دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
راهنما
Front Page

درباره فروش مكانيزه بليت در ۲۰ سينماي تهران
صبح ها به سينما برويد
007017.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: در همه جاي دنيا براي كشاندن مخاطب به سالن هاي سينما روش هاي متفاوتي به كار گرفته مي شود. هر چند كه در بسياري كشورها صنعت سينما به خودي خود آن قدر قوي و پر كشش است كه ديگر نيازي به اجراي اين طرح ها وجود ندارد،اما سينماي ايران در كدام دسته قرار مي گيرد؟ آيا سينماي ما هم آن قدر غني و پركشش است كه به راحتي تماشاگر را به سالن هاي سينما بكشاند و آيا فيلمسازان ما هميشه خيال شان بابت فروش خوب فيلم ها راحت و آسوده است؟
حقيقت اين است كه سينماي ايران در بسياري موارد در تنگنا قرار دارد. صنعت سينماي ايران هيچ وقت آن طور كه بايد قوي نبوده و هميشه با كاستي هايي مواجه بوده است.اكثر فيلم هاي ايراني از زمان توليد تا اكران هميشه چرخه معيوبي را طي مي كنند. از كمبودها در زمينه توليد گرفته تا ضعف در مقابل رقيب؛ رقبايي كه عمدتاً سريال هاي تلويزيوني و CD و DVD فيلم هاي روز دنيا هستند. رقبايي كه ارزانتر و راحت تر در اختيار مخاطب قرار مي گيرند و به راحتي تماشاگر سينما را از راه به در مي كنند.
كمبود و پراكندگي نامناسب سالن هاي سينما در سطح شهر و تجهيزات ناكافي سالن ها از ديگر عواملي هستند كه رغبت رفتن به سينما را از بين مي برند. دست اندركاران سينماي ايران هميشه به دنبال راه هايي براي افزايش رونق سينما بوده اند و نسخه اي كه در سال ۸۲ براي بهبود سينماي ايران تجويز شد، طرح نيم بها كردن بليت سينما در روزهاي شنبه بود؛ طرحي كه از اول ارديبهشت ماه سال ۸۲ در تهران اجرا شد. هر چند در ابتدا تعدادي سينما از اجراي طرح سرباز زدند، اما گذشت مدت زمان كوتاهي نشان داد اين طرح باعث افزايش مخاطب در سينماهاي نقاط مختلف شهر مي شود.
موفقيت اين طرح سبب شد كه دست اندركاران سينما به فكر يافتن روشهاي تازه تر براي جذب تماشاگر به سالن هاي سينما بيفتند.
يكي از اين راه ها متغير كردن قيمت بليت در ساعات مختلف روز بود. از حدود سه ماه پيش سينماهاي با درجه ممتاز اين طرح را اجرا كردند. در اين طرح سينماهايي كه مجهز به سيستم مكانيزه هستند تا ساعت ۱۳ بليت را نيم بها، يعني با قيمت ۶۰۰ تومان، مي فروشند و از ساعت ۱۵ به بعد با قيمت واقعي هر روز يعني ۱۲۰۰ تومان. اين طرح فصلي اجرا مي شود؛ بدين معني كه تابستانها سانس هاي ،۱۱ ۱۳ و ۱۵ و زمستانها سانس هاي ۱۱ و ۱۳ نيم بهاست. البته همچنان طرح بليت نيم بها، شنبه ها در همه سينماها در حال اجراست.
به گفته سخنگوي شوراي صنفي نمايش، اجراكننده طرح فروش مكانيزه بليت (بليت  دو نرخي) مجتمع سينمايي ايران سالن هاي ۱ ، ۲ و ،۳ صحرا، فلسطين سالن هاي ۱ ، ۲ و ،۳ سروش، فرهنگ سالن هاي ۱ و ،۲ جوان سالن هاي ۱ و ،۲ پايتخت، سپيده سالن هاي ۱ و ،۲ استقلال، آفريقا و قيام هستند. قرار است به زودي سينماهاي ماندانا و عصر جديد سالن هاي ۱ ، ۲ و ۳ نيز به اين طرح بپيوندند.
* همايون اسعديان، در اين زمينه مي گويد: سينما هميشه صبح ها كم بيننده و عصرها با ازدحام مخاطب مواجه است. اين مسأله اهالي سينما را بر آن داشت تا طرح مكانيزه فروش بليت را پيگيري كنند. با مذاكراتي كه انجام شد مسئولين سينما شهر اجراي اين طرح را به عهده گرفتند كه البته تا به امروز هنوز به طور كامل اجرا نشده، چون سينما ها مجهز سيستم به كامپيوتر مركزي نيستند. اميدواريم اين طرح تا يكي دو ماه آينده به طور واقعي اجرا شود و غير از سينماهاي ممتاز همه سينماهاي شهر تهران به اين سيستم مجهز شوند.
بنا به گفته اسعديان اين طرح هنوز بازدهي چنداني نداشته، اما مطمئناً با گذشت زمان همان نتيجه اي كه از اجراي طرح بليت نيم بهاي شنبه ها حاصل شد به دست مي آيد.

اخبار كوتاه
* انتخاب هيأت مديره ITI :اعضاي هيأت مديره و بازرس ITI ايران از بين ۱۵۳ رأي داده شده انتخاب شدند. از بين ۱۵۷ برگه نوشته شده و ۱۵۳ برگه جمع آوري شده، قطب الدين صادقي با ۱۰۴ رأي، بهزاد فراهاني با ۹۸ رأي و فرشيد ابراهيميان با ۹۳ رأي، بيشترين آرا را به دست آوردند و به عنوان اعضاي اصلي انتخاب شدند.
* كارگاه كيارستمي در ايران: كارگاه فيلمسازي عباس كيارستمي براي نخستين بار در ايران برگزار مي شود. اين كارگاه آموزشي در سري كلاس هاي آكادمي هنر و علوم انساني مؤسسه فرهنگي هنري كارنامه برگزار مي شود كه يك جلسه آن در هفته آخر اسفند ماه جاري تشكيل مي شود.
* «نظريه هاي روايت» در شهر كتاب: نشست هفتگي شهر كتاب مركزي به نقد و بررسي كتاب «نظريه هاي روايت» نوشته والاس مارتين و ترجمه محمد شهبا با حضور فرزان سجودي اختصاص يافته است. اين نشست فردا ساعت ۱۷ در شهر كتاب مركزي تهران برگزار خواهد شد.
* برنامه سينماتك: فيلم مستند «در يك روز اتفاق افتاد» ساخته «علي شاه محمدي» ساعت ۱۶ فردا ۱۶ اسفند در جشنواره فيلم هاي عاشورايي در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران اكران مي شود.
* ايرج راد در نمايش غريب پور: ايرج راد در نمايش «خدا در آلتونا حرف مي زند»، آخرين كار بهروز غريب پور، نقش اول را برعهده خواهد داشت.
* دو فيلم ايراني در بلگراد: مراسم اختتاميه جشنواره فيلم «اونت فست» بلگراد، ديشب با حضور دو فيلم ايراني «يك شب» (نيكي كريمي) و «سيزيف در نيويورك» (رامين بحراني) برگزار شد. در سايت www.fest.org.yu اخبار و اطلاعات تكميلي اين رويداد سينمايي قابل پيگيري است.
* تقدير از شهر آشوب در موزه سينما: در ادامه برگزاري مراسم بزرگداشت برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر فيلم سينمايي «شهر آشوب» به كارگرداني يدالله صمدي مورد تقدير قرار گرفت.

داريوش مؤدبيان و سه تله تئاتر تازه
006981.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: داريوش مؤدبيان با سه تله تئاتر به شبكه چهار سيما مي آيد. همين خبر كوتاه براي پرداختن به فعاليت هاي اين كارگردان، مترجم و بازيگر تئاتر و تلويزيون ۵۵ ساله كافي است. او در حال حاضر قصد دارد كه سه تله تئاتر «زندگي درتئاتر» ، «دوازده مرد خشمگين» و «كمدي هنر تئاتر» را كه خود ترجمه و بازنويسي كرده است براي شبكه چهار آماده كند.
مؤدبيان درباره «كمدي هنر تئاتر» مي گويد: اين نمايشنامه نوشته ادواردو فيليپو نويسنده ايتاليايي است كه به زندگي، هنر و رسالت تئاتر مخصوصاً به رسالت بازيگر تئاتر مي پردازد. اين نمايشنامه را كه بيشتر با ترجمه من چاپ شده در سه قسمت براي تلويزيون آماده كرده ام و بعد از ضبط تلويزيوني براي اجراي صحنه اي آماده خواهم كرد.مؤدبيان به اتفاق علي نصيريان، گلچهره سجاديه، حسين محب اهري و مهدي علي احمدي بازيگران اين تله تئاتر هستند. داريوش مؤدبيان درباره دو نمايشنامه ديگر مي گويد: «دوازده مرد خشمگين» و «زندگي در تئاتر» سال ۸۵ پخش مي شوند. دوازده مرد خشمگين نوشته رجينالد رزيك tele playمعروف جهاني است و جزء آثار برجسته تلويزيون محسوب مي شود. اين كار به صورت يك اثر سينمايي نيز توليد شده است. «زندگي در تئاتر» هم پيش تر تمرين شده و حتي چند اجراي خصوصي نيز براي آن گذاشته بوديم. اين نمايش را در سه قسمت ۶۰ دقيقه اي ضبط مي كنيم.
در «زندگي در تئاتر» علي نصيريان، پارسا پيروزفر و خودم به ايفاي نقش خواهيم پرداخت. گروهي از بازيگران هم در آن براي پر كردن صحنه حضور دارند.
«حسين فردرو» تهيه كننده و كارگردان تلويزيوني اين سه مجموعه تلويزيوني است. علاوه بر اين سه تله تئاتر، داريوش مؤدبيان چند كتاب نيز در دست انتشار دارد كه ازجمله مي توان به دفتر دهم از «طنزآوران جهان» اشاره كرد.

نمونه سخت جدول اعداد ۳۴
007002.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع، هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

كوهستان بروكبك به اسكار نزديك تر شد
006984.jpg
«كوهستان بروكبك» يك جايزه سينمايي ديگر به دست آورد.تازه ترين فيلم آنگ لي كه يك درام وسترن است در مراسم «جوايز فيلم مستقل اسپريت» عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۰۵ را از آن خود كرد. اين مراسم كه يك روز قبل از برپايي مراسم سالانه اسكار برپا شد، آنگ لي را هم به عنوان بهترين كارگردان سال معرفي كرد.
موفقيت كوهستان بروكبك در مراسم جوايز اسپريت، اين فيلم را يك قدم ديگر به مجسمه طلايي اسكار نزديك تر كرد. درام جاده اي و اجتماعي «تصادف» كه در چند رشته اسكار نامزد دريافت جايزه است، عنوان بهترين فيلم اول مراسم اسپريت را كسب كرد. اين فيلم را پل هگيس- فيلمنامه نويس سرشناس و اسكاري سينما- كارگرداني كرده است. فيلم فلسطيني «حالا بهشت» (كه قصه يك روز از زندگي دو بمب گذار فلسطيني را تعريف مي كند كه قرار است در يك عمليات شهادت طلبانه شركت كنند) جايزه بهترين فيلم خارجي سال را گرفت.
فيليپ سيمورهافمن، فليسيتي هافمن، بت ديلون و امي آدامز هم براي فيلم هاي «كاپوتي» ، «ترانس آمريكا»، «تصادف» و «جون باگ» جوايز بهترين بازيگران مرد و زن نقش اول و مكمل را گرفتند.

كيوزاك پدر غمگين استروس مي شود
006987.jpg
جان كيوزاك در اولين ساخته سينمايي جيمز سي استروس بازي مي كند.
اين فيلم درام «گريس رفته است» نام دارد. كيوزاك به جز بازي، يكي از تهيه كنندگان فيلم هم خواهد بود. فيلمبرداري «گريس رفته است» ماه آوريل شروع مي شود. فيلم كه فيلم نامه اش كار خود استروس است؛ قصه يك پدر درهم شكسته و غمگين را تعريف مي كند كه همراه دو دختر كوچك خود راهي يك سفر جاده اي مي شود. اين سفر زماني آغاز مي شود كه به مرد خبر داده مي شود همسرش هنگام انجام وظيفه در عراق به قتل رسيده است. استروس كه قبل از اين براي تعدادي از فيلمسازان مطرح فيلم نامه نوشته، عقيده دارد نوشته آخرش را خودش بايد كارگرداني كند. به همين دليل او پشت دوربين فيلمبرداري قرار مي گيرد تا «گريس رفته است» را كارگرداني كند. كيوزاك طي ماه هاي اخير فيلم هاي «تصادف» ، «بايد سگ ها را دوست داشت» و «خرمن يخ» را روي پرده سينماها داشت. از وي درام «كد» به كارگرداني بروس برسفورد آماده نمايش است.
«گريس رفته است» براي نمايش عمومي در آوريل سال ۲۰۰۷ آماده مي شود و سازندگانش به موفقيت اسكاري آن اميد زيادي دارند.

«اره ۳» در راه است
006990.jpg
قسمت سوم «اره» آماده نمايش عمومي مي شود.
تهيه كنندگان اين مجموعه فيلم دلهره آور و ترسناك اعلام كردند كه «اره ۳» روز ۲۷ اكتبر روانه اكران عمومي خواهد شد. سومين قسمت فيلم به قصه ۲ قسمت قبلي كاملاً وفادار است و ماجراي قاتل زنجيره اي قصه هاي پيشين را دنبال خواهد كرد.
اما اره ۳ همچنين متفاوت از قسمت هاي قبلي خواهد بود. مارك برگ تهيه كننده فيلم مي گويد: «در قسمت سوم تماشاگران با چرخش هاي ترسناك تازه اي روبه رو مي شوند كه غيرقابل پيش بيني است و انتظار وقوع آنها را ندارند.» كارگرداني قسمت سوم را دارن لين بوسمن انجام داده كه همين وظيفه را در قسمت دوم هم داشت. فيلم نامه را لي وائل براساس قصه اي از خودش و جيمز ون نوشته است.
دو قسمت قبلي اين فيلم در كمال تعجب همگان تبديل به فيلم هايي پرفروش شدند. اره ۱ و اره ۲ كه با هزينه هاي ۵ ميليون دلاري توليد شده اند در سطح بين المللي به فروش ۲۵۰ ميليون دلاري دست پيدا كرده اند. قصه فيلم ها درباره قاتلي است كه براي قربانيان خود معما طرح مي كند و اگر آنها نتوانند معما را حل كنند، به مرگ محكوم مي شوند.

نمايش
روخواني ۲۰ نمايشنامه ايراني
دومين فستيوال نمايشنامه خواني تالار مولوي با روخواني ۲۰ نمايشنامه ايراني روخواني مي شود.
از ميان بيش از ۱۵۰ خبري كه به دبيرخانه دائمي دومين فستيوال نمايشنامه خواني مولوي ارسال شده است قرار است ۲۰ نمايشنامه انتخاب شود كه در اين ميان ۱۵ نمايشنامه متعلق به دانشكده هاي تئاتر بوده و ۵ اثر هم به صورت آزاد انتخاب مي شود.
كامبيز زاهدپور- مسئول برگزاري جلسات نمايشنامه خواني مولوي- از همكاري سازمان فرهنگي - هنري شهرداري خبر داد و گفت: از دوره آينده و به همت سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، كمك هزينه اي براي گروه ها در نظر گرفته مي شود. وي ادامه داد: دوره دوم فستيوال نمايشنامه خواني مولوي از تاريخ چهاردهم ارديبهشت شروع مي شود و تا ۲۵ شهريور نيز ادامه دارد و پيش بيني مي شود در دوره سوم اين فستيوال، مروري بر آثار هنريك ايبسن داشته باشيم.

فرهنگسرا
آيين نوروز در آينه اقوام
فرهنگسراي دختران: همايش «بي خطرترين چهارشنبه سال» امروز در اين فرهنگسرا برگزار مي شود. اين همايش علمي كه با همكاري كلانتري ۱۳۳ شهر زيبا برگزار شده است از ساعت ۱۰ تا۱۲صبح با حضور كارشناسان فرهنگي و انتظامي در بلوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات برگزار مي شود.
فرهنگسراي سالمند: اولين جشنواره دستاوردهاي كانون هاي نمايش فرهنگسراي سالمند تا ۱۸اسفند برگزار مي شود. در اين جشنواره ۴گروه نمايش مهرآفرين، شايان، مهرافروز و سوزان با اجراي نمايش هاي «وحدت» ، «كافه جدابافته» ، «پارك اميد» و «يك جو شانس» به رقابت مي پردازند.
فرهنگسراي هنر: جشنواره «آيين نوروز در آينه اقوام ايراني» از ۲۰ تا۲۳اسفند در فرهنگسراي هنر و بهمن برگزار مي شود. همچنين اين جشنواره از ۲۴ تا۲۶ اسفند نيز در فرهنگسراي دختران و خانواده برگزار مي شود. در اين جشنواره گرو ه هاي سنتي مطرح اشعار خود را در مورد بهار و نوروز قرائت خواهند كرد.

روي آنتن
به بهار فكر كن در راديو
گروه جوان و ورزش شبكه راديويي جوان در هفته اول نوروز، برنامه اي ويژه با عنوان «به بهار فكر كن» را از ساعت۹ تا ۱۱ به صورت زنده، روي آنتن مي برد.
ابوالقاسم صادقي، سردبير برنامه «به بهار فكر كن» مي گويد: اين برنامه از سوي گروه «هفت شنبه» تهيه مي شود و سعي مي كند هر روز از بازيگران و خوانندگان كشور دعوت كند تا فضاي مفرح و شادي را در ايام عيد براي شنوندگان فراهم آورد.
طعم ورزش در شبكه ۲
مجموعه تلويزيوني آلبوم ورزشي با عنوان «طعم ورزش» به نويسندگي، تهيه كنندگي و كارگرداني اصغر شريف كاظمي، نوروز ۸۵ از اين شبكه پخش خواهد شد.
نرگس در شبكه ۳
مجموعه تلويزيوني «نرگس» به كارگرداني سيروس مقدم از فروردين ماه ۸۵ از اين شبكه پخش خواهد شد.

نمايشگاه
نمايشگاه مجسمه هاي ۳۰سانتي در تهران
تا دو روز ديگر نخستين نمايشگاه مجسمه هاي كوچك ايران، در تهران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه پنج روزه، ۱۷اسفند ماه جاري در نگارخانه  مميز خانه هنرمندان ايران برپا شده و پيش درآمد نمايشگاه بزرگ مجسمه هاي كوچك به شمار مي رود كه قرار است از سوي انجمن مجسمه سازان ايران تا پايان بهار سال آينده در تهران برگزار شود. در اين نمايشگاه ۵۰ اثر با حداكثر اندازه  ۳۰ سانتي متر ارتفاع ارائه مي شود. برگزاركنندگان، نمايشگاه بزرگ مجسمه هاي كوچك را نمايشگاه بين بي ينالي مي دانند كه فراخوان آن بعد از عيد نوروز اعلام خواهد شد.
ظاهراً دليل اصلي برگزاري اين نمايشگاه، گرم نگه داشتن هنرمندان براي نمايشگاه بزرگ است.همچنين هدف دورتر انجمن مجسمه سازان، فعال كردن اعضا براي برگزاري دو سالانه در آينده اي دورتر است.

گنجينه
نمايش آثار نفيس قرن نهم در پاريس
مجموعه نفيسي از آثار هنري خوشنويسي، مينياتور، تذهيب، تجليد، تشعير و نسخ خطي دوره قرن نهم هجري تا معاصر ايران، روز شنبه در مركز فرهنگي منطقه نويي پاريس گشايش يافت.
در كنار اين آثار ارزشمند كه نمايانگر تاريخ هنر كتاب در ايران و معرف مكاتب مختلف هنر سنتي ايران از دوره تيموري تا به امروز است، بيش از ۶۰ اثر از هنرمندان معاصر همين رشته نيز به نمايش گذاشته شده است.
برنامه ماه فرهنگي ايران در فرانسه كه تا پايان فروردين ماه آينده ادامه دارد با استقبال بسيار زياد شهروندان فرانسوي و ايرانيان مقيم اين كشور مواجه شده است.
در آيين افتتاحيه اين برنامه كه شب گذشته برگزار شد، گروه موسيقي سنتي ايران، قطعاتي از موسيقي اصيل ايراني را به اجرا درآورد كه با تمجيد حاضران مواجه شد.در روزهاي ۱۵ لغايت ۱۷ فروردين ماه نيز برنامه هاي متنوع نوروزي شامل نوروزخواني و سياه بازي در سالن نمايش مركز نويي پاريس اجرا مي شود.

جشنواره
جشنواره سراسري كاريكاتور در دهدشت
نخستين جشنواره كاريكاتور با موضوع تبعيض در مركز شهرستان كهگيلويه برگزار شده است. اين جشنواره كاريكاتور با شركت ۳۸۲ نفر كاريكاتوريست از سراسر كشور با موضوع تبعيض در سالن كاروانسراي قديم دهدشت تا ۲۰ اسفندماه جاري برپاست.
از تعداد ۳۸۲ نفر كاريكاتوريست ۶۴۴ اثر به جمعيت هلال احمر شهرستان دهدشت ارسال كرده اند كه اين جمعيت آثار برجسته هنرمندان كاريكاتوريست را در قالب موضوع هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و هنري در سالن كاروانسري بلاد شاپور يا شهر مرده دهدشت به نمايش گذاشته است.
اميررضا شجاعي مقدم- رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان دهدشت- مي گويد با اجراي نخستين جشنواره كاريكاتوريست هاي كشور سعي داريم اتحاد و همدلي را ميان هنرجويان تقويت كنيم ضمن آنكه سعي داريم پيام وگفته هاي خود را در قالب طنز و نقاشي به اطلاع مردم و جهان برسانيم.

بازي
God of War
سبك: اكشن سوم شخص
سيستم:PS2
007005.jpg
بسياري از منتقدين لقب برترين بازي كنسول PS2 را به اين بازي داده اند. داستاني بسيار زيبا، فضا سازي عالي و بي نقص، موسيقي متن اسطوره اي و به ياد ماندني و در نهايت اكشن نفس گير و پر هيجان بازي از نكات قوت اين بازي با شكوه هستند.
حتي اگر نتوان لقب بهترين را به اين بازي داد و عنوان با شكوه ترين اكشن برازنده God of War است. داستان بازي در خصوص خدايان اسطوره اي يونان باستان و ماجراي يك سرباز جوان به نام كريتوس است كه تا پست ترين مرحله انساني مي رسد اما با تغييري ۱۸۰ درجه سعي مي كند تا گذشته خود را جبران كند. داستان بازي يك فيلم سينمايي تمام عيار است. كريتوس به دو شمشير مجهز است كه با زنجير به دستهاي او جوش خورده اند (در واقع جزيي از وجود او هستند) حركات چند ضرب (Combo)هاي پشت سر هم زيبا و قدرتهاي خارق العاده كريتوس در اجراي فنون پيوسته در هوا و زمين، نبردهاي لذت بخش و مهيجي را در طول بازي پديد مي آورد.
گرافيك بازي بسيار خوب كار شده ولي چيزي كه از گرافيك بيشتر جلب توجه مي كند، فضا سازي هاي زيبا و چشم اندازهاي رويايي بازي است كه محيط هاي اسطوره اي را به واقع در پيش چشمان شما بازسازي مي كند. God of War شاهكار شركت سرگرميهاي سفري است.
Resident Evil 4
سبك:اكشن سوم شخص
سيستم: PS2/Game /UBE

007008.jpg
خلاصه كردن نسخه چهارم اين بازي بسيار معروف در چند سطر بسيار دشوار است. ليون قهرمان نسخه دوم بازي RE، به دنبال مأموريتي در پي يافتن دفتر گمشده رئيس جمهور به اسپانيا سفر مي كند. فضاي دلهره و اضطراب در هر قدم اين بازي ياور هميشگي شما خواهد بود. از گرافيك زيبا و تحسين برانگيز بازي كه بگذريم، كنترل بازي شما را پاي تلويزيون ميخكوب خواهد كرد. دوربين بر خلاف شماره هاي پيشين RE، كاملاً متحرك بوده و پشت شانه ليون قرار دارد و در هدف گيري كاملاً نزديك به محيط مي شود.
در بازي شما با معماي خاصي مواجه نمي شويد و داستان كاملاً فصلي است. اكشن بازي نكته اي است كه در RE4 به آن تاكيد زيادي شده و شما معمولاً در محاصره عده اي زامبي قرار داريد كه بايد از حلقه محاصره نجات يابيد. تنوع بازي بسيار زياد بوده و وقايع يكي پس از ديگري به سراغ شما مي آيند.
RE4 به هيچ وجه بازي كسل كننده اي نيست. شخصيت ها بسيار زيبا و عالي كار شده اند و صداگذاريها و موسيقي بسيار كامل و عالي هستند. مبارزه با غولهاي آخر هر مرحله از جالب ترين قسمتها و متنوع ترين بخشهاي بازي است، به نحوي كه در هر يك بايد كاملاً حساب شده و عقلاني عكس العمل نشان دهيد. در طول بازي وقتي در طول دموها حتي يك لحظه هم نمي توان دسته كنترل را زمين گذاشت، چون تقريباً در طول هر دمو بايد شما عكس العمل سريعي نشان داده و عملي را انجام دهيد. در نهايت مي توان اين بازي را بهترين بازي سال ۲۰۰۶ دانست.

Advent Rising
سبك: اكشن سوم شخص
سيستم: PC/ Xbox

007011.jpg
داستان خوب، گرافيك متوسط، بزن و بكوب و تير بزن برو جلو، خلاصه اين بازي كاملا يك اكشن سوم شخص است. Advent Rising كي از عنوانهايي است كه باعث شد شركت ناشر آن (Majesco) با مشكل اساسي مالي و افت قيمت سهام شديد مواجه شود. اين بازي را در واقع مي توان يك Unreal Tournament سوم شخص ناميد. داستان در آينده و از سياره اي تخيلي روايت مي كند و شما در نقش تنها اميد جامعه انسانها بايد دنيا را از نابودي نجات دهيد (البته داستان بسيار مفصل تر و كامل تر از اين عبارات ساده است) گيرئون شخصيت شما قابليت هاي منحصر به فردي مثل انجام حركات آكروباتيك، بالا رفتن از ديوار و يا بلند كردن و پرت كردن اشياء و افراد دشمن با نيروهاي ذهن را دارد.
نسخه PC كمي بعد از نسخه پر از ايراد Xbox به بازار آمد و تا حدودي بهتر از نسخه Xbox ظاهر شد. گرافيك بازي محيطي ساده و شاد را به تصوير مي كشد و كنترل آن بسيار ساده و كلاسيك است.
007014.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

خواندني هاي تاريخ اسكار
جوايز هفتاد و هشتمين دوره اسكار ديشب به برندگان اين جايزه در سالن نمايش كداك هاليوود اعطا شد. خبرگزاري فرانسه يكشنبه مجموعه اي از نكات جالب و خواندني تاريخ اسكار را به شرح زير گزارش كرد:
- جورج كلوني اولين فرد تاريخ اسكار است كه هم براي بهترين كارگرداني و هم در يك بخش بازيگري در دو فيلم مختلف نامزد دريافت اسكار شده است.
كلوني، نامزد دريافت اسكار بهترين كارگرداني براي فيلم «شب به خير و موفق باشيد» و اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل براي فيلم «سيريانا» است.
- جوانترين برنده اسكار تاكنون «تاتوم اونيل» است كه در سن ۱۰سالگي در سال ۱۹۷۳جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل زن را دريافت كرد.
- جان ويليامز، آهنگساز برجسته آمريكا در سال جاري نامزد دريافت دو اسكار است، يكي براي «خاطرات گيشا» و ديگري براي فيلم «مونيخ» كه اين امر وي را موسيقيدان برجسته تاريخ اسكار مي كند كه بيش از هر كس ديگري نامزد دريافت اين جايزه شده است. او كه ۷۳سال دارد با اين نامزدي دوگانه «آلفرد نيومن» را پشت سر گذاشت. وي به سبب موسيقي متن فيلم «گوژپشت نوتردام» مشهور است.
- در فهرست سال جاري در مجموع ۱۴نفر براي اولين بار نامزد دريافت اسكار شده اند در حاليكه در فهرست هاي قبلي اين رقم شش نفر بوده است كه از آن شش تن، چهار تن به اسكار دست يافتند.
- «والت ديسني» ، پيشرو دنياي انيميشن دو حد نصاب اسكار را در اختيار دارد والت ديسني بيش از هر فرد ديگر اين جايزه را برده است ۲۶تنديس طلايي) و۵۹ بار نيز نامزد دريافت اين جايزه شده كه اين هم يك حدنصاب در تاريخ اسكار است.
- كاترين هپبورن با دريافت چهار اسكار به سبب بهترين بازيگر زن نقش اصلي اولين بازيگري است كه اين تعداد جايزه را برده است.
- در بخش فيلم هاي خارجي، فرانسه با ۱۲بار نامزدي دريافت اين جايزه ازجمله فيلم «كريسمس مبارك» سال جاري در صدر فهرست قرار دارد در حالي كه ايتاليا بيشتر از هر كشور ديگري تنديس طلايي اين بخش را برده است. ايتاليا در بخش فيلم هاي خارجي ۱۰اسكار را به خانه برده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |