سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴
انتخاب نمايندگان قاره در بازيهاي جنجالي
تباني در هندبال آسيا
002124.jpg
علي شاكري
دوازدهمين دوره هندبال قهرماني آسيا (انتخابي قهرماني جهان) طي ده روز (۲۳ بهمن تا ۳ اسفند)  به ميزباني شهر بانكوك تايلند برگزار شد. در اين بازيها كه عربستان درست در آخرين لحظات با وجود اعلام آمادگي قبلي انصراف داده بود، ۹ كشور ايران، تايلند، كويت، قطر، اردن، بحرين، چين، ژاپن و كره جنوبي گام به بازيها گذاشتند كه در نهايت سه تيم كويت، كره جنوبي و قطر با كسب عناوين اول تا سوم جواز صعود به مسابقات قهرماني جهان ۲۰۰۷ آلمان را گرفتند و تيم ايران با وجود داشتن تيمي آماده با دستيابي به مقام چهارم از رسيدن به اين بازيها بازماند. بخشي از دلايل ناكامي تيم ايران به مسايل فني و بخش عمده ديگر متوجه زد و بندهاي پنهان و پشت پرده اي بود كه آشكارا عليه تيم ايران به خصوص طي دو بازي حساس مقابل قطر از سوي داوران توجيه شده اماراتي و سوري به اجرا درآمد، البته مشكل شرق آسيايي ها به خصوص كره اي ها چندين برابر بيشتر از تيم ايران بود و آنها در بازي نهايي از سوي داوران كاملاً قلع و قمع شدند تا عنوان قهرماني به تيم كويت پيشكش شود. دو تيم چين و ژاپن هم در حدي نبودند كه باعث دردسر شوند.
002127.jpg
نگاهي به بازيهاي مقدماتي
در بازيهاي مقدماتي تيم هاي كويت، كره جنوبي، بحرين، اردن و تايلند در گروه اول و تيم هاي ايران، ژاپن، چين و قطر در گروه دوم قرار داشتند. در گروه الف جنگ اصلي ميان كويت و كره جنوبي بود، دو تيمي كه جدالشان در دور مقدماتي فينالي پيش هنگام تلقي مي شد. در اين گروه بحريني ها با وجود تيمي آماده و جنگنده بد اقبال بودند كه با كويت و كره در يك گروه قرار گرفتند. بحرين با وجود آزار دادن هر دو مدعي قهرماني با فاصله اي نزديك به آنان باخت. اردن با وجود داشتن تيمي بلند قامت در ابتداي راه پيشرفت قرار داشت و تايلندي ها با گسيل داشتن تيمي جوان و كم تجربه در زنگ تفريح بودند. در اين گروه همه نگاهها به مصاف كره جنوبي و كويت ختم شد. پيكار كره و كويت در شرايطي به سود كويتي ها خاتمه پذيرفت كه كره اي ها با وجود پنهان نگه داشتن همه قدرت خود همواره در دو جبهه مجبور به رقابت با حريف بودند. در اين بازي هم داوران در لحظات حساس به سود كويت سوت زدند و در همه حال هواي كويتي ها را داشتند.
نتايج بازيهاي گروه الف
* كويت ۳۲ _ بحرين ۳۰
* اردن ۴۵ _ تايلند ۲۶
* كره جنوبي ۴۰ _ بحرين ۳۱
* كويت ۲۸ _ اردن ۲۵
* كره جنوبي ۴۷ _ تايلند ۱۴
* بحرين ۲۷ _ اردن ۲۶
* كويت ۲۷ _ كره جنوبي ۲۵
* بحرين ۴۰ _ تايلند ۱۹
* كره جنوبي ۳۸ _ اردن ۳۴
* كويت ۵۴ _ تايلند ۲۱
رده بندي پاياني: ۱ _ كويت با ۸ امتياز ۲ _ كره جنوبي با ۷ امتياز ۳ _ بحرين با ۶ امتياز ۴ _ اردن با ۵ امتياز ۵ _ تايلند با ۴ امتياز
در گروه دوم در غياب عربستان رقابت اصلي بر سر صعود بين سه تيم ايران، قطر و ژاپن بود. چيني ها با وجود اعزام تيمي جوان و بلندقامت به لحاظ تكنيكي و تجربه به پاي تيم هاي ديگر نمي رسيدند. ايران در شروعي خوب در پيكاري سخت ودشوار كه تا دقيقه ۵۵ بازي همواره از ژاپن عقب بود با ارائه يك بازي توفاني و قدرتي در پنج دقيقه آخر ژاپن را مغلوب ساخت. هنگامي كه ايران در بازي دوم خود مقابل قطر با از دست دادن چندين پنالتي تن به باخت نزديك ۲۱ بر ۲۰ داد، همه اميدها معطوف ژاپن شد كه بتواند با شكست دادن قطر جنگ سرگروهي را به گل شماري كشاند. بازي ژاپن _ قطر برخلاف ميل و خواسته ما به سود قطر تمام شد تا با حذف ژاپن موقعيت تيم ما در راهيابي به فينال كمرنگ شود. ژاپن با خارج شدن از جمع چهار تيم برتر كار تيم ايران را سخت كرد. بدين ترتيب قطر به عنوان سرگروه دوم حريف كره و ايران به عنوان تيم دوم گروه ب حريف كويت تيم اول گروه الف در نيمه نهايي شد.
نتايج بازيهاي مقدماتي گروه دوم
* ايران ۲۸ _ ژاپن ۲۵
* قطر ۲۱ _ ايران ۲۰
* قطر ۲۸ _ چين ۱۴
* ژاپن ۳۸ _ چين ۲۰
* قطر ۳۴ _ ژاپن ۳۰
* ايران ۳۱ _ چين ۱۵
رده بندي پاياني: ۱ _ قطر با ۶ امتياز ۲ _ ايران با ۵ امتياز ۳ _ ژاپن با ۴ امتياز ۴ _ چين با ۳ امتياز
بازيهاي ضربدري
در بازيهاي ضربدري ايران به مصاف كويت شتافت.
برخورد فيناليست هاي غرب آسيا در بسياري از دقايق پاياپاي بود و تيم ايران با وجود بكارگيري نفرات ذخيره اش هرگز احساس كمبود نمي كرد. البته از حق نبايد گذشت كه به لحاظ تاكتيكي كويتي ها حرفه اي تر و سرتر از تيم ايران بودند و در نهايت نيز با برتري و اختلاف چهار امتيازي (۲۷ بر ۲۳) روانه فينال شدند. قطر هم در برابر كره شرايطي درست مشابه با تيم ايران داشت و كره اي ها با استفاده از سلاح سرعت و شوت هاي دقيق پرشي پشت محوطه ۹ متر اجازه بازي پاياپاي را از حريف گرفته بودند. با شكست قطر مقابل كره دست تقدير دوباره كره جنوبي و كويت را در فينال و ايران و قطر را در بازي رده بندي روياروي هم قرار داد.
فينال جنجالي و افتضاح داوري
كويت ۳۳ _ كره جنوبي ۲۹
برخورد دوم كره و كويت در فينال هيچ شباهتي با ديدار قبلي دو تيم نداشت. كره اي ها عزم خود را براي قهرماني و شكست دادن كويت جزم كرده بودند،  اما داوران قطري آنچنان بلايي سر آنان آوردند كه كره اي ها جز به تن دادن به شكست چاره اي نيافتند.
داوري يكطرفه فضاي تالار ملي بانكوك را كاملاً به سود كره ساخته بود، اما داوران را باكي نبود و آنان با جرايم دو دقيقه اي فراوان بارها و بارها كره اي ها را چهار نفره مي كردند تا كويتي هاي ۶ نفره راحت تر به خواسته خود برسند. جالب آنكه كره اي ها با وجود چنين شرايطي بارها با جنگندگي و تكنيك قابل تحسين دروازه كويت را مي گشودند و پا پس نمي گذاشتند. حتي اخراج «هيون دو پارك» سرمربي كره و بازيكن ممتاز اين تيم «جيوجونگ» در شروع نيمه دوم هم از هراس كويتي ها نكاست و آنان بارها تا مرز شكست هم پيش رفتند. با وجود تارومار شدن تيم كره در اكثر دقايق بازي از سوي آل يوسف و عبدالناصر دو داور قطري كويت به دشواري در دقايق پاياني از كره براي كسب پيروزي فاصله گرفت. كره اي ها در همين بازي ها با وجود به همراه نداشتن همه سرمايه هاي خود اگر با قضاوت داوران بيطرف و يا اروپايي با كويت بازي مي كردند براحتي با ده گل اختلاف اين تيم را مي بردند، همانطور كه همواره در مسابقات جهاني يك سر و گردن بالاتر از كويت و قطر ظاهر مي شوند. با همه اين اوصاف كويتي ها تيمي كاملاً تاكتيك پذير بودند و به لطف تجربه بالاي يوسف الفضلي بهترين دروازه بان آسيا، سعدالعظمي، مشعل الغزي و هتيام الرشيدي با فاكتور گرفتن از حمايت هاي پشت پرده بازيهاي بي نقصي از خود به نمايش گذاشتند. اين بهترين تيم كويت طي يك دهه گذشته بود، اما جايگاه اصلي اين تيم سكوي قهرماني نبود.
شكست تكراري با نتيجه تكراري
قطر ۲۱ _ ايران ۲۰
بازي مجدد با قطر اين بار در بازي رده بندي فرصت مناسبي بود تا تيم ايران انتقام شكست قبلي را از حريف بگيرد. ايران در بازي دور مقدماتي در شرايطي در خاتمه بازي با يك گل اختلاف بازنده شده بود كه شروعي لرزان داشت و با وجود برتري ده بر پنج در نيمه دوم قادر به جبران ۶ گل اختلاف نيمه اول (۱۶ بر ۱۰) نشد. با توجه به تغييرات تاكتيكي نيمه دوم و ثمر دادن آن به نظر مي رسيد كه «كليم اف» اين بار «جاكان جك» همتاي كروات خود را راحت تر مات كند. در ديدار رده بندي شرايط تا دقايق پاياني وقت اول اين چنين پيش رفت و تيم ايران در غياب حجت صفري كه در همان شروع بازي با حركت ناجوانمردانه آشور يوسف با بيني شكسته زمين بازي را ترك كرد ۸ بر ۵ هم از قطر پيش افتاد. با از تب و تاب افتادن تيم ايران قطري ها با بازي شناور با تكيه بر مثلث درخشان خود احمدآل سعد، عبداله آل سعد و برهان آل تركي بدل به تيم برتر ميدان شدند و در نهايت با تساوي ده بر ده دو تيم به رختكن رفتند. وقت دوم را قطري ها بسيار بهتر از وقت اول ظاهر شدند و تيم ايران با وجود سنگيني بارها در مواجهه تك به تك و زدن پنالتي روي دروازه حريف بد عمل كرد، ضمن آنكه در يكي دو مورد اشتباهات داوران سوري هم به سود قطر اعلام شد تا تيم ايران در روزي كه مي توانست براي نخستين بار جواز صعود به مسابقات جهاني را بگيرد با شكست و نتيجه اي تكراري قطر را به جاي خود به آلمان بفرستد.
بهترين بازيكن ايران در بازي رده بندي بدون شك فريد عليمرادي بود كه بارها با واكنش هاي مناسب مهاجمان قطري را در شرايط ايده آل ناكام گذاشت. در روزي كه بازيكنان ايران خيلي زود اشتهايشان فروكش كرده بود اين سنگربان كرماني رل مهمي در برقراري تعادل در بازي داشت.
محسن ياخايي دروازه بان تنومند قطري هم با گرفتن چهار ضربه پنالتي يكي از مردان موفق قطر در بازي رده بندي بود.
ارزيابي چهار تيم برتر
*كويت: قهرمان اين رقابت ها با وجود حاميان پشت پرده تيمي با تجربه و كم اشتباه بودند. كويتي ها سال هاست كه همواره به عنوان يكي از مدعيان قهرماني در قاره بزرگ آسيا مطرحند. وجود باشگاه هاي حرفه اي و استفاده از مربيان تراز اول اروپايي و مصري باعث شده است تا كويتي ها شرايط ايده آل تري نسبت به ساير تيم هاي عربي حوزه خليج فارس داشته باشند. تيم كويت در تمامي خطوط صاحب مهره هاي ارزشمندي بود، اما بي ترديد يوسف الفضلي دروازه بان غول پيكر و هيتام الرشيدي در پست توپ پخش كن بهترين هاي اين تيم بودند. به جز اين دو بايد از الزهبي، العظمي و مشعل الغنري هم به نيكي ياد كرد.
كويت تنها تيم بي شكست بازي ها بود و سخت ترين بازي هايش را هم مقابل بحرين و كره برگزار كرد.
*كره جنوبي: نايب قهرمان المپيك ۱۹۸۸ سئول و قهرمان بازي هاي آسيايي بوسان به عنوان سرعتي ترين تيم امروز جهان در بانكوك با ۷۰درصد از سرمايه هايش به ميدان رفت.
تيمي كه به لحاظ كار گروهي يك سر و گردن بالاتر از ساير رقبا بود و اين تيم را بايد قهرمان حقيقي جام دوازدهم خواند. قدرت واقعي كره اي ها را بايد در مسابقات قهرماني جهان ۲۰۰۷ آلمان ديد. تيم كره جنوبي هم دشوارترين بازي هايش را مقابل كويت و بحرين انجام داد. در اين تيم «كوايل كانگ» در درون دروازه در زمره بهترين ها بود. «چول ون پيك» به عنوان توپ پخش كن، هي جون لي در بغل چپ و «جيوجونگ پارك» در گوش راست بي رقيب بودند.
*قطر: قطر مسن ترين تيم جام با تداركي وسيع به اين بازي ها آمد. تيمي كه هدف اصلي اش جدا از حضور در مسابقات جهاني آلمان دستيابي به مدال در بازي هاي آسيايي دوحه است. قطر در اين تورنمنت بازي هاي دشوارش برابر ايران و كره جنوبي بود.
تيمي كه با بخت و اقبالي بلند از شكست مقابل ايران گريخت و توانست يكي از سه سهميه آسيا را تصاحب كند. قطري  ها پيشتر در قالب تيم باشگاهي «السد» حتي به مقام قهرماني جهان هم رسيده بودند.
در اين بازي ها آنها هم در اكثر خطوط صاحب مهره هاي توانمندي بودند. از محسن يافايي در درون دروازه گرفته تا احمد آل  سعد در وسط، برهان آل تركي، ناصر آل سعد، محمدغزال و راشد الرحمايي كه نقطه هاي روشن اين تيم محسوب مي شدند. ضمن آنكه به قطري ها بايد لقب خشن ترين تيم بازي ها را نيز داد كه بارها به لطف حمايت داوران از جريمه و اكسكلود مصون ماندند.
*ايران: تيم ملي هندبال كشورمان شايستگي رفتن روي سكو را از هر نظر داشت، اما بخشي از كوتاهي و قصور متوجه خودمان بود و بخشي ديگر را بايد به گردن برگزاركنندگان بازي ها گذاشت. فدراسيون هندبال براي آماده سازي اين تيم از تمام توان خود مايه گذاشت. حضور در چندين تورنمنت برون  مرزي در قطر، اوكراين و بحرين و شركت در بازي هاي غرب آسيا از آن جمله بود. تيم ايران به لحاظ تاكتيكي هنوز نياز به كار فراوان دارد و زمان باقيمانده تا بازي  هاي آسيايي دوحه بهترين فرصت است.
تيم ايران در دو بازي با قطر نزديك به ۹پنالتي را از دست داد كه از اين نظر در ميان تيم هاي شركت كننده ركورددار بود.
تيم ايران تنها تيمي بود كه نفرات ذخيره اش فاصله اي ناچيز با بازيكنان اصلي داشتند و در طول بازي ها بارها همين نفرات به خوبي توانستند خلاء بازيكنان اصلي را پوشش دهند. فريدعليمرادي، مسعود ظهرابي، پيمان صادقي، حجت صفري بهترين هاي تيم ايران بودند. در روز پاياني از همين تيم آرمن اميرخانيان به عنوان يكي از برترين هاي مسابقات تابلوي يادبود دريافت داشت.
نگاهي به تيم هاي پنجم تا نهم
*ژاپن: ژاپني ها هم ديگر آن تيم هراس انگيز گذشته نيستند. بازيكنان اين تيم مي توانستند يكي از چهار تيم صعود كننده به مرحله نيمه پاياني باشند، اما از دست دادن فرصت هاي بسيار در بازي با قطر موجب شد تا ژاپني ها نتوانند به مرحله نيمه نهايي راه يابند. در اين تيم «ميازاكي» بهترين بود. بازيكني كه گفته مي شد در لاليگاي اسپانيا بازي مي كند. «كينجي تويودا» هم بازيكني تكنيكي و ماهر بود كه هرگاه حركت مي كرد دروازه حريفان را به خطر مي انداخت. ژاپن بر سر كسب مقام پنجم و ششم بحرين را برد.
*بحرين: بحريني ها در سال هاي اخير سرمايه گذاري خوبي در هندبال داشته اند. عيب بحرين اين بود كه در ميان نفراتش بازيكنان تنومند و فيزيكي نداشت. سرعت آنها بسيار چشمگير بود. باخت ميليمتري به كويت و كره جنوبي حاكي از شايستگي هاي اين تيم داشت.
*اردن: اردني ها از نظر قامتي شرايط خوب را داشتند ولي هنوز به لحاظ تكنيكي و تاكتيكي به مرز پختگي نرسيده اند.
يكي از ديدني ترين جدال هاي اين دوره را اردن در بازي با بحرين به نمايش گذاشت كه با اختلاف يك گل مغلوب شد .اردن در بازي بر سر كسب مقام هفتم و هشتمي چين را با سه گل اختلاف شكست داد.
*چين: بلندقامت ترين تيم جام بود. چيني ها پس از سال ها آن استحكام هميشگي را نداشتند. تيمي كه در مقايسه با كره و ژاپن سرعت لازم را نداشت و با بازيكناني كه در ابتداي راه هندبال بودند به نوعي پس از تايلند كيسه بوكس حريفان شدند.
*تايلند: تايلندي ها با مشتي جوان كوتاه قامت نشان دادند كه فقط به دنبال كسب تجربه اند. ميزبان با كمترين بازي و دريافت بيشترين گل در نهايت در پايان راه بازي هاي مقدماتي با كسب مقام نهم در مراحل بعد از انجام بازي هاي بعدي معاف شد.
002118.jpg
بازيكنان ايران در يك نگاه
*شهداد مرتجي: يكي از سه دروازه  بان ايران كه به عنوان باتجربه ترين بازيكن اعزامي بازوبند كاپيتاني را بر بازو داشت. او بعد از فريد عليمرادي بيشتر از دروازه بان سوم ايران رسول دهقاني به بازي گرفته شد. او با وجود نمايش متعادل در مرز بازنشستگي قرار دارد و مي تواند به عنوان مربي دروازه بانان بيشترين خدمت را به تيم ملي كند.
*فريد عليمرادي: با آن دست و پاي بلند در مجموع نمايشي قابل توجه داشت. عليمرادي اوج بازي خود را در مقابل قطر در بازي رده بندي انجام داد. او را مي توان يكي از ستون هاي اصلي تيم ايران خواند.
*رسول دهقاني: او تنها در روز بازي با كويت در مرحله نيمه پاياني در تركيب اصلي قرار گرفت و در نيمه دوم جانشين مرتجي شد. همان يك بازي آن هم در مقابل شوتزن هاي قدرتمند كويتي كافي بود تا شايستگي و ارزش هاي خود را به رخ بكشد. به او در بانكوك بازي كمتر رسيد.
*مجيد رحيمي زاده: او از ابتدا قرار بود بازي ساز اول تيم ملي باشد، اما مسعود ظهرابي با تحرك بيشتر خيلي زود جانشين او در همان بازي اول با ژاپن شد. رحيمي زاده در مجموع در كار دفاعي همواره در خدمت تيم ايران بود و ترجيح داده مي شد كه به هنگام دفاع به بازي گرفته شود.
*مسعود ظهرابي: او را مي توان هنگام حمله يكي از بهترين هاي اين مسابقات خواند. جسارت و جنگندگي در مركز دفاع حريف و توپ ربايي در نقش توپ پخش كن در مجموع رضايت بخش ظاهر شد.
*محمدرضا جعفرنيا: او به عنوان بغل راست اكثراً در تركيب اصلي بود و به شكلي عمل كرد كه هاني زماني به عنوان بازيكن جانشين كمتر فرصت ابراز وجود يافت.
جعفرنيا متوسط ظاهر شد و «هاني زماني» ملي پوش شيرواني اگر قدر بدن ورزيده خدادادي خود را بيشتر بداند با توجه به قدرت شوتزني مي تواند يكي از بهترين هاي آسيا باشد.
*علي ربيعي: اين بازيكن در گوش راست با برش هاي خوب يكي از اميدهاي تيم ايران بود. ربيعي بد نبود ولي آن بازيكن تند و تيز و گلزن هميشگي  را نشان نداد. جانشين او ايمان احسان نژاد در زمان هايي كه به ميدان رفت به خوبي ارزش هايش را نمودار ساخت. احسان نژاد، با كسب تجربه لازمه مي تواند عنصري مؤثر براي تيم ملي و تيم باشگاهي اش محسوب شود.
*حجت الله صفري: بازيكني با خصوصيات عالي با برخورداري از تكنيك و پرش هاي خوب در مجموع رضايت بخش ظاهر شد. نبود او و صدمه ديدگي اش در بازي رده بندي لطمه سنگيني به تيم ايران وارد كرد بازي صفري سخت جلب نظر مي كرد. صفري با ضربه كف دست يوسف آشور در شروع بازي با قطر روانه بيمارستان شد و بيني شكسته اش مورد عمل جراحي قرار گرفت.
*محمدرضا رجبي: يكي از نقاط قوت تيم ايران در اين بازي ها و در پشت بغل چپ وجود دو بازيكن همطراز بود. رجبي هم در مجموع خوب ظاهر شد.
*آرمن اميرخانيان: يكي از برگزيدگان مسابقات پاياني كه به نظر مي رسيد با روزهاي اوج خود فاصله داشت. اميرخانيان با برخورداري از سرعتي عالي همواره باعث عذاب مدافعان حريف بود . او چندان خوش اقبال نبود و توپ ها و پرتاب هايش كمتر به تور دروازه  حريفان رسيد. او سمبل تعصب تيم ايران بود كه با همه وجود به قلب مدافعان حريف مي زد.
*حميد صادقي: او اكثراً جانشين اميرخانيان در گوش چپ مي شد. بازيكني بي ادعا كه در حد خود تلاش خوبي داشت.
*پيمان صادقي: اين بازيكن در حالي با قد و قواره كشيده در پيشاني خط حمله ايران قرار مي گرفت كه در تيم باشگاهي خود ذخيره سيدمصطفي ساداتي بود. جالب آنكه در تيم ملي اين دو جاي خود را عوض كرده بودند و مربيان تيم ملي از ساداتي به عنوان بازيكن جانشين سود مي بردند. صادقي با كسب تجارب بيشتر مي تواند در رقابت با ساداتي خلاء محسن طاهري خط زن نامي و بازنشسته تيم ملي را پر كند. خود ساداتي نيز به عنوان بازيكني سريع و يادگير خوب ظاهر شد.
سعيدپورقاسمي تنها بازيكني بود كه هرگز از او استفاده نشد. بازيكن جواني كه كاملاً در خدمت تيم بود و با ديدن اين بازي ها توانست تجارب خود را بالا ببرد.

ديدگاه
شكاف بين شرق و غرب
از روزي كه مسئوليت كنفدراسيون هندبال آسيا از شرق به غرب رفت يك بار هم آب خوش از گلوي شرق آسيايي ها پايين نرفت تا جايي كه آنها حتي با تحريم مسابقات باشگاههاي آسيا و بعضاً قاره اي نيز نتوانستند باعث برقراري عدالت شوند.
به جز كره جنوبي كه در جهان هندبال قدرتي شناخته شده است و با روحيه اي مثال زدني و جنگندگي گاهاً موفق به گرفتن حق خود در مقابله با ناداوري مي شود، ژاپن و چين چاره اي جز پذيرش وضعيت موجود ندارند. در همين رقابت هاي اخير كره طي دو بازي با وجود برتري آشكار تكنيكي و تاكتيكي با ترفندهاي مختلف از جمله اخراج سرمربي و جريمه هاي پياپي دو دقيقه اي از پاي درآمد و راهي براي خروج از بحران نيافت. تيم ايران در شرايطي كاملاً خفيف تر نسبت به كره تنها در چند دفعه محدود كه مورد كم لطفي داوران قرار گرفت فقط به  واسطه توصيه هاي عليرضا رحيمي رئيس فدراسيون و ناظر فني مسابقات با صبوري پيشه كردن عنان اختيار از دست نداد و شامل جرايم دو دقيقه اي پياپي نشد. وگرنه هيچ بعيد نبود كه بازيكنان و كادر فني ما هم به همان سرنوشت كره اي ها دچار مي شدند. با چنين دور نمايي شكاف بين شرق و غرب آسيا هر روز در حال بيشتر شدن است و جالب آنكه ما نيز بايد به دنبال راهكارهاي تازه اي براي مصون ماندن از اين مشكلات باشيم.
كره الگويي مناسب
خيلي ها را اعتقاد بر آن است كه ايران بايد با نزديكي هر چه بيشتر به كشورهاي شرق آسيا يا با تحريم در صدد مقابله به مثل با وضعيت موجود برآيد، اما چين و ژاپن كه اين راه را در سال هاي گذشته رفته اند با دور شدن از شرايط لازم تاوان سنگيني پرداخته اند. هنگامي كه شكايت به فدراسيون جهاني به دليل نفوذ مقامات كويتي در فدراسيون بين المللي هم گره گشا نيست، چاره فقط در هر چه قوي تر شدن و افزايش ميل به جنگندگي و پيروزي است. همان شيوه اي كه كره اي ها پيشه كرده اند و ما نيز بايد آن را الگو قرار دهيم.
يار و ياور بازيكنان
هندبال يك بازي سراسر فيزيكي است، برخوردهاي مستقيم بازيكنان نيز با هم گريزناپذيراست. همه تيم ها از وجود چند ارتوپد متخصص سود مي بردند. در تيم ايران دكتر رهبري يار و ياور بازيكنان بود كه اكثر اوقات شبانه روز را مشغول مداواي بازيكنان مي شد. او پزشك اعزامي فدراسيون پزشكي ورزشي كشورمان در اين سفر بود.
002121.jpg
نمايندگان داوران ايران
در جمع داوران حاضر، ايران نيز با همان كوبل هميشگي يك سال اخير (محسن كرباسچي و مجيد كلاهدوزان) در اين بازي ها حضور داشت. از داوران ايراني اين بار كمتر استفاده شد. داوراني كه نسبت به ساير همتاهاي خود در اجراي قانون از استقلال بيشتري برخوردار بودند. در حالي كه قرار بود آنها بازي فينال را قضاوت كنند، رحيمي اجازه نداد تا آنان بازيچه دست مردان پشت پرده اي كه اراده خود را به تيم ها تحميل مي كردند شوند. كلاهدوزان و كرباسچي در يك سال اخير مهمترين رويدادهاي هندبال را در آسيا و جهان قضاوت كردند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |