بسيار مناسب تر خواهد شد چراكه هم اكنون از يك سو تعرفه واردات كاهش مي يابد، اما از سوي ديگر قيمت مواد اوليه وارداتي كاهشي براي خودروسازان ندارد، حال آن كه با پايين آمدن قيمت مواد اوليه وارداتي خودروسازان به جز افزايش توان رقابتي در برابر خودروهاي وارداتي و كاهش قيمت تمام شده خودروي داخلي مي توانند در امر صادرات نيز با قيمت هاي بهتر و توان بيشتر ظاهر شوند.
* آيا افزايش ۹ درصدي عوارض خودرو در سال آينده موجب بالا رفتن بهاي تمام شده خودروسازان خواهد شد؟
مسلما هر نوع افزايش در بالا رفتن قيمت تمام شده محصولات دخيل است. اما طي چند سال اخير همواره خودروسازان تلاش كرده اند، با استفاده از روش هاي خاص، چون داخلي كردن قطعات خودرو، قيمت خودرو را ثابت نگاه دارند. اين روند باز هم ادامه دارد چنانچه قطعات خودروهاي سمند و پژو پارس طي ۲ سال آينده بايد كاملا داخلي شوند. اما بايد اذعان كرد افزايش ۹ درصدي عوارض براي شركت ايران خودرو مشكل ساز خواهد بود.

نحوه اعطاي وام وديعه مسكن به زودي اعلام مي شود
007086.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: اوايل بهمن ماه سال جاري وزير مسكن و شهرسازي در خبري اعلام كرد كه ظرف ۲ تا ۳ هفته آينده وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن با سود ۵ درصدي به متقاضيان اعطا خواهد شد.
يك مقام مسئول در بانك مسكن در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون فرم هاي دريافت اين وام منتشر نشده است، گفت: از آنجايي كه ساختار و دستورالعمل هاي اجرايي اعطاي اين وام مراحل پاياني خود را مي گذراند، لذا حتما فرم هاي دريافت وام وديعه مسكن به زودي منتشر خواهند شد.
وي گفت: با ارائه دستورالعمل و بخشنامه مربوطه از سوي وزارت مسكن، نحوه و چگونگي شرايط اعطاي اين وام قرض الحسنه فردا اعلام مي شود.
نياز بيشتر در كلان شهرها
در همين زمينه يك كارشناس بازار مسكن پرداخت وام يك تا ۳ ميليون توماني وديعه مسكن را كمكي براي تأمين مسكن اجاره اي در شهرهاي كوچك و درجه دوم دانست و گفت: البته پرداخت اين وام احتمالا در بازار اجاره بها تورمي به وجود خواهد آورد.
احمدرضا سرحدي با اشاره به اين كه در حال حاضر نياز واقعي به پرداخت اين گونه وام ها در كلان شهرها احساس مي شود، افزود: به نظر مي رسد اين روش به صورت مقطعي تا حدي مشكل مستأجران را مرتفع كند.

قيمت طلا و ارز
007080.jpg


|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |